עמוד 2 מתוך 2

Re: משה דעסויער, מי האיש?

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 11:28 am
על ידי דרופתקי דאורייתא
משה מדעסוי.png
משה מדעסוי.png (2.9 MiB) נצפה 4610 פעמים

בספר הזכרון קדוש יעקב, שיצא לזכרו של הגה"ק רבי יעקב בן מרן הבא"ח, כתב בעמ' 27, הע' 82:
יש לציין כי רבי יעקב לא מוגדר כקנאי כלל מטבעו, אם כי היה קדוש וטהור ראשו ורובו לעב יגיע, משוטט ביני עולמות עליונים בחסידותו וקבלתו, מ"מ הוא קרא ושנה ספרות, וידע עברית ספרותית ומליצית כמבואר במה שכתבנו אודותיו למעלה, עת ביקש להתקבל כמזכיר בעסקי בית ששון בהודו. אמנם לבני דורנו המחוטב תבניות תבניות קשה הדבר להתקבל, אולם באותה עת במזרח הדבר לא היווה סתירה. במ"א כתבתי על מספר גדולי ישראל במזרח, שהיו באוצרותיהם ספרי השכלה מסופרי אירופה, ומדובר בג"ע גדולי הקנאים שא"א לחשוד בהם אפי' כצל עובר שהיה בהם ריח מינות השכלה; כי ביד אחת משמשו ופשפשו בקבלה ובידם אחרת קראו ספרות, ותומתם וצדקתם לא סרה מהם, כי לא כפירתם מטרתם; באותו דור הם לא יכלו להעלות על דעתם כי הספר אותו הם מחזיקים כתב רשע ופריץ המבעט בקדשי ישראל. אפשר כי רבי יעקב ידע אף ערבית ספרותית, אנגלית וצרפתית (ראה מכתבו בשבח השפה הערבית, ישיבות בגדאד, נספחים ומקורות, עמ' 98). באוסף הספרים היהודי עיראקי הנמצא כעת בוושינגטון, נמצא עותק מספרו של משה מנדלסון, נתיבות השלום (וינה תר"ו), עם חתימתו. כמובן אין זה מורה על כי הסכים לדרך חייו, כי אין כמעט ספק שלבד מספרו לא שמע על דרכו. אגב הגאון הספרדי רבי ישראל משה חזן, בספרו שארית הנחלה (עמ' עג), מלאך מליץ טוב בעד משה מנדלסון ונפתלי הירץ ויזל.

Re: משה דעסויער, מי האיש?

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 3:05 pm
על ידי גלאגוזים
בספר 'ספור משה וירושלים' [לא מצאתיו באוצר] שהוא יומנו של השר מונטיפיורי,
כתב סקירה על ת"ת האשכנזים שבחורבת ריה"ח ובא מספר כי חומר הלימודים
באחת הכיתות הוא חומש עם ביאור מנדלסון:
"אין די צעהנטע קלאס... זיי לערנען חומש מיט מענדלסזאהנס"
HebrewBooksOrg_44214_page_68.jpg
HebrewBooksOrg_44214_page_68.jpg (630.58 KiB) נצפה 4546 פעמים

Re: משה דעסויער, מי האיש?

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 4:50 pm
על ידי בתוך הגולה
[העידו כאן בעבר על תעודה ממנה עולה כי בת"ת עץ חיים בשנת תרל"ה למדו חומש עם הביאור. אמנם בעיון כעת לא נמצא שם זכר לזה ואולי נמחק מאיזה טעם.]

Re: משה דעסויער, מי האיש?

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 4:51 pm
על ידי משוש דורים
מענין, שהמשכורת של המלמד הלזה שמלמד חומש עם ביאור היא הגבוהה ביותר מכל המלמדים.

Re: משה דעסויער, מי האיש?

