עמוד 57 מתוך 120

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 23, 2018 6:29 pm
על ידי יאיר
קודם תענה בבקשה על הקודמות
viewtopic.php?p=493304#p493304

Re: חידות לפרשת וירא

פורסם: ג' אוקטובר 23, 2018 10:54 pm
על ידי גימפעל
איש הגבעה כתב: חידה. מי היה שומר מפני איסור ייחוד בפרשתינו?
ישמעאל עיין תרגום יונתן.
איש הגבעה כתב: חידה. על איזה אמירה של אברהם אבינו בפרשתינו זכו בניו לשתי מצוות.
ואנכי עפר ואפר.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 23, 2018 10:59 pm
על ידי שברי לוחות
עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:מהו המספר הרב ביותר של ברכות שאדם יכול להתחייב לברכן בהחזיקו את האוכל שהוא רוצה לאכול?
המקסימום שהגעתי אליו הוא 7 (והפתרון נתון כמובן לניחושכם... יש 2 פתרונות דומים, ואחד מהם קשור לחידה שחדתי בעבר).

מי שאין לו יין ולא חמר מדינה בליל הסדר (או בליל יוט"ש של סוכות) שחל במוצ"ש, והוא כהן שאוכל פת של תרומה/חלה, יברך:
המוציא, מקדש ישראל והזמנים, בורא מאורי האש, המבדיל בין קודש לקודש, שהחינו, על-אכילת-מצה (או לישב בסוכה), אשר קדשנו בקדושתו של אהרן וציוונו לאכול תרומה (וכפי שהערתי בחידתי הקודמת בנושא זה - יש מקום לדון על סדר הברכות, אבל זהו הנלפענ"ד.)

על יין של תרומה אין מברכים ברכת התרומה?

Re: חידות לפרשת וירא

פורסם: ג' אוקטובר 23, 2018 11:48 pm
על ידי לבנון
איש הגבעה כתב:חידה. להיכן יצחק הלך לאחר העקידה?

ודברו מלאכי מרומא ית יצחק ואובלוהי לבי מדרשא דשם רבא. (תרגום יונתן בראשית כב יט).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 11:55 am
על ידי עזריאל ברגר
שברי לוחות כתב:
עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:מהו המספר הרב ביותר של ברכות שאדם יכול להתחייב לברכן בהחזיקו את האוכל שהוא רוצה לאכול?
המקסימום שהגעתי אליו הוא 7 (והפתרון נתון כמובן לניחושכם... יש 2 פתרונות דומים, ואחד מהם קשור לחידה שחדתי בעבר).

מי שאין לו יין ולא חמר מדינה בליל הסדר (או בליל יוט"ש של סוכות) שחל במוצ"ש, והוא כהן שאוכל פת של תרומה/חלה, יברך:
המוציא, מקדש ישראל והזמנים, בורא מאורי האש, המבדיל בין קודש לקודש, שהחינו, על-אכילת-מצה (או לישב בסוכה), אשר קדשנו בקדושתו של אהרן וציוונו לאכול תרומה (וכפי שהערתי בחידתי הקודמת בנושא זה - יש מקום לדון על סדר הברכות, אבל זהו הנלפענ"ד.)

על יין של תרומה אין מברכים ברכת התרומה?

צודק.
אז יקנה"ז בליל יו"ט של סוכות שחל במוצ"ש, וזה צ"ל או במקומות בחו"ל שמפרישים בהם תרומה ואוכלים אותה (לא נהוג בזמננו) או בזמן שקידשו על פי הראיה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' אוקטובר 27, 2018 7:14 pm
על ידי בקרו טלה
בקרו טלה כתב:
יאיר כתב:שם אשת ובת לוט

בת לוט פלוטית

במדרש אגדה (בראשית יח, כ) אי' ששמה כלה

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' אוקטובר 27, 2018 8:12 pm
על ידי יאיר
בקרו טלה כתב:
בקרו טלה כתב:
יאיר כתב:שם אשת ובת לוט

