מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גנזים יח - יומא טובא לרבנן !

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

גנזים יח - יומא טובא לרבנן !

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' יוני 06, 2024 9:37 pm

מכירה חדשה של גנזים כתמיד אוצרת בקרבה פריטים יחודיים וחד פעמים ולצידם שלל תגליות שיש בהם ענין גם למי שאין לו יכולת לרכוש פריט מן הפריטים.


נתחיל עתה בפריט נפלא שכבר נרמז עליו כאן בבית מדרשינו (עלו ממנו כמה תמונות, וכמה הגהות פוענחו בעזרת חברי בית המדרש ועל צבאם הרב צופה ומביט).

022 (1).gif
022 (1).gif (1.44 MiB) נצפה 1577 פעמים


תורת החטאת עם הגהות בעל התוספות יום טוב מכתי"ק!

היה לי הק' הזכות לראות את הספר בכדי לתארו וכתבתי איזה דברים לתאר את חשיבותו, ברשותכם אעלה את הדברים כאן
---------------------
הספר אשר לפנינו, תורת החטאת לרבינו הרמ"א, מספרי ההלכה הנפוצים ביותר בפולין ואשכנז, כולל למעלה ממאה וחמישים הגהות בעצם כתב יד קודש רבינו יום טוב ליפמן העליר תלמידו הגדול של מהר"ל מפראג, אב"ד קראקא והידוע בכל תפוצות ישראל על שם חיבורו הכולל 'תוספות יום טוב'.

זיהוי כותב ההגהות עולה מתוכו, כאשר במקו"א (להלן הגהה לכלל כג דין ג) כותב המגיה: ואני תירצתי בספרי לחם חמודות וכו'. ואכן דברים ככתבם מופיעים בספרו דברי חמודות על אתר (ההגהה ומקומה בספר דברי חמודות, באה להלן).
008.jpg
ואני תירצתי בספרי לחם חמודות דשאני טיפת חלב דאיירי בה בסי צב דמפעפעת בכולה
008.jpg (7.86 MiB) נצפה 1577 פעמים


שאר ההגהות שבטופס, הגם שניתן לקבוע את זהות כותבן לפי צורת הכתב השווה לגמרי לאותה הגהה בה גילה הכותב את שמו, מ"מ לא סמכנו על טביעות עיננו בלבד: בהמשך דברינו, העתקנו כשבעים הגהות מגליון הספר, והראנו באצבע את דמיונם המוחלט לדברי רבינו ה'תוספות יום טוב' בחיבוריו, דברי חמודות (הנקרא בעבר לחם חמודות) ותורת האשם (על חיבור זה, להלן).

יש ודמיון הדברים מפתיע עד שהוא קרוב להיות 'אות באות תיבה בתיבה', ואף שאר ההגהות, זהות בתכנם באופן מוחלט לחיבורים הנזכרים. עד שזהות כותב ההגהות כולן, הוא ניהו רבינו יום טוב ליפמן העלר, עולה מתוך כל הגהה והגהה.

על חשיבות תורתו של בעל התויו"ט, למותר להאריך, אך מ"מ מילים מספר על משנה חשיבות שיש בהגהות אלו ויחסם לחיבור 'תורת האשם', הוא חיבורו הגדול של בעל תויו"ט על 'תורת החטאת'.

באוצר הספרים הידוע של הגאון רד"א אופנהיים זצ"ל (הנמצא כיום בספרית האונ' באוקספורד), מצוי כתב יד המחזיק פירוש רחב על ספר תורת החטאת של הרמ"א. כתב היד זוהה כחיבור 'תורת האשם' של בעל התוספות יום טוב, חיבור עליו ידענו מאזכוריו בחיבוריו השונים של רבינו: תוספות יום טוב (תרומות פ"י מ"ח; תמורה פ"ז מ"ה; מכשירין פ"ה מ"י); מלבושי יום טוב (סי' תנא סכ"א)ועוד1. וכן ממובאותיו ע"י מהר"ר יעקב רישר ז"ל בחיבורו סולת למנחה2. מכתב יד זה הופיע החיבור לראשונה בשנת תשל"ז ע"י נכדי רבינו האחים הרבנים למשפ' הלר.

אכן החיבור אשר במקורו היה שלם3 כולל הקדמה בראשו4 לא השתמר בשלימותו בכתב היד היחיד של החיבור, והרי הוא חסר בראשו - מן ההקדמה עד אמצע כלל ט, בסופו - מכלל צ ואילך, כולל כל 'סימני הספר' (המכונים רמזים) שהם כידוע חלק בלתי נפרד מן החיבור, ואף באמצעו - מסי' סא ועד סי' עה.

ואילו הספר שלפנינו כולל הגהות מתחילת הספר, ועד הגהות רבות על 'רמזי הספר' הבאים בסופו. לאמור, אף במקומות שלא זכינו לחיבור תורת האשם, יש לפנינו מדברי רבינו בכתב יד זה.

זמנן של ההגהות מוכח מתוכן שנכתבו אחר חיבור דברי חמודות, וקודם חיבור תורת האשם5 חיבור דברי חמודות נכתב כמובן לפני שנת שפ"ח, היא שנת הופעתו לראשונה בדפוס, ואילו תורת האשם נכתב לערך משנת שצ"ד ואילך6, הרי שהגהות אלו נכתבו בין השנים שפ"ח לשצ"ד.

מתוך תוכן ההגהות וצורת הכתב, מוכח שלא בזמן אחד נכתבו כולן 7, לאמור, שקד רבינו על טופס זה, הגיהו וחזר והגיהו וללמד יצא על חשיבות טופס זה בעינו רבינו ויעודו לשמש כתבנית לחיבורו הכולל 'תורת האשם'.

