מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי היא שיחתי » ג' אוגוסט 16, 2011 4:48 pm

לרגל ביה"ז יצא מביהמ"ד של הרב דינר דברי שיר עלון עם חידות לעסוק בהם בביה"ז

לדוג' כיצד על משפט אחד אפשר להתחייב מאה מלקות?

נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נאשער » ד' אוגוסט 17, 2011 1:51 am

א.רש"י כתב בפ' ויצא דבר אחר גרת"י בגימטריא תרי"ג,לרמז עם לבן גרתי ותרי"ג מצוות שמרתי..יש לחדד ולשאול,למה כתב רש"י גרת"י 'בגימטריא' תרי"ג, הרי גרת"י גם 'אותיות' תרי"ג???...
ב.העולם אומרים שלוט הרי היה שיכור ולכן קוראים לו לוט כי לוט ר"ת לוט וויל טרינקען...[לוט רוצה לשתות]..שמעתי מחדדים הרי היה יכול ליקראות 'טול' והר"ת היה טרינקען וויל לוט???...
ג.החוטף מצות כיסוי הדם מחבירו משלם לו עשרה זהובים עבור הברכה..ראיתי חידוד למה בפעם הראשונה שהלך לכסות הרי הפסידו גם הברכה שהחיינו ולמה א"כ איפוא אינו חייב לשלם לו עשרים זהובים גם עבור השהחיינו...

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שבטיישראל » ד' אוגוסט 17, 2011 2:15 am

נאשער כתב:א.רש"י כתב בפ' ויצא דבר אחר גרת"י בגימטריא תרי"ג,לרמז עם לבן גרתי ותרי"ג מצוות שמרתי..יש לחדד ולשאול,למה כתב רש"י גרת"י 'בגימטריא' תרי"ג, הרי גרת"י גם 'אותיות' תרי"ג???...
ב.העולם אומרים שלוט הרי היה שיכור ולכן קוראים לו לוט כי לוט ר"ת לוט וויל טרינקען...[לוט רוצה לשתות]..שמעתי מחדדים הרי היה יכול ליקראות 'טול' והר"ת היה טרינקען וויל לוט???...
ג.החוטף מצות כיסוי הדם מחבירו משלם לו עשרה זהובים עבור הברכה..ראיתי חידוד למה בפעם הראשונה שהלך לכסות הרי הפסידו גם הברכה שהחיינו ולמה א"כ איפוא אינו חייב לשלם לו עשרים זהובים גם עבור השהחיינו...


עכשיו כבר התחלת עם הפורים תורה'ס ....

א. איני זוכר התי' כעת ... בטח אזכור את זה על משכבי בלילות
ב. הרי אם שמו היה טו"ל במקום לו"ט א"א לומר שטו"ל ר"ת טרונקען וויל לוט שהרי שמו טו"ל ולא לו"ט ....
ג. ברכת שהחיינו אינו חלק ממצות כיסוי כי אם ברכה שהמכסה בפעם הראשונה מברך על פעם הראשונה שמכסה, והגנב הרי לא גנב מאתו "פעם הראשונה" (הגורם לברכת שהחיינו)כי אם מצות כיסוי עצמו, ומה עוד שהרי בפעם הבאה שיזדמן לו מצות כיסוי שפיר יכול לברך שהחיינו ע"ז ולא הפסיד כלום

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ד' אוגוסט 17, 2011 2:34 am

תרי"ג אינו מילה כי אם גימטריא בעצמו, ולפיכך אי אפשר לומר ש'גרתי' אותיות תרי"ג, כי איננו בן אותיות, אלא שהוא גימטריא.

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שבטיישראל » ד' אוגוסט 17, 2011 3:16 am

ישבב הסופר כתב:תרי"ג אינו מילה כי אם גימטריא בעצמו, ולפיכך אי אפשר לומר ש'גרתי' אותיות תרי"ג, כי איננו בן אותיות, אלא שהוא גימטריא.

