עמוד 6 מתוך 74

Re: תפארת צבי על הזוהר - מי יודע?

פורסם: א' אוגוסט 06, 2017 6:47 pm
על ידי ברוז

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' אוגוסט 06, 2017 7:22 pm
על ידי מצליח
בפורת יוסף קהלת א יב מציין לספר 'בו איסיו' (אם הבנתי) על איזה ספר קא מכוין, עי' בהמצורף עמ' 2 בשורה התחתונה.

Re: תפארת צבי על הזוהר - מי יודע?

פורסם: א' אוגוסט 06, 2017 7:59 pm
על ידי חד ברנש
כבר עלה זכרו בפורום כמה פעמים.

מה זה "ספר חדש הנקרא עצ"י"

פורסם: ג' ספטמבר 26, 2017 10:25 am
על ידי מכון שיח אבות
במשמרת שלום סימן י' (בהדרת שלום) כתב ראיתי בספר חדש הנקרא עצ"י שכתב וז"ל ראיתי בספר משמרת שלום שכתב דנכון להדר אחר ש"ץ כהן וכו', ולדעתי הידור זה אינו הידור כלל, אדרבה יש בו עיקולי ופשורי כשהש"ץ הוא כהן ואומר ברכת כהנים קודם שים שלום בלא הגבהת ידים ובלא החזרת פנים כלפי העם אם מכוין לצאת מצות עשה של ברכת כהנים, ולדעתי צריך לכוין בהדיא שלא לצאת מצות עשה של ברכת כהנים בימים שאין בהם דוכן וכו' עיי"ש:
יש היודע מהו הספר עצ"י ?

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' אוקטובר 01, 2017 4:52 pm
על ידי קאצ'קלה
הרד"ל בפתיחתו לפרקי רבי אליעזר (קונטרס שם האחד אליעזר, אות ב) כתב:
וגדלוהו בשם טוב לקרותו בשם ר' אליעזר הגדול, אף כי לא נמצא עוד תנא אחר שנקרא ר' אליעזר ביו"ד סתם, בכדי שיהיה צריך להזכירו לסימנא מהם בשם 'הגדול'... אלא שפירשו הטעם בדרוש הרוגי אמונה (הנדפס ס"ס הכוונות), וכן הגר"א בפירוש ההיכלות שמפני שהיתה בו נשמת ראובן כמ"ש בז"ח (ע"ב.) סוף איכה, בר חד דאיהו ראובן כו' על דיהב עיטא למירמי לבירא אתפיס איהו בבירא ואשתזיב, ודא איהו ר' אליעזר הגדול כד תפשוהו למינות... ולכן נקרא 'גדול' על שם ראובן הבכור גדול אחים.

מה זה דרוש הרוגי אמונה? והיכן כתוב טעם זה לכינויו של ר' אליעזר 'הגדול'? [בפירוש ההיכלות לגר"א הנ"ל מצאתיו]. בדקתי בכמה דפוסים של 'ספר הכונות' ולא מצאתי בהם את 'דרוש הרוגי אמונה'.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' אוקטובר 01, 2017 7:46 pm
על ידי מה שנכון נכון
קאצ'קלה כתב:הרד"ל בפתיחתו לפרקי רבי אליעזר (קונטרס שם האחד אליעזר, אות ב) כתב:
וגדלוהו בשם טוב לקרותו בשם ר' אליעזר הגדול, אף כי לא נמצא עוד תנא אחר שנקרא ר' אליעזר ביו"ד סתם, בכדי שיהיה צריך להזכירו לסימנא מהם בשם 'הגדול'... אלא שפירשו הטעם בדרוש הרוגי אמונה (הנדפס ס"ס הכוונות), וכן הגר"א בפירוש ההיכלות שמפני שהיתה בו נשמת ראובן כמ"ש בז"ח (ע"ב.) סוף איכה, בר חד דאיהו ראובן כו' על דיהב עיטא למירמי לבירא אתפיס איהו בבירא ואשתזיב, ודא איהו ר' אליעזר הגדול כד תפשוהו למינות... ולכן נקרא 'גדול' על שם ראובן הבכור גדול אחים.

מה זה דרוש הרוגי אמונה? והיכן כתוב טעם זה לכינויו של ר' אליעזר 'הגדול'? [בפירוש ההיכלות לגר"א הנ"ל מצאתיו]. בדקתי בכמה דפוסים של 'ספר הכונות' ולא מצאתי בהם את 'דרוש הרוגי אמונה'.

הרד"ל רגיל לקרוא לעשרה הרוגי מלכות "הרוגי אמונה" (כדלהלן אות ו, ובפל"ח אות צ), וכ"ה בעוד ספרים.
הדברים נמצאים בספר הלקוטים וישב ובספר הגלגולים פרמעשילא תרל"ה עמ' 148 מעמ' האוצר, בקטע הפותח "ענין עשרה הרוגי מלכות".
יש לחפש את הדפוס אליו התכוין הרד"ל.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' אוקטובר 01, 2017 8:00 pm
על ידי קאצ'קלה
מה שנכון נכון כתב:הרד"ל רגיל לקרוא לעשרה הרוגי מלכות "הרוגי אמונה" (כדלהלן אות ו, ובפל"ח אות צ), וכ"ה בעוד ספרים.
הדברים נמצאים בספר הלקוטים וישב ובספר הגלגולים פרמעשילא תרל"ה עמ' 148 מעמ' האוצר, בקטע הפותח "ענין עשרה הרוגי מלכות".
יש לחפש את הדפוס אליו התכוין הרד"ל.

