מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המשכיות בבתי מדרש ודרכים בעבודת ה'

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
בברכה המשולשת
הודעות: 14266
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

המשכיות בבתי מדרש ודרכים בעבודת ה'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אפריל 04, 2012 9:09 am

זה זמן רב שאני מתלבט בשאלה- מתי וכיצד ניתן לומר שקיימת המשכיות בין דרך מסויימת בעבודת ה' ובלימוד התורה בקבוצה מסויימת.
למשל, באחד מהאשכולות באתרא קדישא הדין העיר לי אחד מן הרבנים שליט"א שחסידות פלונית אינה המשך כלל של החסידות בעלת שם זה באירופה, אלא דווקא חסידות אחרת. (וכך שמעתי פעם מרש"ז הבלי נ"ין לגבי חסידות אחרת- שאדמו"ר מסויים הפך לגמרי את דרכה).
וכן יש מקום לדון לגבי ישיבות- האם ומתי נאמר שיש המשכיות בדרך הלימוד ובנתיבות האמונה בין ראשי ישיבה בדורות שונים.
האם יש למי מחו"ר אתרא קדישא הדין הערות, הארות ומקורות בנושא.

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: המשכיות בבתי מדרש ודרכים בעבודת ה'

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ד' אפריל 04, 2012 11:12 am

תמיד מדברים על זה שאסור לשנות כלום בישיבות, ושכמו שקיבלנו אותם מר' חיים וולוז'ינר כך צריך להמשיך.

ואני, נפשי בשאלתי, הרי במשך הדורות האחרונים כמעט ולא היה דבר שלא נגעו בו, ומה עוד דומה לישיבות של ליטא העתיקות, כ"ש לישיבת וולוז'ין, ונפרט:
א. אז למדו כסדר טוש"ע בישיבה, והיו הרבה שיצאו רבנים מורי הוראה ישר מהישיבה, ויש הרבה שקיבלו סמיכה עוד מראשי הישיבה עצמם, ז"א שלמדו על הסדר הרבה הלכה, בשו"ע טור, רמב"ם וכו' והיום...

ב. אז היו לומדים ש"ס על הסדר ועוד לא נודע אז המושג מסכת ישיבתית, הרבה ידעו ש"ס בתוך הישיבה, והיום...
(ואין לומר שזה מירידת הדורות שאז השקיעו והיום לא, כי יש גם היום שמשקיעים את כל כוחותיהם, אבל לא באופן האמור).

ג.אז היו מתחתנים בגיל מאוד מאוחר, אם בגלל הכרח, אם בגלל בחירה, כדי להספיק הרבה לפני החתונה (אמנם א"כ זה כבר לא כ"כ פלא למה הספיקו יותר, כי הרי היו יותר שנים בישיבה, אבל עדיין- זו מציאות שדברים השתנו) והיום...

ד. אז היו אוכלים "ימים", ולנים בבתי אחרים וכו' והיום...

ה. אז עוד לא הכירו את שיטת הלימוד של ר' חיים (ואחריו ר' שמעון, ר' ברוך בער, ר' נפתלי וכו') למדו בבירור בצורה אחרת, עד ששינו והתחדשו שיטות לימוד אלו, והיום... (זה קצת חזרה על אות א, ובעיקר ב', מ"מ שנינו את הדברים כי לכאו' זה המקור והסיבה לשינוי).

ו. עוד לא דיברנו על שיטת המוסר שכולם יודעים איזה מלחמה היה כנגדה, ואם כי הוברר והוכרח גודל טובתה, מ"מ הרי שינו, כי פעם לא היה זה חלק טבעי מסדרי הישיבה, והיום... (היום זה
כבר שינוי שני- כי כבר לא לומדים מוסר..., אבל חלק מסדרי הישיבה זה כן).

ז. סדרי הישיבה היו שונים, ברוב הישיבות היו ב' סדרים, א' מהשעה תשע ועד שתיים או שלוש, והשני אחה"צ עד הערב, (בכ"א לא עד אחד עשרה בלילה), והיום... לומדים בשלושה סדרים.
ומי שיודע יותר פרטים בהם שינו דברים אשמח לשמוע.

מ"מ לא באתי לומר שמותר לשנות, אלא רק שהענין הזה צריך בירור.
וכשדנתי בדברים אלו לפני הרב גולדווסר שליט"א הסכים איתי, ואמר לי שברור כשמש ששינו דברים מפני ההכרח, ומ"מ חייבים להמשיך ולחנך כך, שאסור לשנות שום דבר, כדי לשמור על חוסנם של הישיבות, וכדי שיהיה ברור שדברים אלו לא ניתנים לשינוי ביד כ"א.

