עמוד 68 מתוך 120

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' אוקטובר 24, 2019 11:05 am
על ידי עזריאל ברגר
כתבתי ובתפילה אחרת

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' אוקטובר 24, 2019 1:17 pm
על ידי .השוחט
ישיש כגבור

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' אוקטובר 24, 2019 1:36 pm
על ידי עזריאל ברגר
.השוחט כתב:ישיש כגבור

לא הבנתי רמזך.
עכ"פ שאלתי על תפילות ולא על מזמור תהילים.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' אוקטובר 24, 2019 2:33 pm
על ידי .השוחט
נאמר בפסוד"ז דשבת. ישיש כגבור לרוץ אורח. וזה נאמר על השמש, מקצה השמים מוצאו וגו', שעליו ועל צבאו נאמר עושים באימה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' אוקטובר 24, 2019 5:48 pm
על ידי עזריאל ברגר
עושים באימה רצון קונם
לעומת
ששים ושמחים לעשות רצון קונם

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' אוקטובר 24, 2019 5:53 pm
על ידי מנין
עזריאל ברגר כתב:
מנין כתב:חידה 1.
מי בסדר העבודה (אמיץ כח) מכונה על שם העתיד?

חידה 2.
מתי אומרים סדר העבודה בראש השנה?

ילמדנו רבינו?

1. הנחש: "והיפר ציווי בהשאת זוחל כפתי". בזמן שאדה"ר היפר את הציווי, עדיין לא היה הנחש "זוחל".
2. בתפילת "ותערב לפניך עתירתנו".
3. סגל ענה נכון .

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' אוקטובר 24, 2019 5:54 pm
על ידי שברי לוחות
ר_חיים_הקטן כתב:אם הוא עשה כל זה מבעוד יום ואח"כ עשה שאלת חכם על קבלת שבת וחזר להיות לו חול.

יתכן, כוונת החידה היא בלא שאלת חכם
לא נכתב שהוא קיבל שבת, ודו"ק

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוקטובר 27, 2019 1:59 am
על ידי יאיר
מי האדם שחי הכי הרבה שנים עפ"י חז"ל?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוקטובר 27, 2019 3:38 am
על ידי לבי במערב
קין (ב"ר).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוקטובר 27, 2019 7:49 am
על ידי עזריאל ברגר
לבי במערב כתב:קין (ב"ר).

הכיצד?!
נעמה אשת נח בת למך הראשון - חיתה למעלה מ1500 שנה! כפי שהארכתי במ"א, וכמבואר שתי הדעות במדרש רבה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוקטובר 27, 2019 8:07 am
על ידי שבענו מטובך
עזריאל ברגר כתב:
לבי במערב כתב:קין (ב"ר).

הכיצד?!
נעמה אשת נח בת למך הראשון - חיתה למעלה מ1500 שנה! כפי שהארכתי במ"א, וכמבואר שתי הדעות במדרש רבה.

וקין חי לדעה אחת בערך 1656 שנה.
והדברים ידועים.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוקטובר 27, 2019 8:23 am
על ידי עזריאל ברגר
על כמה אנשים נאמר בתנ"ך ששני הוריהם היו מעורבים בקריאת שמם?
לי זכורים ארבעה בחומש בראשית:
ש י י ב/ב

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוקטובר 27, 2019 10:25 am
על ידי חיים שאול
שבענו מטובך כתב:
עזריאל ברגר כתב:
לבי במערב כתב:קין (ב"ר).

הכיצד?!
נעמה אשת נח בת למך הראשון - חיתה למעלה מ1500 שנה! כפי שהארכתי במ"א, וכמבואר שתי הדעות במדרש רבה.

