עמוד 69 מתוך 74

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ד' ינואר 03, 2024 12:20 am
על ידי בעל התפארת
יהודה בן יעקב כתב:
גבאי האוצר כתב:
בעל התפארת כתב:החיד"א בשיורי ברכה יו"ד סי' קע"ט ס"ג כותב [לענין שאין מתחילין בב' וד'] "ובתחילת דרך חיים כתב דהגם דאפשר להקל ביום ב' ביום ד' נכון ליזהר".
מי יכול להמציא לאיזה דרך חיים כוונתו. ככל שחיפשתי לא מצאתי.
יישר כח

דרך חיים - ר"ח ליפשיץ תס"ג
לעולם.PNG

בחיד"א שהועתק כתוב להיפך מהדרך חיים
היכן הטעות?

ההערה נכונה, לא שמתי לב...
העתקתי ממש כמו שכתוב בחיד"א, ואכן בדרך חיים כתוב אחרת, וכל הספרים מעתיקים כמו שכתוב בחיד"א, ומפלפלים בזה (עי' למשל בשו"ת אפרקסתא דעניא ח"א סי' י"ז), ונראה שהדרך חיים לא היה לפניהם. וצ"ע.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ד' ינואר 03, 2024 12:37 am
על ידי יהודה בן יעקב
בעל התפארת כתב:העתקתי ממש כמו שכתוב בחיד"א

גם במהדו' ישנות של שיורי ברכה כתוב כך?

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ד' ינואר 03, 2024 12:39 am
על ידי בעל התפארת
יהודה בן יעקב כתב:
בעל התפארת כתב:העתקתי ממש כמו שכתוב בחיד"א

גם במהדו' ישנות של שיורי ברכה כתוב כך?

העתקתי מישן.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ד' ינואר 03, 2024 7:57 pm
על ידי יהודה בן יעקב
בספר לב אליהו בפר' קרח עמוד קיט ד"ה ואמנם יש להתבונן, הביא מחז"ל דבמצרים בשלמא כל עם ישראל קיבלו אוכל מהמלך כדי שיוכלו לעבוד, אבל שבט לוי מהיכן היה להם לאכול, אלא דעם ישראל הפרישו כל אחד משלו לתת לשבט לוי, והיה כעין מעשר עוד לפני שנצטוו.
היכן דברי חז"ל הללו?

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ד' ינואר 03, 2024 9:51 pm
על ידי במסתרים
יהודה בן יעקב כתב:לב אליהו

https://tora-forum.co.il/threads/%D7%9E ... %9D.41335/

יש לבדוק viewtopic.php?t=31309

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ד' ינואר 03, 2024 11:26 pm
על ידי יהודה בן יעקב
במסתרים כתב:
יהודה בן יעקב כתב:לב אליהו

https://tora-forum.co.il/threads/%D7%9E ... %9D.41335/

יש לבדוק viewtopic.php?t=31309

יישר כח
אך עדיין לא נמצאה תשובה

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ב' ינואר 08, 2024 10:45 am
על ידי פרנצויז
אשי ישראל כתב:בשו"ע רפט, ב, מובא שבקידוש שחרית בשבת אם אין יין עושה קידוש על חמר מדינה, ואם אין חמר מדינה (וגם לא פת - משנ"ב) "אוכל בלא קידוש", וכתב בביאור הלכה: "אוכל בלא קידוש - ומ"מ אם הביאו לו משקה באמצע סעודתו יקדש עליו (אחרונים)".
יגעתי ולא מצאתי מיהם "אחרונים" אלו.
(בהערות 'קהלת יו"ט' על 'זכרו תורת משה' לחיי"א, סי' ח הערה יט, כותב באותה לשון, אולם להבנתי הוא העתיק מהמשנ"ב, שהרי לפי מה שראיתי מביאים ספרו נדפס בלובלין תרנ"ד ואילו חלק ג של המשנ"ב נדפס לפי מה שראיתי לפני כן, בשנת תרנ"א. הוא גם מביא הרבה את המשנ"ב).

