עמוד 6 מתוך 9

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ד' יוני 03, 2015 12:36 am
על ידי גם זו לטובה
איש_ספר כתב:וכיון שלא פגשתי אף אחד כזה כאן. לכן הלעג מיותר.

אגב נח להציג את זה כפוניבז' וארחות תורה, אולי זה גם יותר קצר וקליט. אבל אולי בשביל הגילוי הנאות כדאי לדבר על השקפתם של: החזו"א (ותלמידיו כהגרח"ג למעט רג"נ), הגרי"ז, הגריי"ק, הגרא"מ, מול השקפות של חכמים אחרים. ובחרת בחיים.


הגריי"ק (אורחות רבנו ג קכו)
סמבטיון נמצא גם היום וזורק אבנים וכו' אולם מה שלא רואים אותו, מפני שמשמים מסתירים, ובצעירותי הכרתי יהודי שראה את הסמבטיון

אפשר למצוא עוד הרבה דוגמאות, אשמח לדעת אם אתה ושאר חכמי הפורים צועדים בדרכו של הגריי"ק.

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ד' יוני 03, 2015 12:43 am
על ידי מלח הארץ
הערות על הספר
מדי עברי על הספר הנכבד הזה ציינתי לי כמה הערות על דברים הדורשים תיקון וכיו"ב.
ואמרתי לשתף את הציבור הנכבד (ואולי גם את המחבר הנכבד) בהערותי.
הערה יסודית היא שלעולם המחבר משתמש בחוקרים כפי צרכיו, כלומר שמצד אחד הוא בז להם (לרוב בצדק) ככל שדבריהם אינם עולים בקנה אחד עם דברי חז"ל, ומאידך אין לו שום בעיה לאמץ בשתי ידים כל דבר שטות שלהם אם זה עולה בקנה אחד עם המסקנה הנרצית לו. למשל בעמ' 66 כתב שהמחקר החדיש מכיר במסורת ששבועות הוא חג מתן תורה, וכאן באו דברי הבל של שני חוקרים שאין להם שום ערך עצמי זולתי שנכנסו דבריהם לאנצ"מ [האחד מסתמך על ס' יובלים שמתן תורה היה בט"ו סיון, וזהו יום חג השבועות (!!!), והשני מביא ראיה מאסא שכינס את העם לברית בחודש השלישי, כאשר כל בר דעת מבין שאותו הכינוס יצא בחודש סיון אין בזה שום בדל ראיה שיש לזה קשר כלשהו לחג שבועות]. באופן כללי יש בעיה בהבאת ציטוטים חלקיים מדברי החוקרים כאשר לפעמים התמונה הכוללת העולה מדברי החוקר מצטיירת באופן שונה לגמרי מאותו ציטוט חלקי מאד ואינה כזו התומכת במסורת כפי שנראה מן הציטוט החלקי.
עוד בעיה היא הבאת מקורות מפוקפקים למדי בכדי לחזק את דברי חז"ל. עולה לי בראש כעת דוגמא בענין היחמורים שהמחבר מאמת את דברי חז"ל מאנציקלופדיה נחלי יוסף (שחיבר יוסקה בא-גד) שא"צ להכביר מילים על רצינותה ואמינותה!

