ביום חמישי האחרון אירע מעשה אצל אחד מצדיקי הדור שליט"א שנתחלפו התינוקות שהובאו אליו לסנדקאות, ומעשה שהיה כך היה:
בבית מדרשו באו שלשה תינוקות למילה, והיה מדובר שימולו בזה אחר זה: בן ראובן, ואחריו בן שמעון ואחריו בן לוי, והלך הקוואטר להביא התינוק מעזרת הנשים, [ושם סברו בטעות שהברית הראשונה היא של בן שמעון, והכינוהו ראשונה להימול, וכאשר בא הקוואטר של ראובן ולא הכירוהו וגם הוא לא הכירם תמהו על ככה], והניחו התינוק בן שמעון לפניו ונטלו ומסרו לראובן, ואמר עליו הנוסח ארץ ישראל שמע ישראל וכו' וכאשר ניגש המוהל [שהזמין ראובן] למולו נתברר שאין זה התינוק בן ראובן, וסבר אחד שאולי יש לסלקו ולהביא בן ראובן - ולא הסכים הצדיק, [אמר שם המוהל דחשיב כמזבח דאם עלו לא ירדו], ובא אבי שמעון ונטל בנו ואמר הנוסח ארץ ישראל שמע ישראל מתחילה, והניחו התינוק על שולחן לצד הצדיק שעדיין ישב על כסא הסנדקאות, ונימול בן שמעון, ואח"כ אמרו עלינו וקדיש יתום, ומיד כשהובא בן ראובן נתיישב הצדיק שוב על כסא הסנדקאות, והבינו דבא להורות שאין צריך ראובן לומר שוב הנוסח והמצוות, [כיון שכבר עשה כמנהג על בן שמעון] ומיד מלו בן ראובן על ברכי הצדיק.
ויש כאן כמה נקודות לעיון.
א. למה הניחו בן שמעון על שולחן בצד הסנדק עבור כסא של אליהו ולא ע"ג הסנדק ומאידך למה הניחו בן ראובן בעת כסא של אליהו על הסנדק עצמו?
ב. נמצא שראובן ושמעון אמרו הנוסח ארץ ישראל על אותו תינוק בן שמעון, ולא אמרו הנוסח כלל על בן ראובן, אולי יש ללמוד מזה שהמנהג שהאב יאמר לא דוקא בפני התינוק שלו? [אולי כפי זה בגידם ר"ל שאין יכול לאחוז בנו יאמר האב ואחר יאחז].
ג. אילולא גילו שנתחלפו ומל שליח ראובן את בן שמעון בטעות האם צריך לשלם לשמעון כדין חוטף מצוה מחבירו?
ד. גם בכה"ג מסתברא דלאו כל כמיניה דראובן לקרות שם לבן שמעון ומה שקרא לו לאו כלום הוא?