מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משנה ברורה מהדורת לשם\דרשו, ועל דרכי העריכה בזמנינו

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
תורת המן
הודעות: 509
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

משנה ברורה מהדורת לשם\דרשו, ועל דרכי העריכה בזמנינו

הודעהעל ידי תורת המן » ג' יולי 18, 2023 12:18 am

בעז"ה כעת התחלתי ללמוד טוש"ע או"ח עם הנו"כ, ואח"כ המ"ב. אני יש לי מ"ב ישן, וחברותא שלי יש לו מהדורת 'דרשו', אשר טקסט המ"ב הוא הוא מהדורת 'לשם'.

והנה, בסימן ד' בביאור הלכה כתב:
וגם להרשב"א שכתב הטעם לנטילת שחרית משום דנעשה בריה חדשה צריך לברך אף בנעור. אחד, דלא פלוג. ועוד, דעל חידוש העולם צריך לברך אף שלא נהנה, כמו שכתב הרשב"א בתשובה סימן קנ"ג.

כך קראתי, ומיד חברותא שלי אמר דצ"ל סימן קצ"א, דכך כתוב במהדורתו. והבטתי שם וראיתי שכן הוא, בלי שום סימן ולא סוגריים, כאילו שכך כתב הח"ח.

ואני לעצמי היה מתמיה קצת, דדברי הרשב"א בסימן קצ"א מובאים ביתה יוסף, ולא זכרתי כלשון הזה. ואף דאולי יש ללמוד כן מדבריו שם, משמע מדברי הביאור הלכה דהוי ציטוט מדברי הרשב"א.

ועל כן ניתי ספר ונחזי, דז"ל הרשב"א [שו"ת ח"א סי' קנג]:
ולענין מה שאמרו בפרק הרואה (דף פ"ב ב) כי מיתער לימא הכי וכי שמע קל תרנגולא לימא הכי וכן כולם. ושאלת אם צריך ליטול ידיו תחילה כיון שצריך להזכיר את השם בברכות אלו או אפילו בלא נטילת ידים? ואם איתא, עובר לכולן היה לו ליטול ידיו ולברך כן. והיה להם לומר כי מתער משי ידיה ומברך אשר קדשנו וכו' והדר מברך המעביר חבלי שינה מעיני... והרב רבי יהודה בר ברזילי ברצלוני ז"ל כתב דלא למימרא שצריך לברך כל זמן שעושה כך אלא בעת שזמן העולם בכך. ואף על פי שלא נהנה בהן עכשיו, זולתו נהנו, ולדידיה נמי הגיע זמן חדוש זה.

וכמדומני שכל רואה הישר יראה שדברי הביאור הלכה מועתקים מכאן.

ואילו בסי' קצג כתב הרשב"א דבריו הידועים שעל שנעשה בריה חדשה צריך להתקדש בקדושתו של כיור וכו', ולא הוזכר כלל שאע"פ שלא נהנה זולתו נהנה. גם לא מסתבר כלל שלזה כיון הביאור הלכה, דהרי בדברי הרשב"א בסימן קצא איירי, כשכתב 'וגם להרשב"א שכתב הטעם...', וא"כ בסו"ד בודאי לתשובה אחרת כונתו, וכמוש"כ להדיא.

תורת המן
הודעות: 509
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: משנה ברורה מהדורת לשם\דרשו, ועל דרכי העריכה בזמנינו

הודעהעל ידי תורת המן » ג' יולי 18, 2023 12:25 am

וכאן הבן שואל, האם יאות למיעבד כן?
אם מאיזה טעם חושב העורכים שיש כאן טעות במ"מ, האם לא טוב לכתוב (קנ"ג) [קצ"ד]. או עכ"פ לכתוב איזה סימן בצד.

האמנם שנשתנה דרכי העריכה, ועכשיו כל מי שיש לו הגה"ה יכניס אותו לפני ולפנים?

ועכ"פ אם עושים כן, לכאורה צריך להיות מנופה ומובדק בי"ג נפה, ועכ"פ לבדוק אם יש איזה צד לקיים הנוסח המקורי.

האם ידוע למישהו אם הוא רעה חולי שזור בכל מהדורה זו, או רק במקומות בודדות?

