עמוד 45 מתוך 120

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ינואר 16, 2017 10:57 am
על ידי לבנון
יאיר כתב:
איש ימיני כתב:איזו מילה בתנך מופיעה כ...
1. תואר לאדם 2. חומר גלם 3. שם אדם 4. שם כלי 5. תואר לכלי

מורג חרוץ
בירקרק חרוץ
ויקרא
[פרק כב' פסוק כב']
עַוֶּרֶת אוֹ שָׁבוּר אוֹ-חָרוּץ אוֹ-יַבֶּלֶת אוֹ גָרָב אוֹ יַלֶּפֶת לֹא-תַקְרִיבוּ אֵלֶּה לַיהֹוָה וְאִשֶּׁה לֹא-תִתְּנוּ מֵהֶם עַל-הַמִּזְבֵּחַ לַיהֹוָה
מלכים ב'
[פרק כא' פסוק יט']
בֶּן-עֶשְׂרִים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה אָמוֹן בְּמַלְכוֹ וּשְׁתַּיִם שָׁנִים מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ מְשֻׁלֶּמֶת בַּת-חָרוּץ מִן-יָטְבָה
ישעיה
[פרק י' פסוק כב']
כִּי אִם-יִהְיֶה עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל כְּחוֹל הַיָּם שְׁאָר יָשׁוּב בּוֹ כִּלָּיוֹן חָרוּץ שׁוֹטֵף צְדָקָה
[פרק מא' פסוק טו']
הִנֵּה שַׂמְתִּיךְ לְמוֹרַג חָרוּץ חָדָשׁ בַּעַל פִּיפִיּוֹת תָּדוּשׁ הָרִים וְתָדֹק וּגְבָעוֹת כַּמֹּץ תָּשִׂים
תהילים
[פרק סח' פסוק יד']
אִם-תִּשְׁכְּבוּן בֵּין שְׁפַתָּיִם כַּנְפֵי יוֹנָה נֶחְפָּה בַכֶּסֶף וְאֶבְרוֹתֶיהָ בִּירַקְרַק חָרוּץ
משלי
[פרק יב' פסוק כז']
לֹא-יַחֲרֹךְ רְמִיָּה צֵידוֹ וְהוֹן-אָדָם יָקָר חָרוּץ
[פרק כא' פסוק ה']
מַחְשְׁבוֹת חָרוּץ אַךְ-לְמוֹתָר וְכָל-אָץ אַךְ-לְמַחְסוֹר
איוב
[פרק מא' פסוק כב']
תַּחְתָּיו חַדּוּדֵי חָרֶשׂ יִרְפַּד חָרוּץ עֲלֵי-טִיט

בכל הרשימה היפה הזאת, אין אפי' שם כלי אחד.
והיה עליך להביא הפסוק (ישעיה כח כז), כי לא בחרוץ יודש קצח. וגם שם אפשר להתווכח, ש'חרוץ' הוא כינוי, כי הכונה הוא מורג חרוץ.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ינואר 16, 2017 11:07 am
על ידי יאיר
ראה פרטי

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ינואר 16, 2017 11:08 am
על ידי איש ימיני
לבנון כתב:
יאיר כתב:
איש ימיני כתב:איזו מילה בתנך מופיעה כ...
1. תואר לאדם 2. חומר גלם 3. שם אדם 4. שם כלי 5. תואר לכלי

