עמוד 9 מתוך 19

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 10, 2016 10:56 am
על ידי שבט מוסר
אבא יודן כתב:
בוצינא כתב:האם יש לכך מקור שהצפרדע הראשונה שהוציאה נחלים אכן היתה יותר גדולה מכל האחרות?

כ"ה בפירוש הרוקח בדף לט ו-מד. אחד ויחיד בזה


דבר חידוש עצום כתב מהר"א הכהן בספרו המופלא מגלה צפונות בפרשת וארא
מגלה צפונות.JPG
מגלה צפונות.JPG (47.43 KiB) נצפה 12301 פעמים

Re: מסורת הגננות

פורסם: ש' ינואר 30, 2016 8:06 pm
על ידי נשר
האם יש מקור למש"כ גננת אחת, שבשעת מעמד הר סיני עמדו בצד אחד הגברים, אבות ובנים, ובצד שני נשים, אמהות ובנות. משום צניעות?

Re: מסורת הגננות

פורסם: ש' ינואר 30, 2016 8:16 pm
על ידי מה שנכון נכון
נשר כתב:האם יש מקור למש"כ גננת אחת, שבשעת מעמד הר סיני עמדו בצד אחד הגברים, אבות ובנים, ובצד שני נשים, אמהות ובנות. משום צניעות?

פרקי דר"א פרק מא. [פרק מ במהד' היגר]. וע"ש ברד"ל.

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 31, 2016 3:10 pm
על ידי טוב לי
אזכור ולא אשכח את הכלימה והחרדה שאחזוני בו זמנית,
שעה שבתי שבה מן הגן ביום שישי של פרשת שמות ובידה...
נקניקיה עטופה בבצק עלים..
"משה בתיבה"!!!
חידודין חידודין אוחזים בי עתה כשאני נזכר בחזיון זה.

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 31, 2016 3:24 pm
על ידי עזריאל ברגר
טוב לי כתב:אזכור ולא אשכח את הכלימה והחרדה שאחזוני בו זמנית,
שעה שבתי שבה מן הגן ביום שישי של פרשת שמות ובידה...
נקניקיה עטופה בבצק עלים..
"משה בתיבה"!!!
חידודין חידודין אוחזים בי עתה כשאני נזכר בחזיון זה.

זהו הכינוי העממי של המאכל הזה.
לא יודע על מה הכלימה והחרדה והחידודים...
משה בתיבה הוא מאכל, המזוהה בעיקר כארוחת ילדים המורכב מנקניקיות עטופות בבצק עלים .... בעברית הוא מכונה "משה בתיבה", שם שמקורו בספרה של רות סירקיס "ילדים מבשלים" (1975).

את השם טבעה ב-1972 בתה בת ה-8 של סירקיס, נורית, שבמהלך שהותה של המשפחה בארצות הברית למדה בבית ספר יהודי דתי. "יום אחד חזרה הביתה לאחר הלימודים וראתה את אמא שלה מכינה נקניקייה עטופה בבצק עלים, ואז אמרה לה: 'אמא, מה שאת עושה מזכיר לי מה שלמדנו היום בבית הספר על משה בתיבה'".
(מתוך ויקיפדיה העברית ערך משה בתיבה)

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 31, 2016 3:31 pm
על ידי לעומקו של דבר
והנה כינוי זה של הגב' סירקיס מעורר בחילה - זאת בלי קשר לטעמו של נקניק סויה העטוף בשומן טרנס

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 31, 2016 4:12 pm
על ידי עזריאל ברגר
לעומקו של דבר כתב:והנה כינוי זה של הגב' סירקיס מעורר בחילה - זאת בלי קשר לטעמו של נקניק סויה העטוף בשומן טרנס

כנראה הורגלתי בכינוי זה מילדותי, ולכן אינני נבחל ממנו, וכמארז"ל (פ"א דשבת) "אין שוטה נפגע ... אין בשר המת מרגיש באיזמל"...

