מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משייבש המתוק

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
צופה_ומביט
הודעות: 5381
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

משייבש המתוק

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' אוקטובר 10, 2021 2:16 pm

משנה שביעית ג, א: מאימתי מוציאין זבלים לאשפתות? וכו' רבי יהודה אומר, משייבש המתוק.

מילים סתומות, ונחלקו המפרשים מה הכוונה בהן. י"א שהזבל הממתיק הפירות ייבש, וי"א שייבש מין דלועים מרים, וי"א שיתייבשו המים שבבקיעי השדה.

ואני הקטן לא מבין: מדוע לרבי יהודה לדבר בלשון חידות כזה בפסק הלכה? למה לומר הלכה פסוקה בלשון חידתי וסתום? מה שגורם [ופוק חזי כנ"ל] לאי הבנה וממילא למחלוקת מה כוונתו, ועכשיו כבר איש לא יודע מה באמת התכוון רבי יהודה.

למה שלא יאמר בשפה ברורה ובנעימה: משייבשו הזבלים/ משייבשו מין דלועים פלוני / משייבשו המים שבבקיעי השדה ???
וכי בנסתרות עסקינן שבא לסתום ולא לפרש? הלוא בדבר הלכה עסקינן.

י. אברהם
הודעות: 2931
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: משייבש המתוק

הודעהעל ידי י. אברהם » א' אוקטובר 10, 2021 3:57 pm

צופה_ומביט כתב:מאימתי מוציאין זבלים לאשפתות? וכו' רבי יהודה אומר, משייבש המתוק.

מסתברא כי באותו זמן הי' פירוש הדבר ידוע, ובפרט לאנשי השדות.

סגי נהור
הודעות: 5700
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: משייבש המתוק

הודעהעל ידי סגי נהור » א' אוקטובר 10, 2021 4:11 pm

צופה_ומביט כתב:ואני הקטן לא מבין: מדוע לרבי יהודה לדבר בלשון חידות כזה בפסק הלכה? למה לומר הלכה פסוקה בלשון חידתי וסתום? מה שגורם [ופוק חזי כנ"ל] לאי הבנה וממילא למחלוקת מה כוונתו, ועכשיו כבר איש לא יודע מה באמת התכוון רבי יהודה.

למה שלא יאמר בשפה ברורה ובנעימה: משייבשו הזבלים/ משייבשו מין דלועים פלוני / משייבשו המים שבבקיעי השדה ???
וכי בנסתרות עסקינן שבא לסתום ולא לפרש? הלוא בדבר הלכה עסקינן.

המשנה איננה דוגמא לדרך כתיבת הלכה פסוקה, אלא לכתיבת "דבר קצר וכולל ענינים רבים" (כדברי הרמב"ם), הכתוב וערוך באופן הניתן לשינון ואף ע"פ קצב מסוים כידוע.
בדרך כלל ע"י בחירה בדוגמאות מסוימות ובלשונות מסוימות משמיעתנו המשנה אגב אורחא עוד פרטים וענינים.

צופה_ומביט
הודעות: 5381
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: משייבש המתוק

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' אוקטובר 10, 2021 6:11 pm

סגי נהור כתב:המשנה איננה דוגמא לדרך כתיבת הלכה פסוקה, אלא לכתיבת "דבר קצר וכולל ענינים רבים" (כדברי הרמב"ם), הכתוב וערוך באופן הניתן לשינון ואף ע"פ קצב מסוים כידוע.

אף אם עי"ז נכתב גוף ההלכה כחידה סתומה שנעלם מאיתנו לנצח מה הכוונה במילים?
שינון/קיצור הטקסט יותר חשוב מהתוכן/פירוש שלו?
המשנה איננה דוגמה לדרך כתיבת הלכה פסוקה, אז כתיבה של מה? "דבר קצר וכולל" אף אם ע"י הניסוח כבר איננו יודעים כלל מהו ה"דבר" שנכתב כאן?
בודאי שקודם כל נכתבה כאן הלכה [כל השונה הלכות], ורק שהיא נכתבה באופן שיכלול פרטים וענינים רבים. אבל שעצם ההלכה ייכתב כחידה - באופן שיגרום למחלוקת המפרשים מה הכוונה ואין מכריע וכבר איננו יודעים מה בכלל אמר רבי יהודה - מה הטעם לזה?


