עמוד 6 מתוך 6

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ו' יוני 20, 2014 1:52 am
על ידי אריסמנדי
איש_ספר כתב:גם אם אין באגדות "סוד" או "פילוסופיה" אלא "משל ומליצה" בלבד, הם עמוקים משום שהם נובעים ממעיינם של חכמינו ז"ל.

"עמוקים" במשמעות של דברי חכמה שראוי להפוך בהם ולהעמיק בהם ולמצוא הרבה חכמה וטעם והבנה ומוסר וכו' - ודאי וודאי, וכמו שכתבת שהרי הם נובעים ממעיינם הזך של חכמינו ז"ל (להבדיל מאגדות חיצוניות ומאוחרות, מעין אלו שדיבר עליהם רש"ל במאמר "מדרשי תימן" שלו). מה שכתבתי בדעת הגאונים וכו' נסב על "ענינים עמוקים" שכתב הרב ברזילי, שכפי שהבנתיו מכוון למשמעות של סודות הבריאה וההנהגה וכיו"ב, כלומר שלא על דרך הפשט והקרוב לו. וכוונתי בדיוק כדבריך.
תודה שהערתני כדי שאבאר כוונתי.

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ו' יוני 20, 2014 2:31 am
על ידי איש_ספר
יש"כ.

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ו' יוני 20, 2014 11:27 am
על ידי אאאא_ב
להחוזר.
אבקש להפנות אותך לקטע בספר שם עולם להחפץ חיים.
ואיזה חכמה יש בעולם שאין רמוזה עיקרה בתורה באיזה מאמר קצר כגון חכמת התכונה שהוא מהלך השמש והירח והכוכבים שהיא חכמה גדולה רמוזה עיקרה במ"ע של קידוש החודש שנמסר למרע"ה דרוב מנין אבריו של אדם מטמא באהל ונמסר לו כמה אברים יש באדם ומקומן של כל האברים והיא משנה אחת בסוף פ"א דאהלות ע"ש מנין האברים ומקומן אשר היא עיקר חכמת הניתות וכן חכמת המדידה והנדסה יש במסכת כלאים פ"ג ופ"ה ע"ש ברמב"ם ותוי"ט ובשבת פ"ד ועירובין ע"ז וסוכה ח' וכן חכמת השרשת הזרעים והרכת האילנות יש ג"כ בתורה עיין בסדר זרעים בכמה מקומות וביו"ד הלכות כלאי זרעים וכן כל חכמה וחכמה וטבעיות כל הברואים יש ג"כ רמוז בתורה עקריהן ויסודותיהן עיין בבכורות פ"ק ותראה שם נפלאות ועיין במדרש רבה פרשת בראשית שפילוסופוס אחד ביקש לידע לכמה נחש מוליד כיון שראה אותן מתעסקין זה עם זה בדרך ארץ נטלן ונתנן בחבית כדי להפרישן זה מזה והיה מספיק להן מזונות עד שילדו כיון שעלו הזקנים לרומי שאל לר' גמליאל לכמה הנחש מוליד וע"ש שמצא ר' יהושע ראיה מן הכתוב שזמן עיבורו ז' שנים וא"ל דבר זה התחילה הפילוסופוס מטיח ראשו בכותל אמר כל מה שעמלתי בז' שנים בא זה והושיע לי בקנה אחד. והכל נמסר למשה בסיני עיין ברמב"ן בהקדמתו על התורה ובספר יערת הדבש.

