עמוד 62 מתוך 120

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' מאי 21, 2019 5:41 pm
על ידי עזריאל ברגר
יאיר כתב:תוכחות?

זה הכינוי המקובל בחב"ד לקריאת שלישי של בחוקותי ושישי של תבוא.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' מאי 21, 2019 5:42 pm
על ידי עזריאל ברגר
לבנון כתב:מה השגיאה?

רמז לדבר: כל האומר מלכת שבא אשה היתה אינו אלא טועה!![/quote]
זו מחלוקת עתיקה אם לכתוב "שבא" או "שווא".

אני מדבר על שגיאה שהיא טעות ממשית, וזיל קרי בי רב.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' מאי 21, 2019 5:45 pm
על ידי אישצפת
ממתי עושים קידוש בפורים...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' מאי 21, 2019 5:49 pm
על ידי חרסון
אישצפת כתב:ממתי עושים קידוש בפורים...

http://www.daat.ac.il/daat/shabat/purim/kidush-2.htm

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' מאי 21, 2019 11:47 pm
על ידי עזריאל ברגר
חרסון כתב:
אישצפת כתב:ממתי עושים קידוש בפורים...

http://www.daat.ac.il/daat/shabat/purim/kidush-2.htm

אכן ברור שהמשורר התכוון לקידוש זה וכיו"ב.
אחזור על הרמז דלעיל: זיל קרי בי רב!
או בתרגום לעברית: יש פסוק שמראה על שגיאה חמורה בהנ"ל.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' מאי 22, 2019 1:14 am
על ידי אפרים זלמן
השגיאה היא שהטעם הוא למעשה על ה'א'!

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' מאי 22, 2019 4:47 am
על ידי אישצפת
התגים אינם מורגשים בקריאה, ומה שייכות יש לוותר עליהם.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' מאי 22, 2019 10:53 am
על ידי עזריאל ברגר
אפרים זלמן כתב:השגיאה היא שהטעם הוא למעשה על ה'א'!

לא נכון, אבל אתה קרוב.
רמז נוסף: הפסוק המדובר הוא בספר ישעיהו.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' מאי 22, 2019 10:58 am
על ידי עזריאל ברגר
אישצפת כתב:התגים אינם מורגשים בקריאה, ומה שייכות יש לוותר עליהם.

זה כמובן חלק מההומור. הוא רצה להזכיר את כל הטנת"א (טעמים נקודות תגים אותיות).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' מאי 22, 2019 1:26 pm
על ידי גלאגוזים
עזריאל ברגר כתב:
אפרים זלמן כתב:השגיאה היא שהטעם הוא למעשה על ה'א'!

לא נכון, אבל אתה קרוב.
רמז נוסף: הפסוק המדובר הוא בספר ישעיהו.

"ועפו בכתף פלשתים ימה" [ישעיהו יא יד]
המתעופפים נחתו...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' מאי 22, 2019 3:57 pm
על ידי כרמי שלי
עפו" אף-הוא במלרע...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' מאי 22, 2019 5:57 pm
על ידי עזריאל ברגר
כרמי שלי כתב:עפו" אף-הוא במלרע...

אכן!

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' מאי 22, 2019 10:42 pm
על ידי גלאגוזים
לזה בדיוק התכוונתי.
ורמזתי התשובה בהמשך, כי גם המעופפים 'נחתו', ממלעיל למלרע...
אך בעניותי לא הבנתי איך 'מלכת שבא' נכנסה לחידה, ואיך נרמזת בה התשובה?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' מאי 22, 2019 10:52 pm
על ידי אפרים זלמן
.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' מאי 22, 2019 11:39 pm
על ידי עזריאל ברגר
גלאגוזים כתב:לזה בדיוק התכוונתי.
ורמזתי התשובה בהמשך, כי גם המעופפים 'נחתו', ממלעיל למלרע...
אך בעניותי לא הבנתי איך 'מלכת שבא' נכנסה לחידה, ואיך נרמזת בה התשובה?

היא לא קשורה לפתרון הנכון.
היא הוזכרה כרמז לוויכוח אם צריכים לכתוב "שבא" או "שווא".