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 31, 2016 4:59 pm
על ידי לייטנר
אינו שונה מהותית מ'מושית השבע' = 'פרת משה רבנו'.

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 31, 2016 5:01 pm
על ידי עזריאל ברגר
לייטנר כתב:אינו שונה מהותית מ'מושית השבע' = 'פרת משה רבנו'.

אין שינוי מהותי בין הרוק שבתוך הפה של האדם, לבין הרוק לאחר שיצא ממנו, ואעפ"כ מזה נגעלים ומזה לא (המשל מיוחס כמדומני לרס"ג בהקשר שונה).
הכל ענין של רגישות, שהיא שונה מאדם לאדם לפי הענין.
ומסתמא יש כאלו שיזדעזעו גם מפרת משה רבינו...

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 31, 2016 5:02 pm
על ידי לעומקו של דבר
לייטנר כתב:אינו שונה מהותית מ'מושית השבע' = 'פרת משה רבנו'.

יכול להיות, ודון מינה
(מצד שני לפחות מצהירים שזו הפרה השייכת לו ולא הוא גופו...)

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 31, 2016 6:16 pm
על ידי לייטנר
לעומקו של דבר כתב:
לייטנר כתב:אינו שונה מהותית מ'מושית השבע' = 'פרת משה רבנו'.

יכול להיות, ודון מינה
(מצד שני לפחות מצהירים שזו הפרה השייכת לו ולא הוא גופו...)


היודע מקורו של שם זה בהשוואת עבד לרבו, וד"ל...

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 31, 2016 6:31 pm
על ידי ערער בערבה
מה שנכון נכון כתב:
נשר כתב:האם יש מקור למש"כ גננת אחת, שבשעת מעמד הר סיני עמדו בצד אחד הגברים, אבות ובנים, ובצד שני נשים, אמהות ובנות. משום צניעות?

פרקי דר"א פרק מא. [פרק מ במהד' היגר]. וע"ש ברד"ל.


[והוא גם מקור מפורש יחיד לכך שהנשים בכלל היו בקבה"ת, ראה כאן:
viewtopic.php?f=17&t=8237#p73498
ואף זה רק לפי' הרד"ל ואולי יל"פ באו"א.]

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 31, 2016 10:59 pm
על ידי יעקב כהן
השבת שמעתי מביתי בת הארבע פרוש חדש בעשרת הדברות, לא תרצח הינו לא לצעוק... לא לצרוח.
הגננת פשוט לא הסבירה מה זה לא תרצח, אז הילדה הסיקה לבד...

(משנ"נ רק שלא תמצא גם לזה "מקור"...)

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 31, 2016 11:09 pm
על ידי לייטנר
יעקב כהן כתב:השבת שמעתי מביתי בת הארבע פרוש חדש בעשרת הדברות, לא תרצח הינו לא לצעוק... לא לצרוח.
הגננת פשוט לא הסבירה מה זה לא תרצח, אז הילדה הסיקה לבד...

באותו אופן, שמעתי פעם מילד ש'לא תנאף' הוא איסור לכעוס.

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ינואר 31, 2016 11:32 pm
על ידי יתר10
יעקב כהן כתב:השבת שמעתי מביתי בת הארבע פרוש חדש בעשרת הדברות, לא תרצח הינו לא לצעוק... לא לצרוח.
הגננת פשוט לא הסבירה מה זה לא תרצח, אז הילדה הסיקה לבד...

לא תצרח

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' פברואר 01, 2016 12:11 am
על ידי מה שנכון נכון
לייטנר כתב:באותו אופן, שמעתי פעם מילד ש'לא תנאף' הוא איסור לכעוס.

