מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שיכור מותר בלימוד תורה?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

שיכור מותר בלימוד תורה?

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' מרץ 07, 2012 10:49 pm

לכאורה שיכור אסור בלימוד תורה, שכן הלימוד צריך להיות מתוך "רתת וזיע" (ברכות פ"ג), ושיכור לא בדיוק עונה על ההגדרה הזו...
לא בדקתי אם מישהו מדבר בענין.

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: שיכור מותר בלימוד תורה?

הודעהעל ידי חיים » ה' מרץ 08, 2012 12:45 am

לכאורה ממה שאסרו שיכור בהוראה מוכח שהוא מותר בת"ת.

מנין ששיכור מופקע מגדר רתת וזיע?

תוכן
הודעות: 6273
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: שיכור מותר בלימוד תורה?

הודעהעל ידי תוכן » ה' מרץ 08, 2012 1:16 am

מכיון שהוא שיכור אז עד כמה שאין לו רתת וזיע גם אינו לומד תורה, והכל על מקומו יבוא בשלום.

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: שיכור מותר בלימוד תורה?

הודעהעל ידי בעלזער » ה' מרץ 08, 2012 1:45 pm

להבדיל קודש לחול למדים להדיא שאסור לענות על שאלות בהיותו שיכור.
לדאבוני אכן אני מכיר כמה וכמה רבנים שבטוחני שהם שטיינים ואיני יודע מה ההיתר שלהם לפסוק כאשר אין דעת הבדלה מניין.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: שיכור מותר בלימוד תורה?

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' מרץ 08, 2012 3:25 pm

בעלזער כתב:להבדיל קודש לחול למדים להדיא שאסור לענות על שאלות בהיותו שיכור.
לדאבוני אכן אני מכיר כמה וכמה רבנים שבטוחני שהם שטיינים ואיני יודע מה ההיתר שלהם לפסוק כאשר אין דעת הבדלה מניין.

'שטיינים' או 'שתיינים'? ואולי שתי האפשריות נכונות?

חלמיש
הודעות: 105
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 12:32 am

Re: שיכור מותר בלימוד תורה?

הודעהעל ידי חלמיש » ה' מרץ 08, 2012 11:35 pm

רמב"ם מפורש בהל' ביאת המקדש פ"א ה"ד ומותר לשכור ללמוד תורה ואפילו הלכות ומדרשות

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: שיכור מותר בלימוד תורה?

הודעהעל ידי יוסףלוי » ש' מרץ 10, 2012 10:15 pm

תוכן כתב:מכיון שהוא שיכור אז עד כמה שאין לו רתת וזיע גם אינו לומד תורה, והכל על מקומו יבוא בשלום.

א"כ למה נאמר שצריך ללמוד ברתת וזיע? ע"כ שיש לימוד אחר...

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: שיכור מותר בלימוד תורה?

הודעהעל ידי הוגה » א' מרץ 11, 2012 12:02 pm

חכם באשי כתב:לכאורה שיכור אסור בלימוד תורה, שכן הלימוד צריך להיות מתוך "רתת וזיע" (ברכות פ"ג), ושיכור לא בדיוק עונה על ההגדרה הזו...

חלמיש כתב:רמב"ם מפורש בהל' ביאת המקדש פ"א ה"ד: "ומותר לשכור ללמוד תורה ואפילו הלכות ומדרשות".

מסתברת ההנחה הראשונה, ששיכור לא מסוגל ללמוד מתוך רתת וזיע, א"כ כיצד זה מסתדר עם פסק הרמב"ם ששיכור מותר בת"ת, הא אינו יכול ללמוד ברתת וזיע? = איפה הטעות כאן?

אולי צ"ל, שאימה ויראה אינו תנאי הכרחי ללימוד תורה, אלא סה"כ מעלה (וכי יש היום הלומד תורה כך ?! אע"כ כנ"ל), לכן שיכור מותר.

אמנם בברכות הנ"ל כ"ב ע"א משמע לא כן, דלחד מ"ד בעל קרי אסור בת"ת כיון "שאינו אלא מתוך קלות ראש וזחות הדעת" (ל' רש"י שם), האם לאותו מ"ד ג"כ שיכור אסור?

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שיכור מותר בלימוד תורה?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מרץ 11, 2012 4:32 pm

הוגה כתב:
חכם באשי כתב:לכאורה שיכור אסור בלימוד תורה, שכן הלימוד צריך להיות מתוך "רתת וזיע" (ברכות פ"ג), ושיכור לא בדיוק עונה על ההגדרה הזו...

חלמיש כתב:רמב"ם מפורש בהל' ביאת המקדש פ"א ה"ד: "ומותר לשכור ללמוד תורה ואפילו הלכות ומדרשות".

מסתברת ההנחה הראשונה, ששיכור לא מסוגל ללמוד מתוך רתת וזיע, א"כ כיצד זה מסתדר עם פסק הרמב"ם ששיכור מותר בת"ת, הא אינו יכול ללמוד ברתת וזיע? = איפה הטעות כאן?

אולי צ"ל, שאימה ויראה אינו תנאי הכרחי ללימוד תורה, אלא סה"כ מעלה (וכי יש היום הלומד תורה כך ?! אע"כ כנ"ל), לכן שיכור מותר.

אמנם בברכות הנ"ל כ"ב ע"א משמע לא כן, דלחד מ"ד בעל קרי אסור בת"ת כיון "שאינו אלא מתוך קלות ראש וזחות הדעת" (ל' רש"י שם), האם לאותו מ"ד ג"כ שיכור אסור?


לא הבנתי. הרי האיסור לבעל קרי ללמוד תורה הוא מתקנת עזרא, כך שמדאורייתא אין איסור, וא"כ ה"ה לשיכור.

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: שיכור מותר בלימוד תורה?

הודעהעל ידי הוגה » א' מרץ 11, 2012 6:28 pm

בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי. הרי האיסור לבעל קרי ללמוד תורה הוא מתקנת עזרא, כך שמדאורייתא אין איסור, וא"כ ה"ה לשיכור.

אכן, תוס' ב"ק (פ"ב ע"ב) בתו"ד: "והא דדריש במי שמתו מדכתיב והודעת לבניך וסמיך ליה יום אשר עמדת מה להלן בעלי קריין אסורין כו' - אסמכתא היא דהא עזרא תיקן". (וכתבו בזה עוד תוה"ר רשב"א וצל"ח בברכות שם). וכן צ"ל בברייתא זו דאימה ורתת.

עכ"פ גם לפי"ז, עדיין משמע לכאו' לאותו מ"ד, ששיכור אסור בת"ת מדרבנן דומיא דבעל קרי, שאף אם נאמר דאי"ז דרשה גמורה אלא אסמכתא, עדיין יש לראות מכאן את העיקרון, שת"ת צריך להיות באימה ורתת לכה"פ מדרבנן, ואילו שיכור אינו באימה ורתת.

אכן ברור, דלהא דקיי"ל כריב"ב שאין ד"ת מקבלין טומאה ודלא כתקנת עזרא כמ"ש התוס' הנ"ל ומתיר לבע"ק ללמוד תורה, בע"כ צ"ל שג"כ לא סובר שאימה ורתת הם תנאי מעכב בת"ת, או שהוא יסבור שלכה"פ מעלה גרידא יש, או שאף זה לא.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 582 אורחים