עמוד 6 מתוך 7

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ג' דצמבר 17, 2013 9:53 pm
על ידי איש_ספר
כשראיתי שהוא מביא סברות מסבא שלו ר' יודל רוזנברג (יוצר הגולם) בנוגע למהות החשמל, נזכרתי באמירתו הנוקבת של הח"ח שפגש בפלוני שלבש תפילין עגולות כתמר וכו', שאל אותו הח"ח, למה יהודי לובש תפילין מהוהות כאלה, אמר לו ההוא, תפילין אלו ירושה לי מהסבא ולכן יקרות הן בעיני, אמר לו הח"ח, אמור נא, נעליים אתה גם הולך מירושת הסבא או ששם אתה מחפש משהו חדש וטוב? וד"ל.

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ג' דצמבר 17, 2013 10:04 pm
על ידי איש-אחד
הבעיה עם ה"רב"המדובר, אינו דווקא עם הסברות להיתר, שניתן להתווכח עליהן אם היו עומדות לעצמן.
הבעיה היא כל המסביב, האווירה והתחושות שלו מהמעשה והפרסום, כל זה מעמיד את הסברות באור מאוד גרוע.

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 12:29 am
על ידי ארי במסתרים
האמת היא שאני לא יודע מה זה בדיוק האתר nrg אבל כפי איך שאני מבן זה אתר של חדשות ופנאי או משהו כזה (ותקנו אותי אם אני טועה)

וזה לדעתי הבעיה העיקרית עם הרוזנצוויג הזה! גם אם הוא חושב שהפסיקה הזו נכונה הלכתית הוא היה צריך לפרסם את הנידון באיזו במה הלכתית ולא באתר חדשות, במאמר ה"פובלציסטי" כדבריו הוא לא רוצה להלאות את הקוראים ולכן הוא לא מסביר בדיוק על מה הוא מסתמך אבל דחוף לו להעלות את המאמר לאתרי החדשות, לאיזה צורך למען השם? להראות איזה חברמן שהוא? איזה מטרה חינוכית יש לרב הזה שעוסק בחינוך בהעלאת המאמר הצומיסטי הזה? הרי הדבר מראה על אפס יראת שמים.
הדבר היחיד שמאמר כזה יכול לגרום זה שאם בעוד כמה חודשים או כמה שנים חגי או איתי מגבעת שמואל או ממבשרת נורא ירצה להדליק את הטלויזיה בליל שבת הוא יגרד במצחו ויאמר לעצמו "נראה לי ש... קראתי פעם ש... זה לא כזה פשוט שזה אסור בשבת, יש רבנים שמתירים את זה בשינוי... הנה זה כבר נלחץ לי".

הסיפור הזה מוביל אותי לשאלה שאני כבר חושב עליה זמן רב: האם אין בציבור הדת"ל אנשים הגונים עם עיניים פקוחות שיקלטו להיכן צורת החיים הזאת מובילה? כ 30% מהנוער שלהם מוריד את הכיפה בצבא, ורק לאחרונה המגזר הדת"ל סער בעקבות התופעה הרחבה של SMS בשבת. איך מדמיין לעצמו אדם כמו רוזנצוויג את נכדיו?

