עמוד 56 מתוך 120

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוגוסט 27, 2018 11:09 am
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:כמה עלתה ביצה בזמן בית שני?
(מצאתי גמרא שנותנת השערה למחיר)

ערכין כז,א - בין פרוטה ל4 פרוטות.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ספטמבר 04, 2018 9:52 pm
על ידי קראקובער
איך יתכן חפץ שנטמא ויש לו טהרה בלי שבירה ובלי טבילה?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ספטמבר 04, 2018 9:58 pm
על ידי שברי לוחות
קראקובער כתב:איך יתכן חפץ שנטמא ויש לו טהרה בלי שבירה ובלי טבילה?

מדרס שעשאו וילון

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ספטמבר 04, 2018 10:06 pm
על ידי קראקובער
בוילון מדובר לפני שנטמא והנושא הוא מתי זה נקרא ראוי לטומאת מדרס בכל אופן החידה באופן שאין שום שינוי בגוף החפץ.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ספטמבר 04, 2018 10:09 pm
על ידי שברי לוחות
קראקובער כתב:בוילון מדובר לפני שנטמא והנושא הוא מתי זה נקרא ראוי לטומאת מדרס בכל אופן החידה באופן שאין שום שינוי בגוף החפץ.

במדרס שעשאו וילון מדובר שכבר נטמא, זה בדף היומי של אתמול

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ספטמבר 04, 2018 10:23 pm
על ידי עזריאל ברגר
קראקובער כתב:איך יתכן חפץ שנטמא ויש לו טהרה בלי שבירה ובלי טבילה?

א. בגד מנוגע שצבעו.
ב. בטומאת אבנים שעשאן כירה - אפשר להוסיף אבן אחרת או להסירה וזה ישנה את טומאתה של האבן הקיימת, אבל זה סוג של שבירה.
ג. דברים שמשנים את הדין למפרע, כגון שחשב על המת להוציאו בפתח אחר.

אבל מסתמא לא לאלו התכוונת...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ספטמבר 04, 2018 11:30 pm
על ידי קראקובער
עזריאל ברגר כתב:
קראקובער כתב:איך יתכן חפץ שנטמא ויש לו טהרה בלי שבירה ובלי טבילה?

א. בגד מנוגע שצבעו.
ב. בטומאת אבנים שעשאן כירה - אפשר להוסיף אבן אחרת או להסירה וזה ישנה את טומאתה של האבן הקיימת, אבל זה סוג של שבירה.
ג. דברים שמשנים את הדין למפרע, כגון שחשב על המת להוציאו בפתח אחר.

אבל מסתמא לא לאלו התכוונת...

כל התשובות נכונות..

שברי לוחות כתב:
קראקובער כתב:בוילון מדובר לפני שנטמא והנושא הוא מתי זה נקרא ראוי לטומאת מדרס בכל אופן החידה באופן שאין שום שינוי בגוף החפץ.

במדרס שעשאו וילון מדובר שכבר נטמא, זה בדף היומי של אתמול

צודק אבל עדיין יש לו טומאת מגע וחוץ מזה שינוי יעד זה כמו שבירה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ספטמבר 05, 2018 12:36 am
על ידי שברי לוחות
קראקובער כתב: צודק אבל עדיין יש לו טומאת מגע

גם זה שנוי במחלוקת תנאים

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ספטמבר 05, 2018 12:44 am
על ידי הכתב והמכתב
מה עם פיל שבלע כפיפה מצרית

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ספטמבר 05, 2018 7:15 pm
על ידי קראקובער
הכתב והמכתב כתב:מה עם פיל שבלע כפיפה מצרית

גאנץ פיין אבל התכוונתי להגמרא בזבחים קה: "בעי רבי אלעזר פרים ושעירים הנשרפים שיצאו וחזרו מהו מי אמרינן כיון דנפקי להו איטמו להו או דלמא כיון דהדור הדור" ומשמע מרש"י שאם גם הפרים וגם המתעסקין בו חזרו וודאי שהם טהורים.
(שוב עיינתי שלמסקנת הסוגיא שם אולי גם בכה"ג לא)