תוכן ההגהות מגוון: הגהת הספר מריבוי שיבושיו, השוואת שיטת הרמ"א כאן עם מסקנתו בהגהותיו על השו"ע8, פירוש דברים סתומים בספר, מובאות מדעת מהרש"ל במקום שדעתו שונה מהמחבר9, ועיונים בדברי הספר.

כדרכו לא פוסח רבינו אף על צדדיו החיצונים של החיבור: בצד הקדמת הספר תורת חטאת הגיה רבינו, הגהה קצרה והיא שופכת אור אודות דבר שנתלבטו בו רבים: כינוי 'סימן וכלל' שנתן הרמ"א לכל אחד מפרקי הספר ('סימן וכלל א'). ע"כ כותב רבינו בגליון: ומפני כן כת' בכל כלל גם סי', לרמוז על סימני הש"ד [=שערי דורא] וקראו כלל לפי שכולל הרבה דיני'.

כאמור מעלה רוב ההגהות שבספר מצויות בסגנון זהה ממש ב'דברי חמודות' או ב'תורת האשם' ובמקרים לא מעטים בשניהם גם יחד. לצד זה ישנן לא מעט הגהות חשובות ומלאות ענין שלא בא זכרם בחיבורים אלו והרי הם כתורה חדשה לה זוכים אנו עתה משולחנו של התויו"ט. ודע שאין תימה בדבר, שהרי מצינו הערות על ספר תורת החטאת, שכתבם רבינו בספרו לחם חמודות ולא הזכירם בחיבורו תורת האשם, ואלה הן הגהות שאין מקום לחשוד שמא חזר בו בחיבורו המאוחר יותר10.

הטופס שלפנינו על ריבוי הגהותיו, הרי הוא איפוא כאבני בנין מהם נוצר החיבור הגדול תורת האשם. ואחרי כל המתואר לעיל על חסרונו של חיבור 'תורת האשם' כפי שבא לידנו, הרי הוא משמש גם כהשלמה וכמילואים לחסרון החיבור הנזכר, ואף מוסיף עליו בהגהות רבות חדשות ומקוריות שהן כתוספת לחיבור כולל זה.
===========

1. עי' ש"ך יו"ד סי' מד ס"ק ט: וכ' בס' לחם חמודות וכו' ואגב חורפיה לא עיין וכו'. והשיב שבספרו תורת האשם תקן זה. עכ"ל. אגב, גם על מצבתו של רבינו נזכר חיבור תורת האשם עם שאר חיבוריו, אבל מצבה זו אינה מקורית אלא משנת תקצ"ה, ראו תולדות יו"ט הנספח למאמר יו"ט עמ' לה. אכן מסתבר שפרט זה נעתק מן המצבה המקורית, שאת נוסחתה קבעו יוצאי חלציו, אחרת לא מובן מנין ידעו בשנים ההם על חיבור זה אשר היה טמון בכתב יד.
2. וכמש"כ בהקדמת ספרו (אמ"ד תנ"ו): ומגלגלין זכות ע"י זכאי בני וכו' שמצא באמתחת וכו' קונטריסן מספר תורת אשם וכו' אשר חיבר הגאון בעל תי"ט.
3. ראו תורת האשם כלל מ דין ד ד"ה ושניהם שמפנה המחבר למש"כ בכלל ב; כלל יא דין ד ד"ה דמסתפק שמפנה לכלל ו. ועוד הרבה.
4. ראו להלן הערה 8.
5. ראו להלן הגהה לכלל טו דין כא ובהערה י שם.
6. הערת המלבה"ד ס' תוה"א: בכלל לב סף דין טו כ' רבינו פה ק"ק לאדמיר, ובמגילת איבה כתב שכיהן שם כאב"ד ור"מ לשלש שנים משנת שצ"ד. עוד הוסיפו שם למש"כ בכלל פה דין י: כתבתי כ"ז כשלא היה בידי ספר יש"ש במהדו"ב שעשיתי ועכשיו ראיתי בספרו וכו'. עכ"ל. ומוכח שעשה כמה מהדורות לספר זה.
7. ראו למשל ברשימת ההגהות הגהה לכלל יא דין ז ובהערה שם.
8. בדברי חמודות כותב רבינו (חולין פ' גה"נ אות צד ושם קל): ושמעתי דתורת חטאת שלו בתראה. מיהו בתוה"א פה טז ד"ה וכ"ש חזר בו וכתב: ומיהו מה שכתבתי בספר לחם חמודות פרק גיד הנשה סעיף ק"ל לפסוק כי הכא, משום ששמעתי שזה הספר בתרא הוא. אמינא השתא הא דשמיע לי לא סבירא לי, דהסברא נותנת דההגהות חיבר באחרונה שהם מדוקדקים יותר, כמו שכתבתי גם כן בספרי הנזכר פרק אלו טריפות סעיף רפ"ט, וכבר הזכרתי לזה בהקדמה, ועוד כתבתי הוכחה אחרת, עיין שם. עכ"ל. ועי' מנחת יעקב כלל מג ג.
9. במקומות הרבה נראה שרבינו התוספות יו"ט נטה אחרי רש"ל יותר מן הרמ"א (ראו למשל מסקנותיו בהל' מליחה, כפי שבאו בספרו ברית מלח (אמ"ד תע"ט) וכפי שעמד על מקורם, ר"ה פאדווה במהדורתו לספר זה, לונדון תשי"ט. ואפשר שהדבר עולה עם שיטת פסיקתו שהיתה קרובה יותר לשיטתו של רש"ל. ראו המשפט העברי ח"ג ירושלים תשל"ג עמ' 1169 -1172.
10. ראו למשל להלן ברשימת ההגהות, הגהה לכלל מ דין ה.



בהודעה הבאה אעלה תמונות עם הגהות של התויו"ט ומיקומם בשאר חיבוריו!

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: גנזים יח - יומא טובא לרבנן !