ייש"כ!
ספר הלקוטים היה רשום אצלי, ואבדוק גם בספר הגלגולים. בכל זאת חשוב למצוא את הדברים באיזה מקום בספר הכונות, מאחר וגם במקום אחר (הערותיו לסדר הדורות) חזר והביא דברים אלו בשם 'ספר הכונות'.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' אוקטובר 01, 2017 8:15 pm
על ידי קאצ'קלה
הודיעני נבון אחד, שכבר קדמני הרב חכם באשי בשאלה זו ("לאיזה דפוס של ספר הכוונות התכוון הרד"ל?") לפני כמה שנים בפורום שלנו, ולא קיבל מענה. [איני יודע איך לתת קישור].

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' אוקטובר 01, 2017 9:40 pm
על ידי בקרו טלה
קאצ'קלה כתב:הודיעני נבון אחד, שכבר קדמני הרב חכם באשי בשאלה זו ("לאיזה דפוס של ספר הכוונות התכוון הרד"ל?") לפני כמה שנים בפורום שלנו, ולא קיבל מענה.

לאיזה דפוס 'ספר הכוונת' נתכוון הרד"ל?
קאצ'קלה כתב:[איני יודע איך לתת קישור].

יצירת קישורים

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' אוקטובר 10, 2017 4:54 am
על ידי ירחון האוצר
במעשי למלך כת"י סימן קל"ד כתב
הרמב"ם פ"{+כ} מעדות ה"{+ב} פסק דבממון וכן במלקות אף לאחר ששלמו מ"מ צריכים העדים לשלם וכן להלקות, והשיג הראב"ד דמנ"ל לחלק מבמיתה דקיי"ל הרגו א"נ{=אין נהרגין}, ונ"ל דהאו"ת{=דהאורים ותומים} {+סי' לח סו"ס קב} מקשה ל"ל לו ולא לזרעו דאין עושין ב"ג{=בן גרושה} או ב"ח {=בן חלוצה} ת"ל ממ"נ אם קודם שנגמר הדין הא אינם חייבין עד שיגמר הדין ואי אחר שנגמר הדין הא קיי"ל הרגו א"נ, וא"כ י"ל שמזה לקח הרמב"ם לומר דדוקא במיתה אמרינן כן וא"כ א"ש דצריך קרא.
אך ק"ל למה צריך קרא ת"ל מדכתיב משפט א' יהיה לכם משפט השוה לכולכם כדדריש ר"ש כן בב"ק פ"ג, ב', פ"ד, א', שוב מצאתי קו' זו בספר אחד בשם גדול אחד, ואח"כ ראיתי ת"ל שאין כאן ריח קו' דהרי תוס' כתבו במכות ב', א', סד"ה {+מעידין} דה"ל למימר דמעידין שהוא ממזר אלא {מוקי?} בכהנים כו', וא"כ לק"מ דצריך קרא לשמעידין שהוא ממזר וק"ל.

מחפש את ה"ספר אחד בשם גדול אחד".
תודה מראש למסייעים

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' אוקטובר 10, 2017 9:34 pm
על ידי מיכאל1
בכף החיים או"ח תק"ג אות א' מביא ספר מק"ק סי' י"ג בליקוטי רימ"א.

מק"ק מסתמא הוא מקראי קדש, אך לאיזה מהם הכוונה?
יישר כח למסייעים!

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' אוקטובר 10, 2017 11:35 pm
על ידי קאצ'קלה
מיכאל1 כתב:בכף החיים או"ח תק"ג אות א' מביא ספר מק"ק סי' י"ג בליקוטי רימ"א.

מק"ק מסתמא הוא מקראי קדש, אך לאיזה מהם הכוונה?
יישר כח למסייעים!

מקראי קודש לר' ישראל מתתיהו אוירבאך, בילגורייא תרס"ט.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ד' אוקטובר 11, 2017 1:42 am
על ידי מיכאל1
קאצ'קלה כתב:
מיכאל1 כתב:בכף החיים או"ח תק"ג אות א' מביא ספר מק"ק סי' י"ג בליקוטי רימ"א.

מק"ק מסתמא הוא מקראי קדש, אך לאיזה מהם הכוונה?
יישר כח למסייעים!

מקראי קודש לר' ישראל מתתיהו אוירבאך, בילגורייא תרס"ט.


תודה רבה
איפה אפשר למצוא אותו, חיפשתיו בהיברו בוקס ובגירסא 14 ואינו....

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ד' אוקטובר 11, 2017 1:49 am
על ידי קאצ'קלה
מיכאל1 כתב:
קאצ'קלה כתב:
מיכאל1 כתב:בכף החיים או"ח תק"ג אות א' מביא ספר מק"ק סי' י"ג בליקוטי רימ"א.

