עמוד 85 מתוך 120

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ספטמבר 21, 2020 9:13 pm
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:
עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:כידוע, בעולם הדמוקרטי מקובל לחלק את ההנהגה ל"שלשת הרשויות" (המחוקקת, השופטת, והמבצעת).
אבל אצלנו היהודים אין הבחנה כ"כ ברורה ביניהן, ובפרט יש פסוק שאומר שהקב"ה הוא בעצמו המחוקק, השופט, והמבצע.
מהו הפסוק?

רמז: אמרנו את הפסוק הזה בא' הימים האחרונים.

ישעיהו לג כב

אכן. בסליחות ער"ה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ספטמבר 22, 2020 8:32 am
על ידי חגי פאהן
משה אסקוט כתב:
אחד התלמידים כתב:חידה קשה מאד, שמיועדת רק למיטיבי לכת בנתיבי לה"ק (אלא"כ משתמשים בתוכנות מתוחכמות ורבות עוצמה כדוגמת sql):

כידוע: תנועה, היא ניקוד שאינו שווא ושאינו חטף.

קל למצוא בתנ"ך מילים (לא קרי וכתיב), בעלות אותו מספר אותיות, באופן שבאחת-המילים יש לפחות ארבע תנועות יותר משיש במילה האחרת. למשל: מצד אחד, מילה שבה תנועה יחידה, כגון: שְֹמאוֹל, קְראוֹת, מְראוֹן, לְמאוֹל; ומצד שנִי, מילה בעלת אותו מספר אותיות, שבה חמש תנועות, כגון: וּמֵעַמֶּךָ, וַיִּקָּחֶהָ, וַתִּקָּחֶהָ, וַתִּטָּעֶהָ, וַיִּשָּׂאֶהָ, וַיפָּסֵחַ, מִמַּצָּבֶךָ.

החידה היא: למצוא בתנ"ך מילים (לא קרי וכתיב), בעלות אותו מספר אותיות, באופן שבאחת-המילים יש רק שתי תנועות, בעוד שבמילה האחרת יש לפחות שש תנועות...

קשה מאד!!
(לכן הפותר הראשון יזכה בש"ס עוז והדר. סתאם. בוא נגיד: ייחשב לו הדבר "כאילו" זכה בש"ס עוז והדר).


בע"ה (ובעזרת הבסיס נתונים שעליו האתר http://www.basehasefer.com מבוסס), מצאתי דוגמא אחת של 7 אותיות ו 6 תנועות כנגד 49 תיבות בעלות גם 7 אותיות ורק 2 תנועות:

(ישעיהו נא:ז) שִׁמְעוּ אֵלַי יֹדְעֵי צֶדֶק עַם תּוֹרָתִי בְלִבָּם אַל תִּירְאוּ חֶרְפַּת אֱנוֹשׁ וּמִגִּדֻּפֹתָם אַל תֵּחָתּוּ

כנגד אלו:
בְּאוֹצְרוֹת, בְּגֶשְׁמְהוֹן, בְּיִזְרְעֶאל, בְּכַרְכְּמִישׁ, בְּמַחְלְקוֹת, בְּמַלְאֲכוּת, בְּמַסְמְרוֹת, בְּמוֹקְשִׁים, בְּתוֹכְחוֹת, בְיִזְרְעֶאל, בְמַסְמְרִים
הֲרִאישׁוֹן
וְאַשְׁקְלוֹן, וְאוֹצְרוֹת, וְיִזְרְעֶאל, וְיַחְסְנוּן, וְיוֹעֲצָיו, וְעַשְׁתְּרוֹת, וְרוֹגְנִים, וְרוֹזְנִים, וְשׁוֹעֲרִים, וְתִימְרוֹת, וְתִסְגְּדוּן
יְהוֹבְדוּן, יְהוֹדְעוּן
כְּאֶשְׁכְּלוֹת, כְּכַרְכְּמִישׁ, כְּמִשְׁפְּחוֹת, כְּמַדְקְרוֹת, כְּתִימְרוֹת, כְּתוֹעֲבוֹת
לְאַשְׁקְלוֹן, לְאוֹיְבִים, לְיִזְרְעֶאל, לְיוֹרְשִׁים, לְמִסְמְרוֹת, לְמִשְׁפְּחוֹת, לְמֶמְשְׁלוֹת, לְמַחְלְקוֹת, לְמוֹעֲדִים, לְשֻׁלְחֲנוֹת
מְהַקְרְבִין, מְהוֹדְעִין, מְסוֹבְלִין, מְעוֹנְנִים, מְשׁוֹטְטִים
נְפִישְׁסִים
צְפַרְדְּעִים
תְּהוֹדְעוּן

המשוררים הראשונים לא מחשיבים ו' החיבור שרוקה כתנועה אלא כשוא.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ספטמבר 23, 2020 11:22 pm
על ידי אחד התלמידים
חגי פאהן כתב:המשוררים הראשונים לא מחשיבים ו' החיבור שרוקה כתנועה אלא כשוא.


