עמוד 78 מתוך 120

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' מאי 26, 2020 4:15 pm
על ידי גל של אגוזים
גל של אגוזים כתב:היכן מצינו בשו"ע שתי סימנים אשר שוין זה לזה מילה במילה, אות באות וכו' בדיוק ממש. אותו דבר.


במקום שאין איש...

יו"ד סי' קס"ח-קס"ט

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' מאי 26, 2020 5:49 pm
על ידי עזריאל ברגר
גל של אגוזים כתב:
גל של אגוזים כתב:היכן מצינו בשו"ע שתי סימנים אשר שוין זה לזה מילה במילה, אות באות וכו' בדיוק ממש. אותו דבר.


במקום שאין איש...

יו"ד סי' קס"ח-קס"ט

מעניין מאוד...
מצו"ב הערת מכון ירושלים על הטור סימן קסח-קסט:

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' מאי 26, 2020 5:56 pm
על ידי עזריאל ברגר
שמעתי בשם חכם א' שכתב בדרך הלצה על הפסוק "שירו לה' שיר חדש תהילתו בקהל חסידים", שמכיוון שהחסידים "גנבו" את התארים של הקב"ה והתחילו להשתמש בהם על רבותיהם, לכן צריכים להמציא לקב"ה שירים חדשים...
ומכאן לחידה:

מיהו ה"חסיד" הראשון (הוא כינה את עצמו בתואר חסיד), שכתב שבח מסוים בשבחו של הקב"ה, ואח"כ הוא עצמו כתב את אותו שבח פעמיים בשבחו של צדיק?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' מאי 26, 2020 6:21 pm
על ידי נוצר תאנה
.השוחט כתב:פתוח לרה"ר אחר שכלתה רגל מן השוק?

נכון. בבאר היטב בשם כנה"ג.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' מאי 27, 2020 12:22 pm
על ידי חגי פאהן
עזריאל ברגר כתב:שמעתי בשם חכם א' שכתב בדרך הלצה על הפסוק "שירו לה' שיר חדש תהילתו בקהל חסידים", שמכיוון שהחסידים "גנבו" את התארים של הקב"ה והתחילו להשתמש בהם על רבותיהם, לכן צריכים להמציא לקב"ה שירים חדשים...
ומכאן לחידה:

מיהו ה"חסיד" הראשון (הוא כינה את עצמו בתואר חסיד), שכתב שבח מסוים בשבחו של הקב"ה, ואח"כ הוא עצמו כתב את אותו שבח פעמיים בשבחו של צדיק?

"אף כי אנשים רשעים הרגו את איש צדיק" - על איש בושת בן שאול (שמואל ב ד יא)
"צדיק מושל יראת אלקים" - נ"ל שלא על צדיק ספציפי (שמואל ב כג ג)
והוא עצמו אמר זאת על ה' - "צדיק ה' בכל דרכיו".

ודוד קרא עצמו חסיד - "שמרה נפשי כי חסיד אני" (תהלים פו), וכמו שהחסידים אומרים בכל יום (שיש בו תחנון).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' מאי 27, 2020 1:02 pm
על ידי עזריאל ברגר
חגי פאהן כתב:
עזריאל ברגר כתב:שמעתי בשם חכם א' שכתב בדרך הלצה על הפסוק "שירו לה' שיר חדש תהילתו בקהל חסידים", שמכיוון שהחסידים "גנבו" את התארים של הקב"ה והתחילו להשתמש בהם על רבותיהם, לכן צריכים להמציא לקב"ה שירים חדשים...
ומכאן לחידה:

מיהו ה"חסיד" הראשון (הוא כינה את עצמו בתואר חסיד), שכתב שבח מסוים בשבחו של הקב"ה, ואח"כ הוא עצמו כתב את אותו שבח פעמיים בשבחו של צדיק?

"אף כי אנשים רשעים הרגו את איש צדיק" - על איש בושת בן שאול (שמואל ב ד יא)
"צדיק מושל יראת אלקים" - נ"ל שלא על צדיק ספציפי (שמואל ב כג ג)
והוא עצמו אמר זאת על ה' - "צדיק ה' בכל דרכיו".

ודוד קרא עצמו חסיד - "שמרה נפשי כי חסיד אני" (תהלים פו), וכמו שהחסידים אומרים בכל יום (שיש בו תחנון).