מק"ק מסתמא הוא מקראי קדש, אך לאיזה מהם הכוונה?
יישר כח למסייעים!

מקראי קודש לר' ישראל מתתיהו אוירבאך, בילגורייא תרס"ט.


תודה רבה
איפה אפשר למצוא אותו, חיפשתיו בהיברו בוקס ובגירסא 14 ואינו....

נמצא בגירסה 15. הנה מצורף סי' יג שחיפשת:
מקרא קודש סימן יג.PDF
(1.14 MiB) הורד 426 פעמים

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ד' אוקטובר 11, 2017 2:44 am
על ידי מה שנכון נכון
מיכאל1 כתב:איפה אפשר למצוא אותו, חיפשתיו בהיברו בוקס ואינו....

ישנו, תחת השם המדוייק "מקרא קודש".

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ד' אוקטובר 11, 2017 4:29 am
על ידי קאצ'קלה
מה שנכון נכון כתב:
מיכאל1 כתב:איפה אפשר למצוא אותו, חיפשתיו בהיברו בוקס ואינו....

ישנו, תחת השם המדוייק "מקרא קודש".

אכן, טעיתי לעיל בחפזי ורשמתי 'מקראי קודש'. אגב, בהיברו-בוקס מובא ללא דיוק תחת השם 'מקרא קדש' בלי ו'.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ו' אוקטובר 13, 2017 9:36 am
על ידי מנצפך
למרות שאני חושב שזה לא בדיוק מטרת האשכול, אשאל שאלתי כאן יען לא מצאתי מקום יותר מתאים

בטור חו"מ סימן קנ"ה מביא תשובת הרא"ש, ובשירת דבורה ציינו שם (בב"י) לסימן צ"ט סי' ה', ובדרישה שם כתב 'ודע שתשובה הזאת אינה בדפוס ומצאתיה כתובה בכלל ק'', ובשירת דבורה שם ציינו לסימן ב'.

הבעיה היא, שאנכי הקטן בדקתי בתשובת הרא"ש שבידי (וינציה) ולא מצאתי תשובה זו לא בכלל צ"ט סימן ה' ולא בכלל ק' סימן ב', ובעצם לא בדיוק הבנתי מאי כוונת הדרישה שזה לא בדפוס והוא מצא א"ז כתוב, הפירוש הוא שהוא מצא א"ז בכת"י? בכלל ק'? ולמה שירת דבורה ציינו בב"י לכלל צ"ט סימן ה'? ואיך כשהדרישה כתב כלל ק' הם ידעו לציין סימן ב'?

בקיצור, אם מישהו מבין מה הולך כאן (או לחילופין יש לו טור בהוצאה אחרת [-המאור] ויכול לבדוק שם) ויוכל לתת לי מ"מ מדויק לתשובה זו אודה לו מקרב לב.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ו' אוקטובר 13, 2017 10:08 am
על ידי י. אברהם
בדפוסים המצויים של תשו' הרא"ש זה נמצא הן בסי' צט הן בסי' ק

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ו' אוקטובר 13, 2017 11:25 am
על ידי בקרו טלה
מנצפך כתב:בקיצור, אם מישהו מבין מה הולך כאן (או לחילופין יש לו טור בהוצאה אחרת [-המאור] ויכול לבדוק שם) ויוכל לתת לי מ"מ מדויק לתשובה זו אודה לו מקרב לב.

בטור המאור לא הביאו את המ"מ בסי צ"ט ולא העירו על דברי הדרישה.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' אוקטובר 17, 2017 3:07 pm
על ידי א גאליציאנער
אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו אֶת הָאֱלֹקים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ. וַיּוֹלֶד נֹחַ שְׁלֹשָׁה בָנִים אֶת שֵׁם אֶת חָם וְאֶת יָפֶת .וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ לִפְנֵי הָאֱלֹקים וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ חָמָס.
"ואין המשך לכתובים הללו, ונראה בעזה"י לומר לפי דאיתא בילקוט תהילים, כתוב אחד אומר אל תבוא במשפט את עבדך וכתוב אחד אומר לדוד שפטני, אמר דוד לפני הקב"ה כשאתה דן את הרשעים שפטני, וכשאתה דן את הצדיקים אל תבוא במשפט את עבדך, ופירש בספר זרע אברהם כי הנה יוקשה על מה לא הגין נח על דורו שלא יאבדו במבול כדרך שאמרו צדיק נתפס בעוון הדור, ותירץ כי אין כח לצדיק אחד להגין על דורו דווקא כשיש עשרה צדיקים אזי הצדיקים נתפסים והדור ניצל, אבל כשאין עשרה צדיקים הוא בהיפוך שהצדיק ניצל והדור נאבדו ח"ו, וזה דברי דוד, כשאתה דן את הרשעים היינו כשאין עשרה צדיקים, אז שפטני לצדיק ואהיה ניצל עמהם, וכשאתה דן את הצדיקים היינו כשיש עשרה צדיקים אל תדינני עמהם ואהיה ג"כ ניצל עם הדור.
והנה המפרשים הקשו אמאי נחתם גזר דינם דווקא על הגזל הא היה בהם שאר עבירות, וע"ז ג"כ תירצו שהשי"ת עשה זאת כדי להציל את נח, שאם היה נחתם גזר דינם על העריות ועל זה היתה אנדרולומוסיא באה והורגת טובים עם הרעים, משא"כ בגזל לבד.
נמצא זכינו לדין שהשי"ת חס על נח להצילו, וידוע שבדורו של נח לא היו עשרה צדיקים ואפילו תשעה ע"י צירוף לא היה כמבואר ברש"י פרשת וירא, וזה המשך הכתובים ויולד נח שלשה בנים, קשה, אמאי לא יותר, לזה בא כמתרץ, ותשחת הארץ לפני האלוקים ר"ל שהיה בהם עריות ועבודה זרה כי כל מקום שנאמר השחתה אינו אלא על דבר ערווה ועבו"ז, כדאיתא בחולין פ"א, ואפילו הכי ותמלא הארץ חמס ר"ל שלא נחתם גזר דינם אלא על הגזל, וקשה אמאי דווקא על הגזל, אלא ודאי מוכח שהשי"ת חס על נח להצילו וא"כ לא קשה אמאי לא היו לו יותר מג' בנים שאם היה לו יותר מג' בנים אז היו עשרה צדיקים הן ונשותיהן והיו הם נאבדים והדור ניצל כדברי זרע אברהם הנ"ל וק"ל. "