ואם יש למישהו איזה לימוד זכות וטעם דאדרבה כך צריך להיות, אשמח לשומעו.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2975
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: משנה ברורה מהדורת לשם\דרשו, ועל דרכי העריכה בזמנינו

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' יולי 18, 2023 1:02 am

איני יודע על העריכה בספר משנ"ב, אך אני יודע על עריכתם בשו"ע הבהיר ובפרט 'הבהיר החדש', שתיקנו ככל העולה על רוחם, (ובפרט בהעתקה ממהדו' אחרות, כך נראה לי), ללא ציון כמקובל בסוגרים עגולות ומרובעות, וכמובן שהיו מקומות ששגו, וכן ישנם דברים שאינם מובנים.
לדוגמא, פרי מגדים יורה דעה משבצות זהב סימן צא ס"ק ב
עיין ט"ז בשם רש"ל ומה שאוסר המי מלח אזיל לשיטתיה באות ז' דפסק כריב"א היכא דאי אפשר בקליפה כולו אסור הוא הדין היכא דאי אפשר בהדחה
ובהגהות רעק"א:
נ"ב עיין ברשב"א בתהב"א דף קכ"ה כתב להדיא דאם נשתמש בו קודם שידיחנה מדיח מה שנתן בתוכו ואם דבר לח הוא מותר.

ולא מובן מה רעק"א רצה כאן.
אך הביאור הוא, שבפמ"ג מהדו' ראשונות איתא 'כרשב"א', וע"ז העיר רעק"א שאין זו שי' הרשב"א, אלא להיפך.
ובודאי כדי ליישב דברי הפמ"ג, צריך לתקן בדבריו 'ריב"א', אך א"א לעשות את רעק"א טועה בשביל זה.

איקטורין
הודעות: 490
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

Re: משנה ברורה מהדורת לשם\דרשו, ועל דרכי העריכה בזמנינו

הודעהעל ידי איקטורין » ג' יולי 18, 2023 1:09 am

מציאה יפה.
לעצם העניין גם בלשם במהדורות הקודמות כתוב סימן קנ"ג.
במהדורת עוז והדר המדויקת גם קנ"ג, וכן במהדורת אשכול [שיצא לצערנו רק ח"א] עם כל הציונים, סימן קנ"ג.

וכידוע הזעצער של הדור החדש מכניס בכיס הקטן את הזעצערים של פעם!
ואם חפץ אתה להזדעזע אף יותר עיין נא כאן: viewtopic.php?f=7&t=58951

יוצא פוניבז'
הודעות: 2113
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: משנה ברורה מהדורת לשם\דרשו, ועל דרכי העריכה בזמנינו

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ג' יולי 18, 2023 1:13 am

נדמה לי כי אצל כל העורכים מקובל לתקן טעויות קלות.
ניתן להשוות בין המשנ"ב של בלום שכמעט בכל עמוד יש לו הערות של תיקונים לשון קלים חסרות ויתירות, ואיך הדפיסו בכל כה"ג בחדשים. כמדומני שחלק גדול מתיקונים אלו הוכנס למשנ"ב החדשים בשתיקה.

תורת המן
הודעות: 509
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: משנה ברורה מהדורת לשם\דרשו, ועל דרכי העריכה בזמנינו

הודעהעל ידי תורת המן » ג' יולי 18, 2023 2:17 am

איקטורין כתב:מציאה יפה.
לעצם העניין גם בלשם במהדורות הקודמות כתוב סימן קנ"ג.
במהדורת עוז והדר המדויקת גם קנ"ג, וכן במהדורת אשכול [שיצא לצערנו רק ח"א] עם כל הציונים, סימן קנ"ג.

וכידוע הזעצער של הדור החדש מכניס בכיס הקטן את הזעצערים של פעם!
ואם חפץ אתה להזדעזע אף יותר עיין נא כאן: viewtopic.php?f=7&t=58951

ייש"כ! בדקתי ג"כ בהרבה מ"ב, ולא מצאתי 'תיקון' זה אלא במהדורת לשם/דרשו.

רציני
הודעות: 916
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: משנה ברורה מהדורת לשם\דרשו, ועל דרכי העריכה בזמנינו

הודעהעל ידי רציני » ג' יולי 18, 2023 3:23 am

תורת המן כתב:בעז"ה כעת התחלתי ללמוד טוש"ע או"ח עם הנו"כ, ואח"כ המ"ב. אני יש לי מ"ב ישן, וחברותא שלי יש לו מהדורת 'דרשו', אשר טקסט המ"ב הוא הוא מהדורת 'לשם'.

והנה, בסימן ד' בביאור הלכה כתב:
וגם להרשב"א שכתב הטעם לנטילת שחרית משום דנעשה בריה חדשה צריך לברך אף בנעור. אחד, דלא פלוג. ועוד, דעל חידוש העולם צריך לברך אף שלא נהנה, כמו שכתב הרשב"א בתשובה סימן קנ"ג.

