תוכן מה שיצא לי לע"ע
כל הערעור על התרנגולים שלנו בנוי על כמה הנחות, זה על גב זה. הראשון מאחר שהתרנגול שלנו אינו מין אחד לבד, אלא מעורב מכמה סוגי תרנגולים. חיפשו ומצאו שאחד מהמינים המעורבים בתוכו הוא הקורניש. אחר זה חיפשו עוד ומצאו שהקורניש עצמו הורכב ממינים שונים, ואחד מהמינים הוא המלאי (מין תרנגולת המצויה במדינת מאלעזיא). חששו שהמלאי הוא עוף שאין לו מסורת. בדקו עוד ומצאו שהמלאי נקרא בעברית "עוף קרב", כלומר עוף הלוחם עם אחרים, והסיקו מזה שהוא עוף הדורס.
אך כמה תשובות בדבר.
א) נניח שהכל נכון, עצם הדבר שהמלאי הוא עוף הדורס אין לו על מה שיסמוך. באנגלית זה נקרא גיי"ם ביר"ד, פירושו עוף שהדרך לצודו בציד. אך יש עוד האומרים שזה היה פייטינ"ג ביר"ד, היינו אלו שממרין את היונים, היינו שמרגיזין אותן זה על זה להלחם (סנהדרין כה: וברש"י ד"ה שממרים) משתמשים עם עוף זה, שמלמדים אותם ומאמנים אותם להלחם. בעברית זה נקרא עוף קרב, היינו עוף מלחמה. אך עצם הדבר שעוף כזה נקרא דורס אין לו על מה שיסמוך, חדא כי יש ג' פירושי דורס בראשונים, רש"י, ר"ן, ור"ת. לרש"י היינו שאוכל בסיוע רגליו (בשני פירושיו, במשנה ובגמרא, אם שמגביה האוכל ברגליו, או שאוחזם ברגליו בעת נשיכתו ואכילתו שלא יזוז האוכל. לר"ן היינו שיש לו ארס בדריסתו. ולר"ת היינו שאוכל עופות אחרים בעודם בחיים (וזה דווקא שאוכל עופות ולא שרצים, ודווקא שאוכל עופות חיים ולא שרצים). אבל זה שנלחם עם אחרים ואינו אוכלם רק הורגם באפו ובחמתו, בלי ארס רק בכח צפרניו (שהממרים משחיזים כדי שיהיו ראויים להלחם), אין זה עושהו לדורס. ועוד, היעלה על הדעת שייקרא דורס מה שמלמדים אותם בני אדם ומרגילים אותם לעשות (ואם היו עושים ניתוח ומסירים כל ג' סימני כשרות האם היו נאסרים, וודאי שלא, ואף שאין צורך לראיה, הרי יש גם ראיה ממה שאמרו שבהמה שפרסותיה חתוכות בודק בשיניה או בבשר שתי וערב שתחת כנפי העוקץ). וראיה לדבר שמצינו בלשון קדשם של חז"ל, "שממרין את היונים", תלו הדבר ביונה שהיא בוודאי עוף טהור, שאף אותה הורגלו להמרות להלחם זה עם זה כנ"ל. ועוד, הרי העיד רבי יהודה בן בבא על תרנגול שנסקל בירושלים על שהרג את הנפש (ברכות כז.), ואעפ"כ לא חששו על התרנגול היותו דורס. (הגם שזה היה דבר היוצא מן הכלל, אבל הרי גם הא דתרנגולתא דאגמא חזינן להו דדרס הוא ג"כ דבר היוצא מן הכלל שלא ידעו מעיקרא. נמצא שכל סמיכות איסורו של המלאי, היא על שם העברית "עוף קרב".