סעיף
הודעות: 94
הצטרף: ב' פברואר 27, 2012 3:43 pm

Re: המשכיות בבתי מדרש ודרכים בעבודת ה'

הודעהעל ידי סעיף » ה' אפריל 05, 2012 1:02 pm

בברכה המשולשת כתב:וכן יש מקום לדון לגבי ישיבות- האם ומתי נאמר שיש המשכיות בדרך הלימוד ובנתיבות האמונה בין ראשי ישיבה בדורות שונים.

לגבי איזה דין אתה רוצה לדעת נפק"מ אם זה נקרא המשך או לא...

פרץ מוצקין
הודעות: 79
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2011 9:34 am

Re: המשכיות בבתי מדרש ודרכים בעבודת ה'

הודעהעל ידי פרץ מוצקין » ה' אפריל 05, 2012 1:31 pm

ישראל הר כסף כתב: לישיבת וולוז'ין, ונפרט:
א. אז למדו כסדר טוש"ע בישיבה, והיו הרבה שיצאו רבנים מורי הוראה ישר מהישיבה, ויש הרבה שקיבלו סמיכה עוד מראשי הישיבה עצמם, ז"א שלמדו על הסדר הרבה הלכה, בשו"ע טור, רמב"ם וכו' והיום...


שטויות והבלים ממש. ובפרט בישבות שלאחר מכן שללמוד להוראה היה הדרגה הכי נמוכה. אבל גם בואלאז'ין לא למדו במתכונת זו.

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: המשכיות בבתי מדרש ודרכים בעבודת ה'

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ה' אפריל 05, 2012 1:43 pm

לדעתך, סמיכה לרבנות היתה בדיחה בעלמא בכדי להכשיר את התלמיד לשמש כרב ובפועל לא היו בעירות אלו מורי הוראה?

בברכה המשולשת
הודעות: 14266
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: המשכיות בבתי מדרש ודרכים בעבודת ה'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אפריל 05, 2012 2:08 pm

לפי התיאורים שאני ראיתי, בוולוז'ין פשוט למדו את כל הש"ס לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא (וכמדומני שלזה התכוון גם הרב ישראל הר כסף שליט"א).

בברכה המשולשת
הודעות: 14266
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: המשכיות בבתי מדרש ודרכים בעבודת ה'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אפריל 05, 2012 2:13 pm

סעיף כתב:
בברכה המשולשת כתב:וכן יש מקום לדון לגבי ישיבות- האם ומתי נאמר שיש המשכיות בדרך הלימוד ובנתיבות האמונה בין ראשי ישיבה בדורות שונים.

לגבי איזה דין אתה רוצה לדעת נפק"מ אם זה נקרא המשך או לא...


הייתי יכול לומר נפק"מ לקידושין...
נפק"מ למושג של "חדש אסור מן התורה" (במובן המושאל כמובן) ועד כמה יש מחוייבות תורנית להמשיך בדיוק כפי שהיה לפני כן (כמובן, על-פי הכרעה של גדולי ישראל, לא לפי מה שנראה לאדם ברחוב חלילה, אלא לפי מה שגדולי ישראל רואים לנכון לשנות)
וכמו שהעיר לי פעם חבר (המכהן היום ברבנות), כשהיינו בחורים- שאם הכל צריך להיות בדיוק כמו שהיה בישיבות ליטא, אז למה ישיבות ליטא לא היו זהותלישיבות של המהרש"ל והמהרש"א, ולמה הישיבות של המרש"ל והרמ"א לא היו זהות לישיבות של בעלי התוספות וכו'.
ואין אני בא להתריס חלילה, אלא להבין את גדרי הדבר.

פרץ מוצקין
הודעות: 79
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2011 9:34 am

Re: המשכיות בבתי מדרש ודרכים בעבודת ה'

הודעהעל ידי פרץ מוצקין » ה' אפריל 05, 2012 3:22 pm

ישראל הר כסף כתב:לדעתך, סמיכה לרבנות היתה בדיחה בעלמא בכדי להכשיר את התלמיד לשמש כרב ובפועל לא היו בעירות אלו מורי הוראה?

בואלאזין למדו הכל, וכדברי הרב ברכה למדו אסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא, כשההלכה זה לאו דוקא ספרי האחרונים והקיצורים. אלא יותר בשיטות הראשונים, ומי שרצה להיות רב היה צריך להשתלם עוד בספרי הקיצורים והאחרונים. אבל לא למדנו במתכונת של הוראה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 648 אורחים