עמוד 6 מתוך 6

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

פורסם: ו' דצמבר 25, 2020 8:00 am
על ידי תא חזי
שמואל בארג כתב:עניני דיומא

משה ששון כתב:י"א שמנהג ברסלב לומר שחצות הוא 6 שעות אחרי תחילת הלילה
ולכן יש בברסלב רב שאמר שזמן האיסור מתחיל בשקיעה של ר"ת - מקודם עדיין יום
ונגמר בשעה 11.00 כי זה 6 שעות אחרי תחילת הלילה
ואע"פ שזה תרתי דסתרי, מ"מ מקיימים בזה את המנהג.


הא לך לשון הגרי"מ שעכטר שליט"א מברסלב, מתוך מכתבו.

0105202321-00.jpg

עוד בזה: בספר "שיח שרפי קודש" החדש (כרך ג, עמוד שע"ד, הערה יט) כתב שאצל חסידי ברסלב באוקראינה נהגו בניטל, וז"ל: "אצל אנשי שלומינו באוקראינה היו נוהגים בליל ניטל, החל בליל העשרים וחמישה בדצמבר, לספר מעשה זה של "סורוק סוועטיע" (ראה בהמשך את סיפור המעשה) בין תפילת מנחה וערבית, כמו כן, היו לומדים אז ב'קלויז' סיפורי מעשיות, ומיד אחרי תפילת ערבית היו הולכים לישון וקמים בחצות הלילה כרגיל, שאז כבר אין זה 'ניטל'." כך סיפר רבי לוי יצחק בנדר ז"ל. וכאן בארץ ישראל – סיים רלי"צ בנדר ז"ל – אין שייך כלל ענין זה"

הראת לדעת שלא נהגו באופן של 'לכתחילה' בניטל, אלא היה בדרך ממילא כיון שהיו משכימים בחצות לילה (וכן משמע מתשו' החת"ס שהובאה למעלה שכן יש לעשות (ועל מנת כן למעשה תוקן ה'ניטל', כדי לגרום לאנשים ללכת לישון ע"מ לקום בחצות (שלא בדרך חיוב, שלא יתדמו לגויים ההולכים לתיפלות שלהם בחצות) או שיקומו כבר בבוקר, אך בוודאי שלא על מנת לשחק קלפים וכדו') וכן יעויין בתשובת הגרע"י ביבי"א ח"ז חיו"ד כ' סעי' ב' שכתב כי בלאו הכי מנהג חכמי הספרדים היה (ע"פ הקבלה) לישן בתחילת הלילה ולקום בחצות ללמוד, וממילא אין בכלל צד לדון אי לומדים בתחילת הלילה או לא, כיון שבכל תחילות הלילות אין לומדים אלא ישנים.



