מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חומש מקראות גדולות של עוז והדר

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ספרייתי
הודעות: 15
הצטרף: ה' נובמבר 10, 2011 4:07 pm

Re: מה התחדש בחומש מקראות גדולות החדש של עוז והדר

הודעהעל ידי ספרייתי » ד' נובמבר 16, 2011 7:12 pm

היא שיחתי כתב:הרב ספרייתי אתה מגיטלר או שזה שם ניק מיקרי? גיטלר הם המפיצים של החומש?

ניק מקרי בהחלט.
רכשתי את החומש, ונהנתי ממנו.

בראנסוויל
הודעות: 412
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: מה התחדש בחומש מקראות גדולות החדש של עוז והדר

הודעהעל ידי בראנסוויל » ד' נובמבר 16, 2011 8:12 pm

ספרייתי כתב:
בראנסוויל כתב:הרב ספרייתי, מי אתם מחליפים במי?

מי מחליף? מסתמא ביאור זה הוא גם עפ"י רש"י ורד"ק.

א"כ למה שיבזבו זמנם וידפיסו כל המפורשים על התורה, מוטב שידפיסו רק ביאור תמציתי עה"ת כדוגמת הביאור הנ"ל על ההפטורה ע"פ רש"י וכו' - וזהו.

ספרייתי
הודעות: 15
הצטרף: ה' נובמבר 10, 2011 4:07 pm

Re: מה התחדש בחומש מקראות גדולות החדש של עוז והדר

הודעהעל ידי ספרייתי » ד' נובמבר 16, 2011 10:03 pm

בראנסוויל כתב:
ספרייתי כתב:
בראנסוויל כתב:הרב ספרייתי, מי אתם מחליפים במי?

מי מחליף? מסתמא ביאור זה הוא גם עפ"י רש"י ורד"ק.

א"כ למה שיבזבו זמנם וידפיסו כל המפורשים על התורה, מוטב שידפיסו רק ביאור תמציתי עה"ת כדוגמת הביאור הנ"ל על ההפטורה ע"פ רש"י וכו' - וזהו.


אתה צודק.
אם הם יעשו את זה, תזכור לבקש מהם תשלום על הצעת הרעיון.

מאיר חכמים
הודעות: 537
הצטרף: ד' יוני 02, 2010 2:50 pm

Re: מה התחדש בחומש מקראות גדולות החדש של עוז והדר

הודעהעל ידי מאיר חכמים » ד' נובמבר 16, 2011 10:22 pm

אין פה אף אחד שיכול להפסיק את פטפוטי הסרק???

ספרייתי
הודעות: 15
הצטרף: ה' נובמבר 10, 2011 4:07 pm

Re: מה התחדש בחומש מקראות גדולות החדש של עוז והדר

הודעהעל ידי ספרייתי » ד' נובמבר 16, 2011 10:33 pm

מאיר חכמים כתב:אין פה אף אחד שיכול להפסיק את פטפוטי הסרק???

מה בדיוק מפריע לך?

ברסלב
הודעות: 564
הצטרף: ד' מאי 30, 2012 5:36 pm

Re: מה התחדש בחומש מקראות גדולות החדש של עוז והדר

הודעהעל ידי ברסלב » ג' יולי 03, 2012 3:04 pm

בדקתי היטב את החומשים של עוז והדר, וב99 פסיק 9 אחוז הם עבדו צמוד עם הרש"י של צוה"ל.
--
אני מוקיר ומכבד את הצוות, והרב סמט שליט"א למד אצל אאמו"ר לקרוא כתבי יד ואצל הגאון
המופלא שאאמו"ר שליט"א אמר לי עליו שהוא היחידי שתפס את זה, הלא הוא רבי אהרן א. שליט"א ידידי.
--
אגב, את הכרך הראשון של הש"ס עוד והדר עימדו אצל אאמו"ר, ויש לי בבית את קבצי הטמפ, ושם ניתן לראות את ההיסטוריה ואת השייריים.
ודי למבין.