בשו"ת אז נדברו (להגר"ב זילבר), חלק ט' סוף סי' ו', כתב "ולא ידעתי לאיזה אחרונים התכוון הבה"ל".
https://tablet.otzar.org/#/book/16648/p ... /0/end/0/c

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' ינואר 09, 2024 2:19 pm
על ידי צבי-שפייר
בספר דרך פקודיך (הקדמה ה אות ז. וכן הוא בבני יששכר מאמרי ראש חודש מאמר ב סימן ג, ועוד מקומות) כתב רבינו:

ותראה שהרי הרב אומר כן גם בקרבנות צבור, הוא ניהו הרב הרמ"ע [מפאנו] בעל [ספר] עשרה מאמרות, אומר שם שבמהרה בימינו נצטרך להביא כל התמידין ומוספין שחסרנו בגלות החל הזה עיין שם. ועפ"ז אמרנו דמשום הכי תקנו אנשי כה"ג בנוסח תפלת המוספין, את מוסף יום השבת הזה, או חג פלוני הזה, דתיבת הזה הוא שפת יתר, ולפי האמור יונח, דבאמת נצטרך אי"ה להקריב [ולהשלים] קרבן מוסף השבת הזה, המחוייב בזמן שאנחנו עומדים בו בעת ובזמן ההווה.

ועיין בהגהות הצבי והצדק ומה שהאיר והעיר בדברי רבינו אלה בטוב טעם, ושמצא כמה סמוכין ליסוד זה. אך מקור בכתבי הרמ"ע מפאנו ליתא כהיום. אך מה שבאמת קשה (וכן הקשה בטל תורה יומא מו, א ד"ה תוספות ד"ה אבל) שיסוד זה הוא נגד הכלל של "עבר זמנו בטל קרבנו" (שם מיישב על פי דברי המשנה למלך, עיין שם היטב בדבריו, אך דברי הטל תורה צ"ע, ואכמ"ל).

ברצוני לדעת האם יש ידיעה לאחד מן החברים כאן עוד בענין זה? מי שיישב את הקושיא היטב?
יישר כח!

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' ינואר 09, 2024 2:30 pm
על ידי מה שנכון נכון
צבי-שפייר כתב:עוד בענין זה?
ראה מש"כ הריח"ס ביחי יוסף טז, יד.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' ינואר 09, 2024 9:35 pm
על ידי צבי-שפייר
מה שנכון נכון כתב:
צבי-שפייר כתב:עוד בענין זה?
ראה מש"כ הריח"ס ביחי יוסף טז, יד.

יישר כח! חוץ ממנו?

ציון למקור ברוך בפרדס יוסף

פורסם: ה' ינואר 11, 2024 5:41 am
על ידי אלון בן שמרי
פרדס יוסף בראשית - הערות פרק לז הערה (א
(א) הערת אדמו"ר מגור שליט"א [בעל אמרי אמת זצ"ל]
עיין בכלי יקר חילוק בין דבה שהוא על שקר ומביא הוא שמגלה אמת, וכן כתב רמב"ן, ובפרשת שלח (י"ג, ל"ב). והביאור דאם שקר מוחלט הוציא כולו הדבר מלבו, אבל הבאה משמע שבאמת היה הדבר ואותו הביא והגיד, וקשה הא דאיתא שאסור לומר שמת פלוני דכתיב מוציא דבה הוא כסיל (משלי י, י"ח), עיין במרדכי סוף מועד קטן [סימן תתקל"ג], והגהמ"ח מובא בבית יוסף (יו"ד סוס"י ת"ב), ובשלחן ערוך (סעיף י"ב), הרי דמוציא דבה ג"כ הדבר אמת שמת. ואפשר לומר יען שיקום בתחיית המתים הוי קצת שקר, דהוי כמו קם משנתו והוי כסיל כשאומר כן על צדיק, כך שמעתי מפה קדשו, ובפרשת תצא (כ"ב, י"ט) כי הוציא שם רע וגו', ועיין מקור ברוך (דף תתרל"א) בזה:

שיערתי שהוא מתכוון למקור ברוך של ר' ברוך עפשטיין אך לא מצאתי שם שום דבר בענין זה (דף תתרלא לא קיים שם ובעמוד 1031 לא מצאתי כלום.)

Re: ציון למקור ברוך בפרדס יוסף

פורסם: ה' ינואר 11, 2024 6:06 am
על ידי שבענו מטובך
זה מופיע במקור ברוך לר' ברוך עפשטיין דף תתריא ע"ב.

Re: ציון למקור ברוך בפרדס יוסף

פורסם: ה' ינואר 11, 2024 6:12 am
על ידי אלון בן שמרי
תודה רבה!