עזוב, לא צריך להעמק כ"כ
המדובר ב"פורים תורה" ידוע (אם תי' מחוכם במיוחד)... אני פשוט לא זוכר התי' כעת

נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נאשער » ד' אוגוסט 17, 2011 4:35 am

בא לא נעביר את האשכול לשאלות מעין אלו, פשוט בדיוק היום נזכרתי מזה...
אגב,לסיום,אני דווקא כן התכוונתי לתי' שזה לא מילה רק גימטריא..באם יש לך את התי' המתוחכם אתה מוזמן להעלותה...

---------------------
במאמר זה אברר לאמת את הסיפור שהיה נפוץ בילדותי לפני עשרות שנים שהגר"א זצ"ל מוילנא סובב פ"א ע"י חבורת משכילים שלא הניחוהו לנפשו עד שיאמר להם דבר חידה, ועל אתר אמר להם הגר"א: זה אגיד לכם, סוף עת שבט קר נצח..ע"כ.
א.האם ידוע לאי מי מקורו של סיפור זה?
ב.לגופו של ענין,מה טמון מאחורי האימרה שלכאורה פשוטה היא?!

------------
למעשה,עד שהמשכילים חשבו בפירוקה של האימרה עשה הגר"א פליטה וברח לנפשו.

נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נאשער » ד' אוגוסט 17, 2011 4:38 am

עוד רגע אדבר ואעופה אשכונה.

איפה מצינו בתורה מילה עם 4 נקודות קמץ אחד אחרי השני ואיפה מצינו מילה עם 4 נקודות פתח אחד אחרי השני?

כשאקבל התשובה הנכונה אספר סיפר מאוד יפה על המלבי"ם זצ"ל שאצלו היה מעשה עם שני מילים אלו..

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ד' אוגוסט 17, 2011 5:19 am

נאשער כתב:---------------------
במאמר זה אברר לאמת את הסיפור שהיה נפוץ בילדותי לפני עשרות שנים שהגר"א זצ"ל מוילנא סובב פ"א ע"י חבורת משכילים שלא הניחוהו לנפשו עד שיאמר להם דבר חידה, ועל אתר אמר להם הגר"א: זה אגיד לכם, סוף עת שבט קר נצח..ע"כ.
א.האם ידוע לאי מי מקורו של סיפור זה?
ב.לגופו של ענין,מה טמון מאחורי האימרה שלכאורה פשוטה היא?!

------------
למעשה,עד שהמשכילים חשבו בפירוקה של האימרה עשה הגר"א פליטה וברח לנפשו.

פשוט מאוד, במשפט הנ"ל יש את כל אותיות הא"ב בלי חסירות ויתירות.

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ד' אוגוסט 17, 2011 5:29 am

נאשער כתב:עוד רגע אדבר ואעופה אשכונה.

איפה מצינו בתורה מילה עם 4 נקודות קמץ אחד אחרי השני ואיפה מצינו מילה עם 4 נקודות פתח אחד אחרי השני?

כשאקבל התשובה הנכונה אספר סיפר מאוד יפה על המלבי"ם זצ"ל שאצלו היה מעשה עם שני מילים אלו..

ד' קמצים בתורה? לא נראה לי שיש. ביחזקאל כו ב' "אִמָּלְאָה הָחֳרָבָה"
ד' פתחין זאח"ז אמנם יש בתורה [ויקרא כו טז] "אֶת הַשַּׁחֶפֶת וְאֶת הַקַּדַּחַת"

אחד הלומדים
הודעות: 51
הצטרף: א' אוקטובר 03, 2010 10:28 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אחד הלומדים » ד' אוגוסט 17, 2011 9:52 am

בפרשת השבוע הבא (ראה) "ואת הרחמה" (דברים יד יז)

אריה לייב
הודעות: 132
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2011 2:06 am

Re: אשכול אביעה חידות-חידה נוספת.