לא מתאים לפי הסדר.
אך הפתרון הוא אכן על דוד המלך.
יש שני מזמורים רצופים בתהילים - קיא-קיב - הראשון עוסק בשבחו של הקב"ה והשני בשבחו של צדיק (רש"י שם).
בראשון נאמר "וצדקתו עומדת לעד", ובשני נאמר גם "וצדקתו עומדת לעד" וגם "צדקתו עומדת לעד".

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' יוני 07, 2020 5:32 pm
על ידי עזריאל ברגר
רענון לחידה ישנה שכבר נידונה באשכול זה:
מצד אחד נאמר "יוסף למטה אפרים", ומצד שני נאמר "יוסף למטה מנשה" (איפה? ראו לעיל...)
אז מבני איזה שבט היה יוסף?
א. אפרים.
ב. מנשה.
ג. יוסף הוא לא מבני השבטים, אלא הוא אבי השבט.
ד. אף תשובה מהנ"ל איננה נכונה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' יוני 07, 2020 9:33 pm
על ידי לבנון
עזריאל ברגר כתב:רענון לחידה ישנה שכבר נידונה באשכול זה:
מצד אחד נאמר "יוסף למטה אפרים", ומצד שני נאמר "יוסף למטה מנשה" (איפה? ראו לעיל...)
אז מבני איזה שבט היה יוסף?
א. אפרים.
ב. מנשה.
ג. יוסף הוא לא מבני השבטים, אלא הוא אבי השבט.
ד. אף תשובה מהנ"ל איננה נכונה.

השאלה על איזה יוסף אתה מדבר, על אותו יוסף שהיה משבט יששכר, או על יוסף שהיה משבט לוי, או אולי על יוסף הנודע והמפורסם אביהם של שני השבטים?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' יוני 08, 2020 12:54 pm
על ידי חגי פאהן
עזריאל ברגר כתב:רענון לחידה ישנה שכבר נידונה באשכול זה:
מצד אחד נאמר "יוסף למטה אפרים", ומצד שני נאמר "יוסף למטה מנשה" (איפה? ראו לעיל...)
אז מבני איזה שבט היה יוסף?
א. אפרים.
ב. מנשה.
ג. יוסף הוא לא מבני השבטים, אלא הוא אבי השבט.
ד. אף תשובה מהנ"ל איננה נכונה.

אני מנסה למצוא את הקאצ' ולא מצליח...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' יוני 08, 2020 1:47 pm
על ידי עזריאל ברגר
חגי פאהן כתב:
עזריאל ברגר כתב:רענון לחידה ישנה שכבר נידונה באשכול זה:
מצד אחד נאמר "יוסף למטה אפרים", ומצד שני נאמר "יוסף למטה מנשה" (איפה? ראו לעיל...)
אז מבני איזה שבט היה יוסף?
א. אפרים.
ב. מנשה.
ג. יוסף הוא לא מבני השבטים, אלא הוא אבי השבט.
ד. אף תשובה מהנ"ל איננה נכונה.

אני מנסה למצוא את הקאצ' ולא מצליח...

השאלה נשאלה בקשר לפרשת השבוע בארה"ק, ולקריאת התורה של היום.
והתשובה היא ד - כי יוסף הוא מבני שבט יששכר.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יוני 11, 2020 11:10 pm
על ידי לענין

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' יוני 15, 2020 7:39 pm
על ידי ביקורת תהיה
פלוני נשא שתי נשים, האחת לויה והאחת ישראלית. לאחר כמה הרפתקאות שעברו עליהם קובעת ההלכה: הלויה נאסרה באכילת מעשר ראשון, אך לא הישראלית.
אילו הן ההרפתקאות?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' יוני 15, 2020 9:35 pm
על ידי עזריאל ברגר
ביקורת תהיה כתב:פלוני נשא שתי נשים, האחת לויה והאחת ישראלית. לאחר כמה הרפתקאות שעברו עליהם קובעת ההלכה: הלויה נאסרה באכילת מעשר ראשון, אך לא הישראלית.
אילו הן ההרפתקאות?

החידה רחבה מדי.
עכ"פ הלויה נישאה ע"פ עד אחד שהעיד שמת בעלה ואח"כ בא בעלה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' יוני 15, 2020 9:51 pm
על ידי יאיר
היכן בתנ"ך בפס' אחד, שלושה שמות אנשים כשמות בע"ח (אחד מהם עם תוספת ו')?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' יוני 15, 2020 11:32 pm
על ידי עזריאל ברגר
היכן בתנ"ך בפסוק אחד שמות של 4 מספרי התנ"ך (לצורך חידה זאת, אפשר להניח כי ישנם 37 שמות-ספרים וד"ל).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 16, 2020 12:32 am
על ידי לבנון
יאיר כתב:היכן בתנ"ך בפס' אחד, שלושה שמות אנשים כשמות בע"ח (אחד מהם עם תוספת ו')?