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ב' ינואר 15, 2024 2:46 pm
על ידי 613מצו
בספר פתח הדביר (סימן רס:ח) כותב המחבר "וכד הוינא טליא שאלתי את פה קדוש ע"ר מעלת הרב מר א[כ/ב]י ז"ל על זה."
מישהו יכול לעזור באיזה רב מדובר? כמובן אם זה בית מדובר על אביו הרב חייא אבל נ"ל יותר שזה כף וגם מוזר לקרוא לאבא שלך "מר אבי". לכן מחפשים הרב מר אכי מעיר טליא...העיר טליא אמור להיות רמז - אולי הכוונה לעיר אנתליה?
תודה!

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ב' ינואר 15, 2024 2:49 pm
על ידי מה שנכון נכון
613מצו כתב:בספר פתח הדביר (סימן רס:ח) כותב המחבר "וכד הוינא טליא שאלתי את פה קדוש ע"ר מעלת הרב מר א[כ/ב]י ז"ל על זה."
מישהו יכול לעזור באיזה רב מדובר? כמובן אם זה בית מדובר על אביו הרב חייא אבל נ"ל יותר שזה כף וגם מוזר לקרוא לאבא שלך "מר אבי". לכן מחפשים הרב מר אכי מעיר טליא...העיר טליא אמור להיות רמז - אולי הכוונה לעיר אנתליה?
תודה!

ברור שאבי. ולא מר בפתח - מיסטר. בחולם - אדוני.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ב' ינואר 15, 2024 2:53 pm
על ידי 613מצו
תודה!

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ב' ינואר 15, 2024 6:54 pm
על ידי רציני
613מצו כתב:בספר פתח הדביר (סימן רס:ח) כותב המחבר "וכד הוינא טליא שאלתי את פה קדוש ע"ר מעלת הרב מר א[כ/ב]י ז"ל על זה."
מישהו יכול לעזור באיזה רב מדובר? כמובן אם זה בית מדובר על אביו הרב חייא אבל נ"ל יותר שזה כף וגם מוזר לקרוא לאבא שלך "מר אבי". לכן מחפשים הרב מר אכי מעיר טליא...העיר טליא אמור להיות רמז - אולי הכוונה לעיר אנתליה?
תודה!

טליא, ילד, צעיר, קטן.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ב' ינואר 15, 2024 7:26 pm
על ידי במסתרים
מה שנכון נכון כתב:מר... בחולם - אדוני.

מה טעם קריאה זו של ספרדים, ומקרא כתוב מרא שמיא ובכל התלמוד אמר מר ולא מור? אולי להרחיק ממרירות בחרו במין בשמים?

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' ינואר 16, 2024 12:02 am
על ידי מה שנכון נכון
במסתרים כתב:
מה שנכון נכון כתב:מר... בחולם - אדוני.

מה טעם קריאה זו של ספרדים, ומקרא כתוב מרא שמיא ובכל התלמוד אמר מר ולא מור? אולי להרחיק ממרירות בחרו במין בשמים?

תשבי.PDF
(355.5 KiB) הורד 85 פעמים

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' ינואר 16, 2024 12:35 am
על ידי יהודה בן יעקב
שו"ת ערוגת הבושם יורה דעה סימן עח
ומצאתי בחידושי הגאון מהרי"ץ שנדפס בסוף האלפסי על מסכת חולין שהקשה על הא דאמרי' בשמעתין לא אידי ואידי במחובר ול"ק הא בפירי הא באילנא גופא, ותמוה כיון דגם הפירי מחובר כמו האילן גופא איזה סברא לחלק יש בזה, וצידד דתלי' בפלוגתא דר"מ וחכמים בענבים העומדת לבצור, ופסק ר"ח כבצורות דמיין עיי' ב"ק דף נ"ט, וב"מ דף ק' וסנהדרין ט"ו שבועות מ"ג א"כ בפירות העומדת לבצור לא חשיבי כקרקע, אבל באילן סתמא אינו עומד לקצוץ ואדרבא איסורא איכא בקוצץ ולכן הוי כקרקע ושוב העלה דלפימש"כ התוס' בשבועות שם דלענין שבת ודאי לאו כבצורות דמיין ודאי כמחובר עיין שם א"כ ההד"נ לענין הנ"ל,
למי הכוונה והיכן נדפס?
(סוגיית הגמ' בסו"פ אלו טריפות, דף סז, א-ב)
יישר כח

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' ינואר 16, 2024 12:32 pm
על ידי באתי רק להעיר
בקובץ 'תל תלפיות' שי"ל בווייצן, משנת תרס"ו סי' מו, כותב אחד מחכמי הונגריה בסוגיא דשמא יעבירנו (ר"ה כט:) באמצע דבריו:
קושיית האחרונים על תוס' ד"ה רדיית, דס"ל דתקיעת שופר הו"ל עכ"פ שבות, לפ"ז ל"ל גזירה שמא יעבירנו, תיפוק לי' משום שבות דתקיעה עצמה.
לאיזה אחרונים התכוון חכם זה?