ועתה להערות ספיציפיות:
עמ' 37 מתפלמס באריכות על הלכת 'עמוני ולא עמונית' להוכיח שקדומה היא אע"פ שהיא מתורה שבע"פ. ובאמת טעות היא בידו שכן ברור לגמרי שבעולם העתיק האשה הבאה מעם אחר ונישאת לבן ישראל פוקע ממנה לגמרי יחוס אומתה הקודם. לעומת זאת ההלכה שאדומי ואפי' אדומית היא הלכה מחודשת בתורה שבע"פ ועליה לא דיבר כלל.
עמ' 38 הערה 5 הביא פסוק בדה"י 'ואת הבקר לקרבן שלמים' כדי לחזק את דברי חז"ל שזביחת הבקר בפסח היינו לחגיגה. אכן פסוק כזה איננו בנמצא ולא בדומה לו, ואין ראוי לחזק דברי חז"ל ע"י המצאת פסוק.
עמ' 41 כתב 'ההיתר של כלאים בציצית אינו נובע מקריאה של התורה.. הרי אפשר להטיל ציצית ממין הבגד'. בפשטות יסוד ההיתר נובע מכך שתכלת בבגד פשתן בהכרח כלאים הוא וממילא מסתבר שיש כאן היתר כללי לכלאים בציצית.
עמ' 67 הערה 28 נקט שקריאת התורה של 'בחודש השלישי' נהגה בזמן קדום. טעות חמורה! בזמן הבית קראו שבעה שבועות כמפורש במשנה במגילה, ורק תנאים מאוחרים לאחר החורבן הנהיגו קריאה שבימינו כמובא בברייתא שם.
עמ' 95 מביא ראיות לאגדת חז"ל מפפירוס איפובר, ובהמשך מביא ראיה מכתובת על בת רעמסס שנקראה בתאל, ורעמסס זה הוא פרעה של יצי"מ לפי המקובל. ולא שת ליבו שאחז החבל משני ראשיו שהרי איפובר הוא מזמן יצי"מ לפי התארוך החילופי של וילקובסקי.
שם. מקביל את האגדה על ארון יוסף שיצא מן היאור לדברי איפובר על מכות מצרים שאלו שהיו בבית החניטה נפלו לארץ. ולא קרב זה אל זה כל הלילה כמובן לכל קורא.
עמ' 98 מבאר דברי חז"ל שמלכת שבא לא היתה אשה לפי תיאורה כלובשת בגדי גברים. אך באותה מימרא עצמה מפורש שמלכת שבא היינו מלכותא דשבא וא"כ לא היתה אשה כלל ועיקר.
עמ' 107 בענין 'עין תחת עין' הביא את דברי ההבל של איזה סופר אמריקאי שהכריז שלא יתכן שתורה שציוותה על ואהבת לרעך תצווה על קיצוץ איברים. קשה לקרוא שטויות כאלו שכל כולם פרי רוחה של תרבות המערב, ואין ספק שבהשקפת התורה אין מוסרי יותר מלקצץ ידו של האכזר שקצץ את יד חבירו (וגם בחז"ל מצינו כן שנהגו בעונשי נטילת איברים), ומי לנו גדול מן הרמב"ם שביאר במו"נ שפשוטו של מקרא עין תחת עין ממש והסביר שם את הצידוק המוסרי בזה וכנ"ל.
עוד כתב שם שעין תחת עין הוא עונש מקסימום למקרה הצורך אך בד"כ הענישה היא בממון. ונתעלם ממנו מקרא מפורש 'לא תחוס עינך', אשר לפי פשוטו של מקרא בהכרח בא לומר שאין לחון בשום מצב את העבריין מעונש זה. ובכלל ברור שחז"ל אמרו כן בתורת הלכה העוקבת את המקרא ולא הלכה המפרשת את המקרא, שהרי עין תחת עין ממון הוא בתורת פיצוי ונוהג גם בשוגג קרוב לאונס, ואינו בתורת עונש כתחליף לעקירת עינו שזה שייך רק במזיד. אך שם בהערה 2 כתב שמוכח שעין תחת עין נאמר גם בשוגג מפרשת כי ינצו אנשים ונגפו אשה הרה. ולא שת לבו שנחלקו בדבר חז"ל אי חשיב שוגג או מזיד, ובודאי שמסברא אין שום הכרח לומר דחשיב שוגג.
עמ' 112 נקט שפירוש אכילת הדם אצל שאול היינו כדרשת חז"ל בסנהדרין על איסור אכילה על הדם הוא שאסור לאכול מבהמה עד שתצא נפשה. אך המעיין היטב בכתובים יראה שרחוק הוא לפרש שם כך (ואף חז"ל כמובן לא דרשו שם כך), ובודאי שם החטא היה כפשוטו של איסור לאכול את הבשר על הדם, ועל כן הוצרך לעשות להם מקום אצל הסלע שישחטו שם ולא במקום האכילה.
עמ' 115 מבטל את האפשרות לפרש כפשוטו שאכילת פיגול לאחר 3 ימים פוסלת הקרבן רטרואקטיבית. אך בגמ' בזבחים מבואר שרבי עקיבא חשב זאת לאפשרות.
עמ' 463 נקט שהצרעת מדבקת. אמנם כבר דחו פרשנים וחוקרים בשתי ידים את הדעה הזאת כאילו ריחוק המצורע הוא כדי שלא ידבק (עי' רשר"ה למשל), ויסודה בתרגום מוטעה של מחלת ההנסן כצרעת.
עמ' 734 כותב 'שטות מופרכת' על טענת הדרדעים שיש בעיה של אלילות בתורת הספירות. בטח נעלם ממנו שכבר הריב"ש העלה טענה זו להשוות הספירות לשילוש, והרבה נתייגעו המקובלים ליישבה (ואף יש בהם הסוברים על שיטת חבריהם שיש בה חשש אלילות), כך שממש לא רציני לדחות את כל הדיון הרגיש הזה בבוז כזה.
ואגב יש להעיר שבכל הדיון הארוך על עריכת הזוהר משום מה לא טרח המחבר להביא דברי מהרח"ו שכל דבר הזוהר מפי רשב"י ממש כולל הסיפורים על האמוראים שכתבם רשב"י ברוח הקדש.
ואחתום בברכה למחבר על יגיעו ועמלו הגדול

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ד' יוני 03, 2015 12:51 am
על ידי עולה מן הארץ
מלח הארץ כתב:עמ' 37 מתפלמס באריכות על הלכת 'עמוני ולא עמונית' להוכיח שקדומה היא אע"פ שהיא מתורה שבע"פ. ובאמת טעות היא בידו שכן ברור לגמרי שבעולם העתיק האשה הבאה מעם אחר ונישאת לבן ישראל פוקע ממנה לגמרי יחוס אומתה הקודם. לעומת זאת ההלכה שאדומי ואפי' אדומית היא הלכה מחודשת בתורה שבע"פ ועליה לא דיבר כלל.
מה זאת אומרת?
מלח הארץ כתב: ואין ספק שבהשקפת התורה אין מוסרי יותר מלקצץ ידו של האכזר שקצץ את יד חבירו
ומה זה?