ישעיה סה כה
זאב וטלה ירעו כאחד ואריה כבקר יאכל תבן ונחש עפר לחמו

זאב: שופטים ז
אריה: מלכים ב טו כה, על פי הרד"ק שם
נחש: שמואל א יב יב

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 16, 2020 12:43 am
על ידי לבנון
עזריאל ברגר כתב:היכן בתנ"ך בפסוק אחד שמות של 4 מספרי התנ"ך (לצורך חידה זאת, אפשר להניח כי ישנם 37 שמות-ספרים וד"ל).

אלה שמות האנשים אשר שלח משה לתור את הארץ ויקרא משה להושע בן נון יהושע

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 16, 2020 12:48 am
על ידי גלאגוזים
עזריאל ברגר כתב: (לצורך חידה זאת, אפשר להניח כי ישנם 37 שמות-ספרים וד"ל).

איך הגעת ל37? לצורך הרמז מספיק ב35?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 16, 2020 12:50 am
על ידי לבנון
יאיר כתב:היכן בתנ"ך בפס' אחד, שלושה שמות אנשים כשמות בע"ח (אחד מהם עם תוספת ו')?

מלכים ב כב יד
וילך חלקיהו הכהן ואחיקם ועכבור ושפן ועשיה אל חלדה הנביאה אשת שלם בן תקוה בן חרחס שמר הבגדים והיא ישבת בירושלם במשנה וידברו אליה

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 16, 2020 12:51 am
על ידי לבנון
גלאגוזים כתב:
עזריאל ברגר כתב: (לצורך חידה זאת, אפשר להניח כי ישנם 37 שמות-ספרים וד"ל).

איך הגעת ל37? לצורך הרמז מספיק ב35?

מסתמא כוונתו לכ"ד הספרים, תרי עשר, עזרא ונחמיה

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 16, 2020 12:59 am
על ידי גלאגוזים
ג"א הבנתי כך, אך זו טעות.
עזרא ונחמיה לא רלוונטים לחידה, וכדי לחשב כל ספר מתרי עשר בפני עצמו יש להוסיף 11.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 16, 2020 1:00 am
על ידי לבנון
גלאגוזים כתב:ג"א הבנתי כך, אך זו טעות.
עזרא ונחמיה לא רלוונטים לחידה, וכדי לחשב כל ספר מתרי עשר בפני עצמו יש להוסיף 11.

מדוע להוסיף רק 11? השם הכולל תרי עשר, אינו מכלל התרי עשר

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 16, 2020 10:27 am
על ידי יאיר
אבל הוא בכ"ד אז תעשה 23+12 או 24+11

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 16, 2020 10:59 am
על ידי לבנון
יאיר כתב:אבל הוא בכ"ד אז תעשה 23+12 או 24+11

השואל לא ביקש למנות את מספר ספרי הקודש, אלא למצוא פסוק שיש בו כו"כ שמות של ספרים, ולצורך זה כל שם של ספר כשר כמענה לחידתו.
ובמנין זה מנה 37 שמות של ספרים, ואלו הם:
1. בראשית. 2. שמות. 3. ויקרא. 4. במדבר. 5. דברים 6. יהושע. 7. שופטים. 8. שמואל. 9. מלכים. 10. ישעיה. 11. ירמיה. 12. יחזקאל. 13. תרי עשר. 14. הושע. 15. יואל. 16. עמוס. 17. עובדיה. 18. יונה. 19. מיכה. 20. נחום. 21. חבקוק. 22. צפניה 23. חגי. 24. זכריה. 25. מלאכי. 26. רות. 27. קהלת. 28. שיר השירים. 29. איכה. 30. אסתר. 31. איוב. 32. משלי. 33. תהלים. 34. דניאל. 35/36. עזרא / נחמיה. 37. דברי הימים

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' יוני 28, 2020 2:49 pm
על ידי חגי פאהן
לבנון כתב:
יאיר כתב:אבל הוא בכ"ד אז תעשה 23+12 או 24+11