מקור ספר שם עולם להחפץ חיים ז"ל.
--
ולמה שכתב הרב ברזילי ידידי, שאין העריכה בש"ס כסוג העריכה שלנו, לדעתי סוד גדול יש בסדר העריכה. ומי לנו גדול מהרמב"ם שידע לערוך את ספרו ביד החזקה, הרי בספר המצוות סתם ואין מפרש לפי איזה סדר כתב את המצוות.
ובעניין הרפואות. – אמנם כן הוא דעת רבי אברהם בן הרמב"ם והובא בהקדמה לספר עין יעקב, ושם הוא טוען שאין הרפואות נאמרו למשה מסיני ואני הקטן לא השכלתי להבין מנין לו. – מה גם שהרי אין כמו התורה שבכוחה לרפא וגם הובטחנו כי אני השם רופאך, שכל העמל בתורה אין צריך כלל לרפואות – יתירא מכך, הרי מבואר שכל אלו שהוזכרו בגמ' היה בכוחם להחיות מתים, ראה בשם עולם להחפץ חיים שהוכיח שכן הוא לגבי כל האמוראים, וכי אלו שידעו להחיות מתים היו צריכים לרפואות. - בהכרח שסוד גדול יש בעיני הרפואות בש"ס והכל נמסר למשרע"ה מסיני.
--
לאריסמנד. ראה מה שהבאתי לעיל שכך כדעת הרמב"ם פסק הגר"ז בהלכות ת"ת שדברי האגדה בתלמוד, הינם על פי סוד.

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ו' יוני 20, 2014 11:52 am
על ידי אאאא_ב
ראה כאן דברי רבי אברהם בן הרמב"ם לגבי הרפואות.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?173952&&page=33

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ו' יוני 20, 2014 12:27 pm
על ידי החוזר
ר' דוד פריזנהויזן, דיין באויהל בבית דינו של ר' משה טייטלבוים בעל 'ישמח משה', כתב ספר בשם 'מוסדות תבל', שנדפס לראשונה בוינה תק"פ (רשימת הפרנומרנטין כוללת כל גדולי ארץ, בין השאר של החת"ס), כדי להגן על צדקת שיטת קופרניקוס, כמו שכתב בשער של ספרו: "מוסדות תבל מבואר בו שלשה ענינים שונים לא נודע בלשון עברי מלפנים הראשון בנין העולם לפי דעת קופערניקוס...". ובתוך דבריו כתב (מוסדות תבל, דף כג ע"א-ע"ב):
ראיתי בקצת ספרי הקבלה כשציירו צורת ארבע העולמות אבי"ע, הלכו בדרך בטלמיו"ס [=תלמי] לצור עולם העשי' אין ספק אתי כי לא היתה זאת להם על פי קבלה כשאר דבריהם, רק כאשר רצו גדולי מחברים ספרים ההם לצור העולמות אבי"ע ולא מצאו בעולם העשי' דרך אחר זולת דעת בטלמיו"ס וכמ"ש הרמב"ם גם הוא דעת חכם ההוא, תפסו גם הם את דעתו והלכו בעקבותיו עם שתכונת בנין ההוא איננו מחלק הקבלה וכן שמעתי מפה הרב הגאון המפורסם המקובל מו"ה פנחס הורוויץ זצ"ל [בעל הפלאה] ומאת הגאון המפורסם ומקובל מו"ה נתן אדליר זצ"ל, כי אלה הציורים אינם מקובלים איש מפי איש, רק לקוחים מספרי התכונה... ואלו הי' נודע להם בימיהם דעת חכמי זמננו בתכונת בנין העולם גם הם תפס דרכם ויעזבו דרך בטלמיו"ס ויסכימו עם חכמי זמננו להיות דבר הזה אינו מעלה ואינו מוריד בענין הקבלה.

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ו' יוני 20, 2014 12:32 pm
על ידי אוצר החכמה
למה בדיוק הוא התכוון כשציירו את עולם העשייה אתה יודע למה הכוונה?
אני משער שהכוונה כשכתבו גלגל הירח וכדומה. על כל פנים נראה לי שהדברים האלה מוסכמים על כולם.

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ו' יוני 20, 2014 12:56 pm
על ידי אאאא_ב
הרב אוצה"ח.
סליחה שאני מעלה שוב את דבריו של הח"ח ז"ל - פנו אלי באישי שחסר שם איזה קטע אז אני מעלה אותו שוב.