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 5:57 pm
על ידי לבי במערב
בתוך הגולה כתב:[העידו כאן בעבר על תעודה ממנה עולה כי בת"ת עץ חיים בשנת תרל"ה למדו חומש עם הביאור. אמנם בעיון כעת לא נמצא שם זכר לזה ואולי נמחק מאיזה טעם.]
נראה כי מדובר באותו היומן שהועלה לעיל (בסו"ס נפגמה התמונה עקב תלאות הזמן).

Re: משה דעסויער, מי האיש?

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 6:26 pm
על ידי בן המחבר
לבי במערב כתב:
בתוך הגולה כתב:[העידו כאן בעבר על תעודה ממנה עולה כי בת"ת עץ חיים בשנת תרל"ה למדו חומש עם הביאור. אמנם בעיון כעת לא נמצא שם זכר לזה ואולי נמחק מאיזה טעם.]
נראה כי מדובר באותו היומן שהועלה לעיל (בסו"ס נפגמה התמונה עקב תלאות הזמן).

כפי שדייק "בתוך הגולה", זאת היתה תעודה, לא ציטוט מיומן. מדובר בפרוספקט שהנפיק המוסד, כדי להתרים את בני חו"ל לטובת המוסד, ובו נתפרט סדר הלימודים בכל הכיתות בתלמוד תורה.

Re: משה דעסויער, מי האיש?

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 6:30 pm
על ידי לבי במערב
ייש"כ (כפי שניתן להבין, לא ראיתי' בשעתו, ודברי באו דרך השְׁעָרה בלבד).

יש דרך להשיג את תצלומה כיום?

Re: משה דעסויער, מי האיש?

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 8:20 pm
על ידי בתוך הגולה
[צודק הרב בן המחבר ומדובר בשתי עדויות שונות. סמך לדבר בדברי הכותב שם בסו"ס על "מחלקה 10" ודו"ק]
הרב יתר יש"כ!

Re: משה דעסויער, מי האיש?

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 10:10 pm
על ידי יתר10
למעשה אין זה שתי עדויות שונות, היומן [שנכתב במקורו באנגלית בשנת תרל"ה] תורגם גם ללה"ק [ושם מחלקה 10] וגם לאידיש.

Re: משה דעסויער, מי האיש?

פורסם: ג' נובמבר 17, 2020 12:31 am
על ידי לבי במערב
ייש"כ!

Re: משה דעסויער, מי האיש?

פורסם: ש' ינואר 21, 2023 9:07 pm
על ידי יוסף שרייבער
זה חתימת רמ"ד? או אולי הדיין מדעסוי?

mo.jpg
mo.jpg (101.25 KiB) נצפה 2657 פעמים

Re: משה דעסויער, מי האיש?

פורסם: ש' ינואר 28, 2023 9:35 pm
על ידי בן מיכאל
יוסף שרייבער כתב:זה חתימת רמ"ד? או אולי הדיין מדעסוי?

mo.jpg

הוקפץ לרגל יומא דהילולא?...

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ב' יולי 17, 2023 5:56 am
על ידי זאב ערבות
חככתי היכן לצרף קובץ זה מהספר אמת ליעקב ח"א מר' יעקב קמנצקי על נ"ך שי"ל לפני כשבועיים (ח"ב יצא כבר לפני כמה וכמה שנים). המאמר המצורף הוא על הביאור של מנדלסון לחומש ובענין השמועה שהושיטו לחת"ס חומש עם הביאור והשליכו ע"ג הקרקע. יש כמה וכמה אשכולות בנושא הביאור הלז (וניתן למצוא חלק מהם ע"י חיפוש ביאור מנדלסון) והסיבה שצירפתי כאן כיוון שמסקנת הדברים שמה שגרם יותר מכל לפסילת הספר שהוא מפרש עפ"י הפשט ולא מתיחס לנסים וכדומה, ממש כפי שמנסים להציג כאן את פשוטו של מקרא (לפי הבנתי הדלה).