הודעהעל ידי אריה לייב » ד' אוגוסט 17, 2011 2:35 pm

ביעא בכותחא כתב:אלו שני דברים אחד אסור לאכלו והשני מותר לאוכלו אך כשמחברם ולאחמ"כ מפרידם המותר נאסר והאסור הותר.



מליחת בשר, המלח נאסר (הציר) והבשר הותר.

אריה לייב
הודעות: 132
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2011 2:06 am

Re: אשכול אביעה חידות - חידה חדשה.

הודעהעל ידי אריה לייב » ד' אוגוסט 17, 2011 5:34 pm

ביעא בכותחא כתב:אלו שני דברים אסור לעשותם בפני עצמן אך ביחד מותר.


למעשה, חידה זו מעניינת כי הכל נמצא בסימן אחד בשו"ע וניתן לשאול אותה "שני דברים שמוזכרים בסימן אחד בשו"ע שכל דבר בפ"ע אסור וביחד מותר".

שו"ע יו"ד סימן קנ"ו סעיף א' וסעיף בי'

סעיף א' אסור להסתפר ע"י עכו"ם,
סעיף ב' אסור להסתכל במראה,

ואם מסתפר מול מראה מותר להסתפר ע"י עכום עי"ש הטעמים .



נ.ב. בפתרון חידה זו נעזרתי ע"י מאגר חידות מסויים ולא הגעתי לפתרון לבד.

ביעא בכותחא
הודעות: 28
הצטרף: ה' מאי 05, 2011 1:26 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביעא בכותחא » ה' אוגוסט 18, 2011 1:49 pm

אריה לייב כתב:
ביעא בכותחא כתב:אלו שני דברים אסור לעשותם בפני עצמן אך ביחד מותר.


למעשה, חידה זו מעניינת כי הכל נמצא בסימן אחד בשו"ע וניתן לשאול אותה "שני דברים שמוזכרים בסימן אחד בשו"ע שכל דבר בפ"ע אסור וביחד מותר".

שו"ע יו"ד סימן קנ"ו סעיף א' וסעיף בי'

סעיף א' אסור להסתפר ע"י עכו"ם,
סעיף ב' אסור להסתכל במראה,

ואם מסתפר מול מראה מותר להסתפר ע"י עכום עי"ש הטעמים .



נ.ב. בפתרון חידה זו נעזרתי ע"י מאגר חידות מסויים ולא הגעתי לפתרון לבד.

אם לא אכפת לך לפרסם אשמח לדעת מבטן מי יצאו הדברים האלה.
נ.ב. אני עצמי הבאתי מפי השמועה.

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: אשכול אביעה חידות - חידה חדשה.

הודעהעל ידי כרם » ה' אוגוסט 18, 2011 2:06 pm

אריה לייב כתב:
ביעא בכותחא כתב:אלו שני דברים אסור לעשותם בפני עצמן אך ביחד מותר.


למעשה, חידה זו מעניינת כי הכל נמצא בסימן אחד בשו"ע וניתן לשאול אותה "שני דברים שמוזכרים בסימן אחד בשו"ע שכל דבר בפ"ע אסור וביחד מותר".

שו"ע יו"ד סימן קנ"ו סעיף א' וסעיף בי'

סעיף א' אסור להסתפר ע"י עכו"ם,
סעיף ב' אסור להסתכל במראה,

ואם מסתפר מול מראה מותר להסתפר ע"י עכום עי"ש הטעמים .



נ.ב. בפתרון חידה זו נעזרתי ע"י מאגר חידות מסויים ולא הגעתי לפתרון לבד.


אאל"ט, חידה זו ועוד כאלו נמצאות בספר האגור בסופו.