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 2:27 pm
על ידי איש-אחד
תגובת המשך של אותו "רב":
אתמול פורסם באתר NRG מאמר פרי-עטי שתיאר את חוויית השבת שלי באפרת בשבת האחרונה. החוויה תוארה בדרך סיפורית, והפרטים ההלכתיים הוזכרו אך לא נידונו בהרחבה. כתוצאה מכך קיבלתי תגובות רבות, חלקן אוהדות וחלקן לא. מעטים כעסו על פסק ההלכה עצמו, אך רבים כעסו גם על עצם פרסום הדברים וגם על הניסוח שממנו עלה כאילו נוחיותי ונוחיות משפחתי גברה על קדושת השבת, ושכך נאה וכך יפה לנו לפסוק. כאילו זוהי דרכה של הלכה.
היה זה יום קשה. לא ידעתי – אבל באמת לא ידעתי – שהמאמר יעורר כזה רעש ומהומה. הייתי בטוח שייבלע באתר החדשות. במקום זה, התרגשה עלי מלחמת עולם. מעולם לא הייתי "שיחת היום" של הציבור הדתי, ובאמת שלא רציתי בכך. לא חשבתי שהדברים יילקחו לקיצוניות כפי שקרה בחלק מאתרי החדשות – הייתי נאיבי. 24 שעות אחרי הפרסום, אני כבר הרבה פחות נאיבי. אני מבין בצורה ברורה יותר את פירוש האמרה "חכמים היזהרו בדבריכם". לא חפץ פרסום הייתי, ורצוני לא היה להתחבב או להתחנחן. ואף על פי כן, כך קראו חלק מהקוראים את דבריי.
בדיעבד, אני מבין שההתנסחות שלי הביאה לידי רושם מוטעה, ועל כן, חובה עלי לתקן רושם זה, שאין בינו ובין מה שבאמת קרה שום קשר. נתחיל עם שאלת ההלכה למעשה. אין פוסקים הלכה מתוך פוסט בפייסבוק, ולא מתוך אתר אינטרנט, וודאי וודאי שלא מתוך מעשה שכותב רב אלמוני. פסיקת הלכה הינה עניין רציני, ומי שרוצה לדעת הלכה חובה עליו לשאול רב, או ללמוד שנים רבות ולשמש תלמידי חכמים עד שיידע בעצמו כיצד לפסוק. ואם אי אפשר לפסוק הלכה מתוך כתבה באינטרנט, מה הייתה מטרת הכתיבה והפרסום של דבריי? אסביר בהמשך.
מדוע פסקתי אני כפי שפסקתי? התשובה ההלכתית הפשוטה הוזכרה במאמר: מדובר היה בעשיית מלאכה בשינוי שנועדה לשם צורכי חולה שאין בו סכנה. זה העיקר. האם יש מי שמתיר פעולות כאלו? מבדיקה חוזרת שלי בספרי ההלכה, ומשיחה שלי עם רבנים שונים בעניין, התשובה היא שכן. לא כולם מתירים – אבל כן, רבנים רבים היו מתירים פעולה כזו לו נשאלו. לכך הוספתי עוד סניפים להקל, אבל הם לא היו העיקר, אלא תוספת שלצערי גרעה מהעיקר, כיוון שלבסוף המבקרים נתפסו דווקא לנקודות הללו ושפטו את הפסיקה על פיהם.
יש שביקרו אותי על כך שפסק ההלכה שפורסם יביא לידי חילול שבת המוני ומביא חילול השם גדול. לעניות דעתי כאן נמצא לוז הדיון, ואותו אני רוצה לפרוש בצורה יותר רחבה. אין ספק שבפרסום פסק הלכה מעין זה ישנו רווח וישנו הפסד. ההפסד הוא שייתכן ויהיו אלו שיקחו את ההיתר למקומות שהפוסק לא התכוון. אכן, תופעות כאלו מתרחשות חדשים לבקרים, ועל כך נאמר "חכמים היזהרו בדבריכם". אני מקטרג לא פעם על כך שרבנים ואנשי ציבור מפריחים אמירות כאלו ואחרות לאוויר העולם בלי לקחת אחריות על מה שיקרה כתוצאה מכך. והנה, נראה כי אף אני חטאתי בכך.
אמנם, הסיבה כי הסתכנתי בכך, היא כי יש בפרסום גם רווח. הרווח הוא שלעניות דעתי כשמדובר בדיני חולה שאין בו סכנה ושיש בו סכנה, יש חובה על הרבנים לעזור לציבור להבדיל בין עיקר לטפל, בין אסור למותר, ובין מצבים שבהם חייבים לקבל על עצמנו את עול ההלכה לבין מצבים שבהם ההלכה עצמה מתירה לאדם להקל על עצמו. סופת שלגים היא אירוע לא פשוט – במיוחד כאשר היא אורכת כמעט שלושה ימים רצופים. ובעניין זה ראיתי שתי מגמות: מגמה אחת שמתירה הכל, ללא שיקולים לכאן ולכאן, ומגמה אחרת שאוסרת הכל ואומרת שצריך לסבול תחת עולה של ההלכה. ואכן, לפעמים צריך, אבל לא תמיד, ולא בכל מצב. לפעמים יש פיתרון הלכתי מתקבל על הדעת, ולעניות דעתי תפקידו של הרב לדאוג לציבור ולומר לו כאשר יש אפשרות הלכתית גם לשמור שבת וגם לשמור על בריאותו.
נסעתי לאפרת והייתי בתוך סופת השלג, וראיתי שההתמודדות עם הקור הייתה לא פשוטה בשבילי – קל וחומר לאישתי וילדי. לו הייתי אני לבד בקור מן הסתם לא הייתי עושה דבר, אך יש הבדל בין דאגה לעצמי לבין דאגה לשלום ילדי. אדם מכיר את עצמו, ויכול לפעמים לקחת סיכונים על עצמו, וגם אפילו להקריב את עצמו על מזבח ההלכה. אבל לדעתי שגוי הדבר להקריב אחרים על מזבחה כאשר ישנה אופציה הלכתית אחרת. ועל כן, בתור תפקידי כרב חשבתי שיש רווח בפרסום הדברים כדי שיידע הציבור לשמור על בריאותו בתוך גבולות ההלכה. בכך מרוויחים איזון מסוים – כך רציתי ולכן פרסמתי מה שפרסמתי. רציתי להעיר את הציבור להיתכנות הזו.
לצערי, נכשלתי בלשוני, ובמקום שהמסר הזה יעבור, נדבקו רבים לקיצוניות – או שהאשימו אותי כאילו באתי לקעקע את חומת ההלכה, חס ושלום, או שמצד שני שיבחו אותי על אומץ ליבי להתיר איסורי שבת. ולא היא, לא לכאן ולא לכאן. השבת יקרה לליבי. שומר אני עליה מכל משמר. לעולם לא הייתי מחלל שבת אם לא במקום פיקוח נפש, ואף בסיפור זה של השלג אינני חושב שחיללתי שבת, שהרי אסור לחלל שבת שלא במקום פיקוח נפש; אלא שסמכתי על שיטות מסוימות ועל תנאים הלכתיים מסוימים שעל פיהם המעשה שנעשה כלל לא היה חילול שבת. זוהי מתודולוגיה הלכתית ידועה ומוכרת, ולא חידשתי כאן כלום. החידוש היה בהבאת הדברים לציבור, ואני מצטער שהדברים יצאו בצורה שבסופה הובנו שלא כהלכה.