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יוני 09, 2024 12:44 am

דוגמא אחת מני רבות.

תמונה מכפולת עמודים כשבגליונות הגהות התויו"ט
002 (1).jpg
002 (1).jpg (7.5 MiB) נצפה 1342 פעמים

בתמונה זו מוצגים דברי התורת חטאת, כשלצידם העתק מההגהות, ולצידם דברי התויו"ט בחיבורו לחם חמודות השווים לגמרי להגהות אלו כפי שיראה כל קורא. (לא זכינו לתורת האשם על חלק זה שבתורת החטאת וכמבואר למעלה).

עמוד 3.jpg
עמוד 3.jpg (291.41 KiB) נצפה 1342 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: גנזים יח - יומא טובא לרבנן !

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יוני 09, 2024 1:02 am

כידוע, וכבר הובא כאן בעבר, דברי ר' אברהם וילהלם בספרו הלכה ברורה, המגלה סודו של החזו"א שהתנגד לעשית מקוה ע"י בור השקה

הלכה ברורה.jpg
הלכה ברורה.jpg (139.58 KiB) נצפה 1334 פעמים


והנה בין הפריטים המוצעים למכירה נמצא פריט זה שלכאורה הוא חידוש גדול!

006 (1).jpg
006 (1).jpg (334.01 KiB) נצפה 1334 פעמים


חזון איש מקווה.jpg
חזון איש מקווה.jpg (1.14 MiB) נצפה 1332 פעמים


כאן מפרט החזו"א את נימוקיו שלא להשתמש בהשקה, חשש זוחלין וגם חשש מהשתמטות 'מפונקות' ומהתערבות השלטונות ('מפקד הרפואי').

האם המסמך מוכר?

בגולה
הודעות: 1389
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: גנזים יח - יומא טובא לרבנן !

הודעהעל ידי בגולה » א' יוני 09, 2024 7:43 am

יישר כח הרב איש ספר על הדברים הבהירים אודות התורת האשם. מראה ומחדד את חשיבות העותק שנמצא במכירה.

אכן, כדרכם תמיד, גנזים מביאים לפני הקונים (ולפני חובבי ספר) אוצרות וגילויים, ספרים יקרים ונדירים.

מחכים לשמוע ממך, ולראות את דבריך על ה'חרם' של מרן הבית יוסף ובית דינו על המאור עינים, שנמצא כאן בעותק (יחיד בעולם?) מודפס.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: גנזים יח - יומא טובא לרבנן !

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יוני 09, 2024 8:31 am

בגולה כתב:יישר כח הרב איש ספר על הדברים הבהירים אודות התורת האשם. מראה ומחדד את חשיבות העותק שנמצא במכירה.

אכן, כדרכם תמיד, גנזים מביאים לפני הקונים (ולפני חובבי ספר) אוצרות וגילויים, ספרים יקרים ונדירים.

מחכים לשמוע ממך, ולראות את דבריך על ה'חרם' של מרן הבית יוסף ובית דינו על המאור עינים, שנמצא כאן בעותק (יחיד בעולם?) מודפס.

אכן הדפס של החרם, מודבק מעבר לכריכה של ספר מ"ע, מוצע כעת למכירה.
מאור עינים.jpg
מאור עינים.jpg (7.54 MiB) נצפה 1223 פעמים

עותק מקורי של החרם הינו יקר המציאות ביותר, אבל העתקים ממנו ידועים, ויש גם באוצר, ולפיכך תוכנו ידוע.
וראה כאן
viewtopic.php?f=7&t=1580

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: גנזים יח - יומא טובא לרבנן !

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יוני 09, 2024 9:50 pm

ספר מוסר קדמון, כתוב בצורת משלים משעשעים הכתובים בחרוזים בליווי שירים וציורים מאת החכם רבי יצחק אבן סהולה.


משל הקדמוני הוא הספר העברי הראשון שנדפסו בו ציורים, נדפס פעמיים בתקופת האינקונבולה באיטליה (ראה סטפנסקי, אינקונבולה עמ' 385-386) ושוב בהוצאה זו.
הציורים כבר נעשו על ידי המחבר כפי שכותב בהקדמתו: 'וראיתי לצייר בו צורות להבין ולהורות...'.

בציורים מופיעים עשרות סצינות מהוויי החיים וכן עשרות רבות של דמויות בני אדם, חיות ועופות.

במהדורה זו כל הציורים הם חדשים לגמרי ואינם העתקה מהמהדורות הקדומות.

החכם רבי יצחק אבן סהולה פילוסוף ומקובל, חי ופעל בקסטיליה שבספרד, נולד בשנת 1244 את הספר הנוכחי חיבר בשנת 1281. בהקדמתו מבהיר המחבר שמקורותיו הם מדברי הנביאים וחכמי הדורות ולא הסתמך על משלי חכמי אומות העולם.

ספרו 'משל הקדמוני' התחבב מאוד וזכה לתפוצה רחבה.


משל הקדמוני.jpg
משל הקדמוני.jpg (4.19 MiB) נצפה 1056 פעמים


מה פשר כינוי זה אחיהו השילוני, הנרשם על השער (ככה"נ של אחד המגיהים?)

רציני
הודעות: 916
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: גנזים יח - יומא טובא לרבנן !

הודעהעל ידי רציני » א' יוני 09, 2024 10:24 pm

גם בסוף הרמב"ן דפו"ר כתב הר"א בחור 'גם אם הוגה אף אם הוגה' על יד חוצפית המתורגמן.

מה שנכון נכון
הודעות: 11801
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: גנזים יח - יומא טובא לרבנן !

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' יוני 09, 2024 10:41 pm

כנראה הכונה מאחיו (של מאיר פרענץ) הקטן. אולי הוא אשר פורינץ שהדפיס את התולדות אהרן בונציה שנ"א-ב.
הרמז שיש בשם זה ל'קטן' אולי הוא ע"פ הרמב"ם בהקדמתו על אחיה השילוני ש'היה קטן בימי משה'.
שו"ר מש"כ בערכו ביודע ספר עמ' 244.