בת לוט פלוטית

במדרש אגדה (בראשית יח, כ) אי' ששמה כלה

היו ללוט שתי בנות שניצלו

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' אוקטובר 27, 2018 8:41 pm
על ידי בקרו טלה
יאיר כתב:היו ללוט שתי בנות שניצלו

במחילה, הן במדרש אגדה והן בפרדר"א אי' שהסדומים המיתוה
מדרש אגדה בראשית פרשת וירא פרק יח סימן כ
פעם אחת היה שם עני והיה מת ברעב והיתה בת לוט ושמה כלה, והיתה הולכת לשאוב מים, והיתה משימה פת בכדה ונותנת לאותו עני, אמרו אנשי סדום מאין הוא חי זה העני, בדקו בדברים והבינו שבתו של לוט היתה מפרנסת אותו, ומה עשו הלכו והפשיטוה וטשוה דבש, והיו הדבורים והזבובים אוכלים את הדבש ונושכין אותה עד שהמיתוה, ולכך אמר עשו כלה

פרקי דרבי אליעזר - פרק כה
ולא הוחזק ידם בפת לא לעני ולא לאביון שנ' הנה זה היה חטאת סדום אחותיך גאון שבעתי לחם וכו' ר' יהודה אומ' הכריזו בסדום כל מי שהוא מחזיק בפת לחם עני ואביון ישרף באש פלוטית בתו של לוט היתה נשואה לאחד מגדולי העיר וראתה עני אחד מדקדק ברחוב העיר ועגמה נפשה עליו שנ' עגמה נפשי לאביון מה עשתה בכל יום היתה יוצאה לשאוב היתה נותנת בכד שלה מכל מזון ביתה ומאכלת לאותו עני אמרו אנשי סדום העני הזה מאין הוא חי וכשידעו בדבר הוציאו אותה להשרף וכו'

ועי' בלמכסה עתיק [שהבאתי בעבר]

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' אוקטובר 27, 2018 9:07 pm
על ידי לבנון
.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' נובמבר 05, 2018 7:30 pm
על ידי דרומי
היכן מצינו אדם שעושה פעולה שיש בה פגם מסויים.

וכדי לתקן הפגם, אומרים לו שישוב ויעשה אותה פעולה עצמה!...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' נובמבר 05, 2018 7:53 pm
על ידי שבענו מטובך
דרומי כתב:היכן מצינו אדם שעושה פעולה שיש בה פגם מסויים.

וכדי לתקן הפגם, אומרים לו שישוב ויעשה אותה פעולה עצמה!...

השותה מעט יין בער"פ, ישתה עוד. "טובא גריר".

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' נובמבר 05, 2018 8:03 pm
על ידי דרומי
יפה, אך לא מדוייק, כי זה לא לשוב ולעשות את הפעולה כפעולה נפרדת, אלא לצרף את אותה פעולה שכבר עשה ולהגדילה.

בקיצור, התכווונתי למשהו אחר.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' נובמבר 05, 2018 8:03 pm
על ידי פלתי
קראקובער כתב:
עזריאל ברגר כתב:
פלתי כתב:איך יתכן מי שנגע בנבילה או נגע במת, ומותר לו לאכול תרומה בלי טבילה.

ילמדנו רבינו?

הפך לעבד כהן?

איני יודע כוונתך. אבל אכן כוונתי היתה לעבד כהן. לפי שיטת התוס' בנזיר דעבדים אינם מקבלים טומאה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' נובמבר 05, 2018 10:53 pm
על ידי לענין
דרומי כתב:היכן מצינו אדם שעושה פעולה שיש בה פגם מסויים.

וכדי לתקן הפגם, אומרים לו שישוב ויעשה אותה פעולה עצמה!...


שתה כוס יין שני - יש בזה חשש זוגות - ולכן אומרים לו שישתה עוד כוס, כדי שזה יהיה שלישי

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' נובמבר 05, 2018 11:11 pm
על ידי דרומי
לא, גם כאן זה לא פעולה נפרדת, אלא המשך של אותה פעולה במטרה להגדילה ולעשות 'שלישיה'.

אני מדבר על פעולה שנעשית כפעולה נפרדת, לא כהמשך של הפעולה הראשונה.

