עמוד 36 מתוך 50

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ב' פברואר 13, 2023 4:07 pm
על ידי זאב ערבות
תוכן כתב:דיין קרויס הוא איש אמת עד קוצו של יו"ד, ואם הוא מאמין במשהו כל רוחות שבעולם לא יזיזוהו ממקומו. כל הדיבורים על טרוריסטים וכיוצא, הם הבל הבלים. מה הם יכולים לאיים עליו בדיוק? מה שכן, שאנשים רבים פנו אליו והעירו לו על התוכן הבייתי. זה שהוא לא תפס את הבעיה מלכתחילה, זה בגלל שהוא רחוק מן החלל ולא יודע מה קורה פה בארץ עם כל חברי פשוטו של מקרא. מי שמונח בענינים מזהה מיד את הבעייתיות של הספר, ומי שלא, לא ישים לב, בדרך כלל. זה שהוא חזר בו בפומבי זה גבורה שאין כדוגמתו, כראוי לת"ח שישב כל חייו על התורה ועל העבודה בלי שום רגע אחד פנוי מעבודת ה'.

מכיוון שאתה מכיר את דיין קרויס, האם לדעתך המכתב מלפני חודש נכתב על ידו? והאם לדעתך הרבנים כ"כ מצומצמים שלא יודעים מה קורה מחוץ לחלל שלהם? בפרט היום שמידע זורם ממקום למקום ובמהירות הבזק ניתן לברר, כלומר אם הוא רחוק מהחלל, מה הניע אותו לכתוב מלכתחילה מכתב?

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ב' פברואר 13, 2023 4:34 pm
על ידי זיז שדי
אני רואה שרוב הכותבים כאן אינם מבינים או אינם רוצים להבין מה זה "קנאים" (יתכן שכמה מבין הכותבים בעצמם משתייכים לסוג הזה של בריה)
הדיין בעצמו נראה שלא היה מודע לסוג הזה של בריה בשעה שהוא העיד על כשרותו של כל מילה ואות בפש"מ.
אנסה לתרגם אם המכתב מילה במילה בלי הזיופים שהוסיף המתרגם הראשון כאן.
לכבוד הרב דוד שליט"א.
אני מצטער (או מבקש מחילה) אם האמייל הזה יעציב אותך, אבל האמת חייבת להאמר עד כמה שזה יכול להיות אי נוח.
אני מסתפק מאוד אם הפשט שלך באברבנאל הוא נכון.
בפשטות נראה שהוא מסביר שיהודה אמר ליעקב 'וחטאתי לך כל הימים' כלומר אפילו לאחר פטירתו של יהודה, אפילו לפי הפשט הדחוק שלך האברבנאל איננו אומר בשום מקום שביאור 'כל הימים' הכוונה למשך חיי יהודה.
אני עדיין עומד במה שכתבתי במכתבי שהיתה לי תועלת מרובה מפש"מ. אבל כשכתבתי 'אין כל פגם בחומש' אני לא כל כך בטוח בזה כבר, למרות שפש"מ מביא מקורות לרוב הנקודות, זה נראה שהוא בוחר בדרך כלל מקורות שהם הפשט הכי פשוט, אפילו אם רוב המפרשים מסבירים שונה, בצורה גדולה זה מוציא את הנשמה מהרוחניות של התורה [toiro במקור] זה מגשם מדי הרבה את התורה הקדושה.
הבית דין בביתר יכולים לכתוב מה שהם רוצים, אבל אינני רוצה שהם יזכירו את שמי, אני גם לא רוצה שתפרסם את מכתבי מכאן ולהבא בשום מקום.
כמי שכתבתי מכתבי למרבה הצער יעציב אותך, [בתחילת המכתב לא היה נראה שהוא בטוח בכך] אבל אין לי ברירה חוץ מלכתוב הדברים כמו שאני רואה אותם, האמת חייבת להיאמר למרות אם זה נוח או לא, אני לא יכול להיכנס לשום ויכוחים בעתיד הלוך וחזור, גילי ומצב בריאותי איננו מאפשר לי זאת.
מאחל לך כל טוב.
דיין גבריאל קרויס.
ובמילים אחרות הקנאים והטרור שאני עובר אינם בריאים למצב נפשי, והם הכריחו אותי לכתוב את זה.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ב' פברואר 13, 2023 5:04 pm
על ידי האמת אדרוש
זיז שדי כתב:ושוב אשאל, מה כל הדיון בשיטת האברבנאל, כאשר רבינו בחיי כתב בפירוש וללא כל ספק אשר כל הימים הוא בעוה"ז.

אכן כ״כ בפרשת מקץ, אך בפרשת ויגש כתב וז״ל, כל הימים, בעוה״ז והעוה״ב, כלשון הפסוק לטוב לנו כל הימים שפירושו כן, עכ״ל.