ב) נמצא שאין סיבה להחליט שזה עוף הדורס. ואם כן יש לנו לדון לפי ההנחה שאין לו מסורה, אם יש לאסור תערובתו. ועל זה דנו משום זוז"ג וחוששין לזרע האב וכו'. ולענ"ד להעיר, שלא רק שברור לן שלדברי השו"מ היו מתירים עוף זה בעצמו כיון שיש בו ג' סימנים ודומה לתרנגול וכו', והרי על כגון דא כתב החת"ם סופר בחיו"ד סימן ע"ד שאינהו מיכל אכלי ולדידן נאסור אף ולדי תערובות בתמיה. אך יתירה מזו, יש לנו בזה שני יסודות מגדולי האחרונים, הראשון יסודו של החת"ם סופר לדון משום זוז"ג לא רק בטמא וטהור יחדיו אלא אף בין עוף שיש לו מסורת לעוף שאין לו מסורת, ועוד יסוד מהדברי חיים וכל קדושיו עמו שלא מועיל מסורת של מין תרנגול זה למין תרנגול אחר (שמדברי הכנה"ג סי' פ"ב בשם הדמשק אליעזר בחולין לענין האינדיק יוצא דלא ס"ל הכי ואכמ"ל). וא"כ מהיכי תיתי לן להרכיב הני תרי חידושים זה על גב זה, הרי החת"ם סופר מיירי בווילדע ענטין של הצמח צדק הקדמון עם בר אווזות רגילות, והן שני מינים ממש (ובאנגלית שם הווילדע ענטין "שעלדאק" ואינו מין מאלאר"ד כלל). ומאן יימר שאף בשני מיני תרנגולים או שני מיני בר אווזות, אף שנחייב לפי דעת קדשו של הד"ח למצוא מסורת בפני עצמו מחמת שינויים שבה, מאן יימר שעד כדי כך שנצטרך לבוא בתערובתן מדין זוז"ג. (ואף אם אין ראיה לדבר זכר לדבר, ממה שהרמ"א התיר כל ביצים משום שהם של תרנגולים, ולא חשש שהם מסוג תרנגולים שאין לו מסורת, והיינו שבתולדות לא חוששים כל כך. אף שאין זה ראיה, דיתכן שהרמ"א ס"ל כהכנה"ג הנ"ל, או שלא היה מצוי בימיהם שיביאו תרנגולים חדשים ממרחק, אבל זכר לדבר הוי). (ואציין דבר פלא, שבסוף ספר כליל תפארת, בתשובת הגאון הצדיק רבי ישראל אברהם זצ"ל, אביו של כ"ק אדמו"ר מסקולען זצ"ל, אחר שמדבר בדברי רבו הגאון הקדוש רבי ישעי' שור זצ"ל שאסר את הקיבריצער והקארקאחינער תרנגולים, הוסיף שמן השמים הסכימו על ידי האוסרים, וראיה לזה שאחר מספר שנים נעלמו העופות הללו מן העולם, עכת"ד. אך אנן שאנו יודעין שנוהגים לערב, מבינים שמה שקרה הי' שנתערבו עם התרנגולים הרגילים. ולא תימא שכולם לא הבינו דבר זה, שהרי וודאי שרוב האוסרים הבינו שלפניהם תערובת מהקיבריצער קארכעחינער והרגילים, שהרי ידעו ודנו על זה שהם מזדווגים ופרים ורבים זה מזה, והיה להם לאסוקי אדעתייהו שיש כאן תערובת, ומדלא הזהירו על זה, סימן שס"ל שלית בזה בית מיחוש. והרי ראינו שהמהר"ם שיק כבר נתעורר על שאלת ולדי התערובות. בשו"ת יו"ד סימן ק. ומדלא עוררו בזה שאר גדולי דורו מכלל דלא ראו בזה חשש איסור. והביאור בזה כנ"ל כי המהר"ם שיק בזה לשיטתיה דיש לחשוש שאינו מין תרנגול כלל בסימן צ"ט. אבל מאן דס"ל שהוא מין תרנגול רק שאעפ"כ צריך מסורת מיוחדת לא חשש על ולדות).