ד"ת נחמד זה הוא מספר 'עטרת זקנים' [קאנשיגר לבוב תרל"א] מחלקו השני שכתבו נכד המחבר ח"א [רבי אברהם מטארנופול?] ואם יש מאן דהו היכול לשפוך אור על התעלומה מי הוא זה ואיזהו הספר זרע אברהם והיכן אפשר למצוא דב"ז אודה לו במאוד מאוד.
בברכה שלימה ואנמנה
א גאליציאנער

Re: לאיזה ספר התכווין החיי אדם

פורסם: ה' אוקטובר 19, 2017 11:14 pm
על ידי אהרון 37
תודה על ההפנייה.

Re: לאיזה ספר התכווין החיי אדם

פורסם: ה' אוקטובר 19, 2017 11:30 pm
על ידי ושא_נס
אולי שוה לבדוק בספר הברית?

Re: לאיזה ספר התכווין החיי אדם

פורסם: ו' אוקטובר 20, 2017 5:52 pm
על ידי מעט מים
עיין בגליון נוה ההיכל משבוע זו מהגאון רבי יצחק ישעי' ווייס שליט"א שהאריך בענין זה

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' אוקטובר 22, 2017 1:16 am
על ידי ושא_נס
קאצ'קלה כתב:הרד"ל בפתיחתו לפרקי רבי אליעזר (קונטרס שם האחד אליעזר, אות ב) כתב:
וגדלוהו בשם טוב לקרותו בשם ר' אליעזר הגדול, אף כי לא נמצא עוד תנא אחר שנקרא ר' אליעזר ביו"ד סתם, בכדי שיהיה צריך להזכירו לסימנא מהם בשם 'הגדול'... אלא שפירשו הטעם בדרוש הרוגי אמונה (הנדפס ס"ס הכוונות), וכן הגר"א בפירוש ההיכלות שמפני שהיתה בו נשמת ראובן כמ"ש בז"ח (ע"ב.) סוף איכה, בר חד דאיהו ראובן כו' על דיהב עיטא למירמי לבירא אתפיס איהו בבירא ואשתזיב, ודא איהו ר' אליעזר הגדול כד תפשוהו למינות... ולכן נקרא 'גדול' על שם ראובן הבכור גדול אחים.

מה זה דרוש הרוגי אמונה? והיכן כתוב טעם זה לכינויו של ר' אליעזר 'הגדול'? [בפירוש ההיכלות לגר"א הנ"ל מצאתיו]. בדקתי בכמה דפוסים של 'ספר הכונות' ולא מצאתי בהם את 'דרוש הרוגי אמונה'.

הדברים הנ"ל מועתקים גם אצלי, ושם על ציונו לגר"א רשום אצלי "היכלות הזוהר פרשת פקודי אות סו דף נא ע"א וב'" (יש זה רק שם או מצאת במקום נוסף? לכאורה הרד"ל ציינו כשהיה בכ"י). ועל ציונו לדרוש הרוגי אמונה הערתי "כן הוא בספר עמק המלך שער ששי והוא שער עולם התוהו פרק סח דף לט ע"ג". והרד"ל עצמו בהמשך דבריו דלעיל מציין לעמק המלך הנ"ל.
אם אין דפוס של ספר הכונות בו נדפס הדרוש הנ"ל, לכאורה צ"ל שמדובר בשיבוש כל שהוא. או שלרד"ל היה טופס נדיר שמישהו שתל בו (בכ"י? בדפוס?) את הדרוש הנ"ל, וכשם שמצוי בספריתו של ר' בערניו מסאדאגורא שהדפיס לעצמו שערים ודפים חסרים, וכן ראיתי פעם ספר שמע אברהם לרא"פ שההקדמה שלו נדפסה שוב כנראה כי הטופס היה חסר.
אין סבירות שהרד"ל מתכוין לספר הלקוטים שנדפס לראשונה למיטב זכרוני בירושלם תרכ"ג, יען כי ספר זה נדפס אחר שנדפס ביאורו המזוקק לפר"א, ושמא הדברים גם בספר לקוטי תורה שנדפס באירופה המזרחית בסביבות שנת תקל"ה, ואולי כונתו לספר זה. וצריך בירור.
היכן כתב כן הרד"ל בהגהותיו לסד"ה? ערך רבי אליעזר?
יישר כוח

