מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פירוש לשון באורתא

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

פירוש לשון באורתא

הודעהעל ידי המעיין » ו' אוגוסט 06, 2010 9:29 am

שאלה לחכמי הלשון שבכאן

זבחים ב ב א"ל רבינא לרב פפא לא הוית גבן באורתא תחומא בי חרמך וכו'

מה הפירוש באורתא (רש"י מסביר אמש)
הוא אמר לו את זה ביום ראשון כנראה, והכוונה שלא היה אתמול ביום (כלומר בשבת) בתוך תחום שבת ולא היה יכול לבא לדרשה של רבא (כמו שביאר רש"י)
מה השייכות ללילה כאן

חשבתי אולי בגלל שבלילה הוא זמן קניית תחום שבת ולכן לא אומר אתמול לא היית אלא בזמן קניית התחום באורתא כלומר ליל שבת, ולפי"ז אם היה אומר לו סתם ביום שני לא היית אתמול לא היה אומר באורתא כי אין לזה שייכות לעניין?
נערך לאחרונה על ידי המעיין ב ו' אוגוסט 06, 2010 11:14 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: פירוש לשון באורתא

הודעהעל ידי המעיין » ו' אוגוסט 06, 2010 11:13 am

נזכרתי עוד נקודה
בגמרא במגילה אמש בטלתם תמיד של בין הערבים
האם זה אמש והכוונה בלילה כי זה תמיד של בין הערבים מכי יינטו צללי ערב

או אולי אע"פ שאמש פירושו הלילה שעבר כמו שכתב הרד"ק,
על דרך ההרחבה אפשר לקרוא לכל יום אתמול אמש וזה גם יהיה בלאורתא כאן

מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

Re: פירוש לשון באורתא

הודעהעל ידי מגיב ומניב » ו' אוגוסט 06, 2010 11:20 am

בדברי הגמ' מגילה ג,א בענין הקרבת התמיד, ראה באריכות בהגהות יעב"ץ שם.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: פירוש לשון באורתא

הודעהעל ידי המעיין » ו' אוגוסט 06, 2010 11:42 am

אצלי בש"ס אין שם ובעירובין סג דן על עניין אחר
חיפשתי גם בעוז והדר באוצר ולא מצאתי

מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

Re: פירוש לשון באורתא

הודעהעל ידי מגיב ומניב » ו' אוגוסט 06, 2010 11:58 am

אצלי במהדורת וגשל יש ויש, ד"ה והאמר ריב"ל, יעו"ש היטב בתוך הדברים.

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: פירוש לשון באורתא

הודעהעל ידי חיים » ו' אוגוסט 06, 2010 12:18 pm

מגיב ומניב כתב:אצלי במהדורת וגשל יש ויש, ד"ה והאמר ריב"ל, יעו"ש היטב בתוך הדברים.

אכן בהגהות היעב"ץ הוצאת ווגשל ישנם קטעים שאינם במהדורות אחרות.

שמואל ברמה
הודעות: 105
הצטרף: ב' יוני 21, 2010 1:05 pm

Re: פירוש לשון באורתא

הודעהעל ידי שמואל ברמה » ו' אוגוסט 06, 2010 12:42 pm

המעיין כתב:נזכרתי עוד נקודה
בגמרא במגילה אמש בטלתם תמיד של בין הערבים
האם זה אמש והכוונה בלילה כי זה תמיד של בין הערבים מכי יינטו צללי ערב

או אולי אע"פ שאמש פירושו הלילה שעבר כמו שכתב הרד"ק,
על דרך ההרחבה אפשר לקרוא לכל יום אתמול אמש וזה גם יהיה בלאורתא כאן


מצטער על בורותי איפה רד"ק זה?

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: פירוש לשון באורתא

הודעהעל ידי המעיין » ו' אוגוסט 06, 2010 12:56 pm

אכן בוגשל מצאתי תודה רבה וכוונתך לזה שהזכיר ששל תמיד ביום אבל לפום ריהטא לא ראיתי שהתייחס למילה אמש בדווקא

הרד"ק שהזכרתי הוא בשרשים ערך אמש

תולדות אדם
הודעות: 444
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:12 pm

Re: פירוש לשון באורתא

הודעהעל ידי תולדות אדם » ו' אוגוסט 06, 2010 1:45 pm

ראה כאן רד"ק ושאר פירושים.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: פירוש לשון באורתא

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ו' מאי 25, 2012 1:43 am

הקפצה

המעיין כתב:נזכרתי עוד נקודה
בגמרא במגילה אמש בטלתם תמיד של בין הערבים
האם זה אמש והכוונה בלילה כי זה תמיד של בין הערבים מכי יינטו צללי ערב

או אולי אע"פ שאמש פירושו הלילה שעבר כמו שכתב הרד"ק,
על דרך ההרחבה אפשר לקרוא לכל יום אתמול אמש וזה גם יהיה בלאורתא כאן

נתקלתי כעת ברש"י בנדה דף ד: ד"ה ג' עונות וכו' דהוו להו ג' עונות; היום, אמש, ואתמול למפרע עד צהרים וכו' עיי"ש היטב.
מפורש כאן כמו הרד"ק ש'אמש' הכוונה אתמול בלילה דווקא, ואילו יום האתמול נקרא אתמול ולא 'אמש' ודו"ק.
מישהו העיר את זה כבר?
נערך לאחרונה על ידי עשוי לנחת ב ו' מאי 25, 2012 1:38 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: פירוש לשון באורתא

הודעהעל ידי לייטנר » ו' מאי 25, 2012 2:00 am

המעיין כתב:שאלה לחכמי הלשון שבכאן

זבחים ב ב א"ל רבינא לרב פפא לא הוית גבן באורתא תחומא בי חרמך וכו'

מה הפירוש באורתא (רש"י מסביר אמש)
הוא אמר לו את זה ביום ראשון כנראה, והכוונה שלא היה אתמול ביום (כלומר בשבת) בתוך תחום שבת ולא היה יכול לבא לדרשה של רבא (כמו שביאר רש"י)
מה השייכות ללילה כאן

חשבתי אולי בגלל שבלילה הוא זמן קניית תחום שבת ולכן לא אומר אתמול לא היית אלא בזמן קניית התחום באורתא כלומר ליל שבת, ולפי"ז אם היה אומר לו סתם ביום שני לא היית אתמול לא היה אומר באורתא כי אין לזה שייכות לעניין?


אע"פ שאני יודע שמה שאכתוב להלן אינו תואם לרוב המקומות שבהם מופיעה המילה, אכתוב כי המילה 'אורו' באכדית היא יום, ובהחלט יכולה להיות יום אתמול.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 812 אורחים