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 16, 2018 2:24 pm
על ידי מצפה לישועת השם
איזה מאכל משתנה ברכתו לפי גודלו, דהיינו כשהוא קטן מברך עליו בורא פרי העץ, וכשהוא גדול אינו מברך עליו כלל?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 16, 2018 2:48 pm
על ידי עזריאל ברגר
מצפה לישועת השם כתב:איזה מאכל משתנה ברכתו לפי גודלו, דהיינו כשהוא קטן מברך עליו בורא פרי העץ, וכשהוא גדול אינו מברך עליו כלל?

שקדים המרים?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 16, 2018 2:48 pm
על ידי עזריאל ברגר
מנין שהרקיע הוא אשכנזי (או תימני)?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 16, 2018 2:57 pm
על ידי מצפה לישועת השם
עזריאל ברגר כתב:
מצפה לישועת השם כתב:איזה מאכל משתנה ברכתו לפי גודלו, דהיינו כשהוא קטן מברך עליו בורא פרי העץ, וכשהוא גדול אינו מברך עליו כלל?

שקדים המרים?

היכן מופיע שאין מברכים על שקדים המרים בגדלותן?

חידות בפרשת לך לך

פורסם: ג' אוקטובר 16, 2018 6:04 pm
על ידי איש הגבעה
חידה. מהיכן מדוייק שלשרה לא היה מצוה בישיבת ארץ ישראל.

חידה. היכן רמוז שאברהם בירידתו למצרים לא רצה להשתקע שם.

חידה. בזכות משפט שאמר אברהם אבינו זכינו לכמה מצוות. מה הם?

חידה. ממתי קראו לשמש שמש, ולא המאור הגדול, ומה הסיבה לכך?

חידה. היכן רמוז בפרשה שדור המדבר לא מלו?

Re: חידות בפרשת לך לך

פורסם: ג' אוקטובר 16, 2018 6:29 pm
על ידי יאיר
איש הגבעה כתב:חידה. מהיכן מדוייק שלשרה לא היה מצוה בישיבת ארץ ישראל.

חידה. היכן רמוז שאברהם בירידתו למצרים לא רצה להשתקע שם.

חידה. בזכות משפט שאמר אברהם אבינו זכינו לכמה מצוות. מה הם?

חידה. ממתי קראו לשמש שמש, ולא המאור הגדול, ומה הסיבה לכך?

חידה. היכן רמוז בפרשה שדור המדבר לא מלו?

כל המצוות שקשורות ליציאת מצרים, כי אבותינו ירדו על המשפט "במה אדע כי אירשנה"

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 16, 2018 7:58 pm
על ידי עזריאל ברגר
מצפה לישועת השם כתב:
עזריאל ברגר כתב:
מצפה לישועת השם כתב:איזה מאכל משתנה ברכתו לפי גודלו, דהיינו כשהוא קטן מברך עליו בורא פרי העץ, וכשהוא גדול אינו מברך עליו כלל?

שקדים המרים?

היכן מופיע שאין מברכים על שקדים המרים בגדלותן?

שו"ע או"ח רב,ה.

Re: חידות בפרשת לך לך

פורסם: ד' אוקטובר 17, 2018 4:53 am
על ידי בקרו טלה
יאיר כתב:
איש הגבעה כתב: חידה. בזכות משפט שאמר אברהם אבינו זכינו לכמה מצוות. מה הם?