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' אוקטובר 22, 2017 8:43 am
על ידי קאצ'קלה
ושא_נס כתב:
קאצ'קלה כתב:הרד"ל בפתיחתו לפרקי רבי אליעזר (קונטרס שם האחד אליעזר, אות ב) כתב:
וגדלוהו בשם טוב לקרותו בשם ר' אליעזר הגדול, אף כי לא נמצא עוד תנא אחר שנקרא ר' אליעזר ביו"ד סתם, בכדי שיהיה צריך להזכירו לסימנא מהם בשם 'הגדול'... אלא שפירשו הטעם בדרוש הרוגי אמונה (הנדפס ס"ס הכוונות), וכן הגר"א בפירוש ההיכלות שמפני שהיתה בו נשמת ראובן כמ"ש בז"ח (ע"ב.) סוף איכה, בר חד דאיהו ראובן כו' על דיהב עיטא למירמי לבירא אתפיס איהו בבירא ואשתזיב, ודא איהו ר' אליעזר הגדול כד תפשוהו למינות... ולכן נקרא 'גדול' על שם ראובן הבכור גדול אחים.

מה זה דרוש הרוגי אמונה? והיכן כתוב טעם זה לכינויו של ר' אליעזר 'הגדול'? [בפירוש ההיכלות לגר"א הנ"ל מצאתיו]. בדקתי בכמה דפוסים של 'ספר הכונות' ולא מצאתי בהם את 'דרוש הרוגי אמונה'.

הדברים הנ"ל מועתקים גם אצלי, ושם על ציונו לגר"א רשום אצלי "היכלות הזוהר פרשת פקודי אות סו דף נא ע"א וב'" (יש זה רק שם או מצאת במקום נוסף? לכאורה הרד"ל ציינו כשהיה בכ"י). ועל ציונו לדרוש הרוגי אמונה הערתי "כן הוא בספר עמק המלך שער ששי והוא שער עולם התוהו פרק סח דף לט ע"ג". והרד"ל עצמו בהמשך דבריו דלעיל מציין לעמק המלך הנ"ל.
אם אין דפוס של ספר הכונות בו נדפס הדרוש הנ"ל, לכאורה צ"ל שמדובר בשיבוש כל שהוא. או שלרד"ל היה טופס נדיר שמישהו שתל בו (בכ"י? בדפוס?) את הדרוש הנ"ל, וכשם שמצוי בספריתו של ר' בערניו מסאדאגורא שהדפיס לעצמו שערים ודפים חסרים, וכן ראיתי פעם ספר שמע אברהם לרא"פ שההקדמה שלו נדפסה שוב כנראה כי הטופס היה חסר.
אין סבירות שהרד"ל מתכוין לספר הלקוטים שנדפס לראשונה למיטב זכרוני בירושלם תרכ"ג, יען כי ספר זה נדפס אחר שנדפס ביאורו המזוקק לפר"א, ושמא הדברים גם בספר לקוטי תורה שנדפס באירופה המזרחית בסביבות שנת תקל"ה, ואולי כונתו לספר זה. וצריך בירור.
היכן כתב כן הרד"ל בהגהותיו לסד"ה? ערך רבי אליעזר?
יישר כוח

הרד"ל הזכיר ענין זה גם בהערותיו לסדר הדורות, ערך ר' אלעזר בן פרטא. וזה לשונו שם:
נוסחא משובשת נזדמנה לעמק המלך בדברי זוה"ק [זוהר חדש] איכה [צג ד], והגירסא שלפנינו ר' אליעזר בן הורקנוס, וכן הוא בכוונת האר"י [?] ושאר מקומות.

ממה שהזכיר בנפרד את עמק המלך ואת ספר הכונות, נראה ברור שבכותבו 'דרוש הרוגי אמונה' אין לציין לעמק המלך, שהרי דרוש הרוגי אמונה נמצא, לדבריו, בספר הכונות, וכאן הוא מזכיר את עמק המלך בנפרד. דוק היטב.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' אוקטובר 22, 2017 9:52 pm
על ידי א גאליציאנער
ויבואר על פי מ"ש בדרושי אמ"ש בסנהדרין דף ע"א. פזור וכו', לצדיקים רע להן ורע לעולם, כנוס וכו' הנאה להם והנאה לעולם ע"פ מ"ש פ"ק דקידושין שכל העולם נידון אחר רובו ועל [פי] רוב הרשעים בעולם רובא נינהו כמ"ש [במס' יומא] פרק אמר להם הממונה ראה הקב"ה שהצדיקים מועטים וכו' ולכן כינוס לצדיקים שהם קבועים ויושבים במקומם וקי"ל כל קבוע כמחצה על מחצה דמי ואז הנאה לה והנאה לעולם כמ"ש בקידושין שם אשריו שהכריע עצמו וכל העולם לזכות, דודאי הקב"ה מטה כלפי חסד כעין מש"כ בגמרא לקמן, אבל פיזור לצדיקים ואינם קבועים הרי מוכרעים הם וכל העולם לכף חובה מחמת רוב רשעים.