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 2:38 pm
על ידי ארי במסתרים
יופי, שימשיך להסתבך...

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 2:40 pm
על ידי סוקר
ארי במסתרים כתב:האמת היא שאני לא יודע מה זה בדיוק האתר nrg אבל כפי איך שאני מבן זה אתר של חדשות ופנאי או משהו כזה (ותקנו אותי אם אני טועה)

וזה לדעתי הבעיה העיקרית עם הרוזנצוויג הזה! גם אם הוא חושב שהפסיקה הזו נכונה הלכתית הוא היה צריך לפרסם את הנידון באיזו במה הלכתית ולא באתר חדשות, במאמר ה"פובלציסטי" כדבריו הוא לא רוצה להלאות את הקוראים ולכן הוא לא מסביר בדיוק על מה הוא מסתמך אבל דחוף לו להעלות את המאמר לאתרי החדשות, לאיזה צורך למען השם? להראות איזה חברמן שהוא? איזה מטרה חינוכית יש לרב הזה שעוסק בחינוך בהעלאת המאמר הצומיסטי הזה? הרי הדבר מראה על אפס יראת שמים.
הדבר היחיד שמאמר כזה יכול לגרום זה שאם בעוד כמה חודשים או כמה שנים חגי או איתי מגבעת שמואל או ממבשרת נורא ירצה להדליק את הטלויזיה בליל שבת הוא יגרד במצחו ויאמר לעצמו "נראה לי ש... קראתי פעם ש... זה לא כזה פשוט שזה אסור בשבת, יש רבנים שמתירים את זה בשינוי... הנה זה כבר נלחץ לי".

