עמוד 69 מתוך 120

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' נובמבר 16, 2019 10:27 pm
על ידי מקדש מלך
עזריאל ברגר כתב:שתי אחיות שאחד משמותיה של האחת שווה בגימטריא לשמה של השניה, וגם שווה בגימטריא לשמה השלישי של הראשונה בחילופי אתב"ש (ע"פ בעל הטורים על התורה).
מיהן האחיות?

מלכה
יסכה
בגצ

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' נובמבר 16, 2019 10:40 pm
על ידי עזריאל ברגר
מקדש מלך כתב:
עזריאל ברגר כתב:שתי אחיות שאחד משמותיה של האחת שווה בגימטריא לשמה של השניה, וגם שווה בגימטריא לשמה השלישי של הראשונה בחילופי אתב"ש (ע"פ בעל הטורים על התורה).
מיהן האחיות?

מלכה
יסכה
בגצ

יפה!
למה לא תכתוב בג"ץ כפי שכתב בעל הטורים סוף פרשת נח?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' נובמבר 16, 2019 10:43 pm
על ידי מקדש מלך
עזריאל ברגר כתב:
מקדש מלך כתב:
עזריאל ברגר כתב:שתי אחיות שאחד משמותיה של האחת שווה בגימטריא לשמה של השניה, וגם שווה בגימטריא לשמה השלישי של הראשונה בחילופי אתב"ש (ע"פ בעל הטורים על התורה).
מיהן האחיות?

מלכה
יסכה
בגצ

יפה!
למה לא תכתוב בג"ץ כפי שכתב בעל הטורים סוף פרשת נח?

לא ראיתי את בעל הטורים, ולכן לא כתבתי כמותו.
אבל בעיקר הנידון, שייך קצת למה שדנו גם בפורום האם כותבים תש"פ או תש"ף, ודו"ק.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' נובמבר 16, 2019 10:52 pm
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:ידוע הסימן לסדר קדימת הברכות "מג"ע א"ש".
מתי מצד הלכות קדימה בברכות צריכים לברך בסדרים הפוכים?
זכורים לי הדינים הבאים:
העץ לפני מזונות (כמדומני אחד שנוי במחלוקת מפורשת, והשני פשוט לי).
האדמה לפני מזונות - נראה לי שיש מקרה כזה, אך אינני בטוח שלא טעיתי בהלכה.
האדמה לפני העץ - ידוע ומפורסם.

האם יש עוד?

מדגיש: רק מצד הלכות קדימה בברכות! לא קידוש של ליל שבת, לא עיקר וטפל, לא מקרה שיש לו צורך לאכול דווקא מאכל פלוני לפני המאכל האחר וכיו"ב.

חלק מהפתרונות קשורים לברכת מזונות על אורז, דהיינו כשיבוא אליהו בב"א ויכריע לנו במחלוקת הפוסקים מיהו אורז ומיהו דוחן, או להנוהגים כשיטה אחת במחלוקת זו.

העץ לפני מזונות:
א. כתבו (חלק מה)פוסקים שזית קודם למזונות משעורים (כגון: עוגיות שיפון, שכידוע שיפון הוא מין שעורים), שזה ראשון לארץ וזה שני לארץ. ("סדר ברכות הנהנין" שבסידור בעל התניא פי"ב הי"ב, וכמדומני שבמשנ"ב מביא דעה חולקת).
ב. כל פירות שבעת המינים לכאורה קודמים למזונות של אורז. (כך משמע לכאורה שם).

האדמה לפני מזונות:
חיטה שלמה ("שלווה") ואורז (כך לכאורה נראה לדייק משם).

האדמה לפני העץ:
כמדומני שכל הפוסקים כתבו כך - כשפרי האדמה שלם והעץ אינו שלם, או כשפרי האדמה יותר חביב, וכל כיו"ב (בכלל - קדימת העץ להאדמה היא האחרונה בחשיבותה בסדרי הקדימויות)

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' נובמבר 16, 2019 11:46 pm
על ידי לענין
עזריאל ברגר כתב:האדמה לפני העץ:
כמדומני שכל הפוסקים כתבו כך - כשפרי האדמה שלם והעץ אינו שלם, או כשפרי האדמה יותר חביב, וכל כיו"ב (בכלל - קדימת העץ להאדמה היא האחרונה בחשיבותה בסדרי הקדימויות)


באמת חשוב להחדיר את זה
העולם יודע שזו גזירת הכתוב, העץ קודם להאדמה.
ולא היא, להלכה בכה"ג חביב קודם.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' נובמבר 17, 2019 7:25 am
על ידי עזריאל ברגר
לענין כתב:
עזריאל ברגר כתב:האדמה לפני העץ:
כמדומני שכל הפוסקים כתבו כך - כשפרי האדמה שלם והעץ אינו שלם, או כשפרי האדמה יותר חביב, וכל כיו"ב (בכלל - קדימת העץ להאדמה היא האחרונה בחשיבותה בסדרי הקדימויות)


באמת חשוב להחדיר את זה
העולם יודע שזו גזירת הכתוב, העץ קודם להאדמה.
ולא היא, להלכה בכה"ג חביב קודם.