עד"מ: אדם אכל בלי ברכה. אומרים לו, כדי לתקן זאת תאכל משהו אחר בלי ברכה.

[רמז: מדובר במצב שמאוד נדיר היום, ואולי יחידי סגולה ממש הגיעו אליו].

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' נובמבר 06, 2018 5:24 pm
על ידי עזריאל ברגר
יש הסתבכות הלכתית מסוימת שרלוונטית רק בקביעות שאיננה יכולה לקרות ע"פ הלוח שלנו, והיא שייכת דווקא לתלמידי חכמים.
מהי?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' נובמבר 07, 2018 8:29 pm
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:יש הסתבכות הלכתית מסוימת שרלוונטית רק בקביעות שאיננה יכולה לקרות ע"פ הלוח שלנו, והיא שייכת דווקא לתלמידי חכמים.
מהי?

רמז גדול: שייך לימים אלו (ר"ח כסלו).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' נובמבר 07, 2018 8:30 pm
על ידי עזריאל ברגר
איפה בפרשת שבוע שעבר (חיי שרה) מצאנו הנהגה דומה להנהגת הפוליטיקאים בבחירות - שלפני הבחירה אומרים דבר שאינו אמיתי, ורק אחרי הבחירה מגלים את האמת...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' נובמבר 07, 2018 8:36 pm
על ידי יאיר
עזריאל ברגר כתב:איפה בפרשת שבוע שעבר (חיי שרה) מצאנו הנהגה דומה להנהגת הפוליטיקאים בבחירות - שלפני הבחירה אומרים דבר שאינו אמיתי, ורק אחרי הבחירה מגלים את האמת...

עפרון

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' נובמבר 07, 2018 8:42 pm
על ידי עזריאל ברגר
יאיר כתב:
עזריאל ברגר כתב:איפה בפרשת שבוע שעבר (חיי שרה) מצאנו הנהגה דומה להנהגת הפוליטיקאים בבחירות - שלפני הבחירה אומרים דבר שאינו אמיתי, ורק אחרי הבחירה מגלים את האמת...

עפרון

אינני יודע למה בדיוק ירמזון מיליך, אבל לא אליו התכוונתי.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' נובמבר 07, 2018 11:24 pm
על ידי יאיר
עזריאל ברגר כתב:איפה בפרשת שבוע שעבר (חיי שרה) מצאנו הנהגה דומה להנהגת הפוליטיקאים בבחירות - שלפני הבחירה אומרים דבר שאינו אמיתי, ורק אחרי הבחירה מגלים את האמת...

"נקרא לנערה ונשאלה את פיה"?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' נובמבר 08, 2018 9:40 pm
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:יש הסתבכות הלכתית מסוימת שרלוונטית רק בקביעות שאיננה יכולה לקרות ע"פ הלוח שלנו, והיא שייכת דווקא לתלמידי חכמים.
מהי?

רמז גדול: שייך לימים אלו (ר"ח כסלו).

הגיע יז חשון ולא ירדו גשמים - ת"ח מתענים בה"ב.
הגיע ר"ח כסלו ולא ירדו גשמים - ב"ד גוזרים תעניות בה"ב על כל הציבור.
אם חל יז חשון ביום שלישי - יחול "שני בתרא" של הבה"ב דת"ח בר"ח.
וזה לא יכול לחול בלוח שלנו.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' נובמבר 08, 2018 9:42 pm
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:איפה בפרשת שבוע שעבר (חיי שרה) מצאנו הנהגה דומה להנהגת הפוליטיקאים בבחירות - שלפני הבחירה אומרים דבר שאינו אמיתי, ורק אחרי הבחירה מגלים את האמת...

לפני שרבקה ומשפחתה הסכימו לשידוך - אליעזר הציג את עצמו כ"עבד אברהם", למרות שאברהם נתן את כל אשר לו - כולל אליעזר - ליצחק.
רק כשמגיעים חזרה, אליעזר מגלה לרבקה את האמת, ואומר על יצחק "הוא אדוני".

