עמוד 6 מתוך 7

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: א' פברואר 28, 2021 8:54 am
על ידי לבי במערב
גביר כתב:בגליון 'בית נאמן' האחרון [תצוה תשפ"א, לא מצאתי עותק מקוון] . .
כאן (ע' 1 הע' 2).

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: א' פברואר 28, 2021 8:58 am
על ידי גביר
יישר כח!

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: א' פברואר 28, 2021 10:17 am
על ידי פרנצויז
גביר כתב:בגליון 'בית נאמן' האחרון [תצוה תשפ"א, לא מצאתי עותק מקוון] מביא הרב מאיר מאזוז את שד"ל ומגדיר אותו [בהערה] 'חצי תורני חצי משכיל'

viewtopic.php?f=7&t=42850&p=683628&hilit=#p683358

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ב' אוגוסט 09, 2021 9:05 am
על ידי גביר
בגליון בית נאמן האחרון, ראה תשפ"א, הערה 22 הביא את שד"ל בהסתייגות.

https://www.ykr.org.il/wp-content/uploa ... ה-תשפא.pdf

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: א' ספטמבר 05, 2021 7:21 am
על ידי משה פרץ
בן מיכאל כתב:
אשר ברא כתב:
בן מיכאל כתב:אני מתכוון יותר באופן כללי, להלן כמה דוגמאות: הרמב"ם בסוף ימיו הודה לקבלה, הגר"א בסוף ימיו הודה לחסידות, להבדיל אא"ה אריסטו בסוף ימיו הודה לתורה וכן הלאה.
מבחינתי די לדברי ההבל הללו.

אוצר החכמה כתב:לא צריך להתרגז זה סתם בדיחות. (יש אנשים שמאמינים לבדיחות)

בדחני דמלכא הלא הם הרב שם טוב גאון מסנאויא "... ולדעתי שר"מ ז"ל ידע בהם בסוף ימיו" (מגדל עוז יסודי התורה א, י).
והחכם הרב דון יצחק אברבנאל "ואין ספק שדברי קבלה היו אשר שמע באחרית ימיו" (נחלת אבות ג, יז).
ומאנשים שהאמינו נמנים גם האברבנאל הנ"ל "וכבר סופר מאריסטו כמו שכתבתי על משנת שמעון הצדיק שאחרי שראה (- אריסטו) אותו (- את שמעון הצדיק) בירושלים ושמע דבריו בדרושים האלהיים חזר בו מדעותיו." (שם).
ור' יעקב כולי (ילקוט מעם לועז שמות ב, תקיב).

על המגדול עוז, כבר הכו רבים על קדקודו ואכמ"ל.
האברבנאל לכאורה עשה זאת כי רבים נטו אחר אריסטו ושינה במקום מצוה, וכמדומני שהוא כתב משהו בסגנון, וידוע כי הגר"א אמר על דבר זה (שאריסטו חזר בו) שזה לא יתכן.


בדברי הרב מגדל עוז, ראה עוד ב- https://gilyonot.blogspot.com/2014/07/blog-post.html

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ו' פברואר 11, 2022 10:40 am
על ידי גביר
גם השנה, כבשנה שעברה, חוזר הרב מאיר מאזוז בבית נאמן האחרון - גליון 296 פרשת תצווה ה' תשפב, עמ' 4, מביא את דעת שד"ל על רש"י אם כי במילים אחרות וחוזר ומגדיר את שד"ל -

- 'חצי משכיל וחצי למדן'.

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ג' פברואר 15, 2022 12:23 pm
על ידי בתוך הגולה
הגהמ כתב: אציין לדוגמא לדבריו בענין לא תשיך שהרחיק לכת לפרש שאין חילוק בין נכרי לאחיך וגם לנכרי עני אסור להלוות ברבית (קשה לטעון שנסיבתו כאן היתה 'פשוטו של מקרא' ולא רוח אפולוגטית כנגד אלו שמונין את ישראל על דבר לנכרי תשיך) ...



ביחס לזה ראוי להזכיר את דברי בעל הכתב והקבלה בספרו עיון תפילה בברכת 'שלא עשאני נכרי'
והאומר כי שם נכרי המוזכר במקראות על שאינו ישראל אינו מצד שינוי הדת כי אם מצד זרות מקומו להיותם זרים נגד ישראל שהיו תושבי הארץ ומזה השתבשו להקל באסור רבית לישראל וזה טעות


הגהמ כתב:
וכן בעל הכתב והקבלה שמביא מפירושו לתורה פעמים רבות. (ובמקו"א הראה ר"א בראדט שבהקדמתו לכתב והקבלה דפו"ר הזכיר לשבח ספרי שד"ל ובהוצאות מאוחרות הושמטו הדברים).



היכן כתב ע"כ ר"א בראדט? אני מצאתי לרב ר"ב פוזן בספרו פרשגן בראשית ירושלים תשע"ב עמ' 50 הערה 7 ש'האשים' בהשמטה זו את חתן המחבר עי"ש.

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ג' פברואר 15, 2022 12:36 pm
על ידי חד ברנש
ר"א בראדט כתב לי, שהוא עסק בעניין בבלוג הזה
https://seforimblog.com/2011/11/using-w ... h-wessely/

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ג' פברואר 15, 2022 1:03 pm
על ידי גביר
א. עוד על פירושים מסוג זה אצל שד"ל:

הרצאה מימי העיון בתנ"ך של מכללת הרצוג - https://www.youtube.com/watch?v=0aR3qpsn01Y

שיעור של חיים חמיאל - https://www.youtube.com/watch?v=cvL4wOkPzPI

[הגדרה של שד"ל כ'טרום קונסרבטיבי' שם דקה 45 בערך].

ב. מעוררת ענין מיוחד ההשערה של ר"א בראדט על התייחסותו של רבי יעקב קמינצקי לשד"ל, האם יש מקורות נוספים העשויים להעיד על הכרות שלו ושל בני דורו עם שד"ל ואולי גם ביקורת עליו? האם יתכן שחיבוריו היו מוכרים במידה זו או אחרת בישיבות ליטא או שלר' יעקב קמינצקי היתה הכרות איתם עקב עיסוקו המוגבר במקרא?

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ג' פברואר 15, 2022 2:06 pm
על ידי בתוך הגולה
חד ברנש כתב:ר"א בראדט כתב לי, שהוא עסק בעניין בבלוג הזה
https://seforimblog.com/2011/11/using-w ... h-wessely/


יש"כ! [שוב פעם באנגלית? מה יהיה]
אם אני מבין נכון רא"ב מתייחס להשערתו של ררב"פ כביכול החתן של הכוה"ק השמיט את שמו שד"ל מההקדמה להכתוה"ק אבל הוא דוחה אותה ומעלה השערה אחרת שסיבת ההשמטה היא ספרו של שד"ל נגד הקבלה שהתפרסם בין המהדו"ק של הכוה"ק למהדורות הבאות.