ויש לציין כי פירוש זה מקורו מתורת רל״מ שכן כתב בבן מלך שם וז״ל, ברש״י ׳וחטאתי לך כל הימים - לעולם הבא׳. והיינו כי ׳כל הימים׳, הוא לזמן בלתי מוגבל. ובפשוטו וחטאתי לך כל הימים היינו כל ימיו מוכרז כלפיו כבלתי אחראי, שהוא מטעה את אביו ומתחייב על דבר שאינו יכול למלאותו.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ב' פברואר 13, 2023 9:01 pm
על ידי זיז שדי
האמת אדרוש כתב:
זיז שדי כתב:ושוב אשאל, מה כל הדיון בשיטת האברבנאל, כאשר רבינו בחיי כתב בפירוש וללא כל ספק אשר כל הימים הוא בעוה"ז.

אכן כ״כ בפרשת מקץ, אך בפרשת ויגש כתב וז״ל, כל הימים, בעוה״ז והעוה״ב, כלשון הפסוק לטוב לנו כל הימים שפירושו כן, עכ״ל.

ויש לציין כי פירוש זה מקורו מתורת רל״מ שכן כתב בבן מלך שם וז״ל, ברש״י ׳וחטאתי לך כל הימים - לעולם הבא׳. והיינו כי ׳כל הימים׳, הוא לזמן בלתי מוגבל. ובפשוטו וחטאתי לך כל הימים היינו כל ימיו מוכרז כלפיו כבלתי אחראי, שהוא מטעה את אביו ומתחייב על דבר שאינו יכול למלאותו.

וצ"ב מה נשתנה לרבינו בחיי בין מקץ לויגש, ובאמת היה נראה להיפך, שכשידבר עם יעקב שיגיד לעוה"ב וכשהוא אומר ליוסף היה אומר רק בעוה"ז כי לפי דעתו יוסף הוא איש מצרי, ומה לו ולעוה"ב?
ועכ"פ מצאנו כזה פשט בראשונים ובאחרונים כפשט פשוט ומה לכם כי תלינו עליו

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ב' פברואר 13, 2023 9:23 pm
על ידי מעוז
זיז שדי כתב:וצ"ב מה נשתנה לרבינו בחיי בין מקץ לויגש, ובאמת היה נראה להיפך, שכשידבר עם יעקב שיגיד לעוה"ב וכשהוא אומר ליוסף היה אומר רק בעוה"ז כי לפי דעתו יוסף הוא איש מצרי, ומה לו ולעוה"ב?
ועכ"פ מצאנו כזה פשט בראשונים ובאחרונים כפשט פשוט ומה לכם כי תלינו עליו

אם נניח שרבנו בחיי כתב את פירושו בקצב של פרשה לחודש, מובן..

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ב' פברואר 13, 2023 9:27 pm
על ידי מעוז
הוד_והדר כתב:
להתהלך כתב:והמשכיל בעת ההיא ידום.


באש נלחמים באש... יש דרך מלחמה ואם אתם לא יודעים לנהל אותה אז תתקפלו ותפסיקו להתלונן.

יש מאמר הכתוב עם נבר וכו עקש וכו... לא כתוב להתנהל בידיים כבולות... במלחמה משיבים מנה אחת אפים...
הרב להתהלך, אתה נלחם מלחמת קודש, אל תתקפל!
וגם אל תלך כעצת מרעים להיות מרעים בעצמך, הם יפרסמו מיילים אישיים שלו (בושה וחרפה!!! איפה שמענו כזה דבר!! הרבה יותר חמור מחרם דר"ג) ואתם לא,
בטווח הקצר אולי תגבר ידם ח"ו אבל סוף האמת לנצח ולצאת לאור

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ב' פברואר 13, 2023 9:39 pm
על ידי זיז שדי
מעוז כתב:
זיז שדי כתב:וצ"ב מה נשתנה לרבינו בחיי בין מקץ לויגש, ובאמת היה נראה להיפך, שכשידבר עם יעקב שיגיד לעוה"ב וכשהוא אומר ליוסף היה אומר רק בעוה"ז כי לפי דעתו יוסף הוא איש מצרי, ומה לו ולעוה"ב?
ועכ"פ מצאנו כזה פשט בראשונים ובאחרונים כפשט פשוט ומה לכם כי תלינו עליו

אם נניח שרבנו בחיי כתב את פירושו בקצב של פרשה לחודש, מובן..

מה מובן? נראה לך שהוא שכח מה שהוא כתב בחודש שעבר?
האמת הוא שישנם ב' פירושים מקובלים, וע"פ הפשט הפירוש אכן הוא כל ימיו בעולם הזה. והם הימים בה' הידיעה, שאם פירושו כדרשו היה עליו לומר כל ימים כי אין ימים אחרים

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 1:01 am
על ידי בינה להבין
עוד כמה תמיהות
אם למישהו יש גישה למייל של הרב קרויס ולהדליף הרי הוא יכול לכתוב כל המכתב בעצמו ואיך נידע מבטן מי יצאו הדברים?
האם הרב אנשין מבין אנגלית שהרב קרויס יתכתב עמו כך?

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 1:54 am
על ידי זאב ערבות
בינה להבין כתב:עוד כמה תמיהות
אם למישהו יש גישה למייל של הרב קרויס ולהדליף הרי הוא יכול לכתוב כל המכתב בעצמו ואיך נידע מבטן מי יצאו הדברים?
האם הרב אנשין מבין אנגלית שהרב קרויס יתכתב עמו כך?

