מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אהרן קדוש ה' – מקוה בכל יום

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
דוד4
הודעות: 53
הצטרף: א' מרץ 03, 2013 10:56 am

Re: אהרן קדוש ה' – מקוה בכל יום

הודעהעל ידי דוד4 » ג' אוגוסט 19, 2014 12:08 pm

לומד_בישיבה כתב:א. הוא כותב להדיא שילכו למקווה תיכף ומיד בטרם ייעשה מעשה.
ב. לאחר התיקון שגילה אין כל סיבה בעולם מדוע יצטרך למקווה שהרי נשמתו צח כשלג. - וכל עניין המקווה לאחר שגילה את התיקון אינו אלא לתוספת קדושה.
ג. איני יודע על מי אתה מתכוון ואיני רוצה לנקוב בשמות, אוכל רק לומר לך שרבי יעקב מאיר שליט"א היה התלמיד החזק ביותר בישיבת שער השמים.
-
הרב קרמר הוא מכוון וכך היו כל אנשי ברסלב בפולין החל מרבי יצחק ברייטער הי"ד עד האחרון שבחבורה והיו לומדים את סיפורי מעשיות על פי הכוונות של האר"י ז"ל ואינו צריך לפנים.

א. אין דרכי להיכנס בוויכוחים חריפים, אך אני רואה לאט-לאט שאתה כמו מתעקש לא להבין.
אין לי אלא לחזור על מה שכתבתי, לא נראה לי שצריך להיות חכם כדי להבין את זה:
דוד4 כתב:האם כשרבינו הק' מחדש ומזהיר שיש עניין לטבול מה שיותר מהר, לפני שנעשה מה שנעשה ע"י המקרה ח"ו, האם בזה הוא מתכוון לשלול טבילה בזמן שאחר כך??? אתמהה!!! פשוט לכל בר דעת שככל שמקדימין עדיף, ובוודאי מי שהיה אנוס ולא הצליח להקדים, יטבול בהזדמנות הראשונה שיהיה לו. והוא דבר פשוט.


ב. אני לא מבין, אתה בא לומר מהי שיטתך, או מהי שיטת רבינו הק' מוהר"ן מברסלב.
אני מבין שלפי שיטתך אין צורך ללכת למקווה אחרי אמירת התיקון הכללי. נחמד מאד, אבל אנחנו לא מדברים כאן על שיטת "לומד בישיבה", אלא על שיטת הרה"ק מברסלב. ומה לעשות שהרה"ק מברסלב אמר בפירוש שיש ויש עניין ללכת למקווה גם אחרי שגילה את העשרה מזמורים, וכן נהגו כל חסידי ברסלב מאז ועד היום.

