עמוד 49 מתוך 120

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2017 11:34 pm
על ידי יגאל10
בקרו טלה כתב:
יגאל10 כתב:על דרך הנ"ל:

מי הוא החכם - תנא או אמורא - שארבעה חכמים הקרובים לו (לא כולם בקירבה משפחתית) נקראו בשם אחד?
א. אביו.
ב. רבו (אחד מיני).
ג. בנו.
ד. משרתו.

רבי - רבי יהודה הנשיא
א. ר' שמעון בן גמליאל [ב"מ פד: דכי הוו יתבי רבן שמעון בן גמליאל ורבי יהושע בן קרחה אספסלי יתבי קמייהו רבי אלעזר ברבי שמעון ורבי אארעא וכו' אמר להן רבן שמעון בן גמליאל פרידה אחת יש לי ביניכם ואתם מבקשים לאבדה הימני אחתוהו לרבי. וברש"י שם רשב"ג. אביו של רבי]
ב. ר' שמעון בן יוחאי [שבת קמז: אמר רבי כשהיינו למדין תורה אצל רבי שמעון בתקוע]
ג. ר' שמעון [כתובות קג: גבי פטירתו של רבי אמר להן לבני קטן אני צריך נכנס ר' שמעון וכו']
ד. שמעון [שם ע"א בשעת פטירתו של רבי וכו' יוסף חפני שמעון אפרתי הם שמשוני בחיי והם ישמשוני במותי]


אכן כן. תשובה מלאה...

Re: מבחן אמריקאי: האם אנו פוסקים הלכה למעשה שמותר לכתחי' להתפלל י"ח, רבע שעה אחרי חצות היום?

פורסם: ה' אוגוסט 03, 2017 12:31 am
על ידי הפשטן
הפשטן כתב:א. שחרית. ב. מנחה. ג. אין תפילה זאת. ד. התשובות הקודמות שגויות.


התשובה הנכונה: ד.
כי יש תפילה כזאת. לא שחרת ולא מנחה אלא...

מוסף...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 04, 2017 10:46 am
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:איך ייתכן שבזמן הזה יהיה על יהודי להוסיף 2 ברכות-המצוות (אשר קדשנו וכו') לפני שיאכל מצה בליל הסדר?
(חוץ מהברכות שמברכים כולם, כמובן)

נ.ב. לא אמרתי "עובר לאכילת המצה" אלא "לפני", ודייק...

בחו"ל, ששכחו והפרישו חלה לפני האפיה, ורוצים להאכילה לכהן שאינו קטן, והוא רוצה לקיים בה גם מצת-מצווה, כדקיי"ל שהכהנים יכולים לצאת י"ח בחלה.
עליו לטבול לקריו ולברך אקב"ו על הטבילה, ובעת אכילת המצה יברך אשר קדשנו בקדושתו של אהרן וציוונו לאכול תרומה.
בפשטות יברך קודם "על אכילת מצה" ואח"כ "לאכול תרומה" כי מצד תדיר אפשר לדון אם הולכים לפי זמה"ז או לפי זמן הבית, אבל מצה זה מקודש, ותדיר ומקודש - יקדים איזה שירצה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 04, 2017 10:49 am
על ידי עזריאל ברגר
חידה שקיבלתי: הסומא את עין עבדו, לא יחגוג פסח ביומו.
אינני יודע את פיתרונה, אבל מצאתי פתרון לחידה הפוכה:
איך ייתכן שסימוי עין עבדו יכשירנו להקריב את הפסח?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 04, 2017 3:30 pm
על ידי א' זעירא
החידה השניה:
מי שעבדו היה ערל בער"פ היה מילת עבדו מעכבתו מלאכול את הפסח, וכשסימאו יצא לחירות ונפטר מחיוב מילתו (כמובן, למ"ד שאינו זקוק לגט שחרור).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' אוגוסט 05, 2017 9:15 pm
על ידי עזריאל ברגר
א' זעירא כתב:החידה השניה:
מי שעבדו היה ערל בער"פ היה מילת עבדו מעכבתו מלאכול את הפסח, וכשסימאו יצא לחירות ונפטר מחיוב מילתו (כמובן, למ"ד שאינו זקוק לגט שחרור).