כל המצוות שקשורות ליציאת מצרים, כי אבותינו ירדו על המשפט "במה אדע כי אירשנה"

כוונתו לפסוק מחוט ועד שרוך נעל ואי' בסוטה דף יז. דרש רבא בשכר שאמר אברהם אבינו אם מחוט ועד שרוך נעל זכו בניו לב' מצות חוט של תכלת ורצועה של תפילין וכו'.
ובמדרש רבה (בראשית - מג, ט) אם מחוט א"ר אבא בר ממל א"ל הקב"ה את אמרת אם מחוט חייך שאני נותן לבניך מצות ציצית היך מה דאת אמר (במדבר טו) ונתנו על ציצית הכנף פתיל תכלת ומתרגמינן חוטא דתכלתא ועד שרוך נעל חייך שאני נותן לבניך מצות יבמה היך מה דאת אמר (דברים כה) וחלצה נעלו מעל רגלו וכו'.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' אוקטובר 17, 2018 8:25 am
על ידי פלתי
איך יתכן מי שנגע בנבילה או נגע במת, ומותר לו לאכול תרומה בלי טבילה.

Re: חידות בפרשת לך לך

פורסם: ד' אוקטובר 17, 2018 9:01 am
על ידי לבנון
איש הגבעה כתב:חידה. מהיכן מדוייק שלשרה לא היה מצוה בישיבת ארץ ישראל.

חידה. היכן רמוז שאברהם בירידתו למצרים לא רצה להשתקע שם.

חידה. בזכות משפט שאמר אברהם אבינו זכינו לכמה מצוות. מה הם?

חידה. ממתי קראו לשמש שמש, ולא המאור הגדול, ומה הסיבה לכך?

חידה. היכן רמוז בפרשה שדור המדבר לא מלו?

וילך למסעיו: כשחזר ממצרים לארץ כנען היה הולך ולן באכסניות שלן בהם בהליכתו למצרים. למדך דרך ארץ שלא ישנה אדם מאכסניא שלו. דבר אחר בחזרתו פרע הקפותיו. רש"י בראשית יג ג.

ויפול אברם על פניו וידבר אתו אלהים לאמר, ר' פנחס בשם רבי לוי שתי פעמים כתיב באברהם נפילה על פניו, כנגדן נטלה מילה מבניו שתי פעמים אחד במצרים ואחד במדבר, במצרים בא משה ומלן, במדבר בא יהושע ומלן. בראשית רבה פמ"ו ו

Re: חידות בפרשת לך לך

פורסם: ד' אוקטובר 17, 2018 9:32 am
על ידי בקרו טלה
איש הגבעה כתב: חידה. ממתי קראו לשמש שמש, ולא המאור הגדול, ומה הסיבה לכך?

מצאתי באוצר מפרשי התורה
משך חכמה בראשית פרק טו פסוק יז
השמש באה - הנה דע כי עד אברהם לא נקרא שמש רק המאור הגדול, רק משבא אברהם בארץ ארם בחרן ולמד כי השמש מוכרח מהיוצר שתמיד עולה במזרח ושוקע במערב והוא רק שמש לשרת פני קונו, קראהו בלשון ארמי שמש מלשון ישמשוני' דניאל (ז, י'). והוא מצוי בתרגום ובמשנה שמש ואינו בלשון עברית רק שירות משרת לכן קרא להחמה שמש ופשוט.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' אוקטובר 20, 2018 7:59 pm
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:מנין שהרקיע הוא אשכנזי (או תימני)?

ויהי מבדיל בין מַים למָים...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' אוקטובר 20, 2018 8:01 pm
על ידי עזריאל ברגר
איזה שני אחים ידועים שאחד מהם (עכ"פ לטענתו) בכור לנחלה ולא לגבי פדיון הבן, והשני בכור לפדיון ולא לנחלה (אם כי יש מקום לדון גם לגביו אם אביו היה צריך לפדותו)?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' אוקטובר 20, 2018 9:34 pm
על ידי יאיר
עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:מנין שהרקיע הוא אשכנזי (או תימני)?

ויהי מבדיל בין מַים למָים...

מכאן ראיה, אל תקרי בניך אלא בונייך..