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ד' יוני 03, 2015 12:52 am
על ידי גם זו לטובה
מלח הארץ כתב:הערות על הספר
ואגב יש להעיר שבכל הדיון הארוך על עריכת הזוהר משום מה לא טרח המחבר להביא דברי מהרח"ו שכל דבר הזוהר מפי רשב"י ממש כולל הסיפורים על האמוראים שכתבם רשב"י ברוח הקדש.
ואחתום בברכה למחבר על יגיעו ועמלו הגדול

אם המחבר לא מסכים.. מה הוא יכול לעשות? לכתוב חריף נגד מרח"ו?

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ד' יוני 03, 2015 12:53 am
על ידי גם זו לטובה
עולה מן הארץ כתב:
מלח הארץ כתב:עמ' 37 מתפלמס באריכות על הלכת 'עמוני ולא עמונית' להוכיח שקדומה היא אע"פ שהיא מתורה שבע"פ. ובאמת טעות היא בידו שכן ברור לגמרי שבעולם העתיק האשה הבאה מעם אחר ונישאת לבן ישראל פוקע ממנה לגמרי יחוס אומתה הקודם. לעומת זאת ההלכה שאדומי ואפי' אדומית היא הלכה מחודשת בתורה שבע"פ ועליה לא דיבר כלל.
מה זאת אומרת?
מלח הארץ כתב: ואין ספק שבהשקפת התורה אין מוסרי יותר מלקצץ ידו של האכזר שקצץ את יד חבירו
ומה זה?


הכל כפשוטו...

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ד' יוני 03, 2015 12:56 am
על ידי עולה מן הארץ
גם זו לטובה כתב:
עולה מן הארץ כתב:
מלח הארץ כתב:עמ' 37 מתפלמס באריכות על הלכת 'עמוני ולא עמונית' להוכיח שקדומה היא אע"פ שהיא מתורה שבע"פ. ובאמת טעות היא בידו שכן ברור לגמרי שבעולם העתיק האשה הבאה מעם אחר ונישאת לבן ישראל פוקע ממנה לגמרי יחוס אומתה הקודם. לעומת זאת ההלכה שאדומי ואפי' אדומית היא הלכה מחודשת בתורה שבע"פ ועליה לא דיבר כלל.
מה זאת אומרת?
מלח הארץ כתב: ואין ספק שבהשקפת התורה אין מוסרי יותר מלקצץ ידו של האכזר שקצץ את יד חבירו
ומה זה?


הכל כפשוטו...
עומק כוונתי הנפלאה היתה לתמוה על הרב מלח שמחליט מדעתו מה דעת התורה על פי ידועתיו הנרחבות בקשר לעולם העתיק ועוד תמה על אחרים שלא כתבו כדעתו.
כעת ראיתי שגם מ"ש בשם הריב"ש להד"ם.

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ד' יוני 03, 2015 1:01 am
על ידי מלח הארץ
עובדת היות האשה טפלה למשפחת האיש עולה מכל המקרא ומדברי חז"ל [ועד היום מקובל במחננו שהאשה מקבלת את שם משפחתו של האיש, ולא בכדי].
מה כוונתך שהריב"ש להד"ם? האם רצונך במראה מקום?

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ד' יוני 03, 2015 1:01 am
על ידי וירטואלי
מלח הארץ כתב:עמ' 38 הערה 5 הביא פסוק בדה"י 'ואת הבקר לקרבן שלמים' כדי לחזק את דברי חז"ל שזביחת הבקר בפסח היינו לחגיגה. אכן פסוק כזה איננו בנמצא ולא בדומה לו, ואין ראוי לחזק דברי חז"ל ע"י המצאת פסוק.

איני יודע היכן מצא המחבר פסוק כזה, אבל ברור שכל אריכות הכתובים ב'פסח דיאשיהו' מפורשת כמותו שהבקר לא היו לפסחים.

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ד' יוני 03, 2015 1:02 am
על ידי וירטואלי
מלח הארץ כתב:עובדת היות האשה טפלה למשפחת האיש עולה מכל המקרא ומדברי חז"ל [ועד היום מקובל במחננו שהאשה מקבלת את שם משפחתו של האיש, ולא בכדי].

מאיפה הבאת את הלומדעס הזה? שמדין גיטו וידו באין כאחד האשה תהפך בנישואיה ללא עמונית ותהא מותרת? לפי"ז גם מותר להתחתן עם גויה?

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ד' יוני 03, 2015 1:04 am
על ידי עולה מן הארץ
מלח הארץ כתב:עובדת היות האשה טפלה למשפחת האיש עולה מכל המקרא ומדברי חז"ל [ועד היום מקובל במחננו שהאשה מקבלת את שם משפחתו של האיש, ולא בכדי].