ג. בעניין הגה"צ הגרי"מ שכטר והגה"צ הגרש"מ קרמר - אני יכול לתת לך עוד המון שמות, כי בעצם כל חסידי ברסלב, למן הקטן ועד הגדול, עוסקים בכוונות האר"י הקדוש. כי כל מי שלמד ספרי רבינו הק' יודע שאי אפשר להבין היטב בלי כוונות האר"י (ולא רק סיפורי מעשיות..), כמו שאמר רבינו בפירוש וכו' וכו', ולא אחת ולא שתיים מן התורות גם מבארות בפירוש את כוונות האר"י בארוכה וכו' וכו', ועוד יש להאריך בזה וכו' וכו'.
אך לכן הקדמתי ואמרתי שעל אף שהם יודעים ולומדים ועוסקים בכוונות האר"י וכו', אבל בעת העבודה - אין חסידי ברסלב משתמשים בכוונות האר"י כלל וכלל!!
כי כן כתב רבינו הקדוש בפירוש בספרו הקדוש ליקוטי מוהר"ן (שציינתי לך לעיין שם, וכנראה לא עיינת), וזה לשונו הק':
אֶחָד מֵאַנְשֵׁי שְׁלוֹמֵנוּ סִפֵּר לִי שֶׁהָיָה מְדַבֵּר עִם רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם כְּדַרְכּוֹ, וְהֵבִין רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, שֶׁהוּא עוֹסֵק קְצָת לְכַוֵּן כַּוָּנוֹת בִּתְפִלָּתוֹ, וְהִקְפִּיד עָלָיו רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה מְאד, וְאָמַר לוֹ שֶׁלּא יַעֲסֹק עוֹד בָּזֶה, וְלא יִתְפַּלֵּל עִם כַּוָּנוֹת רַק יְכַוֵּן פֵּרוּשׁ הַמִּלּוֹת כִּפְשׁוּטוֹ [אַף עַל פִּי שֶׁזֶּה הָאִישׁ לָמַד כִּתְבֵי הָאֲרִ''י זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, עַל פִּי פְּקֻדָּתוֹ, אַף עַל פִּי כֵן לא רָצָה שֶׁיִּתְפַּלֵּל עִם כַּוָּנוֹת כְּלָל] וְאָמַר לוֹ רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה שֶׁמִּי שֶׁאֵינוֹ רָאוּי לָזֶה, כְּשֶׁמִּתְפַּלֵּל עִם כַּוָּנוֹת, הוּא כְּמוֹ כִּשּׁוּף, כִּי בְּכִשּׁוּף נֶאֱמַר ''לא תִלְמַד לַעֲשׂוֹת'' (דְּבָרִים י''ח), וְדָרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (שַׁבָּת עה ראשׁ הַשָּׁנָה כד סַנְהֶדְרִין סח): לא תִלְמַד לַעֲשׂוֹת, אֲבָל אַתָּה לָמֵד לְהָבִין וּלְהוֹרוֹת. כָּך הוּא בְּעִנְיַן הַכַּוָּנוֹת לְהַבְדִּיל שֶׁאֵין צְרִיכִין לִלְמד אוֹתָם כִּי אִם לְהָבִין וּלְהוֹרוֹת, אֲבָל לא לַעֲשׂוֹת עִמָּהֶם, דְּהַיְנוּ לְכַוְּנָם בַּתְּפִלָּה מִי שֶׁאֵינוֹ רָאוּי לָזֶה. וְאָמַר כִּי עִקָּר הַתְּפִלָּה הִיא דְּבֵקוּת לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַך, וְהָיָה טוֹב יוֹתֵר לְהִתְפַּלֵּל בִּלְשׁוֹן לַעַז, שֶׁמְּדַבְּרִים בּוֹ כִּי כְּשֶׁמִּתְפַּלְּלִים בַּלָּשׁוֹן, שֶׁמְּדַבְּרִים בּוֹ אֲזַי הַלֵּב סָמוּך וְדָבוּק מְאד בְּדִבּוּרֵי הַתְּפִלָּה וְיָכוֹל לְדַבֵּק עַצְמוֹ בְּיוֹתֵר לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַך, אַך כְּבָר תִּקְּנוּ לָנוּ אַנְשֵׁי כְנֶסֶת הַגְּדוֹלָה סֵדֶר הַתְּפִלָּה [מֵחֲמַת שֶׁלָּאו כָּל אָדָם יָכוֹל לְסַדֵּר סֵדֶר הַתְּפִלָּה לְעַצְמוֹ כַּמּוּבָא], עַל כֵּן אָנוּ חַיָּבִים לְהִתְפַּלֵּל בִּלְשׁוֹן הַקּדֶשׁ כְּמוֹ שֶׁסִּדְּרוּ לָנוּ, אֲבָל הָעִקָּר הוּא רַק לְכַוֵּן פֵּרוּשׁ הַמִּלּוֹת כִּפְשׁוּטוֹ, שֶׁזֶּהוּ עִקָּר הַתְּפִלָּה, שֶׁמִּתְפַּלְּלִין לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַך עַל כָּל דָּבָר וְדָבָר, וְעַל יְדֵי זֶה מִתְקָרְבִין וּמִתְדַּבְּקִין בּוֹ יִתְבָּרַך. וְהִנֵּה מִי שֶׁמְּדַבֵּר בִּלְשׁוֹן הַקּדֶשׁ תָּמִיד, כְּגוֹן יְרוּשַׁלְמִי אֵין צָרִיך לַחֲשׁב בְּדַעְתּוֹ פֵּרוּשׁ הַמִּלּוֹת, רַק שֶׁיַּטֶּה אָזְנוֹ מַה שֶּׁהוּא אוֹמֵר, וְזֶה עִקָּר כַּוָּנָתוֹ בַּתְּפִלָּה. וְאֵצֶל הַצַּדִּיקִים הָאֲמִתִּיִּים הַגְּדוֹלִים בְּמַעֲלָה, אֶצְלָם כָּל הַכַּוָּנוֹת שֶׁל הָאֲרִ''י זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה וְכוּ', הֵם פֵּרוּשׁ הַמִּלּוֹת, שֶׁבְּפֵרוּשׁ הַמִּלּוֹת שֶׁלָּהֶם כְּלוּלִים כָּל הַכַּוָּנוֹת.
נערך לאחרונה על ידי דוד4 ב ג' אוגוסט 19, 2014 2:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: אהרן קדוש ה' – מקוה בכל יום