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' אוקטובר 20, 2018 9:35 pm
על ידי יאיר
עזריאל ברגר כתב:איזה שני אחים ידועים שאחד מהם (עכ"פ לטענתו) בכור לנחלה ולא לגבי פדיון הבן, והשני בכור לפדיון ולא לנחלה (אם כי יש מקום לדון גם לגביו אם אביו היה צריך לפדותו)?

עשו ויעקב?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' אוקטובר 20, 2018 9:52 pm
על ידי עזריאל ברגר
יאיר כתב:
עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:מנין שהרקיע הוא אשכנזי (או תימני)?

ויהי מבדיל בין מַים למָים...

מכאן ראיה, אל תקרי בניך אלא בונייך..

א. שאלתי על הרקיע...
ב. גם בהברה אשכנזית וגם בספרדית יש חילוק בין בניך לבוניך.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' אוקטובר 20, 2018 9:53 pm
על ידי עזריאל ברגר
יאיר כתב:
עזריאל ברגר כתב:איזה שני אחים ידועים שאחד מהם (עכ"פ לטענתו) בכור לנחלה ולא לגבי פדיון הבן, והשני בכור לפדיון ולא לנחלה (אם כי יש מקום לדון גם לגביו אם אביו היה צריך לפדותו)?

עשו ויעקב?

עשיו בכור גמור, אלא שמכר את בכורתו. לא עליהם שאלתי.
נ.ב. החידה מבוססת על פירש"י לתורה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' אוקטובר 20, 2018 10:04 pm
על ידי יאיר
קין והבל

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוקטובר 21, 2018 1:17 pm
על ידי עזריאל ברגר
יאיר כתב:קין והבל

קין בכור גמור לשני הענינים.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוקטובר 21, 2018 1:20 pm
על ידי עזריאל ברגר
מהו המספר הרב ביותר של ברכות שאדם יכול להתחייב לברכן בהחזיקו את האוכל שהוא רוצה לאכול?
המקסימום שהגעתי אליו הוא 7 (והפתרון נתון כמובן לניחושכם... יש 2 פתרונות דומים, ואחד מהם קשור לחידה שחדתי בעבר).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוקטובר 21, 2018 1:51 pm
על ידי קראקובער
יאיר כתב:
עזריאל ברגר כתב:איזה שני אחים ידועים שאחד מהם (עכ"פ לטענתו) בכור לנחלה ולא לגבי פדיון הבן, והשני בכור לפדיון ולא לנחלה (אם כי יש מקום לדון גם לגביו אם אביו היה צריך לפדותו)?

עשו ויעקב?

לפי הגר"א הידוע לגבי בן אהובה ובן השנואה אתה צודק.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוקטובר 21, 2018 1:55 pm
על ידי עזריאל ברגר
פלתי כתב:איך יתכן מי שנגע בנבילה או נגע במת, ומותר לו לאכול תרומה בלי טבילה.

ילמדנו רבינו?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוקטובר 21, 2018 1:59 pm
על ידי עזריאל ברגר
קראקובער כתב:
יאיר כתב:
עזריאל ברגר כתב:איזה שני אחים ידועים שאחד מהם (עכ"פ לטענתו) בכור לנחלה ולא לגבי פדיון הבן, והשני בכור לפדיון ולא לנחלה (אם כי יש מקום לדון גם לגביו אם אביו היה צריך לפדותו)?

עשו ויעקב?

לפי הגר"א הידוע לגבי בן אהובה ובן השנואה אתה צודק.

א. מה כותב הגר"א?
ב. התכוונתי לאחים אחרים, ולשיקולים הלכתיים כפי שנפסקו להלכה ברמב"ם.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוקטובר 21, 2018 2:00 pm
על ידי קראקובער
עזריאל ברגר כתב:
פלתי כתב:איך יתכן מי שנגע בנבילה או נגע במת, ומותר לו לאכול תרומה בלי טבילה.

ילמדנו רבינו?