אבל חד החידה - ופותרה - סבירא להו, דעוף אשר שט כמו ברווז - מגעגע כמו ברווז - ונראה כמו ברווז, הוא ברווז.
לישנא אחרינא: סבירא להו, דנקודה שמוטלת בתוך ו' כמו נקודת שורוק - מחודדת כמו נקודת שורוק - ונראית כמו נקודת שורוק, היא נקודת שורוק.
כי המוחש לא יוכחש, ודוק.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' ספטמבר 24, 2020 9:30 am
על ידי חגי פאהן
אחד התלמידים כתב:
חגי פאהן כתב:המשוררים הראשונים לא מחשיבים ו' החיבור שרוקה כתנועה אלא כשוא.


אבל חד החידה - ופותרה - סבירא להו, דעוף אשר שט כמו ברווז - מגעגע כמו ברווז - ונראה כמו ברווז, הוא ברווז.
לישנא אחרינא: סבירא להו, דנקודה שמוטלת בתוך ו' כמו נקודת שורוק - מחודדת כמו נקודת שורוק - ונראית כמו נקודת שורוק, היא נקודת שורוק.
כי המוחש לא יוכחש, ודוק.

אם כן מה סברו האבן עזרא, ריה"ל, אבן גבירול, השבזי ועוד רבים?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ספטמבר 29, 2020 4:00 am
על ידי גל של אגוזים
היכ"ת שאתרוג אחד יהיה כשר דוקא בשנת השמיטה ויהיה פסול בשנה סתם (לא משום שנתייבש וכדו').

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ספטמבר 29, 2020 12:19 pm
על ידי עזריאל ברגר
גל של אגוזים כתב:היכ"ת שאתרוג אחד יהיה כשר דוקא בשנת השמיטה ויהיה פסול בשנה סתם (לא משום שנתייבש וכדו').

לא הופרשו ממנו תרומות ומעשרות

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ספטמבר 29, 2020 12:36 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
קשר במשניות יומא לענין עניית אמן

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ספטמבר 29, 2020 2:35 pm
על ידי גל של אגוזים
עזריאל ברגר כתב:
גל של אגוזים כתב:היכ"ת שאתרוג אחד יהיה כשר דוקא בשנת השמיטה ויהיה פסול בשנה סתם (לא משום שנתייבש וכדו').

לא הופרשו ממנו תרומות ומעשרות


טוב אבל לא לזה נתכוונתי. התכוונתי לחידוש מאחד מפוסקי זמננו שליט"א שלפי דבריו יוצא היכ"ת כנ"ל.

Re: אשכול אביעה חידות- הכ"ת שחייב רק ביום כיפור ולא בתוספת

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2020 12:46 pm
על ידי איש הגבעה
אם תוספת יום הכיפורים דאורייתא, היכי תמצי שאדם יהא חייב רק ביום הכיפורים ולא בתוספת?

באיזו מסכת

פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 4:45 pm
על ידי איתן נוי
באיזו מסכת במשניות שלנו נדפס פרק שלם על אף היותו ברייתא?

Re: באיזו מסכת

פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 4:48 pm
על ידי לבי במערב
כלאים פ"ד (מחלוקת, כמדומני). אבות פ"ו.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 4:57 pm
על ידי עזריאל ברגר
יוסף חיים אוהב ציון כתב:קשר במשניות יומא לענין עניית אמן

כלפי מה נסובים דבריך?

Re: אשכול אביעה חידות- הכ"ת שחייב רק ביום כיפור ולא בתוספת

פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 4:57 pm
על ידי עזריאל ברגר
איש הגבעה כתב:אם תוספת יום הכיפורים דאורייתא, היכי תמצי שאדם יהא חייב רק ביום הכיפורים ולא בתוספת?

ילמדנו רבינו?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 4:58 pm
על ידי עזריאל ברגר
גל של אגוזים כתב:היכ"ת שאתרוג אחד יהיה כשר דוקא בשנת השמיטה ויהיה פסול בשנה סתם (לא משום שנתייבש וכדו').

ילמדנו רבינו?

Re: באיזו מסכת

פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 4:59 pm
על ידי איתן נוי
לבי במערב כתב:כלאים פ"ד (מחלוקת, כמדומני). אבות פ"ו.

