הודעהעל ידי אריה הכהן » ג' יולי 04, 2017 12:35 am
האם היו לעם ישראל בעבר ספרי קודש שכתובים בתנ"ך שהיום אינם בנמצא? א"כ איך קרו לספרים אלו, ומה היה כתוב בהם, ומה אירע להם? ואיך זה קשור לפרשת השבוע וגם לפרשה הקודמת? על כך בעז"ה במאמר שלפנינו.
איתא בגמ' ב"ב (יד' ע"ב): ומי כתבן [לספרי המקרא]? משה כתב ספרו [חמשה חומשי תורה] ופרשת בלעם וכו'. [עי' מה שפירש רש"י בזה הענין. אמנם בספר דרשות רבינו יהושע אבן שועייב [תלמיד הרשב"א] פירש, פרשת בלעם היא ספר מיוחד כשלעצמו, ששם כתב משה את המעשה עם בלעם בייתר אריכות ממה שכתוב בתורה, ונאבד הספר מאיתנו ברוב הימים כדרך שנאבדו הרבה ספרים אחרים, וז"ל (פ' בלק - באה"ד): ונראה מדעת רבותינו ז"ל כי משה רבינו ע"ה חבר ספר לבד מה שהוא כתוב בתורה, והיה שם סיפור פרשת בלעם כמו שאמר, משה כתב ספרו ופרשת בלעם וספר איוב, ורחוק הוא שנפרש פרשת בלעם על הפרשה הזאת הכתובה בתורה כי בכלל ספרו היא והיא מכלל התורה, אבל היה ספר בפני עצמו ונאבד כמו שנאבדו ספרים אחרים מכלל ארבעה ועשרים ספרים המקודשי' ובכאן בתורה ספר הענין בקוצר, עכ"ל. וכ"כ הריטב"א (שם טז' ע"ב) וז"ל: והא דאמרינן לעיל במשה שכתתב ספרו ופרשת בלעם, נראין דברי האומרים שאין זו פרשת בלעם שכתובה בתורה, דההיא הקב"ה כתבה כשאר התורה, אלא פרשה בפני עצמה היא שכתב והאריך בה יותר והיתה מצויה להם, עכ"ל (עי' מס' ע"ז יד' ע"ב, דאברהם אבינו ארבע מאה פירקין הויין).
נאמר בפרשת חוקת (כא' יד'): על כן יאמר בספר מלחמות ה' וגו'. והנה יש לעיין בזה הפסוק מהו אותו ספר 'מלחמות ה'? האם ספר זה היה אז, או גם היום שבו כתוב נעשיו וגבורותיו של ה' יתברך, או שמא הכוונה 'ספר' מלשון 'סיפור' מלחמות ה', כמו שפירש רש"י בבראשית (ה' א'): זה ספר תולדות אדם וגו'. שזהו סיפור תולדות האדם, ע"ש. וגם כאן פי' רש"י כך, כשמספרים בעניני מלחמות ה' הניסים והנפלאות שעשה ה' לאבותינו אז יספרו את וכו'. וכן פי' רש"י בהמשך הפסוק, וגם בפסוק הבא. אולם דעת האבן עזרא (שם) שהיה ספר כזה, בד"ה בספר מלחמות ה' וז"ל: ספר היה בפני עצמו, ושם כתוב מלחמות ד' בעבור יראיו. ויתכן שהיה מימות אברהם, כי ספרים רבים אבדו, ואינם נמצאים אצלנו, כדברי נתן ועדו ודברי הימים למלכי ישראל, ושירות שלמה ומשליו, עכ"ל.
ועתה נבאר את המשך דברי האבן עזרא (לעיל) שכתב על עוד ספרים שהיו לנו ואבדו כדברי נתן – וכך נאמר בספר דברי הימים (א' כט' כט'): וְדִבְרֵי דָּוִיד הַמֶּלֶךְ הָרִאשֹׁנִים וְהָאֲחרֹנִים הִנָּם כְּתוּבִים עַל דִּבְרֵי שְׁמוּאֵל הָרֹאֶה וְעַל דִּבְרֵי נָתָן הַנָּבִיא וְעַל דִּבְרֵי גָּד הַחֹזֶה. שמואל הרואה פי' רש"י זהו ספר שמואל. ונתן הנביא וגד החוזה גם הם כתבו ספרים ואינם איתנו, כך פי' המצודות דוד שם. וזה דברי האבן עזרא לגבי נתן הנביא.