יפה.
ועדיין צריך לפתור את הראשונה...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' אוגוסט 05, 2017 9:56 pm
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:
א' זעירא כתב:החידה השניה:
מי שעבדו היה ערל בער"פ היה מילת עבדו מעכבתו מלאכול את הפסח, וכשסימאו יצא לחירות ונפטר מחיוב מילתו (כמובן, למ"ד שאינו זקוק לגט שחרור).

יפה.
ועדיין צריך לפתור את הראשונה...

שאלתי את מי שממנו קיבלתי את החידה, ותשובתו:
אם תוציא את האות עין מהמילה עבדו ישאר בדו, וקיי"ל לא בד"ו פסח.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 11, 2017 12:14 am
על ידי קאצ'קלה
חידה:
מי הוא האמורא שאביו ואמו ספגו מכות (לאו דווקא מלקות ארבעים) בשני זמנים נפרדים (דהיינו אביו לחוד ואמו לחוד)?

מקור אחד נמצא בירושלמי יבמות, והשני בכתבי הגאונים.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 11, 2017 2:02 am
על ידי בקרו טלה
שמואל
אביו - אבא בר בא בירושלמי יבמות פט"ו ה"ד
אמו בתשובות הגאונים - שערי תשובה סי' י"ח [וכן במוסאפי' - ליק סי' צ"ז]

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 11, 2017 8:04 am
על ידי קאצ'קלה
בקרו טלה כתב:שמואל
אביו - אבא בר בא בירושלמי יבמות פט"ו ה"ד
אמו בתשובות הגאונים - שערי תשובה סי' י"ח [וכן במוסאפי' - ליק סי' צ"ז]

יפה כיוונת.
ויפה תמה רבי ישכר תמר ב'עלי תמר' על תלמידי רב שהלקו לאדם חשוב כאבוה דשמואל על שלא סבר כרב.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 11, 2017 9:50 am
על ידי קראקובער
איך יתכן שמחוסר בגדים לא יפסול בד' עבודות ולא יקבל מיתה?

(יש לציין שמדובר בדעה יחידאי של אחד מהאחרונים)

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' אוגוסט 12, 2017 11:20 pm
על ידי עתניאל בן קנז
איך יתכן בדבר אסור, ואם ירבו עוד ועוד מן האיסור יהפך להיתר?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 12:38 am
על ידי דרומי
חידה למתעניינים בתורת הרמז והסוד:

איזה אות מאותיות הא"ב 'שווה' 18?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 4:36 am
על ידי קאצ'קלה
קראקובר, בן קנז ודרומי -
לתשובותיכם אנו מחכים.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 7:28 am
על ידי עזריאל ברגר
עתניאל בן קנז כתב:איך יתכן בדבר אסור, ואם ירבו עוד ועוד מן האיסור יהפך להיתר?

שתיית יין בע"פ.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 7:29 am
על ידי עזריאל ברגר
דרומי כתב:חידה למתעניינים בתורת הרמז והסוד:

איזה אות מאותיות הא"ב 'שווה' 18?

ש?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 8:01 am
על ידי קראקובער
קראקובער כתב:איך יתכן שמחוסר בגדים לא יפסול בד' עבודות ולא יקבל מיתה?

(יש לציין שמדובר בדעה יחידאי של אחד מהאחרונים)


לשיטת הרמב"ם שחלל ששימש אפילו אחרי שנודע לו שהוא ב"ג וב"ח עבודתו כשרה הוא הדין שיכול לעבוד בלי בגדי כהונה כיון שהוא זר וזה רק חיוב לבני אהרן. (צפנת פענח)

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 8:40 am
על ידי קאצ'קלה
עזריאל ברגר כתב:
דרומי כתב:חידה למתעניינים בתורת הרמז והסוד:

איזה אות מאותיות הא"ב 'שווה' 18?

ש?

כן. כך מובא בשער הכוונות, כיון שהאות נחלקת לג' ווין.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 9:34 am
על ידי דרומי
נכון.

ועכשיו לשאלה קשה הרבה יותר:

בספרי קבלה מבואר ששם מ"ב שייך לגבורות, ולכן המלה "גט" - שענינו גבורות כמובן - עולה במספרה מ"ב.

היתכן?!

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 10:05 am
על ידי שערי חכמה
קאצ'קלה כתב:
עזריאל ברגר כתב:
דרומי כתב:חידה למתעניינים בתורת הרמז והסוד:

איזה אות מאותיות הא"ב 'שווה' 18?