הסיפור הזה מוביל אותי לשאלה שאני כבר חושב עליה זמן רב: האם אין בציבור הדת"ל אנשים הגונים עם עיניים פקוחות שיקלטו להיכן צורת החיים הזאת מובילה? כ 30% מהנוער שלהם מוריד את הכיפה בצבא, ורק לאחרונה המגזר הדת"ל סער בעקבות התופעה הרחבה של SMS בשבת. איך מדמיין לעצמו אדם כמו רוזנצוויג את נכדיו?

לדעתי הפורום מיועד לדיונים הצמודים למקורות ולא להבעות דעה וכל כיו"ב. ויש לשקול נעילת הדיון.
אבל כיון שעלה, כל השאלה שלך היא ילדותית ואופיינית. מי זה הציבור הדת"ל? מה זה צורת החיים הזו?
האם יש קשר לשמל בין ר' יעקב שפירא ממרכז הרב לבין אותו ריקא מישיבת שיח יצחק שבאפרת?
המרחק ביניהם הוא בדיוק כמו המרחק שבין תולדות אהרן לישיבת מערבא.
וזה הדדי, כלומר, אמירה של הרב דב ליאור למשל, שווה כקליפת השם בישיבת שיח יצחק.
וכן עזה"ד.

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 3:20 pm
על ידי יאיר
איש רגיל כתב:
אוצר החכמה כתב:אבל השאלה העקרונית שהעלה איש רגיל היא האם צריך שמעשה חילול השבת יהיה בפרהסיא או שכל מי שמספר שחילל שבת בפרהסיא (אולי אפילו אם זה לא נכון) הופך מכוח סיפורו בלבד שמחלל שבת בפרהסיא.

לא אני שאלתי את השאלה, אלא הרב איש אחד.
ולגופו של עניין, מסברא נראה שנקרא מחלל שבת בפרהסיה, כיוון שהסברא שמחלל שבת בפרהסיה דינו כמומר לכל התורה, היא משום שמראה במעשיו שכופר במעשה בראשית, ומדוע המחלל שבת בצינעא דינו שונה? משום שאמרינן שצרו תוקפו, אך אם אינו מתבייש ומחלל ברבים, אות היא שהוא כופר במעשה בראשית.
א"כ אדם שמספר לכולם שחילל שבת, לכאו' גם מראה שהוא כופר במעשה בראשית.
ומאידך גיסא, יתכן שאותו ראביי אינו נידון כמחלל שבת בפרהסיה, כיון שאם הוא מורה היתר, אף אם יודע את האמת שזה היתר לא נכון, אך סו"ס אינו מראה במעשיו שהוא כופר במעשה בראשית.

http://www.otzar.org/aspcrops/155374_15 ... 122013.asp

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 3:23 pm
על ידי יאיר

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 3:30 pm
על ידי יאיר
אך לכאורה למעשה מדינא היה מותר:

שולחן ערוך סוף סי' רע"ו
הכל חולים אצל צינה בזמן שהקור גדול.
וקטנים חולים אצל צינה בכל גווני.

כל מלאכה בשבת לצורך חולה שאם היא איסור דאו' מותר רק ע"י גוי,
ובדרבנן מותר ע"י שינוי (שו"ע סי' שכ"ח סי"ז)

ורוב הפוסקים נקטו שאיסורו מדבריהם משום מוליד (עיין הר"ר יוסף משדי בקובץ אליבא דהלכתא).

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 3:32 pm
על ידי מחולת המחנים
אבל הא קיי"ל אין אדם משים עצמו רשע, וא"כ איך נוכל לדונו כמחלל שבת בפרהסיא רק עפ"י דבריו.

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 3:39 pm
על ידי יאיר
נ"ל דמשיח לפי תומו שאני..

