הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 23, 2023 2:47 am
עצם העניין שכליו של אדם גדול יש בהם מכוחו שלו מצינו מפורש בנביא, וקח משענתי בידך וכו' ושמת משענתי על פני הנער וכו'. ואף שיש לחלק בין בחייו [וכשעושה שליח להדיא] ובין לאחר מותו, אבל החילוק אין בו כדי לגזור שלא נשאר שום רושם כלל לאחר מותו, וגדולים צדיקים במיתתם יותר מבחייהם. וידוע המסילת ישרים בשער הקדושה שהצדיק הקדוש באמת כשמשתמש בענייני העולם הוא מעלה ומקדש אותם, וכדברי הר"ן בדרשה הידועה שעצמות הצדיק שבקבר הם מקום שכינה כי שימשו לנשמת הצדיק בחייו ששרתה בו שכינה כמשכן ומקדש, וכעי"ז כל כלי ששימש את הצדיק [שממונו חביב עליו כי השקיע בו והשתמש בו], וידוע ש"קניין" אינו רק עניין הסכמי אלא חיבור רוחני בין האדם לממונו, שממילא חלים בו דיני תורה ממש, [ולהבדיל גם חטאי האדם פוגמים את ממונו כמו שרואים בפרשת נגעים], וביותר העמיקו בזה סוד בספרים הקדושים וכו'.
אבל כל העניין הוא שסכנה גדולה למסור עניינים אלו להמון עם, כי חוט שערה דק מאד מבדיל בכל זה בין ייחוס כוח עצמי לצדיק וכל שכן לחפציו אחרי מותו לבין המבט האמיתי על הדברים האלה, שגם אותו בעצמו יש כמה דרכים להבין, זו עמוקה מזו, והוא מסור ליחידי סגולה. ולכן כל מה שמביאים ראיות מצדיקים שנהגו בזה, בין בזמן חז"ל ובין בדורות אחרונים, אין בו שום בדל ראיה למסור דברים דקים אלו להמון עם, ועוד לעודד זאת, ולעשות לזה קמפינים צבעוניים, ולפרסם ולחדש בזה ביטויים והמצאות נוראים אחד יותר מהשני, ומפעם לפעם מגדילים לעשות, שטרות והבטחות וגזירות וסכיני קודש וקופסאות דבש מבורך ומכנסיים קדושים וסדין הקודש, ממש ארבע מאות מסכתות בעבודה זרה עושים לנו מול עינינו, ומוסרים חמורי חמורות להמון עם - ומסוג ההמוני דוקא, כידוע, ממש מחטיאים את הרבים בעיקרי התורה, ועל זה ידוו כל הדווים, והוא רחום יכפר עוון ולא ישחית ויצילנו מידם אמן.