עמוד 99 מתוך 120

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' מאי 30, 2022 11:21 pm
על ידי נחומצ'ה
נחומצ'ה כתב:
נחומצ'ה כתב:מושגים בהלכה:
שנים שהם אחד
אחד בתורה
ושלוש בקבלה
מה הכח ולמי?

הפיתרון: הפקר בית דין.
מי יכול להסביר?

יבא בעל דין ויפתור..

דין הפקר שווה לדיני בית דין
בשניהם מהתורה סגי באחד. ומדברי סופרים צריך [בפני] שלושה
והכח הוא של 'הפקר בית דין'.

ועכשיו לקל יותר:
"בין שתים לארבע"
סימן של 'ראש מרובע'

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יוני 02, 2022 6:44 pm
על ידי עזריאל ברגר
נחומצ'ה כתב:
נחומצ'ה כתב:
נחומצ'ה כתב:מושגים בהלכה:
שנים שהם אחד
אחד בתורה
ושלוש בקבלה
מה הכח ולמי?

הפיתרון: הפקר בית דין.
מי יכול להסביר?

יבא בעל דין ויפתור..

דין הפקר שווה לדיני בית דין
בשניהם מהתורה סגי באחד. ומדברי סופרים צריך [בפני] שלושה
והכח הוא של 'הפקר בית דין'.

ועכשיו לקל יותר:
"בין שתים לארבע"
סימן של 'ראש מרובע'

אם הבנתי נכון, אז היה מתאים לשאול את זה בתחילת ימי ספירת העומר...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' יוני 03, 2022 11:58 am
על ידי נחומצ'ה
ממש לא. זה ספירה בכל יום ויום.. [רמז ברור..]

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' יוני 06, 2022 2:26 pm
על ידי נחומצ'ה
נחומצ'ה כתב:ממש לא. זה ספירה בכל יום ויום.. [רמז ברור..]

והפיתרון:
גודל ראש התפילין [הקציצה].
פוסק המשנ"ב בביה"ל, אף שאין שיעור לאורך ורוחב בית התפילין, מ"מ יעשה בין שתים [על שתים] לארבע [על ארבע]

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 07, 2022 8:43 pm
על ידי נחומצ'ה
מתוך ים ה'חושן':

אלו ב' לאווין עוברים, רק לאחר תביעה שכנגד?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 07, 2022 9:40 pm
על ידי גימפעל
נחומצ'ה כתב:מתוך ים ה'חושן':

אלו ב' לאווין עוברים, רק לאחר תביעה שכנגד?

אם לא יגיד

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 07, 2022 11:10 pm
על ידי נחומצ'ה
גימפעל כתב:
נחומצ'ה כתב:מתוך ים ה'חושן':

אלו ב' לאווין עוברים, רק לאחר תביעה שכנגד?

אם לא יגיד

נכון. והשני שייך באיסור 'בל תלין'.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יוני 23, 2022 9:03 pm
על ידי עזריאל ברגר
.השוחט כתב:היכי משכח"ל, בת י"ב שנים ויום א' והיא בוגרת (לא נערה)?
(אולי זה לא לכו"ע אבל איכא למ"ד הכי ודומני שכן הלכה).

אולי עקרה בידי אדם?
ע"פ הרמב"ם הלכות אישות ב,יד לגבי סריס-אדם.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' יוני 24, 2022 12:03 am
על ידי גימפעל
עזריאל ברגר כתב:
.השוחט כתב:היכי משכח"ל, בת י"ב שנים ויום א' והיא בוגרת (לא נערה)?
(אולי זה לא לכו"ע אבל איכא למ"ד הכי ודומני שכן הלכה).

אולי עקרה בידי אדם?
ע"פ הרמב"ם הלכות אישות ב,יד לגבי סריס-אדם.

לאחרונה היה בדף היומי איילונית שמקטנות יצאה לבגרות.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' יוני 24, 2022 1:18 pm
על ידי עזריאל ברגר
גימפעל כתב:
עזריאל ברגר כתב:
.השוחט כתב:היכי משכח"ל, בת י"ב שנים ויום א' והיא בוגרת (לא נערה)?
(אולי זה לא לכו"ע אבל איכא למ"ד הכי ודומני שכן הלכה).

אולי עקרה בידי אדם?
ע"פ הרמב"ם הלכות אישות ב,יד לגבי סריס-אדם.

לאחרונה היה בדף היומי איילונית שמקטנות יצאה לבגרות.