עד כמה שזכור לי - קדימת העץ לאדמה לא נאמרה בדברי כל הפוסקים, וגם אלו שאמרוה - אמרו בלשון מסתייגת של עדיפות קלה בלבד.
ואעפ"כ העולם-גולם זוכר את הסימן ולא את ההלכה....

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' נובמבר 22, 2019 10:09 am
על ידי עזריאל ברגר
איזה חג חגגו יחידים רבים בזמן בית המקדש ביום שלפניו ולאחריו יש סדרה של ימי קדושה, והוא עצמו לכאורה אין בו קדושה יתרה?
(ע"פ הגמרא)

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' נובמבר 22, 2019 10:39 am
על ידי לענין
קרבן עצים?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' נובמבר 22, 2019 10:45 am
על ידי עזריאל ברגר
לענין כתב:קרבן עצים?

לא ידוע לי על משהו כזה (שמתאים לפתרון החידה).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' נובמבר 22, 2019 11:40 am
על ידי תורה מפוארת
עזריאל ברגר כתב:
לענין כתב:קרבן עצים?

לא ידוע לי על משהו כזה.

כנ"ל לא היה קדושה לפניה ולאחריה, רק שהיו מחוייבים בלינה

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' נובמבר 22, 2019 11:45 am
על ידי עזריאל ברגר
אדייק את השאלה:
יום אחד - הוא סיום של סדרת ימי-קדושה.
היום למחרתו - בו היה יום מקודש עבור יחידים רבים בזמן המקדש (וזה כתוב בגמרא).
והיום שלמחרתו - הוא התחלה של סדרת ימי-קדושה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' נובמבר 23, 2019 6:21 pm
על ידי עזריאל ברגר
רמז:
אותם יחידים שחגגו את החג - לאו דווקא שחגגו אותו בכל שנה ושנה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' נובמבר 24, 2019 9:47 am
על ידי לבנון
עזריאל ברגר כתב:איזה חג חגגו יחידים רבים בזמן בית המקדש ביום שלפניו ולאחריו יש סדרה של ימי קדושה, והוא עצמו לכאורה אין בו קדושה יתרה?
(ע"פ הגמרא)

שמא כוונתך ליום י"ג בניסן, שרבים נהגו להביא בו קרבן תודה.
רש"י פסחים יג ע"ב
מתוך שהן מרובות, לחמי תודה בשלשה עשר בניסן שכל מי שיש לו להביא תודה ברגל מביאה בשלשה עשר

והימים שלפניהם הם ימי קרבנות הנשיאים, והימים שלאחריו הם ימי הפסח (יום הקרבת הפסח, והמשך ימי החג).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' נובמבר 24, 2019 10:32 am
על ידי עזריאל ברגר
לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:איזה חג חגגו יחידים רבים בזמן בית המקדש ביום שלפניו ולאחריו יש סדרה של ימי קדושה, והוא עצמו לכאורה אין בו קדושה יתרה?
(ע"פ הגמרא)

שמא כוונתך ליום י"ג בניסן, שרבים נהגו להביא בו קרבן תודה.
רש"י פסחים יג ע"ב
מתוך שהן מרובות, לחמי תודה בשלשה עשר בניסן שכל מי שיש לו להביא תודה ברגל מביאה בשלשה עשר

והימים שלפניהם הם ימי קרבנות הנשיאים, והימים שלאחריו הם ימי הפסח (יום הקרבת הפסח, והמשך ימי החג).

מדויק!
ובנותן טעם להדגיש שמי שמקריב קרבן - ה"ז יו"ט בשבילו, כמבואר לגבי קרבנות הנשיאים...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' דצמבר 01, 2019 6:36 pm
על ידי בקרו טלה
סעדיה כתב:היכ"ת מפורסם: כשהשליח ב"ד -שעבר כבר על ל"ט לאוין- הלקה את מי שמחוייב מלקות 40 מלקות.