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 3:51 pm
על ידי ארי במסתרים
סוקר כתב:
ארי במסתרים כתב:האמת היא שאני לא יודע מה זה בדיוק האתר nrg אבל כפי איך שאני מבן זה אתר של חדשות ופנאי או משהו כזה (ותקנו אותי אם אני טועה)

וזה לדעתי הבעיה העיקרית עם הרוזנצוויג הזה! גם אם הוא חושב שהפסיקה הזו נכונה הלכתית הוא היה צריך לפרסם את הנידון באיזו במה הלכתית ולא באתר חדשות, במאמר ה"פובלציסטי" כדבריו הוא לא רוצה להלאות את הקוראים ולכן הוא לא מסביר בדיוק על מה הוא מסתמך אבל דחוף לו להעלות את המאמר לאתרי החדשות, לאיזה צורך למען השם? להראות איזה חברמן שהוא? איזה מטרה חינוכית יש לרב הזה שעוסק בחינוך בהעלאת המאמר הצומיסטי הזה? הרי הדבר מראה על אפס יראת שמים.
הדבר היחיד שמאמר כזה יכול לגרום זה שאם בעוד כמה חודשים או כמה שנים חגי או איתי מגבעת שמואל או ממבשרת נורא ירצה להדליק את הטלויזיה בליל שבת הוא יגרד במצחו ויאמר לעצמו "נראה לי ש... קראתי פעם ש... זה לא כזה פשוט שזה אסור בשבת, יש רבנים שמתירים את זה בשינוי... הנה זה כבר נלחץ לי".

הסיפור הזה מוביל אותי לשאלה שאני כבר חושב עליה זמן רב: האם אין בציבור הדת"ל אנשים הגונים עם עיניים פקוחות שיקלטו להיכן צורת החיים הזאת מובילה? כ 30% מהנוער שלהם מוריד את הכיפה בצבא, ורק לאחרונה המגזר הדת"ל סער בעקבות התופעה הרחבה של SMS בשבת. איך מדמיין לעצמו אדם כמו רוזנצוויג את נכדיו?

לדעתי הפורום מיועד לדיונים הצמודים למקורות ולא להבעות דעה וכל כיו"ב. ויש לשקול נעילת הדיון.
אבל כיון שעלה, כל השאלה שלך היא ילדותית ואופיינית. מי זה הציבור הדת"ל? מה זה צורת החיים הזו?
האם יש קשר לשמל בין ר' יעקב שפירא ממרכז הרב לבין אותו ריקא מישיבת שיח יצחק שבאפרת?
המרחק ביניהם הוא בדיוק כמו המרחק שבין תולדות אהרן לישיבת מערבא.
וזה הדדי, כלומר, אמירה של הרב דב ליאור למשל, שווה כקליפת השם בישיבת שיח יצחק.
וכן עזה"ד.

הכל טוב ויפה אבל עצם זה שיו"ר המפלגה שלהם הוא דוקא מהמחנה של ה"ריקא" ואף אחד לא מעיז לפתוח את הפה כדי לעצור את כל מה שהוא הורס ולא רק זה אלא גם ה"ה ליאור שמשתייך יותר למחנה של מרכז הרב כתב מכתב לחזק את הברית שלו עם לפיד, זה גופא מראה שהמחנות מעורבבים חזק ביניהם וקשורים אחד בשני, וגם מראה שהכח של ה"ריקא" מנצח את מרכז הרב.

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 4:04 pm
על ידי אוצר החכמה
מחולת המחנים כתב:אבל הא קיי"ל אין אדם משים עצמו רשע, וא"כ איך נוכל לדונו כמחלל שבת בפרהסיא רק עפ"י דבריו.


לכאורה אין לזה שייכות לאין אדם משים עצמו רשע. כי לפי דעתם של הכותבים כאן הסיבה שהופכת אותו למחלל שבת בפרהסיא הוא עצם הסיפור ולא עשיית המעשה, שהרי בזמן עשיית המעשה לא היה ידוע שיתפרסם, (ולכן אין זה באמת דומה לכל הראיות שהביאו, רק לדעתם יש לדמות את העיקרון) וזה מה ששאלתי למעלה אם לדעתם אדם מספר על עצמו שחילל שבת ובאמת לא חילל אם נקרא לדעתם מחלל שבת בפרהסיא. אולי אם יענו שלא אז יהיה מקום לטעון כדבריך דאע"פ שפירסם מאן יימר שעשה.