וקין חי לדעה אחת בערך 1656 שנה.
והדברים ידועים.[/quote
רש"י בראשית ד כד
שבעים ושבע וּמִדְרַשׁ בְּרֵאשִׁית רַבָּה לֹא הָרַג לֶמֶךְ כְּלוּם
ולפ"ז מת במבול

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוקטובר 27, 2019 11:57 am
על ידי עזריאל ברגר
חיים שאול כתב:
שבענו מטובך כתב:
עזריאל ברגר כתב:
לבי במערב כתב:קין (ב"ר).

הכיצד?!
נעמה אשת נח בת למך הראשון - חיתה למעלה מ1500 שנה! כפי שהארכתי במ"א, וכמבואר שתי הדעות במדרש רבה.

וקין חי לדעה אחת בערך 1656 שנה.
והדברים ידועים.[/quote
רש"י בראשית ד כד
שבעים ושבע וּמִדְרַשׁ בְּרֵאשִׁית רַבָּה לֹא הָרַג לֶמֶךְ כְּלוּם
ולפ"ז מת במבול

מי אמר שהוא לא מת (כדרך כל הארץ) בגיל אלף שנה או פחות?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוקטובר 27, 2019 12:14 pm
על ידי לבי במערב
עזריאל ברגר כתב:מי אמר שהוא לא מת (כדרך כל הארץ) בגיל אלף שנה או פחות?

ב"ר פל"ב, ה:
"וּמָחִיתִי אֶת כָּל הַיְקוּם", רַבִּי בֶּרֶכְיָה אָמַר קִיּוּמֵי', רַבִּי אָבוּן אָמַר יְקוּמִינֵי'. רַבִּי לֵוִי בְּשֵׁם רֵישׁ לָקִישׁ אָמַר זֶה קַיִן הָיָה תָּלוּי בְּרִפְיוֹן, וּבָא מַבּוּל וּשְׁטָפוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר "וַיִּמַח אֶת כָּל הַיְקוּם".

וראה עץ יוסף על-אתר:
שהי' תלוי ברפיון. פירש הערוך באויר. ואולי הכוונה שהגזרה היתה רפויה ותלוי' עד המבול. וכדאיתא בק"ר פ' אם יוליד שקין חי עד המבול:


שמו"ר פל"א, יז:
דָּבָר אַחֵר, "אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי", הֲדָא הוּא דִכְתִיב "נִבְהָל לַהוֹן אִישׁ רַע עָיִן", זֶה קַיִן שֶׁהִבְהִיל עַצְמוֹ לִטֹּל הָעוֹלָם . . שֶׁהָיְתָה עֵינוֹ רָעָה בְּאָחִיו, "וְלֹא יֵדַע כִּי חֶסֶר יְבֹאֶנּוּ", וּמַה חֶסְרוֹן הִגִּיעַ לוֹ, שֶׁאָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא "נָע וָנָד תִּהְיֶ' בָאָרֶץ", וּמַהוּ כֵן שֶׁכָּל מָקוֹם שֶׁהוֹלֵךְ, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הָיָה מֵבִיא לוֹ רָעָה לְרַגְלָיו, וְהָיוּ מַכִּין אוֹתוֹ וְרוֹדְפִין אַחֲרָיו עַד שֶׁמּוֹצִיאִין אוֹתוֹ. וּשְׁלֹמֹה קוֹרֵא עָלָיו "אִם יוֹלִיד אִישׁ מֵאָה", זֶה קַיִן שֶׁהוֹלִיד מֵאָה בָנִים, "וְשָׁנִים רַבּוֹת יִחְיֶ'", שֶׁחָיָה כְּמוֹ שֶׁחָיָה אָדָם, "וְרַב שֶׁיִּהְיוּ יְמֵי שָׁנָיו", שֶׁהוֹסִיף יָמִים עַל יְמֵי אָבִיו תשכ"ו שָׁנִים . . "וְגַם קְבוּרָה לֹא הָיְתָה לוֹ", שֶׁהָיָ' תָּלוּי בְּרִפָיוֹן וּבָא הַמַּבּוּל וּשְׁטָפוֹ . .