ועוד כמה קושיות. אם תשימו לב בראש המייל כתוב seeyoulink חפשתי וזו חברה בריטית שיש לה תכנה לאנשים מבוגרים שלא מתמצאים במחשבים ומציעה להם אף תכנת אימייל, אך לא ברור כיצד היא עובדת ומה מידת הפרטיות שבה, אך יותר מכך שימו לב שהזמן בכתבה והזמן בראש המייל אינו תואם, איני יודע מה בדיוק משמעות הדבר אך לכאורה נראה שהדברים נכתבו ונשלחו בזמן שונה (אם בכלל נשלחו).

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 5:49 am
על ידי בינה להבין
ועוד כמה הערות
לפי הנראה חשבון גוגל שלו מוגדר בעברית, וזה אינו עולה עם התיאוריה שאינו יודע להשתמש במחשב רק באנגלית
גם לא נכתב למי נשלח המייל רק מי ששלח
ועולה חשד דאולי זה נדלף מצד הרב אנשין ולא מהרב קרויס, אבל תיאוריה זו מעורר תמיהות אחרות, ועדיין אני נבוך

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 10:33 am
על ידי זאב ערבות
מאן דהו בקש להעביר את ההודעה הבאה:
מכתב זה הודלף ע"י בנו של הרב קרויס המתגורר בקרית ספר והוא נתן את זה לעצניקים. כך שזה כנראה אותנטי

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 10:34 am
על ידי דרומי
אמנם החלטתי בל"נ שלא להגיב כאן עוד, אך כמה קנאים לחצו עליי מאוד ולכן אני נאלץ לכתוב כאן שוב נגד הפירוש המתקרי 'פשש"מ'.

זה באונס גמור, תדונו אותי לכף זכות.

עכ"פ נקודת הענין, מכיון שז' אדר מתקרב, עיינתי בפירוש הנידון על הפסוק בלידת משרע"ה 'ותרא אותו כי טוב הוא' ונחרדתי למראה עיניי. עיי"ש. ומסיימים בטוב.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 10:50 am
על ידי החוזר
דרומי כתב:אמנם החלטתי בל"נ שלא להגיב כאן עוד, אך כמה קנאים לחצו עליי מאוד ולכן אני נאלץ לכתוב כאן שוב נגד הפירוש המתקרי 'פשש"מ'.

זה באונס גמור, תדונו אותי לכף זכות.

עכ"פ נקודת הענין, מכיון שז' אדר מתקרב, עיינתי בפירוש הנידון על הפסוק בלידת משרע"ה 'ותרא אותו כי טוב הוא' ונחרדתי למראה עיניי. עיי"ש. ומסיימים בטוב.


שכר עבירה עבירה.
התגובה כאן היא באונס גמור, בלחץ הקנאים. ניחא. אבל מראש לשם מה עיינת בפירוש? מה הביאך לידי כך? הרי באשכול זה חזרת והשמצת את החיבור, וגם חזרת ואמרת שלא עיינת בו מעולם. אם כן, מה גרם לך לעיין בספר זה? רק התקרבותו הדרמטית והמפתיעה של ז' באדר? ומסיימים בטוב.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 10:57 am
על ידי מכון חכמי ליטא
צ"ל עבירה גוררת עבירה. עבירת דעת מקרא גוררת...

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 2:05 pm
על ידי להתהלך
תכתובת מעניינת מאוד (עדכנית מאתמול) של הדיין קרויס עם בן המחבר. קראו ותשפטו בעצמכם אם הרב קרויס תומך בחומש או נגדו.
האימייל פורסם באישור הכותב


Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 2:20 pm
על ידי הבאר ההיא
להתהלך כתב:האימייל פורסם באישור הכותב

כוונתך באישור שני הכותבים?

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 2:55 pm
על ידי צופה_ומביט
להתהלך כתב:תכתובת מעניינת מאוד (עדכנית מאתמול) של הדיין קרויס עם בן המחבר. קראו ותשפטו בעצמכם אם הרב קרויס תומך בחומש או נגדו.
האימייל פורסם באישור הכותב

תכתובת עדכנית של הרב קרויס עם בן המחבר.pdf

לא יאומן. ממש "בא ההרוג ברגליו"...

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 3:37 pm
על ידי פרנקל תאומים
צופה_ומביט כתב:לא יאומן. ממש "בא ההרוג ברגליו"...