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' ינואר 16, 2024 3:05 pm
על ידי חיס
יהודה בן יעקב כתב:שו"ת ערוגת הבושם יורה דעה סימן עח
ומצאתי בחידושי הגאון מהרי"ץ שנדפס בסוף האלפסי על מסכת חולין שהקשה על הא דאמרי' בשמעתין לא אידי ואידי במחובר ול"ק הא בפירי הא באילנא גופא, ותמוה כיון דגם הפירי מחובר כמו האילן גופא איזה סברא לחלק יש בזה, וצידד דתלי' בפלוגתא דר"מ וחכמים בענבים העומדת לבצור, ופסק ר"ח כבצורות דמיין עיי' ב"ק דף נ"ט, וב"מ דף ק' וסנהדרין ט"ו שבועות מ"ג א"כ בפירות העומדת לבצור לא חשיבי כקרקע, אבל באילן סתמא אינו עומד לקצוץ ואדרבא איסורא איכא בקוצץ ולכן הוי כקרקע ושוב העלה דלפימש"כ התוס' בשבועות שם דלענין שבת ודאי לאו כבצורות דמיין ודאי כמחובר עיין שם א"כ ההד"נ לענין הנ"ל,
למי הכוונה והיכן נדפס?
(סוגיית הגמ' בסו"פ אלו טריפות, דף סז, א-ב)
יישר כח

בדקתי שוב ושוב.... ואת זה מצאתי בס"ד
שאילות שלום מהגאון רבי ישעיה פיק זצ"ל על שאילתות דרבי אחאי גאון.
ואשר נדרתי אשלמה כיד ה' הטובה עלי לברר הא דמסיק הש"ס הא באילנא גופה דמשמע באילנא ודאי מיקרי שורץ על הארץ וצריכין אנו לומר כיון דמהלכת באילנא ואילן מחובר בקרקע שורץ על הארץ קרינא ביה ומה הפרש יש בפירא דלא אמרינן הכי [וז"ל רש"י לעיל (נח.) וכן (סז:) אהא דאמר שמואל קישות שהתליע באביה אסורה כיון דמהלכת בתוך הקישות והקישות מחוברת בקרקע שורץ על הארץ קרינא ביה] ולא מצאתי להמפרשים טעמו של דבר ומה הבדל בין זה לזה. ורציתי לומר לפי מה דאית' ברכות (מ.) במשנה בירך על פירות האילן בורא פרי האדמה יצא וקאמר בגמרא מאן תנא דעיקר אילן ארעא הוא וכו' ע"ש. ומעתה אפשר לחלק שפיר בין תולעת באילנא גופא הואיל דעיקר אילן ארעא הוא. אמנם לרש"י שם שפי' בזה"ל דעיקר אילן ארעא הוא דעיקר כל הפירות היא הארץ והכל גדול הימנה. צריך הדבר עדיין תלמוד.
עוד יש לצדד ע"פ מה דפליגי ר"מ וחכמים בענבים העומדות ליבצר ופסק ר"ח דכבצורות דמיין ע' ב"ק (נט:) וב"מ (ק.) וסנה' (טו.) שבועות (מג.) א"כ בפירות העומדות ליבצר לא חשיבי כקרקע אבל באילן סתמא אינו עומד ליקצץ ואדרבא אסורא איכא בקוצץ אילנות ולכן הוי כקרקע. אמנם גם בזה יש לפקפק כמ"ש תו' בב"מ שם ובארו דבריהם יותר בשבועות (מג.) דלענין שבת וודאי לאו כבצורות דמיין ודמי כמחובר דגמרינן מקצירת סממנים ע"ש.
ולפי שעה אמרתי דיש לתלות עוד בהא דאית' ב"מ (יב. וקב.) ובזבחים (כה:) אויר שסופו לנוח ואויר שאין סופו לנוח ע"ש ובכל אלה עדיין לא נתקררה דעתי עד אדע דבר נכון ומתוקן. ודברי תורה נקנית במשיכה במישך שייכי וחזי לאיצטרופי בצירוף דאורייתא.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' ינואר 16, 2024 9:00 pm
על ידי צבי-שפייר
צבי-שפייר כתב:
מה שנכון נכון כתב:
צבי-שפייר כתב:עוד בענין זה?
ראה מש"כ הריח"ס ביחי יוסף טז, יד.