השואל לא ביקש למנות את מספר ספרי הקודש, אלא למצוא פסוק שיש בו כו"כ שמות של ספרים, ולצורך זה כל שם של ספר כשר כמענה לחידתו.
ובמנין זה מנה 37 שמות של ספרים, ואלו הם:
1. בראשית. 2. שמות. 3. ויקרא. 4. במדבר. 5. דברים 6. יהושע. 7. שופטים. 8. שמואל. 9. מלכים. 10. ישעיה. 11. ירמיה. 12. יחזקאל. 13. תרי עשר. 14. הושע. 15. יואל. 16. עמוס. 17. עובדיה. 18. יונה. 19. מיכה. 20. נחום. 21. חבקוק. 22. צפניה 23. חגי. 24. זכריה. 25. מלאכי. 26. רות. 27. קהלת. 28. שיר השירים. 29. איכה. 30. אסתר. 31. איוב. 32. משלי. 33. תהלים. 34. דניאל. 35/36. עזרא / נחמיה. 37. דברי הימים

לכך נתכוון מר אגוזים, שהינך חייב להסיר את מס' 13 מהרשימה, כי אם כבר הוספת את כל התרי עשר עצמם, כבר אין לו סיבה להישאר ברשימה. ואצ"ל שהשם "תרי עשר" לא יופיע בתנ"ך.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' יוני 28, 2020 6:45 pm
על ידי עזריאל ברגר
חגי פאהן כתב:
לבנון כתב:
יאיר כתב:אבל הוא בכ"ד אז תעשה 23+12 או 24+11

השואל לא ביקש למנות את מספר ספרי הקודש, אלא למצוא פסוק שיש בו כו"כ שמות של ספרים, ולצורך זה כל שם של ספר כשר כמענה לחידתו.
ובמנין זה מנה 37 שמות של ספרים, ואלו הם:
1. בראשית. 2. שמות. 3. ויקרא. 4. במדבר. 5. דברים 6. יהושע. 7. שופטים. 8. שמואל. 9. מלכים. 10. ישעיה. 11. ירמיה. 12. יחזקאל. 13. תרי עשר. 14. הושע. 15. יואל. 16. עמוס. 17. עובדיה. 18. יונה. 19. מיכה. 20. נחום. 21. חבקוק. 22. צפניה 23. חגי. 24. זכריה. 25. מלאכי. 26. רות. 27. קהלת. 28. שיר השירים. 29. איכה. 30. אסתר. 31. איוב. 32. משלי. 33. תהלים. 34. דניאל. 35/36. עזרא / נחמיה. 37. דברי הימים

לכך נתכוון מר אגוזים, שהינך חייב להסיר את מס' 13 מהרשימה, כי אם כבר הוספת את כל התרי עשר עצמם, כבר אין לו סיבה להישאר ברשימה. ואצ"ל שהשם "תרי עשר" לא יופיע בתנ"ך.

לא אמרתי שיש 37 ספרים אלא 37 שמות של ספרים.
והגע בעצמך: אם מישהו נשבע שבמשפט מסוים יש שם של ספר מספרי התנ"ך, ובאותו משפט יש אחד מ37 שמות הספרים הנ"ל - שבועתו היא שבועת אמת. ותו לא מידי.

אמנם אם רוצים להרחיב - אפשר לומר שיש יותר מ37 שמות, כי יש כינויים נוספים כגון "ספר הישר" שי"א שהוא כינוי לחומש בראשית, או "תורת כהנים", "חומש הפקודים" וכיו"ב, אך השמות המקובלים בד"כ בעם ישראל - שלושים ושבעה הם.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 30, 2020 9:43 pm
על ידי תלמיד-חכמים
א. היכן הרש"י הקצר ביותר בש"ס?

ב. היכן מצינו "מונופול" בחז"ל?

ג. היכן מצינו "פוליטיקאים" בחז"ל?

ד. היכן מצינו איש שנקרא בשם שמשמעותו "חגב"?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 30, 2020 9:58 pm
על ידי .השוחט
ד. עליו ועל בנו חרבה ירושלים...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 30, 2020 10:17 pm
על ידי לבי במערב
ג. תרומות פ"ב סומ"ה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 01, 2020 12:30 am
על ידי לבנון
תלמיד-חכמים כתב:ב. היכן מצינו "מונופול" בחז"ל?