אני כשלעצמי מפקפק בכל הדימוי הזה, דדלמא אין נקרא אא"כ עושה מעשה בפירסום וסיפור בעלמא לא מספיק.

כמובן שכל זה בעיקרון. כאן שהוא טוען שמותר ע"פ דין אפילו אם נטען שאלו דברי הבל מסתבר שאין נקרא מחלל שבת בפרהסיא שהרי אינו כופר בכלום אלא סובר שמותר ואפילו אם נטען שהוא מתוך נגיעה ומקלו יגיד לו מסתמא מחלל בפרהסיא לא מיקרי.

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 4:07 pm
על ידי אוצר החכמה
יאיר כתב:אך לכאורה למעשה מדינא היה מותר:

שולחן ערוך סוף סי' רע"ו
הכל חולים אצל צינה בזמן שהקור גדול.
וקטנים חולים אצל צינה בכל גווני.

כל מלאכה בשבת לצורך חולה שאם היא איסור דאו' מותר רק ע"י גוי,
ובדרבנן מותר ע"י שינוי (שו"ע סי' שכ"ח סי"ז)

ורוב הפוסקים נקטו שאיסורו מדבריהם משום מוליד (עיין הר"ר יוסף משדי בקובץ אליבא דהלכתא).


לא מצאתי שם מי שכותב שמותר במלאכה דאורייתא ע"י שינוי שזה הנושא כאן. אם מצאת אולי תציין בדיוק.
לא הבנתי מה שכתבת על מוליד, אנחנו מדברים בשבת ולא ביו"ט ומלאכה הנידונה כאן היא מבעיר בחוטי הלהט של התנורים.

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 4:16 pm
על ידי יאיר
[מצטער על הגודל, זה אחרי הגדלה]:
1.gif
1.gif (52.37 KiB) נצפה 10111 פעמים

http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?166770&page=51

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 4:18 pm
על ידי אוצר החכמה
להיפך, כאן כותב שבמקום שיש חוט לוהוט חימום הוא אש ממש, וכל מה שדן הוא על חשמל ללא אש.

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 4:20 pm
על ידי יאיר
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי מה שכתבת על מוליד, אנחנו מדברים בשבת ולא ביו"ט ומלאכה הנידונה כאן היא מבעיר בחוטי הלהט של התנורים.

מדובר במזגן, מפזר חום ורדיאטור, אם ישנם שם חוטי להט הנני חוזר בי.
(וכן אם היו נורות להט אחרות).

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 6:46 pm
על ידי אוצר החכמה
עד כמה שאני מבין אכן כל הדברים האלה בנויים על חוטי להט.

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 7:27 pm
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
אולי לשנות את שם האשכול? ('תורתו של ר' גדליה' מגרה מאד, וזה לא הנושא בפועל...)

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 7:50 pm
על ידי עתניאל בן קנז
קולמוס הסופר כתב:בס"ד
אולי לשנות את שם האשכול? ('תורתו של גדליה' מגרה מאד, וזה לא הנושא בפועל...)

כנראה שבכל זאת יש איזה קשר בין 'חידושיו' ופירושיו של ר' גדליה, לבין ה'חידושים' של 'בית הלל'...

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 8:50 pm
על ידי תוכן
עתניאל בן קנז כתב:
קולמוס הסופר כתב:בס"ד
אולי לשנות את שם האשכול? ('תורתו של גדליה' מגרה מאד, וזה לא הנושא בפועל...)

כנראה שבכל זאת יש איזה קשר בין 'חידושיו' ופירושיו של ר' גדליה, לבין ה'חידושים' של 'בית הלל'...


אם יש דמיון זה דמיון חיצוני. בפנימיות הם שונים מן הקצה אל הקצה.

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 9:17 pm
על ידי יאיר
יאיר כתב:
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי מה שכתבת על מוליד, אנחנו מדברים בשבת ולא ביו"ט ומלאכה הנידונה כאן היא מבעיר בחוטי הלהט של התנורים.