בדרך כלל ע"י בחירה בדוגמאות מסוימות ובלשונות מסוימות משמיעתנו המשנה אגב אורחא עוד פרטים וענינים.

וכאן, מהם אותם ענינים?
וכאמור, גם אם נלמדו כאן עוד ענינים [שאיני יודע מהם] יש "לכתוב אגב אורחא", ויש "על חשבון עצם הענין המדובר", שהפך משום כך לחידה שאין לה פותר/מכריע. איך יתכן שהוספת פרטים וענינים גרמה לכך שאת הבסיס כבר איש אינו יודע


קרית מלך
הודעות: 1104
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: משייבש המתוק

הודעהעל ידי קרית מלך » א' אוקטובר 10, 2021 7:21 pm

צופה_ומביט כתב:
סגי נהור כתב:המשנה איננה דוגמא לדרך כתיבת הלכה פסוקה, אלא לכתיבת "דבר קצר וכולל ענינים רבים" (כדברי הרמב"ם), הכתוב וערוך באופן הניתן לשינון ואף ע"פ קצב מסוים כידוע.

אף אם עי"ז נכתב גוף ההלכה כחידה סתומה שנעלם מאיתנו לנצח מה הכוונה במילים?
שינון/קיצור הטקסט יותר חשוב מהתוכן/פירוש שלו?
המשנה איננה דוגמה לדרך כתיבת הלכה פסוקה, אז כתיבה של מה? "דבר קצר וכולל" אף אם ע"י הניסוח כבר איננו יודעים כלל מהו ה"דבר" שנכתב כאן?
בודאי שקודם כל נכתבה כאן הלכה [כל השונה הלכות], ורק שהיא נכתבה באופן שיכלול פרטים וענינים רבים. אבל שעצם ההלכה ייכתב כחידה - באופן שיגרום למחלוקת המפרשים מה הכוונה ואין מכריע וכבר איננו יודעים מה בכלל אמר רבי יהודה - מה הטעם לזה?


בדרך כלל ע"י בחירה בדוגמאות מסוימות ובלשונות מסוימות משמיעתנו המשנה אגב אורחא עוד פרטים וענינים.

וכאן, מהם אותם ענינים?
וכאמור, גם אם נלמדו כאן עוד ענינים [שאיני יודע מהם] יש "לכתוב אגב אורחא", ויש "על חשבון עצם הענין המדובר", שהפך משום כך לחידה שאין לה פותר/מכריע. איך יתכן שהוספת פרטים וענינים גרמה לכך שאת הבסיס כבר איש אינו יודע



ידידי, בכתיבת המשנה עסקינן! נא בזהירות המתבקשת.

צופה_ומביט
הודעות: 5381
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: משייבש המתוק

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' אוקטובר 10, 2021 8:10 pm

קרית מלך כתב:ידידי, בכתיבת המשנה עסקינן! נא בזהירות המתבקשת.


איני מבין מה רוצה מר, ועל מה הרגישות הנפרזה.
את ההודעה שציטטת כתבתי כלפי הצעת הרב סגי נהור, לא כלפי המשנה.
ולשאול על גוף הדברים - כך היא דרכה של תורה בכל מקום.
אבל יהי כן, באם כיול הרגישות שלי או של מישהו גרם שלשוני צרם לו אני מבקש מחילה מהמשנה וממנו.
לא נתחיל עכשיו לעסוק בזה ונסטה מנושא האשכול.
יסגנן לו כל אחד את נוסח השאלה בנוסח שלא יעורר את רגישותו, והעיקר אשמח לתשובה מניחה את הדעת גם בדרך פשט.

בברכה המשולשת
הודעות: 14418
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: משייבש המתוק

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוקטובר 10, 2021 9:56 pm

י. אברהם כתב:
צופה_ומביט כתב:מאימתי מוציאין זבלים לאשפתות? וכו' רבי יהודה אומר, משייבש המתוק.

מסתברא כי באותו זמן הי' פירוש הדבר ידוע, ובפרט לאנשי השדות.


זו גם דעתי הדלה (וכך הסברתי בס"ד כשלמדנו את המשנה)


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 158 אורחים