מורג חרוץ
בירקרק חרוץ
ויקרא
[פרק כב' פסוק כב']
עַוֶּרֶת אוֹ שָׁבוּר אוֹ-חָרוּץ אוֹ-יַבֶּלֶת אוֹ גָרָב אוֹ יַלֶּפֶת לֹא-תַקְרִיבוּ אֵלֶּה לַיהֹוָה וְאִשֶּׁה לֹא-תִתְּנוּ מֵהֶם עַל-הַמִּזְבֵּחַ לַיהֹוָה
מלכים ב'
[פרק כא' פסוק יט']
בֶּן-עֶשְׂרִים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה אָמוֹן בְּמַלְכוֹ וּשְׁתַּיִם שָׁנִים מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ מְשֻׁלֶּמֶת בַּת-חָרוּץ מִן-יָטְבָה
ישעיה
[פרק י' פסוק כב']
כִּי אִם-יִהְיֶה עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל כְּחוֹל הַיָּם שְׁאָר יָשׁוּב בּוֹ כִּלָּיוֹן חָרוּץ שׁוֹטֵף צְדָקָה
[פרק מא' פסוק טו']
הִנֵּה שַׂמְתִּיךְ לְמוֹרַג חָרוּץ חָדָשׁ בַּעַל פִּיפִיּוֹת תָּדוּשׁ הָרִים וְתָדֹק וּגְבָעוֹת כַּמֹּץ תָּשִׂים
תהילים
[פרק סח' פסוק יד']
אִם-תִּשְׁכְּבוּן בֵּין שְׁפַתָּיִם כַּנְפֵי יוֹנָה נֶחְפָּה בַכֶּסֶף וְאֶבְרוֹתֶיהָ בִּירַקְרַק חָרוּץ
משלי
[פרק יב' פסוק כז']
לֹא-יַחֲרֹךְ רְמִיָּה צֵידוֹ וְהוֹן-אָדָם יָקָר חָרוּץ
[פרק כא' פסוק ה']
מַחְשְׁבוֹת חָרוּץ אַךְ-לְמוֹתָר וְכָל-אָץ אַךְ-לְמַחְסוֹר
איוב
[פרק מא' פסוק כב']
תַּחְתָּיו חַדּוּדֵי חָרֶשׂ יִרְפַּד חָרוּץ עֲלֵי-טִיט

בכל הרשימה היפה הזאת, אין אפי' שם כלי אחד.
והיה עליך להביא הפסוק (ישעיה כח כז), כי לא בחרוץ יודש קצח. וגם שם אפשר להתווכח, ש'חרוץ' הוא כינוי, כי הכונה הוא מורג חרוץ.

אכן כיוונתי לפסוק בישעיהו. ולכאורה ברור שהכוונה שם למורג חרוץ אך עדין מכנים את המורג החרוץ בשם חרוץ.

לכאורה בפסוק בויקרא ישנה משמעות נוספת... ואפשר להוסיף לחידה 6. סוג מחלה/ מום

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ינואר 16, 2017 11:15 am
על ידי יאיר
הרשימה המלאה [להוי ידוע שביקשתי התשובה מאיש ימיני בפרטי ובטעות שלחתי הפס' לפורום במקום לפרטי]

ויקרא

[פרק כב' פסוק כב']
עַוֶּרֶת אוֹ שָׁבוּר אוֹ-חָרוּץ אוֹ-יַבֶּלֶת אוֹ גָרָב אוֹ יַלֶּפֶת לֹא-תַקְרִיבוּ אֵלֶּה לַיהֹוָה וְאִשֶּׁה לֹא-תִתְּנוּ מֵהֶם עַל-הַמִּזְבֵּחַ לַיהֹוָה


מלכים ב'

[פרק כא' פסוק יט']
בֶּן-עֶשְׂרִים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה אָמוֹן בְּמַלְכוֹ וּשְׁתַּיִם שָׁנִים מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ מְשֻׁלֶּמֶת בַּת-חָרוּץ מִן-יָטְבָה


ישעיה

[פרק י' פסוק כב']
כִּי אִם-יִהְיֶה עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל כְּחוֹל הַיָּם שְׁאָר יָשׁוּב בּוֹ כִּלָּיוֹן חָרוּץ שׁוֹטֵף צְדָקָה

[פרק כח' פסוק כז']
כִּי לֹא בֶחָרוּץ יוּדַשׁ קֶצַח וְאוֹפַן עֲגָלָה עַל-כַּמֹּן יוּסָּב כִּי בַמַּטֶּה יֵחָבֶט קֶצַח וְכַמֹּן בַּשָּׁבֶט

[פרק מא' פסוק טו']
הִנֵּה שַׂמְתִּיךְ לְמוֹרַג חָרוּץ חָדָשׁ בַּעַל פִּיפִיּוֹת תָּדוּשׁ הָרִים וְתָדֹק וּגְבָעוֹת כַּמֹּץ תָּשִׂים


יואל

[פרק ד' פסוק יד']
הֲמוֹנִים הֲמוֹנִים בְּעֵמֶק הֶחָרוּץ כִּי קָרוֹב יוֹם יְהוָה בְּעֵמֶק הֶחָרוּץ