פרדס יוסף ויקרא יט, כ
וענין מלקות שמעתי כשבחנו להחידושי הרי"ם ז"ל בילדותו שאלוהו במכות (כ"ב.) פלוגתא אי מלקות ל"ט או ארבעים, והיכי תמצא שלשניהם יהיה מלקות בשווה. והשיב בשליח בית דין כשעבר על ל"ט לא תעשה, ובית דין שלחו להכות לאחד מלקות והכה ארבעים מלקות, לתנא קמא של"ט מלקות א"כ הכה בחינם מלקות אחת ועבר בלא תוסיף, מגיע לו ארבעים פעמים ל"ט. ולר' יהודה שמלקות ארבעים, לא עבר, ומגיע לו ל"ט פעמים ארבעים, ולשניהם שווה.
שיח שרפי קודש - חידושי תורה על סדר הש"ס
מכות כ"ב ע"א. כמה מלקין אותו ארבעים חסר אחת וכו' ר' יהודה אומר ארבעים שלימות. זכורני שבימים קדמוניות בימי חורפי ספרו לי שבפ"א בא לביאלא הסמוך לעירנו יאנאווא, הרב הגה"ק וכו' מו"ר ר' אברהם מסאכטשאוו זי"ע לקיים מצות כיבוד או"א, שהי' אביו הה"ק זצ"ל המאוה"ג רב אז בביאלא, וראה אז בחורים לומדים אצל אביו זצ"ל, ורצה לתהות על קנקנם לנסות אותם איך הם בשכלם, ושאל אותם בעת שהי' גם הוא עדיין יניק וחכים ועילוי נקרא, ושאל אותם כי נמצא פלוגתא בדין אחד בין ת"ק ור' יהודה, היינו במנין המלקות שהי' הב"ד מלקין לאיש שעבר על ל"ת כמה מלקות מלקין אותו, ויש פלוגתא בזה, לת"ק אין מלקין כ"א ל"ט מלקות ולא יותר, ולר"י מלקין מ' מלקות, ויש נ"מ בין ת"ק לר"י במלקה אחת, ושאל אותם על איזה אופן נוכל לתאר שיוכל להקרה איזה פעם שיעבור איזה אדם עבירה שחייבים עליה מלקות ולא יהי' שום חילוק ביניהם, שיהי' בין להת"ק ובין לר"י מנין אחד בלא שום חילוק ביניהם.
אולם זאת איני זוכר אם הי' התשובה מאיזה אחד מהם מאותם בחורים ועלמים, או אם ממנו בעצמו הי' תשובת החידה, אם שמש הב"ד המלקה לאדם שנתחייב מלקות, אם קרה שהשמש בעצמו עבר על ל"ט עבירות על לאוין שחייבים עליהם מלקות, ועוד הוסיף לעבור עוד עבירה אחת, היינו שאותה עבירה הי' באופן זה שאיש אחד הי' מחויב מלקות וצוה הב"ד להשליח ב"ד הנ"ל להלקות, והלקה את המתחייב הנ"ל מנין מ' מלקות שלמים, ובזה השליח ב"ד הנ"ל יהי' מנין מלקיותיו שווין בין לת"ק ובין לר"י, כי לת"ק שסובר שאין מנין של מלקות כ"א ל"ט ולא יותר, א"כ זה השליח ב"ד שהי' מחויב מכבר ל"ט פעמים מלקות על עבירותיו שלו, ועוד הוסיף עתה עוד עבירה אחת על לא יוסיף, שהלקה לאחד מלקה אחת יותר מהמנין, נתחייב השליח ב"ד להלקות אותו מ' פעמים ל"ט על מ' עבירות לדברי הת"ק. ולדברי ר"י שסובר כי מנין המלקות הוא מ' שלמים, א"כ לא עשה השליח ב"ד שום עבירה עתה במה שהלקה אותו מ' מלקות, כי כך מחויב הוא אליבא דר"י, ואין מחויב כ"א על עבירות שלו שמכבר ל"ט פעמים ארבעים, א"כ ישוה סך המנין של מלקות בין להת"ק ובין לר"י, כי כך לי מ' פעמים ל"ט לדברי ת"ק, או ל"ט פעמים מ' לדברי ר"י, אלו ואלו שווין בהסך מנין של כל מלקיותיו, ודפח"ח ימצא ודוק.
(לקוטי צבי בלקוטים דף נ"ג)

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' דצמבר 03, 2019 9:44 am
על ידי דרומי
רובן של מתנות כהונה ניתנות דוקא בארץ ישראל, ויש חלק מועט שניתן גם בחו"ל.

היכן מצינו סוג של מתנת כהונה שניתנת דוקא בחו"ל ולא בארץ ישראל?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' דצמבר 03, 2019 9:53 am
על ידי עזריאל ברגר
דרומי כתב:רובן של מתנות כהונה ניתנות דוקא בארץ ישראל, ויש חלק מועט שניתן גם בחו"ל.

היכן מצינו סוג של מתנת כהונה שניתנת דוקא בחו"ל ולא בארץ ישראל?

דווקא בזמן הזה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' דצמבר 04, 2019 3:05 pm
על ידי בברכה המשולשת
עזריאל ברגר כתב:
דרומי כתב:רובן של מתנות כהונה ניתנות דוקא בארץ ישראל, ויש חלק מועט שניתן גם בחו"ל.

היכן מצינו סוג של מתנת כהונה שניתנת דוקא בחו"ל ולא בארץ ישראל?

דווקא בזמן הזה.


חלת חו"ל?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' דצמבר 04, 2019 4:42 pm
על ידי עזריאל ברגר
בברכה המשולשת כתב:
עזריאל ברגר כתב:
דרומי כתב:רובן של מתנות כהונה ניתנות דוקא בארץ ישראל, ויש חלק מועט שניתן גם בחו"ל.