זה שהאשה טפלה למשפחת איש לא אומר שלפני שהיא התחתנה אינה נחשבת אדומית.
מלח הארץ כתב:מה כוונתך שהריב"ש להד"ם? האם רצונך במראה מקום?
ראיתי את הריב"ש. אבל הוא לא מדבר על עצם תורת הקבלה אלא על מנהג המקובלים לכוון בתפילה לספירות שונות.

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ד' יוני 03, 2015 1:17 am
על ידי מגיה
עוד הערה: בסקירת הרב אבי קלמן הוא כותב לקראת סוף המאמר בהתפעמות על החידוש שמצא המחבר ברמז בספר שמואל למכות בים סוף.
אמנם צורת הצגת הדברים בספר הטעתו, והדברים מפורשים שם כבר ברש"י, ופלא על המחבר שרק הביא את הרלב"ג שנדחק, ומתקבל הרושם כאילו ההבנה שהכוונה למכות בים סוף היא הבנה שלו.

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ד' יוני 03, 2015 6:29 am
על ידי אוצר החכמה
עמ' 67 הערה 28 נקט שקריאת התורה של 'בחודש השלישי' נהגה בזמן קדום. טעות חמורה! בזמן הבית קראו שבעה שבועות כמפורש במשנה במגילה, ורק תנאים מאוחרים לאחר החורבן הנהיגו קריאה שבימינו כמובא בברייתא שם.



טעות חמורה שלך. בברייתא מבואר שיש שתי דעות ת"ק סובר שבעה שבועות ואחרים סוברים בחדש השלישי, והגמרא מסיימת דהאידנא דאיכא תרי יומי עבדינן כתרווייהו.

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ד' יוני 03, 2015 6:43 am
על ידי המעיין
עולה מן הארץ כתב:
מלח הארץ כתב:עמ' 37 מתפלמס באריכות על הלכת 'עמוני ולא עמונית' להוכיח שקדומה היא אע"פ שהיא מתורה שבע"פ. ובאמת טעות היא בידו שכן ברור לגמרי שבעולם העתיק האשה הבאה מעם אחר ונישאת לבן ישראל פוקע ממנה לגמרי יחוס אומתה הקודם. לעומת זאת ההלכה שאדומי ואפי' אדומית היא הלכה מחודשת בתורה שבע"פ ועליה לא דיבר כלל.
מה זאת אומרת?


זה ציטוט מהאינציקלופדיה "נחלי מלח הארץ" להרב יוסקה מלח הארץ.

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ד' יוני 03, 2015 6:56 am
על ידי קומי_אורי
מלח הארץ כתב:עמ' 95 מביא ראיות לאגדת חז"ל מפפירוס איפובר, ובהמשך מביא ראיה מכתובת על בת רעמסס שנקראה בתאל, ורעמסס זה הוא פרעה של יצי"מ לפי המקובל. ולא שת ליבו שאחז החבל משני ראשיו שהרי איפובר הוא מזמן יצי"מ לפי התארוך החילופי של וילקובסקי.


המחבר כנראה הולך לשיטתו המפורסמת http://akadamya.fav.co.il/index.php?dir ... m&id=36499 שאיפובר הוא מזמן יצי"מ גם בלי התיארוך החילופי של וליקובסקי

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ד' יוני 03, 2015 3:40 pm
על ידי ירח מלא
כעת סיימתי לקרוא את כל הספר. כולי מלא התפעמות על כמויות הידע, ההשקפה הבהירה הגאונות הבלתי נתפסת וההתפלמסות המשובחת של המחבר עם כל ה'חכמים בעיניהם'. ישר כח עצום.
נ.ב. גם אני הייתי שמח אם הספר היה עולה על שולחן מלכים- אחד ממרביצי התורה המפורסמים לקבלת אישור והסכמה. בטוחני שימצא מישהו כזה.עוטד הפעם תודה רבה.

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ד' יוני 03, 2015 10:09 pm
על ידי מלח הארץ
אוצר החכמה כתב:
עמ' 67 הערה 28 נקט שקריאת התורה של 'בחודש השלישי' נהגה בזמן קדום. טעות חמורה! בזמן הבית קראו שבעה שבועות כמפורש במשנה במגילה, ורק תנאים מאוחרים לאחר החורבן הנהיגו קריאה שבימינו כמובא בברייתא שם.



טעות חמורה שלך. בברייתא מבואר שיש שתי דעות ת"ק סובר שבעה שבועות ואחרים סוברים בחדש השלישי, והגמרא מסיימת דהאידנא דאיכא תרי יומי עבדינן כתרווייהו.

במשנה אין שתי דעות, והברייתא היא כמובן מאוחרת למשנה וזמנה לאחר החורבן כידוע שאחרים הוא תנא מאוחר יחסית.

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ד' יוני 03, 2015 10:10 pm
על ידי מלח הארץ
וירטואלי כתב:
מלח הארץ כתב:עובדת היות האשה טפלה למשפחת האיש עולה מכל המקרא ומדברי חז"ל [ועד היום מקובל במחננו שהאשה מקבלת את שם משפחתו של האיש, ולא בכדי].

מאיפה הבאת את הלומדעס הזה? שמדין גיטו וידו באין כאחד האשה תהפך בנישואיה ללא עמונית ותהא מותרת? לפי"ז גם מותר להתחתן עם גויה?