קרוב לזה: לא תביא חרון אף.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' פברואר 01, 2016 9:42 am
על ידי טוב לי
עזריאל ברגר כתב:
טוב לי כתב:אזכור ולא אשכח את הכלימה והחרדה שאחזוני בו זמנית,
שעה שבתי שבה מן הגן ביום שישי של פרשת שמות ובידה...
נקניקיה עטופה בבצק עלים..
"משה בתיבה"!!!
חידודין חידודין אוחזים בי עתה כשאני נזכר בחזיון זה.

זהו הכינוי העממי של המאכל הזה.
לא יודע על מה הכלימה והחרדה והחידודים...



גם אם הגננת רגילה לכנות את המאכל הזה בכינוי הכל כך טפשי, והמעורר בחילה כאמור לעיל.
מ"מ לקשר את זה באופן ישיר לפרשת שמות, ולסיפור התורה,
כך שזו תהיה האסוציאציה של הבנות הפעוטות ממשה רבנו,
הוא דבר שבהחלט מעלה חידודין.

נכתב למען מי שלא הבין, ואמנם כבר אמר החכם מי שמבין מבין, ומי שלא מבין לא יועיל...

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' פברואר 01, 2016 2:02 pm
על ידי טוב לי
פגשתי בידידי שהוא מלמד תשב"ר ותיק ומוכשר מאד בציור, ובידו תכריך ציוריו על פרשות השבוע,
בעלעולי כה וכה ראיתי בפרשת תולדות
והנה מי שאמור להיות יעקב אבינו מאכיל את עשו מנזיד העדשים... בכף...
מיד נזעקתי: הרי עשו אמר "הלעיטני נא", ובכל ציורי הגן רואים את יעקב מלעיט את עשו ישירות מהסיר?
ענה הוא לעומתי: והיכן כתוב שיעקב נענה לו בזה? פתח פסוק ותראה את הכתוב:
"ויעקב נתן לעשו לחם ונזיד עדשים" ולא נאמר: "ויעקב הלעיט לעשו".
ונשתתקתי.

ואז סיפר הוא לי שביום מן הימים זכה להכניס את תכריך ציוריו הזה לעיני מרן הגרי"ש,
[בעקבות ידידותו עם אחד מנכדי מרן]
לפי עדותו מרן דפדף בין הציורים בענין רב,
ומשהגיע לציור הזה הפנה נכדו הנ"ל את תשומת לבו לשינוי הזה,
ומשהצייר הסביר את הענין כאמור לעיל,
נענה מרן ואמר:
"פשוט אזיי!!"

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' פברואר 01, 2016 2:10 pm
על ידי א צענטער
טוב לי כתב:
עזריאל ברגר כתב:
טוב לי כתב:אזכור ולא אשכח את הכלימה והחרדה שאחזוני בו זמנית,
שעה שבתי שבה מן הגן ביום שישי של פרשת שמות ובידה...
נקניקיה עטופה בבצק עלים..
"משה בתיבה"!!!
חידודין חידודין אוחזים בי עתה כשאני נזכר בחזיון זה.

זהו הכינוי העממי של המאכל הזה.
לא יודע על מה הכלימה והחרדה והחידודים...



גם אם הגננת רגילה לכנות את המאכל הזה בכינוי הכל כך טפשי, והמעורר בחילה כאמור לעיל.
מ"מ לקשר את זה באופן ישיר לפרשת שמות, ולסיפור התורה,
כך שזו תהיה האסוציאציה של הבנות הפעוטות ממשה רבנו,
הוא דבר שבהחלט מעלה חידודין.

נכתב למען מי שלא הבין, ואמנם כבר אמר החכם מי שמבין מבין, ומי שלא מבין לא יועיל...