ואיזה חכמה יש בעולם שאין רמוזה עיקרה בתורה באיזה מאמר קצר כגון חכמת התכונה שהוא מהלך השמש והירח והכוכבים שהיא חכמה גדולה רמוזה עיקרה במ"ע של קידוש החודש שנמסר לזה בעל פהכללי סוד העיבור ומבוארת בר"ה וברמב"ם הלכות קידוש החודש וכן חכמת ניתוח אבריו של אדם גם כן רמוזה בהלכה אחת שנמסר למרע"ה דרוב מנין אבריו של אדם מטמא באהל ונמסר לו כמה אברים יש באדם ומקומן של כל האברים והיא משנה אחת בסוף פ"א דאהלות ע"ש מנין האברים ומקומן אשר היא עיקר חכמת הניתות וכן חכמת המדידה והנדסה יש במסכת כלאים פ"ג ופ"ה ע"ש ברמב"ם ותוי"ט ובשבת פ"ד ועירובין ע"ז וסוכה ח' וכן חכמת השרשת הזרעים והרכת האילנות יש ג"כ בתורה עיין בסדר זרעים בכמה מקומות וביו"ד הלכות כלאי זרעים וכן כל חכמה וחכמה וטבעיות כל הברואים יש ג"כ רמוז בתורה עקריהן ויסודותיהן עיין בבכורות פ"ק ותראה שם נפלאות ועיין במדרש רבה פרשת בראשית שפילוסופוס אחד ביקש לידע לכמה נחש מוליד כיון שראה אותן מתעסקין זה עם זה בדרך ארץ נטלן ונתנן בחבית כדי להפרישן זה מזה והיה מספיק להן מזונות עד שילדו כיון שעלו הזקנים לרומי שאל לר' גמליאל לכמה הנחש מוליד וע"ש שמצא ר' יהושע ראיה מן הכתוב שזמן עיבורו ז' שנים וא"ל דבר זה התחילה הפילוסופוס מטיח ראשו בכותל אמר כל מה שעמלתי בז' שנים בא זה והושיע לי בקנה אחד. והכל נמסר למשה בסיני עיין ברמב"ן בהקדמתו על התורה ובספר יערת הדבש.

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ו' יוני 20, 2014 1:00 pm
על ידי ברזילי
ספרי קבלה איני מכיר, אבל ראה בספר הברית מאמר חוג שמיים, שמתאר את מערכת השמש התלמיית, ומציג את ההתאמה של כל אחד משבעת כוכבי הלכת לאחת הספירות
(נדמה לי שהיה מי ששיער שמקור המינוח ספירות למושג הקבלי הוא מהמלה הלועזית ספירות, Spheres - כי היתה התאמה בין גלגלי השמיים הסובבים את הארץ לספירות קבליות, אבל אינני יודע אם יש בזה ממש)

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ו' יוני 20, 2014 1:02 pm
על ידי מה שנכון נכון
ברזילי כתב:נדמה לי שהיה מי ששיער

שד"ל.

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ו' יוני 20, 2014 1:07 pm
על ידי אאאא_ב
אני לא מצליח להבין איך ניתן למחוק המון גמרות וחזלי"ם שזה היה היופי של כלל ישראל יודע בינה לעתים. וראה מה שכותב רש"י בשיר השירים שכל העולם באו ללמוד חכמה זו מישראל.
אפשר שבהמשך אעתיק את לשונו.
--
רש"י שיר השירים פרק ז עיניך - כבריכות אשר בחשבון המושכות מים, כן עיניך על שער בת רבים חכמיך כשהם יושבים בשערי ירושלם העיר בת רבת עם ועסוקים בחשבון תקופות ומזלות, חכמתם ובינתם לעיני העמים מושכות כבריכות מים. ועוד יש לפרש בריכות בחשבון כמו יונים, ולשון משנה הוא הלוקח יוני שובך מפריח בריכה ראשונה קובי"רש בלעז:

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ו' יוני 20, 2014 1:18 pm
על ידי אוצר החכמה
את דברי הח"ח האלה איני מבין על בוריים מלבד אולי הדוגמה עם הנחש. אני משער שבאי הבנה זאת דעתי ודעת ברזילי קרובות, אבל תמיד יכול להיות הפתעות.
אדגים למה כוונתי. איני חושב שיש קשר בין חכמת הניתוח הרפואית לרמ"ח איברים באדם וכבר עמדו על זה שחלוקת האיברים הזאת היא הלכתית.