זו לא התשובה הנכונה.
ואגב: "שנו חכמים בלשון המשנה" זו לא ברייתא
תודה שהעברת לכאן, אך כיצד ידעו על מה להשיב?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 5:07 pm
על ידי לבי במערב
איתן נוי כתב:ואגב: "שנו חכמים בלשון המשנה" זו לא ברייתא
להיפך: זו עיקר הראי' כי ברייתא היא, שכן רק 'בלשון המשנה' נשנתה אך אינה חלק אינטגרלי הימנה.
עכ"פ, כ"כ רבותינו המפרשים, ובראשם רש"י ז"ל.

כפי שניתן לראות במוחש בדפיו הארוכים של האשכול דנן, אין חשש מאי־ידיעה על מה להשיב.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 5:21 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
עזריאל ברגר כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:קשר במשניות יומא לענין עניית אמן

כלפי מה נסובים דבריך?

יש מילה אחת במשניות שם שקשורה לעניית אמן.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 7:32 pm
על ידי עזריאל ברגר
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
עזריאל ברגר כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:קשר במשניות יומא לענין עניית אמן

כלפי מה נסובים דבריך?

יש מילה אחת במשניות שם שקשורה לעניית אמן.

אתה שואל? עונה? מגיב לאחת החידות?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 8:01 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
שואל

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 8:03 pm
על ידי עזריאל ברגר
כלומר שואל חידה:
איפה מצאנו קשר במשניות יומא לעניית אמן?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 8:07 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
בדיוק

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 8:09 pm
על ידי אור עולם
עזריאל ברגר כתב:כלומר שואל חידה:
איפה מצאנו קשר במשניות יומא לעניית אמן?

על השבועה שמשביעים את הכה"ג?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 8:12 pm
על ידי אור עולם
או סוגיית עניית ב"ה וב"ש

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 11:21 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
אור עולם כתב:או סוגיית עניית ב"ה וב"ש

דרכיות=עניית אמן.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 11:24 pm
על ידי בית צדיקים
שני מצוות שצריכים להיות מכוסים אך מגולים והעצה לזה הוא כלי זכוכית?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 13, 2020 9:21 am
על ידי עזריאל ברגר
בית צדיקים כתב:שני מצוות שצריכים להיות מכוסים אך מגולים והעצה לזה הוא כלי זכוכית?

מזוזה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 13, 2020 10:39 am
על ידי .השוחט
ברכת החמה...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 13, 2020 11:11 am
על ידי עזריאל ברגר
.השוחט כתב:ברכת החמה...

אין שום צורך בזכוכית בשביל ברכת החמה.
מרימים את העיניים לשמים לרגע קל, רואים את החמה, משפילים את העיניים חזרה אל נוסח הברכה, ומברכים.

Re: באיזו מסכת

פורסם: ג' אוקטובר 13, 2020 11:25 am
על ידי יש תקוה
איתן נוי כתב:
לבי במערב כתב:כלאים פ"ד (מחלוקת, כמדומני). אבות פ"ו.

זו לא התשובה הנכונה.
ואגב: "שנו חכמים בלשון המשנה" זו לא ברייתא
תודה שהעברת לכאן, אך כיצד ידעו על מה להשיב?


בכמה מקומות כתבו על פרק שישי דאבות הוא ברייתא דאבות,
ועמש"כ בענף עץ אבות (עמ' שפח) בשם מרן החיד"א בספר מראית העין רבינו הקדוש לא חיבר אלא חמישה פרקים וכו'. אמנם מכיון שתיקנו לקרוא מסכת זו בו' שבועות מפסח ועד שבועות, לכן חיברו הקדמונים פרק נוסף מתוך מאמרי חז"ל במעלת התורה הקדושה.
ולכן הקדימו "שנו חכמים בלשון המשנה ברוך שבחר בהם ובמשנתם" להודיע שאין הפרק הזה מעצם המסכת שחיבר רבינו הקדוש. אבל הוא ליקוט מחז"ל בלשון המשנה.
וע"ע שם.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 13, 2020 12:01 pm
על ידי .השוחט
עזריאל ברגר כתב:
.השוחט כתב:ברכת החמה...

אין שום צורך בזכוכית בשביל ברכת החמה.
מרימים את העיניים לשמים לרגע קל, רואים את החמה, משפילים את העיניים חזרה אל נוסח הברכה, ומברכים.



סוף סוף מישהו נותן הנחיות ברורות ומדוייקות...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 13, 2020 10:42 pm
על ידי יהודי רגיל
אימתי עושים הגבהה ס"ת - אך אין אומרים "וזאת התורה....."?