מדובר במזגן, מפזר חום ורדיאטור, אם ישנם שם חוטי להט הנני חוזר בי.
(וכן אם היו נורות להט אחרות).


[במפזר חום, אני מאמין שכן (ובתחילה חשבתי שמדובר רק על מזגן).
במזגן ורדיאטור לא נ"ל].

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 9:39 pm
על ידי סוקר
יאיר, אל תעלב, אבל אולי תתמקד במה שאתה יודע?

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 9:44 pm
על ידי יאיר
צודק. קבלתי בפרטי:

"ברדיאטור יש נוזל המתבשל בכל הדלקה.
אא"כ נלך ע"פ שיטת הרמב"ם שאין בישול אחר בישול גם בלח".

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 9:52 pm
על ידי קולמוס הסופר
סוקר כתב:יאיר, אל תעלב, אבל אולי תתמקד במה שאתה יודע?

מה זה מוסיף? וא"כ, למה לא בפרטי?

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 9:59 pm
על ידי אורח
יאיר כתב:צודק. קבלתי בפרטי:

"ברדיאטור יש נוזל המתבשל בכל הדלקה.
אא"כ נלך ע"פ שיטת הרמב"ם שאין בישול אחר בישול גם בלח".

שיטת הרמב"ם לא יעזור, כי כוונת מי שכתב לך באישי הוא לא על הבישול של הנוזל, אלא על חוט הלהט המבשל את הנוזל.

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 10:00 pm
על ידי אורח
קולמוס הסופר כתב:
סוקר כתב:יאיר, אל תעלב, אבל אולי תתמקד במה שאתה יודע?

מה זה מוסיף? וא"כ, למה לא בפרטי?

מן הסתם הוא רצה להרתיע אותו, ובאישי כח ההרתעה חלש יותר.

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 10:02 pm
על ידי אוצר החכמה
עתניאל בן קנז כתב:
קולמוס הסופר כתב:בס"ד
אולי לשנות את שם האשכול? ('תורתו של גדליה' מגרה מאד, וזה לא הנושא בפועל...)

כנראה שבכל זאת יש איזה קשר בין 'חידושיו' ופירושיו של ר' גדליה, לבין ה'חידושים' של 'בית הלל'...


חס ושלום אין ספק שר' גדליה נדל היה גברא רבא יר"א וחרד על דברו, ולא עשה שום דבר מחמת שחיפש להקל ולפרוץ גדרי תורה אלא להיפך. וזה פשוט לכולי עלמא גם לחולקים על רעיונותיו בתחומים שונים.

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 10:03 pm
על ידי אוצר החכמה
יאיר כתב:צודק. קבלתי בפרטי:

"ברדיאטור יש נוזל המתבשל בכל הדלקה.
אא"כ נלך ע"פ שיטת הרמב"ם שאין בישול אחר בישול גם בלח".


אם אין חוט לוהט איך החשמל מחמם את השמן?

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 10:07 pm
על ידי יאיר
בשבט הלוי - ח סימן צג יש דבר מעניין וזו מסקנתו:

http://www.otzar.org/aspcrops/106855_81 ... 122013.asp

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 10:13 pm
על ידי אוצר החכמה
שלחו לי בפרטי שכן גם דעת הגרש"ז אויערבאך להתיר בשעת הצורך. (אולי יבא השולח ויבאר כאן באר היטב)

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 10:20 pm
על ידי אוצר החכמה
סוקר כתב:יאיר, אל תעלב, אבל אולי תתמקד במה שאתה יודע?


מה יש להיעלב. לא כל אחד חייב להיות חשמלאי!

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 10:34 pm
על ידי זבול
הרב שמואל אהרן יודלביץ זצ"ל כבר חזה בספרו חשמל בשבת [משהו כזה], וגם לא אכל הביצים כיון שנתגדלו ע"י חשמל בשבת.

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 10:47 pm
על ידי היימישער
יאיר כתב:בשבט הלוי - ח סימן צג יש דבר מעניין וזו מסקנתו:

http://www.otzar.org/aspcrops/106855_81 ... 122013.asp

ועדיין נדרש שינוי כהלכה.
מעניין איזה שינוי עשה ראביי דנן.