ביעא בכותחא
הודעות: 28
הצטרף: ה' מאי 05, 2011 1:26 am

Re: אשכול אביעה חידות חידה חדשה

הודעהעל ידי ביעא בכותחא » ה' אוגוסט 18, 2011 2:54 pm

בר אוריין תנינא כתב:
תולדות אדם כתב:
בר אוריין תנינא כתב:ישנו פסוק המופיע באותן המילים ג' פעמים, אחד בתורה, אחד בנביאים, ואחד בכתובים. את הפסוק שבתורה אומרים בכל יום, את הפסוק שבנביאים אומרים פעם אחת בשבוע, ואת הפסוק המופיע בכתובים אומרים אחת לחודש.


אם כוונתך לפסוק "כי עזי וזמרת קה" וגו' הרי שבהבדלה אומרים הפסוק (ישעי' יב, ב) "כי" עזי וזמרת קה "ה'" ממילא אינם ממש אותם מילים.


אכן לזאת כוונתי.
צדקת בהערתך בדבר השינוי בפסוק המופיע בנביא ישעי', ואף גם ששם הוא רק חלק מפסוק המתחיל במילים הנה קל ישועתי וכו', ואולם תודה שהחידה כל כך יפה ומוצלחת שעל אף השינויים היא עומדת בתוקפה.

לדעתי השינוי רק עוזר כדי להקשות על החיפוש.

אריה לייב
הודעות: 132
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2011 2:06 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אריה לייב » א' אוגוסט 21, 2011 11:42 pm

ביעא בכותחא כתב:
אריה לייב כתב:
ביעא בכותחא כתב:אלו שני דברים אסור לעשותם בפני עצמן אך ביחד מותר.


למעשה, חידה זו מעניינת כי הכל נמצא בסימן אחד בשו"ע וניתן לשאול אותה "שני דברים שמוזכרים בסימן אחד בשו"ע שכל דבר בפ"ע אסור וביחד מותר".

שו"ע יו"ד סימן קנ"ו סעיף א' וסעיף בי'

סעיף א' אסור להסתפר ע"י עכו"ם,
סעיף ב' אסור להסתכל במראה,

ואם מסתפר מול מראה מותר להסתפר ע"י עכום עי"ש הטעמים .



נ.ב. בפתרון חידה זו נעזרתי ע"י מאגר חידות מסויים ולא הגעתי לפתרון לבד.

אם לא אכפת לך לפרסם אשמח לדעת מבטן מי יצאו הדברים האלה.
נ.ב. אני עצמי הבאתי מפי השמועה.



אם אתה מתכוון להיתר להסתפר ע"י גוי במראה - שם בשו"ע.

ביעא בכותחא
הודעות: 28
הצטרף: ה' מאי 05, 2011 1:26 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביעא בכותחא » ג' אוגוסט 23, 2011 3:46 pm

כרם כתב:
אריה לייב כתב:
ביעא בכותחא כתב:אלו שני דברים אסור לעשותם בפני עצמן אך ביחד מותר.


למעשה, חידה זו מעניינת כי הכל נמצא בסימן אחד בשו"ע וניתן לשאול אותה "שני דברים שמוזכרים בסימן אחד בשו"ע שכל דבר בפ"ע אסור וביחד מותר".

שו"ע יו"ד סימן קנ"ו סעיף א' וסעיף בי'

סעיף א' אסור להסתפר ע"י עכו"ם,
סעיף ב' אסור להסתכל במראה,

ואם מסתפר מול מראה מותר להסתפר ע"י עכום עי"ש הטעמים .



נ.ב. בפתרון חידה זו נעזרתי ע"י מאגר חידות מסויים ולא הגעתי לפתרון לבד.


אאל"ט, חידה זו ועוד כאלו נמצאות בספר האגור בסופו.

לא מצאתי.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוגוסט 24, 2011 3:15 am

אריה לייב כתב:אם אתה מתכוון להיתר להסתפר ע"י גוי במראה - שם בשו"ע.

כוונתו לדעת באיזה מאגר חידות הסתכלת.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות - חידות נוספות.