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ו' יוני 20, 2014 1:26 pm
על ידי אאאא_ב
עוד בעניין יודעי העתים.
ויאמר המלך לחכמים וגו' - מאן חכמים - רבנן, יודעי העתים - שיודעין לעבר שנים ולקבוע חדשים.
--
בעניין החפץ חיים יש לעיין בכל הספר והעתקתי רק קטע קטן - בכל אופן אם לא נאמין לחפץ חיים שקיבל תורה עד הגר"א ז"ל. - מה נותר לנו.

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ו' יוני 20, 2014 1:28 pm
על ידי איש_ספר
החוזר כתב:ר' דוד פריזנהויזן, דיין באויהל בבית דינו של ר' משה טייטלבוים בעל 'ישמח משה', כתב ספר בשם 'מוסדות תבל', שנדפס לראשונה בוינה תק"פ (רשימת הפרנומרנטין כוללת כל גדולי ארץ, בין השאר של החת"ס), כדי להגן על צדקת שיטת קופרניקוס, כמו שכתב בשער של ספרו: "מוסדות תבל מבואר בו שלשה ענינים שונים לא נודע בלשון עברי מלפנים הראשון בנין העולם לפי דעת קופערניקוס...". ובתוך דבריו כתב (מוסדות תבל, דף כג ע"א-ע"ב):
ראיתי בקצת ספרי הקבלה כשציירו צורת ארבע העולמות אבי"ע, הלכו בדרך בטלמיו"ס [=תלמי] לצור עולם העשי' אין ספק אתי כי לא היתה זאת להם על פי קבלה כשאר דבריהם, רק כאשר רצו גדולי מחברים ספרים ההם לצור העולמות אבי"ע ולא מצאו בעולם העשי' דרך אחר זולת דעת בטלמיו"ס וכמ"ש הרמב"ם גם הוא דעת חכם ההוא, תפסו גם הם את דעתו והלכו בעקבותיו עם שתכונת בנין ההוא איננו מחלק הקבלה וכן שמעתי מפה הרב הגאון המפורסם המקובל מו"ה פנחס הורוויץ זצ"ל [בעל הפלאה] ומאת הגאון המפורסם ומקובל מו"ה נתן אדליר זצ"ל, כי אלה הציורים אינם מקובלים איש מפי איש, רק לקוחים מספרי התכונה... ואלו הי' נודע להם בימיהם דעת חכמי זמננו בתכונת בנין העולם גם הם תפס דרכם ויעזבו דרך בטלמיו"ס ויסכימו עם חכמי זמננו להיות דבר הזה אינו מעלה ואינו מוריד בענין הקבלה.

http://www.otzar.org/aspcrops/25908_365 ... 062014.asp

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ו' יוני 20, 2014 1:59 pm
על ידי ברזילי
לדבריהם יש לשאול, האם המשל - לדוגמא זה שלפי סדר הגלגלים הלבנה היא בבחינת מלכות נאמר רק כלשון בנ"א של אותו הדור ואם השתנתה האסטרונומיה בטל הקשר הזה, או שמא המהות הרוחנית של הלבנה (ואולי צריך לנסח באופן אחר) קשורה במלכות מצד האמת, גם אם לא מבחינת סדרי הכוכבים ברקיע? ואולי נפק"מ לדינים ומנהגים הבנויים על הזיהוי הזה?

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ו' יוני 20, 2014 2:32 pm
על ידי אוצר החכמה
אאאא_ב כתב:עוד בעניין יודעי העתים.
ויאמר המלך לחכמים וגו' - מאן חכמים - רבנן, יודעי העתים - שיודעין לעבר שנים ולקבוע חדשים.
--
בעניין החפץ חיים יש לעיין בכל הספר והעתקתי רק קטע קטן - בכל אופן אם לא נאמין לחפץ חיים שקיבל תורה עד הגר"א ז"ל. - מה נותר לנו.