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 10:50 pm
על ידי יאיר
הוא כתב שעה שינוי. מפרק לא מספיק?..

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 10:53 pm
על ידי אוצר החכמה
אני משער שהתכוונת למרפק?

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 10:55 pm
על ידי יאיר
אוצר החכמה כתב:שלחו לי בפרטי שכן גם דעת הגרש"ז אויערבאך להתיר בשעת הצורך. (אולי יבא השולח ויבאר כאן באר היטב)

יש כאן:
http://98.131.138.124/articles/ASSIA/AS ... 091195.asp
בקטע שתחת הכותרת "כשם שאסור להתיר את האסור כך אסור לאסור את המותר", ובמקורות שהוא מציין בהערות שם.
וכן כדאי לעיין באנציקלופדיה תלמודית ערך "חשמל".

עוד ראיתי מי שכתב:
ידוע לי ממקור מוסמך על היתרים שקיבלו מהגרשז"א להדליק מכשירים חשמליים בשבת לצורך חולה שאב"ס, אבל הגרשז"א נמנע מפסיקה פומבית בזה מפני כבודו של החזו"א (אם כי דומני שבאחד התשובות במנחת שלמה יש קטע שהוא מתיר למעשה מנימוק זה.
לי יש מקור אישי מאדם שקיבל ממנו היתר להדליק מאוורר לצורך סבו הזקן, והגרש"ז אמר לו משהו בנוסח "אם החזו"א לא היה אוסר הייתי אומר שמותר"... דהיינו, הוא לא רצה לחלוק על החזו"א להדיא, אבל דעתו הייתה דלא כהחזו"א.

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 10:56 pm
על ידי יאיר
יאיר כתב:הוא כתב שעה שינוי. מפרק לא מספיק?..
אוצר החכמה כתב:אני משער שהתכוונת למרפק?
אכן. וכן שעשה.

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 11:15 pm
על ידי היימישער
יאיר כתב:הוא כתב שעשה שינוי. מרפק לא מספיק?..

יתכן שצריך שינוי גם במלאכה עצמה ולא רק בעשיית המלאכה.

---
ובכל מקרה פרסום הדברים ובנוסח שהוא עשה את זה לא בא מעודף יראת שמיים בלשון המעטה.
הנה ציטוט מר' מנשה הקטן על ענין זה ממש:
שו"ת משנה הלכות ח"ו סימן ס"ה
ועל דבר שאלתו עוד בענין ב' שינויים בחילול שבת ח"ו ולחולה שאבס"כ עכ"פ אהובי ידידי זה כמה פעמים אשר שאל מאתי על זה על הטעלעפאן וגם כמדומה בכתב אבל אין אלו דברים שניתנו לכתוב ובפרט בדור הפרוץ הזה אשר פרוץ מרובה על העומד ועל כל האיסור ימצאו היתר וכ"ש אם ימצאו איזה היתר לחלל שבתות ח"ו ע"י שינויים ועיין בספר רב פעלים סי' ד' ומשפטי עזיאל ח"ב סי' ל' וחבלים בנעימים ח"ד סי' ג' ושו"ת בני ציון סי' י"ד ובספרי שו"ת משנה הלכות ח"ג סי' ל"ה ד"ה אמנם ולכן אין דעתי נוחא לכתוב מזה כלום ויסלח לי מאד ויותר טוב בזמן הזה לבלות בדברי תורה לפלפל ולסלסל בהם ובדברי רבותינו הקדושים הראשונים והאחרונים הפך בה והפך בה דכולה בה.

Re: תורתו של ר' גדליה נאדל

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 11:15 pm
על ידי יאיר
היימישער כתב:
יאיר כתב:הוא כתב שעשה שינוי. מרפק לא מספיק?..

ובכל מקרה פרסום הדברים ובנוסח שהוא עשה את זה לא בא מעודף יראת שמיים בלשון המעטה.

בזה לא ראיתי מי שחולק.