עמוד 73 מתוך 120

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 9:31 pm
על ידי מעיין
יאיר כתב:תודה
(הענין הוא שבטוח שזה עבר בראש לכל לומד בתת מודע...)

זה מזכיר המעשה מהרמב"ם עם ר' פנחס הדיין

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 10:20 pm
על ידי עזריאל ברגר
מעיין כתב:
יאיר כתב:תודה
(הענין הוא שבטוח שזה עבר בראש לכל לומד בתת מודע...)

זה מזכיר המעשה מהרמב"ם עם ר' פנחס הדיין

איזה מעשה?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 10:51 pm
על ידי מעיין
viewtopic.php?f=7&t=17419&p=414111#p166067

ולענינינו אף שלמעשה זה אינו בסנהדרין מ"מ זה דבר שמקומו שם בחלק - וזה לכאורה כוונת חבירינו יאיר
עיין כל האשכול שם ובחינה של הגרח"ק

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 10:58 pm
על ידי הפשטן
מעיין כתב:זה מזכיר המעשה מהרמב"ם עם ר' פנחס הדיין


צ"ל: זה מזכיר המעשה מהרמב"ם {עם} [שסיפר אל] ר' פנחס הדיין.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 10:59 pm
על ידי מעיין
חידה ששאל לי סופר אחד
מקום בתורה
מלה בתורה רק אותיות ב * ח * ר בלי מובן של בחירה
וכמו כן מלה בתורה רק אותיות מ * ח * ר בלי מובן של למחרת
ליהנות מן החידה הוא רק בהשיב בלי להשתמש בתכנית חיפוש כמובן

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:00 pm
על ידי מעיין
הפשטן כתב:
מעיין כתב:זה מזכיר המעשה מהרמב"ם עם ר' פנחס הדיין


צ"ל: זה מזכיר המעשה מהרמב"ם {עם} {שסיפר אל] ר' פנחס הדיין.

נכון

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:09 pm
על ידי הפשטן
מעיין כתב:חידה ששאל לי סופר אחד
מקום בתורה
מלה בתורה רק אותיות ב * ח * ר בלי מובן של בחירה
וכמו כן מלה בתורה רק אותיות מ * ח * ר בלי מובן של למחרת
ליהנות מן החידה הוא רק בהשיב בלי להשתמש בתכנית חיפוש כמובן


היית צריך להדגיש שהכוונה דווקא אל סדר האותיות שציינת, אחרת זה קל. לכן כל הכוכביות שהוספת מיותרות, ולמעשה הן אפילו מזיקות - בהיותן עלולות לגרום לקוראים לחשוב שסדר האותיות לא חשוב, ולכן הקוראים עלולים להציע את: פטר "רחם", פטר "חמר", בארת "חמר", "חמר" שערים, תשתה "חמר", כל "חרם", "חרם" או שרוע, ויקח "רמח" בידו, "ברח" לך, "אמות "רחב", "רחב" לבא חמת, לפי "חרב", אכלני "חרב", "חבר" ומלכיאל, חמש יריעת "חבר", קצותיו "חבר", וחבר "חבר".

רמז לשתי החידות: מדובר בשני פסוקים עוקבים: בראשון בחר, ובשני מחר.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:10 pm
על ידי עזריאל ברגר
מעיין כתב:חידה ששאל לי סופר אחד
מקום בתורה
מלה בתורה רק אותיות ב * ח * ר בלי מובן של בחירה
וכמו כן מלה בתורה רק אותיות מ * ח * ר בלי מובן של למחרת
ליהנות מן החידה הוא רק בהשיב בלי להשתמש בתכנית חיפוש כמובן

בחר - במדבר לא,ח.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:13 pm
על ידי מעיין
?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:17 pm
על ידי הפשטן
מעיין כתב:?


א. הוא לא ראה את תגובתי הקודמת לך.
ב. הוא התכוון למילה האחרונה בפסוקו.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:18 pm
על ידי עזריאל ברגר
התיבה האחרונה בפסוק שציינתי, מכילה רק את ג האותיות האלו, ויש בה "ב*ח*ר" כסדרן.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:21 pm
על ידי מעיין
לשון רש"י בסוף איוב ולמי שאינו מתמצה בתחום ה.... נראים הדברים כחידה
ולא נמצא נשים יפות כבנות איוב וגו' - ולא נמצא מעשה של נשים יפות כמעשה יופי של בנות איוב ומקרא זה דוגמת ויהי אנשים אשר היו טמאים (במדבר כ) וכן הרבה

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:24 pm
על ידי מעיין
עזריאל ברגר כתב:התיבה האחרונה בפסוק שציינתי, מכילה רק את ג האותיות האלו, ויש בה "ב*ח*ר" כסדרן.

