עמוד 4 מתוך 19

Re: מסורת הגננות

פורסם: ה' ינואר 01, 2015 8:05 pm
על ידי מי נהר
ירח מלא כתב:שבע חיות לתיבת נח ולא ארבע עשרה.

אי אפשר לכנות דעה זו כטעות הגננות, שכן מפורש בשפתי חכמים (בראשית ז ב) 'דמה שנאמר בקרא ז' ז' היינו ר"ל דבין כולם היו ז', דהיינו ג' זוגות ואחד נשאר בלא זוג, והא דכתיב בקרא ז' ז', לאו למימרא שיהיו ז' זוגות אלא ז' עופות ואותן ז' יהיו איש ואשתו, כמו גבי שנים שנים איש ואשתו דהיינו שני עופות ואותן שנים יהיו איש ואשתו, הכי נמי גבי ז' ז'...'

Re: מסורת הגננות

פורסם: ה' ינואר 01, 2015 8:30 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
ירח מלא כתב:יוסף היה מלך במצרים או משנה למלך?

ע' פדר"א פרק י"א.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ה' ינואר 01, 2015 11:34 pm
על ידי חובב_ספרים
בתמונות של חיות הנכנסות לתיבה שמחלקים בת"ת ובתי יעקב יש רק שתי ג'ירפות הגם שג'ירפה טהורה בלי ספק. [אין לזלזל בכך. פעם ילד קטן שלי התעקש שג'ירפה טמאה וכשאני שאלתי אותו למה הוא חושב שילד כמוהו בגיל הגן יודע מספיק לחלוק על אביו הלומד כל היום, והוא ענה משום שכן הוא בתמונה שהוא קבל מהרבה בחדר.]

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' ינואר 02, 2015 2:57 am
על ידי משולש
א. ואהבת, אני לא בטוח ששינוי בין מלעיל למלרע הופך את המשמעות. נא לברר אצל המומחים לדקדוק.
ב. מלכות וקסברגר לא אשמים בשיבוש שבין סיפורי חז"ל לסיפורי חסידים וגלגוליהם, זו טעות שנפוצה מאוד ווקסברגר בסך הכל מוכרים מה שיותר אנשים יקנו. אני יותר כעסתי שב'אגדה לחגי תשרי' הם שמו כמעט חצי ספר על האושפיזין שלא מוזכר כמעט בשום פוסק, ולמרות שכמעט כל ישראל נוהגים בזה, צריך לתת לזה משקל נכון ולא מעבר להכל. (ודרך אגב, גם זה שהסמל של יום כיפור זה יונה והדג, זה גם שיבוש).
ג. אני רציתי להציע לגננות שלא מוצאות שום נושא לעסוק בו בחודש חשון מלבד יום פטירת רחל. הרי יש אז שלושה צומות שכתוב עליהם בשו"ע "כמו תענית ציבור". ומובאות בכל הפוסקים. למה לא אומרים לילדים מילה על זה, לא בגן ולא בחיידר. רק כשהם גדלים ומגיעים לבר מצוה הם יודעים שיש ימים שפתאום מאריכים בתפילה מאוד, והם לא מבינים את זה ומנסים רק לברוח.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' ינואר 02, 2015 6:16 am
על ידי הסרפד
משולש כתב:א. ואהבת, אני לא בטוח ששינוי בין מלעיל למלרע הופך את המשמעות. נא לברר אצל המומחים לדקדוק.

'פעלת' (מלעיל, כמשפטו) הוא לשון עבר. 'ופעלת' מלעיל הוא לשון עבר עם וי"ו החיבור, ואילו 'ופעלת' מלרע הוא לשון עתיד כי הוי"ו וי"ו ההיפוך הוא.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' ינואר 02, 2015 7:20 am
על ידי עזריאל ברגר
הסרפד כתב:
משולש כתב:א. ואהבת, אני לא בטוח ששינוי בין מלעיל למלרע הופך את המשמעות. נא לברר אצל המומחים לדקדוק.

'פעלת' (מלעיל, כמשפטו) הוא לשון עבר. 'ופעלת' מלעיל הוא לשון עבר עם וי"ו החיבור, ואילו 'ופעלת' מלרע הוא לשון עתיד כי הוי"ו וי"ו ההיפוך הוא.