בגיל 20, או 35 (ראה ברמב"ם באותו פרק).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' יוני 26, 2022 9:48 pm
על ידי עזריאל ברגר
חידה:
איזו מחלוקת בגמרא בקשר לפרשת קורח, תלויה (לפירש"י על הגמרא) בשאלה האם תביר חזק מן הטפחא או להיפך?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 28, 2022 11:33 am
על ידי כדכד
כוונת מר כנראה לשאלה אם התביר מפסיק חזק יותר מן הטפחא ארו שהטפחא חזקה יותר
לאמיתו של דבר לענין קריאה ברור שברוב ככל המקומות הטפחא מפסיקה יותתר וכראיה מהפרשה שנקרא "ואם לא יתחטא ביום השלישי (תביר ב"השלישי") וביום השביעי (טפחא ב"השביעי") לא יטהר" ויש עוד הרבה ראיות.כנראה,
המחלוקת שהוזכרה כאן היא לענין דרשת פסוק שיש בו תביר וטפחא ואחד מחכמי הגמרא דרש כאילו המלה שבה התביר מפסיקה והמלה שמוטעמת בטפחא אחר כך כאילו לא קשורה לראשית הפסוק

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 28, 2022 4:47 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:כוונת מר כנראה לשאלה אם התביר מפסיק חזק יותר מן הטפחא ארו שהטפחא חזקה יותר
לאמיתו של דבר לענין קריאה ברור שברוב ככל המקומות הטפחא מפסיקה יותתר וכראיה מהפרשה שנקרא "ואם לא יתחטא ביום השלישי (תביר ב"השלישי") וביום השביעי (טפחא ב"השביעי") לא יטהר" ויש עוד הרבה ראיות.כנראה,
המחלוקת שהוזכרה כאן היא לענין דרשת פסוק שיש בו תביר וטפחא ואחד מחכמי הגמרא דרש כאילו המלה שבה התביר מפסיקה והמלה שמוטעמת בטפחא אחר כך כאילו לא קשורה לראשית הפסוק

א. נכון.
ב. דווקא מפרשתנו יש גם ראיה הפוכה "הוא יתחטא בו ביום השלישי (תביר) וביום השביעי (טפחא) יטהר", ולכאורה אילו התביר מפסיק פחות מהטפחא הול"ל "ויטהר", וצ"ע.
ג. אכן. והפסוק הוא מפרשת פנחס (ע"פ רש"י על הגמרא).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 28, 2022 5:08 pm
על ידי כדכד
ב. הוא יתחטא בו ביום השלישי וביום השביעי - יטהר. הוא הפיסוק הנכון כאשר הטפחא שב"השביעי" מפסיקה יותר מהתביר שב"השלישי" ומשמעות הכתוב היא: הוא יתחטא ויזו עליו מי חטאת ביום השלישי וגם ביום השביעי יזו עליו ואחר כך יטהר.
אילו התביר היה מפסיק יותר היתה משמעות הכתוב ,הוא יתחטא בו (ויזו עליו מי חטאת) ביום השלישי - וביום השביע יטהר מעצמו.
זה כמובן לא נכון שהרי בעינן הזאה שלישי ושביעי

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 06, 2022 4:03 am
על ידי .השוחט
אשה באה לבי"ד לשאול אם היא רשאית להינשא.
משיבים לה, רק כשאשה פלונית תינשא, ודוקא אם תינשא לכהן.
אם חברתך לא נישאת, או נישאת לישראל, אין את רשאית להינשא.
(לא להלכה. צד א' בגמ' ואליבא דתנא יחידאה).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 06, 2022 8:15 am
על ידי גימפעל
.השוחט כתב:אשה באה לבי"ד לשאול אם היא רשאית להינשא.
משיבים לה, רק כשאשה פלונית תינשא, ודוקא אם תינשא לכהן.
אם חברתך לא נישאת, או נישאת לישראל, אין את רשאית להינשא.
(לא להלכה. צד א' בגמ' ואליבא דתנא יחידאה).