מצ"ב לשון המעשה מ"סאראק סוועטיע"
בְּלֵיל שַׁבָּת הָרִאשׁוֹן, לְאַחַר שֶׁהֶעְתִּיק רַבֵּנוּ הַקָדוֹשׁ רַבִּי נַחְמָן מִבְּרַסְלֶב אֶת מוֹשָׁבוֹ מִזְּלָאטִיפָּאלִי לָעִיר בְּרֶסְלֶב, וּבָאוּ מִבְּנֵי הָעִיר לְקַבֵּל פָּנָיו בָּאוּ גַּם הַחַזָן יוֹסֵף, שֶׁכִּנּוּ אוֹתוֹ "יוֹסְ'ל חַזָן" וְסִיַּע לְרַבֵּנוּ בְּדִירָתוֹ, כִּי רָצָה לְהַחְנִיף לְרַבֵּנוּ, מִשּׁוּם שֶׁתּוֹשָׁבֵי הָעִיר לֹא אָהֲבוּ אוֹתוֹ. אוּלָם רַבֵּנוּ לֹא קֵרְבוֹ כְּלַל
וּבְלֵיל שַׁבָּת הָרִאשׁוֹן בָּאוּ תּוֹשָׁבִים מִבְּנֵי הָעִיר אֶל שֻׁלְחָנוֹ שֶׁל רַבֵּנוּ, ובֵּינֵיהֶם בָּא גַּם "יוֹסְל חַזָּן", וְרָצָה לְזַמֵּר לִפְנֵי רַבֵּנוּ אֶת הַזֶּמֶר "מְנוּחָה וְשִׂמְחָה". וְאוּלָם עוֹד לִפְנֵי שֶׁהִתְחִיל, פָּתַח רַבֵּנוּ אֶת פִּיו וְהִתְחִיל לוֹמַר לִפְנֵי הָעוֹלָם אֶת הַתּוֹרָה, "אַקְּרוּקְּתָא" שֶׁבְּ"לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן" סִימָן ג' הַמַּתְחֶלֶת: "הִנֵּה מִי שֶׁשּׁוֹמֵעַ נִגּוּן מִמְּנַגֵּן רָשָׁע וְכוּ'", וְתֵכֶף סָתַם הַחַזָּן אֶת פִּיו.
(וְרַבִּי אַבְרָהָם בֶּן רַבִּי נַחְמָן, בְּסַפְּרוֹ מַעֲשֶׂה זֶה דִּיֵּק וְאָמַר, שֶׁעַל-כֵּן לֹא הִתְחִיל רַבֵּנוּ בְּתוֹרָתוֹ בְּמַעֲלַת הַמְנַגֵּן הַכָּשֵׁר, אֶלָּא הִתְחִיל הַתּוֹרָה בְּעִנְיַן הַמְנַגֵּן הָרָשָׁע, כְּדֵי שֶׁלֹּא יַחְשֹׁב הַחַזָּן שֶׁעָלָיו מִתְכַּוֵּן רַבֵּנוּ, שֶׁהוּא מְנַגֵּן כָּשֵׁר, וּמִשּׁוּם הַמַּעֲשֶׂה הַנַּ"ל, שֶׁהָיָה בְּהֶכְרַח לִפְתֹּחַ בִּשְׁלִילַת הַחַזָּן, כְּדֵי שְׁיִשְׁתּוֹק.)
אַחַר-כָּךְ בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת, בִּסְעֻדַּת הַמְּלַוֶּה מַלְכָּה, הִתְחִיל לָשִׁיר לְלֹא רְשׁוּת רַבֵּנוּ, אֶת הַזֶּמֶר: "הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחוֹל" וּכְשֶׁהִגִּיעַ לַתֵּבוֹת: "חָלְפָה עוֹנַת מִנְחָתִי" טָעָה וְאָמַר "עוֹנַת מִטָּתִי…" וְאָמַר עַל זֶה רַבֵּנוּ: "הוּא מְגַלֶּה מַה שֶּׁהוּא…" ("עֶר זָאגְט אוֹיס וָואס עֶר אִיז…") וּמֵרוֹב בּוּשָׁה, שֶׁנִּתְגַּלָּה קְלוֹנוֹ בָּרַבִּים, עָקַר דִּירָתוֹ מִבְּרֶסְלֶב וְנָפַל מִדֶּרֶךְ הַיַּהֲדוּת, עַד שֶׁנִּשְׁתַּמֵּד רַחְמָנָא לִיצְלָן, וְאַחַר-כָּךְ חָזַר לַיַּהֲדוּת עַל-יְדֵי הַמַּעֲשֶׂה שֶׁהָיָה לִפְנֵי רַבֵּנוּ בְּלֵיל "נִיטְל", שֶׁסִּפֵּר אֶחָד לִפְנֵי רַבֵּנוּ מֵהַחָגָא שֶׁל הַנּוֹצְרִי הַנִּקְרָא "סָארָאק סְוַועטְיֶיע", "אַרְבָּעִים הַקְדוֹשִׁים", שֶׁפַּעַם יָשְׁבוּ אַרְבָּעִים אֲנָשִׁים בְּאֵיזֶה מָקוֹם, וְלֹא הָיָה לָהֶם מַה לֶּאֱכֹל, וְנַעֲשָׂה לָהֶם נֵס, שֶׁמָּצְאוּ שְׁלשָׁה כִּכְּרוֹת לֶחֶם, וְהִסְפִּיק לֶחֶם מוּעָט זֶה לְכָל הָאַרְבָּעִים אִישׁ הַנַּ"ל, אוּלָם זֶה שֶׁסִּפֵּר זֹאת לְרַבֵּנוּ הָפַךְ הַנַּ"ל, דְּהַיְינוּ: שֶׁסִּפֵּר, שֶׁהָיוּ שְׁלשָׁה אֲנָשִׁים עִם אַרְבָּעִים לְחָמִים וְהוֹתִירוּ מְהַלֶחֶם, וְכַמוּבָן שְנַעֲשָׂה צְחוֹק גָּדוֹל, וְאָז נַעֲנָה רַבֵּנוּ וְאָמַר: "אַזוֹי? אִיז שׁוֹין יוֹסְל חַזָן צוּרִיק אוֹיסְגֶעקוּמֶען!" – "כַּך? אִם כֵּן, אֲזַי יוֹסְל הַחַזָן כְּבָר שָׁב בַּחֲזָרָה!" הַיינוּ שֶׁשָׁב בִּתְשׁוּבָה וְחָזַר לְדֶרֶךְ הַיַּהֲדוּת.