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ג' אוגוסט 19, 2014 12:28 pm

הייתי בטוח שהעניין מוצה.
כחסיד ברסלב כבודו יודע שכל מה שכותב רבינו הוא הכל על פי קבלה ואפילו את הספר סיפורי מעשיות מפרשים על פי קבלה. כך שאין טעם בכל הציטוטים שאתה מביא מרבינו שהרי הכל הוא בגדר סוד - אם תצליח להביא מקור מוסמך כמו מרבי יעקב מאיר שליט"א שרבינו חלק בזה על בעל היושר דברי אמת תיכף אודה לך. - הסברא הפשוטה אומרת שהבעש"ט זי"ע כאשר אמר שהטבילה הביא אותו לאן שהוא הגיע, אין זה בגלל שהיה נופל חלילה בשלגים וכדומה, אלא היה מכווין את כל השמות שמובא ביושר דברי אמת ובסידור בעל התניא השלם ראה איזה אריכות יש שם על כוונת המקווה, מניין לך לחדש שעניין המקווה של הבעש"ט זי"ע זה ללא כוונות.
בפרט לפי שיטתו של רבינו שעניין המקווה לא בא להסיר את הקליפות כאשר על זה כבר גילה את תיקון הכללי.
--
הקדמת ר' נתן מנמירוב לסיפורי המעשיות של ר' נחמן מברסלב
בסיפורי המעשיות שהעולם מספרים יש בהם נסתרות הרבה ודברים גבוהים מאד אך שנתקלקלו המעשיות כי חסר מהם הרבה. וגם נתבלבלו ואינם מספרים אותם כסדר. כי מה ששיך בתחילה מספרים בסוף וכן להיפך וכיוצא בזה. אבל באמת יש במעשיות שמספרים העולם דברים נעלמים גבוהים מאד.
--
מעולם לא אמרתי שרבינו סובר שתיקון הכללי בא במקום טבילת עזרא, אין כל ספק שלא זו הייתה כוונתו, דיברתי כלפי טהרת הנפש, ותיקון כרת וכו' האם מספיק לה תיקון הכללי או שצריך לה גם מקווה, כמו כן, לגבי עניין המקווה שרבינו מאריך בזה, האם כוונתו, שבכח המים להביאו לפסגות של קדושה וטהרה, או שצריך שיהיה בכוונה וכוונות וכפי שכותב להדיא בעל היושר דברי אמת.