אכן אם הגויה הייתה מתגיירת בעצם נישואיה אזי כמובן שהיה זה מותר.

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ד' יוני 03, 2015 10:10 pm
על ידי צונאמי
גם אני באמצע קריאת הספר.
ראשית, כמו שבכל מקום הקללות מרובות מהברכות, כך גם הנהנים מהספר לא מבטאים זאת די הצורך, כמו הקולניות של ה"ביקורות".
לכן אומר: "יישר כח עצום רבי יהושע!"
שכרך הרבה מאוד, ואל יתירא מן המלעיגים וכו'.
בטוחני שהרוב הדומם של הקונים והקוראים מלקק את אצבעותיו בהנאה, גם אם רק אחוזון מביע את תודתו והנאתו.
כמובן, שאין זה קשור להסכמה אוטומטית לכל דעה עמדה או ביטוי,
אבל עבודה עצומה ומעודכנת כזאת לא נעשתה שנים רבות.
הרב ענבל במכתב כתב:לצערינו, זה נשאר מטאפורה, ומי שנוקט את ישיבת פוניבז' כדוגמא למקום בו לא נחשפו לדברים כאלו, חי בעולם של לפני 20 שנה (שזה כמו מאתיים שנה בהיסטוריה), אולי פורת יוסף באה למען האיזון, אבל בהחלט כדאי לרענן מידע בנושא, סו"ס אני זה שנפגש עם בחורי ישיבות ועם שאלותיהם (ויש לי יסוד להניח שאלו שפונים לרב פיליפ, אינם אותם שפונים אלי) אלא דווקא למי אשר קרא ספרות 'מדעית', למי אשר נתקל באינטרנט באתרי כפירה מגוונים, למי אשר גלש ושתה ממי פורום 'עצור כאן חושבים', למי שטענות שונות כנגד נאמנות תושבע"פ חדרו לאוזניו, ולדומיהם. תתפלא, אבל יש אנשים שיש להם שאלות, הנובעות מחשיבה עצמאית, ולא בהכרח מאינטרנט. וחלק ממה שמעודד את השאלות היא הצורה האינפנטילית בה בונים את האמונה בחלק ממחוזותינו. כשמישהו מבסס לך דבר חשוב ומרכזי כ"כ בסגנון של גן (או כלשון הדברי דוד "ברמה של פלסטלינה"), אתה לא צריך אינטרנט כדי לשאול על זה שאלות.

ירח מלא כתב:נ.ב. גם אני הייתי שמח אם הספר היה עולה על שולחן מלכים- אחד ממרביצי התורה המפורסמים לקבלת אישור והסכמה. בטוחני שימצא מישהו כזה.עוטד הפעם תודה רבה.

לאור ה"עליהום" כאן, בפרט ממי שלא קרא את הספר, מסופקני אם מישהו יסכים להיות שר המסכים.
ומי שצריך עזרה ראשונה, לא מחפש הסכמות...

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ד' יוני 03, 2015 10:56 pm
על ידי צונאמי
הרב מקומרנא אמר את דבריו כאמת לאמיתה, וידע שבשל כך "יתחברו עליו".
מתוך "מגילת סתרים"

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ד' יוני 03, 2015 11:06 pm
על ידי שטייגעניסט
את הסיפור הזה, שרבו הבעיר אש במקל קרח, מספר רבינו בכמה וכמה מקומות בספריו.

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ד' יוני 03, 2015 11:35 pm
על ידי צונאמי
תורה שבעל פה כתב:עמוד 96: כמו מפיבעל - מפיבשת.
.

כנראה טעות, והכוונה אשבעל - איש בושת.

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ד' יוני 03, 2015 11:49 pm
על ידי צופר הנעמתי
צונאמי כתב:
תורה שבעל פה כתב:עמוד 96: כמו מפיבעל - מפיבשת.
.

כנראה טעות, והכוונה אשבעל - איש בושת.


או מפיבושת - מריב בעל.

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ד' יוני 03, 2015 11:52 pm
על ידי צונאמי
עמ' 132 מקצת היום ככולו לגבי שמונה ימים המוציאים ילוד מכלל נפל.

או שלושים יום, או שמונה ימי מילה.
(אא"כ ילוד הכוונה לבהמה)

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ה' יוני 04, 2015 1:03 am
על ידי צונאמי
עמ' 146, מביא ר"ש בטהרות שכרמלית לפעמים נקראת רה"י.
וזו גמ' מפורשת בשבת ח ב', שכרמלית לפעמים נקראת רה"ר לפי שאינה רה"י.

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ה' יוני 04, 2015 8:25 am
על ידי קומי_אורי
אני ממש מזועזע מהמשפט האחרון "תאמינו בזה ובכל המעשיות שהם אמת כמו ה' אלקיכם אמת", בחיים לא ראיתי את המשפט הזה, ולא משהו דומה לו.