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2019 2:52 am
על ידי ביקורת תהיה
מלה בתורה שבתלמוד ישנן שש דעות חלוקות מה הוראתה. איזוהי?
רמז: המלה בת שתי הברות.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2019 3:00 am
על ידי יאיר
5-6

"ויחל משה את פני ה' אמר רבי אלעזר מלמד שעמד משה בתפלה לפני הקדוש ברוך הוא עד שהחלהו ורבא אמר עד שהפר לו נדרו כתיב הכא ויחל וכתיב התם (במדבר ל) לא יחל דברו ואמר מר הוא אינו מיחל אבל אחרים מחלין לו ושמואל אמר מלמד שמסר עצמו למיתה עליהם שנאמר (שמות לב) ואם אין מחני נא מספרך אמר רבא אמר רב יצחק מלמד שהחלה עליהם מדת רחמים ורבנן אמרי מלמד שאמר משה לפני הקב"ה רבש"ע חולין הוא לך מעשות כדבר הזה ויחל משה את פני ה' תניא רבי אליעזר הגדול אומר מלמד שעמד משה בתפלה לפני הקדוש ברוך הוא עד שאחזתו אחילו מאי אחילו אמר רבי אלעזר אש של עצמות מאי אש של עצמות אמר אביי אשתא דגרמי"

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2019 3:09 am
על ידי ביקורת תהיה
תיקון רמז: המלה בת שתי הברות פתוחות.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2019 8:08 am
על ידי .השוחט
(לא מסתדר עם הרמז).לא תאכלו על הדם?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2019 9:42 am
על ידי ביקורת תהיה
הדעות בפירוש 'לא תאכלו על הדם' אינן חלוקות, וכלשון הרמב"ן בחומש: העולה לפי הסוגיא שהם כולם מן התורה, שכלל הכתוב כל אכילת הדם בלאו אחד.
ודרך אגב, אמנם בתלמוד נמנו שש הוראות הכלולות בפסוק זה:
א. סנהדרין שהרגו את הנפש לא יטעמו כלום כל אותו היום.
ב. איסור אכילה מבהמה שחוטה קודם שתצא נפשה.
ג. איסור אכילה מבשר קדשים לפני זריקת הדם.
ד. איסור הבראת קרובים על הרוגי בית דין.
ה. אזהרה לבן סורר ומורה.
ו. איסור אכילה ושתיה קודם התפלה.
אך בספר הזהר מוסיף הוראה שביעית: אזהרה לדיינים שלא יאכלו קודם שדנו דין;
מביאה בעל 'ערוך השלחן' בחו"מ סימן ה סעיף יא:
בזוהר משפטים הזהיר מאד שלא לישב בדין אחר סעודה, וסמיך ליה אקרא ד'לא תאכלו על הדם', אבל לא מצאנו זה בגמרא ובפוסקים. ומשמע בגמרא דבזמן הש"ס היה כן, שלא ישבו אחר הסעודה בדין, ועתה לא ראיתי בבתי דינים שינהגו כן.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2019 11:37 pm
על ידי לבנון
עזריאל ברגר כתב:על כמה אנשים נאמר בתנ"ך ששני הוריהם היו מעורבים בקריאת שמם?
לי זכורים ארבעה בחומש בראשית:
ש י י ב/ב

שת: ותקרא את שמו שת (בראשית ד כה), ויקרא את שמו שת (שם ה ג).
ישמעאל: הנך הרה וילדת בן וקראת שמו ישמעאל (שם טז יא), ויקרא אברם שם בנו אשר ילדה הגר ישמעאל (שם טו).
עשו: ויקראו שמו עשו (שם כה כה). עפ"י מדרש אגדה ורד"ק, ויקראו אביו ואמו.
בנימין: ותקרא שמו בן אוני ואביו קרא לו בנימין (שם לה יח).
שלמה: ותקרא את שמו שלמה (שמואל ב יב כד), ויקרא את שמו ידידיה (שם כה, עפ"י הרד"ק שם פסוק כד).
יעבץ: ואמו קראה שמו יעבץ לאמר (דברי הימים א ד ט). לפי א' הפירושים שם ברד"ק.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2019 11:42 pm
על ידי יאיר
ביקורת תהיה כתב:מלה בתורה שבתלמוד ישנן שש דעות חלוקות מה הוראתה. איזוהי?
רמז: המלה בת שתי הברות.