ומה שכתב האבן עזרא על ספרו של עדו שגם היה ואבד, כוונתו למש"כ בדברי הימים (ב' יג' כב'): וְיֶ֙תֶר֙ דִּבְרֵ֣י אֲבִיָּ֔ה וּדְרָכָ֖יו וּדְבָרָ֑יו כְּתוּבִ֕ים בְּמִדְרַ֖שׁ הַנָּבִ֥יא עִדּֽוֹ. – נקרא 'מדרש', פי' הרד"ק, לפי שהיה נדרש תמיד לראות שם עניני המלכים.
ומש"כ האבן עזרא על עוד ספר שגם היה ואבד והוא: ודברי הימים למלכי ישראל, כוונתו למש"כ בדברי הימים (א' ט' א'): וְכָל־יִשְׂרָאֵל֙ הִתְיַחְשׂ֔וּ וְהִנָּ֣ם כְּתוּבִ֔ים עַל־סֵ֖פֶר מַלְכֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וִיהוּדָ֛ה וגו'. ופי' שם הרד"ק: ואותו הספר (ספר מלכי ישראל) אינו נמצא אצלנו כמו ספר הישר (יהושע י' יג'. עי' ברלב"ג שם. ועי' גמ' ע"ז כה' ע"א, ובילקוט שמעוני שמואל ב' ח' – קמא') וספר מלחמות ה' (במדבר שם).
ומש"כ האבן עזרא על עוד ספר שהיה ואבד: ושירות שלמה ומשליו, כוונתו למש"כ בספר מלכים על שלמה המלך (א' ה' יב'): וַיְדַבֵּ֕ר שְׁלֹ֥שֶׁת אֲלָפִ֖ים מָשָׁ֑ל וַיְהִ֥י שִׁיר֖וֹ חֲמִשָּׁ֥ה וָאָֽלֶף: ופי' הרד"ק (שם): אינם נמצאים אצלינו, וכן ויהי שירו חמשה ואלף, כי רבים ספרים אבדו לישראל בגלותם. וכן מה שחבר בחכמת הטבע כמו שאומר (שם), וידבר על העצים שהודיע טבע' ורפואתם, וכן על הבהמה ועל העוף ועל הרמש ועל הדגים בכל מה שתחת גלגל הירח גברה חכמתו וחבר בהם ספרי' ואינם נמצאים אצלינו, ע"ש. והמצודת דוד פי' שם וז"ל: והנה המשלים ההם אינם נמצאים אצלינו, כי רבים מספריו נאבדו מאתנו בגלותינו ובאו ליד העובדי כוכבים, ומהם העתיקו מלים וקראו על שמם ואולם גנוב הוא אתם, עכ"ל.
וכן כתב האבן עזרא (שמות יז' יד') עה"פ: כתוב זאת זכרון בספר – (בפי' השני): או ספר אחר היה להם ויקרא ספר מלחמת ה'. ואיננו אתנו כאשר אין לנו ספר הישר. ומדרש עדו ודברי הימים למלכי ישראל. וספרי שלמה.
וכדעת האבן עזרא כתב גם החזקוני (שם) עה"פ: כתוב זאת זכרון בספר - בספר הידוע והוא ספר מלחמות ה'. ובעונותינו איננו אתנו כאשר אין לנו ספר הישר. ומדרש עדו. ודברי הימים למלכי ישראל וספרי שלמה. וכן פי' את הפסוק (במדבר שם): יאמר בספר מלחמת ה' - כמה ספרים אבודים ממנו ואינם מצויים אצלנו, כגון דברי הימים למלכי ישראל ושירות שלמה ומשליו. וכמו כן היה להם ס' מלחמות ה' שהיו כותבים בו שמות הגבולים שהלכו שנאסרו להתגרות בהם וקרי להו מלחמות ה' דוגמא שאמרה אביגיל לדוד (שמואל א' כה' כח'): כי מלחמות ה' אד' נלחם וגו'.
וכן פי' עוד האבן עזרא עה"פ (אסתר ט' לב'): ונכתב בספר - בפתחות הבי"ת הוא הידוע בימיהם ואבד הספר, כאשר לא מצאנו מדרש עדו, וספרי שלמה, וספרי דברי הימים למלכי ישראל, וספר מלחמות ה', וספר הישר. (מאמר זה נכתב בס"ד ע"י א. פלשניצקי)