מענה לשון כתב:כידוע, (או שלא) דעת המהר"ל שכל מקום שכתוב מספר 300 הכוונה לריבוי הכמות אבל אין המספר בדוקא אלא גוזמא.
וכעין זה שלש מאות כהנים שהטבילו את הפרוכת, וכן שלש מאות חמורים שנשאו שלש מאות מפתחות אצל קרח,
וא"כ מצינו ענין של גוזמא במספרים. עכ"פ לדעת מהר"ל.
למאי_נמ? כתב:כמדומה שב'הליכות שלמה' מובאים דברים חריפים (בשם הגרשז"א ובשם החזו"א) כנגד מי שאמר שזה לא כפשוטו.
חקר כתב:הנה הדברים שהובאו גם בישורון יד עמ' 786 מעמ' האוצר:
לפי איך שהבנתי, אדרבה, לדברי המהר"ל אין כאן גוזמא כלל אלא שחז"ל דברו על ה'בכח' ולא על ה'בפועל'.
----
עריכה: כעת הבנתי שכוונתך לדברי המהר"ל הראשונים שהובאו כאן לענין 300 כהנים, ומ"מ נראה שגם לדבריו א"א לומר שחכמים הגזימו בלי שום סיבה ויחס אל המציאות, ובאמת גם לגבי ה-300 כהנים מובא מהגר"א והיעב"ץ שזה מספר מקסימלי של כהנים שיכלו לאחוז בפרוכת כיון שהיה בה 600 טפחים, וכיון שהיתה העבודה חביבה עליהם בודאי רצו כמה שיותר כהנים להשתתף בהטבלתה.
חקר כתב:הנה הדברים שהובאו גם בישורון יד עמ' 786 מעמ' האוצר:
אראל כתב:מענה לשון כתב:כידוע, (או שלא) דעת המהר"ל שכל מקום שכתוב מספר 300 הכוונה לריבוי הכמות אבל אין המספר בדוקא אלא גוזמא.
וכעין זה שלש מאות כהנים שהטבילו את הפרוכת, וכן שלש מאות חמורים שנשאו שלש מאות מפתחות אצל קרח,
וא"כ מצינו ענין של גוזמא במספרים. עכ"פ לדעת מהר"ל.
זה רשב"ם מפורש בערבי פסחים (קיט ע"א ד"ה משוי שלש מאות)
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 644 אורחים