השאלה שלי לא היתה קשורה ללהאמין לחפץ חיים אלא להבנת כוונת הדברים.

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ו' יוני 20, 2014 2:47 pm
על ידי אאאא_ב
מה שהתכוונתי לומר, שאם החפץ חיים כותב שניתן לדעת מזה חכמת הניתוח, אין לי כל ספק שהוא עצמו אכן ידע ולמד מזה חכמת הניתוח - שאם לא כן לא היה כותב את מה שכתב, החפץ חיים לא כתב שטויות.
יתכן שאני נאיבי - אך לא אכפת לי.

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ו' יוני 20, 2014 3:32 pm
על ידי אאאא_ב
ברזילי כתב:ספרי קבלה איני מכיר, אבל ראה בספר הברית מאמר חוג שמיים, שמתאר את מערכת השמש התלמיית, ומציג את ההתאמה של כל אחד משבעת כוכבי הלכת לאחת הספירות
(נדמה לי שהיה מי ששיער שמקור המינוח ספירות למושג הקבלי הוא מהמלה הלועזית ספירות, Spheres - כי היתה התאמה בין גלגלי השמיים הסובבים את הארץ לספירות קבליות, אבל אינני יודע אם יש בזה ממש)

כידוע מי שביאר באופן זה את הספירות בספר היצירה הוא רבי שבתי דונולו והביאו רש"י ביצה ל"ג ע"א עירובין נ"ו ע"א בספרו הנקרא ספר חכמוני.
ואעתיק לך ממה שהוא כותב בהקדמתו.
ולא מצאתי חכם ישראל בכל אלו הארצות מבין בהם, אלא מקצת חכמי ישראל וכו' על זה סבותי אני בלבי לדעת ולתור ולבקש חכמת היונים וחכמת הישמעאלים וחכמת בני בבל והודו ולא שלותי עד אשר כתבתי ספרי חכמת יון ומוקדון בכתבם ובלשונם ופירושם וגם מספר חכמי בבל והודו. וכו' וגם בינותי בספרים כי כל חכמת הכוכבים והמזלות מיוסדת בברייתא דשמואל הדורש, וגם ספרי חכמי העמים מסכימים עמה, אך סתם שמואל עד למאד את הספר שלו. עיין שם כל העניין.

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ו' יוני 20, 2014 3:50 pm
על ידי צופר הנעמתי
כמדומני שגם רשב"ג ביארם באופן זה, והשימוש במילה ספירה במשמעות זו נמצא גם בראב"ע.

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ו' יוני 20, 2014 5:11 pm
על ידי בד_קודש
הרוצה להחכים בזה עוד יעיין בברייתא דמזלות וברייתא דסוד העיבור להגרח"ק שליט"א - ובהקדמה שם: והנה בדור שלפנינו זכינו שנדפסו מכ"י ג' ברייתות בעניינים אלו. והם ברייתא דשמואל הקטן וברייתא דמזלות וחלק מברייתא דסוד העיבור.

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ו' יוני 20, 2014 5:46 pm
על ידי אנונימי
אוצר החכמה כתב:הסיכום של אנונימי כמה הודעות למעלה מעניין ותמציתו
יש דעת גדולי הדורות שאותה הם אמרו מסברא בעלמא
(מנין לו זאת איני יודע שהרי הם לא אמרו שזה מסברא בעלמא)
ויש את דעת כת אנשי הפורום החולקים עליהם.
זהו.
סליחה שהתגובה נתאחרה עד שהאשכול הרחיק נדוד
אולם כך כתב לדוגמא השל"ה שאע"פ שאנשים נוטים לדלג על הסימנים שנקבעו בתלמוד כיוןשאין בהם צורך הוא חושב שיש בהם סודות עמוקים, כ"ה בלשונו - חלק תורה שבע"פ http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=215
של''ה.PNG
של''ה.PNG (11.96 KiB) נצפה 8848 פעמים

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ו' יוני 20, 2014 5:58 pm
על ידי אוצר החכמה
זה לא דוגמה אלא ראייה לסתור, כמו שאינך יכול לומר שאם הרמב"ם כתב ייראה לי על איזה עניין, מוכח מזה שכל דברי הרמב"ם הם סברא בעלמא כן כאן הוא אם השל"ה הקפיד לכתוב שהוא חושב שכן הוא משמע שאמירות אחרות שלו או של אחרים שלא נאמר בהם המשפט הזה אינם דווקא מסברא בעלמא.