ספרייתי
הודעות: 15
הצטרף: ה' נובמבר 10, 2011 4:07 pm

Re: מה התחדש בחומש מקראות גדולות החדש של עוז והדר

הודעהעל ידי ספרייתי » ג' יולי 03, 2012 3:45 pm

ברסלב כתב:בדקתי היטב את החומשים של עוז והדר, וב99 פסיק 9 אחוז הם עבדו צמוד עם הרש"י של צוה"ל.
--
אני מוקיר ומכבד את הצוות, והרב סמט שליט"א למד אצל אאמו"ר לקרוא כתבי יד ואצל הגאון
המופלא שאאמו"ר שליט"א אמר לי עליו שהוא היחידי שתפס את זה, הלא הוא רבי אהרן א. שליט"א ידידי.
--
אגב, את הכרך הראשון של הש"ס עוד והדר עימדו אצל אאמו"ר, ויש לי בבית את קבצי הטמפ, ושם ניתן לראות את ההיסטוריה ואת השייריים.
ודי למבין.

הקשר בין הרב סמט לחומש, הוא כמו הקשר בין מה שאתה כותב למציאות...

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מה התחדש בחומש מקראות גדולות החדש של עוז והדר

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' יולי 03, 2012 3:50 pm

ברסלב כתב:אגב, את הכרך הראשון של הש"ס עוד והדר עימדו אצל אאמו"ר, ויש לי בבית את קבצי הטמפ, ושם ניתן לראות את ההיסטוריה ואת השייריים.
ודי למבין.

ומה קרה שאת שאר הכרכים לא עימדו אצל אאמו"רך?

ברסלב
הודעות: 564
הצטרף: ד' מאי 30, 2012 5:36 pm

Re: מה התחדש בחומש מקראות גדולות החדש של עוז והדר

הודעהעל ידי ברסלב » ג' יולי 03, 2012 3:53 pm

ספרייתי כתב:
ברסלב כתב:בדקתי היטב את החומשים של עוז והדר, וב99 פסיק 9 אחוז הם עבדו צמוד עם הרש"י של צוה"ל.
--
אני מוקיר ומכבד את הצוות, והרב סמט שליט"א למד אצל אאמו"ר לקרוא כתבי יד ואצל הגאון
המופלא שאאמו"ר שליט"א אמר לי עליו שהוא היחידי שתפס את זה, הלא הוא רבי אהרן א. שליט"א ידידי.
--
אגב, את הכרך הראשון של הש"ס עוד והדר עימדו אצל אאמו"ר, ויש לי בבית את קבצי הטמפ, ושם ניתן לראות את ההיסטוריה ואת השייריים.
ודי למבין.

הקשר בין הרב סמט לחומש, הוא כמו הקשר בין מה שאתה כותב למציאות...


קבענו שלא משתמשים בשם המפורש לא פרומניציסקיש.... וגם לא בינדרמענטש. רק לגופו של עניין. והכוונה ברורה.
חכמי הפורום התבגרו.

אגב, אפילו את הפונט השמן ברש"י הם לא החליפו, פשוט גס ביותר.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מה התחדש בחומש מקראות גדולות החדש של עוז והדר

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' יולי 03, 2012 4:30 pm

ברסלב כתב:חכמי הפורום התבגרו.

לא נראה שאתה עצמך מאמין בקביעה הזו.

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: מה התחדש בחומש מקראות גדולות החדש של עוז והדר

הודעהעל ידי היא שיחתי » ג' יולי 03, 2012 10:54 pm

בגור מכרו את המקראות גדולות ב120 ש"ח לערך
אולי כדאי שכשיהיה עוד כזה מבצע שמישהו יעדכן

ברקים רב
הודעות: 673
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: מה התחדש בחומש מקראות גדולות החדש של עוז והדר

הודעהעל ידי ברקים רב » ג' יולי 03, 2012 11:24 pm

איפה בגור?
אני לא הצלחתי להשיג ביותר זול מ-250 ש"ח.

ספרן
הודעות: 434
הצטרף: ב' אוגוסט 02, 2010 10:58 am

Re: מה התחדש בחומש מקראות גדולות החדש של עוז והדר

הודעהעל ידי ספרן » ו' יולי 13, 2012 11:37 am

מקראות גדולות - הכתר

http://www.haaretz.co.il/news/education/1.1775244

ספרן
הודעות: 434
הצטרף: ב' אוגוסט 02, 2010 10:58 am

Re: מה התחדש בחומש מקראות גדולות החדש של עוז והדר

הודעהעל ידי ספרן » ו' יולי 13, 2012 11:43 am

בבר אילן מתקרבים להשלמת נוסח התנ"ך המדויק ביותר

מזה 40 שנה עמלים חוקרי המקרא על תיקון אלפי טעויות שהתגלגלו לאורך השנים. הפרויקט מבוסס על נוסח בן אלף שנים, והוא יהיה זמין בגרסה דיגיטלית

