כפי הנשמע הוצאת ש"פ הולכת לההדיר מחדש את הרמב"ם חלק זמנים, שהעבודה עליו נופלת בטיבה משל יתר הכרכים, כי הוא היה הכרך הראשון.
כיון שיש לי מעט תיקונים והשלמות, אכתוב אותם כאן, אני מניח שיש כאן מישהו שידע כיצד להעביר אותם אליהם. יתכן והם מודעים אליהם, בכל זאת אכתוב למקרה שלא, (כמדומה שגם הוסיפו תיקונים במשך השנים, ואולי הם כבר תוקנו אך בטופס שבידי אינם מופיעים), ואולי זה יגרום שעוד חברים כאן, יוסיפו הערות משלהם.
כדי לא להעמיס בהודעות ארוכות, שלא תמיד יש את אורך הרוח ההדרוש לקרא אותם, אכתוב כל הערה בהודעה נפרדת.
בהלכות שבת פ"א ה"א כתב הרמב"ם: שביתה בשביעי ממלאכה מצות עשה שנאמר (שמות כ"ג) וביום השביעי תשבות, וכל העושה בו מלאכה ביטל מצות עשה ועבר על לא תעשה שנאמר (שמות כ') לא תעשה כל מלאכה.
וכתב המגדל עוז: ומה שכתב שהיא מצות עשה מקרא מלא הוא וזיל קרי בי רב הוא.
ובאמת הדברים אינם פשוטים, לכאורה לא נמצא בחז"ל באף מקום שיש עשה על שביתת שבת, להבדיל מיו"ט שנזכר בגמ' כמה פעמים שהוא עשה ול"ת. והאריך מאד בענין זה בקונטרס שביתת השבת שבריש ספר פרי צדיק להרה"ק צדוק הכהן מלובלין. ודן במקורות מחז"ל לעשה זה, וגם העלה שלדעת התוס' ביבמות ועוד מראשוני אשכנז אין עשה בשבת.
חבל שבס' המפתח לא ציינו על אתר לקונטרס הנ"ל ולא לאף מקור אחר הדן בזה, ומן הראוי לתקן במהדורא הבאה.
בשולי הדברים:
א. הקונטרס הנ"ל הוא עוד שריד מחיבור הכהן על סדר המצוות, חלק אחד נדפס בתוך דברי סופרים מהנ"ל בשם ס' הזכרונות, חלק נוסף (שחיברו כנראה מוקדם יותר) נדפס אחר כך בספר בפני עצמו באותו שם: ס' הזכרונות (וקצת מבלבל שנדפסו מאותו מחבר שני ספרים בשם זהה), קונטרס זה הוא חלק נוסף. לא ברור לי אם בסופו של דבר סיים הרה"ק המחבר על כל המצוות אלא שלא נדפס, או שכמו יוזמות רבות אחרות שלו, החיבור לא בא לכלל סיום. בכל מקרה נראה שלא כל מה שכן הספיק לחבר מחיבור זה אכן נדפס.
ב. באותו קונטרס מאריך הכהן, אם יש איסור כללי מן התורה לטרוח בשבת כולל דברים שאינם נכללים בל"ט מלאכות. וראיתי בחיבורו המומנטלי של הרר"ה יפהן על ריטב"א יבמות ח"א עמ' עא, שדן בענין זה בהערות. ומצטט מתורה שלמה כי תשא אות קמג, עברתי על דבריו רק מקופיא, וגם לא עיינתי בפנים התו"ש, אבל כמדומה שאין בדבריהם חידוש בענין שלא נזכר בקונטרס הנ"ל.
(המשך הערות יבוא)