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ו' יוני 20, 2014 6:06 pm
על ידי אנונימי
אוצר החכמה כתב:זה לא דוגמה אלא ראייה לסתור, כמו שאינך יכול לומר שאם הרמב"ם כתב ייראה לי על איזה עניין, מוכח מזה שכל דברי הרמב"ם הם סברא בעלמא כן כאן הוא אם השל"ה הקפיד לכתוב שהוא חושב שכן הוא משמע שאמירות אחרות שלו או של אחרים שלא נאמר בהם המשפט הזה אינם דווקא מסברא בעלמא.

לא הגעתי לומר שכל קבלת גדולי הדורות שדברי התלמוד יש בהם סוד היא מסברא בעלמא [אע"פ שלכאורה מבואר כן בפיה"מ להרמב"ם פ' חלק וז"ל והם אותם בני אדם שנתברר אצלם גדולת החכמים ז"ל וטוב שכלם, ממה שנמצא בכלל דבריהם מורים על עניינים אמיתיים למאוד. ואע"פ שהם מעטים ומפוזרים במקומות מחיבוריהם, הם מורים על שלמותם, וכי הם השיגו האמת. ושנתברר גם כן אצלם מניעת הנמנע ומציאות המחויב להימצא. וידעו כי הם עמי הארץ, אינם מדברים היתולים. ונתאמת להם שדבריהם יש לו נגלה ונסתר, וכי הם בכל מה שאומרים מן הדברים הנמנעים, דברו בהם בדרך חידה ומשל, כי הוא זה דרך החכמים הגדולים עכ"ל לא היתה כוונתי להכנס בדיון הזה כיון שלדברי הר"ב שליט"א דברי הרמב"ם שייכים רק לכאלו מאמרים שעפ"י פשטותם היו שלא כפי הידע שהיה קיים כבר בימיהם של חז"ל] אני הבאתי ראיה מאותם שכתבו כן על ענינים ספציפיים כדוגמת הסימנים שאע"פ שהרי יש להם תועלת ברורה גם ע"ד הפשט [לזכור את מהלך הסוגיא] היה להם סברא פשוטה שאין דבר של הכשר בעלמא נכנס בתלמוד.

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ה' יוני 26, 2014 1:08 am
על ידי מלח הארץ
אוצר החכמה כתב:את דברי הח"ח האלה איני מבין על בוריים מלבד אולי הדוגמה עם הנחש. אני משער שבאי הבנה זאת דעתי ודעת ברזילי קרובות, אבל תמיד יכול להיות הפתעות.
אדגים למה כוונתי. איני חושב שיש קשר בין חכמת הניתוח הרפואית לרמ"ח איברים באדם וכבר עמדו על זה שחלוקת האיברים הזאת היא הלכתית.

תעיין בסוגיא שם ותראה שמסופר על תלמידי רבי ישמעאל שעשו ניתוח אחר המות ומצאו כן, מוכח להדיא שיש כאן ידיעה מדעית ולא פיקציה הלכתית.
[אגב לפי הידע בימינו כלל לא ניתן לדבר על מספר עצמות באדם כי זה משתנה כל הזמן, כי לתינוק יש עצמות רבות ועם הגיל הם מתאחות והולכות מה שגורם לירידה ניכרת בגמישות הגוף].

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ה' יוני 26, 2014 2:13 am
על ידי יין המשמח
מלח הארץ כתב:תעיין בסוגיא שם ותראה שמסופר על תלמידי רבי ישמעאל שעשו ניתוח אחר המות ומצאו כן, מוכח להדיא שיש כאן ידיעה מדעית ולא פיקציה הלכתית.
[אגב לפי הידע בימינו כלל לא ניתן לדבר על מספר עצמות באדם כי זה משתנה כל הזמן, כי לתינוק יש עצמות רבות ועם הגיל הם מתאחות והולכות מה שגורם לירידה ניכרת בגמישות הגוף].