רמז: אינו שייך לספרדים שעושים הגבהה קודם הקריאה

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 13, 2020 11:28 pm
על ידי עזריאל ברגר
יהודי רגיל כתב:אימתי עושים הגבהה ס"ת - אך אין אומרים "וזאת התורה....."?

רמז: אינו שייך לספרדים שעושים הגבהה קודם הקריאה

ספר שנמצא בו פסול באמצע הקריאה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 13, 2020 11:29 pm
על ידי יהודי רגיל
עזריאל ברגר כתב:
יהודי רגיל כתב:אימתי עושים הגבהה ס"ת - אך אין אומרים "וזאת התורה....."?

רמז: אינו שייך לספרדים שעושים הגבהה קודם הקריאה

ספר שנמצא בו פסול באמצע הקריאה.

אכן.
פתחי תשובה יו"ד סי' רע"ט בשם שו"ת אדני פז
אגב, רציתי לראות הדברים בפנים ולא מצאתי שו"ת זה באוצר החכמה

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' אוקטובר 14, 2020 5:57 pm
על ידי גלאגוזים
יהודי רגיל כתב:
עזריאל ברגר כתב:
יהודי רגיל כתב:אימתי עושים הגבהה ס"ת - אך אין אומרים "וזאת התורה....."?

רמז: אינו שייך לספרדים שעושים הגבהה קודם הקריאה

ספר שנמצא בו פסול באמצע הקריאה.

אכן.
פתחי תשובה יו"ד סי' רע"ט בשם שו"ת אדני פז
אגב, רציתי לראות הדברים בפנים ולא מצאתי שו"ת זה באוצר החכמה

נמצא גם נמצא.
אמנם שם הספר אינו שו"ת אדני פז, אך חלקו השני הוא שו"ת.
הדברים נמצאים בחלק הראשון [ביאור על שו"ע או"ח] בעמ' 33 [לפי דפי האוצר] ד"ה קמ"ג מ"א סק"ג.
https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... &book=8466

Re: באיזו מסכת

פורסם: ה' אוקטובר 15, 2020 9:58 am
על ידי נוטר הכרמים
לבי במערב כתב:כלאים פ"ד (מחלוקת, כמדומני). אבות פ"ו.

ביכורים פרק אנדרוגינוס.

Re: באיזו מסכת

פורסם: ה' אוקטובר 15, 2020 10:16 am
על ידי לארץ ולדרים
נוטר הכרמים כתב:
לבי במערב כתב:כלאים פ"ד (מחלוקת, כמדומני). אבות פ"ו.

ביכורים פרק אנדרוגינוס.

מסתמא לזה התכוון הרב ליבי במערב והתבלבל בגלל שאנדורגינוס הוא מעין כלאים

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' אוקטובר 15, 2020 11:20 am
על ידי גל של אגוזים
היכן מצינו בחז"ל 'כאילו' שחשוב יותר מאילו עשה הדבר עצמו בפועל [ואין כוונתי לדרז"ל דכל העוסק בתורת עולה כאילו הקריב עולה]?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' אוקטובר 15, 2020 11:39 am
על ידי גל של אגוזים
עזריאל ברגר כתב:
גל של אגוזים כתב:היכ"ת שאתרוג אחד יהיה כשר דוקא בשנת השמיטה ויהיה פסול בשנה סתם (לא משום שנתייבש וכדו').
ילמדנו רבינו?


כבר הבהרתי לעיל שכוונתי לדבר מחודש מאחד מפוסקי זמננו שליט"א

הג"מ משה שטרנבוך שליט"א העלה בארוכה בספרו מועדים וזמנים ח"ו סי' ס"ב דבזמננו שמצויים לרוב אתרוגים עם פיטם מחמת הטיפול שעושין בעץ יש לחשוש דאתרוג בלי פיטם אע"ג דמעולם לא היה לו פיטם פסול כל שבעה משום הדר, ע"ש. ובריש קונ' תשוה"נ לסוכות [תשע"ג] השיב דאכן בשנת השמיטה שאין עובדים בעץ ואינו מצוי אתרוגי פיטם [בארה"ק] כשר ולית ביה חסרון הדר.

Re: באיזו מסכת

פורסם: ה' אוקטובר 15, 2020 11:43 am
על ידי לבי במערב
לארץ ולדרים כתב:מסתמא לזה התכוון הרב ליבי במערב והתבלבל בגלל שאנדורגינוס הוא מעין כלאים
אכן. ייש"כ!

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' אוקטובר 15, 2020 4:14 pm
על ידי אור עולם
היכן מצינו בחז"ל דבר הדומה למושג של "כלב נחייה"?