יישר כח! חוץ ממנו?

מגדים חדשים שבת יב, ב.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ה' ינואר 18, 2024 1:59 pm
על ידי יהודה בן יעקב
הגר"י פיק בספרו הפלאה שבערכין כותב:
הפלאה.png
הפלאה.png (115.92 KiB) נצפה 3900 פעמים

למה כוונתו?

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ה' ינואר 18, 2024 10:36 pm
על ידי ושא_נס
חיס כתב:
יהודה בן יעקב כתב:שו"ת ערוגת הבושם יורה דעה סימן עח
ומצאתי בחידושי הגאון מהרי"ץ שנדפס בסוף האלפסי על מסכת חולין שהקשה על הא דאמרי' בשמעתין לא אידי ואידי במחובר ול"ק הא בפירי הא באילנא גופא, ותמוה כיון דגם הפירי מחובר כמו האילן גופא איזה סברא לחלק יש בזה, וצידד דתלי' בפלוגתא דר"מ וחכמים בענבים העומדת לבצור, ופסק ר"ח כבצורות דמיין עיי' ב"ק דף נ"ט, וב"מ דף ק' וסנהדרין ט"ו שבועות מ"ג א"כ בפירות העומדת לבצור לא חשיבי כקרקע, אבל באילן סתמא אינו עומד לקצוץ ואדרבא איסורא איכא בקוצץ ולכן הוי כקרקע ושוב העלה דלפימש"כ התוס' בשבועות שם דלענין שבת ודאי לאו כבצורות דמיין ודאי כמחובר עיין שם א"כ ההד"נ לענין הנ"ל,
למי הכוונה והיכן נדפס?
(סוגיית הגמ' בסו"פ אלו טריפות, דף סז, א-ב)
יישר כח

בדקתי שוב ושוב.... ואת זה מצאתי בס"ד
שאילות שלום מהגאון רבי ישעיה פיק זצ"ל על שאילתות דרבי אחאי גאון.
ואשר נדרתי אשלמה כיד ה' הטובה עלי לברר הא דמסיק הש"ס הא באילנא גופה דמשמע באילנא ודאי מיקרי שורץ על הארץ וצריכין אנו לומר כיון דמהלכת באילנא ואילן מחובר בקרקע שורץ על הארץ קרינא ביה ומה הפרש יש בפירא דלא אמרינן הכי [וז"ל רש"י לעיל (נח.) וכן (סז:) אהא דאמר שמואל קישות שהתליע באביה אסורה כיון דמהלכת בתוך הקישות והקישות מחוברת בקרקע שורץ על הארץ קרינא ביה] ולא מצאתי להמפרשים טעמו של דבר ומה הבדל בין זה לזה. ורציתי לומר לפי מה דאית' ברכות (מ.) במשנה בירך על פירות האילן בורא פרי האדמה יצא וקאמר בגמרא מאן תנא דעיקר אילן ארעא הוא וכו' ע"ש. ומעתה אפשר לחלק שפיר בין תולעת באילנא גופא הואיל דעיקר אילן ארעא הוא. אמנם לרש"י שם שפי' בזה"ל דעיקר אילן ארעא הוא דעיקר כל הפירות היא הארץ והכל גדול הימנה. צריך הדבר עדיין תלמוד.
עוד יש לצדד ע"פ מה דפליגי ר"מ וחכמים בענבים העומדות ליבצר ופסק ר"ח דכבצורות דמיין ע' ב"ק (נט:) וב"מ (ק.) וסנה' (טו.) שבועות (מג.) א"כ בפירות העומדות ליבצר לא חשיבי כקרקע אבל באילן סתמא אינו עומד ליקצץ ואדרבא אסורא איכא בקוצץ אילנות ולכן הוי כקרקע. אמנם גם בזה יש לפקפק כמ"ש תו' בב"מ שם ובארו דבריהם יותר בשבועות (מג.) דלענין שבת וודאי לאו כבצורות דמיין ודמי כמחובר דגמרינן מקצירת סממנים ע"ש.
ולפי שעה אמרתי דיש לתלות עוד בהא דאית' ב"מ (יב. וקב.) ובזבחים (כה:) אויר שסופו לנוח ואויר שאין סופו לנוח ע"ש ובכל אלה עדיין לא נתקררה דעתי עד אדע דבר נכון ומתוקן. ודברי תורה נקנית במשיכה במישך שייכי וחזי לאיצטרופי בצירוף דאורייתא.


