מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'לא נענו האבות והנביאים וחסידי עולם כי אם בתפלה'

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

'לא נענו האבות והנביאים וחסידי עולם כי אם בתפלה'

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' פברואר 08, 2012 7:11 pm

כתב אחד מקמאי:
מצינו בפירוש, שהתפלה עיקר, שלא נענו האבות והנביאים וחסידי עולם כי אם בתפלה.

נתפרטו כאן שלושה:
אבות, וכנראה הכוונה לשלושת האבות
נביאים
חסידי עולם.

לא מצאתי מקור מפורש לדבריו, וכנראה הוא חידשו מדעתו, מים המקרא והתלמוד.
אנסה למצוא מקורות לדבריו, ואשמח עם החברים היקרים יושיטו את ידם וחכמתם וישלימו את הטעון השלמה

א] האבות, הם כנראה שלושת האבות, אברהם יצחק ויעקב. על אברהם נאמר (בראשית כ ז): "הָשֵׁב אשת האיש, כי נביא הוא, ויתפלל בעדך וֶחְיֵה". ובהמשך (שם, פסוק יז): "ויתפלל אברהם אל הא'להים, וַיִּרְפָּא א'להים את אבימלך...". וגם יצחק נענה בתפילה, כמו שנאמר (בראשית כה כא): "וַיֶּעְתַּר יצחק ליי לנוכח אשתו, כי עקרה היא, וַיֵּעָתֶר לו יי, ותהר רבקה אשתו". ועי' בר"ר, סג ה, ש'ויעתר' הוא 'ששפך תפילות בעושר'. ויעקב התפלל ונושע בשעה שברח מבית אביו אל לבן (עי' בראשית כח כ-כב), ובשעה שעמד לפגוש את עשו אחיו וארבע מאות (עי' שם לב י-יג; בר"ר, עה יג).

ב] בנוגע לנביאים, הנה, משה, 'אבי הנביאים' (ספרי, במדבר, פיסקא קלד), נענה בתפילה, ראה: שמות ח ח, כה-כו; שם ט לג; שם י יח; במדבר יא ב; שם כא ז; דברים ט יח-כ, כו, ועוד. וכך גם שמואל הנביא (ראה: שמ"א א ז, ח ו, יב יט, יב כג). גם אליהו הנביא התפלל ונושע, במעמד הר הכרמל (עי' מל"א, יח לו-לז) ולאחר מכן בהורדת המטר (עי' שם, פסוק מב, ובמפרשים). ותלמידו, אלישע, התפלל והחיה את בן השונמית (עי' מל"ב ד לג) והכה את חיל ארם שצר על דותן (עי' שם ו יח). וראה מגילה כז ע"א: "'ואת כל בית גדול שרף באש' (מל"ב כה ט)... מקום שמגדלין בו תפילה... דכתיב (שם ח ד): 'ספרה נא לי את כל הגדולות אשר עשה אלישע', ואלישע דעבד - ברחמי הוא דעבד" (אך ראה: הרב ד"י ווייס, מגדים חדשים למסכת ברכות, י ע"ב, ירושלים תשסח, עמ' קלח-קמ; י"י סטל, 'השם המפורש שנרשם על משענת אלישע', מוריה, שנה שלושים ואחת, גליון ז-ח [שסז-שסח], אלול תשעא, עמ' קס-קסא). וראה בבא מציעא פז ע"א: "אתא אלישע, בעא רחמי ואתפח". ועי' ספר חסידים, מ"ו, סי' תתתתריז, עמ' 434. כיוצא בכך, גם נביאים אחרים פעלו באמצעות תפילתם, ראה: מל"א יג ו (עדו הנביא; עי' רש"י, שם, פסוק א); יונה ב ב ואילך (יונה הנביא); דניאל ט ג-ד, כא ואילך (דניאל). והשווה את ציויו של הקב"ה לירמיהו הנביא: "ואתה אַל תִּתְפַּלֵּל בְּעַד העם הזה, וְאַל תִּשָּׂא בַעֲדָם רִנָּה וּתְפִלָּה, וְאַל תִּפְגַּע בי" (ירמיה ז טז; והשווה: שם יא יד, יד יא). משמע, שמתפקידי הנביא להושיע את העם מצרתו בכח תפילתו. וראה גם בר"ר, נב ה [=שם, עד ז]: "'ותפילת צדיקים ישמע' (משלי טו כט), אלו נביאי ישראל".