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' נובמבר 08, 2018 9:44 pm
על ידי עזריאל ברגר
דרומי כתב:היכן מצינו אדם שעושה פעולה שיש בה פגם מסויים.

וכדי לתקן הפגם, אומרים לו שישוב ויעשה אותה פעולה עצמה!...

ילמדנו רבינו?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' נובמבר 08, 2018 9:51 pm
על ידי יאיר
נט"י בסעודה?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' נובמבר 09, 2018 12:05 am
על ידי דרומי
פשוט מאוד: המתענה תענית חלום בשבת - צריך לשבת תענית לתעניתו.

כלומר, הוא מכפר על זה שהתענה - באמצעות תענית נוספת.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' נובמבר 09, 2018 12:54 am
על ידי לענין
זה ממש לא אותה פעולה.
זה תענית בשבת וזה בחול.

לפי דרכך, יש לי תשובה נוספת
שחט כבשה [לע"ז, רח"ל], ישחוט כבשה [לקרבן חטאת].

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' נובמבר 09, 2018 10:21 am
על ידי דרומי
פעולת התענית היא אותה פעולה בדיוק. הרקע הוא שונה.

האם הרגשת הבדל בין תענית יוהכ"פ כשחל בשבת לבין כשחל בחול?...

[ובספרים מבואר במעלת התענית שיש בה אחדות נפלאה שאין בשום מצוה אחרת - כולם מתענים אותו דבר בדיוק. אין 'נוסחאות' שונות, אין 'קוועטשים' מחולקים].

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' נובמבר 10, 2018 10:12 pm
על ידי לענין
דרומי כתב:[ובספרים מבואר במעלת התענית שיש בה אחדות נפלאה שאין בשום מצוה אחרת - כולם מתענים אותו דבר בדיוק. אין 'נוסחאות' שונות, אין 'קוועטשים' מחולקים].


כנראה אף פעם לא ראית איך רוקקים לתוך המגבות...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' נובמבר 11, 2018 10:44 am
על ידי דרומי
מאי האי? באמת לא ראיתי.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' נובמבר 12, 2018 11:52 am
על ידי קראקובער
דרומי כתב:היכן מצינו אדם שעושה פעולה שיש בה פגם מסויים.

וכדי לתקן הפגם, אומרים לו שישוב ויעשה אותה פעולה עצמה!...

viewtopic.php?t=31568#p335703

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' נובמבר 12, 2018 10:39 pm
על ידי מצפה לישועת השם
איך יתכן מציאות שהלכה למעשה אנו נוקטים היפך מפסק הדין, דהיינו אם הדיין פוסק שפלוני חייב - הדין הוא שפטור, ואם הוא פוסק שפלוני פטור - הדין הוא שפלוני חייב?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' נובמבר 13, 2018 7:42 am
על ידי עזריאל ברגר
מצפה לישועת השם כתב:איך יתכן מציאות שהלכה למעשה אנו נוקטים היפך מפסק הדין, דהיינו אם הדיין פוסק שפלוני חייב - הדין הוא שפטור, ואם הוא פוסק שפלוני פטור - הדין הוא שפלוני חייב?

סנהדרין שפתחו כולם ואמרו חייב - פוטרין אותו.
אז אם כ"ב דיינים פתחו ואמרו חייב - עכשיו מה שהאחרון יאמר יעשו הפוך מדבריו (ושמעתי פעם שעל זה הזהירה התורה ואמרה "לא תהיה אחרי רבים לרעות", שאם הוא סבור פטור שלא יאמר חייב כדי שהדין יהיה פטור).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' נובמבר 13, 2018 8:15 am
על ידי מצפה לישועת השם
עזריאל ברגר כתב:
מצפה לישועת השם כתב:איך יתכן מציאות שהלכה למעשה אנו נוקטים היפך מפסק הדין, דהיינו אם הדיין פוסק שפלוני חייב - הדין הוא שפטור, ואם הוא פוסק שפלוני פטור - הדין הוא שפלוני חייב?