אז תמחק את הגמרא...
[ולהעיר מהטריפות].

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ה' יוני 26, 2014 6:56 am
על ידי אוצר החכמה
תעיין בסוגיא שם ותראה שמסופר על תלמידי רבי ישמעאל שעשו ניתוח אחר המות ומצאו כן, מוכח להדיא שיש כאן ידיעה מדעית ולא פיקציה הלכתית


חס ושלום אני מעולם לא אמרתי שמדובר ב"פיקציה" הלכתית (ציטוט מן המילון: פיקציה: בּדָיה, בְּדוּתָה, שׁקר, כּזב, המצאה, דבר שאין לו ביסוּס במציאות.) ואיני יודע איך התבטאת באופן כזה.

מה שאני כתבתי הוא שהשיקולים להבחנה בין אבר לאבר הם שיקולים הלכתיים, מציאותיים ואמיתיים אבל הלכתיים, ברור שלאדם שמבין את השיקולים יש מקום לבדוק את גוף האדם כדי למנות את האיברים וזה מה שעשו תלמידי ר' ישמעאל. אבל כפי הנראה לעין לשיקולים הלכתיים אלה אין הרבה קשר לרפואה ולחכמת הנתוח ולכן אמרתי שאיני מבין את דברי הח"ח.

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ה' יוני 26, 2014 8:33 am
על ידי בברכה המשולשת
זכורני שיש מכתב של מרן הגרא"ז מלצר לרב מאיר בר-אילן בענייןזה של הגדרת רמ"ח אברים

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ה' יוני 26, 2014 10:12 am
על ידי ברזילי
בהחלט סביר שההגדרה המקובלת בזמן חז"ל למושג אבר היתה שונה מזמננו. אבל, גם במקורות חז"ל יש אי בהירות בענין ההגדרה, אחר שמחד שנינו כי אבר צריך שיהו בו בשר גידים ועצמות, ובמקומות אחרים נמנו (כחלק מרמ"ח) אברים שאין בהם עצם.
בנוסף, אחר שמספר העצמות באדם בוגר קטן מרמ"ח, השאלה שאלה גם במסגרת ההגדרה של חז"ל. כבר עסקו בזה רבים משד"ל, בוקי בן יגלי ואילך, וכמדומה שעדיין הניחו מקום להתגדר בו.

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ג' אוקטובר 14, 2014 11:27 pm
על ידי סכינא חריפא
מאמרו של הרב הלפרין http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/assia/mada-2.htm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ו' אוקטובר 17, 2014 12:30 pm
על ידי שלח
בספר על הגרי"ש אלישיב מפי האיש מובא שכל מה שכתוב בגמרא הוא קודש קדשים

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: א' אוקטובר 19, 2014 3:03 am
על ידי יאיר
שלח כתב:בספר על הגרי"ש אלישיב מפי האיש מובא שכל מה שכתוב בגמרא הוא קודש קדשים

והוא פשיטא (וחבל שהובא רק עכשיו - לאלו שהיו צריכים).

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: א' אוקטובר 19, 2014 7:29 am
על ידי מיללער
אמסטרדם כתב:
יאיר כתב:וכבר אמר הגר"א שאין דבר בגמרא שלא נדרש עפ"י חלק הסוד בתורה וגנוזים בו רזים וסודות עמוקים וכשם שהתנ"ך נדרש בפרד"ס, כך גם המשנה והגמרא נדרשות בפרד"ס.

...והרמ"ע ז"ל ומאורי החסידות, ויצוין לבית האוצר ערך אלא אימא.

וזל"ק "וע"ע בהקדמת ס' שומר אמונים שיש בלשון ר' יעקב משלם חצי נזק סוד נסתר עכ"ל ומזה תדון ותקיש על כל 'אלא אימא' שבגמ' וכל כיוצ"ב שמאמר הראשון במקומו עומד וכל דברי חכמים אמת וצדק ואין דבר מדבריהם לבטלה חלילה".