הפך לעבד כהן?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוקטובר 21, 2018 2:03 pm
על ידי קראקובער
עזריאל ברגר כתב:
קראקובער כתב:
יאיר כתב:
עזריאל ברגר כתב:איזה שני אחים ידועים שאחד מהם (עכ"פ לטענתו) בכור לנחלה ולא לגבי פדיון הבן, והשני בכור לפדיון ולא לנחלה (אם כי יש מקום לדון גם לגביו אם אביו היה צריך לפדותו)?

עשו ויעקב?

לפי הגר"א הידוע לגבי בן אהובה ובן השנואה אתה צודק.

א. מה כותב הגר"א?
ב. התכוונתי לאחים אחרים, ולשיקולים הלכתיים כפי שנפסקו להלכה ברמב"ם.

viewtopic.php?p=53635#p53635

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 22, 2018 3:23 pm
על ידי מצפה לישועת השם
היכי תמצי אדם שלא גזל מחבירו ממון ולא שווה כסף, ולא שום חפץ, ואעפי"כ הוא נקרא 'גזלן' שגזל מחבירו?
נ.ב. לא מדובר בגזל שינה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 22, 2018 3:52 pm
על ידי סעדיה
מצפה לישועת השם כתב:היכי תמצי אדם שלא גזל מחבירו ממון ולא שווה כסף, ולא שום חפץ, ואעפי"כ הוא נקרא 'גזלן' שגזל מחבירו?
נ.ב. לא מדובר בגזל שינה.

מס' ברכות סוף דף ו'

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 22, 2018 8:41 pm
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:איזה שני אחים ידועים שאחד מהם (עכ"פ לטענתו) בכור לנחלה ולא לגבי פדיון הבן, והשני בכור לפדיון ולא לנחלה (אם כי יש מקום לדון גם לגביו אם אביו היה צריך לפדותו)?

ישמעאל (בא אחר נפל - בכור לנחלה (אם הוא יורש בכלל...) ולא לפדיון) ויצחק (אבל אולי לא היה צריך לפדותו כי אברהם נחשב כהן, כדכתיב אתה כהן לעולם).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 22, 2018 8:55 pm
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:מהו המספר הרב ביותר של ברכות שאדם יכול להתחייב לברכן בהחזיקו את האוכל שהוא רוצה לאכול?
המקסימום שהגעתי אליו הוא 7 (והפתרון נתון כמובן לניחושכם... יש 2 פתרונות דומים, ואחד מהם קשור לחידה שחדתי בעבר).

מי שאין לו יין ולא חמר מדינה בליל הסדר (או בליל יוט"ש של סוכות) שחל במוצ"ש, והוא כהן שאוכל פת של תרומה/חלה, יברך:
המוציא, מקדש ישראל והזמנים, בורא מאורי האש, המבדיל בין קודש לקודש, שהחינו, על-אכילת-מצה (או לישב בסוכה), אשר קדשנו בקדושתו של אהרן וציוונו לאכול תרומה (וכפי שהערתי בחידתי הקודמת בנושא זה - יש מקום לדון על סדר הברכות, אבל זהו הנלפענ"ד.)

Re: חידות לפרשת וירא

פורסם: ג' אוקטובר 23, 2018 4:55 pm
על ידי איש הגבעה
חידה. איזה דין בהלכות ברכת המזון מרומז בפרשתינו?
חידה. מי היה שומר מפני איסור ייחוד בפרשתינו?
חידה. היכן יש רמז בפרשתינו שמצות חינוך של האב היא בין על בנים ובין על בנות. (ולא רק על הבנים).
חידה. על איזה אמירה של אברהם אבינו בפרשתינו זכו בניו לשתי מצוות.
חידה. הנה יש דין שקרבנות צריכים ביקור שאין בהם מום, באיזה קרבנות לא נאמר דין זה, והיכן זה רמוז?
חידה. להיכן יצחק הלך לאחר העקידה?