יישר כוח
הודעות: 1
הצטרף: ה' יוני 29, 2023 8:55 pm

Re: גנזים יח - יומא טובא לרבנן !

הודעהעל ידי יישר כוח » ב' יוני 10, 2024 1:42 am

לתוהים מדוע חידוש אדיר זה של הגהות התוי"ט היה במשך מאות שנים בבחינת בשר שנתעלם מן העין ונתגלה רק כעת - שימו לב כי בסמוך ממש להגהה "המפלילה" בה מזכיר את ספרו 'לחם חמודות' - מצויים נקבים של חוטי הכריכה, כלומר: כמחצית מן ההגהה החשובה הייתה נסתרת, בלחץ חוטי הכריכה. (אני הזעיר ודל זכיתי למצוא מציאה יקרה זו).

ומן הענין להביא את דברי ה'אבני נזר' מסוכטשוב לס' מלבושי יום טוב לתוי"ט (ווארשא תרנ"ה):
"...וגם להעיד על הספר שהוא מבעל תיו"ט אין מהצורך מאחר שראיתי בספרו שהוא מדבר בעדו והזכיר מה שכתב בעצמו בספר דברי חמודות, וגם עיינתי בו באיזה מקומות והדברים אמיתים ככל דברי תוי"ט". 

ולהבדיל מהגהות אלו שלא היו ידועות כלל - כתה"י של תורת האשם מספריית רד"א וייחוסו היו ידועים זמן רב, על אף שנדפס לראשונה רק בתשל"ז. בקטלוג קהלת דוד (המבורג תקפ"ו) נרשם כתה"י בפשטות: "תורת האשם על תורת חטאת לרמ"א מבעל תו"יט" (עמ' 96, פוליו, מס' 682).

מעניין באיזה כת"י של תורת האשם השתמש רבי יעקב ריישר גיסו של רד"א, ידוע כי הוא השתמש בכת"י שונים מספרייתו העשירה של רד"א (ראה לדוג' שבות יעקב או"ח תש' כח, ושם מתאר את רד"א כמחותנו)

אהרן חן
הודעות: 66
הצטרף: ו' נובמבר 10, 2017 11:29 am

Re: גנזים יח - יומא טובא לרבנן !

הודעהעל ידי אהרן חן » ב' יוני 10, 2024 2:59 am

אם היה לי כמה דאלער הייתי קונה את הלוט הזה. אוסף הזמנות ותעודות מירושלים עיה"ק.


כותרת.jpg
כותרת.jpg (5.8 MiB) נצפה 923 פעמים
קבצים מצורפים
037.jpg
037.jpg (3.63 MiB) נצפה 923 פעמים
036.jpg
036.jpg (2.8 MiB) נצפה 923 פעמים
032.jpg
032.jpg (3.23 MiB) נצפה 923 פעמים
029 (1).jpg
029 (1).jpg (5.01 MiB) נצפה 923 פעמים
028.jpg
028.jpg (4.39 MiB) נצפה 923 פעמים
023.jpg
023.jpg (6.5 MiB) נצפה 923 פעמים
021.jpg
021.jpg (6.35 MiB) נצפה 923 פעמים
020.jpg
020.jpg (6.02 MiB) נצפה 923 פעמים
019.jpg
019.jpg (3.29 MiB) נצפה 923 פעמים
017 (2).jpg
017 (2).jpg (3.41 MiB) נצפה 923 פעמים
016.jpg
016.jpg (7.36 MiB) נצפה 923 פעמים
014.jpg
014.jpg (6.57 MiB) נצפה 923 פעמים
013.jpg
013.jpg (5.54 MiB) נצפה 923 פעמים
012 (1).jpg
012 (1).jpg (3.96 MiB) נצפה 923 פעמים
011.jpg
011.jpg (4.93 MiB) נצפה 923 פעמים
010 (1).jpg
010 (1).jpg (3.19 MiB) נצפה 923 פעמים
009 (1).jpg
009 (1).jpg (4.03 MiB) נצפה 923 פעמים
008 (1).jpg
008 (1).jpg (3.95 MiB) נצפה 923 פעמים
006 (2).jpg
006 (2).jpg (3.08 MiB) נצפה 923 פעמים
005 (2).jpg
005 (2).jpg (3.43 MiB) נצפה 923 פעמים
004.jpg
004.jpg (5.87 MiB) נצפה 923 פעמים
002 (6).jpg
002 (6).jpg (4.36 MiB) נצפה 923 פעמים
001.jpg
001.jpg (5.16 MiB) נצפה 923 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: גנזים יח - יומא טובא לרבנן !

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' יוני 10, 2024 9:34 am

יישר כוח כתב:
ולהבדיל מהגהות אלו שלא היו ידועות כלל - כתה"י של תורת האשם מספריית רד"א וייחוסו היו ידועים זמן רב, על אף שנדפס לראשונה רק בתשל"ז. בקטלוג קהלת דוד (המבורג תקפ"ו) נרשם כתה"י בפשטות: "תורת האשם על תורת חטאת לרמ"א מבעל תו"יט" (עמ' 96, פוליו, מס' 682).
לא קטלוג קהלת דוד (בכמה עותקים נדפס...?) הוא שפרסם את קיומו של הספר תורת האשם, כאמור הספר נזכר ע"י התויו"ט בכמה מקומות בפירושו למשנה, ואף על מצבתו (המקורית?) נמנה חיבור זה עם שאר חיבוריו. אשר ע"כ תמוה שמהדירי הספר בשנת תשל"ז רשמו בשערו, המיוחס לבעל תוספות יום טוב. וכבר תמה עליהם ר"מ הרשקוביץ בספרו שני כרובים.