לפום ריהטא היטב מצאת, ויש להגיה בדברי הרב ערוגת הבושם מהרי"פ תמורת מהרי"ץ. ובאמת ברי"ף דפוס ווין של המדפיס יאזעף הראשאנצקיא (מן הסתם אינו בהיברו בוקס ודכוותיה) בכרך האחרון, חולין ועוד, יש בסופו שני דפים עמוסים של ליקוטים מרבי ישעיה ברלין זצ"ל ששרשם ספרו שאילת שלום על שאילתות (כמובן לא היה להם שאילת שלום עם הגהות כ"י המחבר), ולא טרחתי עתה לחפש שם הדברים בשרשם. ומי יתן ואזכה לגלות בעזר משדי הגהות רבי ישעיה ברלין זצ"ל על הרי"ף עצמו (איני זוכר עתה אם היה לו דפוס אמשטרדם או דפוס זולצבאך, וזכרוני שיש בזה בירור ודאי על סמך דבריו דומני בהגהותיו לתלמוד).

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ש' ינואר 20, 2024 7:20 pm
על ידי ושא_נס
כתב החיד"א זצ"ל בספרו יוסף אומץ (ליוורנו תקנ"ח) בהשמטות: "אחר זמן נדפס ס' תפלה וסופו עיבור לכמה שנים, ושם אתיא מביני' אמרי קדוש אור לי וליקר הדרי הרב הכולל כמהר"ר יעקב ן' נאיים נר"ו, ושם כתב על לשון הרב פרי חדש...".

היש עמנו מי שיודע לאיזה "ס' [סדר] תפלה" מכוון? כיצד נפתרו הדברים במהדורות חדשות של ספר יוסף אומץ דוגמת מהדורת המאור?
קרוב לודאי בעיני כי מדובר בסידור דפוס ליוורנו הנדפס בשנת תקנ"ח, אלא שלא מצאתי דבר כזה בחיפוש מהיר.
יש בספריה בירושלם סידור תפלת ישרים ליוורנו תק"ס, ושם בסופו אין נמצאים דברי ר' יעקב ן' נאיים הנ"ל.
ייש"כ

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' ינואר 21, 2024 10:09 pm
על ידי הביבליופיל
בקובץ הבאר כתוב:
וכן תמונת הגאון הרבי ר' יהונתן אייבעשיץ זצ"ל מובאים שנעשה בחייו. עיין בספר מגלה טפח צד ר"ח, וכן תמונת הגאון רבי הערשאלי מברלין זצ"ל נעשה בימיו עיין בספר בית צדיק.

מישהו שמע פעם על ספר מגלה טפח?

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' ינואר 21, 2024 10:28 pm
על ידי מה שנכון נכון
צ"ל מגלת ספר (ליעבץ, מהדו' כהנא).

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' ינואר 21, 2024 10:35 pm
על ידי הביבליופיל
מה שנכון נכון כתב:צ"ל מגלת ספר (ליעבץ, מהדו' כהנא).

תודה.
איזו טעות פרוידיאנית.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' ינואר 21, 2024 10:40 pm
על ידי ושא_נס
ושא_נס כתב:כתב החיד"א זצ"ל בספרו יוסף אומץ (ליוורנו תקנ"ח) בהשמטות: "אחר זמן נדפס ס' תפלה וסופו עיבור לכמה שנים, ושם אתיא מביני' אמרי קדוש אור לי וליקר הדרי הרב הכולל כמהר"ר יעקב ן' נאיים נר"ו, ושם כתב על לשון הרב פרי חדש...".

היש עמנו מי שיודע לאיזה "ס' [סדר] תפלה" מכוון? כיצד נפתרו הדברים במהדורות חדשות של ספר יוסף אומץ דוגמת מהדורת המאור?
קרוב לודאי בעיני כי מדובר בסידור דפוס ליוורנו הנדפס בשנת תקנ"ח, אלא שלא מצאתי דבר כזה בחיפוש מהיר.
יש בספריה בירושלם סידור תפלת ישרים ליוורנו תק"ס, ושם בסופו אין נמצאים דברי ר' יעקב ן' נאיים הנ"ל.
ייש"כ