כך קראתי, ומיד חברותא שלי אמר דצ"ל סימן קצ"א, דכך כתוב במהדורתו. והבטתי שם וראיתי שכן הוא, בלי שום סימן ולא סוגריים, כאילו שכך כתב הח"ח.

ואני לעצמי היה מתמיה קצת, דדברי הרשב"א בסימן קצ"א מובאים ביתה יוסף, ולא זכרתי כלשון הזה. ואף דאולי יש ללמוד כן מדבריו שם, משמע מדברי הביאור הלכה דהוי ציטוט מדברי הרשב"א.

ועל כן ניתי ספר ונחזי, דז"ל הרשב"א [שו"ת ח"א סי' קנג]:
ולענין מה שאמרו בפרק הרואה (דף פ"ב ב) כי מיתער לימא הכי וכי שמע קל תרנגולא לימא הכי וכן כולם. ושאלת אם צריך ליטול ידיו תחילה כיון שצריך להזכיר את השם בברכות אלו או אפילו בלא נטילת ידים? ואם איתא, עובר לכולן היה לו ליטול ידיו ולברך כן. והיה להם לומר כי מתער משי ידיה ומברך אשר קדשנו וכו' והדר מברך המעביר חבלי שינה מעיני... והרב רבי יהודה בר ברזילי ברצלוני ז"ל כתב דלא למימרא שצריך לברך כל זמן שעושה כך אלא בעת שזמן העולם בכך. ואף על פי שלא נהנה בהן עכשיו, זולתו נהנו, ולדידיה נמי הגיע זמן חדוש זה.

וכמדומני שכל רואה הישר יראה שדברי הביאור הלכה מועתקים מכאן.

ואילו בסי' קצג כתב הרשב"א דבריו הידועים שעל שנעשה בריה חדשה צריך להתקדש בקדושתו של כיור וכו', ולא הוזכר כלל שאע"פ שלא נהנה זולתו נהנה. גם לא מסתבר כלל שלזה כיון הביאור הלכה, דהרי בדברי הרשב"א בסימן קצא איירי, כשכתב 'וגם להרשב"א שכתב הטעם...', וא"כ בסו"ד בודאי לתשובה אחרת כונתו, וכמוש"כ להדיא.

ברשב"א בסימן קנ"ג מבואר להדיא שטעם זה הוא רק לשאר ברכות השחר ולא על נטילת ידים. וכבר הקשו כן [עיין ברכת שמים עמוד עז]. ולכן נראה שרצו ליישב זאת.
אולם כבר כתב בדעת נוטה (א עמוד קטז) שהביאור הלכה הוציא זאת מהדרך החיים (השכמת הבוקר סעיף יז) ושם איתא קנג.
וכתבו האחרונים דאם כן הביאור בדרך החיים ובביאור הלכה זה הצירוף של ב' התשובות דעת הר"י ברצלוני שהובא ברשב"א קנג עם דעת הרשב"א של בריה חדשה שבסימן קצא.

תורת המן
הודעות: 509
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: משנה ברורה מהדורת לשם\דרשו, ועל דרכי העריכה בזמנינו

הודעהעל ידי תורת המן » ג' יולי 18, 2023 3:51 am

רציני כתב:אולם כבר כתב בדעת נוטה (א עמוד קטז) שהביאור הלכה הוציא זאת מהדרך החיים (השכמת הבוקר סעיף יז) ושם איתא קנג.
וכתבו האחרונים דאם כן הביאור בדרך החיים ובביאור הלכה זה הצירוף של ב' התשובות דעת הר"י ברצלוני שהובא ברשב"א קנג עם דעת הרשב"א של בריה חדשה שבסימן קצא.

טוב מאוד! חשבתי דמסתמא העתקה היא מאיזה מקום, וכ"ה באמת העתקה מילה במילה מדה"ח. וא"כ מבואר דתיקון זו בטעות יסודה.

תורת המן
הודעות: 509
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: משנה ברורה מהדורת לשם\דרשו, ועל דרכי העריכה בזמנינו

הודעהעל ידי תורת המן » ג' יולי 18, 2023 4:13 am

רציני כתב:ברשב"א בסימן קנ"ג מבואר להדיא שטעם זה הוא רק לשאר ברכות השחר ולא על נטילת ידים. וכבר הקשו כן [עיין ברכת שמים עמוד עז]. ולכן נראה שרצו ליישב זאת.