זכריה

[פרק ט' פסוק ג']
וַתִּבֶן צֹר מָצוֹר לָהּ וַתִּצְבָּר-כֶּסֶף כֶּעָפָר וְחָרוּץ כְּטִיט חוּצוֹת


תהילים

[פרק סח' פסוק יד']
אִם-תִּשְׁכְּבוּן בֵּין שְׁפַתָּיִם כַּנְפֵי יוֹנָה נֶחְפָּה בַכֶּסֶף וְאֶבְרוֹתֶיהָ בִּירַקְרַק חָרוּץ


משלי

[פרק ג' פסוק יד']
כִּי טוֹב סַחְרָהּ מִסְּחַר-כָּסֶף וּמֵחָרוּץ תְּבוּאָתָהּ

[פרק ח' פסוק י']
קְחוּ-מוּסָרִי וְאַל-כָּסֶף וְדַעַת מֵחָרוּץ נִבְחָר

[פרק ח' פסוק יט']
טוֹב פִּרְיִי מֵחָרוּץ וּמִפָּז וּתְבוּאָתִי מִכֶּסֶף נִבְחָר

[פרק יב' פסוק כז']
לֹא-יַחֲרֹךְ רְמִיָּה צֵידוֹ וְהוֹן-אָדָם יָקָר חָרוּץ

[פרק טז' פסוק טז']
קְנֹה-חָכְמָה מַה-טּוֹב מֵחָרוּץ וּקְנוֹת בִּינָה נִבְחָר מִכָּסֶף

[פרק כא' פסוק ה']
מַחְשְׁבוֹת חָרוּץ אַךְ-לְמוֹתָר וְכָל-אָץ אַךְ-לְמַחְסוֹר


איוב

[פרק מא' פסוק כב']
תַּחְתָּיו חַדּוּדֵי חָרֶשׂ יִרְפַּד חָרוּץ עֲלֵי-טִיט


דניאל

[פרק ט' פסוק כה']
וְתֵדַע וְתַשְׂכֵּל מִן-מֹצָא דָבָר לְהָשִׁיב וְלִבְנוֹת יְרוּשָׁלִַם עַד-מָשִׁיחַ נָגִיד שָׁבֻעִים שִׁבְעָה וְשָׁבֻעִים שִׁשִּׁים וּשְׁנַיִם תָּשׁוּב וְנִבְנְתָה רְחוֹב וְחָרוּץ וּבְצוֹק הָעִתִּים

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ינואר 16, 2017 12:45 pm
על ידי עזריאל ברגר
יאיר כתב:
עזריאל ברגר כתב:באיזה יום בשנה אומרים 5 או 6 פעמים "הלל"?
(תלוי בחילוקי מנהגים)

פסח (יו"ט ראשון)?

אכן.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 12:22 am
על ידי הכהן
עזריאל ברגר כתב:
יאיר כתב:
עזריאל ברגר כתב:באיזה יום בשנה אומרים 5 או 6 פעמים "הלל"?
(תלוי בחילוקי מנהגים)

פסח (יו"ט ראשון)?

אכן.

?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 8:30 am
על ידי יאיר
בליל הסדר אומרים את המילה 'הלל'...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 8:38 am
על ידי איש גלילי
יאיר כתב:בליל הסדר אומרים את המילה 'הלל'...

אין צורך. אומרים שלש פעמים הלל המצרי (פעמים בלילה ופעם אחת בבקר), ופעמים הלל הגדול (אחד בלילה ואחד בבקר). אלא שלא ידעתי למה התכון במנהג של 6 (אם נצרף את אמירת המילה 'הלל' נגיע ליותר)

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 2:51 pm
על ידי עזריאל ברגר
איש גלילי כתב:
יאיר כתב:בליל הסדר אומרים את המילה 'הלל'...

אין צורך. אומרים שלש פעמים הלל המצרי (פעמים בלילה ופעם אחת בבקר), ופעמים הלל הגדול (אחד בלילה ואחד בבקר). אלא שלא ידעתי למה התכון במנהג של 6 (אם נצרף את אמירת המילה 'הלל' נגיע ליותר)

אמר רבי יוסי יהי חלקי מאומרי הלל בכל יום, ואוקמינא בפסוקי דזמרה.
ולכן 6 להאומרים הלל בבית הכנסת בערבית, ו5 לאלו שא"א.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 7:18 pm
על ידי עתניאל בן קנז
איש גלילי כתב:
יאיר כתב:בליל הסדר אומרים את המילה 'הלל'...