בדף היומי של אתמול (יבמות קכ)

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 06, 2022 1:38 pm
על ידי .השוחט
אמת.
הרחבה למעוניינים. (העירוני פעם קודמת שלא אישרתי את התשובה).
קיי"ל אשה נאמנת לומר מת בעלי, להינשא או להתייבם.
וקיי"ל אין צרה נאמנת על חברתה. וכשאומרת מת בעלי היא תינשא וחברתה לא.
ר' אלעזר מרחיב את הנאמנות גם על הצרה, אבל יש צד לרבא (ולא איפשטא) שאולי רק באופן שהמעידה עשתה מעשה בעצמה על פי עדותה.
ולכן אם לא נישאת, עדיין צרתה לא יכולה להינשא.
ואפילו נישאת לישראל, עדיין יתכן שקיבלה גט ומשקרת שמת כדי לקלקל את צרתה ולעצמה אינה עושה איסור, ולכן מעשה דידה מהני רק בנישאת לכהן שלא יתכן שזה על ידי גט ואז נאמנת שמת בעלה גם לצרתה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 06, 2022 4:16 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
במה החכם צבי היה ספרדי?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' יולי 11, 2022 6:06 pm
על ידי כדכד
איזו גבורה במקרא מתרגם התרגום כאין?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' יולי 11, 2022 6:56 pm
על ידי לבנון
יוסף חיים אוהב ציון כתב:במה החכם צבי היה ספרדי?

בחתימתו

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יולי 12, 2022 6:53 am
על ידי אישצפת
לבנון כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:במה החכם צבי היה ספרדי?

בחתימתו

וגם בתואר חכם

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יולי 12, 2022 8:59 pm
על ידי עזריאל ברגר
שאלה שנשאלה במקום אחר (ואינני יודע את הפתרון לה):
כיצד יתכן שאדם יאמר 'יעלה ויבוא' בתפילה למרות שאינו ראש חודש ולא מועד?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' יולי 18, 2022 11:06 am
על ידי כדכד
כדכד כתב:איזו גבורה במקרא מתרגם התרגום כאין?

במדבר כג, כד וכד, ט

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' יולי 18, 2022 11:21 am
על ידי .השוחט
כיצד יתכן אשה שמתגרשת ולכאורה מגיע לה כתובה, ובכל זאת אומרים לה שתקבל את כתובתה רק בעתיד. זה יכול להיות גם שנים הרבה (יותר מעשור).
ולא בגלל חוסר כסף או תנאי שהתנו עמה וכו'.
יגיע הזמן ולא ייעשה שום דבר לא על ידה ולא על ידי אחרים, ואז תהא רשאית לגבות כתובתה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' יולי 18, 2022 2:26 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
.השוחט כתב:כיצד יתכן אשה שמתגרשת ולכאורה מגיע לה כתובה, ובכל זאת אומרים לה שתקבל את כתובתה רק בעתיד. זה יכול להיות גם שנים הרבה (יותר מעשור).
ולא בגלל חוסר כסף או תנאי שהתנו עמה וכו'.
יגיע הזמן ולא ייעשה שום דבר לא על ידה ולא על ידי אחרים, ואז תהא רשאית לגבות כתובתה.

כתובות יא כשתגדיל ולא תמחה בגירותה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' יולי 18, 2022 2:34 pm
על ידי .השוחט
אמת.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יולי 19, 2022 12:28 am
על ידי חלא בר חמרא
איזה פסוק אנו אומרים הכי הרבה פעמים ביום.
[וכמה פעמים ביום אומרים אותו?]

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יולי 19, 2022 12:38 am
על ידי .השוחט
אולי ה' ימלוך לעולם ועד. ה"פ. (יהי כבוד. שירת הים. גאולה. קדושא דסידרא. גאולה דערבית)
וק"ש (כולל דקרבנות ודעל המיטה) רק ד"פ.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יולי 19, 2022 7:08 pm
על ידי נחומצ'ה
על מי כתב [שו"ת] הריב"ש" 'עושה מעשה פנחס'? ולמה?
רמז: אמורא בבבא קמא

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יולי 19, 2022 9:31 pm
על ידי לבנון
נחומצ'ה כתב:על מי כתב [שו"ת] הריב"ש" 'עושה מעשה פנחס'? ולמה?
רמז: אמורא בבבא קמא

רב כהנא, על מה שעשה לאותו מוסר

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יולי 19, 2022 9:41 pm
על ידי הבטחתי
חלא בר חמרא כתב:איזה פסוק אנו אומרים הכי הרבה פעמים ביום.
[וכמה פעמים ביום אומרים אותו?]

ה' הושיעה וכו'

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יולי 19, 2022 10:06 pm
על ידי חלא בר חמרא
הבטחתי כתב:
חלא בר חמרא כתב:איזה פסוק אנו אומרים הכי הרבה פעמים ביום.
[וכמה פעמים ביום אומרים אותו?]