ניר חסון
13.07.2012
לפרופסור מנחם כהן, מהמחלקה לתנ"ך באוניברסיטת בר אילן, אין כל ספק - בכל ספר תנ"ך שנמצא על כל מדף ספרים יהודי אפשר למצוא טעויות. עשרות רבות של טעויות, אולי מאות. לרוב אין מדובר בטעויות דרמטיות, היעדרה של יוד, ניקוד שגוי, הטעמה לא נכונה, ועוד. עכשיו, אחרי פרויקט שנמשך כבר 40 שנה, מבקש כהן, מנהל מפעל מקראות הכתר, יחד עם שותפיו מהאוניברסיטה, להציג לעולם את התנ"ך המדויק ביותר שנוצר באלף השנים האחרונות ואולי מאז ומעולם.

כתר בר אילן אמור, על פי כהן, להיות הנוסח המוסכם של המקרא, שיעביר את הטקסט העתיק מעידן הספרים לעידן הדיגיטלי.

הקודם שלקח על עצמו משימה שכזו היה יהודי בשם יעקב בן חיים, שפעל בוונציה במאה ה-16. כמו כהן, גם בן חיים חי בתקופה של מהפכה טכנולוגית בכל הקשור לטקסט. אז התחלפו המגילות המגולגלות הכתובות ביד, בספרי הקודקס המודרניים ("מצחף" בעברית תקינה) - מודפסים וכרוכים. מהפכת הדפוס, חייבה, לדברי בן חיים, מאמץ לשמר את הטקסט הקדום.

גם מלותיו דומות לדברים שאומר היום כהן. "ראיתי הרבה מההמון ועמם הרבה מכתות חכמנו אשר עמנו היום בדורנו אינם מעריכים בלבם לא מסורת ולא חד מדרכי המסרה, באמרם כי מה תועלת ימשך להם ממנה וכמעט נשכחה ונאבדה", כתב בן חיים. בן חיים נרתם לפרויקט אדיר של כתיבת התנ"ך המדויק ביותר לזמנו כדי שיהפוך לאב הראשון של ספרי התנ"ך הכרוכים, כפי שהם מוכרים לנו עד היום. הוא גם הוסיף לצד הטקסט מספר פרשני פשט ובראשם את רש"י.



הפרופ' מנחם כהן עם הנוסח המוסכם של התנ"ך והגרסה הדיגיטלית. לשמחת התלמידים, פירוש רש"י במהדורה החדשה נכתב בכתב עברי רגיל. צילום: אלון רון



כך נולדו "המקראות הגדולות" - הספר ששום מדף יהודי אינו שלם בלעדיו. זהו הנוסח הפדגוגי של התנ"ך ששימש דורות של ילדים ומבוגרים ללימוד ראשוני של הטקסט ולשימוש יום יומי. עשרות מהדורות של המקראות הזה יצאו עד היום, "כולם צאצאים של בן חיים", אומר כהן. אלא שבן חיים הצליח רק חלקית במשימה האדירה שלקח על עצמו. לדברי כהן, למרות הכוונות הטובות נפלו בטקסט של בן חיים מאות שגיאות.

את השגיאות, כהן מעדיף לכנותן "חוסר התאמות", מודדים באמצעות התאמת הטקסט למסורה. המסורה היא מעין קוד פנימי, שמורכב מסמלים ואותיות הרשומים מעל או לצד הטקסט ומשמשים כלי עזר לכותבים ולמהדרים של התנ"ך. המסורה מציעה כלים סטטיסטיים ובלשניים שמאפשרים לכותב להיצמד לטקסט המקורי ביותר. כך למשל, יכולה המסורה לציין כמה פעמים תופיע מלה מסוימת בתצורה מסוימת בטקסט המקראי כולו.

המסורה גובשה לפני למעלה מאלף שנה בארץ ישראל במאמץ אינטלקטואלי שנמשך עשרות רבות של שנים. התוצר המושלם ביותר של המאמץ הזה הוא כתר ארם צובא, ספר התנ"ך המדויק ביותר שנכתב אי-פעם, שנוצר על ידי אהרון בן אשר, במאה ה-10 בטבריה. בן אשר הציב את הרף הגבוה ביותר שכל מעתיקי המקרא אחריו שואפים אליו.