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוגוסט 24, 2011 3:22 am

קיש קיש קריא כתב:חידה:
א) היכן מצינו בקרבת כמה מילים שתי מילים עם אותן אותיות ולא אותו ניקוד אך אם נהפוך (או למשל הבעל קורא יתבלבל) יהיה מענין (רמז: נמצאות בפרשת ויצא, הראשון בסוף פסוק והשני בתחילת הפסוק שאחריו).
ב)היכי תימצא דבר שבשבת מותר לעשותו ובחול אסור.
ג)איזה מילה מובאת בחומש בראשית בארבע משמעויות.


א.רמז/תשובה. (אני מתעצל לחפש בפרשת "ויצא").
ב.הוזכרו כאן מס' תשובות האם מישהו צדק?
ג.אולי לחם?

אריה לייב כתב:"כל הכלים יורדין לידי טומאה במחשבה ואין עולין מטומאתן אלא בשינוי מעשה"
כיצד יתכן חפץ שיעלה מטומאה ויטהר בלי שום שינוי מעשה בעצם החפץ ? (בלי טבילה או הזאה)

אפשר רמז?

היא שיחתי כתב:לדוג' כיצד על משפט אחד אפשר להתחייב מאה מלקות?

רמז בבקשה.

נאשער כתב:כשאקבל התשובה הנכונה אספר סיפר מאוד יפה על המלבי"ם זצ"ל שאצלו היה מעשה עם שני מילים אלו..


מהו המעשה עם המלבי"ם בקשר להרחמה והקדחת?

אריה לייב
הודעות: 132
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2011 2:06 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אריה לייב » ד' אוגוסט 24, 2011 5:20 pm

יאיר כתב:
אריה לייב כתב:אם אתה מתכוון להיתר להסתפר ע"י גוי במראה - שם בשו"ע.

כוונתו לדעת באיזה מאגר חידות הסתכלת.



מאגר פרטי של מישהו.

אריה לייב
הודעות: 132
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2011 2:06 am

Re: אשכול אביעה חידות - חידות נוספות.

הודעהעל ידי אריה לייב » ד' אוגוסט 24, 2011 5:23 pm

יאיר כתב:
אריה לייב כתב:"כל הכלים יורדין לידי טומאה במחשבה ואין עולין מטומאתן אלא בשינוי מעשה"
כיצד יתכן חפץ שיעלה מטומאה ויטהר בלי שום שינוי מעשה בעצם החפץ ? (בלי טבילה או הזאה)

אפשר רמז?



תוס' מסכת שבת

קיש קיש קריא
הודעות: 7
הצטרף: א' מאי 15, 2011 12:04 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קיש קיש קריא » ה' אוגוסט 25, 2011 12:35 pm

יאיר כתב:
קיש קיש קריא כתב:חידה:
א) היכן מצינו בקרבת כמה מילים שתי מילים עם אותן אותיות ולא אותו ניקוד אך אם נהפוך (או למשל הבעל קורא יתבלבל) יהיה מענין (רמז: נמצאות בפרשת ויצא, הראשון בסוף פסוק והשני בתחילת הפסוק שאחריו).
ב)היכי תימצא דבר שבשבת מותר לעשותו ובחול אסור.
ג)איזה מילה מובאת בחומש בראשית בארבע משמעויות.

א.רמז/תשובה. (אני מתעצל לחפש בפרשת "ויצא").
ב.הוזכרו כאן מס' תשובות האם מישהו צדק?
ג.אולי לחם?

א.בפגישה של יעקב עם רחל.
ב.כולן נכונות, חלקן חשבתי, חלקן לא (יש לחידה זו הרבה פתרונות).
ג.לא קשור בכלל.

בן ישיבה
הודעות: 29
הצטרף: ג' מאי 03, 2011 12:10 am

Re: אשכול אביעה חידות - חידות נוספות.

הודעהעל ידי בן ישיבה » ה' אוגוסט 25, 2011 12:39 pm

קיש קיש קריא כתב:ג)איזה מילה מובאת בחומש בראשית בארבע משמעויות.

אפשר רמז?