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ש' מרץ 19, 2022 7:50 pm
על ידי גביר
בבית נאמן האחרון [של הרב מאיר מאזוז, גליון 301, טז אדר ב, פרשת צו, ה'תשפ"ב], הערה 16, ישנו ביטוי חריף על עמיתו וידידו של שד"ל, יש"ר.

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ש' מרץ 19, 2022 10:59 pm
על ידי איש פלוני
בתשו' מנח"י ח"ד סי' י' "וז"ל החכם שמואל דוד לוצאטו".
(א"כ לא נראה שידע מי הוא).

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ד' מרץ 23, 2022 6:05 pm
על ידי בתוך הגולה
בעת האחרונה שמעתי הרצאה 'שד"ל כפרשן המקרא' מאת הרב פרופ' מאיר לוקשיין (אין לי מושג מיהו ולא שמעתי שמעו מבלעדי זו).

בהרצאה הוא מרבה בציטטות מעניינות מפירושי שד"ל לתורה שמהם משתקפת דמותו הדואלית והלא נוחה להגדרה.
אביא כאן ציטטה אחת מעניינת מאד מפירושו לפסוק 'ואהבת את ה' אלוקיך' (דברים ו ה).
מצוות אהבת ה ', הוא דבר הצריך פירוש, לא שהענין קשה או מסופק מצד עצמו, אלא מפני המתפלספים שהכניסו דעות חכמי יון בתורת ישראל, ושינו מראיהם של עניני התורה להסכימם עם דברי הפילוסופים, והואיל ולא היה זה אפשרי, עשו מהתורה והפילוסופיה ונשארו קרחים מכאן ומכאן. ועכשו כבר בטלה התפלספות הקדומה ההיא, ועדיין ספרי ישראל מלאים ממנה, באופן שאין בהם קורת רוח לא לחוקרים האמיתיים ולא לתורניים האמיתיים...
והרמב"ם חשב (מורה חלק ג' פרק כ"ח) שאהבת ה' לא תיתכן אלא בהשגות המציאות כולה כפי מה שהיא ובחינת חכמתו בה, ובגלל הדבר הזה כתב בהלכות יסודי התורה שלושה פרקים (ב' ג' ד') ללמד את העם קצת מחכמת הבריאה, למען תובא בלבם אהבת ה'; וכל זה רחוק מאוד מכוונת התורה, והפרקים ההם אין להם ענין עם ספרו משנה תורה, ואם היה פילוסוף באמת, היה מבין כי אפשר שיבוא דור אחר ויבטל דעות אריסטו ותלמידיו בחכמת הטבע ובתכונת השמים, ונמצא ספרו מורה שקר; אבל הוא היה מאמין (מורה חלק ב' פרק כ"ב) כי כל מה שאמר אריסטו בכל הנמצא אשר מתחת גלגל הירח עד מרכז הארץ, הוא אמת בלא ספק...
ואינני אומר זה לגרוע כחוט השערה מכבודו של הרמב"ם, אלא להודיע לבחורי הדור כי הפילוסוף האמיתי אין ראוי לו שיסמוך על פילוסופים אחרים, אבל ראוי שיצרוף כל ענין בכור בחינתו, ומי שאין בו כוח לכך אבל הוא סומך על הפילוסופים המפורסמים בימיו ( כמו שסמכו ראב"ע ורמב"ם על אריסטו ועל חכמי ישמעאל, וכמו שסמך רמבמ"ן על לייבניץ ועל וואלף, וכמו שאחרים סומכים עתה על קאנט ועל העגעל או על שפינוזה), איננו פילוסוף יותר ממי שסומך על אברהם אבינו ועל משה ועל הלל ורבי עקיבא.
ואין כוונתי בזה להניא את לב הבחורים מללמוד החכמות והלשונות, כי מעולם לא עלה זה על לב אבותי ורבותי חכמי איטליאה; אבל כל ישעי וכל חפצי הוא להרחיק את הבחורים מלקבל בעיניים עצומות כל מה שהוא מפורסם ומפואר בדורם, וזו רעה חולה באה להם לא מהחקירה ואהבת האמת, אלא מאהבת הכבוד המדומה ומהיותם מבקשים למצוא חן בעיני אנשי הדור.
אבל אוהבי האמת ובעלי שכל חזק ואמיץ יודעים כי כמה דעות היו לתהילה ולתפארת בדור או בדורות, ונפלו בדור אחר בבוז ושכחה, וכמה דעות היו לקלון ולחרפה במשך עדן ועדנין, והיו אחר זמן לשם לתהילה, ותימלא הארץ אותם.

[תיקנתי מעט שגיאות הקלדה]

-------------------
איש פלוני כתב:בתשו' מנח"י ח"ד סי' י' "וז"ל החכם שמואל דוד לוצאטו".
(א"כ לא נראה שידע מי הוא).


ויש להשוות לתשובתו (גבי מנדלסון ורש"ד) שם ח"ט סי' קב

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ד' מרץ 23, 2022 9:51 pm
על ידי פילווישוק
בתוך הגולה כתב:בעת האחרונה שמעתי הרצאה 'שד"ל כפרשן המקרא' מאת הרב פרופ' מאיר לוקשיין (אין לי מושג מיהו ולא שמעתי שמעו מבלעדי זו).

פר' מאיר יצחק [מרטין] לוקשין - עורך ומהדיר פירוש הרשב"ם עה"ת בהוצ' חורב [וכמה כרכים על הרשב"ם באנגלית].

