אשי ישראל כתב:ב'ספר יצירה' עם ד' פירושים, מנטובא ה'שכ"ב דף צה ע"ב, מופיע פירוש רס"ג לספר יצירה.
שוב נעתק פירוש זה ב'ספר יצירה' עם ט' פירושים, ורשא ה'תרמ"ד דף לז.
אולם ב'ספר יצירה עם פירוש רס"ג' מהד' הרב קאפח ה'תשל"ב עמ' יא בירר שהפירוש הנ"ל יוחס בטעות לרס"ג, ופירושו האמיתי של רס"ג הוא מה שנדפס ע"י הרב קאפח.
אלא שלא הצלחתי לברר עד כה מיהו מחברו של הפירוש הנ"ל שיוחס בעבר לרס"ג? מתי חובר? האם מישהו כתב בנידון?
אשמח לעזרתכם.
קמנו ונתעודד כתב:שמא זה זה?
https://www.nli.org.il/he/books/NNL_ALE ... 205171/NLI
בברכה המשולשת כתב:ההפניה לספר הזה
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 5f#p803765
מביאה לציטוט הבא
ספר זה מוקדש לפירוש ספר יצירה, פירוש המיוחס לסעדיה גאון (להלן 'המיוחס לסעדיה') שהוא אחד מן החיבורים שיצאו מן החוג המכונה במחקר 'חוג הכרוב המיוחד. ... צד המגמה המדעית, מצויים ב'המיוחס לסעדיה' דיונים שחשיבותם רבה לחקר תולדות תורת הסוד היהודית בתקופה הנדונה וניתוחם פותח צוהר למורכבות התיאולוגית המאפיינת את שלב הביניים שבו נתון חיבור זה, המהווה חוליה מקשרת בין מסורות שאפיינו את העת העתיקה מחד גיסא ובין הקבלה מאידך גיסא. ביותר מתבטא הדבר בהיות 'המיוחס לסעדיה' אחד המקורות הראשונים הידועים לנו, שבו מופקעת האלוהות מידי פשוטה ומתוארת מערכת מרובדת של כוחות היוצאים זה מזה, נאצלים זה מזה, מובחנים האחד מרעהו, ועם זאת מייצגים את האחדות השלמה." -- מתוך: פתח דבר.
אשי ישראל כתב:מדבריך אני מבין שאין בספר הנ"ל בירור אודות מחברו של הפירוש אותו אני מחפש. האמנם?
אשי ישראל כתב:בברכה המשולשת כתב:נזכר בקצרה באשכול הזה
viewtopic.php?f=7&t=542&hilit=%D7%A1%D7%A2%D7%93%D7%99%D7%94+%D7%99%D7%A6%D7%99%D7%A8%D7%94&sid=9432a6c8ffd76a08e800a0719997c95f#p3174
באשכול שם נזכר "שגם הפירוש על ספר יצירה הנדפס על שמו של רס"ג (לא זה שבמהדורת קאפח) אינו אלא למחבר צרפתי אנונימי, שהושפע רבות מחסידי אשכנז."
מה המקור לכך?
אשי ישראל כתב:בברכה המשולשת כתב:ההפניה לספר הזה
viewtopic.php?f=7&p=803765&sid=9432a6c8ffd76a08e800a0719997c95f#p803765
מביאה לציטוט הבא
ספר זה מוקדש לפירוש ספר יצירה, פירוש המיוחס לסעדיה גאון (להלן 'המיוחס לסעדיה') שהוא אחד מן החיבורים שיצאו מן החוג המכונה במחקר 'חוג הכרוב המיוחד. ... צד המגמה המדעית, מצויים ב'המיוחס לסעדיה' דיונים שחשיבותם רבה לחקר תולדות תורת הסוד היהודית בתקופה הנדונה וניתוחם פותח צוהר למורכבות התיאולוגית המאפיינת את שלב הביניים שבו נתון חיבור זה, המהווה חוליה מקשרת בין מסורות שאפיינו את העת העתיקה מחד גיסא ובין הקבלה מאידך גיסא. ביותר מתבטא הדבר בהיות 'המיוחס לסעדיה' אחד המקורות הראשונים הידועים לנו, שבו מופקעת האלוהות מידי פשוטה ומתוארת מערכת מרובדת של כוחות היוצאים זה מזה, נאצלים זה מזה, מובחנים האחד מרעהו, ועם זאת מייצגים את האחדות השלמה." -- מתוך: פתח דבר.
מדבריך אני מבין שאין בספר הנ"ל בירור אודות מחברו של הפירוש אותו אני מחפש. האמנם?
קמנו ונתעודד כתב:אשי ישראל כתב:בברכה המשולשת כתב:ההפניה לספר הזה
viewtopic.php?f=7&p=803765&sid=9432a6c8ffd76a08e800a0719997c95f#p803765
מביאה לציטוט הבא
ספר זה מוקדש לפירוש ספר יצירה, פירוש המיוחס לסעדיה גאון (להלן 'המיוחס לסעדיה') שהוא אחד מן החיבורים שיצאו מן החוג המכונה במחקר 'חוג הכרוב המיוחד. ... צד המגמה המדעית, מצויים ב'המיוחס לסעדיה' דיונים שחשיבותם רבה לחקר תולדות תורת הסוד היהודית בתקופה הנדונה וניתוחם פותח צוהר למורכבות התיאולוגית המאפיינת את שלב הביניים שבו נתון חיבור זה, המהווה חוליה מקשרת בין מסורות שאפיינו את העת העתיקה מחד גיסא ובין הקבלה מאידך גיסא. ביותר מתבטא הדבר בהיות 'המיוחס לסעדיה' אחד המקורות הראשונים הידועים לנו, שבו מופקעת האלוהות מידי פשוטה ומתוארת מערכת מרובדת של כוחות היוצאים זה מזה, נאצלים זה מזה, מובחנים האחד מרעהו, ועם זאת מייצגים את האחדות השלמה." -- מתוך: פתח דבר.
מדבריך אני מבין שאין בספר הנ"ל בירור אודות מחברו של הפירוש אותו אני מחפש. האמנם?
גם 'חוג הכרוב המיוחד' זו אמירה אמירתית, שמלמדת הרבה על מקומו של המחבר ובית המדרש שאליו הוא השתייך, גם אם לא תוכל לעשות גימטריאות על שמו.
פלוריש כתב:
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 461 אורחים