הטרגדיה שאירעה לעם היהודי, לדברי כהן, הייתה שהכתר האגדי לא היה ברשותו של בן חיים, שפעל 600 שנים אחרי בן אשר. הכתר היה כבר אז שמור בידי הקהילה היהודית הקנאית בחלב שבסוריה, ששמרה אותו מכל משמר, וכמעט ולא נתנה לעין אנוש לשזוף את הדפים. בן חיים נאלץ לכן לעבוד עם נוסחים מוצלחים פחות ועמוסי שגיאות של המקרא. הטעויות נמשכו והתגלגלו במרוץ השליחים של סופרי המקרא במרוצת הדורות. במהדורות שנעשו על ידי מהדירים קפדניים תוקנו חלק מהטעויות, ברוב המקרים הוסיפו המהדירים טעויות משל עצמם.

"זה שדילגנו על כתר ארם צובא בתחילת הדפוס זו היתה אבידה גדולה", אומר כהן, "זה היה פספוס, הונצח שוב מצב שבו יש בערך 1,500 שינויים בכל בית יהודי היום שמחזיק בידו מקראות גדולות. בכולם".

את הטרגדיה הזו מבקש כהן לתקן ברגע היסטורי קריטי - לקראת המעבר לעידן הדיגיטלי. היתרון של כהן, על פני בן חיים, הוא שברשותו יש את הכתר האגדי מארם צובא. הספר האגדי שהתגלגל מטבריה לירושלים של ימי הביניים, נפל עם הכיבוש הצלבני של העיר בידי הכובשים, ונפדה על ידי קהילת יהודי מצרים. כך גם הגיע לשולחנו של הרמב"ם, שסמך את ידו על הספר ונעזר בו לענייני דקדוקי המקרא.

לימים התגלגל הכתר לקהילת חלב (ארם צובא) שהצפינה אותו במערה שבבית הכנסת במשך מאות שנים. ב- 1948 בזמן פרעות נגד הקהילה היהודית נקרע הכתר, רובו הוברח לארץ בדרך לא דרך בסיועו של הנשיא השני, יצחק בן צבי. אלא שלארץ הגיע הכתר חסר, 200 העמודים הראשונים, שכוללים כמעט את כל ספרי התורה, נעלמו. סיפורו המפותל והמסתורי של הכתר והתיאוריות לגבי הימצאות הדפים החסרים, הובאו לאחרונה בספרו של העיתונאי מתי פרידמן, "תעלומת הכתר".

"אצל בן אשר, מחבר הכתר, התיאום הוא מוחלט, טוב לא מוחלט, אם זה היה מוחלט הוא היה מלאך", אומר כהן. אך לדבריו קשה יהיה למצוא יותר מעשרה אי-דיוקים בכתר, לעומת אלפים של תיקונים בכל כתב יד של המקרא וכאמור, מאות רבות בספרים המודפסים. הבעיה היתה להתמודד עם שחזור הטקסט והמסורה המדויקים בחלקים הנעלמים של הכתר. לשם כך נעזרו כהן ואנשיו בחלקים אחרים של הכתר כדי להסיק לגבי המלים בחלק האבוד וכן נעזרו בכתבי יד עתיקים שנחשבים לבעלי מסורה איכותית. כהן גם נעזר בתוכנת מחשב שסייע בשחזור תפיסותיו של בן אשר לגבי טעמי המקרא.

לכתר בר אילן יש מתחרה - כתר ירושלים, שיצא על ידי הרב מרדכי ברויר ואוניברסיטה העברית בירושלים. התנ"ך הזה שיצא לאור לפני 11 שנים הסתמך גם הוא על כתר ארם צובא, אולם בין שני הכתרים פרץ ויכוח פילולוגי לגבי אופן הנחת הגיות, סוג של הטעמות, מעל האותיות. כתר ירושלים גם לא כולל את גרסת המקראות הגדולות ואין לו גרסה דיגיטלית.

מלבד הכנת הנוסח המדויק ביותר של המקרא צירפו כהן ואנשיו כמה פרשנים ותרגום לארמית, המבוסס על כתבי יד עתיקים מתימן. בכך יצרו את מהדורת המקראות הגדולות המדויקת ביותר מאז ומעולם ולמעשה נוסח המקרא המדויק ביותר. לשמחת התלמידים, פירוש רש"י במהדורה החדשה נכתב בכתב עברי רגיל. מה שידוע ככתב רש"י, שדורות של תלמידים התקשו לקרוא הוא פשוט פונט שנועד להבדיל אותו מהטקסט המקראי. האדם שנתן לכתב את שמו לא היה קשור אליו. "רש"י לא ידע לקרוא את כתב רש"י", פוסק כהן.