ברוך השם מצאתי הדברים אחר מאמצים בסידור תפלת ישרים ליוורנו תק"ס חלק ב' בסופו (סידור תפלת ישרים ליוורנו תק"ס המצוי בספריה בירושלם, הוא רק חלק א', ויש בו חסרונות בראשו ובסופו שהושלמו בצילום, ודפי ההשלמה בצילום השייכים לסופו נכרכו בו בראשו בסירוס, ואין בו לחלוטין חלק ב' שהוא עוד כמאתיים וארבעים דפים לערך. ודומני כי אין שום הערה בקטלוג הספריה על החסרון של חלק ב', והנה צור'ף לעוד ספרים אין קץ המצויים בספריה ואין הספריה יודעת מה יש ברשותה ולא מתעדת מצב עותקיה כראוי. וחסרונות אלו בעותק הספריה בירושלם הם שהטעוני מעיקרא לחשוב שהדברים אינם מצויים שם, אך משנמצא הסידור שלם הכל מחוור).

אלא שגם בדברי ר' יעקב נאיים ז"ל בסוף תפלת ישרים חלק ב' ליוורנו תק"ס, וגם בדברי החיד"א ז"ל בהשמטות יוסף אומץ, עולה כי אמור להיות סידור (מן הסתם אף הוא שמו תפלת ישרים) דפוס ליוורנו תקנ"ח, ואותו טרם מצאתי, וגם בסופו אמורים להיות דברי ר' יעקב ן' נאיים ז"ל שיהיו מהדורא קמא ביחס לדבריו בסידור ליוורנו תק"ס. אחזיק טובה מרובה למי שיידעני היכן יש סידור ליוורנו תקנ"ח. יישר כוח מרובה.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ב' ינואר 22, 2024 9:52 am
על ידי יהודה בן יעקב
כתב בספר צרור החיים

צרור החיים.png
צרור החיים.png (88.14 KiB) נצפה 3611 פעמים

אשמח לדעת מקורותיו

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ב' ינואר 22, 2024 12:11 pm
על ידי בן מיכאל
(יערות דבש חלק א דרוש ז) וכבר העידו כי יאהן פינטי הספרדי נלקח בספינה מארץ מצרים בהחבא ובתחבולות, כי המלכים אינם מרשים להוציא הרבה תיבות מלאים מומיא שהם פגרים הנ"ל, ויהי בבואו תוך אם הים, והנה כולם מלאים משחיתים, ויבקשו להטביע הספינה, וברוב יגיעה וכמה וכמה מאנשיו שנהרגו ונטבעו ונפצעו שהשליך כל תיבות הנ"ל לים, ושקט הים מזעפו:
מישהו יודע מי זה ומה זה?

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ב' ינואר 22, 2024 12:21 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ב' ינואר 22, 2024 12:44 pm
על ידי בן מיכאל

תודה.
למעשה אין שם פרטים חדשים, ישר כח בכל אופן.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ב' ינואר 22, 2024 3:23 pm
על ידי הבטחתי
כתב ר"י ן' שועיב בפרשת בהר בחקתי
והוא מאמר רב קטינא ו' אלפי שני הוי עלמא וחד חרוב וכו', ונשגב השם לבדו וגו'. ולכן אמר ראב"ע ז"ל וסוד ימות עולם רמוז במקום הזה. וכן כתב בן גבירול ז"ל גלגל עולם ומשקע לכתו ו' אלפים

הידוע היכן דברי בן גבירול אלו?

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ב' ינואר 22, 2024 7:22 pm
על ידי בן מיכאל
הבטחתי כתב:הידוע היכן דברי בן גבירול אלו?

בדקת בכתר מלכות?

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ב' ינואר 22, 2024 11:31 pm
על ידי הבטחתי
בן מיכאל כתב:
הבטחתי כתב:הידוע היכן דברי בן גבירול אלו?

בדקת בכתר מלכות?

כן

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' ינואר 23, 2024 4:41 pm
על ידי מחצד חקלא
ושא_נס כתב:
ושא_נס כתב:כתב החיד"א זצ"ל בספרו יוסף אומץ (ליוורנו תקנ"ח) בהשמטות: "אחר זמן נדפס ס' תפלה וסופו עיבור לכמה שנים, ושם אתיא מביני' אמרי קדוש אור לי וליקר הדרי הרב הכולל כמהר"ר יעקב ן' נאיים נר"ו, ושם כתב על לשון הרב פרי חדש...".