המכתב הזה לכאורה סותר את עצמו מיניה וביה. פותח בביקורת ומסיים בהמלצה מעשית לטובת הפצתו של החומש ולחסימת ההשתוללות של חמומי המח הקנאים. נראה שכת"ח שקול ומאוזן הוא מבקר אך באופן מידתי, ולא סבור שהביקורת מצדיקה את גניזת החומש או מלחמת חורמה כנגדו.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 3:51 pm
על ידי עמים ינגח
כהשערה, הרב קרויס מעיד שלא נחשף לקונטרסים של הביקורות, ולכן יתכן מאד שהוא סבר בתחילה שהטענה העיקרית נגד הפירוש שיש בו דברי מינות חלילה, ע"ז הוא כתב שהוא מעיד שאין בו מינות כלל, ושהוא פירוש נפלא וכו'. אח"כ התברר לו שהטענה נגד הפירוש שאמנם לכל דבר יש מקור, אבל הסך הכל של הפירוש, הוא 'גישום יותר מדאי' של הפסוקים, כשהוא שב לבחון את הטענה הזו, הוא מצא שיש בה מן האמת. ואין להתפלא למה בתחילה הוא לא הבחין בכך, (מלבד שבאמת לא מדובר בחסרון גלוי ממש) דוקא העובדה שהוא בקי גדול במקרא כפי שהוא מעיד על עצמו, היא הנותנת שהוא בא לקריאת הפירוש עם מטען של ידיעות והקדמות קודמות, והוא לא מגבש את הבנת התורה לפי הפירוש הזה, לכן הוא עשוי שלא להבחין ברוח הכללית הזו.

ההמלצה שלו לפרסם את המכתבים של בית הדין לביתר, מתייחסת לטענה שמשמיעים לו בני הרב אנשין, שדמו של אביהם נשפך לשווא, באשמות שקר וכו', כדי לסתור פי משטינים ומעלילים אלו, הוא מציע לפרסם את אותם תעודות יושר.

בקיצור הקושיות כאן לא כ"כ גדולות, ומודים דרבנן היינו שבחייהו.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 4:03 pm
על ידי מקדש מלך
עמים ינגח כתב:כהשערה, הרב קרויס מעיד שלא נחשף לקונטרסים של הביקורות, ולכן יתכן מאד שהוא סבר בתחילה שהטענה העיקרית נגד הפירוש שיש בו דברי מינות חלילה, ע"ז הוא כתב שהוא מעיד שאין בו מינות כלל, ושהוא פירוש נפלא וכו'. אח"כ התברר לו שהטענה נגד הפירוש שאמנם לכל דבר יש מקור, אבל הסך הכל של הפירוש, הוא 'גישום יותר מדאי' של הפסוקים, כשהוא שב לבחון את הטענה הזו, הוא מצא שיש בה מן האמת. ואין להתפלא למה בתחילה הוא לא הבחין בכך, (מלבד שבאמת לא מדובר בחסרון גלוי ממש) דוקא העובדה שהוא בקי גדול במקרא כפי שהוא מעיד על עצמו, היא הנותנת שהוא בא לקריאת הפירוש עם מטען של ידיעות והקדמות קודמות, והוא לא מגבש את הבנת התורה לפי הפירוש הזה, לכן הוא עשוי שלא להבחין ברוח הכללית הזו.

ההמלצה שלו לפרסם את המכתבים של בית הדין לביתר, מתייחסת לטענה שמשמיעים לו בני הרב אנשין, שדמו של אביהם נשפך לשווא, באשמות שקר וכו', כדי לסתור פי משטינים ומעלילים אלו, הוא מציע לפרסם את אותם תעודות יושר.

בקיצור הקושיות כאן לא כ"כ גדולות, ומודים דרבנן היינו שבחייהו.

ההמלצה שלו היא בגדר עצה טובה. הוא אינו אומר קבלו דעתי ומוכן בהחלט להבין שיש מישהו שחולק עליו, והוא רק ממליץ (או מבקש) במקום להמשיך ללחוץ עליו לחזור בו, שפשוט ישתמשו עם הרבנים שכן מצדדים בדעתם.

אגב, מעניין שהאופצייה של 'שטיפת מוח רעילה' מצד המצדדים בספר (שהיא אגב, ההגיונית והסבירה ביותר, בדיוק כמו שידידנו אורי הולצמן התאמץ, נרשם לפורום, ולוחם כאן על שמו הטוב וחפותו, ובצדק מוחלט) אינה עולה שוב על הפרק...

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 4:55 pm
על ידי עושה חיל
למען היושר אעתיק את הדברים שהרב קרויס כתב בדוא"ל שהעלו כאן:
הנושא הדחוף העיקרי כעת, כפי שכתבתי לאחיך הבוקר, הוא לפרסם בהקדם האפשרי, ובאופן הנרחב ביותר שאפשר, את המכתבים היפים שקיבלתם מהמרא דאתרא ודייני בית דין ביתר, ועוד כמה חתימות של רבנים חשובים [במיוחד של הרב הגאון רבי אשר וייס שליט"א, המפורסם בעולם], בטרם, חס ושלום, אחד מהם, כמה מהם או כולם, עלולים לסגת תחת הלחץ האדיר מצד אותם "חמומי- מוח". תפסת מרובה לא תפסת!
הצלחה רבה



1. לא צריך להיות גאון בשביל להבין שהוא חווה על בשרו את "הלחץ האדיר מצד אותם חמומי- מוח" כלשונו.
2. כמו כן לא צריך להיות גאון גדול להבין שהוא סבור בהחלט שהמלחמה לא הגונה, ושהספר לא באמת בעייתי, גם אם דעתו עליו מורכבת.