קטע זה הוא מתוך 'בכור שור' הנדפס יחד עם 'תבואות שור' לגאון הגדול רבי אלכסנדר סנדר שור בעל השמלה הידוע, ומאן יפרק לן מאי האי 'דרושי אמ"ש'?
יישר כח למפרע
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' אוקטובר 22, 2017 9:55 pm
על ידי מה שנכון נכון
א גאליציאנער כתב:קטע זה הוא מתוך 'בכור שור' הנדפס יחד עם 'תבואות שור' לגאון הגדול רבי אלכסנדר סנדר שור בעל השמלה הידוע, ומאן יפרק לן מאי האי 'דרושי אמ"ש'?

בדרושים שלי על מה שאמרו/שאיתא וכו'.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' אוקטובר 22, 2017 10:01 pm
על ידי א גאליציאנער
מה שנכון נכון כתב:
א גאליציאנער כתב:קטע זה הוא מתוך 'בכור שור' הנדפס יחד עם 'תבואות שור' לגאון הגדול רבי אלכסנדר סנדר שור בעל השמלה הידוע, ומאן יפרק לן מאי האי 'דרושי אמ"ש'?

בדרושים שלי על מה שאמרו/שאיתא וכו'.

יש"כ
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' אוקטובר 22, 2017 11:06 pm
על ידי ושא_נס
במענה לדברי ידידי החכם קאצקלה נר"ו

איני אומר שבמה שכתב הרד"ל "דרוש הרוגי אמונה" כונתו לספר עמק המלך, אלא שתוכן הדברים מצוי שם בספר עמק המלך. וכשם שציינו כאן לספר הלקוטים וספר הגלגולים. ואדרבה שני הספרים האחרונים נדפסו אחר שנדפס ביאורו לפר"א, ואילו עמק המלך כמאתים שנה קודם.
אני כעת נזכר שבספר הכונות דפוס שני (הענוויא), נדפס בסוף מעט תוספת ביחס לדפוס ראשון ויניציאה ש"ף, ואולי יש שם גם דרוש זה? צריך לבדוק בו. ויש לבדוק כמובן בכל דפוסי ספר הכונות שיתכן והיו לפני הרד"ל (נקוה שהוא לא החליף עם שער הכונות, וואלי יש דפוס של שער הכונות שיש בו זה בתוספת?). צריך לבדוק במקומות אחרים ברד"ל לאיזה דפוס של ספר הכונות דרכו לציין, ועל פי זה לנסות לפתור זה בס"ד. ואולי שוה לבדוק גם בספר הכונות מהדורת שובי נפשי (שם דומני נדפסה התוספת שיש בדפוס שני הנ"ל), ואולי במבוא שם יש מדובר בזה.

לאחרונה היתה כתבה ברשת על אוצר של כתבי יד שנמצא בליטא. ובו הרבה דברי חולין של סופרים ומשוררים מליטא שערב המלחמה. מעניין לדעת אם יש שם גם חיבורים וספרים חשובים בספרות תורנית, מעבר לשירת חול וכו'. וכתבתי זה יען כי רבות אני תמה אם שרדו כתיבות של הרד"ל מעבר לנדפס, דוגמת הגהותיו לסדר הדורות, ועוד רשימות אחרות. כ"י אחד לא הכי מסודר שלו מצוי דומני בירושלם וסרוק ברשת. דומני כי רובו אם לא כולו עדיין לא נדפס.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ד' אוקטובר 25, 2017 7:41 am
על ידי ושא_נס
אודות ספר הכונות ודרוש הרוגי אמונה דלעיל.
בכל דפוסי ספר הכונות שיתכן והיו לפני הרד"ל (חמשה במספר, לפחות שנים מהם חסרים באוצר, שפ"ד ותפ"ג) לא נדפס בסוף "דרוש הרוגי אמונה". לרבות דפוס יעסניץ תפ"ג שנזכר במקום אחר על ידי הרד"ל עצמו.
דוחק לומר שכונת הרד"ל לטופס כ"י של ספר הכונות שבסופו הדרוש הנ"ל, יען כתב בהדיא "הנדפס", ושמא לא דק, וכונתו כ"י, וכפי שבמקומות אחרים (לרבות הקטע המדובר כאן לעיל) מביא כתבי יד בלא לכתוב שהם כתבי יד, אלא בסתם, ובכ"י של ספר הכונות שהיה בידו היה בסופו גם דרוש הרוגי אמונה. וכאמור זה דוחק גדול.
אם למישהו יש תוספת כל שהיא בענין זה אשמח אם יאיר עינינו