אוי אתה צודק מאוד אבל כוונתי 'בחר' וה'ריש' סיום המלה

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:25 pm
על ידי יאיר
.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:26 pm
על ידי עזריאל ברגר
נזכרתי, ולתועלת החברים אכתוב ברמז:
מספר הפרק ומספר הפסוק של השני - שווים.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:26 pm
על ידי יאיר
.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:27 pm
על ידי מעיין
לשון אבן עזרא ולמי שאין מתמצה בתחום ה.... הדברים נראין כחדה
את תורת נגע צרעת בגד הצמר - ארבע סמוכים ויש במקרא חמש גבורי חיל מלאכת עבודת בית ה' וכלם סמוכים אל השם שהוא סומך לכל הנופלים.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:28 pm
על ידי עזריאל ברגר
יאיר כתב את הפתרונות המלאים לחידת בחר+מחר, ומחקתי אותם לתועלת החברים שרוצים לפתור בעצמם.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:31 pm
על ידי יאיר
מעיין כתב: viewtopic.php?f=7&t=17419&p=414111#p166067

ולענינינו אף שלמעשה זה אינו בסנהדרין מ"מ זה דבר שמקומו שם בחלק - וזה לכאורה כוונת חבירינו יאיר
עיין כל האשכול שם ובחינה של הגרח"ק

יפה. בכל אופן אני התכוונתי שענין החידה עצמה
(שהנשמה יוצאת מאוצר הנשמות שנקרא 'גוף' ונכנסת לגוף אדם)
מסתמא עובר בתת מודע לכל לומד.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:34 pm
על ידי הפשטן
עזריאל ברגר כתב:ויש בה "ב*ח*ר" כסדרן.

נכון, אבל קיים בה - לא רק הסדר "בחר" - אלא גם הסדר "חרב", ולכן היצעתי למעיין לנסח את חידתו תוך הדגשה (כלשוני בתגובתי הראשונה לו): "שהכוונה דווקא אל סדר האותיות" שציין מעיין.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:34 pm
על ידי מעיין
מעשה: רב אחד הלך לטייל בשבת בצהרים עם תלמידיו, ורצה לחדדן בדברי תורה בהלכות שבת
ושאל להם יצוייר לפנינו מונח קערה מלא מים וסמוך להקערה מונח כמה חפצים אלמוניים שהי' אם ימצא שאחד ישליך אחד מן החפצים לתוך הקערה יעבור על מלאכה אחת מן ל"ט מלאכות - ויענו לפחות עשרה תלמידים וכל אחד ענה חפץ אחר ומשום מלאכה אחרת וכולם נזכרים כמעט מפורש בדברי הפוסקים:
ואתם חברים נסו כוחכם

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:39 pm
על ידי יאיר
צבע
קמח
ספוג
נייר כתוב

עד כאן נכון?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:40 pm
על ידי מעיין
יאיר כתב:
מעיין כתב: viewtopic.php?f=7&t=17419&p=414111#p166067

ולענינינו אף שלמעשה זה אינו בסנהדרין מ"מ זה דבר שמקומו שם בחלק - וזה לכאורה כוונת חבירינו יאיר
עיין כל האשכול שם ובחינה של הגרח"ק

יפה. בכל אופן אני התכוונתי שענין החידה עצמה
(שהנשמה יוצאת מאוצר הנשמות שנקרא 'גוף' ונכנסת לגוף אדם)
מסתמא עובר בתת מודע לכל לומד.

בלי לסטות מענין האשכול - לאור לימוד חו"ר פ' משפטים מלת ב'גפו' שרש"י פירשו מלשון גף עוף עם שלא מצאנו בהכרח מלה זו בלה"ק רק בארמית ולשון על גפי מרומי קרת צריכה רבה ואבן עזרא הביא יש אומרים שהוא מלשון 'גוף' וציין לפסוק של דבה"י גופת שאול - עיינתי בקורקנדנצי' ונראה שבלה"ק השורש הוא 'גופה' בל"נ ולא 'גוף' בל"ז

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:40 pm
על ידי יאיר
נר דולק

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:42 pm
על ידי מעיין
יאיר כתב:צבע
קמח
ספוג
נייר כתוב

עד כאן נכון?

