איש_ספר כתב:רצ"ב דוגמא
רציני כתב:איש_ספר כתב:רצ"ב דוגמא
לא מופיע אצלי, האם זה רק אצלי?
סליחות כתב:ייש"כ.
האם יש בדבריו איזכור למנהג הקריאה התלת שנתית?
איש_ספר כתב:סליחות כתב:ייש"כ.
האם יש בדבריו איזכור למנהג הקריאה התלת שנתית?
אין קשר בין הקריאה האר"י לבין המוסתערבים. (והמחזיקים בקריאה האר"י כבר נעלמו מן העולם זמ"ר קודם לכן).
סליחות כתב:איש_ספר כתב:סליחות כתב:ייש"כ.
האם יש בדבריו איזכור למנהג הקריאה התלת שנתית?
אין קשר בין הקריאה האר"י לבין המוסתערבים. (והמחזיקים בקריאה האר"י כבר נעלמו מן העולם זמ"ר קודם לכן).
מעניין, לא ידעתי. הנחתי בפשטות שהם אלה שהמשיכו אותו במשך מאות רבות בשנים עד התקופה ההיא בערך, שאז כבר הגיעו לא"י השפעות ספרדיות חזקות שביטלו את המנהג (בשונה ממצרים שהתקיימו זו לצד זו שני מנהגים).
האם אין מנהג זה מתועד בתיקון יששכר?
אם לא שם, זכורני שראיתי תיעוד לזה מהחמש מאות שנה האחרונות.
איש_ספר כתב:אין לי כח לקרוא את כל העבודה של דותן. לכן אני מניח הנחה כמות שהיא ומי שיודע מוזמן לשלול או לאשר...
כיום אחרי גילוי הגניזה וכל מנהגי ארץ ישראל שעלה ממנה, נוסחאות תפילה ועוד, נראה שאין שום קשר בין המוסתערבים לבין אנשי אר"י, וקהילות אר"י שבמצרים ועוד. המוסתערבים קדמו למגורשי ספרד אבל הם כנראה לא מהווים המשך של בני אר"י. וכשם שה'תושבים' במרוקו לא מחזיקים במנהג אר"י, וכשם שהרומניוטים לא מתפללים בנוסח אר"י (למרות דמיון מה) הו"ה המוסתערבים בני אר"י. ומה נעשה לאגדות שהם תושבי הארץ שלא עזבוה מעולם? או שישארו הדברים בתחום האגדה ויהיו המה פרנסה טובה למשפחת זינאתי מק"ק פקיעין, או שברבות השנים והעיתים, הרבה זמן קודם שנטמעו בין המגורשים, עזבו המוסתערבים את מנהג אר"י ועברו עם כל עם ישראל לחסות תחת התלמוד בבלי, גאוני בבל וכו'.
למיעוט ידיעתי נראה לי סיכום נכון...
"האזכור הראשון העוסק ביחסים שבין המוסתערבים לבין עדות אחרות בארץ ישראל, נמצא בשו"ת מהר"י איסרלן, רב בנוישטאדט שליד וינה. אל רב זה נשלחה שאלה על ידי יהודי שנדר לעלות לארץ-ישראל, חזר בו וביקש התרה מהנדר, בטענה העולה מדברי תשובתו של הרב:
"מה שכתבת לי עוד מעלותך לארץ צבי ולעיר הקודש . . . אמנם שמענו כמה פעמים שיש לשם בני ברית מערביים נחשבים לרשעים גמורים מוסרים מפורסמים והם טורדים ומבלבלים האשכנזים שהם שומרי תורה."
לפי המחקר, מערביים אלו אינם יהודים מוגרבים, אלא מוסתערבים שבקשו לשמור על מעמדם והבלעדיות שהיתה להם באותה תקופה כנציגי היהודים אל מול השלטון הממלוכי."
עיניו כיונים כתב:במאמר המצורף (צד 6) מובאת עדותו של רב יוסף ראש הסדר על דחיקת המנהג הארצישראלי בא"י גופה מפני מנהגי בבל.
איש_ספר כתב:אין לי כח לקרוא את כל העבודה של דותן. לכן אני מניח הנחה כמות שהיא ומי שיודע מוזמן לשלול או לאשר...
כיום אחרי גילוי הגניזה וכל מנהגי ארץ ישראל שעלה ממנה, נוסחאות תפילה ועוד, נראה שאין שום קשר בין המוסתערבים לבין אנשי אר"י, וקהילות אר"י שבמצרים ועוד. המוסתערבים קדמו למגורשי ספרד אבל הם כנראה לא מהווים המשך של בני אר"י. וכשם שה'תושבים' במרוקו לא מחזיקים במנהג אר"י, וכשם שהרומניוטים לא מתפללים בנוסח אר"י (למרות דמיון מה) הו"ה המוסתערבים בני אר"י. ומה נעשה לאגדות שהם תושבי הארץ שלא עזבוה מעולם? או שישארו הדברים בתחום האגדה ויהיו המה פרנסה טובה למשפחת זינאתי מק"ק פקיעין, או שברבות השנים והעיתים, הרבה זמן קודם שנטמעו בין המגורשים, עזבו המוסתערבים את מנהג אר"י ועברו עם כל עם ישראל לחסות תחת התלמוד בבלי, גאוני בבל וכו'.
למיעוט ידיעתי נראה לי סיכום נכון...
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 305 אורחים