ויש"כ ורוחו על מציאת ההגהה בה חשף המגיה את זהותו !

אגלינסקי
הודעות: 9
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 5:16 pm

Re: גנזים יח - יומא טובא לרבנן !

הודעהעל ידי אגלינסקי » ד' יוני 19, 2024 8:35 pm

רב תודות לאיש_ספר על השיתוף של התרשמותו המקיפה מהתגלית המרגשת הזו!

אשתף את החברים במה שלמדתי אני, אשר עסקתי מעט בספר תורת האשם בההדרת ספר תורת חטאת הוצ' מוסד הרב קוק, מהתגלית החדשה. אשתף תחילה בקטע מהמבוא אשר מתייחס לספר תורת האשם. וכך כתבתי במבוא לספר:

"בספר תורת האשם לבעל התוספות יום טוב הרבה לכתוב הגהות לספר. ניכר שתחת ידו של בעל תוה"א היו שלש ממהדורות הספר, ובאו לידו בסדר זה: ש"ס, שנ"א ושל"ז. הגהותיו הן משלשה סוגים, יש שתיקן טעויות דפוס שנפלו באחת המהדורות, יש שהציע הגהה חדשה לגמרי כתוספת ללשון רבנו או שינוי בלשונו, ויש שהכריע בין הנוסחים השונים שמצא בין המהדורות. בכלל נה דין ו ובכלל עו דין ט העדיף את נוסח הדפוס הראשון. וכתבתי בהערה שם, שלענ"ד הוא בזה לשיטתו במש"כ בכלל כב דין ב, שם רואים שלא ידע שבמהדורות של"ז ושנ"א שוקעו הגהות רבנו. ואולי עותקי של"ז ושנ"א שהיו בידו היו חסרי שער, שם עובדה זו מצויינת להדיא. מלבד זאת, ייתכן גם, שכיון שלא היתה בידו מהדורת הדפוס הראשון (ש"ל), לא העלה על דעתו שהשינויים והחוסרים במהד' ש"ס לעומת שתי המהדורות הנ"ל הן תוצאה מכך שהועתק מהדפוס הראשון. וגם אם העלה על דעתו כן, לא יכול היה להבחין אלו שינויים נובעים מכך, ואלו הם הגהות וחסרונות מדפיסי מהד' ש"ס. עם זה, נראה שהדין עימו במה שהעדיף את נוסח הדפו"ר בכלל ט דין יג, ועיין במש"כ שם.
בהקדמה לדפוס האחרון של ספר תורת חטאת, הסתפקו במועד כתיבת תורת האשם אם קרוב לשע"א או בשצ"ד. ויש להוסיף על מש"כ שם, שבכלל כ דין ח מתאר בעל תוה"א ארוע משנת שצ"ג עת היה בנעמרוב. ובהחלט ייתכן שכתבו לאורך זמן רב ע"י הוספת הגהות, וכפי שניכר שנהג רבנו בספריו. וראוי לציון, שבעל תוה"א בכלל לב דין ג מצטט תשובת הרמ"א, אף שתשובות רבנו הודפסו רק בשנת ת'. ואפשר שהתוודע לתשובה לפני הדפסתו, באשר אינו מציין סימן בספר השו"ת.
בכמה מקומות הראינו, שנפלו שיבושים בדברי תוה"א כתוצאה מכך שההעתקות שנשתמרו בידינו הן מאוחרות לשנת תמ"ט, והמעתיקים שינו מעט במקור עפ"י נוסח ספר תורת חטאת מהד' תמט (או מאוחרת לו) שהיתה בידם. עיין בכלל טו דין ד, וכן בכלל יא דין ז. ועיין גם בכלל פט דין דין א."

ובכן, מתברר שההשערה המודגשת לעיל בצהוב ככה"נ אינה נכונה, אלא האמת היא כאפשרות השניה והחילופית שהצעתי: שהתויו"ט ידע שיש הגהות של הרמ"א ששוקעו במהדורות של"ז ושנ"א, אלא שלא היה לו את הכלים לדעת מה הם.

כמוכן, התרגשתי מכך שיש התייחסות של הקדמונים לתת מענה ולבאר את פשר מה שהרמ"א כינה את פרקי הספר כ"כלל וסימן". האם כתב כן מידיעה, כמי שחי קרוב להדפסת הספר? אינני יודע. אני לדידי כתבתי כך:

"רבנו כינה את פרקי הספר "כלל וסימן". מסתבר שהטעם לכך הוא, שבעת כתיבת הטיוטה הראשונה של הספר, לא עלה על דעת רבנו לכתוב "סימנים" לספר, ובאותה עת היה מכנה את פרקי הספר "סימנים". אך כשגמלה בדעתו לכתוב "סימנים", החליט לקרוא לפרקי הספר "כללים". אך יחד עם זה, לא רצה לוותר על המונח "סימן" מפני החשש שמא בתהליך הסבת כינויי הפרקים, יישארו עדיין הזכרות שלא יוסבו, או שהוא עצמו מתוך השגור אצלו יפנה בהגהות חדשות ל"סימנים", ולא יהיה ברור במה מדובר. ויש אכן מקומות בספר שהפרקים מכונים "סימנים" גרידא".

לסיום, הייתי שמח מאוד לדעת אם יש בין ההגהות התייחסות לשלושת המקומות שציינתי בסוף הפיסקה הראשונה שהבאתי מדבריי במבוא. בהערות שצורפו להתרשמות (למשל מס' 5) יש שליחה לתוכן ההגהות, ולהערות שנכתבו אודותיהן. היכן הדברים הללו מפורסמים?
ועוד אעיר: מצאנו אצל הרמ"א, שתלמידיו העתיקו את הגהותיו מתוך ספרו לתוך ספריהם. לכן, לענ"ד, אין די במה שמתואר כדי לקבוע בוודאות שזהו אכן כתב ידו של התויו"ט, הגם שזה מאוד מסתבר, אלא צריך לצרף לזה השוואה לכתב ידו המוכרת ממקום אחר, או הוכחה כלשהיא מגוף ההגהות היכולה ללמד שההגהות אינן העתקה, אלא כתיבה חדשה.