ג) ובאמת שאף ההנחה הפשוטה שאין לו להמלאי מסורת, לא נתברר כלל, והכל מפי שיחת האינטרנט לבד. שהרי לא בדקו כלל את המלאי אם יש בו שינויים מהתרנגול שלנו עד כדי שיצטרך מסורת בפני עצמה.
ד) גם עצם הדבר שבקורניש מעורב מלאי, אין לו שום הכרח. כל הדבר נובע מהספדה של האי איתתא, שהמציאה את הקורניש (השני כדלהלן), שמספרים עליה שעירבה מספר עופות וביניהם המלאי, ויצא הקורניש הקטן. והדבר ברור מתוכן השיחה, שאין בכוונת המספרים לומר שכל הני איתנייהו בקורניש הזה, כלומר שעבדה כמה דורות מין א' עם מלאי, ולד הנ"ל עם מין ג', ולד הנ"ל עם מין ד', וכדומה. אלא הכוונה נראה שעשתה נסיונות עם כמה מינים, מין א' עם מין ב', מין ב' עם מין ג', מין א' עם מין ג', וכדומה, ומתוך תערובת אחת יצא מה שנראה לה ראוי. כך שאין הכרח כלל שבסופו של דבר היה מלאי בין התערובת שממנה נעשה הקורניש.
http://www.sfgate.com/bayarea/article/T ... 592006.php
The Makowskys began cross-breeding the Cornish game cocks with various chickens and game birds, including a White Plymouth Rock hen and a Malayn fighting cock, to develop the Rock Cornish game hen -- a succulent bird with all-white meat, large enough for a single serving.
ה) אך כמדומה שאחר כל הנ"ל, עיקר מה שבלבלו המערערים, היה שלא הבחינו שיש שני סוגי קורניש! (והסיבה לכך משום שבויקיפידיה בעברית אין ערך על הקורניש הראשון רק על השני!). דהיינו יש קורניש המקורי, מה שיצא לפני מאתיים שנה באנגליה ונתערב שם ממיני תרנגולים שהיו מצויים אז (היינו לפני תק"פ, כאשר עדיין לא הובאו לא הקיבריצער הינער, ולא הקאק-כינער הינער, ואפילו לא המלאי לאנגליה. כך שאין שום חשש הרכבה עם מינים אלו.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cornish_chicken אחר כך החל בשנות התר"צ ועד שנות תש"כ הרכיבו מתערובת תרנגול קורניש זה ועוד תרנגולים כשרים דוגמת הראק, ונעשה התרנגול הגדול שלנו הנקרא ברוילע"ר.
https://en.wikipedia.org/wiki/Broilerאלא מאי, יש עוד סוג קורניש, שעירבו בשנות התש"י, מקורניש המקורי הנ"ל עם עוד סוגים כנ"ל, שיש מקום להסתפק שמא גם המלאי מעורב בתוכו. אך אין לזה קשר עם התרנגול הגדול שמשמש לאכילה רגילה, רק עם התרנגול הקטן הנקרא "קורניש", וגודל כל איבריו ביחד מעט יותר מגודל הפאפריקע, ומגישים למנה את כל העוף שלם בלי הראש.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cornish_game_hen בקצרה, אף אם נכון שהקורניש מעורב בתוכו המלאי, ואף אם המלאי אכן עוף טמא או שצריך מסורת ואין לו, עכ"ז אין זה נוגע אלא לסוג הקורניש הקטן המיוחד, וכלל לא לתרנגולים הרגילים. מה גם שלא ברור שמעורב אפילו בתוך הקורניש הקטן המלאי, ולא ברור שהמלאי אין לו מסורת, ושאם אין לו מסורת יש איסור על תערובתו, וכש"כ שאין סיבה להניח שהמלאי הוא עוף הדורס.
בתכלית הקיצור, כל הענין נובע מחיפושים באינטרנט בלי ידיעה בעצם הענינים, ומתרגומי עברית, דו"ק בכל זה.