נכון! נא להסמיך לשון הפוסק והמלאכה להחפץ

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:42 pm
על ידי עזריאל ברגר
1. זורע - זרעים להנבטה
2. בורר - פירות עם פסולת על מנת שלא לאכלם מיד
3. לש - קמח
4. אופה/מבשל - אם המים חמים בכלי ראשון
5. צובע - אם השליך צבע, ולמ"ד יש צביעה במים. או אם עשה "עין הצבע"
6. שוחט - נטילת נשמה - אם השליך בעל חיים שימות במים
7. מוחק - נייר כתוב
8. מכבה - גחלת של עץ
9. מכה בפטיש - כלי מתכת חם שיש בו משום צירוף והשליכו לתוך מים קרים (אלא שזה סותר את ההנחה דלעיל שמדובר במים חמים)
10. הוצאה מרשות לרשות - אם הכניס מים מרה"ר לתוך מים שברה"י

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:42 pm
על ידי יאיר
מעיין כתב:
יאיר כתב:
מעיין כתב: viewtopic.php?f=7&t=17419&p=414111#p166067

ולענינינו אף שלמעשה זה אינו בסנהדרין מ"מ זה דבר שמקומו שם בחלק - וזה לכאורה כוונת חבירינו יאיר
עיין כל האשכול שם ובחינה של הגרח"ק

יפה. בכל אופן אני התכוונתי שענין החידה עצמה
(שהנשמה יוצאת מאוצר הנשמות שנקרא 'גוף' ונכנסת לגוף אדם)
מסתמא עובר בתת מודע לכל לומד.

בלי לסטות מענין האשכול - לאור לימוד חו"ר פ' משפטים מלת ב'גפו' שרש"י פירשו מלשון גף עוף עם שלא מצאנו בהכרח מלה זו בלה"ק רק בארמית ולשון על גפי מרומי קרת צריכה רבה ואבן עזרא הביא יש אומרים שהוא מלשון 'גוף' וציין לפסוק של דבה"י גופת שאול - עיינתי בקורקנדנצי' ונראה שבלה"ק השורש הוא 'גופה' בל"נ ולא 'גוף' בל"ז

היא גופה קשיא

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:43 pm
על ידי עזריאל ברגר
11. מלבן - בגד מלוכלך.

מה המלאכה בספוג?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:46 pm
על ידי עזריאל ברגר
12-13 - בונה וסותר, יכול להיות בכמה אופנים, ובפרט לדעת החזו"א בחפצים חשמליים.
ואי אייתינן להכי - יכול להיות הרבה מלאכות שנגרמות מהחשמל, והמים סגרו את המעגל החשמלי.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:47 pm
על ידי יאיר
עזריאל ברגר כתב:מה המלאכה בספוג?

אם הכניסו ביד קפוצה עובר על סחיטה (דש)?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:55 pm
על ידי הפשטן
עזריאל ברגר כתב:3. לש - קמח


ה"ה:
"זרע[י] פשתן או שומשמין" (שו"ע או"ח שמ יב).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:57 pm
על ידי יאיר
מעיין כתב:לשון אבן עזרא ולמי שאין מתמצה בתחום ה.... הדברים נראין כחדה
את תורת נגע צרעת בגד הצמר - ארבע סמוכים ויש במקרא חמש גבורי חיל מלאכת עבודת בית ה' וכלם סמוכים אל השם שהוא סומך לכל הנופלים.

תורת נגע צרעת בגד הצמר - ארבע סמוכים (ארבע מילים הסמוכות וקשורות למילה 'תורת')
גבורי חיל מלאכת עבודת בית ה' - כנ"ל חמש מילים, סמוכים לה' הסומך נופלים (בהלצה)

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:57 pm
על ידי עזריאל ברגר
יאיר כתב:
עזריאל ברגר כתב:מה המלאכה בספוג?

אם הכניסו ביד קפוצה עובר על סחיטה (דש)?