וה''ה ל'פעלתי'.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' ינואר 02, 2015 12:50 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
מכיוון שבתורה עצמה מוצאים פעמים רבות שבגלל "נסוג אחור" משתנה המילה ממלרע למלעיל, כגון וזבחת שלמים ואכלת שם, לעומת וזבחת פסח לה' אלקיך צאן ובקר, וכגון ואכלת את כל העמים לעומת ואכלתי חטאת היום, וכגון והייתם קדושים לאלקיכם לעומת והייתם לי סגולה - מוכח שאין כאן שינוי משמעות.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' ינואר 02, 2015 12:56 pm
על ידי הכהן
אפרקסתא דעניא כתב:מכיוון שבתורה עצמה מוצאים פעמים רבות שבגלל "נסוג אחור" משתנה המילה ממלרע למלעיל, כגון וזבחת שלמים ואכלת שם, לעומת וזבחת פסח לה' אלקיך צאן ובקר, וכגון ואכלת את כל העמים לעומת ואכלתי חטאת היום, וכגון והייתם קדושים לאלקיכם לעומת והייתם לי סגולה - מוכח שאין כאן שינוי משמעות.

מה ל"ואכלתי חטאת היום" ולנסוג אחור?

ולגוף דבריך, אני מוכיח מ'ואכלת ושבעת'

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' ינואר 02, 2015 1:46 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
אכן, לא דקתי בדוגמה זו, אף שגם היא הייתה אמורה להיות מלרעית, ונשתנתה למלעילית.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' ינואר 02, 2015 1:46 pm
על ידי צופר הנעמתי
אפרקסתא דעניא כתב:מכיוון שבתורה עצמה מוצאים פעמים רבות שבגלל "נסוג אחור" משתנה המילה ממלרע למלעיל, כגון וזבחת שלמים ואכלת שם, לעומת וזבחת פסח לה' אלקיך צאן ובקר, וכגון ואכלת את כל העמים לעומת ואכלתי חטאת היום, וכגון והייתם קדושים לאלקיכם לעומת והייתם לי סגולה - מוכח שאין כאן שינוי משמעות.


ואכלתי חטאת היום אינו ענין לכאן ואין בו גם נסוג אחור אלא הוא לשון עבר פשוטה ופירושו אילו הייתי אוכל וכו' הייטב. ועי' ראב"ע שם.

לגוף הענין, זה שמלרע הופך למלעיל בנסוג אחור אינו מבטל את הבדלי המשמעות בין מלעיל למלרע, ומלרע במקום מלעיל במקום שאין נסוג אחור משנה את המשמעות.
אותו דבר לענין ושבעת - זה שבל' הפעל גרונית המילה הופכת למלעיל לא מבטל את הבדל המשמעות בין מלעיל למלרע במילים אחרות, כמו שאי אפשר לומר ללמוד ממילה כמו "השתכר" שאפשר לומר "הנתדב" במקום "התנדב".

אבל יש ללמוד מיחזקאל שיש בו כמה מקומות שיש מלעיל בעתיד, וצ"ע אם להחשיב א"ז כיוצא דופן או שאפשר ללמוד משם שבאמת אין שינוי הכרחי במשמעות.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' ינואר 02, 2015 2:00 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
צופר הנעמתי כתב:
לגוף הענין, זה שמלרע הופך למלעיל בנסוג אחור אינו מבטל את הבדלי המשמעות בין מלעיל למלרע, ומלרע במקום מלעיל במקום שאין נסוג אחור משנה את המשמעות.


צופר הנעמתי כתב:אבל יש ללמוד מיחזקאל שיש בו כמה מקומות שיש מלעיל בעתיד, וצ"ע אם להחשיב א"ז כיוצא דופן או שאפשר ללמוד משם שבאמת אין שינוי הכרחי במשמעות.


מה שאפשר ללמוד מיחזקאל אפשר ללמוד גם מכך שפועל של עתיד נאמר בלשון עבר בשביל "תפארת הקריאה".

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' ינואר 02, 2015 2:02 pm
על ידי היא שיחתי
ראיתי בדפי קשר שהמדרגות למנורה היו מזהב
ולא מצאתי לזה מקור

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' ינואר 02, 2015 2:51 pm
על ידי צופר הנעמתי
אפרקסתא דעניא כתב:
מה שאפשר ללמוד מיחזקאל אפשר ללמוד גם מכך שפועל של עתיד נאמר בלשון עבר בשביל "תפארת הקריאה".


איני יודע למה כוונתך, אבל עכשיו הבאת את הדברים לידי אבסורד בטענה שאין הבדל בין עתיד לעבר.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' ינואר 02, 2015 2:57 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
מדוע לא תבין? ברור שמלרע הוא עתיד ומלעיל הוא עבר (בפעלים, כמובן), אך ההוכחה היא שאין הדברים לעיכובא, שאילו היה זה חד משמעי, לא ניתן היה לסטות מזה עבור נוחות הקריאה (שזו הסיבה להסיג אחור מילה מלרעית הקודמת למילה מלעילית או קצרה).