אין צורך. אומרים שלש פעמים הלל המצרי (פעמים בלילה ופעם אחת בבקר), ופעמים הלל הגדול (אחד בלילה ואחד בבקר). אלא שלא ידעתי למה התכון במנהג של 6 (אם נצרף את אמירת המילה 'הלל' נגיע ליותר)


הוא כנראה התכוון לתוך יממה של 24 שעות, ונצרף לכך מנהג הנוהגים לומר הלל בשעת אפיית מצות מצוה של ער"פ. (ובזמן הבית, בשעת הקרבת הפסח).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 9:06 pm
על ידי יאיר
"ותשלח את אמתה" - ידא אריכתא. הסבר.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 18, 2017 12:43 pm
על ידי לבנון
יאיר כתב:"ותשלח את אמתה" - ידא אריכתא. הסבר.

חיבור ב' הפירושים, ידה או שפחתה. כי יד עבד כיד רבו, והוא ידא אריכתא.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 18, 2017 1:43 pm
על ידי יאיר
יפה מאוד (או מדין שליחות).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 18, 2017 3:57 pm
על ידי מה שנכון נכון
מטות משה ואהרן.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 18, 2017 4:34 pm
על ידי יאיר
יפה מאוד!

Re: סיכום אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 18, 2017 6:08 pm
על ידי איש ימיני
גבאי האוצר כתב:
היכן בתורה:
1. המלך? וַיֵּצֵא מֶלֶךְ-סְדֹם... אֶל עֵמֶק שָׁוֵה הוּא עֵמֶק הַמֶּלֶךְ (ברא' יד יז) וַיִּתְּנֵהוּ אֶל בֵּית הַסֹּהַר מְקוֹם אֲשֶׁר-אֲסִירֵי הַמֶּלֶךְ אֲסוּרִים (בר' לט כ) דֶּרֶךְ הַמֶּלֶךְ נֵלֵךְ (במד' כ יז) בְּדֶרֶךְ הַמֶּלֶךְ נֵלֵךְ (במד' כד כב)


מקובל לשאול כך: היכן בתורה המילים "המלך היושב על כסא רם ונישא" כל אחת בנפרד כמובן.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 18, 2017 7:37 pm
על ידי יאיר
וישב-מקץ /
בראשון כדיבריא
(ולנשר עוד כמה)
חמישית של הצדיק (של ציון)
חמישית של תפארת ישראל
והשאר של הערלים
את העלילה משדרגים...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 18, 2017 7:38 pm
על ידי יאיר
ויחי /
מבין כל הארבעה שעד כה מתוארים
שימו לב לפרטים
דוקא באחרון, הכי מרגש,
חסר האלמנט המתבקש,
(לקרוא קריאת שמע ביקש).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 18, 2017 9:19 pm
על ידי מנצפך
לבנון כתב:
שברי לוחות כתב:שני שאלות בחורש"י פרשת שמות
האם במצרים היו תרנגולים
והאם לאריה יש זקן?


עיין רש"י שהנוגש המצרי היה מעמידם מקרות הגבר למלאכתם
ועוד עיין רש"י ד ד משמואל א יז: ויאמר דוד אל שאול רעה היה עבדך לאביו בצאן ובא הארי ואת הדוב ונשא שה מהעדר: ויצאתי אחריו והכתיו והצלתי מפיו ויקם עלי והחזקתי בזקנו והכתיו והמיתיו.