ג] בענין חסידי עולם שלא נענו כי אם בתפילה, נראה שכוונתו לתנאים ואמוראים. ראה: משנה, ברכות, ה ה: "אמרו עליו, על רבי חנינא בן דוסא, כשהיה מתפלל על החולים, ואומר זה חי וזה מת". ועי' ברכות לד סע"ב. וראה תענית ח ע"א: "...מאי תקנתיה? ילך אצל חסיד שבדור, וירבה עליו בתפילה". וכזאת מצאנו להרבה תנאים ואמוראים ש'בעא רחמי' (בקשו רחמים, התפללו) והושיעו, ראה: ברכות י ע"א (ר' מאיר); תענית כג סע"א (אבא חלקיה נכד חוני המעגל); שם כג ע"ב (ר' יונה אבוה דרבי מני); שם כד סע"א (אילפא); שם כד ע"ב (רבא); מגילה ז ע"ב (רבה); מועד קטן כה ע"ב (רבי חנין); חגיגה ג ע"א (ר' יוחנן בן גודגדא או ר' יוחנן); כתובות סב ע"ב (ר' יהודה הנשיא ור' חנניה בן חכינאי); קידושין כט ע"ב (רב אחא); בבא מציעא פו ע"א (רבה בר נחמני); בבא בתרא ט ע"ב (רב ששת), ועוד ועוד. (תודה לחכמים באשכול הזה: viewtopic.php?f=7&t=8214#p73035 שעזרו בענין)

ד] ואולם מצינו, שהן הנביאים והן 'חסידי עולם' הושיעו באופן על-טבעי ושלא באמצעות תפילתם. לדוגמא, כל עשרת המכות שהוכו המצריים, לא התפלל משה עליהן אלא הקב"ה ציווהו שיכה במטהו וכדומה. גם אלישע ביטל את ה'מות בסיר' בהטלת קמח (עי' מל"ב ד מ-מא) והציף את הברזל בהטלת פיסת עץ (עי' שם ו ו), ולא נזכר שהתפלל על צרתו ונושע. והרבה מהנפלאות העל-טבעיים שב'אגדתא דחסידי' (תענית כג ע"א - כה ע"א) לא נעשו בכח התפילה, לפום ריהטא. וצ"ע.

קלונימוס הזקן
הודעות: 1184
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: 'לא נענו האבות והנביאים וחסידי עולם כי אם בתפלה'

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ד' פברואר 08, 2012 7:20 pm

באדיבות פרוייקט השו"ת

פסיקתא דרב כהנא (מנדלבוים) פיסקא ח - מצות העומר

[ב] אשר קצירו רעב יאכל ואל מצנים יקחהו ושאף צמים חילם (איוב ה: ה). אשר קצירו, זה נמרוד. רעב יאכל, זה אבינו אברהם. ואל מצנים יקחהו, לא בזיין ולא במגן אלא בתפילה ובתחנונים,
וישמע אברם כי נשבה אחיו וירק וג' (בראשית יד: יד). ר' שמע' בן לקיש בשם בר קפרא אליע' לבדו, ושמו של אליע' /אליעזר/ שמנה עשר ושלש מאות (שם /בראשית י"ד/). ושאף צמים חילם (איוב שם /ה'/), מי דחק לממונו של נמרוד, אברהם וכל המצומתים לו. ד"א אשר קצירו (איוב שם /ה'/), זה פרעה. רעב יאכל (שם /איוב ה'/), זה משה ואהרן. ואל מצנים יקחהו (שם /איוב ה'/), לא בזיין ולא במגן אלא בתפילה ובתחנונים,
ויאמר י"י אל משה מה תצעק אלי וג' (שמות יד: טו). ושאף צמים חילם (איוב שם /ה'/), מי דחק לממונו של פרעה, משה ואהרן וכל המצומתים להם. ד"א אשר קצירו (שם /איוב ה'/), זה סיחן ועוג. רעב יאכל (שם /איוב ה'/), זה משה ואהרן. ואל מצנים יקחהו (שם /איוב ה'/), לא בזיין ולא במגן אלא בתפיל' ובתחנונים,
ויאמר י"י אל משה אל תירא אותו כי בידך וג' (במדבר כא: לד). ושאף צמים חילם (איוב שם /ה'/), מי דחק לממונם של סיחון, משה ואהרן וכל המצומ' להם. ד"א אשר קצירו (שם /איוב ה'/), זה סיסרא. רעב יאכל (שם /איוב ה'/), זה דבורה וברק. ואל מצנים יקחהו (שם /איוב ה'/), לא בזיין ולא במגן אלא בתפילה ובתחנונים,
מן שמים נלחמו וג' (שופטים ה: כ). ושאף צמים חילם (איוב שם /ה'/), מי דחק לממונו של סיסרא, דבורה וברק וכל המצומתים להם. ד"א אשר קצירו רעב (שם /איוב ה'/), זה סנחריב. רעב יאכל (שם /איוב ה'/), זה ישעיה וחזקיהו. ואל מצנים יקחהו (שם /איוב ה'/), לא בזיין ולא במגן אלא בתפילה ובתחנונים,
הד"ה דכ' ויתפלל חזקיהו המלך וישעיהו בן אמוץ הנביא וגו' (ד"ה =דברי הימים= ב' לב: כ). ושאף צמים חילם (איוב שם /ה'/), מי דחק לממונו של סנחריב, חזקיהו ויש' וכל המצומ' להם. ד"א אשר קצירו (שם /איוב ה'/), זה המן. רעב יאכל (שם /איוב ה'/), זה מרדכי ואסתר. ואל מצנים יקחהו (שם /איוב ה'/), לא בזיין ולא במגן אלא בתפילה ובתחנונים,
שק ואפר יוצע לרבים (אסתר ד: ג). ושאף צמים חילם (איוב שם /ה'/), מי דחק לממונו של המן, מרדכי ואסתר וכל המצומתים להם. ד"א אשר קצירו (איוב ה: ה), אילו שלשים ואחד מלך. רעב יאכל (שם /איוב ה'/), זה יהושע וכלב. ואל מצנים יקחהו (שם /איוב ה'/), לא בזיין ולא במגן אלא בתפילה ובתחנונים,