משיח בן יוסף
הודעות: 10
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2011 3:13 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי משיח בן יוסף » ה' אוגוסט 25, 2011 4:55 pm

לכבוד אשכול זה אשמח להציג חידה ששמעתי בצעירותי
היכן יש פסוק בתורה שמתחיל בשלש מילים ומסתיים באותם שלש מילים
רמז משה רבינו לא אמר אמת

משיח בן יוסף
הודעות: 10
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2011 3:13 pm

Re: אשכול אביעה חידות - חידות נוספות.

הודעהעל ידי משיח בן יוסף » ה' אוגוסט 25, 2011 4:57 pm

["קיש קיש קריא"]ג)איזה מילה מובאת בחומש בראשית בארבע משמעויות.[/quote]
התשובה היא שכם

משיח בן יוסף
הודעות: 10
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2011 3:13 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי משיח בן יוסף » ה' אוגוסט 25, 2011 5:00 pm

עוד חידה ששמעתי בצעירותי
היכן יש פסוק המכיל "ויאמר ד' אל משה ואל אהרן " ובאמצע עוד מילה

ביעא בכותחא
הודעות: 28
הצטרף: ה' מאי 05, 2011 1:26 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביעא בכותחא » ה' אוגוסט 25, 2011 5:06 pm

משיח בן יוסף כתב:עוד חידה ששמעתי בצעירותי
היכן יש פסוק המכיל "ויאמר ד' אל משה ואל אהרן " ובאמצע עוד מילה

עיין
במדבר יב ד

ביעא בכותחא
הודעות: 28
הצטרף: ה' מאי 05, 2011 1:26 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביעא בכותחא » ה' אוגוסט 25, 2011 5:20 pm

לכבוד איש ספר ואוצר החכמה
לאור אשכול אביעה חידות אשר בו מאות הערות חשבתי שאולי אפשר ליצור כניסה לאשכול אביעה חידות ליד בית המדרש מטפחות סופרים ומשפחות סופרים ובמיוחד כעת בבין הזמנים בעת שיש זמן לדברים אלו ובודאי עדיף שישבו ויעסקו בחידות תורניות על פני דברים מחוץ לבית אשר כבר עוררו רבותינו דברים אלו
בברכת התורה על החיזוק הגדול של עיון התורה בפורום חשוב זה

נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נאשער » ה' אוגוסט 25, 2011 5:36 pm

משיח בן יוסף כתב:לכבוד אשכול זה אשמח להציג חידה ששמעתי בצעירותי
היכן יש פסוק בתורה שמתחיל בשלש מילים ומסתיים באותם שלש מילים
רמז משה רבינו לא אמר אמת

הכוונה לפסוק 'אני ד' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים להיות לכם לאלוקים אני ד' אלוקיכם'...
והרמז הוא שאנו מוסיפים את המילה 'אמת' כדי שיהיה רמח תיבות אמנם משרע"ה לא אמר את המילה 'אמת'...


--------------
כמדומה שהבעל התניא שאל למישהו את החידה, איני יודע מקור לכך, יבואו הבקיאים כאן ויגיבו.

נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות - חידות נוספות.

הודעהעל ידי נאשער » ה' אוגוסט 25, 2011 5:45 pm

נאשער כתב:כשאקבל התשובה הנכונה אספר סיפר מאוד יפה על המלבי"ם זצ"ל שאצלו היה מעשה עם שני מילים אלו..

מהו המעשה עם המלבי"ם בקשר להרחמה והקדחת?