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ה' יוני 04, 2015 7:10 pm
על ידי שלח
עוד הערה, בספר מובאים דברים מחכמי העמים ,האם אין בזה בעיה לפי שיטת הציץ אליעזר זצ"ל האלו?
http://www.otzar.org/aspcrops/141763_127_1337780875-462015.asp
שות ציץ אליעזר חלק יט מו

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ה' יוני 04, 2015 7:43 pm
על ידי עתניאל בן קנז
קומי_אורי כתב:אני ממש מזועזע מהמשפט האחרון "תאמינו בזה ובכל המעשיות שהם אמת כמו ה' אלקיכם אמת", בחיים לא ראיתי את המשפט הזה, ולא משהו דומה לו.



לכל המזדעזעים למיניהם. וכן למחבר הספר, שטרח להביא את דעת הרבי מקומרנא ולכתוב עליהם שהם מופרכים...

כל מי שמעיין אפילו מעט בספרי הרבי מקומרנא, מכיר את לשונו שנכתבה בלשון גוזמא והפלגה בכל הענינים ובכל הנושאים...

בן אדם רציני יודע כיצד ל'תרגם' את הדברים לכוונה האמיתית. ולא 'מזדעזע' ויוצא מהכלים...

(רק חבל שהציבור מתייחס לציטוט זה או אחר, ולא מכיר את השפה והסגנון, ואז כל אחד מגיב כאוות נפשו).


וסיפור פיקנטי ששמעתי בשם א' הנוכחים.

פעם בא מישהו ראה בספרו של הרבי מקומרנא, שכל מי שאינו מניח תפילין דרבינו תם הוא בכלל 'קרקפתא דלא מנח תפילין' על כל מה שמשתמע...
הוא 'הזדעזע', ורץ 'להלשין' לחזון-איש, שמצא כזאת בספר.
החזון איש הרגיעו בחיוך, וענה: הלא יש מהראשונים שסוברין כך!
השואל שאל בפליאה מיהו.
ענה החזון איש - 'רבינו תם'.

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ה' יוני 04, 2015 8:01 pm
על ידי קומי_אורי
אבל האם אין זו בעיה לכתוב גוזמאות ולסיים "זה אמת כמו שה' אלקיכם אמת"?

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ה' יוני 04, 2015 8:13 pm
על ידי עתניאל בן קנז
קומי_אורי כתב:אבל האם אין זו בעיה לכתוב גוזמאות ולסיים "זה אמת כמו שה' אלקיכם אמת"?


לא התכוונתי שהסיפור עצמו גוזמא. הסיפור עצמו - לדעת הקומרנר - היה גם היה [מי שלא רוצה לא יאמין].
הביטוים המופלגים בלשונות המפורזים, הם בלשון גוזמא.
[כי בלשון המקובלת, גם אם מישהו מאמין ל'מופת' מסוים, לא היה משווה זאת לאמיתות הבורא].

וכמו דוגמא הקודמת. הקומרנר אכן סבר שכל יהודי צריך להניח תפילין דר"ת (ולא רק מי שמופלג בחסידות - כדעת השו"ע). אבל הלשון 'קרקפתא דלא מנח תפילין' הוא בלשון גוזמא והפרזה...

אקווה שהובנתי.

וכן גם לדוגמא שהביא המחבר, הקומרנר אכן התייחס לאריז"ל כסמכות הלכתית. ההגדרה המופלגת להגדילו על פני הנביאים הוא בלשון גוזמא והפרזה.

ושוב כל מי שמעיין רק מעט בסגנונו יבין למה שאני מתכוון ולא יתפלא כלל וכלל (אין צורך להגיע לספריו בעניני קבלה. מספיק לעיין בספרו 'שלחן הטהור' על אורח חיים).

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ה' יוני 04, 2015 9:31 pm
על ידי חיים ותורה ביחד
הכותב של הספר הוא גאון אמיתי מי שמכיר את כתביו יודע שהוא עשה עבודה מקיפה על כל נושא ביהדות.
ההתייחסות לדבריו על הרבי מקאמרנא הם מגוחכים הספר גדול מביטוי כזה או אחר.
לא חבל לבזבז את הזמן בלהתעסק האם התבטאויות כאלה מקובלות בין גדולים למי שיש ביקורת ישירה על התוכן שיגיד אם לא שיכתוב הספד חדש על הרבי מקאמרנא זה לא הנושא בפורום הזה

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ה' יוני 04, 2015 9:33 pm
על ידי וירטואלי
קומי_אורי כתב:אבל האם אין זו בעיה לכתוב גוזמאות ולסיים "זה אמת כמו שה' אלקיכם אמת"?

יל"ע אם אין זו לשון שבועה.

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ה' יוני 04, 2015 9:46 pm
על ידי חיים ותורה ביחד
מלח הארץ כתב
עמ' 463 נקט שהצרעת מדבקת. אמנם כבר דחו פרשנים וחוקרים בשתי ידים את הדעה הזאת כאילו ריחוק המצורע הוא כדי שלא ידבק (עי' רשר"ה למשל), ויסודה בתרגום מוטעה של מחלת ההנסן כצרעת.

עיון בכל הפרשה של ריחוקו ותיגלחתו והריסת הבית שישנו גם רובד של הדבקה בטומאת הצרעת והדברים לא סותרים את הפרשנות של הטומאה הקלאסית שמוות הוא גם טומאה וההידבקות הפיזית מחוברת עם ההידבקות הרעיונית לטומאה.