Re: מסורת הגננות

פורסם: ש' ינואר 03, 2015 7:08 pm
על ידי מה שנכון נכון
הטענה הנ"ל הוזכרה בדקדוקי שי עמוד קסג בשם הר"י קמינצקי, אך אינה מוכרחת כלל.
וע"ע כאן.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ש' ינואר 03, 2015 7:48 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
פסקנות אינה נימוק.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ש' ינואר 03, 2015 9:42 pm
על ידי עזריאל ברגר
נראה לי שנסחפנו בדיוני דקדוק במקום מטרתו של האשכול.
לא חסרות שגיאות דקדוקיות נפוצות-מאוד...

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 04, 2015 12:08 am
על ידי הכהן
היא שיחתי כתב:ראיתי בדפי קשר שהמדרגות למנורה היו מזהב
ולא מצאתי לזה מקור

אבן היתה לפני המנורה

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 04, 2015 12:12 am
על ידי מעט דבש
יש סיפור שנוהגות הגגנות לספר, על דוד המלך, שבהיותו נער הגיע דין תורה לשאול המלך, באשה אלמנה שהפקידה כדי דבש שבתוכם היה מטבעות זהב, ואח"כ כפר הנפקד, ודוד הנער הציע שיבדקו את הכדים אולי נשאר בתוכם מטבע, וכך הוי.

חיפשתי מקורו, ומצאתי שמובא ב"כה עשו חכמינו", בשם ספר "ילקוט סיפורים" פרשת יתרו (עמוד 150), ולא בגוף הספר, אלא למטה במדור בשם "מדרש רבותינו" ולא מצויין שם מקורו.

ובהקדמת ספר זה כתב (אות ט)
"הספורים אשר העתקתי מהמדרשים אשר לא נתפרסמו עוד, הצגתים למטה על הגליון במדור מיחוד באותיות מחולפות מן הפנים".

שאלתי את הגרח"ק שליט"א, וכתב לי: "המדרש נדפס, והוא קבלת חז"ל".

האם מישהו יודע מקור למדרש זה?

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 04, 2015 12:19 am
על ידי מה שנכון נכון
מעט דבש כתב:יש סיפור שנוהגות הגגנות לספר, על דוד המלך, שבהיותו נער הגיע דין תורה לשאול המלך, באשה אלמנה שהפקידה כדי דבש שבתוכם היה מטבעות זהב, ואח"כ כפר הנפקד, ודוד הנער הציע שיבדקו את הכדים אולי נשאר בתוכם מטבע, וכך הוי.

חיפשתי מקורו, ומצאתי שמובא ב"כה עשו חכמינו", בשם ספר "ילקוט סיפורים" פרשת יתרו (עמוד 150), ולא בגוף הספר, אלא למטה במדור בשם "מדרש רבותינו" ולא מצויין שם מקורו.

ובהקדמת ספר זה כתב (אות ט)
"הספורים אשר העתקתי מהמדרשים אשר לא נתפרסמו עוד, הצגתים למטה על הגליון במדור מיחוד באותיות מחולפות מן הפנים".

שאלתי את הגרח"ק שליט"א, וכתב לי: "המדרש נדפס, והוא קבלת חז"ל".

האם מישהו יודע מקור למדרש זה?

http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 61&hilite=
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=261
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 79&hilite=

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 04, 2015 12:24 am
על ידי מעט דבש
יישר כח גדול!

ולגוף הסיפור, צריך לומר שהנפקד הודה לאור הראיה, שאם לא כן אי אפשר להוציא ממון בהוכחה שכזו.

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 04, 2015 12:30 am
על ידי אורי ש
מעט דבש כתב:יש סיפור שנוהגות הגגנות לספר, על דוד המלך, שבהיותו נער הגיע דין תורה לשאול המלך, באשה אלמנה שהפקידה כדי דבש שבתוכם היה מטבעות זהב, ואח"כ כפר הנפקד, ודוד הנער הציע שיבדקו את הכדים אולי נשאר בתוכם מטבע, וכך הוי.

חיפשתי מקורו, ומצאתי שמובא ב"כה עשו חכמינו", בשם ספר "ילקוט סיפורים" פרשת יתרו (עמוד 150), ולא בגוף הספר, אלא למטה במדור בשם "מדרש רבותינו" ולא מצויין שם מקורו.