סנהדרין שפתחו כולם ואמרו חייב - פוטרין אותו.
אז אם כ"ב דיינים פתחו ואמרו חייב - עכשיו מה שהאחרון יאמר יעשו הפוך מדבריו (ושמעתי פעם שעל זה הזהירה התורה ואמרה "לא תהיה אחרי רבים לרעות", שאם הוא סבור פטור שלא יאמר חייב כדי שהדין יהיה פטור).

יפה מאוד!
יישר כח.
ואגב, באמת מעניין אם מה ששמעת אכן נפסק להלכה, זהו לימוד או דרש מהפסוק?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 02, 2019 2:40 am
על ידי מצפה לישועת השם
מה המשותף לשבת חוה"מ סוכות, תשעה באב, שבת ר"ח ושבת הגדול?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 02, 2019 3:12 am
על ידי אפרים זלמן
מצפה לישועת השם כתב:מה המשותף לשבת חוה"מ סוכות, תשעה באב, שבת ר"ח ושבת הגדול?

חייב להיות שההפטרות הם מאותו ספר, אבל לא בדקתי...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 02, 2019 3:16 am
על ידי דרומי
ממש לא. בתשעה באב ההפטרה מירמי', בר"ח מישעי', בשבת הגדול ממלאכי, ובסוכות מזכרי'

[התשובה האמיתית היא שבתשעה באב לא מחשיבים את ההפטרה אלא את מגילת איכה, ןבשבת חוהמ"ס לא מחשיבים את ההפטרה אלא את המגילה הנקראת, ואידך זיל גמור]

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 02, 2019 3:52 am
על ידי שברי לוחות
דהיינו שחוזרים את הפסוק שלפני האחרון

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 02, 2019 9:32 am
על ידי מצפה לישועת השם
דרומי כתב:ממש לא. בתשעה באב ההפטרה מירמי', בר"ח מישעי', בשבת הגדול ממלאכי, ובסוכות מזכרי'

[התשובה האמיתית היא שבתשעה באב לא מחשיבים את ההפטרה אלא את מגילת איכה, ןבשבת חוהמ"ס לא מחשיבים את ההפטרה אלא את המגילה הנקראת, ואידך זיל גמור]


שברי לוחות כתב:דהיינו שחוזרים את הפסוק שלפני האחרון


לא זכיתי להבין דבריכם, מה פי' 'לא מחשיבים', בת"ב ובשבת חוהמ"ס זוהי ההפטרה, ובשבת ר"ח והגדול אומרים הפטרה אחרת מהקבועה בחומש, לא כן?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 02, 2019 1:14 pm
על ידי ביקורת תהיה
עזריאל ברגר כתב:ושמעתי פעם שעל זה הזהירה התורה ואמרה "לא תהיה אחרי רבים לרעות", שאם הוא סבור פטור שלא יאמר חייב כדי שהדין יהיה פטור.

'אור החיים' פרשת משפטים:
לֹא תִהְיֶה אַחֲרֵי רַבִּים לְרָעֹת. פֵּרוּשׁ, כְּשֶׁתִּהְיֶה סוֹבֵר סְבָרָא אַחַת שֶׁבְּאָמְרְךָ דַעְתְּךָ יֵצֵא זֶה הַנִּדּוֹן חַיָּב בְּדִינוֹ, וּכְגוֹן שֶׁכֻּלָּם אָמְרוּ 'חַיָּב' וְאַתָּה חוֹשֵׁב 'זַכַּאי', לֹא תִּתְחַכֵּם לִהְיוֹת אַחֲרֵי רַבִּים שֶׁאוֹמְרִים 'חַיָּב' וְתֹאמַר אַתָּה כְּדַעְתָּם 'חַיָּב' הֵפֶךְ מַה שֶּׁנִּרְאֶה לְךָ, כְּדֵי שֶׁיֵּצֵא זַכַּאי כְּדַעְתְּךָ, אֶלָּא אֱמֹר דַּעְתְּךָ כְּפִי מַה שֶּׁיָּדַעְתָּ בְּמִשְׁפְּטֵי הַתּוֹרָה, וְאֵין לְךָ לְהִתְחַכֵּם עַל הַמִּשְׁפָּט.