היכן מצינו סוג של מתנת כהונה שניתנת דוקא בחו"ל ולא בארץ ישראל?

דווקא בזמן הזה.


חלת חו"ל?

חלה ניתנת לכהנים גם בארץ (מן הדין) והם יכולים להאכילה לבהמותיהם (בפרט אם הופרשה מן האפוי).

כנראה הרב "דרומי" התכוון לשדה חרמים, שפסק הרמב"ם שנוהגת בזמן הזה רק בחו"ל ולא בארץ הקודש.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' דצמבר 04, 2019 5:52 pm
על ידי דרומי
אכן כך, ייש"כ!

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' דצמבר 08, 2019 9:39 pm
על ידי עזריאל ברגר
על איזה כלל דקדוקי אפשר לומר שהוא נרמז ע"ד הצחות ב"זכור ושמור בדיבור אחד השמיענו א-ל המיוחד ה' אחד"?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' דצמבר 29, 2019 12:14 pm
על ידי הפשטן
עזריאל ברגר כתב:על איזה כלל דקדוקי אפשר לומר שהוא נרמז ע"ד הצחות ב"זכור ושמור בדיבור אחד השמיענו א-ל המיוחד ה' אחד"?


ובכן?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' דצמבר 29, 2019 12:15 pm
על ידי הפשטן
חידה:

כידוע, התורה מספרת להדיא על מותן - של חמש נשים מסוימות - בדיוק: שרה, רחל, מרים, דבורה, ובת-שוע.

אבל יש לפחות שתי נשים מסוימות (כמובן לא מתוך החמש הנ"ל), אשר על מותן מספרת התורה, לא להדיא (שמתו) - אלא רק ברמז - ע"י שמסופר (להדיא) שנקברו: "שמה קברו את יצחק ואת רבקה אשתו, ושמה קברתי את לאה".

על מותן של - איזה - עוד שתי נשים מסוימות (כמובן לא מתוך החמש הנ"ל), מספרת התורה - לא להדיא - אלא רק ברמז?

(הדגשתי "מסוימות", לאפוקי פסוקים כלליים - כגון "והיו ימיו מאה ועשרים שנה" - וכגון "וימח את כל היקום", וכדומה, משום ששם לא מסופר על נשים מסוימות).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' דצמבר 29, 2019 5:46 pm
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:על איזה כלל דקדוקי אפשר לומר שהוא נרמז ע"ד הצחות ב"זכור ושמור בדיבור אחד השמיענו א-ל המיוחד ה' אחד"?

הכלל: אין דירוג בין טעמים מחברים אלא כולם שווים.
זכור ושמור בטעם העליון מוטעמים בצורה קצת שונה: זכור בתלישא קטנה, את יום השבת בקדמא ואזלא, לקדשו ברביעי, לעומת: שמור במונח, את יום בתלישא קטנה, השבת לקדשו בקדמא ואזלא.
וזוהי אחת הראיות לכך שהתלישא הקטנה איננו פחות טעם-מחבר לעומת הקדמא שאחריו.
ה' אחד - זוהי ראיה נוספת, דאלת"ה - כיצד נפרש את הפסוק "ויאמר עוד אלוקים אל משה" שהמילים "עוד אלוקים" מוטעמות בקדמא ואזלא, וחלילה לנו לחברן זו לזו ולהפרידן מ"ויאמר" שבתלישא קטנה, כי אנו יודעים שבאמת "ה' אחד"...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' דצמבר 29, 2019 5:48 pm
על ידי עזריאל ברגר
חידה בענין אחר:
מדוע אפשר לומר שר"ח טבת הוא יום של אחדות מיוחדת בין החב"דניקים לליטאים?
או במילים אחרות: מתקיים בו הכלל המתימטי "מינוס כפול מינוס שווה פלוס"

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' דצמבר 29, 2019 8:58 pm
על ידי לבנון
הפשטן כתב:חידה:

כידוע, התורה מספרת להדיא על מותן - של חמש נשים מסוימות - בדיוק: שרה, רחל, מרים, דבורה, ובת-שוע.

אבל יש לפחות שתי נשים מסוימות (כמובן לא מתוך החמש הנ"ל), אשר על מותן מספרת התורה, לא להדיא (שמתו) - אלא רק ברמז - ע"י שמסופר (להדיא) שנקברו: "שמה קברו את יצחק ואת רבקה אשתו, ושמה קברתי את לאה".

על מותן של - איזה - עוד שתי נשים מסוימות (כמובן לא מתוך החמש הנ"ל), מספרת התורה - לא להדיא - אלא רק ברמז?

(הדגשתי "מסוימות", לאפוקי פסוקים כלליים - כגון "והיו ימיו מאה ועשרים שנה" - וכגון "וימח את כל היקום", וכדומה, משום ששם לא מסופר על נשים מסוימות).

