עמוד 2 מתוך 4

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ב' דצמבר 12, 2016 7:27 pm
על ידי זקן ששכח
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:באמריקא גרים כמה מנכדיו של הח"ח, ואחד מהם (איני זוכר את שמו) עבר דירה במאנסי ומכר את ביתו הישן לחסיד אחד. כאשר יצא הציע את מזוזותיו עבור הדייר החדש, כמבואר בהל' מזוזה. הלה סירב לקבלם באומרו שאיננו רוצה מזוזות של מתנגדים משום שרוצה דוקא בכתב אריז"ל. כאשר הוריד הרב זאקס את המזוזות, אמר לו שאלו היו המזוזות של הח"ח, אבל כדי לקיים את ההלכה היה מוכן להשאירם אותם עבור הדייר החדש.

?!
זה נראה לך מוסמך שמזוזותיו של החפץ חיים הגיעו לאמריקה? מתי וכיצד?

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ב' דצמבר 12, 2016 10:07 pm
על ידי לבנון
זקן ששכח כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:באמריקא גרים כמה מנכדיו של הח"ח, ואחד מהם (איני זוכר את שמו) עבר דירה במאנסי ומכר את ביתו הישן לחסיד אחד. כאשר יצא הציע את מזוזותיו עבור הדייר החדש, כמבואר בהל' מזוזה. הלה סירב לקבלם באומרו שאיננו רוצה מזוזות של מתנגדים משום שרוצה דוקא בכתב אריז"ל. כאשר הוריד הרב זאקס את המזוזות, אמר לו שאלו היו המזוזות של הח"ח, אבל כדי לקיים את ההלכה היה מוכן להשאירם אותם עבור הדייר החדש.

?!
זה נראה לך מוסמך שמזוזותיו של החפץ חיים הגיעו לאמריקה? מתי וכיצד?

תיאורטית זה יכול להיות, שהגרמ"מ זאקס, הביאם אתו בבואו לארה"ב. אבל למעשה זה נראה לי מופרך, כי מדוע בני ביתו של הח"ח לקחו אתם את המזוזות בצאתם מהבית. אפילו שלא היה דעתם לשוב לבית, (כי היה בדעתם להגר לארה"ב), אבל כל עוד שלא מסרו או מכרו את הבית לגוי, איזה היתר יש לקחת את המזוזות?
כנראה שאותו נכד, שלא רצו לשלם לו על המזוזות, החליט להוציא את אותו אחד עם טעם רע, ושקר לו כאילו הוא הפסיד את המזווזת של הח"ח.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ה' פברואר 02, 2017 10:51 pm
על ידי פייערמאן
תשובה מר' הילל קולומייער ז"ל בשו"ת בית הילל סי' נ"ב לאחיו שרצה טליתו.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ה' פברואר 02, 2017 10:57 pm
על ידי מנין

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ה' פברואר 02, 2017 11:21 pm
על ידי ע. התשבי
פרי יהושע כתב:
רשמי רשותא כתב:מתאמרה משמי' דהרב מסאטמאר זצ"ל שאמר הטעם למה ממבלאי מכנסי כהנים ומהמייניהן מהן היו מפקיעין ובהן היו מדליקין, הלא אין עניות במקום עשירות ובודאי היו יכולים לעשות פתילות חדשות, ורק הטעם שעשו מהם פתילות שאם היו משתיירים בגדי כהונה היה כל כהן לובש בגדים קרועים ישן נושן מירושתו של אהרן הכהן

והלא יותר פשוט להפך, שמראה שאין בזה עניין לשמור אלא כיון ואתעבדה ביה מצוה נעביד בה מצווה אחריתי [וי"ל עוד ע"ד הדרוש למה דווקא היה מתאים בלאות אלו לפתילות כיד ה' הטובה ואכמ"ל].