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

פורסם: ו' דצמבר 25, 2020 11:49 am
על ידי גימפעל
לבי במערב כתב:הוא בכרך כח ס"ע תרפט. ומוסג"פ:
ניטל.JPG

הטענה על המרש"א ?
נגד החת"ס ?

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

פורסם: ש' דצמבר 26, 2020 7:47 pm
על ידי לבי במערב
לא עלי היא אחריות דבריו.

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

פורסם: ש' דצמבר 26, 2020 9:09 pm
על ידי פולסברג
לבי במערב כתב:הוא בכרך כח ס"ע תרפט. ומוסג"פ:
ניטל.JPG


ייש''כ! א''כ הוא מרבו ר' שלמה היימן.

וזה יותר מטעים משיאמר מדנפשיה, שר' שמחה היה אמשינובר במקורו...

===============

האם יש איזה תיעוד מהנהגתו של הראגוצבר בזה. מסתמא אם למד בת''ב, כ''ש הך...

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

פורסם: ש' דצמבר 26, 2020 9:23 pm
על ידי גימפעל
ובמקומות המטונפים ג"כ צריך פסוק שאסור ללמוד ?

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

פורסם: א' דצמבר 27, 2020 11:59 am
על ידי עזריאל ברגר
גימפעל כתב:ובמקומות המטונפים ג"כ צריך פסוק שאסור ללמוד ?

אכן יש פסוק: "והיה מחניך קדוש".

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

פורסם: ג' ינואר 05, 2021 10:36 pm
על ידי גימפעל
ניטל ליברמן.PDF
(2.14 MiB) הורד 214 פעמים
נזר החבורה - ניטל.pdf
(1.26 MiB) הורד 341 פעמים
ליל ניטל- מלך שפירא.pdf
(240.73 KiB) הורד 212 פעמים
הרב אלי' מטוסוב - ניטל.pdf
(209.96 KiB) הורד 216 פעמים
חיי משה - ניטל.pdf
(313.76 KiB) הורד 209 פעמים

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

פורסם: ד' ינואר 06, 2021 1:13 am
על ידי גל של אגוזים
ייש"כ הרב גימפעל תשוח"ח

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

פורסם: ד' ינואר 06, 2021 1:48 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
מה מנהג ברסלב?

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

פורסם: ד' יולי 21, 2021 6:09 pm
על ידי תורת המן
מאמר מקיפה מד"ר מלך שפירא בענין ניטל

Re: מנהגי ניטל

פורסם: ה' יולי 22, 2021 3:30 am
על ידי תורת המן
ארזי ביתר כתב:פעם ששמעתי, שה'אמרי אמת' נהג בליל ניטל, לחתוך נייר טואלט לכל שבתות השנה. יש אימות לכך?

בקובץ שהעליתי לעל ממלך שפירא, הביא שהיה מחסור של נייר טואלט בירשלים ובני ברק בזמן ההוא.

