מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אבות מלאכות שאין עליהם טושו"ע, מדוע.

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ידידיה
הודעות: 1235
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

אבות מלאכות שאין עליהם טושו"ע, מדוע.

הודעהעל ידי ידידיה » ד' מאי 30, 2012 8:40 pm

כך כתב המשנה ברורה סימן שמד ס"ק יא: "אבות מלאכות שלא נזכרו פה בשו"ע דהיינו המנפץ והטוה והמיסך והעושה שתי בתי נירין והאורג שני חוטין והפוצע שני חוטין"

ובאמת, מה הטעם שנשמטו מלאכות הנ"ל.

מעיין
הודעות: 1954
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אבות מלאכות שאין עליהם טושו"ע, מדוע.

הודעהעל ידי מעיין » ד' מאי 30, 2012 9:53 pm

עי' ערוך השלחן רמ"ב סעי' ז' העיר בזה
וז"ל הטור ריש סי' ש"א
אם באתי לכתוב כל הלכות שבת תרבה עלי המלאכה כי הלכתא רבתי לשבתא (כדאיתא שבת יב.) וגם כי כל ארבעים אבות מלאכות חסר אחת ותולדותיהם ידועות ואיני צריך להאריך בהם ולא בשיעוריהן שלא נאמרו שיעורים אלא לחיוב אבל איסורא איכא בכל שהוא ע"כ לא אכתוב אלא דברים הצריכים ואסדר דברים הדומים ואתחיל בהילוך על סדר הפסוק אם תשיב משבת רגלך היאך יהא הלוכו בשבת ובמה האיש יוצא ותקון בגדיו ובמה האשה יוצאה והעבד והבהמה ואיסור חפציו והדיבור בהם והיתר חפצי שמים וטלטול כי מזה למדו חכמים איסור טלטול כיון שהזכיר הנביא שלא יהא הילוך ושיחה של שבת כהילוך ושיחה של חול כ"ש שלא יהא טלטול של שבת כטלטול של חול כדי שלא יהא כיום חול ויבא לפנות כל חפציו מפינה לפינה שהרי הוא בטל ויבקש דבר להתעסק בו ונמצא בטל משביתת שבת ואח"כ בנין אהל וצידה וקשירה ובישול וברירה וסחיטה ותקון מאכל אדם ומאכל בהמה ודבר הניצוד בשבת לצורך א"י או לצורך ישראל או הביאו מחוץ לתחום ושאר דברים שעשאוהו לצרכו ורחיצה וסיכה וכל רפואה ופיקוח נפש ויולדת וצרכי מילה והולדת בהמה ורפואתה ופינוי מקום לאורחים והצלה מפני הדליקה ומעט מהלכות שבת בלא סדר וחילוק ד' רשויות ומעט מדיני הוצאה ודין קרפף סאתים או יותר וענין מחיצות וכל דיניהן והכשר מבוי וכל דיניו ועירובי חצרות וכל דיניו ושיתופי מבואות וכל דיניו ועירובי תחומין וכל דיניו:
נערך לאחרונה על ידי מעיין ב ד' מאי 30, 2012 9:56 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: אבות מלאכות שאין עליהם טושו"ע, מדוע.

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ד' מאי 30, 2012 9:54 pm

ראה גם במשנה סי' שכ"ז שהכניס אגב דיני הסיכה ושיפוי המנעל כו"כ מלאכות הקשורות לעיבוד העור. וע"ע בטור ריש סי' ש"א, שכתב שעיקר מלאכתו להזכיר דברים השכיחים וצריכים ולא לפרט כל ל"ט המלאכות.

(כתבתי זאת לפני שראיתי שכבר הובא כאן לשון הטור)

ידידיה
הודעות: 1235
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: אבות מלאכות שאין עליהם טושו"ע, מדוע.

הודעהעל ידי ידידיה » ד' מאי 30, 2012 11:35 pm

כוונתכם שהמלאכות הנ"ל אין בהם נ"מ למעשה?

והמכנה המשותף שלהן, אך מקרה הוא?

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: אבות מלאכות שאין עליהם טושו"ע, מדוע.

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ד' מאי 30, 2012 11:48 pm

לא שאין נפק"מ למעשה, אלא שאין נתקלים בהם בד"כ כמו בשאר רוב המלאכות (וכי אימתי נזדמן למי מאיתנו להתחכך לאחרונה בעניין העושה שני בתי נירין למשל?) ולא שהמכנה המשותף שלהן הוא מקרה, אלא להפך - בהא תליא: רוב המלאכות שבסוף סי' ש"מ הקשורות להכנת בגדים, וכן רוב המלאכות שבסוף סי' שכ"ז הקשורות לעיבוד עור, הן מלאכות "מקצועיות" שהאדם הפשוט אינו מתעסק בשכמותן בדרך כלל, ובעל המלאכה המתמחה בהן בלאו הכי שובת ממלאכתו. ואין להן הרבה תולדות בעניינים אחרים. נמצא שהן בלתי שכיחות ולכן לא הקדיש להן הטור מקום בחיבורו. ודוק ותשכח שגם האחרונים שהתייחסו אליהן, בד"כ לא האריכו בהן הרבה כמו במלאכות אחרות, ומילה זו אמורה במידה מסויימת אפילו לגבי האגלי טל והמנ"ח (במוסך השבת שבמצוה ל"ב) והתפא"י (בכלכלת שבת) וכו' שסידרו דיונם לפי המלאכות.

ובאמת כבר במשנה מסכת שבת, אע"פ שמנו בפרק כלל גדול את ל"ט המלאכות, אין חלוקת הפרקים והדיון מקבילים למלאכות אלא לפי סדרים אחרים ומתוך הרחבה גדולה בחלק מהמלאכות וקיצור נמרץ באחרות. ויש מלאכות שאף לא נידונו כלל במשנה מלבד עצם אזכורן, כגון מיסך ומפשיט ומולח וכו' - והן הן המלאכות משתי הקבוצות דנן.
והרמב"ם כמובן דן בכל ומלאכה ומלאכה (אף כי חלקן בקצרה וחלקן בארוכה כנ"ל), אמנם כבר נזכר לעיל שהטור לא עשה כן מהטעם שציין.

ידידיה
הודעות: 1235
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: אבות מלאכות שאין עליהם טושו"ע, מדוע.

הודעהעל ידי ידידיה » ד' מאי 30, 2012 11:58 pm

תוך כדי דיבור כתב:לא שאין נפק"מ למעשה, אלא שאין נתקלים בהם בד"כ כמו בשאר רוב המלאכות (וכי אימתי נזדמן למי מאיתנו להתחכך לאחרונה בעניין העושה שני בתי נירין למשל?) .


למי מאיתנו?
לגרדיים שבינינו, הרי מלאכת האריגה בנול קיימת היום ובימי הטור ודאי, ולפי מחברי זמננו גם הנולים החשמליים עובדים על אותו העיקרון.

מדוע עושי היין זכו להתייחסות (משמרת) והאורגים לא?

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: אבות מלאכות שאין עליהם טושו"ע, מדוע.

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ה' מאי 31, 2012 12:25 am

במחכ"ת אין מצווה להישאר בקושיה. נא לקרוא במתון משכ"ל, לטעמי יש שם ביאור גם למה ששבת ושאלת


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 526 אורחים