והבת שלי הגיעה בחודש אדר עם מאכל שמכונה משם המעורר בחילה אוזן המן

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' פברואר 01, 2016 3:50 pm
על ידי שברי לוחות
טוב לי כתב:פגשתי בידידי שהוא מלמד תשב"ר ותיק ומוכשר מאד בציור, ובידו תכריך ציוריו על פרשות השבוע,
בעלעולי כה וכה ראיתי בפרשת תולדות
והנה מי שאמור להיות יעקב אבינו מאכיל את עשו מנזיד העדשים... בכף...
מיד נזעקתי: הרי עשו אמר "הלעיטני נא", ובכל ציורי הגן רואים את יעקב מלעיט את עשו ישירות מהסיר?
ענה הוא לעומתי: והיכן כתוב שיעקב נענה לו בזה? פתח פסוק ותראה את הכתוב:
"ויעקב נתן לעשו לחם ונזיד עדשים" ולא נאמר: "ויעקב הלעיט לעשו".
ונשתתקתי.

ואז סיפר הוא לי שביום מן הימים זכה להכניס את תכריך ציוריו הזה לעיני מרן הגרי"ש,
[בעקבות ידידותו עם אחד מנכדי מרן]
לפי עדותו מרן דפדף בין הציורים בענין רב,
ומשהגיע לציור הזה הפנה נכדו הנ"ל את תשומת לבו לשינוי הזה,
ומשהצייר הסביר את הענין כאמור לעיל,
נענה מרן ואמר:
"פשוט אזיי!!"

אם כבר היה לו לצייר שנתן לו ולא שהאכילו בכף
עיין חתם סופר על הפסוק

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' פברואר 01, 2016 6:29 pm
על ידי לעומקו של דבר
א צענטער כתב:והבת שלי הגיעה בחודש אדר עם מאכל שמכונה משם המעורר בחילה אוזן המן

איכשהו על כבודו של המן פחות אכפת לי, משום מה

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' פברואר 01, 2016 6:33 pm
על ידי עזריאל ברגר
לעומקו של דבר כתב:
א צענטער כתב:והבת שלי הגיעה בחודש אדר עם מאכל שמכונה משם המעורר בחילה אוזן המן

איכשהו על כבודו של המן פחות אכפת לי, משום מה

תיזהר שלא יאשימו אותך בגזענות...

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' פברואר 01, 2016 8:55 pm
על ידי א צענטער
לעומקו של דבר כתב:
א צענטער כתב:והבת שלי הגיעה בחודש אדר עם מאכל שמכונה משם המעורר בחילה אוזן המן

איכשהו על כבודו של המן פחות אכפת לי, משום מה

לא ידעתי שאתה חושב שמשה רבינו נעלב

חשבתי שמגעיל אותך הרעיון שאוכלים את משה רבינו

אז אותי יותר מגעיל שהילדים הטהורים אוכלים את המן הרשע

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' פברואר 01, 2016 10:50 pm
על ידי משה ששון
צונאמי כתב:
אוצר החכמה כתב:
עם הסיפור הזה חזר הבן שלי מהחיידר,
והילדה מבית הספר.
וזה נקרא "שיעור פרשת שבוע"...


המורה בבית יעקב אצלכם היא אשתו של הרעבע בחיידר?

:)
כנראה שניהם שאבו מ"אוצר מדרשי הגננות" כלשהו.

כמדומה שנמצא הסיפור על נמרוד אצל אברהם אבינו בתוכנת אוצר החכמה

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' פברואר 01, 2016 10:58 pm
על ידי משה ששון
ירח מלא כתב:בקשר לעיזים והזאבים-דובים של רבי חנינא בן דוסא, יצויין כי המהרש"א מוכיח מכמה ראיות שצריך למחוק מהגמרא את תחילת הסיפור שההלך שכח תרנגולים אותם מכר רבי חנינא בעד העיזים.

כמדומה שזה מופיע בפירוש רבי דוד הנגיד על אבות

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 7:53 pm
על ידי ארזי ביתר
א צענטער כתב:חשבתי שמגעיל אותך הרעיון שאוכלים את משה רבינו

אז אותי יותר מגעיל שהילדים הטהורים אוכלים את המן הרשע

שאוכלים את משה רבינו זה מזעזע משום שזה זלזול מחפיר. שאוכלים את המן הרשע, זה מגעיל. וההבדל ברור.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 8:26 pm
על ידי עזריאל ברגר
ארזי ביתר כתב:
א צענטער כתב:חשבתי שמגעיל אותך הרעיון שאוכלים את משה רבינו

אז אותי יותר מגעיל שהילדים הטהורים אוכלים את המן הרשע

שאוכלים את משה רבינו זה מזעזע משום שזה זלזול מחפיר. שאוכלים את המן הרשע, זה מגעיל. וההבדל ברור.

