מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה פירוש: "בת" קול

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

מה פירוש: "בת" קול

הודעהעל ידי היא שיחתי » ש' מאי 12, 2012 11:35 pm

למה נוספה המילה "בת" לתיאור קול הבא משמיא

צh33
הודעות: 472
הצטרף: א' אוקטובר 02, 2011 12:20 pm

Re: מה פירוש: "בת" קול

הודעהעל ידי צh33 » ש' מאי 12, 2012 11:43 pm

בתשו הרי"ף סי א? למה בת קול ולא בן . אולי יעזור כמדומה יש גם תויו"ט בענין אולי בגיטין בפ"ז? גבי השומע בת קול אולי יעזור.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מה פירוש: "בת" קול

הודעהעל ידי חכם באשי » ש' מאי 12, 2012 11:59 pm

לדעת ר' יהודה החסיד, 'בת' הוא כלי קיבול, כמו שכתוב: "האיפה והבת". כי המלאך ששמו 'בת קול' יש בו כביכול בית קיבול והוא מוביל את קול הנבואה היוצא מלפני הכבוד אל אוזני הנביא.
יעויין בספרו 'אמרות טהורות חיצוניות ופנימיות' (מצוי באוצר), ע"פ המפתח, ועי' שם בהערות על אתר.

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: מה פירוש: "בת" קול

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' מאי 13, 2012 8:15 pm

שוב הראוני תוס' בסנהדרין יא (?) אשר מבאר זאת
אם כי אינו מבאר ממש הטעם אלא רק מגדיר מהי בת קול שאינה הקול בעצמו

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: מה פירוש: "בת" קול

הודעהעל ידי ישבב הסופר » א' מאי 13, 2012 9:39 pm

ראה דברי ר' אליה בחור בספר התשבי ערך בת
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... C&pgnum=27

ישיבה מאן דהו
הודעות: 200
הצטרף: ד' אפריל 18, 2012 9:14 pm

Re: מה פירוש: "בת" קול

הודעהעל ידי ישיבה מאן דהו » א' מאי 13, 2012 9:56 pm

אבן שושן:
1. הֵד, הַקּוֹל הֶעָמוּם הַחוֹזֵר בִּשְׁעַת הַשְׁמָעַת קוֹל רָם בֵּין הָרִים בְּחֶדֶר רֵיק, וְכַדּוֹמֶה: "כְּשֶׁאָדָם קוֹרֵא לַחֲבֵרוֹ יֵשׁ לְקוֹלוֹ בַּת-קוֹל" (שמות רבה כט).
2. קוֹל מִן הַשָּׁמַיִם, כְּגִלּוּי רְצוֹנוֹ שֶׁל ה': "מִשֶּׁמֵּתוּ נְבִיאִים הָאַחֲרוֹנִים... נִסְתַּלְּקָה רוּחַ-הַקֹּדֶשׁ מִיִּשְׂרָאֵל וַעֲדַיִן הָיוּ מִשְׁתַּמְּשִׁין בְּבַת-קוֹל" (יומא ט:). "שָׁמַעְתִּי בַּת-קוֹל שֶׁמְּנַהֶמֶת כַּיּוֹנָה" (ברכות ג.). "יָצְתָה בַּת-קוֹל וְאָמְרָה לוֹ..." (פסחים צד.).
3. הֲבָרָה, שְׁמוּעָה סְתָמִית, קוֹל הָמוֹן: "יָצְתָה בַּת-קוֹל שֶׁהַמֶּלֶךְ יַעֲשֶׂה לְמִי שֶׁיַּכֶּה אוֹתוֹ" (אברבנאל שמואל א יז).