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ד' מרץ 23, 2022 11:29 pm
על ידי מקדש מלך
בתוך הגולה כתב:מצוות אהבת ה ', הוא דבר הצריך פירוש, לא שהענין קשה או מסופק מצד עצמו, אלא מפני המתפלספים שהכניסו דעות חכמי יון בתורת ישראל, ושינו מראיהם של עניני התורה להסכימם עם דברי הפילוסופים, והואיל ולא היה זה אפשרי, עשו מהתורה והפילוסופיה ונשארו קרחים מכאן ומכאן. ועכשו כבר בטלה התפלספות הקדומה ההיא, ועדיין ספרי ישראל מלאים ממנה, באופן שאין בהם קורת רוח לא לחוקרים האמיתיים ולא לתורניים האמיתיים...
והרמב"ם חשב (מורה חלק ג' פרק כ"ח) שאהבת ה' לא תיתכן אלא בהשגות המציאות כולה כפי מה שהיא ובחינת חכמתו בה, ובגלל הדבר הזה כתב בהלכות יסודי התורה שלושה פרקים (ב' ג' ד') ללמד את העם קצת מחכמת הבריאה, למען תובא בלבם אהבת ה'; וכל זה רחוק מאוד מכוונת התורה, והפרקים ההם אין להם ענין עם ספרו משנה תורה, ואם היה פילוסוף באמת, היה מבין כי אפשר שיבוא דור אחר ויבטל דעות אריסטו ותלמידיו בחכמת הטבע ובתכונת השמים, ונמצא ספרו מורה שקר; אבל הוא היה מאמין (מורה חלק ב' פרק כ"ב) כי כל מה שאמר אריסטו בכל הנמצא אשר מתחת גלגל הירח עד מרכז הארץ, הוא אמת בלא ספק...
ואינני אומר זה לגרוע כחוט השערה מכבודו של הרמב"ם, אלא להודיע לבחורי הדור כי הפילוסוף האמיתי אין ראוי לו שיסמוך על פילוסופים אחרים, אבל ראוי שיצרוף כל ענין בכור בחינתו, ומי שאין בו כוח לכך אבל הוא סומך על הפילוסופים המפורסמים בימיו ( כמו שסמכו ראב"ע ורמב"ם על אריסטו ועל חכמי ישמעאל, וכמו שסמך רמבמ"ן על לייבניץ ועל וואלף, וכמו שאחרים סומכים עתה על קאנט ועל העגעל או על שפינוזה), איננו פילוסוף יותר ממי שסומך על אברהם אבינו ועל משה ועל הלל ורבי עקיבא.
ואין כוונתי בזה להניא את לב הבחורים מללמוד החכמות והלשונות, כי מעולם לא עלה זה על לב אבותי ורבותי חכמי איטליאה; אבל כל ישעי וכל חפצי הוא להרחיק את הבחורים מלקבל בעיניים עצומות כל מה שהוא מפורסם ומפואר בדורם, וזו רעה חולה באה להם לא מהחקירה ואהבת האמת, אלא מאהבת הכבוד המדומה ומהיותם מבקשים למצוא חן בעיני אנשי הדור.
אבל אוהבי האמת ובעלי שכל חזק ואמיץ יודעים כי כמה דעות היו לתהילה ולתפארת בדור או בדורות, ונפלו בדור אחר בבוז ושכחה, וכמה דעות היו לקלון ולחרפה במשך עדן ועדנין, והיו אחר זמן לשם לתהילה, ותימלא הארץ אותם.

תאלמנה שפתי שקר הדוברות על צדיק עתק ובוז.
וכל אלו משקרי המרגלים, שידעו שדבר שקר שאין אומרים בו אמת מתחילתו לא קאי.
הצביעות פשוט מבחילה, עד שלא יכלתי לשתוק.

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ה' מרץ 24, 2022 3:33 pm
על ידי בתוך הגולה
הרב פילווישוק יש"כ.

להערת הרב מקדש מלך
מכמה וכמה טעמים שאכ"מ לפרטם איני מקבל את אבחנתו שיש בדברי שד"ל צביעות ושכל מגמתו היא לפרוש מלכודת ליראי ה' כי ציד בפיו בדברים כנגד הפילוסופיה.
לענ"ד נכון יותר לומר ששד"ל היתה לו מידה גדושה של עזות. היא שעמדה לו לדחות מסקנות פילוסופים ולהיבדל מרוחות הזמן שהיו נפוצים במקומו והיא שהדיחתו לפקפק במסורת קדמונים ולפגוע בכבוד חכמים (אף שעצם הביקורת כלפי הרמב"ם והימשכו אחר הפילוסופיה כבר קדמו לו בה יראים ושלמים כידוע ואכ"מ).

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ה' מרץ 24, 2022 4:25 pm
על ידי מקדש מלך
אין לי רצון להאריך בדיון אודות הברנש, בשגם שהוא מן המתים, וכל דעותיו אינן מזיזות לאיש. לא השאירו שום רושם על אף עדה ואף אחד (אפיקורוסות היא "מהלך", אם כי רגליה יורדות מוות. אבל "שיקרא" סתם לא קאי, ויש עוד כיוצ"ב, ואכ"מ). אבל אציין שדעתי עליו אינה נבנית כמובן על הציטוט הזה, אלא ממקורות אחרים ומימים ימימה. רק כאן הערתי, משום כבוד רבן של ישראל, הנשר הגדול (וכמובן שבמכתבי שד"ל לחבריו, כל צרוע וכל זב, בהם לא פשט טלפיו, אלא גילה מצפוני לבבו, השריץ חוצפתו וצחנתו, למען יכבדוהו כערכו, שאינו פתי כקהל שומעי לקחו...)

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: א' אפריל 24, 2022 8:52 am
על ידי גביר
דברים של הראי"ה קוק שאולי מתייחסים לשד"ל ולדומיו -

קבצים מכתבי יד קדשו א, עמ' קלג [עמ' 124 בדפי אוצה"ח]

אורות המדע [בעריכת חיים ויסמן], הר ברכה תשפ"ב עמ' 318-315 ; 324-323.

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ב' אפריל 25, 2022 12:27 am
על ידי צופה_ומביט
ראיתי עכשיו בהגדה של פסח עם ביאור זכר יהוסף מרבי יוסף זכריה שטרן אב"ד שאוול בביאור שאלת הבן החכם, מביא ציטוט ['וע' באור שד"ל וכו' עכ"ל'] מפירוש שד"ל לירמיה, כחלק מביאורו ללשון שאלת הבן החכם.

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ב' ספטמבר 12, 2022 9:38 am
על ידי גביר
מקור נאמן לר"מ מאזוז, חלק ג, סימן אלף שלד.

הביאו הרב זאב ערבות כאן -

viewtopic.php?f=7&t=49407&start=80

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ב' נובמבר 07, 2022 8:51 am
על ידי גביר
רמ"מ מלובביץ' מפנה לשד"ל בהגדה שלו -

סימן סדר של פסח קדש כו'. במחזור ויטרי סי' סה הובאו סימנים אלו ב"סדר ערוך שסידר ר' שלמה בר יצחק זצ"ל" – רש"י (ויש אומרים כי אחד מבעלי התוספות ר' שמואל מפלייזא – מפלייש – הובא באור זרוע סי' רנ"ו – חבר הסימן קדש ורחץ כו'. שד"ל בשם כת"י . ובפרדס לרש"י , בהגמ"יי (על סדר הגדה שברמב"ם) ובאבודרהם6 הובאו עוד סימני סדר של פסח בנוסחאות שונות. אבל בפרי עץ חיים (שער חג המצות פו"ז) , במשנת חסידים ובסידור האריז"ל מבאר סדרו של פסח על פי הסימן קדש ורחץ כו'. והאלשיך חיד"א ועוד פירשו על דרך המוסר.