כל שאר הדיונים בדבריו - האם הוא תומך נלהב מתחילה ועד סוף/תומך מעט וחלוק הרבה/אהבה גלויה ותוכחה מסותרת/בתחילה חשב שהכל מושלם ועכשיו חזר בו והינו סובר שזה לא מושלם וצריך תיקונים/לא חייבים תיקונים/כדאי לתקן וכו'
- כל זה לא נוגע לשתי הנקודות הברורות העולות מהדברים.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 7:23 pm
על ידי איש_ספר
עמים ינגח כתב:כהשערה, הרב קרויס מעיד שלא נחשף לקונטרסים של הביקורות, ולכן יתכן מאד שהוא סבר בתחילה שהטענה העיקרית נגד הפירוש שיש בו דברי מינות חלילה, ע"ז הוא כתב שהוא מעיד שאין בו מינות כלל, ושהוא פירוש נפלא וכו'. אח"כ התברר לו שהטענה נגד הפירוש שאמנם לכל דבר יש מקור, אבל הסך הכל של הפירוש, הוא 'גישום יותר מדאי' של הפסוקים, כשהוא שב לבחון את הטענה הזו, הוא מצא שיש בה מן האמת.
בסגנון כזה שמעתי מאחד מבני משפחתו.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 7:29 pm
על ידי צופה_ומביט
איך זה מתאים עם הלשונות שכתב במכתבו הראשון?
הוא לא כותב שם שלא מצא בו שום פגם של מינות, אלא שהוא בעצמו התעלה מאד בהבנת התורה הקדושה מלימוד החומש כפי שלא היה לו מעולם.
לא חל ולא הרגיש שהביאור הזה מגשם את התורה יותר מדי? איזו התעלות היתה לו ממנו אם הוא כן?
וצ"ע.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 8:22 pm
על ידי במסתרים
צופה_ומביט כתב:הוא לא כותב שם שלא מצא בו שום פגם של מינות, אלא שהוא בעצמו התעלה מאד בהבנת התורה הקדושה מלימוד החומש כפי שלא היה לו מעולם.
לא חל ולא הרגיש שהביאור הזה מגשם את התורה יותר מדי? איזו התעלות היתה לו ממנו אם הוא כן?

בלי להתייחס לרב הנזכר

קרוב למה שנכתב בהודעות האחרונות, נראה לי כי החידוש בפירוש
-שהוא ביאור שוטף וקל על כל פסוק וענין
-גם על תיבות שרגילים למהר בהן, כגון שמירת התורה החוקים והמשפטים וכו'
-עם הקדמה לכללות הפרשה
-ביחד עם המהלך להיצמד ככל האפשר לפירוש המלות הפשוט

פתח את העינים לרבים באופן לימודם הכללי את התורה, לראותה באור חדש ולהרגיש שזו הפעם הראשונה שמבינים, ובפרט אותם שלא הורגלו להסתכל ברמב"ן וכו' או באחרונים.
דווקא מפני כל זה לא שמו לב לבריח התיכון של הגשמה לטענת המעוררים.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 4:45 am
על ידי זאב ערבות
שני מכתבים (לא ידוע עם הועלו לכאן עדיין)

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 6:16 am
על ידי זיז שדי
זאב ערבות כתב:שני מכתבים (לא ידוע עם הועלו לכאן עדיין)

מי שלא רואה החיתוך וההדבקה, כל זה מזויף מתוכו ומברו.
ובמילים אחרות, תרגום מכתבים פרטיים וכבר חזר בו הדיין וחזר מחזרתו וחזר וחזר...... (ע"ע הגר"א פלדמן שליט"א)
הטירוף והשיגוע של טרוריסטי דורינו אינו יודע גבולות, ולצערינו לדיין הישיש יש בני משפחה הנכללים בכלל הזה ואין בכוחו לעמוד בזה.
ומה שכתב (או לא) הרב הורוויץ, שחוק הוא, אשר כל השומע יצחק לו. וכי סכנה הוא להביא מובא ממדרש רבה יען כי רש"י לא הביאו? אטו המדרש לא ידע מהסכנה? והאם כל דבר תורה הוא בבחינת מעש"מ חוץ מפירש"י על התורה.
ופעם אמר לי ת"ח עצום מגדולי דורינו שכשכופים עליו לכתוב משהו שאינו לרוחו הוא כותב בצורה הכי אבסורדית שאפשר וסומך שכל היודעו יודע שאין זה דרך מחשבתו כלל.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 8:46 am
על ידי החוזר
איש_ספר כתב:
עמים ינגח כתב:כהשערה, הרב קרויס מעיד שלא נחשף לקונטרסים של הביקורות, ולכן יתכן מאד שהוא סבר בתחילה שהטענה העיקרית נגד הפירוש שיש בו דברי מינות חלילה, ע"ז הוא כתב שהוא מעיד שאין בו מינות כלל, ושהוא פירוש נפלא וכו'. אח"כ התברר לו שהטענה נגד הפירוש שאמנם לכל דבר יש מקור, אבל הסך הכל של הפירוש, הוא 'גישום יותר מדאי' של הפסוקים, כשהוא שב לבחון את הטענה הזו, הוא מצא שיש בה מן האמת.
בסגנון כזה שמעתי מאחד מבני משפחתו.