נ.ב. הערות של מלח הארץ רציניות ובמיוחד דרכו של המחבר כמו רבים מחבריו לבחור את החוקרים לפי מה שמסתדר.

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ה' יוני 04, 2015 9:48 pm
על ידי חיים ותורה ביחד
חיים ותורה ביחד כתב:מלח הארץ כתב
עמ' 463 נקט שהצרעת מדבקת. אמנם כבר דחו פרשנים וחוקרים בשתי ידים את הדעה הזאת כאילו ריחוק המצורע הוא כדי שלא ידבק (עי' רשר"ה למשל), ויסודה בתרגום מוטעה של מחלת ההנסן כצרעת.

עיון בכל הפרשה של ריחוקו ותיגלחתו והריסת הבית שישנו גם רובד של הדבקה בטומאת הצרעת והדברים לא סותרים את הפרשנות של הטומאה הקלאסית שמוות הוא גם טומאה וההידבקות הפיזית מחוברת עם ההידבקות הרעיונית לטומאה.

נ.ב. הערות של מלח הארץ רציניות ובמיוחד דרכו של המחבר כמו רבים מחבריו לבחור את החוקרים לפי מה שמסתדר.

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ה' יוני 04, 2015 11:18 pm
על ידי גם זו לטובה
המחבר
איני מבין מדוע יש המתעקשים לבסס את הדת באותו אופן כמו שהתבססה אצלם בגן, על הרבדים הכמעט הכי נמוכים. ובמלים אחרות מתעקשים לא להתבגר, וניכר הדבר אצלם שבזמננו אותם שאינם בקיאים בצורת מטבע, אינם בקיאים ג"כ בצורת מטבע שטבעו חכמים. חכמינו לימדונו על מידת הזהירות, הפרישות, האיפוק, והחינוך בדורינו הוא זהירות מלהתבגר, פרישות מלהבין, ואיפוק מלחשוב.

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ו' יוני 05, 2015 12:26 am
על ידי יתר10
עתניאל בן קנז כתב:פעם בא מישהו ראה בספרו של הרבי מקומרנא, שכל מי שאינו מניח תפילין דרבינו תם הוא בכלל 'קרקפתא דלא מנח תפילין' על כל מה שמשתמע...
הוא 'הזדעזע', ורץ 'להלשין' לחזון-איש, שמצא כזאת בספר.
החזון איש הרגיעו בחיוך, וענה: הלא יש מהראשונים שסוברין כך!
השואל שאל בפליאה מיהו.
ענה החזון איש - 'רבינו תם'.

דברים מוזרים כאלה

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ו' יוני 05, 2015 12:51 am
על ידי איש_ספר
עתניאל בן קנז כתב:וסיפור פיקנטי ששמעתי בשם א' הנוכחים.

פעם בא מישהו ראה בספרו של הרבי מקומרנא, שכל מי שאינו מניח תפילין דרבינו תם הוא בכלל 'קרקפתא דלא מנח תפילין' על כל מה שמשתמע...
הוא 'הזדעזע', ורץ 'להלשין' לחזון-איש, שמצא כזאת בספר.
החזון איש הרגיעו בחיוך, וענה: הלא יש מהראשונים שסוברין כך!
השואל שאל בפליאה מיהו.
ענה החזון איש - 'רבינו תם'.

דוגמא מובהקת איך אפשר להפוך סיפור כחומר ביד היוצר.
כפי הנשמע הסיפור היה הפוך: סיפרו לחזו"א בהתפעלות שהקומארנער אומר שמי שלא מנית תפילין דר"ת הוא קרקפתא וכו', החזו"א התבטא בחיוך, נו, גם ר"ת סבור כך. כלומר בלשון עדינה, הוא המעיט בחשיבות דברי הקומרנער.
ידוע לי מנכדי ר' אביש זיס, שהחזו"א לא היה כ"כ שבע רצון מהדפסת הספר. (ר' אביש היה בא מידי פעם לחזו"א) אם זה חשוב אברר פרטים מדויקים יותר אצל המשפחה.

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ו' יוני 05, 2015 2:17 am
על ידי הוד_והדר
איש_ספר כתב:
עתניאל בן קנז כתב:וסיפור פיקנטי ששמעתי בשם א' הנוכחים.

פעם בא מישהו ראה בספרו של הרבי מקומרנא, שכל מי שאינו מניח תפילין דרבינו תם הוא בכלל 'קרקפתא דלא מנח תפילין' על כל מה שמשתמע...
הוא 'הזדעזע', ורץ 'להלשין' לחזון-איש, שמצא כזאת בספר.
החזון איש הרגיעו בחיוך, וענה: הלא יש מהראשונים שסוברין כך!
השואל שאל בפליאה מיהו.
ענה החזון איש - 'רבינו תם'.