?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' אוקטובר 31, 2019 9:48 am
על ידי ביקורת תהיה
התשובה - בפורום 'בית התלמוד', נושא 'הארות והערות בפרק הבא על יבמתו'.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' אוקטובר 31, 2019 10:19 am
על ידי יאיר

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' אוקטובר 31, 2019 10:36 am
על ידי עזריאל ברגר
לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:על כמה אנשים נאמר בתנ"ך ששני הוריהם היו מעורבים בקריאת שמם?
לי זכורים ארבעה בחומש בראשית:
ש י י ב/ב

שת: ותקרא את שמו שת (בראשית ד כה), ויקרא את שמו שת (שם ה ג).
ישמעאל: הנך הרה וילדת בן וקראת שמו ישמעאל (שם טז יא), ויקרא אברם שם בנו אשר ילדה הגר ישמעאל (שם טו).
עשו: ויקראו שמו עשו (שם כה כה). עפ"י מדרש אגדה ורד"ק, ויקראו אביו ואמו.
בנימין: ותקרא שמו בן אוני ואביו קרא לו בנימין (שם לה יח).
שלמה: ותקרא את שמו שלמה (שמואל ב יב כד), ויקרא את שמו ידידיה (שם כה, עפ"י הרד"ק שם פסוק כד).
יעבץ: ואמו קראה שמו יעבץ לאמר (דברי הימים א ד ט). לפי א' הפירושים שם ברד"ק.

יפה.
וכן יצחק, שנקרא גם ע"ש צחוקו של אביו וגם על שם "צחוק עשה לי אלוקים" (הגדרתי את החידה בלשון דחוקה, כדי לכלול אותו).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' אוקטובר 31, 2019 1:02 pm
על ידי הפשטן
בחומש מוזכרים אלה הרואים את הקולות.
היכן בחומש מוזכרים אלה השומעים את ידיהם?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' אוקטובר 31, 2019 11:40 pm
על ידי יאיר
אפשר רמז?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' נובמבר 01, 2019 1:03 am
על ידי הפשטן
יאיר כתב:אפשר רמז?


כן, אפשר רמז:
הפתרון הוא פסוק מפורש (לא ברמז), שממש תואם מילה במילה את לשון שלוש-התיבות האחרונות של החידה.

התמיהה שכעת נותרה היא, איך יתכן, שאף אחד מכל אותם מאות חובשי ספסלי בית המדרש - במותב הפורום דנן - לא נזכר מעצמו בפסוק המפורש ההוא...

רק מה, אל תשכח שבספר תורה יש גם חסרות ויתירות, אם כי לא באופן שמשנה את ניקוד המילים (כך שאם חיפשת רמז אז זה הרמז).
אני חושב שעכשיו זה כבר הפתרון עצמו - כי יותר מפורש מזה כבר לא יכול להיות (בעוד שכל מה שנשאר כעת זה רק חיפוש ממוחשב בסיסי - המבוצע תוך רגע - בתוך הספר תורה), אז אולי נעבור לחידה הבאה...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' נובמבר 01, 2019 1:11 am
על ידי יאיר
דוקא נ"ל שאני יודע את התשובה לשאלתך האחרונה..כעת נותר לי למצוא את התשובה לשאלה הראשונה

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' נובמבר 01, 2019 1:12 am
על ידי הפשטן
יאיר כתב:דוקא נ"ל שאני יודע את התשובה לשאלתך האחרונה..כעת נותר לי למצוא את התשובה לשאלה הראשונה


אני מודה שלא הבנתי את רמיזתך. מה התשובה לשאלתי האחרונה?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' נובמבר 01, 2019 1:16 am
על ידי יאיר
בפרטי

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' נובמבר 01, 2019 1:17 am
על ידי הבטחתי
נהניתי מההברקה
וסמכו כל השומעים את ידיהם - במגדף

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' נובמבר 01, 2019 1:20 am
על ידי יאיר
יפה!