אשת לוט, ותהי נציב מלח
בנות לוט הנשואות, שנשארו בסדום

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' דצמבר 29, 2019 9:21 pm
על ידי הפשטן
לבנון כתב:
הפשטן כתב:חידה:

כידוע, התורה מספרת להדיא על מותן - של חמש נשים מסוימות - בדיוק: שרה, רחל, מרים, דבורה, ובת-שוע.

אבל יש לפחות שתי נשים מסוימות (כמובן לא מתוך החמש הנ"ל), אשר על מותן מספרת התורה, לא להדיא (שמתו) - אלא רק ברמז - ע"י שמסופר (להדיא) שנקברו: "שמה קברו את יצחק ואת רבקה אשתו, ושמה קברתי את לאה".

על מותן של - איזה - עוד שתי נשים מסוימות (כמובן לא מתוך החמש הנ"ל), מספרת התורה - לא להדיא - אלא רק ברמז?

(הדגשתי "מסוימות", לאפוקי פסוקים כלליים - כגון "והיו ימיו מאה ועשרים שנה" - וכגון "וימח את כל היקום", וכדומה, משום ששם לא מסופר על נשים מסוימות).

אשת לוט, ותהי נציב מלח
בנות לוט הנשואות, שנשארו בסדום


לגבי אשת לוט, זה נכון, וייש"כ.

אבל מי היא האשה המסוימת השני' ?
הפסוק על מהפכת סדום - שממנו אתה בא ללמוד על מות בנות לוט "הנשואות", הוא פסוק כללי - שאינו מתייחס לאשה מסוימת (לא אל בנות-לוט "הנשואות" ולמעשה גם לא לאף תושב מסוים אחר של העיר סדום), ממש כמו פסוקים כלליים אחרים - כגון "והיו ימיו מאה ועשרים שנה" - וכגון "וימח את כל היקום" וכדומה, שאותם (מהאי טעמא) כבר הוצאתי מהדיון - באותיות הקטנות שבסוף הודעתי הקודמת - ע"ש.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' דצמבר 30, 2019 1:41 am
על ידי עושה חדשות
איך משכח"ל שמברך ברכה ראשונה אחרי סיום אכילתו, וברכה אחרונה דוקא לפני האכילה, ועלה הכל כדין.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' דצמבר 30, 2019 9:15 am
על ידי לבנון
הפשטן כתב:
לבנון כתב:
הפשטן כתב:חידה:

כידוע, התורה מספרת להדיא על מותן - של חמש נשים מסוימות - בדיוק: שרה, רחל, מרים, דבורה, ובת-שוע.

אבל יש לפחות שתי נשים מסוימות (כמובן לא מתוך החמש הנ"ל), אשר על מותן מספרת התורה, לא להדיא (שמתו) - אלא רק ברמז - ע"י שמסופר (להדיא) שנקברו: "שמה קברו את יצחק ואת רבקה אשתו, ושמה קברתי את לאה".

על מותן של - איזה - עוד שתי נשים מסוימות (כמובן לא מתוך החמש הנ"ל), מספרת התורה - לא להדיא - אלא רק ברמז?

(הדגשתי "מסוימות", לאפוקי פסוקים כלליים - כגון "והיו ימיו מאה ועשרים שנה" - וכגון "וימח את כל היקום", וכדומה, משום ששם לא מסופר על נשים מסוימות).

אשת לוט, ותהי נציב מלח
בנות לוט הנשואות, שנשארו בסדום


לגבי אשת לוט, זה נכון, וייש"כ.

אבל מי היא האשה המסוימת השני' ?
לא הבנתי את טענתך על בנות לוט "הנשואות": הרי לא זו בלבד שעצם קיומן (שלא לדבר על מותן) לא נרמז בתורה; אלא אף זו, שהפסוק על מהפכת סדום - שממנו אתה בא ללמוד על מות בנות לוט "הנשואות" - שכאמור עצם קיומן לא נרמז בתורה, הוא פסוק כללי - שאינו מתייחס לאשה מסוימת (לא אל בנות-לוט "הנשואות" ולמעשה גם לא לאף תושב מסוים אחר של העיר סדום), ממש כמו פסוקים כלליים אחרים - כגון "והיו ימיו מאה ועשרים שנה" - וכגון "וימח את כל היקום" וכדומה, שאותם (מהאי טעמא) כבר הוצאתי מהדיון - באותיות הקטנות שבסוף הודעתי הקודמת - ע"ש.