אחד היה אברהם
הודעות: 104
הצטרף: ג' נובמבר 08, 2011 8:22 pm

Re: מה פירוש: "בת" קול

הודעהעל ידי אחד היה אברהם » א' מאי 13, 2012 10:15 pm

אני לא יודע אם זה ממש שייך לשאלת פותח האשכול, אבל עכ"פ גם פה מבאר היטב ענין הבת קול המבואר במדרש (שמו"ר כט, ט) כמצויין לעיל בהודעת 'ישיבה מאן דהו'.
ליקוטי מוהר"ן קמא סימן יח, אות ח:
בת קול הוא מה ששומעין כשאחד מוציא קול ביער או במקום אחר, אז שומע כאילו אחר גם כן מוציא קול כזה, וזה אנו שומעין בחושינו, כשאדם מוציא איזהו דיבור, אזי שומעין גם כן זה הדיבור בעצמו, נמצא שהבת קול מהפך את הדיבור מראשו לסופו ומקרב סופו לעצמו, למשל, כשאדם מוציא דיבור של 'ברוך', בודאי יוצא האות בית בראשונה ונתרחק מאדם, ואחרכך מוציא הריש של 'ברוך', ואז הריש קרוב אל המוציא מהבית, וכן הכף שמוציא באחרונה הוא קרוב לאדם הזה יותר מהריש, והבת קול לוקחת זאת התיבה 'ברוך' ומהפכת אותה מראשה לסופה, ומהפכת את הבית שתהיה קרוב לאדם יותר מהריש, והריש מ, נמצא שהכף שהיא סוף ותכלית של התיבה, שהיתה רחוקה מתחלה מהבת קול בתכלית הרחוק, עכשיו היא קרובה בתכלית הקרוב, כי כן אנו שומעין, שבת קול מוציא תבת 'ברוך', בתחלה בית, ואחר כך ריש, ואחר כך כף, נמצא שהכף שהיא התכלית, שהיתה מתחלה בתכלית הרחוק מהבת קול, עכשו נתקרב בתכלית הקרוב, כי הבת קול הפך את התיבה.

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: מה פירוש: "בת" קול

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » א' מאי 13, 2012 10:23 pm

הגר"מ שפירא שליט"א ביאר לגבי 'כל יום ויום יוצאת בת קול מהר סיני ומכרזת ואומרת אוי להם לבריות מעלבונה של תורה' שהכוונה למי שהקול עצמו לא מגיע אליו, בשבילו יש את ה'בת', שכמו צאצאים שמגיעים יותר רחוק מההורים- גם היא מגיעה למקומות שהקול עצמו לא מגיעה, וזה ע"י 'אוי'- צרות רח"ל, שזה 'מדבר' לכל אחד.
ומעלבון התורה הוא שורש לכל צרות העולם.
אמנם איני יודע כיצד להעמיד ביאור זה לכל מי ששמע בת קול, אבל כך הוא פירש.

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: מה פירוש: "בת" קול

הודעהעל ידי למאי_נמ? » א' מאי 13, 2012 11:53 pm

דגל מחנה אפרים (ריש ויקרא) כתב:ויקרא אל משה וידבר ה' אליו וגו' (א, א). ופירש רש"י אליו היה מגיע הקול שהוא לבד שמע וכל ישראל לא שמעו, ויש לומר בזה בדרך רמז על פי ששמעתי מן אא"ז זללה"ה על הגמרא (אבות ו', ב') בכל יום בת קול יוצאת מהר חורב וכו' והקשה ממה נפשך וכבר נדפס הוא בספר הקדוש תולדות יעקב יוסף, וביאר הוא ז"ל כי הבת קול הוא הרהורי תשובה הבאים לאדם בכל יום ומי שיש לו דעת תיכף כשבא לו הרהור תשובה אזי מבין הוא שזהו מן הכרוז שמכריזין שובו בנים שובבים ומיד מפשפש במעשיו ושב בתשובה שלימה אבל מי שאין בו דעת אינו מרגיש כלל בהרהור תשובה שבא לו ואינו פונה אליו כלל, וזה יש לומר שרומז רש"י בפירוש הפסוק ויקרא היינו מה שקוראין ומכריזין בכל יום שהוא הרהורי תשובה אל משה רק אליו מגיע הקול היינו מי שהוא בבחינת משה סוד הדעת אבל כל שאר ישראל שאינם בבחינת דעת לא ישמעו כלל את קול הכרוז כי אינו משים על לב כלל ההרהור תשובה הבא לו וקל להבין.

וע"ע בדגל מחנה אפרים (פרשת שלח, ד"ה דבר אל בני ישראל; פרשת ראה, ד"ה שמור ושמעת), שהביא ג"כ דברים דומים, מאותו מקור.

וכעי"ז בקדושת לוי בכמה דוכתי (פרשות בראשית, חיי שרה, שלח לך, כי תבוא, ועוד) על הבת קול "שובו בנים שובבים".


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 593 אורחים