ובפירוש דברי שלום שם -
כך כתב בהמגיד ה' אדר תרכ"ב ע' 45 (יש בידי קלף ... שכתב אחד מרבני אשכנז מתלמידי מהרי"ל ומחותנו, והיה רב בעיר ביננא, והיה כותב אחר שנת רי"ז, ושם ראיתי כי ר' שמואל מפלייזא הנ"ל הוא שחיבר הסימן לסדר של פסח: קדש ורחץ כרפס יחץ ... היקר ר' יעקב פורמיגיני איש פאדובה שנתן לי הכ"י הנ"ל במתנה). הובא בכמה מקומות משמו. וכן הוא ב"אוצר טוב", ברלין תרל"ט, ע' 48 (ר' שמואל מפליזא הוא בעל קדש ורחץ, עי' כת"י פורמיגיני).

אמנם קשה להסיק מכאן על יחסו של רמי"מ לשד"ל בכלל, מכל מקום לא נמנע מלזהכירו.

ותודה לרב גימפעל שהפנה לדברים כאן -

viewtopic.php?f=7&t=2573&start=440

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ב' נובמבר 07, 2022 12:43 pm
על ידי לבי במערב
גביר כתב:מכל מקום לא נמנע מלזהכירו.
רק כדי לציין לכת"י שהובא בדבריו...

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ב' נובמבר 07, 2022 11:05 pm
על ידי חברא

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ד' נובמבר 09, 2022 8:53 pm
על ידי עמקן
צופה_ומביט כתב:ראיתי עכשיו בהגדה של פסח עם ביאור זכר יהוסף מרבי יוסף זכריה שטרן אב"ד שאוול בביאור שאלת הבן החכם, מביא ציטוט ['וע' באור שד"ל וכו' עכ"ל'] מפירוש שד"ל לירמיה, כחלק מביאורו ללשון שאלת הבן החכם.

לא רואים מזה כלום. היה לו שיטה שמותר ללמוד מרשע. הוא ביאר שיטתו בספרו זכר יהוסף ח"ב סי' קעג.

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ו' נובמבר 11, 2022 1:39 am
על ידי דרופתקי דאורייתא
נשאלתי השבוע מבחור אינטליגנט בן ישיבתנו, כי מצא חיבור של שד"ל על התורה שיצא בשנת תשע"ו, מכ"י תלמידו רבי יצחק פארדו כמדומה, ומצא בו הרבה דברים מועילים אולם היה בו גם הרבה חצץ, האם מותר ללמוד בו?
ושאלתי את אחד מגדולי הדור אשר הוא חכם כולל ובקי הרבה בתנ"ך ומפרשיו, בפילוסופיה ובשפות שמיות וכדו', ואמר לי שבחורים לא ילמדו בו!
ראשית ימלאו את עצמם בבישרא שמינא, בחיבורי גדולי המפרשים, כולל רלב"ג ספורנו וכדו', ואח"כ לכשיגדל יוכל להבדיל בין תכלת לקלא אילן, אולם בבחרות הדבר יכול לגרום לבלבול.
הוא הוסיף ואמר כי גם מרנא הבא"ח הזכירו פעם אחת, וכן הביאו מדבריו הגאון רבי אברהם ברוך מני בביאורו על ספר גיא חזיון לרבי אברהם ממונסליצי (אלכסנדריה תר"ם), והגאון רבי עזרא דנגור בחיבורו על התורה עדי זהב.

יש להוסיף, כי בחיבורי הגאון רבי ישראל משה חזן (המשי"ח) מזכירו בכבוד אולם מתעמת עמו רבות, בפרט בחיבורו שארית הנחלה.
גם הפילוסוף הגדול רבי אליהו בן אמוזג מתעמת עמו הרבה, ובפרט על הכחשתו את הזוהר בספר הויכוח, כתב הוא חיבור שלם בשם טעם לש"ד, אשר הוא דוחה את הכחשותיו וטענותיו אחת לאחת.

אחר שעניתי לבחור את דבריי, שאל אם יוכל לשמור בינתיים את החיבור בביתו ללא עיון בו. ואמרתי לו כי לכאורה מכיון שעתה פסק לו הגאון שליט"א כי לא יוכל ללמוד בו מחשש כפירה ובלבול הדעת, הוא לגביו בגדר "אל תשכן באהליך עולה" (כתובות יט).

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: א' ינואר 22, 2023 10:38 pm
על ידי גביר
על יחסם של עורכי 'דעת מקרא' לשד"ל ושימושם בחלק מעקרונתיו הפרשניים [לצד שימושם בעקרונותיו של רד"צ הופמן] -
יהודה קיל, לגמרו של המפעל הפרשני דעת מקרא, ירושלים תשס"ג, עמ' 35

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ב' ינואר 23, 2023 12:48 am
על ידי א איד
במהדורה שבאוצר, הוא בע' 12.

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ב' ינואר 23, 2023 2:31 pm
על ידי באמונתו
לא יודע אם נכתב כבר, ציון לפירושי שד"ל על תנ"ך, במהדורה חדשה ומתוקנת: https://mg.alhatorah.org/

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ו' אפריל 07, 2023 10:06 am
על ידי גביר
רצ'ה קלישר יוצא במאמר נגד שד"ל -

הרב אברהם יצחק ברומברג, מגדולי התורה והחסידות ספר יז : רבי צבי הירש קלישר, ירושלים תש"ך, עמ' כה.

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ה' יוני 08, 2023 4:50 pm
על ידי מקדש מלך
עקביה כתב:דברים פרק טז
(א) שָׁמוֹר אֶת חֹדֶשׁ הָאָבִיב וְעָשִׂיתָ פֶּסַח לַה' אֱלֹהֶיךָ כִּי בְּחֹדֶשׁ הָאָבִיב הוֹצִיאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ מִמִּצְרַיִם לָיְלָה:
(ב) וְזָבַחְתָּ פֶּסַח לַה' אֱלֹהֶיךָ צֹאן וּבָקָר בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם:
...
(ז) וּבִשַּׁלְתָּ וְאָכַלְתָּ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ בּוֹ וּפָנִיתָ בַבֹּקֶר וְהָלַכְתָּ לְאֹהָלֶיךָ:

מפסוקים אלה עולה שאלה גדולה. בפסוק ב' נראה שהפסח בא מן הבקר, ומפסוק ז' נראה שהפסח נאכל מבושל. יעוי' רש"י. פירושים ע"ד הפשט יש ברמב"ן (פסוק ב) ובחזקוני (פסוק ז).