תודה רבה על המ"מ

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: א' אוקטובר 19, 2014 7:29 pm
על ידי מלח הארץ
יאיר כתב:
שלח כתב:בספר על הגרי"ש אלישיב מפי האיש מובא שכל מה שכתוב בגמרא הוא קודש קדשים

והוא פשיטא (וחבל שהובא רק עכשיו - לאלו שהיו צריכים).

אכן שהגרי"ש [כרוב גדולי ישראל] סובר כך הוא ודאי פשיטא, החידוש שהבאתי הוא שהרב דב קוק אינו חושב כך.

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ה' יוני 09, 2016 3:01 pm
על ידי משהד
בברכה המשולשת כתב:זכורני שיש מכתב של מרן הגרא"ז מלצר לרב מאיר בר-אילן בענייןזה של הגדרת רמ"ח אברים


האם ידוע למישהו היכן פורסם מכתב הנ"ל

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ה' יוני 09, 2016 7:25 pm
על ידי בברכה המשולשת
משהד כתב:
בברכה המשולשת כתב:זכורני שיש מכתב של מרן הגרא"ז מלצר לרב מאיר בר-אילן בענייןזה של הגדרת רמ"ח אברים


האם ידוע למישהו היכן פורסם מכתב הנ"ל


בספר בדרך עץ החיים

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ה' יוני 09, 2016 8:03 pm
על ידי משהד
בברכה המשולשת כתב:
משהד כתב:
בברכה המשולשת כתב:זכורני שיש מכתב של מרן הגרא"ז מלצר לרב מאיר בר-אילן בענייןזה של הגדרת רמ"ח אברים


האם ידוע למישהו היכן פורסם מכתב הנ"ל


בספר בדרך עץ החיים


תודה

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ב' יוני 13, 2016 12:13 pm
על ידי ההוא גברא
בקי בן יגלי כותב בהתלמוד וחכמת הרפואה א. רמ"ח אברים הם המקסימום, והאדם מגיע אליהם בגיל שמונה עשרה בערך. אותה אשה שלוקה היתה בת י"ח. ב. הבעיה היא שהרופאים אינם מתעניינים בשאלה מה נקרא עצם בפני עצמה. הם מייצרים שלד בחומר שמאכל את הבשר ומשאיר את העצמות, כדי לקבל שלד כצורתו. חלק מן הסחוסים מתקשים בתהליך, והרופא מונה את העצמות לפי הצורה. אבל לחז"ל היתה נפקא מינה איזה אבר מטמא בפני עצמו, ולכן בדקו בשליקה שבה הסחוסים מתמוססים ורק העצמות נשארות מפורקות, ובשיטה הזאת אפשר להגיע גם היום לרמ"ח איברים.

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ב' יוני 13, 2016 12:16 pm
על ידי ההוא גברא
(הוא כותב שמספר העצמות משתנה, משתי סיבות: א. יש סחוסים בילדים שנעשים עצמות במבוגרים, וזה מעלה את המספר.. ב. חלק מן החיבורים בין העצמות שהם סחוס בילדים נעשים עצם במבוגרים, וזה מוריד את המספר כי שנים נעשים אחד).

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

פורסם: ד' אפריל 05, 2017 12:01 am
על ידי עושה חדשות
מבלי להתייחס לנידון המדובר כאן, רציתי רק להזכיר שאין כל פחיתות בעצם העובדה שחז"ל באים ללמדנו רפואות, אדרבה, כך נאמר בכתובות קג. "אמר רב הונא לשון חכמים ברכה לשון חכמים עושר לשון חכמים מרפא ברכה הא דאמרן עושר דתנן המוכר פירות לחבירו משך ולא מדד קנה מדד ולא משך לא קנה ואם היה פקח שוכר את מקומו מרפא דתנן לא ילעוס אדם חטין ויניח על גבי מכתו בפסח מפני שמחמיצות", והגם שבעצותיהם ורפואותיהם גנזו סודות וכו', מ"מ אף לפי פשוטו יש בזה ברכה עושר ומרפא.