צופה_ומביט
הודעות: 4921
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: גנזים יח - יומא טובא לרבנן !

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יוני 19, 2024 8:54 pm

אגלינסקי כתב:הוכחה כלשהיא מגוף ההגהות היכולה ללמד שההגהות אינן העתקה, אלא כתיבה חדשה.

בשעתו העלה הרב איש ספר הגהות קשות לקריאה מתוך הכת"י באשכול המיועד לזה, וזכיתי להשתתף בפענוחן בס"ד.
לאחר מכן הוא סילק משם הכל למקום אחר, ובאמת הגיע הזמן להחזירן.
עכ"פ לענייננו:

באחת ההגהות שעסקתי בהן, אחר העיון והעמל זכינו לראות כי נכתב בתחילה "צ"ע לי" וכו' ולאחר מכן הועבר ע"כ קולמוס ונכתב [כמדומה בכתב שרואים שנכתב בפעם אחרת] תירוץ בדרך אוקימתא, [שכמדומני לאחר מכן מצא אותו הרב איש ספר בספר אחר של התוי"ט].

ודבר זה אמור לשמח אתכם מאד, כי עמדתם בספרכם נגיד אליעזר באותה קושיה של סתירה בתורת החטאת, ותירצתם אותה מדעתכם באותה אוקימתא, וכבר בזמנו כתבתי שבאם כנים הדברים בפענוח ההגהה הנ"ל יש להודיע לכם זאת שתדעו שכיוונתם לדברי קדמונים.

אגלינסקי
הודעות: 9
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 5:16 pm

Re: גנזים יח - יומא טובא לרבנן !

הודעהעל ידי אגלינסקי » ד' יוני 19, 2024 9:15 pm

תודה ר' צופה_ומביט, וחן חן לך.

קראתי עכשיו את התוכן באתר של חברת גנזים, והם אומרים שאכן כתב היד הושווה לכתב ידו המוכר של התויו"ט ממקום אחר. כמוכן, הם מתארים דברים נוספים המסלקים את הפקפוק שלי, כך שיש לקבל את הזיהוי כמוחלט.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: גנזים יח - יומא טובא לרבנן !

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' יוני 20, 2024 12:37 pm

צופה_ומביט כתב:
אגלינסקי כתב:הוכחה כלשהיא מגוף ההגהות היכולה ללמד שההגהות אינן העתקה, אלא כתיבה חדשה.

בשעתו העלה הרב איש ספר הגהות קשות לקריאה מתוך הכת"י באשכול המיועד לזה, וזכיתי להשתתף בפענוחן בס"ד.
לאחר מכן הוא סילק משם הכל למקום אחר, ובאמת הגיע הזמן להחזירן.
עכ"פ לענייננו:

באחת ההגהות שעסקתי בהן, אחר העיון והעמל זכינו לראות כי נכתב בתחילה "צ"ע לי" וכו' ולאחר מכן הועבר ע"כ קולמוס ונכתב [כמדומה בכתב שרואים שנכתב בפעם אחרת] תירוץ בדרך אוקימתא, [שכמדומני לאחר מכן מצא אותו הרב איש ספר בספר אחר של התוי"ט].

ודבר זה אמור לשמח אתכם מאד, כי עמדתם בספרכם נגיד אליעזר באותה קושיה של סתירה בתורת החטאת, ותירצתם אותה מדעתכם באותה אוקימתא, וכבר בזמנו כתבתי שבאם כנים הדברים בפענוח ההגהה הנ"ל יש להודיע לכם זאת שתדעו שכיוונתם לדברי קדמונים.

זו תמונת הגהה, כתב ע"ג כתב, שעמל עליה הרב צו"מ
כלל יא דין ז
דין ז.jpg
דין ז.jpg (690.77 KiB) נצפה 416 פעמים

והנה פענוחה ומורה מקומה בחיבוריו האחרים של תויו"ט. (ולכשיבוא בדפוס, יזכר שמו של הרב צו"מ לטובה).
עמוד 4.jpg
עמוד 4.jpg (197.85 KiB) נצפה 416 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: גנזים יח - יומא טובא לרבנן !

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' יוני 20, 2024 12:45 pm

וזה לרב גלינסקי בעל הגהות 'נגיד אליעזר':

העליתי שם תמונה מהגהה לכלל כד אות יא

ליתא (1).jpg
ליתא (1).jpg (255.41 KiB) נצפה 405 פעמים


ליתא אלא לענין צלי' איתמר התם


וכתבתי שם שלא מצאתי שעמדו בהערה פשוטה זו כי אם בהגהות נגיד אליעזר!

צופה_ומביט
הודעות: 4921
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: גנזים יח - יומא טובא לרבנן !

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' יוני 20, 2024 12:45 pm

צופה_ומביט כתב:
אגלינסקי כתב:הוכחה כלשהיא מגוף ההגהות היכולה ללמד שההגהות אינן העתקה, אלא כתיבה חדשה.

בשעתו העלה הרב איש ספר הגהות קשות לקריאה מתוך הכת"י באשכול המיועד לזה, וזכיתי להשתתף בפענוחן בס"ד.
לאחר מכן הוא סילק משם הכל למקום אחר, ובאמת הגיע הזמן להחזירן.
עכ"פ לענייננו:

באחת ההגהות שעסקתי בהן, אחר העיון והעמל זכינו לראות כי נכתב בתחילה "צ"ע לי" וכו' ולאחר מכן הועבר ע"כ קולמוס ונכתב [כמדומה בכתב שרואים שנכתב בפעם אחרת] תירוץ בדרך אוקימתא, [שכמדומני לאחר מכן מצא אותו הרב איש ספר בספר אחר של התוי"ט].