וזה מה שכתב שד"ל:
[ ב ] וזבחת פסח ... צאן ובקר: לפי הפשט פסח מצרים לא היה אל מן הצאן ולא היה נאכל אלא צלי, הכול בעבור החיפזון; ופסח דורות היה צאן או בקר והיה מותר לבשלו במים, כי לא היה שם חיפזון, ואעפ"כ נהגו קדמונינו להוסיף זכר ליציאת מצרים ולהביא מן הצאן בלבד ולעשותו צלי, זכר לפסח מצרים.

ולאשר אמרו רבותינו "כל מקום שפקרו המינים תשובתן בצידה", אמרתי להציג את לשון הכתוב בדברי הימים ב' פרק לה, שיראה כל הרואה בעין כי לשונו מתכתב עם לשון התורה בפרשת ראה, ומפרש את משמעותה כחז"ל, ולא כדברי המהביל.

(ז) וַיָּרֶם יֹאשִׁיָּהוּ לִבְנֵי הָעָם צֹאן כְּבָשִׂים וּבְנֵי עִזִּים הַכֹּל לַפְּסָחִים לְכָל הַנִּמְצָא לְמִסְפַּר שְׁלֹשִׁים אֶלֶף וּבָקָר שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים אֵלֶּה מֵרְכוּשׁ הַמֶּלֶךְ: ס
(ח) וְשָׂרָיו לִנְדָבָה לָעָם לַכֹּהֲנִים וְלַלְוִיִּם הֵרִימוּ חִלְקִיָּה וּזְכַרְיָהוּ וִיחִיאֵל נְגִידֵי בֵּית הָאֱלֹהִים לַכֹּהֲנִים נָתְנוּ לַפְּסָחִים אַלְפַּיִם וְשֵׁשׁ מֵאוֹת, וּבָקָר שְׁלֹשׁ מֵאוֹת:
(ט) וכונניהו וְכָנַנְיָהוּ וּשְׁמַעְיָהוּ וּנְתַנְאֵל אֶחָיו וַחֲשַׁבְיָהוּ וִיעִיאֵל וְיוֹזָבָד שָׂרֵי הַלְוִיִּם הֵרִימוּ לַלְוִיִּם לַפְּסָחִים חֲמֵשֶׁת אֲלָפִים, וּבָקָר חֲמֵשׁ מֵאוֹת:
(י) וַתִּכּוֹן הָעֲבוֹדָה וַיַּעַמְדוּ הַכֹּהֲנִים עַל עָמְדָם וְהַלְוִיִּם עַל מַחְלְקוֹתָם כְּמִצְוַת הַמֶּלֶךְ:
(יא) וַיִּשְׁחֲטוּ הַפָּסַח וַיִּזְרְקוּ הַכֹּהֲנִים מִיָּדָם וְהַלְוִיִּם מַפְשִׁיטִים:
(יב) וַיָּסִירוּ הָעֹלָה לְתִתָּם לְמִפְלַגּוֹת לְבֵית אָבוֹת לִבְנֵי הָעָם לְהַקְרִיב לַיקֹוָק כַּכָּתוּב בְּסֵפֶר מֹשֶׁה וְכֵן לַבָּקָר:

לאמר, הכבשים הם "הפסחים", וה"בקר" הוא דבר המתלווה תמיד ל"פסחים".

(יג) וַיְבַשְּׁלוּ הַפֶּסַח בָּאֵשׁ כַּמִּשְׁפָּט, וְהַקֳּדָשִׁים בִּשְּׁלוּ בַּסִּירוֹת וּבַדְּוָדִים וּבַצֵּלָחוֹת וַיָּרִיצוּ לְכָל בְּנֵי הָעָם:

הפלא ופלא. את הפסחים "בישלו" (כלשון הכתוב בפרשת ראה), אבל "באש", ולא סתם באש אלא "כמשפט" - כפי ציווי התורה לאכול אותו צלי אש, ואילו את הקדשים האחרים בשלו "בסירים" ולא באש.

וכל מלה נוספת מיותרת...

(ואמנם דבריו נדחו בדחייה שלימה ואין מה להוסיף, אבל כן יש מה להוסיף ולהראות את הצביעות האופיינית. אם חשב שד"ל שאפשר לפרש פשט בניגוד לחז"ל, כי פשט לחוד והלכה לחוד, לא היה צריך להסביר את "מנהג הקדמונים", כי פשט לחוד והלכה לחוד. ואם חשב שגם הקדמונים חשבו כמותו, והרי הם כתבו בפירוש פעמים רבות במשנה ובתלמוד שמדובר בפסול גמור ולאו דאורייתא, ולמה הנחילו שקר לדורות, ולא אמרו שהוא מנהג או תקנה זכר ליציאת מצרים? ואם חלק עליהם וכפר בדבריהם, למה לא חלק ביושר, כמו כל מרעיו מאשכנז?)

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: א' יוני 11, 2023 2:39 pm
על ידי עקביה
מקדש מלך כתב:וכל מלה נוספת מיותרת...

לגבי צלי אש אתה ודאי צודק (כפי שכתבו הראשונים בדברים על אתר), ולגבי צאן ובקר, יאמר לך שד"ל ש'קדמונים' היינו יאשיהו, וממילא אין כאן שום דחייה לדבריו.
מקדש מלך כתב:(ואמנם דבריו נדחו בדחייה שלימה ואין מה להוסיף, אבל כן יש מה להוסיף ולהראות את הצביעות האופיינית. אם חשב שד"ל שאפשר לפרש פשט בניגוד לחז"ל, כי פשט לחוד והלכה לחוד, לא היה צריך להסביר את "מנהג הקדמונים", כי פשט לחוד והלכה לחוד. ואם חשב שגם הקדמונים חשבו כמותו, והרי הם כתבו בפירוש פעמים רבות במשנה ובתלמוד שמדובר בפסול גמור ולאו דאורייתא, ולמה הנחילו שקר לדורות, ולא אמרו שהוא מנהג או תקנה זכר ליציאת מצרים? ואם חלק עליהם וכפר בדבריהם, למה לא חלק ביושר, כמו כל מרעיו מאשכנז?)

לא הבנתי את טענת הצביעות.
זה שנהגו בצאן דווקא, ברור מהפסוקים בד"ה שהבאת, ולכן אם הוא חושב שהפשט שונה יש צורך להסביר את מנהג הקדמונים.
ולגבי חז"ל, שד"ל מן הסתם יאמר שהם קבעו את ההלכה שאף פסח דורות בצאן דייקא [נושא זה נדון כבר בכו"כ אשכולות ואני לא רואה צורך לפתוח אותו כאן שוב].