דוד4
הודעות: 53
הצטרף: א' מרץ 03, 2013 10:56 am

Re: אהרן קדוש ה' – מקוה בכל יום

הודעהעל ידי דוד4 » ג' אוגוסט 19, 2014 2:19 pm

הלא הא גופא מה שכתבתי בהודעתי הקודמת, שכל דברי רבינו הק' הם בגדר קבלה, ובאמת הם גבוהים ורמים ונשגבים עוד יותר ויותר ויותר ממה שנראה בהם גם על פי סוד וכו' וכו' וכו'.

ואולם יסוד מוסד קבע רבינו הק', יסוד פשוט שמוכר לכל מתחיל בספרי רבינו, שיש להבדיל בין החכמה ובין המעשה. שבעוד שבענייני ההשגות יש לילך תמיד מדרגה לדרגה וכו' וכו', אך כשבאים לאיזה עבודה למעשה, יש להשליך את כל ההשגות, ולעבוד את ה' בתמימות ובפשיטות גמור, כתינוק בן יומו.
יש להאריך טובא בכלל זה, אך זהו כלל ראש וראשון בכל דרך רבינו הק', והוא ידוע לכל.

בזאת נראה לי שמיצינו את הדברים.

מגופת חבית
הודעות: 451
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: אהרן קדוש ה' – מקוה בכל יום

הודעהעל ידי מגופת חבית » ה' נובמבר 18, 2021 2:16 pm

Untitled.jpg
Untitled.jpg (71.07 KiB) נצפה 799 פעמים

מהספר מדור לדור [עמוד 115] מאח הגדול של הזכרון יעקב https://www.hebrewbooks.org/61858 הרי זה עומק ליטא מבית מדרשו של הגר''א ראה שם באורך

גם זה יעבור
הודעות: 291
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 1:33 pm

Re: אהרן קדוש ה' – מקוה בכל יום

הודעהעל ידי גם זה יעבור » ה' נובמבר 18, 2021 3:50 pm

היות והאשכול 'הוקפץ', אענה על כמה דברים

ללומד בישיבה: חבל על הויכוח. כל מי שמכיר חסידי ברסלב יודע שהקפידו על טבילת מקוה בכל יום. וזה לא דבר חדש בכלל.
ראה בהקדמה לתיקון הכללי : גם בלא זה הזהיר מאד להיות רגיל בטבילת מקוה.
וביאור הליקוטים על תורה ס"א: ‏[אות ס"ח. על אודות ההמתקה והטהרה בפלג אלקים מלא מים, נראה ממסילתו להבין משל ומליצה, ‏שגם בפשיטות, כוונתו להרבות בטבילה מקוה מים, ומאלו המים זוכים למימי התורה והלוחות ‏המובאים במאמר זה, כנזכר בביאורי שבמעשה הזאת. וגם יש לבאר עוד על אודות הטבילה במים, ‏שמטהר מכל הטומאות [כאשר הרבו לדבר בזה אדמו"ר ומוהרנ"ת זצ"ל (מובא הרבה בליקו"ה ועיין ‏בספר ליקוטי עצות המשולש אות מקוה)]. כי היא המכסה וההסתרה מהרודפים הנזכרים במעשה ‏הבערגיר. ‏

לדוד4: מה שכתבת 'לאו דוקא לפני התפילה, אא"כ הוא יום שא"א בו תחנון'.
ראה שיחות הרן אות קפ"ה: וכן צוה על רב אנשים שיזהרו לילך למקוה לטבל בימים שאין אומרים בהם תחנון.
וכן שם בהקדמת לתיקון הכללי: ואמר, שבימים שאין אומרים תחנון, כגון ביומי דניסן וכיוצא, המובאים בשולחן ערוך ארח חיים, צריכין להיות רגיל ביותר בטבילת מקוה.
ולא מדבר כלל מלפני התפילה.
אלא שלגבי ראש חודש, מובא שמוהר"ן הקפיד שיטבלו דייקא קודם התפילה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 787 אורחים