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' נובמבר 01, 2019 2:02 am
על ידי הפשטן
הבטחתי כתב:נהניתי מההברקה


אני רק תוהה - איזו הברקה מצאת כאן, אחרי שחידתי - לא רק ציינה במפורש שהפתרון נמצא בחומש - אלא גם ציטטה מתוך פסוק מפורש בחומש את הקטע המדויק (בן שלוש-המילים) שעליו נשאלה החידה, כך שכדי לענות נכון על החידה - כל מה שנשאר זה רק לציין - לגבי מה מוזכר בחומש הקטע הנ"ל...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' נובמבר 01, 2019 12:08 pm
על ידי הבטחתי
הפשטן כתב:
הבטחתי כתב:נהניתי מההברקה


אני רק תוהה - איזו הברקה מצאת כאן, אחרי שחידתי - לא רק ציינה במפורש שהפתרון נמצא בחומש - אלא גם ציטטה מתוך פסוק מפורש בחומש את הקטע המדויק (בן שלוש-המילים) שעליו נשאלה החידה, כך שכדי לענות נכון על החידה - כל מה שנשאר זה רק לציין - לגבי מה מוזכר בחומש הקטע הנ"ל...


צורת החשיבה היא מעניינת
זה מזכיר לי את החידות שיוחסו לגרז"ר בענגיס, היכן מצינו מילים בחומש ביידיש, דת, באת, את.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' נובמבר 01, 2019 12:54 pm
על ידי עזריאל ברגר
הבטחתי כתב:דת, באת, את.

שמעתי "זג".

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 1:01 am
על ידי לענין
אני שמעתי שואלים חידה יפה מאד, היכן כתוב בחמשה חומשי תורה, את המילים (כל אחד בנפרד) 'המלך היושב על כסא רם ונשא' (בצורה זו, ללא הוספות ושינוי אותיות). מי שרוצה לבחון את עצמו אם הוא יודע את התורה, שיבדוק בזכרון לפני שהוא בודק במחשב.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 4:57 am
על ידי בקרו טלה
לענין כתב:היכן כתוב בחמשה חומשי תורה, את המילים (כל אחד בנפרד) 'המלך היושב על כסא רם ונשא'.
viewtopic.php?f=7&t=541&p=333723#p333690

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 1:26 pm
על ידי עזריאל ברגר
ידוע הסימן לסדר קדימת הברכות "מג"ע א"ש".
מתי מצד הלכות קדימה בברכות צריכים לברך בסדרים הפוכים?
זכורים לי הדינים הבאים:
העץ לפני מזונות (כמדומני אחד שנוי במחלוקת מפורשת, והשני פשוט לי).
האדמה לפני מזונות - נראה לי שיש מקרה כזה, אך אינני בטוח שלא טעיתי בהלכה.
האדמה לפני העץ - ידוע ומפורסם.

האם יש עוד?

מדגיש: רק מצד הלכות קדימה בברכות! לא קידוש של ליל שבת, לא עיקר וטפל, לא מקרה שיש לו צורך לאכול דווקא מאכל פלוני לפני המאכל האחר וכיו"ב.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' נובמבר 16, 2019 10:21 pm
על ידי עזריאל ברגר
שתי אחיות שאחד משמותיה של האחת שווה בגימטריא לשמה של השניה, וגם שווה בגימטריא לשמה השלישי של הראשונה בחילופי אתב"ש (ע"פ בעל הטורים על התורה).
מיהן האחיות?