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: א' יוני 11, 2023 2:58 pm
על ידי מקדש מלך
א) היות והוא טעה טעות גמורה בעניין הבישול, אם כן כל התיזה של החפזון שבגללה היו דינים שונים בפסח מצרים קרסה, וממילא אין טעם להתעקם ולטעון שיש גזירת הכתוב בלי שום טעם שפסח דורות שונה מפסח מצרים דווקא לעניין בקר ולא בשום דבר אחר (בפרט שהכתוב מדגיש כמה פעמים בפסחי דורות שהם נעשים "ככל חוקת הפסח").

ב) היות וביאשיהו אנחנו רואים שהדרך הוא להצמיד את ה"פסחים" ל"בקר" ולהתייחס אליהם כשני מיני קרבנות שצמודים באופן טבעי זה לזה, אין שום סיבה להסביר אחרת בתורה.
בפרט שההסבר הזה מצריך להמציא מהאויר "מנהגים" מחודשים שאיש לא שמע עליהם מעולם, ואילו ההסבר הטבעי לא מצריך למצוץ מהאצבע שום דבר נוסף חוץ מחוק התורה הידוע.

ג) היות ושד"ל לא ידע את הפסוקים של דברי הימים, שהרי משם מוכח שהרעיון שלו לעניין צלי שגוי לחלוטין, ממילא אין טעם לנסות ליישב ש"הקדמונים" הם יאשיהו שהוא לא ידע כלל על קיומו. ממילא הקדמונים היא ההלכה המוכרת לכל דרדק (בלי קשר, למה לו לחכמולוג לסתום את לשונו ולקרוא ליאשיהו "קדמונים", וכי מרוב ענווה שהיתה בו לא רצה לגלות לנו שיודע שיש כבר מקור למנהג מיאשיהו?! ובכלל, חזקה על הכותב שהתכוון למה שכל קורא נורמלי מבין ממנו, ולא כתב חידות). וזוהי בדיוק טענת הצביעות.

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: א' יוני 11, 2023 8:16 pm
על ידי באמונתו
כידוע (עפ"י מאמרים רבים אשר כבר כתבו והוכיחו בזה), הרי שמדרשי המקראות שבתורה, לא התחילו בתקופה התנאית דווקא, אלא לפחות כבר בסוף בית ראשון (ק"ו בתקופת אנשי כנסת הגדולה וראשית בית שני).
כמפורסם מדברי הרמב"ם, אשר בפרשנות דברי התורה, אין מעלה ויתרון לנביא, על אחרים חכמים מדורו, והלא לא בשמים היא, אין נביא רשאי לחדש דבר. בהקדמת הרמב"ם למשנה:
ובזה בלבד נבדל הנביא משאר בני אדם בתורה, אבל בעיון ובדין ובחקירה בדיני התורה, הרי הוא כשאר החכמים הדומים לו שאינם נביאים, ואם יפרש איזה פירוש, ויפרש מי שאינו נביא פירוש אחר, ויאמר הנביא אמר לי ה' כי פירושי הוא הנכון, אין שומעין לו, אלא אפילו אלף נביאים שכולם כאליהו ואלישע פירשו איזה פירוש, ואלף חכמים וחכם פירשו היפך אותו הפירוש, אחרי רבים להטות, ועושים כדברי האלף חכמים וחכם, לא כדברי האלף נביאים המופלגים, וכך אומרים חז"ל, האלקים, אלו אמרה לי יהושע בן נון בפומיה לא הוה ציתנא ליה ולא שמענא מניה, ואמרו עוד אם יבוא אליהו ויאמר חולצין במנעל שומעין לו, בסנדל אין שומעין לו.
כוונתם בכך שאין תוספת וגרעון בתורה מצד הנבואה בשום פנים.
וכן אם אמר הנביא שה' אמר לו כי הפסק במצוה פלונית כך, ושדינו של פלוני הוא הנכון, הרי אותו הנביא נהרג לפי שהוא נביא שקר כמו שביארנו, לפי שאין תורה אחרי השליח הראשון ואין תוספת ואין גרעון, לא בשמים היא, ולא המחנו ה' אל הנביאים, אלא המחנו אל החכמים בעלי הדין, לא אמר ובאת אל הנביא, אלא אמר ובאת אל הכהנים הלוים ואל השופט, וכבר האריכו חכמים בענין זה מאד מאד, והוא הנכון.
ממילא, מן המקראות שברוח הקודש שבדברי הימים, נוכל להוכיח רק דבר אחד, והוא שכך יישבו בני אותו דור, סתירות אלו במקראות שבתורה, הנוגעות אל קרבן הפסח.
מבחינה הפרשנית, אין הבדל מהותי קיים, בין הכתוב בדברי הימים ברוח הקודש, לבין הדיון התנאי (מכילתא דרבי ישמעאל בא - מסכתא דפסחא פרשה ד ד"ה והיה לכם), ביישוב של קושיה הזו עצמה.
הוי אומר, שגם אחרי הפסוקים ברוח הקודש שבדברי הימים, אין מקרא יוצא מידי פשוטו: וזבחת פסח - צאן ובקר - ובשלת ואכלת, וכפי שמ"כ:
לכאורה פירוש זה מוציא את הפרשייה בראה מידי פשוטה. בפרשייה זו אין זכר לקרבן חגיגה, ובפשטות היא עוסקת בקרבן פסח בלבד. כך, לכאורה, קשה להלום את דברי חז"ל בפשט הכתובים, והסתירה בין הפרשיות עדיין צריכה יישוב.
המקרא בדברי הימים אפוא, לא בהכרח פותר בעיית פשוטו של מקרא בדיני הפסח.
באמת, כבר באבן עזרא - דברים ט"ז:ב'
צאן – לחיוב הפסח. ובקר – לשלמים. והעד: ובקר שלשת אלפים (דברי הימים ב ל"ה:ז'), אחר שאמר הכל לפסחים (דברי הימים ב ל"ה:ז'), על כשבים ובני עזים. וכן: נתנו לפסחים אלפים ושש מאות ובקר שלש מאות (דברי הימים ב ל"ה:ח'), וכן: לפסחים חמשת אלפים (דברי הימים ב ל"ה:ט'). והנה זכר פסח קודם הבקר. וכן: אתה וביתך (דברים י"ד:כ"ו). ויש אומרים: כי במצרים אמר: כבש או עז, ועתה: בקר, אם יוכל. והראשון הוא הנכון.