סחיטת ספוג היא משום דש?! חשבתי משום מלבן! ואת מלבן מניתי.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 26, 2020 11:58 pm
על ידי עזריאל ברגר
הפשטן כתב:
עזריאל ברגר כתב:3. לש - קמח


ה"ה:
"זרע[י] פשתן או שומשמין" (שו"ע או"ח שמ יב).

ומי שנותן קמח לתוך מים פטור?!

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' פברואר 27, 2020 12:00 am
על ידי הפשטן
עזריאל ברגר כתב:
הפשטן כתב:
עזריאל ברגר כתב:3. לש - קמח


ה"ה:
"זרע[י] פשתן או שומשמין" (שו"ע או"ח שמ יב).

ומי שנותן קמח לתוך מים פטור?!


למה אתה מייחס לי דיעה משונה זו? הלא כתבתי להדיא "הוא הדין", אלמא הכי קאמינא: לא מיבעיא קמח - אלא אפילו זרעי פשתן או שומשמין - דנמי נינהו הובאו להדיא כהלכה פסוקה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' פברואר 27, 2020 12:04 am
על ידי מעיין
הואיל וע"פ רוב כתבו כבר החברים אעתיק בלשוני ממה שאתי בכתובים ויוסיפו החברים
א] פרעוש (נטילת נשמה -שוחט) סי' שט"ז במחה"ש ס"ק כ"א
ב] צבע (צובע) סי' ש"כ מג"א ס"ק כ"ה לדעת הרמב"ם
ג] כרשינין (בורר) סי' שי"ט סעי' ח' ובביאור הלכה שם דהוה איסור דאורייתא
ד] בגד מלוכלך (כיבוס) סי' ש"ב סעי' ט'
ה] זרע פשתן (לש) סי' ש"מ סעי' י"ב
ו] חטין (זורע) סי' של"ו סעי' י"א
ז] נר דלוק (כיבוי) סי' רס"ה סעי' ד' מג"א ס"ק ה'
ח] כלי העומד לצירוף (מכה בפטיש) סי' שי"ח מג"א ס"ק ל"ו
ט] בשר רותח (בישול) סי' שי"ח מג"א ס"ק ל"ה, ובחוו"ד יו"ד סי' צ"א ביאורים ס"ק ה'.
י] נייר כתוב (מוחק)

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' פברואר 27, 2020 12:06 am
על ידי יאיר
מעיין כתב:לשון רש"י בסוף איוב ולמי שאינו מתמצה בתחום ה.... נראים הדברים כחידה
ולא נמצא נשים יפות כבנות איוב וגו' - ולא נמצא מעשה של נשים יפות כמעשה יופי של בנות איוב ומקרא זה דוגמת ויהי אנשים אשר היו טמאים (במדבר כ) וכן הרבה

ברור שהכוונה שכתוב בל' יחיד "נמצא" , "ויהי" במקום בל' רבים ולכן מפרש על 'מעשה' (שהוא יחיד)
אך מה כוונתו ''מעשה של נשים יפות"?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' פברואר 27, 2020 12:11 am
על ידי מעיין
עזריאל ברגר כתב:
הפשטן כתב:
עזריאל ברגר כתב:3. לש - קמח


ה"ה:
"זרע[י] פשתן או שומשמין" (שו"ע או"ח שמ יב).

ומי שנותן קמח לתוך מים פטור?!

יתכן בקמח לתוך מים פטור בלי גיבול משא"כ בזרע פשתן עי' פמ"ג ומנ"ח מוסך השבת

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' פברואר 27, 2020 12:12 am
על ידי מעיין
יאיר כתב:
מעיין כתב:לשון רש"י בסוף איוב ולמי שאינו מתמצה בתחום ה.... נראים הדברים כחידה
ולא נמצא נשים יפות כבנות איוב וגו' - ולא נמצא מעשה של נשים יפות כמעשה יופי של בנות איוב ומקרא זה דוגמת ויהי אנשים אשר היו טמאים (במדבר כ) וכן הרבה

ברור שהכוונה שכתוב בל' יחיד "נמצא" , "ויהי" במקום בל' רבים ולכן מפרש על 'מעשה' (שהוא יחיד)
אך מה כוונתו ''מעשה של נשים יפות"?

לכאורה 'מעשה' כמו שאומרים בזמנינו 'ענין'

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' פברואר 27, 2020 12:19 am
על ידי מעיין
חידה: מה ענין הר אצל תפוח