שתי הלכות גדולות שנינו כאן:
א. הדיין המכובד, שאיש אינו מפקפק בכישוריו, לא שם לבו לבעייתיות למרות שחזר ושנה ושילש. מאידך, לאחר שהעירו לו - הבין יפה את הבעיה ואף הודה בה (שזה מרשים לכשעצמו). לענייננו משמע, אין זה עניין החתוך לכאן או לכאן, לאיסור או להיתר, אלא הוא דבר התלוי בסף הרגישות של האדם המסוים. במלים אחרות, עניין של טעם. בעייתיות שאינך שם לב אליה לאחר כמה וכמה קריאות מעמיקות, אלא לאחר שאחרים מצביעים עליה, סימן שהיא נסבלת, לא כצעקתה. ככל שמדובר בעניין של טעם (או "השקפה") מותר לדיין להביע את דעתו, ומותר לאחרים להביע אף הם את דעתם.
ב. וכאן הגענו לעניין השני. בעבר הבטחתי שעוד אחזור לעיקר ההבחנה החשובה בין מערכה ציבורית להבעת עמדה פרטית, וב"ה עתה נזדמנה לי מציאה כשרה. הדיין מביע את עמדתו באופן חד ונחרץ, דורש לגנוז את מכתב ההסכמה שהוא העניק, ויחד עם זאת ממשיך לעודד את המחבר לפרסם את מכתבי התמיכה של שאר הרבנים. הוא לא רואה מקום לסתום להם את הפה בחוזקה, בגלל שיש לו דעה אחרת מהם. הוא מבין שאין שום סיבה לכפות את דעתו האישית על כל העולם.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 9:17 am
על ידי צופה_ומביט
זאב ערבות כתב:שני מכתבים (לא ידוע עם הועלו לכאן עדיין)

לגבי המדרש רבה, מחילה, מה זה הרעיונות המשונים האלה.
בעבר היה מקובל ונפוץ מאד [ובמיוחד בפולין ובתימן] לעבור כל שבוע על כל המדרש על הפרשה, כמעט כחוק ולא יעבור.
כולם עסקו בזה, לא רק ת"ח שיכולים להיכנס לעומקם של דברים ולפרשם בכמה אופנים וכו'.
ממתי הפך מדרש רבה שיד הכל ממשמשת בו [עד היום הזה ב"ה] ל"אין מגלין אלא לצנועין"?
זה שרש"י בחר לא להביאו כאן זה דבר אחד, אבל להפוך את המדרש רבה לתורה אזוטרית ליודעי ח"ן זה שיגעון.

אני לא מצליח להבין את כל היריות ברגל האלה [בנושא זה ואחרים].
מילא זה שישנם כאלה בשיטה שהמטרה מקדשת את האמצעים, התרגלנו, אבל זה מגיע לכזה עיוורון שכבר לא שמים לב שבכל היריות האלה לכל עבר יורים בעצם בעצמם.
ואולי הוא מנפלאות תמים דעים למען הציל אותו מידם להשיבו אל אביו...

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 9:37 am
על ידי איש_ספר
צופה_ומביט כתב:
זאב ערבות כתב:שני מכתבים (לא ידוע עם הועלו לכאן עדיין)

לגבי המדרש רבה, מחילה, מה זה הרעיונות המשונים האלה.
בעבר היה מקובל ונפוץ מאד [ובמיוחד בפולין ובתימן] לעבור כל שבוע על כל המדרש על הפרשה, כמעט כחוק ולא יעבור.
כולם עסקו בזה, לא רק ת"ח שיכולים להיכנס לעומקם של דברים ולפרשם בכמה אופנים וכו'.
ממתי הפך מדרש רבה שיד הכל ממשמשת בו [עד היום הזה ב"ה] ל"אין מגלין אלא לצנועין"?
זה שרש"י בחר לא להביאו כאן זה דבר אחד, אבל להפוך את המדרש רבה לתורה אזוטרית ליודעי ח"ן זה שיגעון.

אני לא מצליח להבין את כל היריות ברגל האלה [בנושא זה ואחרים].
מילא זה שישנם כאלה בשיטה שהמטרה מקדשת את האמצעים, התרגלנו, אבל זה מגיע לכזה עיוורון שכבר לא שמים לב שבכל היריות האלה לכל עבר יורים בעצם בעצמם.
ואולי הוא מנפלאות תמים דעים למען הציל אותו מידם להשיבו אל אביו...