פ"א הגיע משכיל אחד למלבי"ם [שהיה כידוע בקיא גדול בחכמת הדקדוק והמשכילים באו לבוחנו בענין זה] ושאלו היכן מצינו בתורה מילה אחת אשר מנוקדת בארבע נקודות קמ"ץ אחד אחרי השני,המלבי"ם חשב אך לא זכר פתרונה, א"ל המשכיל הכוונה למילה 'הָרָחָמָה'...וסיים..'האלט דאס ביי דיר'-קח את זה איתך[כשהכוונה זכור את זה..כשכוונתו גם שיזכור שלא ידע..].
על אתר השיב לו המלבי"ם בשאלה והיכן מצינו מילה עם ארבע נקודות פת"ח אחד אחרי השני,וכשחשב המשכיל ולא מצא פיתרון אמר לו המלבי"ם-זהו פתרונו:'הַקַדַחַת'.אבער האלט דאס ביי דיר..-קח את זה איתך...[כשהכוונה ברורה שיקח את הקדחת איתו..].

ביעא בכותחא
הודעות: 28
הצטרף: ה' מאי 05, 2011 1:26 am

Re: אשכול אביעה חידות חידה חדשה.

הודעהעל ידי ביעא בכותחא » ו' אוגוסט 26, 2011 12:15 am

איזו ברכה מברכים רק בימי רביעי וחמישי?

הרב לב טוב
הודעות: 7
הצטרף: א' מאי 15, 2011 11:05 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הרב לב טוב » ו' אוגוסט 26, 2011 12:17 am

עירוב תבשילין

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות - חידות נוספות.

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוגוסט 29, 2011 3:09 am

אריה לייב כתב:"כל הכלים יורדין לידי טומאה במחשבה ואין עולין מטומאתן אלא בשינוי מעשה"
כיצד יתכן חפץ שיעלה מטומאה ויטהר בלי שום שינוי מעשה בעצם החפץ ? (בלי טבילה או הזאה)

הזוג והענבל.

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שבטיישראל » ב' אוגוסט 29, 2011 3:13 am

הרב לב טוב כתב:עירוב תבשילין

עירוב תבשילין אין לה ברכה מיוחדת כי אם "על מצות עירוב" שאפשר לברך ברכה זו גם בכל יום ששי

(יתכן שזה אכן היה כוונת השואל, וא"כ נוסח החידה אינו נכון)

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוגוסט 29, 2011 3:18 am

קיש קיש קריא כתב:היכן מצינו בקרבת כמה מילים שתי מילים עם אותן אותיות ולא אותו ניקוד אך אם נהפוך (או למשל הבעל קורא יתבלבל) יהיה מענין (רמז: נמצאות בפרשת ויצא, הראשון בסוף פסוק והשני בתחילת הפסוק שאחריו).


"וַיַּשְׁקְ אֶת צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹ..."

אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אורייתא! » ב' אוגוסט 29, 2011 2:00 pm

היכן מצינו שמשה רבינו ע"ה לא אמר אמת...

רצונך בעוד אלפי עמ'?
הודעות: 5
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 1:52 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי רצונך בעוד אלפי עמ'? » ב' אוגוסט 29, 2011 2:13 pm

אורייתא! כתב:היכן מצינו שמשה רבינו ע"ה לא אמר אמת...

http://www.xn----2hcm6cgyhbh.com/2010/0 ... -5770.html

שמים וארץ
הודעות: 2
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:02 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שמים וארץ » ב' אוגוסט 29, 2011 4:05 pm

אם כבר הגענו לחידות לפרשת שופטים
נסו למצוא האם עמדת השחמט בקישור הבא (מלך ו-3 סוסים נגד מלך) חוקית.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' אוגוסט 30, 2011 12:27 am

אורייתא! כתב:היכן מצינו שמשה רבינו ע"ה לא אמר אמת...

כנראה לא הסתכלת כמה הודעות לפניכן (בעמ' זה):
viewtopic.php?f=7&t=541&start=360#p52247

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ג' אוגוסט 30, 2011 12:31 am

שמים וארץ כתב:אם כבר הגענו לחידות לפרשת שופטים
נסו למצוא האם עמדת השחמט בקישור הבא (מלך ו-3 סוסים נגד מלך) חוקית.

התשובה מופיעה שם למטה.
[אגב, שני הקישורים זהים].


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 456 אורחים