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' מאי 23, 2019 12:10 am
על ידי ביקורת תהיה
עזריאל ברגר כתב:"ואפו" מלעיל נשמע "ועפו".
אמת!
ההטעמה המלרעית של 'וְעָפֽוּ' בישעיהו חריגה היא, ואין מביאים ראיה מן החריגים.
ההגיה כדת היא 'ועֽפו', ונמצאת ההערה במקומה עומדת.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' מאי 28, 2019 10:12 pm
על ידי ביקורת תהיה
באילו מסיבות אומרים לו ליהודי (אליבא דחד תנא): אכול בשר נבלה ואל תאכל בשר שחוטה?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' מאי 28, 2019 10:17 pm
על ידי קראקובער
ביקורת תהיה כתב:באילו מסיבות אומרים לו ליהודי (אליבא דחד תנא): אכול בשר נבלה ואל תאכל בשר שחוטה?

חולה ביום כיפור אליבא דרבי שמעון?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' מאי 28, 2019 11:39 pm
על ידי ביקורת תהיה
כן הוא בשו"ת נודע ביהודה מהדורא קמא אורח חיים סימן לו:
אם יש לפנינו דברים טמאים ודברים טהורים, לפי הכלל דמאכילין אותו הקל תחלה ראוי להאכילו דברים טמאים תחלה, דהרי כלל זה מסור בידינו דאין איסור חל על איסור, ואם נימא דאפילו בכולל אין איסור חל על איסור, א"כ אין איסור יוה"כ חל על איסור נבילה, וכדס"ל לר"ש באמת בפסחים שאין איסור יוה"כ חל על איסור נבילה, וא"כ בדברים טהורים יש איסור יוה"כ שהוא עון כרת, ובדברים טמאים אין כאן אלא איסור לאו של מאכלים טמאים, אבל כרת של יוה"כ אינו חל.
אך קשה לי מהא דאמר רבי יוחנן בפרק ארבעה אחים: מַעֲלֶה אֲנִי עָלָיו כְּאִלּוּ עָשָׂה שְׁתַּיִם, וְאֵינוֹ חַיָּב אֶלָּא אַחַת. מַאי נָפְקָא מִנָּהּ, לְקָבְרוֹ בֵּין רְשָׁעִים גְּמוּרִים. הרי דהכלל 'אין איסור חל על איסור' לא נאמר אלא לענין העונש, אך האיסור עצמו חל.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' מאי 29, 2019 1:06 pm
על ידי קראקובער
זה דווקא אליבא דרבי יוסי ולא לרבי שמעון עיי"ש בסוגיה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' מאי 29, 2019 2:11 pm
על ידי ביקורת תהיה
שוב הראוני כי סימן מד בשו"ת בית הלוי מוקדש לענין זה: 'לחקור בהא דקיימא לן אין איסור חל על איסור אי הוי רק לענין חיוב אבל לענין איסור חל או לא'.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' מאי 30, 2019 2:05 pm
על ידי עזריאל ברגר
בשכנותי קיים בית כנסת, שבשבת הבעל"ט בע"ה יחגגו בו "הכנסת ספר תרי עשר" שנכתב על קלף וכו', לרגל הפטרת השבוע מספר זה.
וזה עורר אותי לחידות הבאות, על שמונת ספרי הנביאים (יהושע, שופטים, שמואל, מלכים, ירמיהו, יחזקאל, ישעיהו, תרי עשר):
א. מהו הרצף הארוך ביותר של הפטרות שכולן הן מאותו הספר (לכל אחד מהספרים)?
ב. מהו הזמן הקצר ביותר בו קוראים הפטרות מכל ספרי הנביאים?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' מאי 30, 2019 4:07 pm
על ידי הבטחתי
עזריאל ברגר כתב:בשכנותי קיים בית כנסת, שבשבת הבעל"ט בע"ה יחגגו בו "הכנסת ספר תרי עשר" שנכתב על קלף וכו', לרגל הפטרת השבוע מספר זה.
וזה עורר אותי לחידות הבאות, על שמונת ספרי הנביאים (יהושע, שופטים, שמואל, מלכים, ירמיהו, יחזקאל, ישעיהו, תרי עשר):
א. מהו הרצף הארוך ביותר של הפטרות שכולן הן מאותו הספר (לכל אחד מהספרים)?
ב. מהו הזמן הקצר ביותר בו קוראים הפטרות מכל ספרי הנביאים?