כשכתוב את חתניו לוקחי בנותיו, ויתר מזה, כשכתוב את שתי בנותיך הנמצאות, התורה מספרת (וזה יותר מאשר רומזת) שהיו לו בסדום עוד שתי בנות נוספות (עיין אבן עזרא עה"פ לוקחי בנותיו), שמתו במהפכה.
אני הק' הבנתי, שמה שכבודו החריג הוא, פסוקים כמו וימח את כל היקום, ששם לא נודע על שום אשה מסויימת שמתה, אלא שאנו מניחים שהיו בעולם מחצה זכרים מחצה נקבות. משא"כ כאן, אנו יודעים על שתי נשים מסויימות (אלא שלא נודעו בשמותן) שמתו.
ועכ"פ נותר לחפש את האשה השניה שמר התכוין אליה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' דצמבר 30, 2019 9:41 am
על ידי הפשטן
לבנון כתב:כשכתוב את חתניו לוקחי בנותיו, ויתר מזה, כשכתוב את שתי בנותיך הנמצאות, התורה מספרת (וזה יותר מאשר רומזת) שהיו לו בסדום עוד שתי בנות נוספות.

אה"נ, נוכח טענתך הצודקת תיקנתי את הודעתי הקודמת.


לבנון כתב:אני הק' הבנתי, שמה שכבודו החריג הוא, פסוקים כמו וימח את כל היקום, ששם לא נודע על שום אשה מסויימת שמתה.

אני התכוונתי, למשל, שלמרות שהתורה הזכירה את חוה אמנו - שנבראה לפני שאמר ד' "והיו ימיו מאה ועשרים שנה", וכן הזכירה התורה את עדה וצלה (ובעצם גם את נעמה אם נתעלם מהמדרש שהיא הייתה אשת נח) - לפני "וימח את כל היקום", מ"מ אלה פסוקים כלליים שאינם מתייחסים לאשה מסוימת.
ודכוותה לגבי פסוקי מהפכת סדום, שהם פסוקים כלליים - שאינם מזכירים אשה מסוימת.


לבנון כתב:משא"כ כאן, אנו יודעים על שתי נשים מסויימות (אלא שלא נודעו בשמותן) שמתו.

עיין במשפט האחרון שלי למעלה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' דצמבר 30, 2019 9:33 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:איך משכח"ל שמברך ברכה ראשונה אחרי סיום אכילתו, וברכה אחרונה דוקא לפני האכילה, ועלה הכל כדין.


הרא"ש בפ' ערבי פסחים מבאר את שיטת הבה"ג למה אין מברכים ברכה אחרונה על הכוס של ברכת המזון, כי ברכת המזון עולה גם עליו דהוי כבא מחמת הסעודה.

הרא"ש בפ' שלשה שאכלו כ' דשתה משקין ולא בירך ונזכר קודם הבליעה, בולע ואח"כ מברך, כי מכיון ד"אי אפשר בסילוק לצד אחד התירו לו לבלוע ולברך ולא דמי לאכל ושכח ולא בירך עד שגמר סעודתו שאינו מברך דשאני הכא דנזכר שלא בירך בעוד המשקין בפיו ודומה קצת עובר לעשייתו מה שנזכר קודם לבליעה אלא שלא היה יכול לברך".

שוב יוצא דאם שתה כוס של ברכהמ"ז, ונזכר קודם הבליעה שלא בירך, מברך בופה"ג אחר השתייה, ואילו ברכה אחרונה על היין כבר בירך קודם לכן בברכת המזון.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' דצמבר 30, 2019 11:17 pm
על ידי לבנון
הפשטן כתב:חידה:

כידוע, התורה מספרת להדיא על מותן - של חמש נשים מסוימות - בדיוק: שרה, רחל, מרים, דבורה, ובת-שוע.

אבל יש לפחות שתי נשים מסוימות (כמובן לא מתוך החמש הנ"ל), אשר על מותן מספרת התורה, לא להדיא (שמתו) - אלא רק ברמז - ע"י שמסופר (להדיא) שנקברו: "שמה קברו את יצחק ואת רבקה אשתו, ושמה קברתי את לאה".

על מותן של - איזה - עוד שתי נשים מסוימות (כמובן לא מתוך החמש הנ"ל), מספרת התורה - לא להדיא - אלא רק ברמז?

(הדגשתי "מסוימות", לאפוקי פסוקים כלליים - כגון "והיו ימיו מאה ועשרים שנה" - וכגון "וימח את כל היקום", וכדומה, משום ששם לא מסופר על נשים מסוימות).

כזבי בת צור, נחשב שמיתתה כתובה ברמז או בפירוש?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' דצמבר 30, 2019 11:37 pm
על ידי לענין
עושה חדשות כתב:
עושה חדשות כתב:איך משכח"ל שמברך ברכה ראשונה אחרי סיום אכילתו, וברכה אחרונה דוקא לפני האכילה, ועלה הכל כדין.


הרא"ש בפ' ערבי פסחים מבאר את שיטת הבה"ג למה אין מברכים ברכה אחרונה על הכוס של ברכת המזון, כי ברכת המזון עולה גם עליו דהוי כבא מחמת הסעודה.