דמאי ה ד

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 01, 2020 12:46 am
על ידי גל של אגוזים
באיזה לאו מן התורה אין המומר מצווה?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 01, 2020 1:51 am
על ידי עזריאל ברגר
גל של אגוזים כתב:באיזה לאו מן התורה אין המומר מצווה?

ריבית.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 01, 2020 9:29 am
על ידי תלמיד-חכמים
אכן, מצאתם חידתי...

ומה לגבי שאלה א?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 01, 2020 10:37 am
על ידי .השוחט
אולי לגבי שאלה א' פחות סומכים על הדיוק של השואל...

כלומר כנראה יש הרבה רש"י של מילה אחת.
אז סופרים אותיות, או את הגימטריה של המילה?
ואם יש רש"י שאומר רק אות אחת, אולי יש יותר מאחד כזה?
ותמיד לא ברור בכלל, כידוע, מה ד"ה ומה הפירוש. וכן הלאה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 01, 2020 3:13 pm
על ידי גל של אגוזים
עזריאל ברגר כתב:
גל של אגוזים כתב:באיזה לאו מן התורה אין המומר מצווה?

ריבית.


גם המומר מצווה שלא להלוות בריבית [וע"כ אסור משום לפ"ע ללוות ממנו בריבית].

אולם מותר לו ללוות בריבית כיון שמותר להלוות לו בריבית, (יו"ד סי' קנ"ט ס"ב).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 01, 2020 8:44 pm
על ידי תלמיד-חכמים
.השוחט כתב:אולי לגבי שאלה א' פחות סומכים על הדיוק של השואל...

כלומר כנראה יש הרבה רש"י של מילה אחת.
אז סופרים אותיות, או את הגימטריה של המילה?
ואם יש רש"י שאומר רק אות אחת, אולי יש יותר מאחד כזה?
ותמיד לא ברור בכלל, כידוע, מה ד"ה ומה הפירוש. וכן הלאה.


הרש"י הוא של אות אחת (הפירוש). הד"ה הוא ב' אותיות.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 02, 2020 2:41 pm
על ידי עזריאל ברגר
הרב לב טוב כתב:
בגולה כתב:
קונה הכל כתב:שמעתי סיפור שמסתמא לא היה, ואולי כן:

יהודי שאל את מרן הגרח"ק כמה פעמים נכתב 'משה' בתורה.
השיב לו: 615 פעמים

הלך היהודי לביתו, פתח את מחשבו, פתח את די. בי. עס. חיפש ומצא 616 פעמים.

שב היהודי 'להתלונן' אצל הגרח"ק ולהעמידו על 'טעותו'.

אמר לו הגרח"ק: אני צדקתי. כתוב רק 615. מה שמצאת 616 זה 'מהיות משה' (שמות יב, ד)...

הסיפור כמו שהוא הוא בוודאי לא נכון שתיבת 'משה' חוץ מהנ"ל יש גם: 'כל בעל משה ידו' בפרשת ראה, ולכן עוד אחד חוץ מכך בוודאי שיש להוסיף.
ובסך הכל השם משה יש 647 ועם שתי הנ"ל יש 649.
דוק ותשכח

לפי איך ששמעתי את הסיפור יש 345 פעמים משה(רבנו) כמנין משה + 2.

אשכול המוקדש כולו לנושא זה - viewtopic.php?f=17&t=25637

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 02, 2020 3:37 pm
על ידי יאיר
תלמיד-חכמים כתב:
.השוחט כתב:אולי לגבי שאלה א' פחות סומכים על הדיוק של השואל...

כלומר כנראה יש הרבה רש"י של מילה אחת.
אז סופרים אותיות, או את הגימטריה של המילה?
ואם יש רש"י שאומר רק אות אחת, אולי יש יותר מאחד כזה?
ותמיד לא ברור בכלל, כידוע, מה ד"ה ומה הפירוש. וכן הלאה.


הרש"י הוא של אות אחת (הפירוש). הד"ה הוא ב' אותיות.

מה התשובה?
של ל

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 02, 2020 3:54 pm
על ידי תלמיד-חכמים
רמז: במסכת יבמות.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יולי 02, 2020 8:41 pm
על ידי .השוחט
מן הסתם במאגר של רש"י אפשר לעשות חיפוש על כל אות, עד שימצא.

בכל אופן, אם עומד להישבר ולגלות, אולי קודם יגלה רק מה האות. יתכן שיהא קל יותר למצוא ולנחש.
[נניח אם זה ג', יש לשער שכתוב - בית דין. ג': ועל דרך זו].