.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 5:08 pm
על ידי איש ימיני
מה המכנה המשותף לספרים:
משך חכמה , מגלה עמוקות, אור החיים, אגלי טל.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 25, 2017 10:33 pm
על ידי איש ימיני
איני יודע אם מישהו ניסה את כוחו.
אוסיף את הספר "עין איה"
ורמז: המכנה המשותף נמצא בשמות הספרים...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 25, 2017 10:59 pm
על ידי בקרו טלה
שכולם לקוחים מספר איוב
פרק יב
(כב) מְגַלֶּה עֲמֻקוֹת מִנִּי חשֶׁךְ וַיֹּצֵא לָאוֹר צַלְמָוֶת:
פרק כח
(ז) נָתִיב לֹא יְדָעוֹ עָיִט וְלֹא שְׁזָפַתּוּ עֵין אַיָּה:
(יח) רָאמוֹת וְגָבִישׁ לֹא יִזָּכֵר וּמֶשֶׁךְ חָכְמָה מִפְּנִינִים:
פרק לג
(ל) לְהָשִׁיב נַפְשׁוֹ מִנִּי שָׁחַת לֵאוֹר בְּאוֹר הַחַיִּים:
פרק לח
(כח) הֲיֵשׁ לַמָּטָר אָב אוֹ מִי הוֹלִיד אֶגְלֵי טָל:
[בספר איוב מופיעים עוד הרבה שמות של ספרים כשאגת אריה וקול שחל ואכמ"ל]

Re: סיכום אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 25, 2017 11:40 pm
על ידי בקרו טלה
איש ימיני כתב:מקובל לשאול כך: היכן בתורה המילים "המלך היושב על כסא רם ונישא" כל אחת בנפרד כמובן.

בראשית פרק יד
(יז) וַיֵּצֵא מֶלֶךְ סְדֹם לִקְרָאתוֹ אַחֲרֵי שׁוּבוֹ מֵהַכּוֹת אֶת כְּדָרְלָעֹמֶר וְאֶת הַמְּלָכִים אֲשֶׁר אִתּוֹ אֶל עֵמֶק שָׁוֵה הוּא עֵמֶק הַמֶּלֶךְ:
שם
(ז) וַיָּשֻׁבוּ וַיָּבֹאוּ אֶל עֵין מִשְׁפָּט הִוא קָדֵשׁ וַיַּכּוּ אֶת כָּל שְׂדֵה הָעֲמָלֵקִי וְגַם אֶת הָאֱמֹרִי הַיּשֵׁב בְּחַצֲצֹן תָּמָר:
דברים פרק יז
(יח) וְהָיָה כְשִׁבְתּוֹ עַל כִּסֵּא מַמְלַכְתּוֹ וְכָתַב לוֹ אֶת מִשְׁנֵה הַתּוֹרָה הַזֹּאת עַל סֵפֶר מִלִּפְנֵי הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם:
שם פרק כז
(יד) וְעָנוּ הַלְוִיִּם וְאָמְרוּ אֶל כָּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל קוֹל רָם:
שמות פרק כה
(כח) וְעָשִׂיתָ אֶת הַבַּדִּים עֲצֵי שִׁטִּים וְצִפִּיתָ אֹתָם זָהָב וְנִשָּׂא בָם אֶת הַשֻּׁלְחָן:

[כמובן שהמלים המלך והיושב מופיעים עוד אך לאו כרוכלא וכו']

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' ינואר 26, 2017 12:50 am
על ידי איש ימיני
בקרו טלה כתב:שכולם לקוחים מספר איוב

איישר!

Re: סיכום אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' ינואר 26, 2017 12:56 am
על ידי הכהן
בקרו טלה כתב:[כמובן שהמלים המלך והיושב מופיעים עוד אך לאו כרוכלא וכו']

המלך עוד ג' פעמים (אף לא אחד בפרשת המלך), הישב עוד ז' פעמים (כלם חסרים).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' ינואר 28, 2017 10:10 pm
על ידי איש ימיני
חידה ללומדי "טהרות"
כיצד יתכן שישנה טומאה בכלי, ואוכלים נוספים שנמצאים בכלי, טהורים. ואילו אוכלים שנמצאים מחוץ לכלי, טמאים?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' ינואר 28, 2017 10:38 pm
על ידי עתניאל בן קנז
כלי הצמיד פתיל, ויש מחיצה בתוכו, בצד א' טומאה, ובצד השני אוכלים.
האוכלים בכלי טהורין, כדין צמיד פתיל. כל האוהל טמא, שאין צמיד פתיל חוצץ בפני הטומאה שלא תצא (רק שלא תכנס).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' ינואר 29, 2017 8:20 am
על ידי איש ימיני
ממ"נ, אם המחיצה עדיין מחשיבה את זה לכלי אחד אז גם האוכלים בצד השני יהיו טמאים, אלא מאי, זה נחשב לשני כלים, אם כך זה לא עונה על השאלה...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' ינואר 29, 2017 8:51 am
על ידי עתניאל בן קנז
משנה מסכת כלים פרק ח
בית שאור מוקף צמיד פתיל ונתון לתוך התנור השאור והשרץ בתוכו והקרץ בינתים התנור טמא והשאור טהור ואם היה כזית מן המת התנור והבית טמא והשאור טהור