חלקו השני של הפרויקט הוא הכנת מהדורה דיגיטלית של הכתר ובניית תוכנה שמסוגלת לנתח את הטקסט לפרודות הקטנות ביותר. התוכנה עונה לשם "KETER APPLICATION"" והיא חלומו של כל פילולוג. היא מאפשרת חיפוש רב ממדי בטקסט - לא רק על פי אותיות או מלים אלא גם על פי ניקוד, דגשים וטעמים. התוכנה מאפשרת ביצוע חתכים שונים ולמעשה, לראשונה מאפשרת לבחון באופן מדעי את המסורה העתיקה. כהן גם מאמין שהתוכנה תהיה כלי פדגוגי שישנה את תפיסת הנוער כלפי הטקסט המקראי ולכן הוא מספק אותה חינם לבתי ספר.

הכרך הראשון של "מקראות גדולות - הכתר" יצא לפני כ-20 שנה, עד עתה יצאו 16 כרכים. באחרונה קיבלה האוניברסיטה תרומה של מיליון וחצי דולר ממרכוס כץ, שתאפשר את הוצאת 4 הכרכים שנותרו. עד לסוף השנה הבאה מעריך כהן יסתיים המפעל הדיגיטלי והמודפס. הוא לא נרתע מההשוואה, "זה יהיה כתר ארם צובא האמיתי", הוא מבטיח.

אורח
הודעות: 627
הצטרף: ה' יולי 21, 2011 8:14 pm

Re: מה התחדש בחומש מקראות גדולות החדש של עוז והדר

הודעהעל ידי אורח » ו' יולי 13, 2012 12:32 pm

איני יודע להסביר, אבל משום מה כל הענין לא מדבר אלי. לא מעורר בי התרגשות, לא התפעלות ולא ציפיה.

משה מ
הודעות: 70
הצטרף: ג' יולי 10, 2012 2:14 pm

Re: מה התחדש בחומש מקראות גדולות החדש של עוז והדר

הודעהעל ידי משה מ » ו' יולי 13, 2012 12:56 pm

קצת סדר בדברים:
ישנם שני מהדורות של מק"ג בהוצאת עוז והדר
א. מהדורא של חמשה כרכים שנמצאת בחנויות, עם חזקוני, מהדורא מתוקנת ומפוארת, ומי שרוצה להשוות לשאר המהדורות הנו טועה ומטעה.
ב. מהדורא מורחבת של שבעה כרכים עם פירוש מקוצר על הראשונים והאוה"ח, שבקרוב יצא לאור בעזה"י.
ד"א השפתי חכמים של עו"ה מבוסס על שלוש מהדורות ראשונות של השפ"ח שיש בהם שינויים (במהדורא השניה יש הוספות של תלמידו שחותם נלי"ט, במהדורא השלישית ההוספות הושמטו ונתווספו מ"מ של השפ"ח בעצמו. אני מקוה שאינני טועה בסדר).

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: מה התחדש בחומש מקראות גדולות החדש של עוז והדר

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ו' יולי 13, 2012 1:09 pm

משה מ כתב:ד"א השפתי חכמים של עו"ה מבוסס על שלוש מהדורות ראשונות של השפ"ח שיש בהם שינויים (במהדורא השניה יש הוספות של תלמידו שחותם נלי"ט, במהדורא השלישית ההוספות הושמטו ונתווספו מ"מ של השפ"ח בעצמו. אני מקוה שאינני טועה בסדר).

כמדומני שעוז והדר הוסיפו בעצמם על הש"ח, וכעין ה"עם הוספות" שנכתב בגמ' שלהם על המסורת הש"ס. וכך גם משמע בהקדמה שלהם.
[ולא שחלילה יש בעיה עם זה, אדרבה זה נפלא מאוד. וכמובן, שהיה להם אומץ בזה]

משה מ
הודעות: 70
הצטרף: ג' יולי 10, 2012 2:14 pm

Re: מה התחדש בחומש מקראות גדולות החדש של עוז והדר

הודעהעל ידי משה מ » ו' יולי 13, 2012 1:48 pm

הוסיפו רק מראי מקומות (מהספרים הידועים שעליהם מתבסס ליקוטו כמו מנח"י מהר"ן ב"ר ועוד)

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: מה התחדש בחומש מקראות גדולות החדש של עוז והדר

הודעהעל ידי היא שיחתי » ו' יולי 13, 2012 2:11 pm

האם יש הבדלי אותיות בגוף החומש בין :
1 מקראות גדולות הנפוץ
2ספרי התורה הרגילים
3 מקראות גדולות עוז והדר
4 כתר ארם צובא
???