ש?

כן. כך מובא בשער הכוונות, כיון שהאות נחלקת לג' ווין.

גם האות ה' נחלקת לתלת ווין בכוונת מטבע הברכה ועוד.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 11:48 am
על ידי עזריאל ברגר
דרומי כתב:נכון.

ועכשיו לשאלה קשה הרבה יותר:

בספרי קבלה מבואר ששם מ"ב שייך לגבורות, ולכן המלה "גט" - שענינו גבורות כמובן - עולה במספרה מ"ב.

היתכן?!

ג היא ואו עם יוד, ט היא כף עם ואו

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 12:07 pm
על ידי דרומי
לא חשבתי ע"ז.

אני ראיתי משהו אחר:

אם לוקחים את כל האותיות מג עד ט - גדהוזחט - זה יוצא ביחד מ"ב...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 2:57 pm
על ידי דרומי
חידה נוספת ששמעתי:

איזה קטע בתפילה אומרים 5 פעמים ביום - בדיוק 7 ימים בשנה?

[לא בדקתי אם מסתדר לפי כל הנוסחאות ממש]

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 3:10 pm
על ידי עזריאל ברגר
דרומי כתב:חידה נוספת ששמעתי:

איזה קטע בתפילה אומרים 5 פעמים ביום - בדיוק 7 ימים בשנה?

[לא בדקתי אם מסתדר לפי כל הנוסחאות ממש]

קשור לזה מסתמא, או למה שדובר אחריו:
viewtopic.php?p=281157#p281157

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 3:33 pm
על ידי דרומי
אכן, צדקת ממני

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 3:45 pm
על ידי עתניאל בן קנז
עזריאל ברגר כתב:
עתניאל בן קנז כתב:איך יתכן בדבר אסור, ואם ירבו עוד ועוד מן האיסור יהפך להיתר?

שתיית יין בע"פ.

צודק.

.
אכן התכוונתי להלכה אחרת. [דברתי על 'דבר אסור', ולא על פעולה אסורה]

שולחן ערוך יורה דעה הלכות ערלה סימן רצד
ילדה שאינה גבוהה טפח, חייבת בערלה לעולם, משום מראית העין, שנראה כאילו היא בת שנתה. במה דברים אמורים, בנטיעה אחת או אפילו שתים כנגד שתים ואחד יוצאת זנב אבל אם כל הכרם כך, שרי, דאית ליה קלא.
הרי שאילן נמוך זה אסור משום ערלה (דרבנן, משום מראית העין), וכאשר יוסיפו אילנות נוספים כאלו, יהיה מותר.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 4:03 pm
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:
א' זעירא כתב:החידה השניה:
מי שעבדו היה ערל בער"פ היה מילת עבדו מעכבתו מלאכול את הפסח, וכשסימאו יצא לחירות ונפטר מחיוב מילתו (כמובן, למ"ד שאינו זקוק לגט שחרור).

יפה.
ועדיין צריך לפתור את הראשונה...

שאלתי את מי שממנו קיבלתי את החידה, ותשובתו:
אם תוציא את האות עין מהמילה עבדו ישאר בדו, וקיי"ל לא בד"ו פסח.

viewtopic.php?p=295456#p295456

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' אוגוסט 23, 2017 11:36 pm
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:
ברוך ברגר כתב:
אלי כהן כתב:
ועכשיו תורי לשאול אותך: איזה שם של איש מפורסם בספר בראשית, אינו מופיע בשום מקום בתנ"ך בצורתו המלאה המדוייקת?


האם כוונת כבודו ל‏‏‏‏‏ִבתיה בת פרעה.? { בתיה עם חיריק תחת הבי"ת ולא עם פתח }
מובא בנ"ך פעם אחת. ולא מובא כלל בחמשה חומשי תורה...