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ב' יולי 17, 2023 10:38 am
על ידי אלון בן שמרי
בזמנו כשיצא ביאור כולם היו נגד התרגום בלבד. החת"ס טען שאפשר למצוא דברים המראים על אפיקורסות, וגם בזה לא קבלו דעתו ואפי' תלמידו החביב לא חש לדבריו בזה. ואפי' החת"ס לא יצא בחרב וחנית נגד החומש הזה רק שהוא עצמו היה נזהר מזה והוכיח לתלמידו וזה לאחר שחשד בבעל הביאור באפיקורסות, ומה שהגר"י קמינצקי רוצה לחדש טעם לאסור מפאת שנזקק לפרש נסים באופן שלא יהיו פלאיים כל כך הוא חידוש גדול כי הלא ידוע שזה דעת הרמב"ם במורה ואין זה סוד שאמונת רמ"ד (על הצד שלא היה אפיקורוס) היה בנויה לגמרי על הכתוב במורה ואם מי שמאמין (היום) כדעת המורה הוא אפיקורוס א"כ כבר אין צריך לחפש בחורים וסדקים בחומש שלו למצוא אפיקורסות. וברור שלא על זה יצא הקצף בשעה שיצא הביאור לאור ואדרבה מזה סעד הכי גדול לבעל החומש כפשוטו.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ב' יולי 17, 2023 2:06 pm
על ידי יהושפט
זאב ערבות כתב:חככתי היכן לצרף קובץ זה מהספר אמת ליעקב ח"א על נ"ך שי"ל לפני כשבועיים (ח"ב יצא כבר לפני כמה וכמה שנים). המאמר המצורף הוא על הביאור של מנדלסון לחומש ובענין השמועה שהושיטו לחת"ס חומש עם הביאור והשליכו ע"ג הקרקע. יש כמה וכמה אשכולות בנושא הביאור הלז (וניתן למצוא חלק מהם ע"י חיפוש ביאור מנדלסון) והסיבה שצירפתי כאן כיוון שמסקנת הדברים שמה שגרם יותר מכל לפסילת הספר שהוא מפרש עפ"י הפשט ולא מתיחס לנסים וכדומה, ממש כפי שמנסים להציג כאן את פשוטו של מקרא (לפי הבנתי הדלה).

מאמר מעניין מאד. תודה.
המחבר מפליא בבקיאות ב'ביאור' לכל הנ"ך, להוכיח את אפיקורסיותו של מנדלסון, אבל ככל הידוע לי מנדלסון לא כתב ביאור לנ"ך [גם על התורה התרגום הוא משלו, אבל הביאור חלק הוא כתב וחלק הוא רק ערך, אבל על הנ"ך הוא בכלל לא הוציא], ואין מה להוכיח מהביאור לנ"ך על דעותיו של מנדלסון גופו. כמדומה.

בתוך הדברים הוא מביא מספרו של רמ"מ ישר על המלבי"ם, שהמלבי"ם טען שרש"י מפרש את "עד כי יבוא שילה" על ביאת המשיח, ואת "דרך כוכב מיעקב" על דוד והרשב"ם להיפך [ליתר דיוק על רחבעם], אבל לפרש בשני המקומות באופן שאין זכר למשיח לא יתכן, עכת"ד. אולם ראו את דברי האב"ע על אתר:
ורבים פירשוהו על המשיח. והקדמונים אמרו, סנחריב בלבל הגוים, והנה מואב ועמלק ואשור. ועוד, למה השלים וענו עבר? רק היה ראוי להיות דרך כוכב בסוף משלו. וחסירי דעת יחשבו, כי המפרש דרך כוכב על דוד הוא מכחש ביאת המשיח. חלילה חלילה, כי המשיח מבואר היטיב בנבואת דניאל, כאשר פירשתי, שהזכיר עמידת מלכי יון, וקום החשמונים, ועמידת בית שני ושני המצור, והגלות והישועה זה אחר זה. ואין צורך לנביא בעולם עם דברי משה שהוא העיקר: אם יהיה נדחך בקצה השמים, ושב ד' אלהיך את שבותך (דבר' ל, ד - ה).