דוגמא מובהקת איך אפשר להפוך סיפור כחומר ביד היוצר.
כפי הנשמע הסיפור היה הפוך: לחזו"א בהתפעלות שהקומארנער אומר שמי שלא מנית תפילין דר"ת הוא קרקפתא וכו', החזו"א התבטא בחיוך, נו, גם ר"ת סבור כך. כלומר בלשון עדינה, הוא המעיט בחשיבות דברי הקומרנער.
ידוע לי מנכדי ר' אביש זיס, שהחזו"א לא היה כ"כ שבע רצון מהדפסת הספר. (ר' אביש היה בא מידי פעם לחזו"א) אם זה חשוב אברר פרטים מדויקים יותר אצל המשפחה.


החזון איש לא היה היחידי. כמדומני שגם האדמו"ר מסאטמאר לא היה שבע רצון. ויש שטענו כדמות ראיה מזה שלא הדפיסו אותו קודם השואה בניו נכדיו וניניו כששאר ספריו שכן נדפסו.

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ו' יוני 05, 2015 11:06 am
על ידי געצל
איש_ספר כתב:
דוגמא מובהקת איך אפשר להפוך סיפור כחומר ביד היוצר.
כפי הנשמע הסיפור היה הפוך: סיפרו לחזו"א בהתפעלות שהקומארנער אומר שמי שלא מנית תפילין דר"ת הוא קרקפתא וכו', החזו"א התבטא בחיוך, נו, גם ר"ת סבור כך. כלומר בלשון עדינה, הוא המעיט בחשיבות דברי הקומרנער.
ידוע לי מנכדי ר' אביש זיס, שהחזו"א לא היה כ"כ שבע רצון מהדפסת הספר. (ר' אביש היה בא מידי פעם לחזו"א) אם זה חשוב אברר פרטים מדויקים יותר אצל המשפחה.
הייתי רוצה לידע עוד פרטים בזה. תודה רבה.

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ו' יוני 05, 2015 2:52 pm
על ידי צונאמי
איש_ספר כתב:
עתניאל בן קנז כתב:וסיפור פיקנטי ששמעתי בשם א' הנוכחים.

פעם בא מישהו ראה בספרו של הרבי מקומרנא, שכל מי שאינו מניח תפילין דרבינו תם הוא בכלל 'קרקפתא דלא מנח תפילין' על כל מה שמשתמע...
הוא 'הזדעזע', ורץ 'להלשין' לחזון-איש, שמצא כזאת בספר.
החזון איש הרגיעו בחיוך, וענה: הלא יש מהראשונים שסוברין כך!
השואל שאל בפליאה מיהו.
ענה החזון איש - 'רבינו תם'.

דוגמא מובהקת איך אפשר להפוך סיפור כחומר ביד היוצר.
כפי הנשמע הסיפור היה הפוך: סיפרו לחזו"א בהתפעלות שהקומארנער אומר שמי שלא מנית תפילין דר"ת הוא קרקפתא וכו', החזו"א התבטא בחיוך, נו, גם ר"ת סבור כך. כלומר בלשון עדינה, הוא המעיט בחשיבות דברי הקומרנער.
ידוע לי מנכדי ר' אביש זיס, שהחזו"א לא היה כ"כ שבע רצון מהדפסת הספר. (ר' אביש היה בא מידי פעם לחזו"א) אם זה חשוב אברר פרטים מדויקים יותר אצל המשפחה.

נו באמת,
רבינו תם אחז שרש"י היה קרקפתא דלא מנח תפילין??

Re: יצא לאור: "תורה שבעל פה"

פורסם: ו' יוני 05, 2015 4:40 pm
על ידי צופר הנעמתי
צונאמי כתב:
איש_ספר כתב:
עתניאל בן קנז כתב:וסיפור פיקנטי ששמעתי בשם א' הנוכחים.

פעם בא מישהו ראה בספרו של הרבי מקומרנא, שכל מי שאינו מניח תפילין דרבינו תם הוא בכלל 'קרקפתא דלא מנח תפילין' על כל מה שמשתמע...
הוא 'הזדעזע', ורץ 'להלשין' לחזון-איש, שמצא כזאת בספר.
החזון איש הרגיעו בחיוך, וענה: הלא יש מהראשונים שסוברין כך!
השואל שאל בפליאה מיהו.
ענה החזון איש - 'רבינו תם'.

דוגמא מובהקת איך אפשר להפוך סיפור כחומר ביד היוצר.
כפי הנשמע הסיפור היה הפוך: סיפרו לחזו"א בהתפעלות שהקומארנער אומר שמי שלא מנית תפילין דר"ת הוא קרקפתא וכו', החזו"א התבטא בחיוך, נו, גם ר"ת סבור כך. כלומר בלשון עדינה, הוא המעיט בחשיבות דברי הקומרנער.
ידוע לי מנכדי ר' אביש זיס, שהחזו"א לא היה כ"כ שבע רצון מהדפסת הספר. (ר' אביש היה בא מידי פעם לחזו"א) אם זה חשוב אברר פרטים מדויקים יותר אצל המשפחה.

נו באמת,
רבינו תם אחז שרש"י היה קרקפתא דלא מנח תפילין??


נו באמת, לא צריך להתרגש. אסור לחזו"א להתבדח?