ודבר זה אמור לשמח אתכם מאד, כי עמדתם בספרכם נגיד אליעזר באותה קושיה של סתירה בתורת החטאת, ותירצתם אותה מדעתכם באותה אוקימתא, וכבר בזמנו כתבתי שבאם כנים הדברים בפענוח ההגהה הנ"ל יש להודיע לכם זאת שתדעו שכיוונתם לדברי קדמונים.

והנה הקישור להודעה ההיא:
viewtopic.php?p=834469#p834469

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: גנזים יח - יומא טובא לרבנן !

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' יוני 20, 2024 12:46 pm

צופה_ומביט כתב:
אגלינסקי כתב:הוכחה כלשהיא מגוף ההגהות היכולה ללמד שההגהות אינן העתקה, אלא כתיבה חדשה.

בשעתו העלה הרב איש ספר הגהות קשות לקריאה מתוך הכת"י באשכול המיועד לזה, וזכיתי להשתתף בפענוחן בס"ד.
לאחר מכן הוא סילק משם הכל למקום אחר, ובאמת הגיע הזמן להחזירן.

חזרו למקומן!

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: גנזים יח - יומא טובא לרבנן !

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' יוני 20, 2024 12:52 pm

עוד דוגמא - מני רבות - של הגהה יחודית והשוואתה לדברי התויו"ט במקו"א:
(לצערי אין כרגע תח"י את תמונת הכתב)
כלל ו דין ה.jpg
כלל ו דין ה.jpg (205.34 KiB) נצפה 398 פעמים

אגלינסקי
הודעות: 9
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 5:16 pm

Re: גנזים יח - יומא טובא לרבנן !

הודעהעל ידי אגלינסקי » ה' יוני 20, 2024 8:26 pm

ישר כוח גדול לרב איש ספר ולרב צופה ומביט על שיתופם של התגליות המרגשות!

אם יורשה לי, ארחיב מעט כלפי דברים שכתבתי, ושביקשתי לעיל בתגובתי הראשונית לעצם גילוי הספר. הדברים נכתבו מתוך התרגשות גדולה.
ובכן, אצטט את עצמי:
אגלינסקי כתב:בכמה מקומות הראינו, שנפלו שיבושים בדברי תוה"א כתוצאה מכך שההעתקות שנשתמרו בידינו הן מאוחרות לשנת תמ"ט, והמעתיקים שינו מעט במקור עפ"י נוסח ספר תורת חטאת מהד' תמט (או מאוחרת לו) שהיתה בידם. עיין בכלל טו דין ד, וכן בכלל יא דין ז. ועיין גם בכלל פט דין דין א."


ביקשתי לראות אם יש הגהות חדשות במקומות הללו. חושבני שמבלי משים (אלא למטרה אחרת) העלה הרב איש ספר את אחד המקומות הללו - את כלל יא דין ז. (האם יש ביד הרב צילום מהאחרות?)
ניתן להבחין שהתויו"ט הגיה בתחילת הדין, והוסיף מילה: "[הא] דאמר שמואל". המעיין בתורת האשם המודפסים לפנינו (בשני הדפוסים) במקום זה, ימצא שהתויו"ט הציע שתי אפשרויות: מדיליה הציע למחוק את הדלי"ת, וצ"ל "אמר שמואל", ואילו סיים דבריו: "ומהר"ר קאפיל כץ ז"ל הגיה [שהא] דאמר". נמצא אם כן שמה שלפנינו בהגהות החדשות, אינו מתאים לאף אחת מהאפשרויות הכתובות בספר תורת האשם! אלא שכתבתי בהערה ג שם, שצריך להגיה בתורת האשם: "ומהר"ר קאפיל כץ ז"ל הגיה [הא] דאמר". וההסבר להתהוות הטעות: מאן דהו מלומדי תורת האשם למד את דברי ה'תורת חטאת' ממהד' של ר' פתחיה (שנת שפ"ח) או מאוחרת יותר, כך שכבר היה לפניו "הא דאמר שמואל" בתוך גוף הספר מהגהתו של ר' פתחיה. אם כן - מה בא תורת האשם בשם ר' קאפיל כץ להגיה? לכן הגיה ושיבש את תורת האשם ל"שהא דאמר". לסיכום: התגלית של ההגהות החדשות מוכיחה את ששיערתי.

ואם יורשה לי עוד, ארחיב מעט בהשערתי להסבר כינוי הרמ"א את הפרקים של התורת חטאת - "כלל וסימן".
במבוא כתבתי עוד, שספר תורת חטאת נכתב ביסודו וברובו לפני שנת שכ"ה - שנת יציאתו של השלחן ערוך לאור - ואילו המקומות המועטים שהוא מזכיר בהם את השו"ע, הן הגהות מאוחרות שנוספו אחרי זה. בכך מתיישבים אותם מקומות שהרמ"א הביא דברים בשם הב"י, בעוד שבשו"ע רואים שמרן הכריע אחרת. מקומות אלו נכתבו לפני שנת שכ"ה, והרמ"א לא הגיע אליהם לאחר הדפסת השו"ע עת שאפשר היה לעמוד על דעת מרן ביתר ברירות. ובכן, מסתבר אצלי מאוד, שבכתיבה המוקדמת של התורת חטאת, לא חשב הרמ"א לכתוב "סימנים" בסוף הספר. מחשבה זו באה לו לאחר שנוכח בשנת שכ"ה כיצד מרן בשו"ע שלו, עשה "סימנים" לבית יוסף. זהו השלב בו, להשערתי, הרמ"א החליט לקרוא לקיצורי ההלכות שיכתוב - "סימנים", ואילו את הפרקים שעד עתה קרא להם סימנים - "כלל וסימן", וכפי שכתבתי. ואגב, בכלל וסימן יא בו אנו אוחזים אפשר למצוא בסוף דין ח - "ועיין לקמן סימן כ"ג", ובסוף דין י"ד "וכמו שיתבאר סימן י"ד, והכוונה לכללים. ואילו בסוף דין יג נזהר להסב: עיין לעיל כלל וסימן ו. וככל שכתבתי.