ה' הושיעה וכו'


נכון!
16 פעמים ביום שאין תחנון! [3 בסוף קרבנות, 1 הודו, 1 יהי כבוד, 1 ובא לציון, 3 בקטורת של סוף התפילה, 3 בקרבנות דמנחה, 3 בפסוקים שלפני ברכו דמעריב, 1 בוהוא רחום דמעריב].
ביום של תחנון נוספים עוד 3 [תחנון דשחרית, ודמנחה, ולמנצח יענך].
בשני וחמישי בתחנון יש עוד 1.
סה"כ- 20, וסימנך, שזה אכן בקפיטל כ'..
גם מי שלא נוהג חלק מהנ"ל, עדיין נשאר לו מספיק..


וכעת, ברשותכם, חידה חדשה [בינתיים עד היום אף אחד לא הצליח לפתור, אבל חזקה על חכמי הפורום שכן יצליחו..]
היכן אומרים בתפילה מילה אחת פעמיים ברצף, ומיד אח"כ מילה אחרת פעמיים ברצף, ומיד מילה שלישית פעמיים ברצף. בלי שום מילה אחרת ביניהם.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יולי 19, 2022 10:31 pm
על ידי באר בשדה
חלא בר חמרא כתב:היכן אומרים בתפילה מילה אחת פעמיים ברצף, ומיד אח"כ מילה אחרת פעמיים ברצף, ומיד מילה שלישית פעמיים ברצף. בלי שום מילה אחרת ביניהם.

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 4a#p298193

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יולי 19, 2022 11:13 pm
על ידי נחומצ'ה
לבנון כתב:
נחומצ'ה כתב:על מי כתב [שו"ת] הריב"ש" 'עושה מעשה פנחס'? ולמה?
רמז: אמורא בבבא קמא

רב כהנא, על מה שעשה לאותו מוסר

אמת. והדמיון בעיקר שעשה מעשה, אף שלא נשאל עליו.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 20, 2022 11:12 am
על ידי .השוחט
היכי משכ"ל שאם הנתבע ת"ח הרי הוא חייב, ואם ע"ה הוא, הרי הוא פטור.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 20, 2022 2:39 pm
על ידי נחומצ'ה
.השוחט כתב:היכי משכ"ל שאם הנתבע ת"ח הרי הוא חייב, ואם ע"ה הוא, הרי הוא פטור.

כוונתך על דרך 'אדם חשוב'?
בסי' שסט בחו"מ, על חמור שנטלוהו מוכסים ונותנים במקומו חמור אחר, שקיי"ל שהוי כיאוש ושינוי רשות, ואי"צ להחזיר החמור לבעליו
מ"מ 'ותיקין' מחזירין החמור [השני] לבעליו

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 20, 2022 8:44 pm
על ידי חלא בר חמרא
.השוחט כתב:היכי משכ"ל שאם הנתבע ת"ח הרי הוא חייב, ואם ע"ה הוא, הרי הוא פטור.


אינני יודע, אך אקפוץ על העגלה שלך- היכן מצינו להיפך, שאם הינו ת"ח [גדול] הוא זוכה בדין, ואם הוא ע"ה מפסיד?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 20, 2022 9:06 pm
על ידי .השוחט
נחומצ'ה כתב:
.השוחט כתב:היכי משכ"ל שאם הנתבע ת"ח הרי הוא חייב, ואם ע"ה הוא, הרי הוא פטור.

כוונתך על דרך 'אדם חשוב'?
בסי' שסט בחו"מ, על חמור שנטלוהו מוכסים ונותנים במקומו חמור אחר, שקיי"ל שהוי כיאוש ושינוי רשות, ואי"צ להחזיר החמור לבעליו
מ"מ 'ותיקין' מחזירין החמור [השני] לבעליו


לא מדובר על הנהגה גרידא, אלא על דין גמור.
והוא נזכר בלשון ת"ח וע"ה דייקא.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 20, 2022 9:14 pm
על ידי עזריאל ברגר
חלא בר חמרא כתב:איזה פסוק אנו אומרים הכי הרבה פעמים ביום.
[וכמה פעמים ביום אומרים אותו?]

ראה viewtopic.php?p=193032#p193032
וראה viewtopic.php?p=765166#p765166

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 20, 2022 9:30 pm
על ידי חלא בר חמרא
סליחה. להבא אעשה חיפוש מקדים.