צריך להזמין לכאן גננת שתפסיק את הויכוח ה"חכם" הזה....

Re: מסורת הגננות

פורסם: ש' מרץ 26, 2016 10:55 pm
על ידי יאיר1
שיף כתב:
ירח מלא כתב:הקרן של ושתי הכוונה זנב? מהיכי תיתי. הילדים שרים קרן על הראש.

לא.
הכוונה בחז"ל שעשה לה זנב היינו אבר מיותר ופירשו רבותינו הקדמונים שזה היה על הראש כעין קרן.


ועיין כאן, ותראה שדווקא בזה הגננות צדקו יותר מהחכמים הצעירים

viewtopic.php?f=26&t=12314&p=269945#p269945

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' יוני 19, 2016 11:30 am
על ידי פי האתון
הכהן כתב:הכהן הגדול היה מדליק את המנורה


השבוע היתה לזה הוספה, משהו כמו:
"התרגשות גדולה אחזה וכו', בעת שהכהן הגדול היה מדליק בכל לילה את המנורה"

א. הדלקה כשרה בכהן הדיוט, ואפי' בזר.
ב. זמן הדלקת המנורה הוא 'בין הערביים' דהיינו קצת אחר חצות אבל לא בלילה.
"ובדיעבד אם הדליק הנרות אחר חצות אפי' קודם זריקת דם התמיד כשר" (לשון החפץ חיים בלקוטי הלכות מסכת תמיד פ"ג תורת הקדשים אות פ.)
(ואולי הסתמכה הגננת תליט"א על התוס' במנחות [ואולי יש גם אבן עזרא כזה] שזמן ההדלקה הוא בלילה).

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' יוני 19, 2016 12:37 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
נו נו.

א. לרוב הראשונים אסור לזר להדליק, רק אין חיוב מיתה. דעת הרמב"ם היא יחידאית.

ב. הדלקת המנורה היא הפעולה האחרונה ביום, כי אין לך דבר שכשר מערב עד בוקר אלא הדלקת המנורה בלבד. ברור שלא היו מדליקים קצת אחרי חצות, כאשר את סיום הקרבת התמיד עשו כמעט ארבע שעות אחרי חצות.

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' יוני 19, 2016 2:57 pm
על ידי הרוצה להחכים
אברך אחד הרצה באזני במהלך השבת העעל"ט פירוש על דברי רש"י "להגיד שבחו של אהרן שלא שינה" שלמרות שהקטורת מעשרת ואהרן היה חפץ להקטיר את הקטורת כדי להעשיר, מ"מ לא שינה והדליק את המנורה בכל לילה כפי משנצטווה "שאתה עומד ומדליק את הנרות".
כמדומני בשם "בנין דוד-אוהעל".
וא"כ בדורו של אהרן כן הדליק רק הכהן גדול את המנורה בכל לילה ולילה. [לחידודא בעלמא].

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' יוני 19, 2016 3:05 pm
על ידי שש ושמח
ז"ל הרמב"ן על אתר:
וטעם ויעש כן אהרן - לומר שהוא היה המדליק אותן כל ימיו, ואע"פ שהמצוה כשרה בבניו כמו שנאמר (שמות כז כא) יערוך אותו אהרן ובניו, אבל היה הוא מזדרז במצוה הגדולה הזאת הרומזת לדבר עליון וסוד נשגב. ואולי נרמז לו זה מפסוק (ויקרא כד ג) מחוץ לפרכת העדת יערוך אותו אהרן מערב עד בקר, כי בו בחר השם בימיו.