קשה להבין את המו"מ כשנחשפים רק לשורה אחת.
כבר העירו שהטענה כנגד הפירוש היא הבחירה הכוללת של כל הפירושים - שלכולם יש מקור - כשהתוצאה הסופית "מגשמת", בהקשר הזה יתכן שהרב הכותב התמרמר על פירוש מסוים שמצא בפסוק פלוני, והוא תמהה למה בחרו להביא פירוש בעל אופי מסוים, כשישנם פירושים אחרים בעלי אופי אחר, והמשיב השיב, כי יסודותו של הפירוש בהררי קודש, במדרש רבה. ע"ז השיב הכותב, כי אין כאן תשובה, משום שעדין יש לתמוה למה בחרתם בפירוש זה דוקא, והוא תומך את טענתו על בחירתו של רש"י, הנה רש"י שכל דברי המדרשים היו לפניו, בחר לקבוע פירוש אחר (חז"ל אחר?) ולא פירוש זה. כלומר אין כאן כמובן ערעור על הלגיטימיות של הפירוש, אלא תהיה על העדפתו, וסמך לדבר מהעדפתו השונה של רש"י.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 9:54 am
על ידי צופה_ומביט
ברור, ברור, וכבר דובר כאן הרבה בזה וכו'. לא דיברתי כלל על עניין הלגיטימיות והמסתעף.
אני מדבר רק על המשפט בנוגע לרש"י:
"אם שבק להביאו, במכוון הוא, בבחינת אין מגלין אלא לצנועין".
ועל זה תמהתי, בשלמא דעת רש"י עצמו שלא להביאו, ניחא, ואכן מתבררת [גם] מכאן שיטתו של רש"י בגישה לפשוטו של מקרא וכו'.
אבל לחשוב שבזה שרש"י לא הביאו הפך [אפילו בעיני רש"י] המדרש רבה להיות "אין מגלין אלא לצנועין", על זה תמהתי.
הרי מדרש רבה יד הכל ממשמשת בו, [מן הסתם גם בזמנו של רש"י], וזה שרש"י לא יביא אותו לא יהפוך את הפירוש הזה לנסתר ממישהו.
ואולי באמת בזמנו של רש"י לא היה נפוץ לימוד המדרש, והיו ממנו רק כת"י מועטים וכיו"ב [מצוי ברמב"ן למשל שמאריך לפרש משהו ואז כותב "ומצאתי במדרש" וכו'], ולעומת זאת פירושו של רש"י נכתב ע"מ להיות נפוץ, והופץ מאד, וממילא אפשר להבין את מה שכתב הכותב.
צריך לדעת מה היתה המציאות אז בעניין זה.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 10:13 am
על ידי איש_ספר
שוב, כיון שאיננו יודעים על איזה קטע מהמדרש הוא מדבר קשה להבין כוונתו.
לא חידוש שיש במדרשים 'דברים המשבשים את הדעות'. קביעה זו של קדמונינו, אמורה לעמוד כנגד מי שכותב פירוש על התורה (לא כזה בסגנון של יש מפרשים ויש מפרשים) שיש לו להזהר בבחירת קטעי המדרשים.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 10:20 am
על ידי להתהלך
עלילות שקר עלי ועל החברים שלי זה בסדר, וראשי העדה כולם לא מבררים בכלל, אלא יורים לכל עבר בלי לעיין אפילו בספר שעליו הם צועקים, רק סומכים על אנשי רשע, ועכשיו התפלפלות של דקדוקי עניות, כשאנחנו לא יודעים מה הם עברו כפי שהם לבד מעידים!

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 10:38 am
על ידי צופה_ומביט
איש_ספר כתב:שוב, כיון שאיננו יודעים על איזה קטע מהמדרש הוא מדבר קשה להבין כוונתו.
לא חידוש שיש במדרשים 'דברים המשבשים את הדעות'. קביעה זו של קדמונינו, אמורה לעמוד כנגד מי שכותב פירוש על התורה (לא כזה בסגנון של יש מפרשים ויש מפרשים) שיש לו להזהר בבחירת קטעי המדרשים.

אפשר להוסיף שמי שבאמת דבוק ברש"י, ועבורו רש"י הוא המורה דרך בביאור הפסוקים ולימוד המקרא, אזי מה שהוא זוכר כפשט הפסוק זה את רש"י, וממילא גם כשהוא לומד מדרש - את הקטעים מהסוג הזה הוא אמנם קורא אבל לא הם מה שהוא זוכר ונזכר כשהוא מגיע לפסוק. הוא יודע שיש כזה מדרש אבל לא זה מה שמשאיר אצלו חותם. אלא מה שרש"י הביא וקטעים כיוצא בו. ככל שהוא רגיל ודבוק יותר ברש"י זה הופך אצלו לתכונה קבועה, איזה מדרשים הוא זוכר כצמודים לפסוק והם צמודים בזכרונו עם הפסוק, ואיזה לא, למרות שהוא יודע גם אותם שיש מדרש כזה וכזה וכו'.
משא"כ ספר שלוקח בדיוק ודוקא את הפירושים האלה ומצמיד אותם לפסוק, בתוך פירוש שמטרתו המוצהרת היא ללוות את לומד הפסוקים ולהציע את פירוש התורה למי שרוצה לקרוא את הפרשה ברצף. ובפרט כשרוב לומדי הפירוש הזה לא פונים אליו כי רוצים לדעת את פירושי הפשטנים, אלא [כך שמעתי מכמה] רוצים להשלים לעצמם את מה שחסר ברש"י, היינו קישור הפסוקים וביאור כל המילים וכלל עניין הפרשה וכו'.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 11:19 am
על ידי להתהלך
אני לא מבין למה אתם נותנים כאן יד לזיופים. תרגום מסולף בצורה מרושעת, של מייל פרטי שמעולם לא הותר לפרסום, המודבק על בלנק רשמי של הרב. כל זה מחליק לכם טוב בגרון…
אבל להזכיר בפורום את שמו של הזייפן על מנת להוקיעו מקרב המחנה - זוהי עבירה אתית?
האם אתם באמת לא קולטים איזה שירות מצד אחד, והגנה מצד שני, אתם נותנים לאנשים השפלים ביותר בציבור?