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: מה התחדש בחומש מקראות גדולות החדש של עוז והדר

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ו' יולי 13, 2012 2:17 pm

היא שיחתי כתב:האם יש הבדלי אותיות בגוף החומש בין :

אתה מתכוון לחסרות ויתרות?

כי כמעט חשבתי שאתה מתכוין לפונטים... :)

פרי_העץ
הודעות: 171
הצטרף: ד' מאי 11, 2011 10:20 pm

Re: מה התחדש בחומש מקראות גדולות החדש של עוז והדר

הודעהעל ידי פרי_העץ » ב' יולי 16, 2012 6:25 pm

שינוי מהותי בין חומשי "עוז והדר" לשאר חומשים נמצא בתרגום אונקלוס, שמבוסס על אחד ממהדורות ה'ונציה' (בבדיקה שטחית נראה ששיפצו במקומות שנראה כמוטעה), ואיני יודע על סמך מה בחרו דווקא מהדורה זו.

השינויים הם רבים ומהותיים מנוסח התרגום שבשאר החומשים הנדפסים כיום, אולם ישנם מקומות שהיה נראה לי כוודאי טעות.
http://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=7&t=8673

אריסמנדי
הודעות: 233
הצטרף: ד' יולי 18, 2012 6:15 am

Re: מה התחדש בחומש מקראות גדולות החדש של עוז והדר

הודעהעל ידי אריסמנדי » ד' יולי 18, 2012 6:26 am

הם כתבו שמסתמכים בעיקר על נוסח מק"ג ונציה רפ"ה של יעקב ן' חיים. מקובל שנוסח התרגום שם הוא המקור העיקרי לרוב דפוסי התרגום שבמאות האחרונות.

בהקדמה הגדולה שלהם למקראות גדולות המבואר עוז והדר, כתוב שהם מסתמכים על נוסח זה הואיל והוא זה שפשט בישראל, ומצד שני הם מוסיפים עבודה מיוחדת של תרגום אונקלוס ע"פ כ"י מדויקים כנספח לכרכי מק"ג המבואר.

א"כ כנראה לא העזו להגיה את התרגום ע"פ סברא או ע"פ הכ"י בגוף החומש, מלחץ קנאים/שמרנים (סאטמאר וכיו"ב), מצד שני יש בזה דבר גדול שהחזירו הנוסח הישן של מק"ג ונציה רפ"ה שהוא בודאי עדיף בהרבה על נוסחאות חומשי ימינו, שהם פרוצים לחלוטין לכל שגיאה או "תיקונים" מוטעים של מדפיסים.

שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: מה התחדש בחומש מקראות גדולות החדש של עוז והדר

הודעהעל ידי שלח » ב' מאי 27, 2013 7:37 pm

אבל יש פיקפוקים על הכתר
http://www.otzar.org/aspcrops/26871_428_4225549375-2752013.asp
קבצים מצורפים
כתר.pdf
(1.04 MiB) הורד 595 פעמים

מחולת המחנים
הודעות: 3256
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: מה התחדש בחומש מקראות גדולות החדש של עוז והדר

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ב' מאי 27, 2013 9:22 pm

התשובה על כך מאת הרב דוד יצחקי כאן
http://www.hebrewbooks.org/42512
נידון זה בענין כתר ארם צובא הוא פולמוס ישן שכבר נלעס ונטחן עד דק לפני כמה שנים.

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

בקשר להוצאת הכתר

הודעהעל ידי יין המשמח » ב' מאי 27, 2013 11:59 pm

הרבי מליובאוויטש התנגד מאוד להוצאת מהדורה מקראית של התורה (והנ"ך),
כיון שעמי הארץ עלולים להבוא ולומר: אם בזה טעות גם בזה.
וממילא לזלזול בקדושתה ובמסורה.

טעם זה הוא בעיקר בתורה, כיון שזהו למעשה שינויי נוסחאות בספרי התורה, וד"ל.

א איד
הודעות: 393
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: חומש מקראות גדולות של עוז והדר

הודעהעל ידי א איד » ה' אוגוסט 10, 2023 9:06 pm



חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 733 אורחים