האם יש מקור שבכל הדורות לא היה הכה"ג נוהג להדליק בעצמו בערב?

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' יוני 20, 2016 5:47 pm
על ידי פי האתון
אפרקסתא דעניא כתב:נו נו.

א. לרוב הראשונים אסור לזר להדליק, רק אין חיוב מיתה. דעת הרמב"ם היא יחידאית.
ב. הדלקת המנורה היא הפעולה האחרונה ביום, כי אין לך דבר שכשר מערב עד בוקר אלא הדלקת המנורה בלבד. ברור שלא היו מדליקים קצת אחרי חצות, כאשר את סיום הקרבת התמיד עשו כמעט ארבע שעות אחרי חצות.


א. להדיוט לית מאן דפליג שמותר להדליק כך שההדלקה לא מחייבת כה"ג.
ב. כנ"ל, ההדלקה עכ"פ לא היתה בלילה.
וכעת מצאתי את המקורות למה שכתבתי לעיל שיש ראשונים שס"ל שההדלקה היתה בלילה:

א) בתוס' מנחות פט. (ד"ה אין) וכן באב"ע (שמות י"ב ו'), משמע שהיו מדליקין בלילה ולא קודם.
ב) וכן משמע ברבנו גרשום במנחות פט. שכתב "אין לך עבודה כשרה מערב עד בקר ולא ביום אלא זו" וכן ברבנו הלל בפי' לתור"כ פרשת אמור פרשתא יג "קא אתא לאשמועינן דלא מתכשרא עבודה בלילה כלל חוץ מהדלקת ז' נרות בלבד".

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' יוני 21, 2016 2:04 pm
על ידי פי האתון
אפרקסתא דעניא כתב:נו נו.

א. לרוב הראשונים אסור לזר להדליק, רק אין חיוב מיתה. דעת הרמב"ם היא יחידאית.



לא מדוייק.
להלן תמצית דעות הראשונים בזה:
להרמב"ם (פ"ט מביאת מקדש ה"ז) הדלקת הנרות כשרה בזר לכתחילה להראב"ד בהשגות שם רק בדיעבד (וא"כ להראב"ד זר פסול רק לכתחילה) להריטב"א (יומא כד: הביאו הכסף משנה) מה דאמרינן דהדלקה לאו עבודה הוא רק לענין חיוב מיתה אבל ההדלקה פסולה בזר דבעי כהן (וכן הבין באבהא"ז בדעת הריטב"א אמנם יעויין דבר אברהם סימן א' אות י"ג ד"ה והנראה) להריטב"א שם בשם הרב יתכן דזר חייב מיתה (יעויין שלמי יוסף יומא א' עמ' תק"ז)

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' יוני 21, 2016 2:35 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
פי האתון כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:נו נו.

א. לרוב הראשונים אסור לזר להדליק, רק אין חיוב מיתה. דעת הרמב"ם היא יחידאית.



לא מדוייק.
להלן תמצית דעות הראשונים בזה:
להרמב"ם (פ"ט מביאת מקדש ה"ז) הדלקת הנרות כשרה בזר לכתחילה להראב"ד בהשגות שם רק בדיעבד (וא"כ להראב"ד זר פסול רק לכתחילה) להריטב"א (יומא כד: הביאו הכסף משנה) מה דאמרינן דהדלקה לאו עבודה הוא רק לענין חיוב מיתה אבל ההדלקה פסולה בזר דבעי כהן (וכן הבין באבהא"ז בדעת הריטב"א אמנם יעויין דבר אברהם סימן א' אות י"ג ד"ה והנראה) להריטב"א שם בשם הרב יתכן דזר חייב מיתה (יעויין שלמי יוסף יומא א' עמ' תק"ז)


ובכן, להראב"ד אסור לזר להדליק, רק אין חיוב מיתה. להריטב"א אסור לזר להדליק (ופסול) רק אין חיוב מיתה. להריטב"א בשם הרא"ה אולי גם חייב מיתה.