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ב' יולי 17, 2023 3:09 pm
על ידי באמונתו
מינות מתוחכמת:

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ב' יולי 17, 2023 3:19 pm
על ידי באמונתו
In the view of the German writer Heinrich Heine, "as Luther had overthrown the Papacy, so Mendelssohn overthrew the Talmud; and he did so after the same fashion, namely, by rejecting tradition, by declaring the Bible to be the source of religion, and by translating the most important part of it. By these means he shattered Judaic, as Luther had shattered Christian, catholicism; ...

כך לפחות חשב עליו ... היינריך היינה, שכתב: "כמו שלותר קעקע את האפיפיורות, כן קעקע מנדלסון את
התלמוד
", (רקוויאם גרמני עמ' 55).

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ב' יולי 17, 2023 3:46 pm
על ידי חברא
החומש של מנדלסון כולל שלשה מדורים:
א) תרגום לגרמנית.
ב) ביאור התורה על פי פשוטו (ובתוך הביאור מסביר גם כוונת המתרגם לגרמנית).
ג) 'תיקון סופרים' - הערות דקדוקיות, ומקורות נוסח הכתיב והניקוד והטעמים של המקרא שנדפס בחומש.

התרגום לגרמנית נעשה ע"י מנדלסון.
ה'ביאור' על רוב בראשית (חוץ מפרשת בראשית) חובר ע"י ר' שלמה דובנא
על ביאור זה ראה כאן, וכאן (ובתגובות שאח"ז).
על שמות - חלקו נעשה ע"י ר"ש דובנא, וחלקו ע"י מנדלסון.
על ויקרא - נפתלי ויזל.
על במדבר - אהרן פרידנטאל.
על דברים - הרץ הומברג, חוץ מכמה פרשות שחוברו ע"י מנדלסון.

'תיקון סופרים' - לבראשית ושמות - ר' שלמה דובנא.
לויקרא, במדבר ודברים - ר' שלום ממעזריטש.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ב' יולי 17, 2023 4:30 pm
על ידי יהושפט
באמונתו כתב:מינות מתוחכמת:

נו, על זה מדבר המאמר, ועיין באב"ע שהבאתי.
אצ"ל שאין לי שום ענין להגן על מנדלסון, אלא אני מתייחס לחלק מהטענות שבמאמר, שכמה מהם על הביאור לנ"ך שכאמור לא הוא כתב והוציא אותו, וחלקם על פירושים שכן פירשו מפרשים אחרים, אם כי יתכן שלו היתה כוונה זרה בזה.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ב' יולי 17, 2023 4:44 pm
על ידי חברא
סיבת התנגדותו של הנודע ביהודה לתרגומו של מנדלסון ראה לעיל.
...כי צירף לתורה פירוש לעז אשר קראו מחברו 'תרגום אשכנזי', ואנחנו חיישינן ללעז ההוא שיבא ממנו מכשול לילדי העברים וביטול תורה, ולכן נמנעתי מלהסכים עמו...


ויחסו למנדלסון עצמו - הנה כמה קטעים מתוך מאמר ב'בית אהרן וישראל' (מה):

הנודע ביהודה על מנדלסון - בית אהרן וישראל מה .jpg
הנודע ביהודה על מנדלסון - בית אהרן וישראל מה .jpg (136.08 KiB) נצפה 2137 פעמים


ויש אשכול על מנדלסון בפורום:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=6459#p6459

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ב' יולי 17, 2023 6:41 pm
על ידי זאב ערבות
יהושפט כתב:מאמר מעניין מאד. תודה.
המחבר מפליא בבקיאות ב'ביאור' לכל הנ"ך, להוכיח את אפיקורסיותו של מנדלסון, אבל ככל הידוע לי מנדלסון לא כתב ביאור לנ"ך [גם על התורה התרגום הוא משלו, אבל הביאור חלק הוא כתב וחלק הוא רק ערך, אבל על הנ"ך הוא בכלל לא הוציא], ואין מה להוכיח מהביאור לנ"ך על דעותיו של מנדלסון גופו. כמדומה