הרא"ש בפ' שלשה שאכלו כ' דשתה משקין ולא בירך ונזכר קודם הבליעה, בולע ואח"כ מברך, כי מכיון ד"אי אפשר בסילוק לצד אחד התירו לו לבלוע ולברך ולא דמי לאכל ושכח ולא בירך עד שגמר סעודתו שאינו מברך דשאני הכא דנזכר שלא בירך בעוד המשקין בפיו ודומה קצת עובר לעשייתו מה שנזכר קודם לבליעה אלא שלא היה יכול לברך".

שוב יוצא דאם שתה כוס של ברכהמ"ז, ונזכר קודם הבליעה שלא בירך, מברך בופה"ג אחר השתייה, ואילו ברכה אחרונה על היין כבר בירך קודם לכן בברכת המזון.


כמובן שכל זה רק לפי הסוברים שהבה"ג מצריך ברכה ראשונה על היין שאחר המזון.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' דצמבר 31, 2019 4:01 am
על ידי הפשטן
לבנון כתב:
הפשטן כתב:חידה:

כידוע, התורה מספרת להדיא על מותן - של חמש נשים מסוימות - בדיוק: שרה, רחל, מרים, דבורה, ובת-שוע.

אבל יש לפחות שתי נשים מסוימות (כמובן לא מתוך החמש הנ"ל), אשר על מותן מספרת התורה, לא להדיא (שמתו) - אלא רק ברמז - ע"י שמסופר (להדיא) שנקברו: "שמה קברו את יצחק ואת רבקה אשתו, ושמה קברתי את לאה".

על מותן של - איזה - עוד שתי נשים מסוימות (כמובן לא מתוך החמש הנ"ל), מספרת התורה - לא להדיא - אלא רק ברמז?

(הדגשתי "מסוימות", לאפוקי פסוקים כלליים - כגון "והיו ימיו מאה ועשרים שנה" - וכגון "וימח את כל היקום", וכדומה, משום ששם לא מסופר על נשים מסוימות).

כזבי בת צור, נחשב שמיתתה כתובה ברמז או בפירוש?


בפירוש, זה כשהמיתה כתובה להדיא (כגון "ותמת" וכדומה).
ברמז, זה כשכתובה מילה אחרת שממנה ניתן להסיק בעקיפין את המיתה, כגון "נקברה", "נהייתה נציב מלח", "נדקרה/הוכתה בחרב/ברומח", וכדומה.
אכן, האשה השני' אשר לה התכוונתי, היא כזבי בת צור. ייש"כ.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' דצמבר 31, 2019 2:03 pm
על ידי עזריאל ברגר
חידה יפה לפורים (לאחר שסיימנו לחוג את חנוכה...):
על כמה בני אדם נאמר במפורש במגילת אסתר שהם מתו/נהרגו?
תמיד אמרתי מספר מסוים, והיום נזכרתי בעוד 2...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' דצמבר 31, 2019 5:11 pm
על ידי הפשטן
עזריאל ברגר כתב:חידה יפה לפורים (לאחר שסיימנו לחוג את חנוכה...):
על כמה בני אדם נאמר במפורש במגילת אסתר שהם מתו/נהרגו?
תמיד אמרתי מספר מסוים, והיום נזכרתי בעוד 2...


ארבע הערות מקדימות, לפני שאגש לגופו של עניין:
א. המן אינו כלול, שהלוא לגביו מוזכרת במגילה רק - תלייתו - לא מיתתו ולא הריגתו.
ב. האם כשכתוב שהיהודים "הרגו" בשושן חמש מאות איש, זה נחשב מבחינתך שעליהם כתוב שהם "נהרגו" (כלשונך)?
ג. הבה נניח שכן (אם כי חוששני שלדעתך לא). אז אני תוהה, האם עשרת בני המן - שגם עליהם כתוב להדיא - שאותם "הרגו" היהודים, כלולים במניין של אותם חמש מאות איש - שעליהם כתוב להדיא - שאותם "הרגו" היהודים בשושן (זאת שאלה חשובה שהלוא, אם המגילה לא התכוונה - שעשרת בני המן כלולים בחמש מאות ההם - אז כבר הגענו לחמש מאות ועשרה הרוגים לפחות).
ד. לגבי אותם "חמש מאות איש" - שעליהם כתוב להדיא - שאותם "הרגו" היהודים, כתוב להדיא שהם היו בשושן לבדה, אבל במגילה כתוב להדיא שהיהודים הרגו עוד נוספים - אם כי לאו דווקא בשושן - אבל במגילה לא מצויין כמה היו הנוספים ההם, ככה שלדעתי זאת סיבה מספקת לחששי - שכאשר שאלת על "כמה" בני אדם נכתב במפורש שהם (מתו או) "נהרגו" - התכוונת שעליהם כתוב להדיא שהם "נהרגו" בדווקא, לאפוקי אלה שעליהם כתוב רק - שאותם - "הרגו" היהודים.