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 11:22 am
על ידי להתהלך
ראו למשל את השורה האחרונה ב״תרגום״:
״אני לא יכול להמשיך עם הויכוחים״.
הרב קרויס כתב ״אני לא יכול להיכנס לויכוחים״.
אבל המתרגם רצה ליצור רושם שאנשין כאילו מתווכח עמו כל הזמן

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 12:30 pm
על ידי דרומי
מצחיק לראות איך שמדקדקים במכתבי הרבנים שליט"א בדקדוקי עניות,

ואילו כשמדברים על הפירוש עצמו מתייחסים בסלחנות לכל מיני קושיות, דיוקים ותמיהות כאילו היו אלו דברים זוטרים.

כבר העיר הרב אי"ס שליט"א בצדק: וכי כבוד הרבנים שליט"א חשוב יותר מכבוד תורת משה ומכבוד רש"י ושאר המפרשים?

מרגע לרגע מזכירים לי המתקפות של המצדדים שאינם מוכנים בשום אופן להודות שיש כאן איזה טעות, את זעקותיהם של ה'שמאלנים' בעם שפשוט אוטמים עיניהם ואזניהם מלראות את המציאות בכל מיני תחומים, ועוד טוענים שהם ה'אנשים החושבים' לעומת המון העם ה'פרימטיביים', ומאשימים את אלו שלא חושבים כמותם כ'לאומניים קיצוניים'.
אלו כמו אלו פשוט אי אפשר לדבר אתם, וחבל על הזמן.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 12:42 pm
על ידי צופה_ומביט
דרומי כתב:מרגע לרגע מזכירים לי המתקפות של המצדדים שאינם מוכנים בשום אופן להודות שיש כאן איזה טעות, את זעקותיהם של ה'שמאלנים' בעם שפשוט אוטמים עיניהם ואזניהם מלראות את המציאות בכל מיני תחומים, ועוד טוענים שהם ה'אנשים החושבים' לעומת המון העם ה'פרימטיביים',
אלו כמו אלו פשוט אי אפשר לדבר אתם, וחבל על הזמן.
שכחת להזכיר עוד קבוצה, הרבה יותר קרובה אליך [ואולי יותר מזה?] מבחינת ההשתייכות, וד"ל.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 2:39 pm
על ידי בריה נמוכה
דרומי כתב:מצחיק לראות איך שמדקדקים במכתבי הרבנים שליט"א בדקדוקי עניות,

ואילו כשמדברים על הפירוש עצמו מתייחסים בסלחנות לכל מיני קושיות, דיוקים ותמיהות כאילו היו אלו דברים זוטרים.

כבר העיר הרב אי"ס שליט"א בצדק: וכי כבוד הרבנים שליט"א חשוב יותר מכבוד תורת משה ומכבוד רש"י ושאר המפרשים?
.


כי פשוט אין בנמצא 'קושיות, דיוקים ותמיהות'
הויכוח הוא על עצם העקרון האם מותר לחבר פירוש ע"ד פשש"מ או לא,
ברגע שס"ל לדידן שמותר לחבר פירוש עפ"י פשש"מ וכדעת רוב גדו"י בעבר ובהווה
מתפוגגים ונעלמים כל 'קושיות, דיוקים ותמיהות'

ואגב שוב בדעת מקרא אין לך 'קושיות, דיוקים ותמיהות'
ולמה אתה משבח כאן את פירוש דעת מקרא

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 3:40 pm
על ידי החוזר
דרומי כתב:מצחיק לראות איך שמדקדקים במכתבי הרבנים שליט"א בדקדוקי עניות,

ואילו כשמדברים על הפירוש עצמו מתייחסים בסלחנות לכל מיני קושיות, דיוקים ותמיהות כאילו היו אלו דברים זוטרים.


אכן, בהתאם למצוות עשה מן התורה "בצדק תשפוט עמיתך", שגם אם הדבר נוטה לכף חובה יהיה הדבר אצלך כמו ספק, ואל תכריעהו לכף חובה. ומסיימים בטוב.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 8:05 pm
על ידי המזקק
כל ההודעות העוסקות בדבר הטעות שבשרבוב שמו של הרב אורי הולצמן לחומש פשוטו של מקרא, עברו לאשכול מיוחד המוקדש כולו לנושא זה.