איש_ספר כתב:אני מחפש דוגמא/ות להתיחסות של האחרונים לציוני עין משפט, קושיות (על שלפי הצבת הציון נראה דקי"ל כפלוני בעוד שבאמת קי"ל כזולתו וכיו"ב) ואולי אפילו ביאורים והרווחות לפי"ד,
כאלו המלמדים על יחס והערכה לגדלותו של המציין הוא רבי יהושע בועז לבית ברוך.
תודה מראש לכל העוזרים.
איש_ספר כתב:תודה רבה לרב הוגה.
הרב עשוי, תודה, (יש לי בעיה באקרובט לכן לא הצלחתי לעמוד על ציונך)
בדברי הגר"ח העליר אליהם הפנה הוגה, הוא כותב: וכה"ג העירותי בקונטרסי פרי חיים.
מה זה?
גם אלה דברי המחבר נר"ו:
ראיתי כתוב אגרת לרבינו אדונינו הרא"ה ז"ל בראש ספר החינוך טוב להעתיק קצת ממנו כאן וממנו נקח מוסר וזה לשונו. אולי יחשוב מעיין בספר זה שהמחברו קבץ כל דיניו ביגיע וטוב עיונו מדברי תנאים ואמוראים, ואלו כן היה יתחייב להיות המחבר בקי בכל פנות גמרתינו בבלית ירושלמית וספרא וספרי ותוספתא, לכן הוא היודע עצמו וחכמת מה לו ראוי לפרסם האמת לכל השומע קולו ואל יעשה מלאכת השם תמימה כקשת רמיה בצדיה וערמה, כמתהדר בילדי נכרים, כחלש מזדיין בשלטי הגבורים וכשפל אנשים מתעטר בכתרי המלכים. והנה הוא קורא ממקומו ומודיע ומעיד עדות נאמנה לכל קורא בו שרוב דברי הספר נלקטים מספרי עמודי ארץ המפורסמים במעלה וחכמה בכל הגוים כו' יע"ש. ובהקדמה מסיים וז"ל אמנם כי לא חסרתי דעת כי הנמלים לא יוכלון שאת משא הגמלים, וקטן שאין יודע למי מברכין לא ידרוש במעשה מרכבה וסוד חשמלים, אלא שרוב חשקי לטבול קצה המטה ביערת דבש המצות דחקני ליכנוס ביער שאין לו תחומין עם ידעתי שהרבה גדולים נכנסו שם והוציאו פחמין, אך אמרתי מי יתן ותהיה מחשבתי נטרדת בזה כל הימים ולא תפסול ולא תפגום במזמות עמל ואון כו' יע"ש, קיים בעצמו מקרא שכתב שלמה המלך ע"ה במשלי פרק כ"ז פסוק ב' יהללוך זר ולא פיך. ואם כי הוסיף והשפיל עצמו הלא כן עשה שלמה בעצמו שכתב עליו אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני כמ"ש ביש"ש לחולין שלא ע"ד ענוה דבר כ"א האמת ושבח דאתא ממילא הוא שזה מראה גודל צדקתם ורוב חכמתם ומעלת החכם אמיתיי הוא להודות על האמת:
ואמנם אני העני ההדיוט אין צורך להעיד עלי ולכתוב אגרת כי איש כערכי או פחות מעט יבין חסרוני בקל שלא מלאתי כריסי בש"ס ופוסקים וכאפרוח שלא פתח עיניו ולפעמים איזה דין שאחשוב אני שהוא מחודש מאוד ימצא אותו המעיין בטור זה או בטור אחר משנה מפורשת. ואם לפעמים יראה המעיין איזה בקיאות בספרים שחברתי גנוב הוא אתי כי בתחבולות והמצאות כי ת"ל עתה ספרי הדפום מצוים בתכלית היופי עם מראה מקומות כמו מסורת הש"ס ועין משפט ובכל הספרים נרשמים הדפים היטב באר וחפשתי בחיפוש אחר חיפוש עד שלפעמים הבנתי מתוך דבריהם איזהו מקומן של זבחים לעיין עוד ועיינתי ומצאתי תאמין וגם זה המעט לולי רבותינו נ"נ בג"ע שגילו לנו כל תעלומת הייתי כעור מגשש באפילה. ואמנם זאת נחמתי שהזמנים שהוצאתי בעיון בגפ"ת ופוסקים ולא הרהרתי