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' אוקטובר 29, 2017 1:51 am
על ידי עושה חדשות
מחנה אפרים נז"מ סי' א -

ובעומדי בנדון דידן לראות היכי נדיינו דייני מצאתי בחי' מכ"י המכונין לה"ר יונה זלה"ה שנסתפק בזה אי דינו של מזיק כגזלן לענין יוקרא וזולא, והכא היינו טעמא דמשלם כשעת חזרה משום דאיכא מנהג קבוע בעיר שביום השוק שוה חמשה וכיון שכן בשאר ימים אינו משלם אלא ארבעה שהרי יכול ליקח באותו יום חבית בארבעה ולמכרה ביום השוק כמו שהיה שוה בשעת שביר' עכת"ד. עוד ראיתי בתשו' למהר"ם ז"ל שכתב דמזיק דינו כגזלן

מי יכול להשלים פרטים?

ספר ע"י ד"צ ??

פורסם: ה' נובמבר 02, 2017 8:01 pm
על ידי יהודה בן יעקב
כתב החדרי דעה ביו"ד סו"ס קעז
ובע"י ד"צ כ' עליו דשאני ריבית דהוה איסורא אפילו ללוה, זה ודאי הוי איסור גמור, ע"ש.

מי יודע לפענח את שם הספר??

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ו' נובמבר 03, 2017 12:30 am
על ידי במסתרים
עין יהוסף
viewtopic.php?f=7&t=10098

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ו' נובמבר 03, 2017 1:33 am
על ידי א. חיים
עושה חדשות כתב:מחנה אפרים נז"מ סי' א -

ובעומדי בנדון דידן לראות היכי נדיינו דייני מצאתי בחי' מכ"י המכונין לה"ר יונה זלה"ה שנסתפק בזה אי דינו של מזיק כגזלן לענין יוקרא וזולא, והכא היינו טעמא דמשלם כשעת חזרה משום דאיכא מנהג קבוע בעיר שביום השוק שוה חמשה וכיון שכן בשאר ימים אינו משלם אלא ארבעה שהרי יכול ליקח באותו יום חבית בארבעה ולמכרה ביום השוק כמו שהיה שוה בשעת שביר' עכת"ד. עוד ראיתי בתשו' למהר"ם ז"ל שכתב דמזיק דינו כגזלן

מי יכול להשלים פרטים?

כוונת המחנה אפרים כנראה לשו"ת מהר"ם דפוס קרימונא (שי"ז) סימן שה. ראה עתה שו"ת מהר"ם מהד' מכון י-ם ח"ב עמ' רז טור שני. אגב: מצויין שם בהערה בראש התשובה, כי ישנה תשובה נוספת של מהר"ם בקשר למאורע המדובר בסי' שה. למקום הדפסת התשובה הנוספת (בספרו של שמחה עמנואל), ראה דברי המהדירים בח"ג עמ' תמה בראשו.
באשר לציטוט מ'כ"י המכונין לרבינו יונה' – בהלכות גזילה סוס"י ב שוב הזכיר המח"א כ"י זה ושם מדובר בענייני פרק המפקיד. רשום אצלי שבשמ"ק מצוטטים מעט מפירושי רבינו יונה לב"ק וב"מ, אך עומד לנגדנו תלמידו הרשב"א שאינו מזכירו במסכתות אלו. פירושים בשם רבינו יונה לב"ק מצוטטים גם בספר תלמיד הרשב"א והרא"ש למסכתין (חיברו כידוע ר"א ן' ישמעאל רבו של רבינו ירוחם). אם כי יש לציין שהמובא שם וגם בשמ"ק בשם רבינו יונה אינו נמשך מעבר לפרק כיצד הרגל, ואילו המח"א מצטט לכאורה מפרק מרובה (אבל אולי מדף יא "אין שמין" כו').

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' נובמבר 14, 2017 3:01 pm
על ידי יהודה בן יעקב
כתב ילקוט יוסף פסוקי דזמרה וקריאת שמע הערות סימן נא - דין התפלה מברוך שאמר עד ישתבח - הערה לג
ואף שבספר החיים למהרש"ק כתב, שזמן ברכות השחר כזמן תפלה. ואין לברך אחר ד' שעות, מכל מקום אין לחוש כאן לסב"ל אחר שבדברי הראשונים מבואר שאין הגבלת זמן לברכות השחר, וגם כן הוא המנהג, כמו שכתב בשו"ת מים חיים (חלק יורה דעה סימן ד') שכן עשו ממעשה בהסכמת הגאון רבי יצחק טייב בעל ערך השלחן. ע"ש.

