יבנה כתב:מהיכן היה לרדב"ז את הידיעה...?
האם אתה "מקשה" כעת על הרדב"ז? או שמא אתה רק מנסה לברר בכובד ראש, כתלמיד - היושב על הקרקע - והנושא ונותן (כמובן לא להלכה ולא למעשה) בדברי רבותיו הראשונים, אשר כידוע - אם הם כבני אדם - אז אנו וכו' ?
יבנה כתב:הידיעה המחודשת הזאת
האמנם "המחודשת" ? לשיטתך, בכל פעם שנמצא בבית יוסף כי - המקור הראשון של הלכה פלונית שבשו"ע - הוא בדברי ראשון פלוני, נצטרך לשאול - מהיכן הי' לאותו ראשון את הידיעה "המחודשת" הזאת, אבל הלא זה דבר שלא יעלה על הדעת. ודון מינה ואוקי באתרין.
יבנה כתב:והיכן ראית בדברי הרדב"ז שהוא טוען שדרש וחקר בעצמו את הנושא עד שקבע מחמת זאת שהם יהודים?
והיכן ראית בדברי רבי יהודה הנשיא, שהוא דרש וחקר בעצמו מהו זמן הקפת הלבנה את הארץ - עד שקבע מחמת זאת שהזמן הוא כ"ט ימים י"ב שעות תתר"פ חלקים?
והיכן ראית בדברי הרמב"ם, שהוא דרש וחקר בעצמו את ההיסטורי' - עד שקבע מחמת זאת שבימי אנוש טעו בני האדם טעות גדולה וכו' ?
והיכן ראית בדברי המשנ"ב, שהוא דרש וחקר בעצמו את המבטא ההיסטורי המקורי של לשון הקודש - עד שקבע מחמת זאת שמבטא הברת האות עי"ן יותר עמוק ממבטא הברת האות אל"ף?
למעשה, ברגע שנתחיל לבדוק (כשיטתך) בציציות של עדותם המקורית הראשונית של הפוסקים הגדולים - אשר מתוך מימיהם אנו שותים, אזי אין לדבר סוף.
יבנה כתב:הוא כנראה חזר על מה שאמרו בזמנו בשם אלדד הדני.
האמנם, ב"חזר על מה שאמרו בזמנו" וכו', אתה מתכוון ח"ו אל: "חזר [כמו תוכי] על מה שאמרו [החוקרים ההיסטוריונים] בזמנו" ? ישתקע הדבר לא ייאמר. ואם הראשונים כבני אדם, אז אנו וכו'. עדויות הראשונים, הם תמיד לנו כקילורין לעיניים, ולולי דבריהם בהלכה היקרים מפז (וכל שכן שלולי עדויותיהם כל שטרם הופרכו) - אז אבדנו בעוניינו - ולא היינו מוצאים את ידינו ואת רגלינו.
למה דווקא בדברי הרדב"ז דנת, ולא דנת בדברי רבי עקיבא? או בדברי משה רבינו? ואם ראשונים כבני אדם, אז אנו וכו'.
יבנה כתב:והבאתי כמה פוסקים שחלקו עליו. כגון ר' הרצוג הציץ אליעזר והאג"מ.
לא שמעתי טוב: מי הוא זה, ואיזה הוא, שלדעתך הגיע לדרגת הרדב"ז?
האמנם אוזני שמעה נכון, שאמרת הרמב"ם? אבל הרי הוא לא פסל את עדות הרדב"ז, אז מה פתאום היזכרת את הרמב"ם?
אז שמא לא שמעתי טוב, ובעצם אמרת ר' הרצוג הציץ אליעזר והאג"מ? ובכן הבה נניח שהם כתבו שמדובר - ממש ב"לא יהודים" - ולא רק ב"לא יהודים גמורים" (כפי שלמשל מופיע להדיא בדברי האג"מ), אבל עדין - הלא הפוסקים הנ"ל לא הגיעו לדרגת הרדב"ז, ואגב גם הם מודים בזה - כך שהם אינם צריכים את עדותי על דבר שעליו גם הם מודים.
אז אל איזה פוסקים התכוונת? אולי תגביר נא את קולך - כדי שאשמע טוב יותר את שמות הפוסקים שהיזכרת, כי קצת קשה לשמוע כאן - בגלל רעש הכביש הסואן, או שמא פשוט נחצה אותו - ונפנה אל שדה השיפון הסמוך - שם בטוח אשמע אותך טוב יותר.