מחילה שלא שמתי לב שהמאמר מתיחס למה שמובא ביהושע י יב, אז הנה קובץ עם הפירוש לפסוק הנ"ל, וכמובן מ. לא כתב פירוש לנ"ך וכל דברי דברי הגר"י מתיחסים לביאור על החומש.
בדרך אגב הספר מאוד מענין וגדוש בידיעות מענינות וכן מובאים פרטים מענינים בהערות מבנו ר' נתן ומצורף דף אלון בכות לזכרו והערה במבוא הספר שהוא מבוא ללימוד נ"ך על ר' דוד מילר

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ב' יולי 17, 2023 6:58 pm
על ידי באמונתו
אלון בן שמרי כתב:בזמנו כשיצא ביאור כולם היו נגד התרגום בלבד. החת"ס טען שאפשר למצוא דברים המראים על אפיקורסות, וגם בזה לא קבלו דעתו ואפי' תלמידו החביב לא חש לדבריו בזה. ואפי' החת"ס לא יצא בחרב וחנית נגד החומש הזה ...

ורק כתב בצוואתו (המקורית - אותנטית): ובספרי רמ"ד אל תשלחו יד עולמי עד - אז רגלך לא ימעד ...

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ב' יולי 17, 2023 8:10 pm
על ידי האמת אדרוש
באמונתו כתב:
אלון בן שמרי כתב:בזמנו כשיצא ביאור כולם היו נגד התרגום בלבד. החת"ס טען שאפשר למצוא דברים המראים על אפיקורסות, וגם בזה לא קבלו דעתו ואפי' תלמידו החביב לא חש לדבריו בזה. ואפי' החת"ס לא יצא בחרב וחנית נגד החומש הזה ...

ורק כתב בצוואתו (המקורית - אותנטית): ובספרי רמ"ד אל תשלחו יד עולמי עד - אז רגלך לא ימעד ...

לא ברור שהתכוין על החומש רק על שאר ספריו. רוב הביאור לא יצא מתח״י.

הביאור זכה להסכמת רע״א, ועוד.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ב' יולי 17, 2023 8:14 pm
על ידי אלון בן שמרי
כמובן היה נגד החומש בהחלט וגם היה נגד פאה נכרית והחזקת פסנתר בבית בצוואתו לאנשי ביתו, וגם תבע מתלמידו שלא להחזיקו, אבל לא אסר על המוכר ספרים בפרשבורג למוכרו.

בדרך אגב על ההפרש בין נ"ך לתורה שבספרי הביאור אולי יש בזה להסביר הסתירה שבדברי התשובה מאהבה שמצד אחד כתב בדרשתו המובאת באמת ליעקב ע' תרס"ב שהביאור הוא אימה חשיכה גדולה וכו' ולעומת זה בתשובה מאהבה סי' א' כ' "ועיין בהערה לשירת הים (שמות ט"ו) מן השלם המפורסים מו"ה שלמה מדובנא רבתי בבאורו לבאר המתורגמן החכם השלם מוהר"מ דעסא, ועוד חזון למועד אי"ה" אך לפי הנ"ל יש לומר שעיקר טענתו בדרשתו היתה לאחר שיצא לאור החלקים על נ"ך (ואולי אז שינה דעתו גם לגבי חלק התורה) וכמ"ש שם "ומי שידע או ראה קצת מהעתקות החדשות... וכו'

האם מישהו בדק על הפסוק מגדיל ישועות מלכו אם יש איזה כוונה מיוחדת בדבריו של התשובה מאהבה?