להרמב"ם מותר לזר להדליק לכתחילה.

הרי לנו ש:

לרוב הראשונים אסור לזר להדליק, רק אין חיוב מיתה. דעת הרמב"ם היא יחידאית.


אז מה בדיוק לא מדויק במה שכתבתי?

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' יוני 21, 2016 10:52 pm
על ידי פרי יהושע
לצייר "דורון תפילה ומלחמה", עם איזה חרב בעוד שלא הייתה התכוונות אלא למלחמת מגננה ולא מתקפה, מעשר בהמה נותנים לכהן, מהסוכה חייבים לראות כוכבים. מגע אש בברכות אולי נזכר באיזה אחרון אבל גם הוא טעות למדי, כי עץ אינו קודם לאדמה רק לדעת בה"ג ולא חוששים לכך רק במקום שאין סיבה אחרת של עדיפות.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' יוני 21, 2016 10:54 pm
על ידי אוצר החכמה
צייר "דורון תפילה ומלחמה", עם איזה חרב בעוד שלא הייתה התכוונות אלא למלחמת מגננה ולא מתקפה,


באיזה כלי עושים מלחמת מיגננה? במזלג?

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' יוני 21, 2016 11:38 pm
על ידי עזריאל ברגר
פרי יהושע כתב:מעשר בהמה נותנים לכהן.

בהשגחה פרטית - היום שמעתי בשיעור (מוקלט) של הרב חיים סבתו שיש דעה (כמדומני רס"ג) שמעשר בהמה נאכל לכהנים (אולי חלק ממנו?).

אגב, הרמב"ם כותב שהפסוק "את דמם תזרוק" כולל בכור ומעשר. אם כך - לכאורה צ"ל שגם המשך הפסוק מדבר גם על מעשר, ושם נאמר "ובשרם יהיה לך" - לאהרן הכהן!

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' יוני 21, 2016 11:59 pm
על ידי הכהן
עזריאל ברגר כתב:
פרי יהושע כתב:מעשר בהמה נותנים לכהן.

בהשגחה פרטית - היום שמעתי בשיעור (מוקלט) של הרב חיים סבתו שיש דעה (כמדומני רס"ג) שמעשר בהמה נאכל לכהנים (אולי חלק ממנו?).

אגב, הרמב"ם כותב שהפסוק "את דמם תזרוק" כולל בכור ומעשר. אם כך - לכאורה צ"ל שגם המשך הפסוק מדבר גם על מעשר, ושם נאמר "ובשרם יהיה לך" - לאהרן הכהן!

ומה נעשה עם המשנה "הבכור נאכל לכהנים והמעשר לכל אדם"? והמעשר אינו מכ"ד מתנות כהונה.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' יוני 22, 2016 1:08 am
על ידי אראל
הרוצה להחכים כתב:אברך אחד הרצה באזני במהלך השבת העעל"ט פירוש על דברי רש"י "להגיד שבחו של אהרן שלא שינה" שלמרות שהקטורת מעשרת ואהרן היה חפץ להקטיר את הקטורת כדי להעשיר, מ"מ לא שינה והדליק את המנורה בכל לילה כפי משנצטווה "שאתה עומד ומדליק את הנרות".
כמדומני בשם "בנין דוד-אוהעל".
וא"כ בדורו של אהרן כן הדליק רק הכהן גדול את המנורה בכל לילה ולילה. [לחידודא בעלמא].

כמדומה שייחודו של אהרן היה בזה שהיה 'מדליק ומטיב' את הנרות [כך לשון רש"י], והטבת הנרות לכו"ע אינה כשרה רק בכהן ולא בזר
[ואגב, יש לבאר לשונו הזהב של רש"י הק', 'מדליק ומטיב' שהרי ההטבה היה קודם ההדלקה, וצ"ב]