א. היא לא איש.
ב. היא לא בספר בראשית.
ג. מי אמר שבתיה בחיריק איננו הצורה המדויקת? אדרבא, לדעתי רוב העולם שמבטאים בתיה בפתח - טועים, והרי זה כמו להגיד "יהושע בן נון" בסגול.
(גילוי נאות: יש במשפחתנו אחת ששמה הוא בתיה, ואנו מקפידים לבטא את שמה בחיריק ולא בפתח, כבתנ"ך, כשם שאת שמי מבטאים עזריאל בפתח כבתנ"ך (שלשה אנשים שונים בשלשה מקומות, וכולם בפתח) ולא בסגול כפי שאנשים חושבים שזה מגיע מהפסוק "עזרי מעם ה'")

העירוני מתשובת הצ"צ - http://chabadlibrary.org/books/default. ... ut/3/227/1

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' אוגוסט 23, 2017 11:36 pm
על ידי עזריאל ברגר
ברוך ברגר כתב:איזו בקשה או ברכה אומרים רק באופן של דיעבד ?

המפיח בתפילתו.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' אוגוסט 24, 2017 1:35 am
על ידי הכתב והמכתב
[quote="עזריאל ברגר"][quote="עזריאל ברגר"][quote="ברוך ברגר"][quote="אלי כהן"]


יששכר

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 25, 2017 2:19 pm
על ידי הפשטן
הכתב והמכתב כתב:יששכר


האמנם יששכר זה לא בצורתו "המלאה" המדוייקת? אדרבא, דווקא "ישכר" הוא צורה חסרה, כי היא בכתיב חסר, בעוד ש"יששכר" הוא בכתיב מלא, וגם אין שום סיבה להניח שהיא לא הצורה המדוייקת.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 25, 2017 2:33 pm
על ידי לייטנר
אלי כהן כתב:
ועכשיו תורי לשאול אותך: איזה שם של איש מפורסם בספר בראשית, אינו מופיע בשום מקום בתנ"ך בצורתו המלאה המדוייקת?


זבולון

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 10:34 pm
על ידי משה פרץ
עוד חידה: היכן רמוז ה'וירוס' בדברי חז"ל?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' אוגוסט 31, 2017 4:21 am
על ידי יאיר
משה פרץ כתב:עוד חידה: היכן רמוז ה'וירוס' בדברי חז"ל?

אולי "כסא דחרשין ולא כסא דפושרין" (ב"מ כט: , חולין פד:)

טוב לשתות כוס של מכשפות ולא לשתות כוס של מים פושרין שרעים הם לגוף

[משום שמים שלא רתחו כל צרכן מלאים בחיידקים חיים (שהם מתרבים בחימום), משא"כ אם רתחו החיידיקים מתו]

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' אוגוסט 31, 2017 3:51 pm
על ידי עזריאל ברגר
יאיר כתב:
משה פרץ כתב:עוד חידה: היכן רמוז ה'וירוס' בדברי חז"ל?

אולי "כסא דחרשין ולא כסא דפושרין" (ב"מ כט: , חולין פד:)

טוב לשתות כוס של מכשפות ולא לשתות כוס של מים פושרין שרעים הם לגוף

[משום שמים שלא רתחו כל צרכן מלאים בחיידקים חיים (שהם מתרבים בחימום), משא"כ אם רתחו החיידיקים מתו]

לא מתאים עם שאר הפרטים בסוגיא, כמובן.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ספטמבר 05, 2017 11:23 am
על ידי קראקובער
איך יתכן שההורג אדם במזיד אינו צריך כפרה (ויתכן שקיים מצווה) ובשוגג צריך כפרה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ספטמבר 05, 2017 11:43 am
על ידי עזריאל ברגר
קראקובער כתב:איך יתכן שההורג אדם במזיד אינו צריך כפרה (ויתכן שקיים מצווה) ובשוגג צריך כפרה.

אלו שמורידין ולא מעלין?
או "קנאין פוגעין בו"?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ספטמבר 05, 2017 12:05 pm
על ידי קראקובער
לא לזה התכוונתי אבל מסתבר שאתה צודק שקנאים פוגעים בו זה רק אם מתכוון לכך כי הוא לאו בר קטלא.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ספטמבר 05, 2017 12:27 pm
על ידי עזריאל ברגר
באותו סגנון:
מורד במלכות.
או מי שעבר על עבירה "שהשעה צריכה לכך".

אבל מסתמא אתה מתכוון למשהו יותר מחוכם.
אשמח לקבל רמז.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ספטמבר 06, 2017 1:21 am
על ידי קראקובער
גואל הדם שלא יודע בכלל שהוא כזה והרג בשוגג לפי הערול"נ גולה כיוון שאין פה "יחם לבבו" וזה חידוש עצום.