ובהקדמת ספר זה כתב (אות ט)
"הספורים אשר העתקתי מהמדרשים אשר לא נתפרסמו עוד, הצגתים למטה על הגליון במדור מיחוד באותיות מחולפות מן הפנים".

שאלתי את הגרח"ק שליט"א, וכתב לי: "המדרש נדפס, והוא קבלת חז"ל".

האם מישהו יודע מקור למדרש זה?


ואגב זה, שמעתי פעם על סיפור מ'ילקוט סיפורים' הנ''ל, על יהושע שהיה בבטן דג וגדל אצל פרעה, ולבסוף הרג את אביו, ואין לי כרגע מ''מ מדויק, אבל ראיתי.
והרבה יותר מזה, שזה סיפור שסיפר הגרח''ק לרב פרייזלר (קול הלשון), וכשסיפרתי זאת פעם באיזו דרשה, התקיף אותי יהודי אחד - לאחר מכן - בכל תוקף.
יש השגות ממשהו בר סמכא על ה'ילקוט סיפורים'?
אני לא דן על הסיפור הנ''ל שסיפרו הגרח''ק. אין בודקין מן המזבח ולמעלה... (בהנחה שהרב פרייזלר דייק.)

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 04, 2015 12:33 am
על ידי חובב_ספרים
באחד מגליוני ישורון פקפקו על המעשה ביהושע.

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 04, 2015 12:34 am
על ידי מה שנכון נכון

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 04, 2015 12:47 am
על ידי גם זו לטובה
אורי ש כתב:
אני לא דן על הסיפור הנ''ל שסיפרו הגרח''ק. אין בודקין מן המזבח ולמעלה...
?

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 04, 2015 1:00 am
על ידי מה שנכון נכון
מעט דבש כתב:ולגוף הסיפור, צריך לומר שהנפקד הודה לאור הראיה, שאם לא כן אי אפשר להוציא ממון בהוכחה שכזו.

מלך שאני. ראה רמב"ם מלכים סופ"ג [וסנהדרין יח,ו] ובמו"נ ח"ג סו"פ מ.

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 04, 2015 7:00 am
על ידי שברי לוחות
היא שיחתי כתב:ראיתי בדפי קשר שהמדרגות למנורה היו מזהב
ולא מצאתי לזה מקור

מתניתין במסכת תמיד פרק ג משנה ט

ואבן היתה לפני המנורה ובה שלש מעלות שעליה הכהן עומד ומטיב את הנרות
ובשלטי הגבורים פרק לא כתב כמה דברים נפלאים בענין האבן שלפני המנורה
המעלה שלפני המנורה.PDF
(170.14 KiB) הורד 464 פעמים

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 04, 2015 8:17 am
על ידי צופר הנעמתי
אפרקסתא דעניא כתב:מדוע לא תבין? ברור שמלרע הוא עתיד ומלעיל הוא עבר (בפעלים, כמובן), אך ההוכחה היא שאין הדברים לעיכובא, שאילו היה זה חד משמעי, לא ניתן היה לסטות מזה עבור נוחות הקריאה (שזו הסיבה להסיג אחור מילה למרעית הסמוכה לה מילה מלעילית או קצרה).


"נוחות הקריאה" היא סיבה לסטות כמעט מכל כלל, לדוגמא שיכול האותיות בבנין התפעל שהזכרתי קודם, והיא חלק מהדקדוק. איזה מילים מלרעיות לא משתנות בגלל נסוג אחור?

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 04, 2015 9:10 am
על ידי אפרקסתא דעניא
אכן. זה מראה שלשפה יש כללים, בדרך כלל קשיחים, אבל היא מסוגלת להכיל שיבושי משמעות עבור סיבות בלתי מהותיות.

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 04, 2015 9:12 am
על ידי הכהן
אוסיף בקיצוניות: השו"ע כתב "צריך לדקדק שלא ירפה החזק ולא יחזק הרפה ולא יניח הנד ולא יניד הנח" ולא כתב כלל להיזהר במלעיל ומלרע!

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 04, 2015 9:17 am
על ידי אפרקסתא דעניא
ודאי שצריך לדקדק גם במלעיל ומלרע. כל טענתי הייתה שאי אפשר להזיח את מי שלא דקדק ולומר שלא יצא בדיעבד כי שינה המשמעות.