אני חוזר ומבקש בכל לשון של בקשה: אנא ציין שם של פוסק, שלדעתך - הגיע לדרגת הרדב"ז - וחלק על הרדב"ז. כל עוד שאינך מצליח להראות לי שם כזה, אינך מצליח להניח את דעתי.
יבנה כתב:הרבנות הראשית קבעה אחרי דרישה וחקירה לפני כששים שנה שא"א לסמוך על הרדב"ז וצריכים גיור מספק.
כזכור, על כך הערתי שתי הערות:
א. האמנם לדעתך, בדיקת הרבנות הראשית שוקלת יותר מעדות הרדב"ז?
ב. שמתי לב שנזהרת להוסיף "לפני כשישים שנה", שהלא כעת כל חברי הרבנות הראשית - בלי יוצא מן הכלל - מסכימים עם דעת ר' עובדי'.
יבנה כתב:ור' עובדיה היה דעת יחיד בענין, ולא עשו כדעתו.
הכף האחת שבה נמצאת עדות הרדב"ז, מכריעה את הכף השני' שבה נמצאים כל אותם אחרונים חברי הרבנות הראשית שחשבו אחרת לפני שישים שנה. וכל שכן, אחרי שתכולת הכף השני' התחלפה בחברי הרבנות הראשית הנוכחיים שמסכימים עם דעת ר' עובדי' אשר כעת כבר איננה דעת יחיד.
יבנה כתב:עד שכעת בנו שינה את הנוהג בהחבא ועושה כדעת יחיד של אביו נגד כל הפוסקים.
א. האמנם "כל הפוסקים" ? האמנם כולל הרדב"ז (שדעתו מכריעה את דעת כל האחרונים)? והאמנם כולל ר' עובדי' ?
ב. האמנם "בהיחבא"? אבל הלא כדעתו סבורים היום כל חברי הרבנות הראשית, בלי יוצא מן הכלל. שלא להזכיר את דעת הרדב"ז - המכריעה את דעת כל אותם אחרונים שחשבו אחרת לפני שישים שנה.
יבנה כתב:והטעם שאתה מחשיב אותם כיהודים הוא מפני קביעתו של הרדב"ז שהם צאצאי שבט דן.
אני מתפלא עליך, שאתה מייחס לי דברים שלא אמרתי.
על בני אף קבוצה - מעולם לא כתבתי - שהם יהודים. רק כתבתי, כי הודעתי הראשונה שבאשכול דנה - לא באיתיופים (אשר כמובן מונים עשרות מיליונים וכמובן הנם נוצרים) - אלא בשבט דן ובקהילת ביתא ישראל (שנהגו בתענית אסתר עוד מלפני תקופת הגאונים שלא כפי שנטען בקישור שאליו הפנית אותנו מאוחר יותר).
ועוד הוספתי כל מיני זוטות (כגון על דעת הרדב"ז ועל דעת הרב עובדי' כו' ) , אבל מתוך כל אותם זוטות - אינך יכול להסיק מה היא דעתי הפרטית בסוגיא האנתרופולוגית/הגנטית וכו' (לאפוקי ההלכתית) של יהדותם של בני קבוצה פלונית. במסגרת של אותם זוטות, אני רק ציינתי מה היא דעתו של הרדב"ז אשר - מבחינה הלכתית - דעתו מכריעה כמובן את דעת כל מי שהתבטאו בסוגיא כמה מאות שנים אחריו, וגם ציינתי את דעת ר' עובדי' - שבמקרה פסק כדעת הרדב"ז.
אבל כל זה חלק מהזוטות, שכאמור אינם יכולים לרמז על דעתי הפרטית בסוגיא האנתרופולוגית/הגנטית וכו' (לאפוקי ההלכתית) של יהדותם של בני קבוצה פלונית.
לעומת אותם זוטות - עומדים עיקר דבריי - והם שניים: א. הודעתי הראשונה שבאשכול דנה, אך ורק בקהילת ביתא ישראל - אשר עליהם כתבתי שם - שהם נהגו בתענית אסתר; ב. הודעתי הראשונה שבאשכול לא דנה באיתיופים, ולכן טענתך שהאיתיופים אינם יהודים היא התפרצות לדלת פתוחה: אכן פשיטא שהאיתיופים (צאצאי כוש בן חם) - אינם יהודים - אלא הם (בימינו) נוצרים, ממש כמו שהאשכנזים (צאצאי אשכנז נכדו של יפת) - אינם יהודים - אלא הם (בימינו) נוצרים, כך שאין חידוש בטענתך שהאיתיופים אינם יהודים.
מאידך, כל שאר טענותיי אינן העיקר אלא הן כאמור זוטות.