לשאלה הראשונה
ישעיהו כמובן שמונה הפטרות (גם אם נאמר שירמיהו של תשעה באב מפסיק, אז ממנחה של ת"ב ועד סוף ז' דנחמתא יש לנו שמונה)
שמואל בשנה שעברו קראו שביעי של פסח, שמיני (בא"י), ומחר חודש.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' מאי 30, 2019 4:10 pm
על ידי הבטחתי
בפרשתנו הוא שם (בצירי), והוא משמש גם לשון כח, והוא (עם אות השימוש) אחד משמותיו של הקב"ה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' מאי 30, 2019 4:26 pm
על ידי עזריאל ברגר
הבטחתי כתב:
עזריאל ברגר כתב:א. מהו הרצף הארוך ביותר של הפטרות שכולן הן מאותו הספר (לכל אחד מהספרים)?

ישעיהו כמובן שמונה הפטרות (גם אם נאמר שירמיהו של תשעה באב מפסיק, אז ממנחה של ת"ב ועד סוף ז' דנחמתא יש לנו שמונה)
שמואל בשנה שעברו קראו שביעי של פסח, שמיני (בא"י), ומחר חודש.

יפה!
ואם נאמר שירמיהו דת"ב שחרית אינו מפסיק, אז לפי השיטה שבר"ח אב שחל בשבת מפטירין בישעיהו (חזון או השמים כסאי) - יש לנו 10.
ואחרי ר"ה מגיעות עוד 2 הפטרות מישעיהו - מנחת צו"ג ושחרית יו"כ.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' מאי 30, 2019 4:29 pm
על ידי עזריאל ברגר
אכתוב את המספרים שמצאתי, ותחפשו את הקביעויות המתאימות:
יהושע - 1
שופטים - 1
שמואל - 3
מלכים - 3 - מתי?
ירמיהו - 2 - בשתי הזדמנויות (באחת מהן כמעט טעיתי לחשוב שיש 3).
יחזקאל - 2 - בשתי הזדמנויות, אחת תלויה במנהגים, ותיאורטית היה יכול להיות 3 אבל כנראה שאין.
ישעיהו - 8 הפטרות רצופות (לאשכנזים)!
תרי עשר - 5 - מתי? רמז: לכל המנהגים, למרות שיש דעות שונות בהפטרות מסוימות מתוך הסדרה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' מאי 30, 2019 4:31 pm
על ידי עזריאל ברגר
ולחידה השניה:
כחודשיים, בשתי הזדמנויות בשנה (אחד מהם אינו בכל שנה).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' מאי 30, 2019 4:41 pm
על ידי הבטחתי
עזריאל ברגר כתב:אכתוב את המספרים שמצאתי, ותחפשו את הקביעויות המתאימות:
יהושע - 1
שופטים - 1
שמואל - 3
מלכים - 3 - מתי?
ירמיהו - 2 - בשתי הזדמנויות (באחת מהן כמעט טעיתי לחשוב שיש 3).
יחזקאל - 2 - בשתי הזדמנויות, אחת תלויה במנהגים, ותיאורטית היה יכול להיות 3 אבל כנראה שאין.
ישעיהו - 8 הפטרות רצופות (לאשכנזים)!
תרי עשר - 5 - מתי? רמז: לכל המנהגים, למרות שיש דעות שונות בהפטרות מסוימות מתוך הסדרה.


ירמיה דברי ושמעו, בפרשת בהר ובחקתי כשהם נפרדות
תרי עשר תולדות ויצא וישלח וישב חנוכה
מלכים קראו השנה כי תשא שקלים ופקודי
יחזקאל פרה והחודש, (בקביעות זח"א אין 3 לפרזים?), קדושים אמור.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' מאי 30, 2019 5:19 pm
על ידי הבטחתי
עזריאל ברגר כתב:ולחידה השניה:
כחודשיים, בשתי הזדמנויות בשנה (אחד מהם אינו בכל שנה).