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ב' יולי 17, 2023 8:15 pm
על ידי בן פקועה
באמונתו כתב:
אלון בן שמרי כתב:בזמנו כשיצא ביאור כולם היו נגד התרגום בלבד. החת"ס טען שאפשר למצוא דברים המראים על אפיקורסות, וגם בזה לא קבלו דעתו ואפי' תלמידו החביב לא חש לדבריו בזה. ואפי' החת"ס לא יצא בחרב וחנית נגד החומש הזה ...

ורק כתב בצוואתו (המקורית - אותנטית): ובספרי רמ"ד אל תשלחו יד עולמי עד - אז רגלך לא ימעד ...

קשה לומר שניסוח "פרווה" זה בהבלעה בתוך הצוואה נחשב חרב וחנית.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ב' יולי 17, 2023 10:03 pm
על ידי א איד
בעת שפורסם החומש עם ה"ביאור", עדיין לא יצא שמעו של החת"ס.
אך בשיריו שכתב בתקופה זו(?) תיקון: לא מצאתי שכתב אותם בצעירותו, וכנראה טעיתי, ציין שמנדלסון מרומז בפסוק "מ'שחתם ב'הם מ'ום ב'ם" – מ'שה ב'ן מ'נחם ב'רלין (פורסם מכתי"ק בצפונות).
וז"ל באגרתו מט"ו באב תקצ"ט:
108040_23.png
108040_23.png (63.83 KiB) נצפה 1939 פעמים


הוספה: טוב מראה עיניים... (באדיבות ספריית חב"ד):

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ב' יולי 17, 2023 10:46 pm
על ידי אלון בן שמרי
נא להעלות מ"ש בצפונות כי כפי הזכור לי רמז זו מקורה בספר מקור ברוך

קצת מן האירוניה יש בציטוט מכתב בו בא החת"ס לתמוך ביד שי"ר ברבנות טרנפול, האם חשב ששי"ר לא היה מעיין בהביאור?

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ב' יולי 17, 2023 10:57 pm
על ידי א איד
אלון בן שמרי כתב:נא להעלות מ"ש בצפונות כי כפי הזכור לי רמז זו מקורה בספר מקור ברוך

קצת מן האירוניה יש בציטוט מכתב בו בא החת"ס לתמוך ביד שי"ר ברבנות טרנפול, האם חשב ששי"ר לא היה מעיין בהביאור?

https://tablet.otzar.org/#/book/106569/ ... /0/end/2/c

(הוא גם ידע שמהר"ם שיק מעיין בביאור, הוא לא פסלו בגלל זאת לשמש ברבנות...).

על משה מנדלסון וה'ביאור'

פורסם: ב' יולי 17, 2023 11:09 pm
על ידי אלון בן שמרי
תודה!

Re: על משה מנדלסון וה'ביאור'

פורסם: ג' יולי 18, 2023 8:55 am
על ידי יהושפט
חכם אחד הראני שבמוריה התפרסם מכתב של בעל בעל הקיצוש"ע לחתנו בו הוא ככל הנראה מזכיר את הביאור
מוריה כסלו תשסה עמ' כז.jpg
מוריה כסלו תשסה עמ' כז.jpg (31.5 KiB) נצפה 1855 פעמים
ולכאורה הכוונה לביאור בפרשת אשם מעילות
שכתב "ולדעתי אפשר שערך המטבע ושוייה בצמצום הוא במשפט הנשיא והבית דין שיכוונו לעשותה עשרים גרה השקל בשקל הקדש. אמר בערכך נוכח הנגיד והבית דין שיהיה ערך האשם שני שקלים כמו שהם מעורכים בערכך מטבעות השקלים בשקל הקדש". ושכמדומה שכ"פ במכתביו שבפני שלמה שי"ל לאחרונה ע"י מ"י.

Re: על משה מנדלסון וה'ביאור'

פורסם: א' ינואר 21, 2024 4:09 am
על ידי זאב ערבות
מהספר עקדת משה ח"ח מר' משה פרקש בענין הביאור