Re: מנהגי ניטל

פורסם: ה' יולי 22, 2021 8:58 am
על ידי יבנה
תורת המן כתב:
ארזי ביתר כתב:פעם ששמעתי, שה'אמרי אמת' נהג בליל ניטל, לחתוך נייר טואלט לכל שבתות השנה. יש אימות לכך?

בקובץ שהעליתי לעל ממלך שפירא, הביא שהיה מחסור של נייר טואלט בירשלים ובני ברק בזמן ההוא.

תרגומך של הערה 11 אינו נכון. שם הביא בשם פנים חדשות מתשנ"ז בלי קשר לשום גדול או זמן אלא באופן כללי, שבגלל מנהג חסידים של חתיכת נייר בליל ניטל, היה מחסור בנייר טואלט בימים שקדמו לניטל. וכפי הנראה הכוונה לשנת תשנ"ז.

Re: מנהגי ניטל

פורסם: ה' יולי 22, 2021 5:54 pm
על ידי תורת המן
כוונתי ב"הזמן ההוא", הוא זמן ניטל, לא זמן האמרי אמת.
מחילה אם דברי לא היה מבוררין כל צורכן.

זכר לדבר, מה שמברכין בחנוכה בימים ההם בזמן הזה, ר"ל שהזמן הוא הזמן בשנה, ודוק

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

פורסם: ד' ינואר 05, 2022 9:37 pm
על ידי חיים סופר
היכן אפשר לראות אימתי יפול בשנה זו תקופת טבת לשיטת רב אדא ?

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

פורסם: ד' ינואר 05, 2022 9:43 pm
על ידי עזריאל ברגר
חיים סופר כתב:היכן אפשר לראות אימתי יפול בשנה זו תקופת טבת לשיטת רב אדא ?

כמדומני שמופיע תמיד בלוח עיתים לבינה.

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

פורסם: ה' ינואר 06, 2022 1:57 am
על ידי חיים סופר
עיינתי שם ונמצא אצל יום ד' שמות אמנם כפי הנראה החשבון שם הוא כפי חכמי חכמת התכונה ולא לפי חשבון הרמב"ם

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

פורסם: ה' יולי 28, 2022 11:07 pm
על ידי י. אברהם
ראיתי בכת"י של תלמיד הגאון רעק"א
"נשאלתי מבני ה' ליבש שילי"ט לאמור לו הטעם על בטול תורה בליל הנקרא "נטל"... והוא להורות כי..."

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

פורסם: ו' יולי 29, 2022 3:33 pm
על ידי עזריאל ברגר
חיים סופר כתב:עיינתי שם ונמצא אצל יום ד' שמות אמנם כפי הנראה החשבון שם הוא כפי חכמי חכמת התכונה ולא לפי חשבון הרמב"ם

בלוח שאצלי במחשב (ירושלים תש"פ) - מצאתי בגוף הלוח את תקופת רב אדא רק בניסן.
אבל בסוף הלוח - מופיעות כל התקופות, ובמפורט.

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

פורסם: ו' ינואר 06, 2023 3:40 pm
על ידי נחומצ'ה
לנוהגים 'ניטל' בליל שבת ויחי.
אפשר רמז יש בו:
"פרשה זו סתומה...".

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

פורסם: ש' ינואר 07, 2023 11:25 pm
על ידי הבאר ההיא
משולש כתב:הנה המקור מהשבועון איזראליט (מתאריך 5/12/1877 עמ' שני) לסיפור שתורגם לעיל על ר' טבלי שויער מפרנקפורט שמספר על הנס שאירע לו בהיותו רב בבמברג והמשומד הלשין עליו שמשחק קלפים בניטל, ובדיוק לפני שנכנסו השוטרים לבדוק נשאלה שם שאלה במקרה והשולחן התמלא בספרי לימוד ש"ס ופוסקים.

לטובת מי שלא מבין גרמנית.

מה מקור הסיפור? כלומר מי הכותב ובשם מי הוא כותב את הסיפור?