מאמצע שבט (שופטים שירת דבורה), עד יום ראשון של פסח (יהושע). רק בשנים פשוטות.
בשנים שמפטירין בפינחס ויד ה'- משבועות עד ט' אב.
אפשרות שלישית, מיום ראשון של פסח עד אמצע סיון (הפטרת נשא) בשנה פשוטה

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' מאי 30, 2019 5:35 pm
על ידי לבנון
הבטחתי כתב:בפרשתנו הוא שם (בצירי), והוא משמש גם לשון כח, והוא (עם אות השימוש) אחד משמותיו של הקב"ה.

אליסף בן לאל

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' מאי 30, 2019 6:47 pm
על ידי עזריאל ברגר
הבטחתי כתב:
עזריאל ברגר כתב:אכתוב את המספרים שמצאתי, ותחפשו את הקביעויות המתאימות:
יהושע - 1
שופטים - 1
שמואל - 3
מלכים - 3 - מתי?
ירמיהו - 2 - בשתי הזדמנויות (באחת מהן כמעט טעיתי לחשוב שיש 3).
יחזקאל - 2 - בשתי הזדמנויות, אחת תלויה במנהגים, ותיאורטית היה יכול להיות 3 אבל כנראה שאין.
ישעיהו - 8 הפטרות רצופות (לאשכנזים)!
תרי עשר - 5 - מתי? רמז: לכל המנהגים, למרות שיש דעות שונות בהפטרות מסוימות מתוך הסדרה.


ירמיה דברי ושמעו, בפרשת בהר ובחקתי כשהם נפרדות
תרי עשר תולדות ויצא וישלח וישב חנוכה
מלכים קראו השנה כי תשא שקלים ופקודי
יחזקאל פרה והחודש, (בקביעות זח"א אין 3 לפרזים?), קדושים אמור.

אכן בזח"א יש 3: תצוה פרה החודש.
אז הרשימה מתעדכנת:
יהושע - 1 - כל פעם שקוראים בו
שופטים - 1 - כל פעם שקוראים בו
שמואל - 3 - שש"פ, שמיני (בארה"ק), מחר-חודש (בשנה פשוטה).
מלכים - 3 - כי-תשא, ויקהל, פקודי (בשנים מעוברות), ואחת מהן מתחלפת להפטרת שקלים, שגם היא במלכים.
ירמיהו - 2 - בהר ובחוקותי (כשהן נפרדות), וכן שתי השבתות הראשונות של ג' השבועות.
יחזקאל - 3 - תצוה, פרה, החודש (בקביעות זח"א).
ישעיהו - 8 - ממנחת ת"ב ועד שבת שלפני ר"ה.
תרי עשר - 5 - תולדות עד חנוכה (ברוב השנים - כשפרשת וישב אינה בחנוכה, ותולדות אינה מחר-חודש).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' מאי 30, 2019 6:57 pm
על ידי עזריאל ברגר
הבטחתי כתב:
עזריאל ברגר כתב:ולחידה השניה:
כחודשיים, בשתי הזדמנויות בשנה (אחד מהם אינו בכל שנה).


מאמצע שבט (שופטים שירת דבורה), עד יום ראשון של פסח (יהושע). רק בשנים פשוטות.
בשנים שמפטירין בפינחס ויד ה'- משבועות עד ט' אב.
אפשרות שלישית, מיום ראשון של פסח עד אמצע סיון (הפטרת נשא) בשנה פשוטה

האחרון בחו"ל (שהפטרת בדחה"פ היא במלכים) הוא בכל שנה.
והוא כמובן הקצר ביותר, שהוא פחות מחודשיים כמדומני ברוב-ככל השנים, אם כי תלוי במנהגים ובמקומות לגבי ספר מלכים - לדוגמא, בקביעות שנה זו (בשז):
יהושע - יו"ט א דפסח.
שופטים - נשא.
שמואל - שש"פ ומחר-חודש.
מלכים - למנהגנו (שאין קוראים "וערבה" אם לא חל ע"פ בע"ש) מצורע. בחו"ל יו"ט שני. לקוראי הפטרת שבת הגדול - כנראה הפעם שעברה שקראו במלכים היתה בפרשת שקלים, והפעם הבאה בפינחס (כפי שאמרנו שאנחנו מדברים על ארה"ק).
ירמיהו - בהר ובחוקותי.
יחזקאל - אחרי/קדושים (תלוי בארצות ובמנהגים), אמור, שבועות.
תרי-עשר - אחרי/קדושים (תלוי בארצות ובמנהגים), במדבר, יו"ט שני דשבועות.