חיפשתי בכמה ספרי שו"ת מים חיים, [שלא כדרכו, לא ציין המחבר שליט"א את שם המשפחה], אך לא מצאתי במה המדובר. אשמח לקבל מידע.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' נובמבר 14, 2017 3:08 pm
על ידי מה שנכון נכון
יהודה בן יעקב כתב:כתב ילקוט יוסף פסוקי דזמרה וקריאת שמע הערות סימן נא - דין התפלה מברוך שאמר עד ישתבח - הערה לג
ואף שבספר החיים למהרש"ק כתב, שזמן ברכות השחר כזמן תפלה. ואין לברך אחר ד' שעות, מכל מקום אין לחוש כאן לסב"ל אחר שבדברי הראשונים מבואר שאין הגבלת זמן לברכות השחר, וגם כן הוא המנהג, כמו שכתב בשו"ת מים חיים (חלק יורה דעה סימן ד') שכן עשו ממעשה בהסכמת הגאון רבי יצחק טייב בעל ערך השלחן. ע"ש.

חיפשתי בכמה ספרי שו"ת מים חיים, [שלא כדרכו, לא ציין המחבר שליט"א את שם המשפחה], אך לא מצאתי במה המדובר. אשמח לקבל מידע.

מים החיים לר' אברהם בן ארולייא, חיו"ד קונטרס מי המרים ס"ד, לא ע"ב-ג.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' נובמבר 14, 2017 3:15 pm
על ידי יהודה בן יעקב
מה שנכון נכון כתב:
יהודה בן יעקב כתב:כתב ילקוט יוסף פסוקי דזמרה וקריאת שמע הערות סימן נא - דין התפלה מברוך שאמר עד ישתבח - הערה לג
ואף שבספר החיים למהרש"ק כתב, שזמן ברכות השחר כזמן תפלה. ואין לברך אחר ד' שעות, מכל מקום אין לחוש כאן לסב"ל אחר שבדברי הראשונים מבואר שאין הגבלת זמן לברכות השחר, וגם כן הוא המנהג, כמו שכתב בשו"ת מים חיים (חלק יורה דעה סימן ד') שכן עשו ממעשה בהסכמת הגאון רבי יצחק טייב בעל ערך השלחן. ע"ש.

חיפשתי בכמה ספרי שו"ת מים חיים, [שלא כדרכו, לא ציין המחבר שליט"א את שם המשפחה], אך לא מצאתי במה המדובר. אשמח לקבל מידע.

מים החיים לר' אברהם בן ארולייא, חיו"ד קונטרס מי המרים ס"ד, לא ע"ג.

תודה על ההפנייה שעזרה לי, אך לא מצאתי שם את מה שכתב שעשו בהסכמת בעל ערך השלחן, וא"כ איני יודע אם כוונתו לזה.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' נובמבר 14, 2017 3:19 pm
על ידי מה שנכון נכון
יהודה בן יעקב כתב:תודה על ההפנייה שעזרה לי, אך לא מצאתי שם את מה שכתב שעשו בהסכמת בעל ערך השלחן, וא"כ איני יודע אם כוונתו לזה.

ראה בסוף התשובה "וכן עשינו מעשה... בהסכמת מו"ר מהרי"ט נר"ו".
אינני יודע למה הבין הרע"י שהכוונה לבעל עה"ש (לא נראה שהמחבר או אביו היו בתוניס). עכ"פ הכוונה לזה.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' נובמבר 14, 2017 3:34 pm
על ידי ברמן
מצליח כתב:בפורת יוסף קהלת א יב מציין לספר 'בו איסיו' (אם הבנתי) על איזה ספר קא מכוין, עי' בהמצורף עמ' 2 בשורה התחתונה.

צריך לומר "בואיסיו" והכוונה לספר "נחמת הפילוסופיה" לבואטיוס.
ראה ספונות יא עמ' קלה-קפה. מאמר יוסף ברוך סרמוניטה "הספרות הפילוסופית הסכולאסטית בספר 'פורת יוסף' לרבי יוסף טאיטאצאק".
בואיסיו.PDF
(359.27 KiB) הורד 395 פעמים

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' נובמבר 14, 2017 3:57 pm
על ידי חיימקה
ילקוט יוסף שבת א הערות סימן רסז - דיני התפלה בערב שבת
אלא שצריך ליתן טעם למה כשחל יום טוב בשבת דוחין את הברכה האמצעית המתוקנת לשבת, ומתפללים תפלת יום טוב וכוללים שבת בתוכה, הלא אדרבה קדושת שבת חמירא משל יום טוב. וראה בשו"ת תורה לשמה (סימן קמא) שכתב הטעם לזה, מאחר ויום טוב הוא יום אחד בשנה, דהיינו, יום טוב דסוכות, או א' דפסח, אם לא נתפלל תפלת יום טוב כשחל יום טוב בשבת, נמצא אותה שנה חסירה מתפלת יום טוב, כי אין עוד תפלה אחרת של יום טוב דסוכות בשנה ההיא, אבל שבתות יש הרבה בשנה. אלא שאין טעם זה מספיק, ועיין בשלטי הגבורים [סביב המרדכי] שהביא שאלה זו בשם פסקי מהר"ם, ומ"ש טעמים בזה. ע"ש. ושם ציין עוד טעם לזה, שהוא כדי לעורר השמחה, שהשמחה המתעוררת בישראל על ידי תפלת יום טוב יותר, דחביבה להו, משום דאתיא מזמן לזמן ואין רגילים בה. ויש עוד טעם לזה ע"פ הסוד, כיעו"ש.
היכן הוא בשלטי הגיבורים?