היש עמנו מי שיודע לאיזה "ס' [סדר] תפלה" מכוון? כיצד נפתרו הדברים במהדורות חדשות של ספר יוסף אומץ דוגמת מהדורת המאור?
קרוב לודאי בעיני כי מדובר בסידור דפוס ליוורנו הנדפס בשנת תקנ"ח, אלא שלא מצאתי דבר כזה בחיפוש מהיר.
יש בספריה בירושלם סידור תפלת ישרים ליוורנו תק"ס, ושם בסופו אין נמצאים דברי ר' יעקב ן' נאיים הנ"ל.
ייש"כ


ברוך השם מצאתי הדברים אחר מאמצים בסידור תפלת ישרים ליוורנו תק"ס חלק ב' בסופו (סידור תפלת ישרים ליוורנו תק"ס המצוי בספריה בירושלם, הוא רק חלק א', ויש בו חסרונות בראשו ובסופו שהושלמו בצילום, ודפי ההשלמה בצילום השייכים לסופו נכרכו בו בראשו בסירוס, ואין בו לחלוטין חלק ב' שהוא עוד כמאתיים וארבעים דפים לערך. ודומני כי אין שום הערה בקטלוג הספריה על החסרון של חלק ב', והנה צור'ף לעוד ספרים אין קץ המצויים בספריה ואין הספריה יודעת מה יש ברשותה ולא מתעדת מצב עותקיה כראוי. וחסרונות אלו בעותק הספריה בירושלם הם שהטעוני מעיקרא לחשוב שהדברים אינם מצויים שם, אך משנמצא הסידור שלם הכל מחוור).

אלא שגם בדברי ר' יעקב נאיים ז"ל בסוף תפלת ישרים חלק ב' ליוורנו תק"ס, וגם בדברי החיד"א ז"ל בהשמטות יוסף אומץ, עולה כי אמור להיות סידור (מן הסתם אף הוא שמו תפלת ישרים) דפוס ליוורנו תקנ"ח, ואותו טרם מצאתי, וגם בסופו אמורים להיות דברי ר' יעקב ן' נאיים ז"ל שיהיו מהדורא קמא ביחס לדבריו בסידור ליוורנו תק"ס. אחזיק טובה מרובה למי שיידעני היכן יש סידור ליוורנו תקנ"ח. יישר כוח מרובה.

חלק ב' של סידור תפלת ישרים ליוורנו תק"ס נזכר במפעל ביבליוגרפיה עברית
http://olduli.nli.org.il:80/F/?func=dir ... base=MBI01

מצורף כאן צילום העמוד הנז' שנדפס בסוף תפלת ישרים ח"ב
וכן צילום ס' יוסף אומץ סי' מ"ב [כולל השמטות בסוגריים מרובעות] הנ"ל

לוח לארבעים שנה סידור תפלת ישרים חלק ב' ליוורנו תק'ס.png
לוח לארבעים שנה סידור תפלת ישרים חלק ב' ליוורנו תק'ס.png (214.96 KiB) נצפה 3492 פעמים


מה שהזכיר בסוף תפלת ישרים "יוסף אומץ סי' ל"ג" הוא ט"ס וצ"ל דף ל"ג, וכוונתו לסי' מ"ב.
ומה שכתב שם בהשמטה ליוסף אומץ "ומדת קונו יש בו אל ארץ הביט" כוונת המליצה היא שרבי יעקב בן נאיים הביא את דברי מרן החיד"א שנדפסו בספר יוסף אומץ.

ועדיין יש לחפש סידור שנדפס בשנת תקנ"ח, כפי שהזכיר ר' ושא_נס.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' ינואר 23, 2024 6:07 pm
על ידי צבי-שפייר
בספר דבש לפי להחיד"א זצוק"ל (מערכת ח אות ז) כתוב:

חודש שבת מילה ציונו ה' ברחמיו לבטל ג' ככבים רעים לבנה מאדים שבתאי ולינצל מהם וזה היה כוונת היונים שרצו לבטל ג' מצות אלה כדי שאח"כ ישלטו בישראל אלו הככבים. ספר אור העינים.

מישהו יודע אל מי מתכוון החיד"א?

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' ינואר 23, 2024 10:03 pm
על ידי מה שנכון נכון
צבי-שפייר כתב:בספר דבש לפי להחיד"א זצוק"ל (מערכת ח אות ז) כתוב:

חודש שבת מילה ציונו ה' ברחמיו לבטל ג' ככבים רעים לבנה מאדים שבתאי ולינצל מהם וזה היה כוונת היונים שרצו לבטל ג' מצות אלה כדי שאח"כ ישלטו בישראל אלו הככבים. ספר אור העינים.

מישהו יודע אל מי מתכוון החיד"א?

אור עינים.