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ב' יוני 12, 2023 12:38 am
על ידי עקביה
אני חש לא כ"כ בנוח לשמש סנגורו של שד"ל, בפרט לאחר שלאחרונה הוא הפסיק לשלם לי.. אבל לגופו של עניין:

א. הטעות בעניין הבישול איננה טעות גמורה. אמנם מד"ה אפשר להוכיח ש'בישול' היינו הכנת מזון, ולאו דווקא ע"י מים, אלא גם ע"י אש, אבל אפשר שההלכה המחייבת אש בפסח דורות נקבעה לפני יאשיהו, וזהו 'כמשפט'.

אינני יודע על איזה עיקום מדובר כאשר בלשון הפסוק בדברים מפורש לכאורה שהפסח בא גם מן הבקר: וְזָבַחְתָּ פֶּסַח לַה' אֱלֹהֶיךָ צֹאן וּבָקָר בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם:

בפסח ישנן הלכות רבות, ואפשר שעליהן אומרת התורה 'ככל חוקת הפסח'.

ב. הפסוקים אצל יאשיהו הם הסבר דחוק לציווי המפורש 'וְזָבַחְתָּ פֶּסַח לַה' אֱלֹהֶיךָ צֹאן וּבָקָר'. לא ברור לי כיצד ניתן להתעלם מכך, וודאי א"א לקרוא לזה 'הסבר טבעי'.

ג.
מדרש תנאים לדברים פרק טז פסוק ב
וזבחת פסח לד' אלה' צא' וב' צאן לפסח ובקר לחגיגה אתה אומר צאן לפסח ובקר לחגיגה או אחד זה ואחד זה לפסח ומה אני מקיים (שם יב ה) שה תמים זכר בן שנה בפסח מצרים אבל פסח דורות יבוא מזה ומזה
ת"ל (שם) מן הכבשים ומן העזים תקחו שאין ת"ל תקחו אלא להביא פסח דורות שלא יבוא אלא מן הכבשים ומן העזים דברי ר' יאשיה:

ר' עקיבה אומר כתוב אחד אומר וזבחת פסח לד' אלה' צאן וב' וכת' אחד אומר מן הכבשים ומן העזים תקחו כיצד יתקיימו שני כתובים הללו אמרת זו מדה בתורה שני כתובים זה כנגד זה סותרין זה על ידי זה ומתקיימין במקומן עד שיבוא הכת' השלישי ויכריע ביניהן ת"ל (שם יב כא) משכו וקחו לכם צאן הצאן לפסח לא בקר לפסח:

ר' ישמעאל אומר בחגיגה הבאה ביום ארבעה עשר עם הפסח הכת' מדבר אתה אומר בחגיגה הבאה עם הפסח הכתוב מדבר או אינו מדבר אלא בפסח עצמו כשהוא אומר שה תמים זכר בן שנה יהיה לכם הרי פסח עצמו אמור ומה ת"ל וזבחת פסח לה' אלה' צאן וב' בחגיגה הבאה בפסח הכת' מדבר:

הרי לנו שלשה תנאים שהתקשו בפסוק זה (ועל דעת אף אחד מהם לא עלה ה'הסבר הטבעי' שהיה פותר את הבעיה אחת ושתים), ועולה אפילו האפשרות לחלק בין פסח מצרים לפסח דורות, אבל היא לא מתקבלת.
הסיבה לכך שהיא לא מתקבלת היא משום שחז"ל קוראים את הפסוקים קריאה הלכתית ממנה עולה שהתורה מחייבת צאן בלבד גם בפסח דורות (דלא כשד"ל כמובן).
שני התנאים הראשונים אפילו לא חשים ליישב את הפסוק בדברים, ורק רבי ישמעאל מתייחס אליו.
לענ"ד מידה זו אנו מוצאים בחז"ל, שכאשר הקריאה ההלכתית מחייבת מסקנה מסוימת, הפשט במקראות הסותרים לכאורה, לא כ"כ חשוב, או שמסתפקים בהסבר דחוק לאותם מקראות. כמו למשל בע"ז (כז.), שם מצאנו שרב סובר שאשה פסולה למול, ומקשה הגמ' שהלא מפורש בתורה שציפורה מלה את בנה, ועונה תירוץ דחוק מאד (עכ"פ לענ"ד), עיי"ש.
הסיבה היא, כאמור, שמאחר ורב לומד מפסוקי פרשת מילה בבראשית שאשה פסולה למול, היישוב של מה שהיה עם ציפורה פחות חשוב.
בראשונים מצאנו כידוע כאלה שלא חשו לכך, ופירשו כפי הנראה להם.
אמנם במקרה זה לא ידוע לי על מי שפירש דלא כחז"ל מלבד הי"א שהביא האבע"ז.

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ב' יוני 12, 2023 2:22 pm
על ידי מקדש מלך
אין קושיא מדרשות חז"ל. כי חז"ל דורשים את הפסוקים בצורה שונה לגמרי מפשוטו של מקרא (פשש"מ מניח כבסיס שלעיתים יש 'קריצים' בניסוח. הבסיס לדרשות חז"ל היא ההבנה שאין שום 'קריצים', אלא מדובר בניסוח מתוחכם), ואכמ"ל.

לכל השאר לא ראיתי מה להוסיף. הבוחר יבחר.

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ב' יוני 12, 2023 3:47 pm
על ידי עקביה
מה זה קריצים?

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ב' יוני 12, 2023 5:57 pm
על ידי עקביה
עד שיגיע הסבר למילה 'קריצים' אעיר שהנושא כאן הוא לא דרשות חז"ל, אלא הפסוק בדברים, ממנו לא דורשים כלום (במדרש המובא לעיל).

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ג' יוני 13, 2023 6:09 pm
על ידי מקדש מלך
'קריצים' זה כינוי שקראו במשפחתי לחריצים בתקליטורים (או תקליטי פטיפון בעבר) שהפריעו לשמיעה החלקה. חשבתי לתומי שזה סלנג רווח.

וכעת לגופם של דברים. כשעניתי את המענה על החילוק בין דרשות חז"ל לפשוטו של מקרא, לא התעמקתי בתוכן הדרשות, ורק יצאתי מנקודת הנחה שבדרך כלל אין להוכיח מחז"ל לפשוטו של מקרא לא לטוב ולא למוטב, כי הם עובדים בשיטה אחרת לגמרי.

