בברכה המשולשת כתב:הא והא איתא ביה.
אברך כולל כתב:בברכה המשולשת כתב:הא והא איתא ביה.
בשביל מה הוצרך להוסיף טעם זה, ולא הספיק לו משום חיוב תלמוד תורה כמו שעסק בו עד לסימן זה
התוס' כתבו דאית דוכתא דלא תני הן כמו הכא ובגמ' בברייתות דר' אושעיא ור"ח ובארבעה מחוסרי כפרה ואית דוכתא דקתני הן כדקתני ארבעה שומרין הן ארבעה ראשי שנים הן, וכוונתם שלא לקפידא הוא וכדמסיק בסוף הגליון, ומ"מ חזינן לרבותינו שדחקו למצא טעם עיין ברשב"א ובשט"מ ולכן גם אנו רשאין לומר מה שנראה לנו בעה"י כי הרי מדקדקין בגמ' על כל תיבה ותיבה שבמתני' ומ"ש תיבה זו שנימא שהוא שלא בדקדוק, וכוונת התוס' נמי נראה דלא שמתרצים זה לתירוץ אלא כוונתם שעוררו שצריך לעיין בזה. וכבוד התורה גדול הוא שלא נימא שהוא מיותר, ועיין בסוף סוטה דתנן משמת ר"ע בטל כבוד התורה ופרש"י שהיה נותן את לבו לדרוש כל קוץ וקוץ של כל אות וכ"ש תיבות יתירות ואותיות יתירות כגון בת ובת אני דורש וזהו כבוד תורה גדול שאין בה דבר לבטלה, וכן הוא כבוד תורה שבע"פ שאין בה תיבות יתירות שלא בדקדוק.
כרם כתב:כעי"ז בדברות משה שיעורים ב"ק סימן א', ז"ל:התוס' כתבו דאית דוכתא דלא תני הן כמו הכא ובגמ' בברייתות דר' אושעיא ור"ח ובארבעה מחוסרי כפרה ואית דוכתא דקתני הן כדקתני ארבעה שומרין הן ארבעה ראשי שנים הן, וכוונתם שלא לקפידא הוא וכדמסיק בסוף הגליון, ומ"מ חזינן לרבותינו שדחקו למצא טעם עיין ברשב"א ובשט"מ ולכן גם אנו רשאין לומר מה שנראה לנו בעה"י כי הרי מדקדקין בגמ' על כל תיבה ותיבה שבמתני' ומ"ש תיבה זו שנימא שהוא שלא בדקדוק, וכוונת התוס' נמי נראה דלא שמתרצים זה לתירוץ אלא כוונתם שעוררו שצריך לעיין בזה. וכבוד התורה גדול הוא שלא נימא שהוא מיותר, ועיין בסוף סוטה דתנן משמת ר"ע בטל כבוד התורה ופרש"י שהיה נותן את לבו לדרוש כל קוץ וקוץ של כל אות וכ"ש תיבות יתירות ואותיות יתירות כגון בת ובת אני דורש וזהו כבוד תורה גדול שאין בה דבר לבטלה, וכן הוא כבוד תורה שבע"פ שאין בה תיבות יתירות שלא בדקדוק.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 714 אורחים