אז למנהגנו יוצא מח' ניסן ועד ה' סיון לקרוא בכל ספרי הנביאים.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' מאי 30, 2019 6:59 pm
על ידי עזריאל ברגר
לבנון כתב:
הבטחתי כתב:בפרשתנו הוא שם (בצירי), והוא משמש גם לשון כח, והוא (עם אות השימוש) אחד משמותיו של הקב"ה.

אליסף בן לאל

אז יש לתקן מעט את ניסוח החידה. מציע כך:
בפרשתנו הוא שם (בצירי), ואם נוריד ממנו אות שימוש - הוא אחד משמותיו של הקב"ה, והוא משמש גם לשון כח.

(לְאל - זה לא כח, זה "לְכח")

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' מאי 30, 2019 10:25 pm
על ידי הבטחתי
לרבינו עזריאל
שלש הערות
א. כתבתי לשון כח ולא כח
ב. אתה צודק, לא נתתי לבי לשיטות הסוברים שלא מפטירים וערבה אלא בער"פ, ולכן כתבתי בשנה פשוטה, בה פרשת צו לפני פסח, ומפטירים מלכים בפ' תז"מ שהיא לאחר הפסח.
ג. בשנים מעוברות שקביעותן בחה או זחג או זשה - ומפטירין ואיש בא לתזריע (ומצורע וארבעה אנשים לחלק מן השיטות) גם יש חדשיים עד נשא.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' מאי 30, 2019 10:33 pm
על ידי מנין
איזו תפילה אומרים: פעם אחת בחורף, פעם אחת בקיץ, פעמיים בחודש תשרי. (אשכנזים).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' מאי 30, 2019 10:34 pm
על ידי מנין
חידה נוספת: איזה פסוק אומרים לפחות פעם ביום, פעם אחת נוספת בחורף; פעם אחת נוספת בקיץ ופעם נוספת בחודש תשרי.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' מאי 31, 2019 9:54 am
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:
לבנון כתב:
הבטחתי כתב:בפרשתנו הוא שם (בצירי), והוא משמש גם לשון כח, והוא (עם אות השימוש) אחד משמותיו של הקב"ה.

אליסף בן לאל

אז יש לתקן מעט את ניסוח החידה. מציע כך:
בפרשתנו הוא שם (בצירי), ואם נוריד ממנו אות שימוש - הוא אחד משמותיו של הקב"ה, והוא משמש גם לשון כח.

(לְאל - זה לא כח, זה "לְכח")

עתה נזכרתי ש"לאל" הוא לשון כח, כדברי הפייטן ("אלה אזכרה" - עשרת הרוגי מלכות שאומרים האשכנזים ביוה"כ והספרדים בת"ב):
וְצִוָּה הַבְּלִיַּעַל לְהָרְגָם בְּכחַ וְלָאֵל

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' מאי 31, 2019 11:29 am
על ידי לבנון
עזריאל ברגר כתב:עתה נזכרתי ש"לאל" הוא לשון כח, כדברי הפייטן ("אלה אזכרה" - עשרת הרוגי מלכות שאומרים ביוה"כ):
וְצִוָּה הַבְּלִיַּעַל לְהָרְגָם בְּכחַ וְלָאֵל

קשה לומר שהפייטן המציא מילה חדשה, שאינה ידועה לנו בלה"ק משום מקור אחר. ויותר מסתבר שכוונתו למילה הידועה 'אל' שהיא כח. אע"פ שנצטרך לפרש מדוע לא כתב להרגם בכח ואל, ומה היא תוספת ל' זו.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' יוני 01, 2019 10:20 pm
על ידי ביקורת תהיה
מלה הנאמרת תדיר בתפלת שמונה עשרה, מלבד שבועים בשנה ברציפות. מי היא?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' יוני 01, 2019 10:38 pm
על ידי עזריאל ברגר
מנין כתב:חידה נוספת: איזה פסוק אומרים לפחות פעם ביום, פעם אחת נוספת בחורף; פעם אחת נוספת בקיץ ופעם נוספת בחודש תשרי.

ילמדנו רבינו?