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 04, 2015 11:25 am
על ידי הנאמן בפקדונו
אורי ש כתב:ואגב זה, שמעתי פעם על סיפור מ'ילקוט סיפורים' הנ''ל, על יהושע שהיה בבטן דג וגדל אצל פרעה, ולבסוף הרג את אביו, ואין לי כרגע מ''מ מדויק, אבל ראיתי.


ראה בספר אוצר יד החיים
רצ"ב.

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 04, 2015 2:06 pm
על ידי צופר הנעמתי
אפרקסתא דעניא כתב:אכן. זה מראה שלשפה יש כללים, בדרך כלל קשיחים, אבל היא מסוגלת להכיל שיבושי משמעות עבור סיבות בלתי מהותיות.


ממש לא. מה שאתה קורא "נוחות הקריאה", ז"א רהיטת הדיבור, אינה סיבה בלתי מהותית אלא מה שעומד מאחורי רבים מהכללים הקשיחים שהזכרת.

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 04, 2015 2:31 pm
על ידי עזריאל ברגר
צופר הנעמתי כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:אכן. זה מראה שלשפה יש כללים, בדרך כלל קשיחים, אבל היא מסוגלת להכיל שיבושי משמעות עבור סיבות בלתי מהותיות.


ממש לא. מה שאתה קורא "נוחות הקריאה", ז"א רהיטת הדיבור, אינה סיבה בלתי מהותית אלא מה שעומד מאחורי רבים מהכללים הקשיחים שהזכרת.

אולי נפתח אשכול לגבי צורת הקריאה הטובה יותר לילדים וכיו"ב?
יש לי מה לומר בנושא, אבל לא רוצה שזה יופיע באשכול "מסורת הגננות"...

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' ינואר 05, 2015 10:31 am
על ידי משולש
בלי לסטות:
באה לא ישתנה מלעיל או מלרע כי שם זה באמת שינוי משמעות. וההמשך באשכול הדקדוק.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ש' ינואר 10, 2015 11:01 pm
על ידי ירח מלא
בקשר לעיזים והזאבים-דובים של רבי חנינא בן דוסא, יצויין כי המהרש"א מוכיח מכמה ראיות שצריך למחוק מהגמרא את תחילת הסיפור שההלך שכח תרנגולים אותם מכר רבי חנינא בעד העיזים.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ש' ינואר 10, 2015 11:36 pm
על ידי ברזילי
השבת חידשה בת-הגן כי הגחלת שהכניס משה לפיו בבית פרעה נגעה באותם מקומות שבהם נגעו בפיו טיפות חלב המיניקות הגויות שהביאה לו בת פרעה. לע"ע מצאתי כעין זה בשפתי-כהן על התורה (שהגחלת באה לטהר פיו מחלב הגויה, אך בלי התוספת שנגעה באותו מקום דייקא)

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 11, 2015 12:02 am
על ידי זלמניו
אחת הטעויות הנפוצות שרבים גדלים עליה, היא הידיעה הברורה :) שאת שמן הזית למנורה היו מפיקים רק מהזיתים שבראש העץ, ורק מהטיפות הראשונות....

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 11, 2015 12:06 am
על ידי זלמניו
ברזילי כתב:השבת חידשה בת-הגן כי הגחלת שהכניס משה לפיו בבית פרעה נגעה באותם מקומות שבהם נגעו בפיו טיפות חלב המיניקות הגויות שהביאה לו בת פרעה. לע"ע מצאתי כעין זה בשפתי-כהן על התורה (שהגחלת באה לטהר פיו מחלב הגויה, אך בלי התוספת שנגעה באותו מקום דייקא)

זה לא נורא, הבסיס כאן נכון, וגם יפה מצידה של הגננת הלמדנית שהגיעה רחוק כל כך [ומה אפשר לעשות שאין לגחלת טיפות...]


חכה לשבוע הבא, כשהסילונית [מחלוקת הגננות אם לצייר תמנון, פיל ארך חדק או ג'ירפה ארוכת צוואר שנכנס לחלון] תתפוס את המקום המרכזי....

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 11, 2015 12:30 am
על ידי אפרקסתא דעניא
עוד בפרשה:

דומם שטה תיבה קטנה על היאור הזך...

ובכן, יוכבד לא הניחה את התיבה על מי היאור, אלא בסוף על שפת היאור, וכמו שמפרש רש"י, קנים הצומחים ליד שפת היאור. גם בהמשך מפורש בתורה "ותרא את התיבה בתוך הסוף".

מכל מקום זיפתה את התיבה כדי שלא יחדרו מים המצויים גם בין קני הסוף אל תוך התיבה.