ולסיום - שוב ברכות והודאות מתוך הכרת הטוב לכל העושים במלאכה!

צופה_ומביט
הודעות: 4921
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: גנזים יח - יומא טובא לרבנן !

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' יוני 20, 2024 8:32 pm

אגלינסקי כתב:אם יורשה לי, ארחיב מעט כלפי דברים שכתבתי, ושביקשתי לעיל בתגובתי הראשונית לעצם גילוי הספר. הדברים נכתבו מתוך התרגשות גדולה.
ובכן, אצטט את עצמי:
אגלינסקי כתב:בכמה מקומות הראינו, שנפלו שיבושים בדברי תוה"א כתוצאה מכך שההעתקות שנשתמרו בידינו הן מאוחרות לשנת תמ"ט, והמעתיקים שינו מעט במקור עפ"י נוסח ספר תורת חטאת מהד' תמט (או מאוחרת לו) שהיתה בידם. עיין בכלל טו דין ד, וכן בכלל יא דין ז. ועיין גם בכלל פט דין דין א."


ביקשתי לראות אם יש הגהות חדשות במקומות הללו. חושבני שמבלי משים (אלא למטרה אחרת) העלה הרב איש ספר את אחד המקומות הללו - את כלל יא דין ז. (האם יש ביד הרב צילום מהאחרות?)
ניתן להבחין שהתויו"ט הגיה בתחילת הדין, והוסיף מילה: "[הא] דאמר שמואל". המעיין בתורת האשם המודפסים לפנינו (בשני הדפוסים) במקום זה, ימצא שהתויו"ט הציע שתי אפשרויות: מדיליה הציע למחוק את הדלי"ת, וצ"ל "אמר שמואל", ואילו סיים דבריו: "ומהר"ר קאפיל כץ ז"ל הגיה [שהא] דאמר". נמצא אם כן שמה שלפנינו בהגהות החדשות, אינו מתאים לאף אחת מהאפשרויות הכתובות בספר תורת האשם! אלא שכתבתי בהערה ג שם, שצריך להגיה בתורת האשם: "ומהר"ר קאפיל כץ ז"ל הגיה [הא] דאמר". וההסבר להתהוות הטעות: מאן דהו מלומדי תורת האשם למד את דברי ה'תורת חטאת' ממהד' של ר' פתחיה (שנת שפ"ח) או מאוחרת יותר, כך שכבר היה לפניו "הא דאמר שמואל" בתוך גוף הספר מהגהתו של ר' פתחיה. אם כן - מה בא תורת האשם בשם ר' קאפיל כץ להגיה? לכן הגיה ושיבש את תורת האשם ל"שהא דאמר". לסיכום: התגלית של ההגהות החדשות מוכיחה את ששיערתי.

אכן, גם לדבר זה שמתי לב בזמנו תוך כדי העיון בכת"י ובספרכם במקביל, אבל לא ציינתי אותו כי לא נגע לאחת ההגהות שנידונו באשכול, ומאז נשכח ממני.
חילכם לאורייתא כהנה וכהנה!
זכיתם לחבר ספר/פירוש מיוחד במינו, בהיקפו, בדקדוקו, בלמדנותו, בישרותו, בבהירותו, בלשונו, בכל מכל כל.
אשריכם ואשרי חלקכם.

בגולה
הודעות: 1389
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: גנזים יח - יומא טובא לרבנן !

הודעהעל ידי בגולה » ה' יוני 20, 2024 8:54 pm

יישר כחך הרב איש ספר,
מה שמצויין אצל הערה ב': ובכגון סוף דין דלקמ'ן
לי נראה שכתוב כאן "ובכאן"
הלא כן?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: גנזים יח - יומא טובא לרבנן !

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' יוני 21, 2024 10:23 am

בגולה כתב:יישר כחך הרב איש ספר,
מה שמצויין אצל הערה ב': ובכגון סוף דין דלקמ'ן
לי נראה שכתוב כאן "ובכאן"
הלא כן?

נראה שהצדק איתך. יש"כ!

צופה_ומביט
הודעות: 4921
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: גנזים יח - יומא טובא לרבנן !

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' יוני 21, 2024 10:26 am

ואז כיצד נקרא המשפט כולו?

אגלינסקי
הודעות: 9
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 5:16 pm

Re: גנזים יח - יומא טובא לרבנן !

הודעהעל ידי אגלינסקי » ש' יוני 22, 2024 10:12 pm

צופה_ומביט כתב:ואז כיצד נקרא המשפט כולו?


ועיין ל' (=לקמן) ריש כלל פ"ה, ובכאן סוף דין דלקמן.

אין ספק שזו הקריאה הנכונה. בדיקה פילולוגית בעזרת פרויקט השו"ת מעלה שהתויו"ט היה רגיל להשתמש בביטוי "בכאן" (שהוא ביטוי לא כ"כ שגור, כמדומה): עם הקדמות שונות - 626 (!) פעמים, ואילו "ובכאן" כפי שהוא אצלנו - 29 פעמים. וזה רק בתויו"ט ובחיבוריו על הרא"ש, בלי לבדוק בשאר ספריו.

משמעות הקריאה היא בדיוק כפי שהעלה הרב צופה ומביט: עיין בכלל פ"ה לסתירה לכאורה, ובכאן סוף הדין הבא - למפתח ליישוב הסתירה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 366 אורחים