ר' עובדיה מברטנורא מסכת כלים פרק ח משנה ו
השאור והשרץ בתוכו והקרץ בינתים - כגון שיש לכלי זה שני קבולין, והמחיצה המפסקת בין בית קבול לחבירו נקראת קרץ, לשון מחומר קורצתי גם אני (איוב ל"ג ו') והמחיצה מגעת עד שפתו, והשאור מצד אחד והשרץ מצד אחר והקרץ היא המחיצה החוצצת בינתים, ומוקף הכלי כולו צמיד פתיל, דנמצאו השאור והשרץ שניהם מוקפים צמיד פתיל:
התנור טמא - מחמת השרץ שבתוך הצמיד פתיל. שצמיד פתיל מציל על הטהרות שבתוכו מלקבל טומאה, ואינו מציל על הטומאה שבתוכו שלא לטמא את אחרים:
והשאור טהור - דהרי הוא מוקף צמיד פתיל בפני עצמו:

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' ינואר 29, 2017 9:43 pm
על ידי איש ימיני
אני מסכים שהדין נכון. רק שהחידה היא אפילו במקרה שזה כלי אחד ממש, עם קיבול אחד, ויש לזה דין של כלי אחד, ובכל אופן האוכלין שבפנים יהיו טהורים ואלו שבחוץ, טמאים.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ינואר 30, 2017 12:31 am
על ידי עתניאל בן קנז
משנה מסכת עדויות פרק א
משנה יד
כלי חרס מציל על הכל כדברי בית הלל ובית שמאי אומרים אינו מציל אלא על האוכלין ועל המשקין ועל כלי חרס אמרו להם בית הלל מפני מה אמרו להם בית שמאי מפני שהוא טמא על גב עם הארץ ואין כלי טמא חוצץ אמרו להם בית הלל והלא טהרתם אוכלים ומשקין שבתוכו אמרו להם בית שמאי כשטהרנו אוכלים ומשקין שבתוכו לעצמו טהרנו אבל כשטהרת את הכלי טהרת לך ולו חזרו בית הלל להורות כדברי בית שמאי:

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ינואר 30, 2017 10:20 am
על ידי עזריאל ברגר
כולנו מכירים את שבעת המינים וארבעת המינים.
מי מכיר שבעה מומים ובמקום אחר ארבעה מומים?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ינואר 30, 2017 2:07 pm
על ידי איש ימיני
עתניאל בן קנז כתב:משנה מסכת עדויות פרק א
משנה יד
כלי חרס מציל על הכל כדברי בית הלל ובית שמאי אומרים אינו מציל אלא על האוכלין ועל המשקין ועל כלי חרס אמרו להם בית הלל מפני מה אמרו להם בית שמאי מפני שהוא טמא על גב עם הארץ ואין כלי טמא חוצץ אמרו להם בית הלל והלא טהרתם אוכלים ומשקין שבתוכו אמרו להם בית שמאי כשטהרנו אוכלים ומשקין שבתוכו לעצמו טהרנו אבל כשטהרת את הכלי טהרת לך ולו חזרו בית הלל להורות כדברי בית שמאי:

מטרת החידה להוסיף עיון ולחדד את הדברים, ועל כן אני מרשה לעצמי לנדנד...
דין זה אינו קשור כלל לחידה מפני שהוא מדבר על כך שכלי חרס בצמיד פתיל אינו מציל על כלי שטף.
בחידה, הטומאה נמצאת בתוך הכלי, אם כך ודאי שעליה לטמאות את כל מה שבכלי אם זה כלי חרס, ואת מה שבחוץ אם זו טומאת מת ויש שם אוהל. בכל מקרה גם אם מדובר על כלי חרס המוקף צמיד פתיל הטומאה אמורה לצאת ולטמא באוהל הכל כולל מה שבתוך הכלי.
וכאן החידה, איך יתכן שמה שבתוך הכלי יהיה טהור ומה שבחוץ טמא.
ישר כח על המאמץ, אם לא ילך, אגלה..