והסברתי. ברור שיש כאן 'חריץ', כלומר קושיא על הטקסט, כי בקריאה פשוטה הרי נראה שמדובר על הפסח.
וכאן מתחיל הפיצול הקבוע בין פשש"מ לדרש:

הפשוטו של מקרא מסביר את מה שנראה מתוך הטקסט, ונאלץ לקבל את החספוס הסגנוני.
ואילו הדרשן שואל, אם זו הכוונה, מדוע הקב"ה לא ניסח את זה בצורה ברורה עד שלא תהיה בכלל שאלה (והרי הוא 'כל יכול'...)? ועל כרחך שיש כאן מסר מתוחכם (לפי המהר"ל, המסר הזה בדרך כלל אמור להיות פשט פשוט בלי קושיא, רק מתוך התעלמות להקשר ולשאר מאפייני קריאת טקסט רגילים. אבל בכל מקרה, ברור שזהו הבסיס של הדרש).

וכעת נלך מהכלל אל המקרה הספציפי שלפנינו: לפני הפסוק ביאשיהו, אין לנו הוכחה מהתורה עצמה שהכוונה לחגיגה, ואם כן מדוע לא לומר שזה באמת פסח?
ולא עוד, אלא שדברי הימים ניסח בצורה שלא תטעה אותנו, ולכן דקדק לכתוב "פסחים" ו"בקר", ולא "צאן ובקר". ואילו התורה לא עשתה כן.

אז נכון שכפי שהסברתי לעיל באריכות, יאשיהו בדברי הימים א) מוכיח לנו את כוונת התורה האמיתית, ב) גם מסביר לנו את ההגיון שבצורת ההתנסחות הזו.

אבל עדיין צריך להבין א) מניין ידע זאת יאשיהו עצמו, כלומר כיצד נוכל להוכיח את ההבנה הזו מפסוקי התורה עצמם? (יאשיהו עצמו, כמו חז"ל, אמור לדעת זאת מהמסורת. אבל עדיין צריך שתהיה למסורת אחיזה בפסוקים, כמו שאר הלכות התורה הנלמדות מהדרשות).
ב) מדוע הכתוב לא טרח להדגיש לנו שרק הצאן הוא "פסחים", כפי שעשה זאת דברי הימים?

ולזאת באים חז"ל ומסבירים את זה על פי כל מיני כללי דרש.
אבל בין לפני הדרושים ובין לאחריהם, עדיין יאשיהו "מוכיח" לנו שזו כוונת התורה, וכנ"ל.
אלא שחז"ל לא הוצרכו להוכחה הזו. כי מחד, המסורת ההלכתית היתה ברורה להם ולא היה להם צורך ב"הוכחה" חיצונית שאי אפשר להביא פסח בקר, ומאידך, אין בהוכחה הזו הסבר מדוע התורה התבטאה בצורה סתומה כל כך.

אמנם מבחינת האבן עזרא הפשטן הדברים הפוכים בדיוק. מבחינתו די בהוכחה שניתן להביא מיאשיהו (כפי שהביא מקודם "באמונתו" בשמו - ברוך שכיוונתי לדעתו הגדולה), ואילו הוכחות חז"ל הדרשניות, מבחינתו לא מעלות ולא מורידות. לא מעלות - כיון שהם אינן פשטניות ולא נובעות מקריאת טקסט פשוטה, ולא מורידות - כיון שהוא אנוס לשיטתו - שיטת פשש"מ - להסכין לעובדה שלעיתים הכתוב מתבטא בצורה סתומה ולא מובנת. אז מבחינתו, בלי הכתוב בדברי הימים היינו באמת מגששים באפלה, ורק כעת מצאנו את ההסבר האמיתי.

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: ד' יוני 14, 2023 12:53 am
על ידי באמונתו
אמנם לענ"ד, מי שכיוון לפשוטו של מקרא ממש במקרה הזה, הינו ר' דוד צבי הופמן:
וזבחת פסח... צאן ובקר – הראב"ע מביא פירוש אחד (ושד"ל הולך בעקבותיו) שרק בפסח מצרים נצטוו ישראל להקריב דווקא שה כבשים או עזים, אבל בפסח דורות ניתנה הרשות להקריב שאר צאן ובקר.
כמו כן מפרש שד"ל, כי רק פסח מצרים נצטוו ישראל לצלותו, מה שאין כן פסח דורות, שניתנה הרשות לבשלו.
אלא — כך מוסיף שד"ל — החכמים תיקנו זכר לפסח מצרים, שגם לדורות יקריבו רק שה כבשים או שה עזים ויצלו את הפסח, כמו שעשו בפסח מצרים.
אבל אין כל טעם הגיוני לדעה זאת, מפני מה התיר הכתוב במצרים רק טלה או גדי ואחרי כן התיר כל צאן ובקר, וגם מפני מה שינו חכמים דין תורה זה.
בכלל אין כל צורך לסברות כאלה, שהרי מתוך הכתוב בדברי הימים ב לה נפתרות כל הבעיות.
שם פסוק ז' נאמר: "וירם יאשיהו לבני העם צאן כבשים ובני עזים הכל לפסחים שלשים אלף ובקר שלשת אלפים", ושם פסוקים ח'-ט': "ושריו וגו' הרימו לכהנים נתנו לפסחים אלפים ושש מאות ובקר שלש מאות וגו' שרי הלוים וגו' לפסחים חמשת אלפים ובקר חמש מאות", ושם פסוק יג: "ויבשלו הפסחים באש כמשפט וקדשים בשלו בסירות וגו'⁠ ⁠".
מן הפסוקים האלה הננו רואים בבירור, כי רק הטלה הובא בתור פסחים ממש, בעוד שהבקר לא היו אלא קרבן "חגיגה", וכמו שלימדונו רבותינו זכרונם לברכה בספרי.
אם כן עלינו לפרש את הפסוק לפנינו כך: המלה "ובקר" אינה מתייחסת אלא ל"וזבחת" ולא ל"פסח", כלומר, וזבחת צאן לה' אלהיך בתור פסח, וגם בקר (בתור חגיגה);
אפשר לפרש יותר טוב: מלת "פסח" בפסוק זה אינה מתכוונת דווקא לקרבן הפסח במובן המצומצם, אלא לכל הקרבנות השייכים לפסח.
הרמב"ן ותרגום יונתן מפרשים כי "צאן ובקר" פירושו כמו "וצאן ובקר", כלומר הכתוב מצוה לזבוח את הפסח וגם עוד צאן ובקר, בתור חגיגה.

Re: מה דעת היראים על שד"ל?

פורסם: א' דצמבר 10, 2023 2:22 pm
על ידי גביר
גביר כתב:רצ'ה קלישר יוצא במאמר נגד שד"ל -

הרב אברהם יצחק ברומברג, מגדולי התורה והחסידות ספר יז : רבי צבי הירש קלישר, ירושלים תש"ך, עמ' כה.


יעוין גם -

אסף ידידיה, דורש יש לה: ‏ חייו ומשנתו של הרב צבי הירש קלישר,

ירושלים תשפ"ד, עמ' 252.