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: 'לא נענו האבות והנביאים וחסידי עולם כי אם בתפלה'

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' פברואר 08, 2012 7:33 pm

תודה רבה לך, קלונימוס,
אין שם ממש הלשון (במיוחד מפריע לי ה'חסידי עולם', כי איני בטוח שכוונתו בכלל לתנאים ואמוראים), אך הבאת לפני מקור חשוב!

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: 'לא נענו האבות והנביאים וחסידי עולם כי אם בתפלה'

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ד' פברואר 08, 2012 9:11 pm

אני לא יודע אם זה יכול לעזור, קשור קצת לענין, שכל הצדיקים שהיה להם צרות היה זה בגלל הסחת דעת מהקב"ה, אך כשחיו באמונה לא היו להם צרות. ודבר זה א"א לאומרו אם לא הרמב"ם במורה נבוכים (חלק ג פרק נא)
"ומפני זה יראה לי כי כל מי שתמצאהו רעה מרעות העולם מן הנביאים או מן החסידים השלמים, לא מצאהו הרע ההוא רק בעת השכחה ההיא, ולפי ארך השכחה ההיא או פחיתות הענין אשר התעסק בו, יהיה עוצם הרעה. ואחר שהענין כן כבר סר הספק הגדול אשר הביא הפילוסופים, לשלול השגחת השם מכל איש ואיש מבני אדם, ולהשוות ביניהם ובין אישי מיני שאר בעלי חיים, והיתה ראיתם על זה מצוא החסידים והטובים רעות גדולות, והתבאר הסוד בזה, ואפילו לפי דעתם, ותהיה השגחת הש"י מתמדת במי שהגיע לו השפע ההוא המזומן לכל מי שישתדל להגיע אליו, ועם הפנות מחשבת האדם והשיגו הש"י בדרכים האמתיים ושמחתו במה שהשיג, אי אפשר שיקרה אז לאיש ההוא מן ממיני הרעות, כי הוא עם השם והשם עמו, אבל בהסיב מחשבתו מהשם, אשר הוא אז נבדל מהשם, השם נבדל ממנו, והוא אז מזומן לכל רע שאפשר שימצאהו, ועיי"ש עוד שמאריך בענין.
ומשמע שגם בלי תפילה נושעו, ורק בשכר האמונה, ויש הרבה מה להאריך בענין.
חכם באשי כתב:קידושין כט ע"ב (רב אחא)

אם אתה מפרסם את זה, צריך לתקן רב יעקב בריה דרב אחא בר יעקב [להבדיל מרב אחא].

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: 'לא נענו האבות והנביאים וחסידי עולם כי אם בתפלה'

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' פברואר 08, 2012 9:22 pm

לא כ"כ שייך לענין, לדעתי.
ותודה על התיקון! (טעיתי בעקבות דברי רש"י שהבאת כאן: viewtopic.php?f=7&t=8214#p73062)

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: 'לא נענו האבות והנביאים וחסידי עולם כי אם בתפלה'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' פברואר 08, 2012 10:08 pm

כמדומני שראיתי פעם שפרק ג של מסכת תענית נקרא פרקא דחסידים

שי אבי דוד
הודעות: 900
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

Re: 'לא נענו האבות והנביאים וחסידי עולם כי אם בתפלה'

הודעהעל ידי שי אבי דוד » ד' פברואר 08, 2012 11:00 pm

לא לגמרי קשור.

זכיתי להיכנס אתמול אל הקודש פנימה - לבית הגר"מ שטרנבוך. ואמר בענין ההצלחה בלימוד, כי הרוב תלוי בתפילה, ועל כך אנו מבקשים 'ותן בליבנו וכו' ...בעבור אבותינו שבטחו בך - כן תחננו ותלמדנו...'. קשור או לא, אבל בהחלט נראה לי מצדיק ציטוט.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 601 אורחים