עני בן פחמא כתב:רש"י בתקפו כהן, בכור בהמה טמאה כגון פטר חמור, מוכח שכגון יכול להתפרש גם כשאין דוגמא נוספת.
חכם באשי כתב:ה'כגון' אצל הראשונים מובנו: "היינו", "והם", וכיוצא בכך.
צא וראה.
לא כי, אלא כאן המובן הוא 'כדוגמת'. כלומר, אמירת נוסח 'יעלה ויבוא' בתור הזכרת מעין המאורע – מנהג מאוחר הוא, והיינו דמפרש רש"י את דעת תנא קמא 'ואומר מעין המאורע בעבודה' – כגון נוסח 'יעלה ויבוא' שנוהגים אנו לומר בברכת עבודה, שענינו תחנה ובקשה; משא"כ לדעת ר"א, שאומר מעין המאורע בהודאה, אומרים נוסח שענינו הודאה, דוגמת 'על הנסים' בחנוכה ופורים.שמואל דוד כתב:ביצה יז. רש״י ד״ה בעבודה - כגון יעלה ויבא בברכת עבודה.
לשון רש"י במסכת הוריות (ד ע"ב): וּבַעֲבוֹדָה זָרָה, אֲפִלּוּ אָמַר לְךָ 'הַיּוֹם עָבְדֶהָ וּלְמָחָר בַּטְּלֶהָ' - חַיָּב, דְּרַחֲמָנָא אָמַר 'לְהַדִּיחֲךָ מִן הַדֶּרֶךְ' – אֲפִלּוּ מִקְצָת דֶּרֶךְ. וְכִי קָתָנֵי 'חַיָּב', כְּגוֹן לְרַבָּנָן בִּסְקִילָה, וּלְרַבִּי שִׁמְעוֹן בְּחֶנֶק.חכם באשי כתב:'כגון' אצל הראשונים מובנו: "היינו", "והם", וכיוצא בכך.
צא וראה.
גאולה בקרוב כתב:בלשון ראשונים ואחרונים. וצ"ע אם כן, מדוע נקטו לשון "כגון".
אטו ערב שבת שבתוך החג מי איתיה בכל שנה? זימנין דלא משכחת ליה, והיכי דמי? כגון שחל יום טוב ראשון בערב שבת.
מלכיות כגון חי אני נאם ה' [אלהים] אם לא ביד חזקה ובזרוע נטויה ובחמה שפוכה אמלוך עליכם כו׳ זכרון כגון ויזכור כי בשר המה וגו' שופר כגון תקעו שופר בגבעה וגו' אבל אם בא לומר מלכות זכרון ושופר של פורענות של עובדי כוכבים אומר מלכות כגון ה' מלך ירגזו עמים וכגון ה' מלך עולם ועד אבדו גוים מארצו זכרון כגון זכור ה' לבני אדום וגו' שופר כגון וה' אלהים בשופר יתקע והלך בסערות תימן וכתיב ה' צבאות יגן עליהם באין מזכירין זכרון של יחיד ואפילו לטובה כגון זכרני ה' ברצון עמך וכגון זכרה לי אלהי לטובה פקדונות הרי הן כזכרונות כגון וה' פקד את שרה וכגון פקוד פקדתי אתכם דברי ר' יוסי ר' יהודה אומר אינן כזכרונות
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 139 אורחים