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ינואר 30, 2017 2:42 pm
על ידי גלאגוזים
עזריאל ברגר כתב:כולנו מכירים את שבעת המינים וארבעת המינים.
מי מכיר שבעה מומים ובמקום אחר ארבעה מומים?

ארבעה מומין עוברין יש באדם. [רמב"ם איסורי מזבח פ"ב ה"ז]
ועוד יש שם באדם ארבעה מומין אחרים. [רמב"ם ביאת מקדש פ"ח הט"ז]
נמצאו כל המומין...ושבעה בריס העין...ושבעה בידים...ושבעה בכח הגוף... [שם הי"ז]

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ינואר 31, 2017 8:42 am
על ידי עזריאל ברגר
לא לזאת התכוון המשורר.
ראיתי בדברי אחד הראשונים שמזכיר "שבעה מומים" בענין מסוים בתנ"ך, וזהו ענין שמופיע גם במקום אחר, ושם יש רק ארבעה מומים.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 07, 2017 9:13 pm
על ידי קאצ'קלה
ברשותכם אחודה נא לכם חידה:
איפה מוזכרים בתלמוד בבלי ארבעה חכמים: סבא, חתנו, נכדו ונינו, שמסרו שמועה זה מפי זה?
כלומר "אמר רב פלוני אמר רב פלוני אמר רב פלוני אמר פלוני". מי שמוזכר ראשון ברשימה הוא בנו של השני, השני הוא חתנו של השלישי, והשלישי הוא חתנו של הרביעי!

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 07, 2017 10:18 pm
על ידי סעדיה
חולין ס"ג.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 07, 2017 10:45 pm
על ידי קאצ'קלה
נכון!
"אמר רב חנן בר רב חסדא אמר רב חסדא אמר רב חנן בריה דרבא אמר רב: עשרים וארבעה עופות טמאין הן".
אבל עדי הנוסח הקדומים (כתבי היד והראשונים) אינם מאשרים את הדבר המיוחד הזה. הגירסא הקדומה היא: "אמר רב חנן בר רב חסדא אמר רב חסדא, ואמרי לה: אמר רב חנן בריה דרבא אמר רב".
הרי שהמסורה חלוקה איזה רב חנן אמר כן, האם רב חנן בנו של רב חסדא אמר כן בשם אביו, או רב חנן בר רבא זקנו אמר כן בשם חמיו. ולא שזה אמר בשמו של זה כשרשרת ארוכה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 07, 2017 10:52 pm
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:
גלאגוזים כתב:
עזריאל ברגר כתב:כולנו מכירים את שבעת המינים וארבעת המינים.
מי מכיר שבעה מומים ובמקום אחר ארבעה מומים?

ארבעה מומין עוברין יש באדם. [רמב"ם איסורי מזבח פ"ב ה"ז]
ועוד יש שם באדם ארבעה מומין אחרים. [רמב"ם ביאת מקדש פ"ח הט"ז]
נמצאו כל המומין...ושבעה בריס העין...ושבעה בידים...ושבעה בכח הגוף... [שם הי"ז]

לא לזאת התכוון המשורר.
ראיתי בדברי אחד הראשונים שמזכיר "שבעה מומים" בענין מסוים בתנ"ך, וזהו ענין שמופיע גם במקום אחר, ושם יש רק ארבעה מומים.

יעוין בעל הטורים דברים יא,טז, אשר מציין לשבעה מומים שהוזכרו בתהילים קטו, אבל בתהילים קלה הוזכרו רק ארבעה מומים.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 07, 2017 10:55 pm
על ידי סעדיה
קאצ'קלה כתב:אבל עדי הנוסח הקדומים (כתבי היד והראשונים) אינם מאשרים את הדבר המיוחד הזה. הגירסא הקדומה היא: "אמר רב חנן בר רב חסדא אמר רב חסדא, ואמרי לה: אמר רב חנן בריה דרבא אמר רב".
הרי שהמסורה חלוקה איזה רב חנן אמר כן, האם רב חנן בנו של רב חסדא אמר כן בשם אביו, או רב חנן בר רבא זקנו אמר כן בשם חמיו. ולא שזה אמר בשמו של זה כשרשרת ארוכה.

כעי"ז (לא לגמרי) במס' ע"ז י"א: ושם ט"ז.