לגופו של עניין:
אכן יש שניים שעליהם כתוב שמתו, ואכן (כדבריך) זאת באמת חידה יפה, אלא שאם אכן אינך מתכוון לאלה שעליהם כתוב רק - שאותם - "הרגו" היהודים, אז היית צריך להבהיר זאת מלכתחילה - ואז החידה הייתה עוד יותר יפה - בגלל סעיף ד' דלעיל (ואפילו הי' מובן אז היטב למה כתבת שנזכרת "בעוד" 2, שהלוא - אפס "ועוד" שניים - שווה שניים).
רק מה, אם אני יורד נכון לסוף דעתך (בגלל סעיף ד' דלעיל) שאכן התכוונת רק לאלה - שעליהם נכתב להדיא - שהם (מתו או) "נהרגו" (לאפוקי אלה שעליהם נכתב רק שאותם "הרגו" היהודים), אז גם אילו ניסחת את דבריך בהתאם - כדי שיובן שלכך התכוונת, עדין גם היית צריך לנסח את החידה באופן כזה - שמי שישמע את הפיתרון - לא יקפוץ עם קושיא: הלוא גם על אותם שניים - שעליהם שאלת - ושעליהם (כלשונך) "נאמר במפורש במגילת אסתר שהם מתו/נהרגו", לא כתובה להדיא תיבת "מת/מתה/מתו/וימת/ותמת/וימותו/הומת/הומתה/הומתו/ויומת/ותומת/ויומתו".

יש לי רעיון איך לנסח את חידתך כנדרש (כדי שהחידה תהי' באמת מושלמת), וזאת כהאי לישנא:
כידוע, מוזכר במגילה שהיהודים "הרגו" את עשרת בני המן, וכן שהיהודים "הרגו" בשושן חמש מאות איש, וכל כיוצא בכך, אבל זה אף פעם לא כתוב בלשון "נהרג/נהרגו" וכדומה, כלומר תמיד ההתייחסות היא - רק לזה שהורג - ואף פעם לא לזה שנהרג. כל זה, לגבי הריגה, אבל מה לגבי מיתה? השאלה היא אפוא, מיתתו של מי מוזכרת להדיא במגילה - לא בהתייחס לממית - אלא בהתייחס למת עצמו.

חידה שני': אותו דבר כמו מקודם, אבל הפעם - לא לגבי מיתתו של מאן דהו - אלא לגבי תלייתו של מאן דהו.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' דצמבר 31, 2019 7:36 pm
על ידי עזריאל ברגר
בלי להיכנס לדקדוקי העניות שלך, הגעתי ל75815 בני אדם.
75000 בשאר מדינות המלך (שנשמטו ממך)
500+300 בשושן הבירה
10 בני המן
המן, בגתן ותרש
והשנים הנוספים שלא נהרגו אלא מתו, שנשאיר אותם בינתיים כחידה לקוראים...
(ושתי והתך - לא לכל הדעות נהרגו, ולכן לא מניתי אותם)

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' דצמבר 31, 2019 7:42 pm
על ידי הפשטן
עזריאל ברגר כתב:בלי להיכנס לדקדוקי העניות שלך, הגעתי ל75815 בני אדם.
75000 בשאר מדינות המלך (שנשמטו ממך)
500+300 בשושן הבירה
10 בני המן
המן, בגתן ותרש
והשנים הנוספים שלא נהרגו אלא מתו, שנשאיר אותם בינתיים כחידה לקוראים...
(ושתי והתך - לא לכל הדעות נהרגו, ולכן לא מניתי אותם)


נכון, נשמטו ממני כמו שכתבת.
קיבלתי ממך תשובה (שאגב אינה מובנת מאלי' ) לשאלה ב' שבתגובתי הקודמת.
אבל עדין נותרה הערתי בסעיף א' שם.
וכן נותרה שאלתי בסעיף ג' שם, ובשונה ממך - אני לא רואה בזה "דקדוקי עניות". לטעמי זאת שאלה חשובה.

ועדין אני חושב שהנוסח החדש של החידה, שאותו הבאתי בסוף תגובתי הקודמת, יותר מאתגר. אבל אולי זה עניין של טעם אישי.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' דצמבר 31, 2019 7:52 pm
על ידי לבנון
עזריאל ברגר כתב:בלי להיכנס לדקדוקי העניות שלך, הגעתי ל75815 בני אדם.
75000 בשאר מדינות המלך (שנשמטו ממך)
500+300 בשושן הבירה
10 בני המן
המן, בגתן ותרש
והשנים הנוספים שלא נהרגו אלא מתו, שנשאיר אותם בינתיים כחידה לקוראים...
(ושתי והתך - לא לכל הדעות נהרגו, ולכן לא מניתי אותם)

ובמות אביה ואמה..

התך, גם אם נניח שנהרג לכל הדעות, הריגתו לא מוזכרת במגילה, אלא שחכמים שאלו להיכן הלך, ותירצו מה שתירצו.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 01, 2020 12:23 pm
על ידי עזריאל ברגר
האיש - אומר שהוא איש,
אבל בן הבהמה - אומר שהוא לא איש.
מיהו?