בהבלי הזמן די לי בזה כמ"ש הרא"ה ז"ל, ועל זה י"ל אלו ואלו דברי ה' חיים ע"ד משל מלך בשר ודם אמר לעבדיו ואנשי מלחמתו שילכו ויכבשו מדינות הנה קצתם הצליחו וכבשו נותן להם שכר רב ועושר מופלג וקצתם טרחו ועשו פעולתם בכל מאמצי כחם ולא הועילו כי שגבה מהם עכ"ז נותן להם המלך שכר מה לרוב תשוקתם לאהבת המלך. ואמנם המלך מלכי המלכים הקב"ה אין צורך לו כלום משום בריה כמ"ש אם צדקת מה תתן לו רק אם האדם זוכה וכובש ועולה דרך ה' כמ"ש והודעת להם הדרך ילכו בה זוכה לעצמו ורחמנא לבא בעי ואחד המרבה כו' וא"כ אעפ"י שאלו מטהרין כו' והשיגו האמת ואלו לא השיגו מ"מ יש להם שכר רב ועושר מופלג ברב טוב הצפון והם דברי ה' חיים שיעמול כ"א כפי כוחו ואפשר בזה שאמרו אוצר חנם למי שאין לו משלו כלום כי שכר מצוה מצוה ועטרותיהם בראשיהם והבן. גם מה שפירשתי דברי הגאונים הט"ז והמ"א באו"ח וביו"ד בט"ז וש"ך ז"ל פן כוונתי לפעמים האמת ואם בכל החיבורים שעשיתי כוונתי שלש פעמים האמת די לי וטוב מאוד. ומה גם שאין ראוי לאדם להיות פוגם מחשבתו ח"ו הרהורי עבירה קשה מעבירה וודאי טוב להרהר תמיד בד"ת כמ"ש הרא"ה ז"ל בהקדמתו הביאותיו לעיל....
ז"ל הגאון ר' יהונתן בתומים (סי' כ"ד ס"ק י'): הרמב"ם השמיט הך דינא דנזקקין לתובע תחילה (ב"ק מ"ו ע"ב). והגאון מוהר"ר בועז ז"ל בקבעו לש"ס עין משפט תמה בגליון הש"ס על השמטה זו [ז"ל שם: 'ומן התימה על המיימוני של הזכירו בפסקיו']. והש"ס שנדפס מחדש באמ"ד ופ"פ דמיין [נמחקו דברי רבינו ו]נדפס בעין משפט כי הרמב"ם מפרשו כפי י"מ של התוספות דפי' נזקקין לתובע בתחילה בחבלות, והביאו הרמב"ם בהלכות חבלות, ובאמת לא דק המגיה ההוא, כי הרמב"ם לא העתיק וכו' ויפה תמה הגאון מהור"ר בועז הנ"ל. עכ"ל.
תודה רבה מאד מאד!ערער בערבה כתב:כריתות י.
שבועות טז.
תמורה יח:
ב"מ עז:
ב"מ סג.
זבחים קה., קה:
איש_ספר כתב:כמה עגום. ההערה בעין משפט שבועות טז, א: 'ואזדא לה תמיהת הכס"מ'. גם היא אינה יכולה להיות של ר' יהושע בועז, ר' יהושע בועז נפטר בשנת שט"ו והכס"מ נדפס רק בשל"ד.
עשוי לנחת כתב:נדה כח. [אם זה נקרא] ציינו כבר?
באות ג שם, הוא מכניס הערה לעי' במ"מ שתמה על הרמב"ם מדוע השמיט דין
עיין בישורון כ.מבקש חכמה כתב:אולי אפשר פרטים, מהו ספר המחלוקת המדובר?
איש_ספר כתב:ולאות שחביבים עליך דברי סופרים של רבי יהושע בועז, אגלה את אזנך כי בקרוב יופיעו לאור עולם ג' כרכים בהם ספרו הגדול והכולל של רבי יהושע הנקרא: ספר המחלוקות. מתוך עצם טהרת כי"ק.
עשוי לנחת כתב:איש_ספר כתב:ולאות שחביבים עליך דברי סופרים של רבי יהושע בועז, אגלה את אזנך כי בקרוב יופיעו לאור עולם ג' כרכים בהם ספרו הגדול והכולל של רבי יהושע הנקרא: ספר המחלוקות. מתוך עצם טהרת כי"ק.
אכן נודע הדבר...
פלאי פלאים [אליב"ד]
חילכם לאורייתא.
"לעלות על מזב'ח הדפוס בקרוב" - דהיינו?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 454 אורחים