לא ידעתי היכן מבואר כן להדיא. ולדעתי משקל דברי הרשב"א כך הוא:

שאלו לו ז"ל, למה איתא כי משי ידיה לבסוף, הא קודם לכן צריך לברך, ואיך מברכין בידים מטונופות.

והשיב הרשב"א, דבאמת יכול לברך בלי נטילה, דנטילה לא נתקן אלא לתפילה, ולכן עושה אדם כהרגלו, "סדר מעשה האדם משהוא נעור וזוקף ולובש ונועל ונוטל מים לידיו ולהרחצת פניו". וא"צ ליטול ידיו עד לבסוף.

אמנם - כתב הרשב"א - הר"י ברצלוני כתב באופ"א, דאין כוונת הגמ' שעושין כל הדברים האלו, רק נוטלין ידיו תחילה כדי לעשות ברכות, כי לדעתו אפי' ברכות צריך נטילה משום 'הכון', ושאר הברכות כולם, לאו על המעשה שעשה הוא נתקן, רק על סדר מעשה אדם אחרים, אף אם הוא עצמו לא עשה כן.
ועכשיו בואו חשבון, אם כוונתו כמו שחשב מעכ"ת, עדיין שאלת השואל במקומה עומדת, למה הוזכר בגמ' לבסוף, אלא ודאי שכונתו שהותקן על סדר מעשה האדם בבוקר, וכיון שאדם - בלי ציווי חז"ל - נעור וזוקף ולובש ונועל ורק אח"כ נוטל ידיו - לא הותקן ברכה זו אלא על סדר זה, אף אם לא עשה כל הדברים האלו. וא"כ יוצא דאפי' אם לא עשה כן, עשיין מברך ברכה זו.

רציני
הודעות: 916
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: משנה ברורה מהדורת לשם\דרשו, ועל דרכי העריכה בזמנינו

הודעהעל ידי רציני » ג' יולי 18, 2023 6:06 am

תורת המן כתב:
רציני כתב:ברשב"א בסימן קנ"ג מבואר להדיא שטעם זה הוא רק לשאר ברכות השחר ולא על נטילת ידים. וכבר הקשו כן [עיין ברכת שמים עמוד עז]. ולכן נראה שרצו ליישב זאת.

לא ידעתי היכן מבואר כן להדיא. ולדעתי משקל דברי הרשב"א כך הוא:

שאלו לו ז"ל, למה איתא כי משי ידיה לבסוף, הא קודם לכן צריך לברך, ואיך מברכין בידים מטונופות.

והשיב הרשב"א, דבאמת יכול לברך בלי נטילה, דנטילה לא נתקן אלא לתפילה, ולכן עושה אדם כהרגלו, "סדר מעשה האדם משהוא נעור וזוקף ולובש ונועל ונוטל מים לידיו ולהרחצת פניו". וא"צ ליטול ידיו עד לבסוף.

אמנם - כתב הרשב"א - הר"י ברצלוני כתב באופ"א, דאין כוונת הגמ' שעושין כל הדברים האלו, רק נוטלין ידיו תחילה כדי לעשות ברכות, כי לדעתו אפי' ברכות צריך נטילה משום 'הכון', ושאר הברכות כולם, לאו על המעשה שעשה הוא נתקן, רק על סדר מעשה אדם אחרים, אף אם הוא עצמו לא עשה כן.
ועכשיו בואו חשבון, אם כוונתו כמו שחשב מעכ"ת, עדיין שאלת השואל במקומה עומדת, למה הוזכר בגמ' לבסוף, אלא ודאי שכונתו שהותקן על סדר מעשה האדם בבוקר, וכיון שאדם - בלי ציווי חז"ל - נעור וזוקף ולובש ונועל ורק אח"כ נוטל ידיו - לא הותקן ברכה זו אלא על סדר זה, אף אם לא עשה כל הדברים האלו. וא"כ יוצא דאפי' אם לא עשה כן, עשיין מברך ברכה זו.

צודק דמבואר להדיא דאין נכון לכתוב 'מבואר להדיא'.
אולם שנטילת ידים זה ברכת הנהנין לא פשוט בכלל.

תורת המן
הודעות: 509
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: משנה ברורה מהדורת לשם\דרשו, ועל דרכי העריכה בזמנינו

הודעהעל ידי תורת המן » ג' יולי 18, 2023 7:35 am

מסכים.
אמנם בין כך ובין כך פשוט וברור שכך היה כוונת הביאור הלכה והדה"ח, ולא טוב עשה מהדורה זו בשינויו.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 845 אורחים