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: א' פברואר 05, 2017 4:59 am
על ידי ברי ושמא
א. במהרל בבאר הגולה בביאורו על ענין יאוש באבידה כתב להיפך.
ב. בחידושי הגר"ח מטלז ביאר מה שהמוד"ה מחבירו אסור בממונו שיש קשר רוחני בין הבעלים לחפץ. וכנ"ל משביתת כלים לב"ש.‏‎ ‎

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: א' פברואר 05, 2017 8:49 am
על ידי גביר
על הקשר בין הבעלים לחפץ והנפק"מ בדיני ממונות, וס"ל דהוא דווקא בישראל, האריך גם באגרות ראי"ה, ויעויין עתה: שיח הראי"ה :שיעורים באיגרות הראי"ה /הרב דוד גבריאלי, שער ו [פרק ב כמדומני] שבאר דבריו בזה.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ד' אפריל 05, 2017 1:31 pm
על ידי עושה חדשות
מעילו הבלה.png
מעילו הבלה.png (25.67 KiB) נצפה 12185 פעמים

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ד' אפריל 05, 2017 2:19 pm
על ידי מחולת המחנים
עושה חדשות כתב:
מעילו הבלה.png

ויעבור אליהו אליו וישלך אדרתו אליו (מלכים א יט, יט)
והיה השלכת האדרת סימן כי הוא יעמוד תחתיו ויקח את אדרתו. (מלבי"ם)

יש לי חצי סיגריה שעישן אותו רבנו חיים הלוי מבריסק.

פורסם: ד' אפריל 05, 2017 5:19 pm
על ידי תוכי מדבר
כמה זה אמור להיות שווה?

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ה' אפריל 06, 2017 3:22 pm
על ידי זנב לאריות
היא שיחתי כתב:התפרסם לאחרונה בעיתונות על גניבתו של הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל
אני מאמין שאם הוא היה אדמו"ר אזי בוודאי היה ערך רוחני לסטנדער צא ולמד מבית המדרש של חסידי בעלזא בירושלים שם הסטנדער מונח בתיבת זכוכית (תקנוני אם טועה אני)
בחסידות יש משמעות רבה לחפצים שהתקדשו על ידי קדושי עליון

האם יש זכר לדבר בתקופות הטרום חסידיות ואצל מתנגדים אף לאחר מכן?
יש לזה מקור?
האם הטעם הוא העלאת הניצוצות מהחפץ?

(ויש להעיר מהשטריימל של בעל הלשם, וצ"ע אם החשיבו הגריש"א או רק הסטייפלער ומן הסתם נתן מתנה דבר שהחשיבו)


כמה הערות קצרות:
א. גם בביהמ"ד, פחד יצחק" בהר-נוף ירושלים יש במזרח את כסאו של הגר"י הוטנר זצוק"ל כך שאין זה רק ענין של חסידים [או שגם הבימ"ד הנ"ל אינו בדיוק ליטאי. . ]
ב. יש בספר "ויאמר הנני" וב"אגן הסהר" סיפור על הגר"א גניחובסקי זצוק"ל שביקש את כיפתו של מרן הגריש"א זצוקללה"ה בשביל טיפול בבחור עיי"ש אבל יתכן ששם זה ענין פסיכולוגי ולא סגולי.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: א' אפריל 23, 2017 3:08 am
על ידי שמר
א. "לֹא תִגַּע בּוֹ יָד כִּי סָקוֹל יִסָּקֵל אוֹ יָרֹה יִיָּרֶה אִם בְּהֵמָה אִם אִישׁ לֹא יִחְיֶה בִּמְשֹׁךְ הַיֹּבֵל הֵמָּה יַעֲלוּ בָהָר" הר סיני!! בהמות!?
ב. הבגדים של הכה"ג שהיה משמש בהם ביוה"כ היו נקברים.
ג. "ויקח מאבני המקום וישם מראשותיו" "וַיִּקַּח אֶת הָאֶבֶן אֲשֶׁר שָׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיָּשֶׂם אֹתָהּ מַצֵּבָה וַיִּצֹק שֶׁמֶן עַל רֹאשָׁה" "וְהָאֶבֶן הַזֹּאת אֲשֶׁר שַׂמְתִּי מַצֵּבָה יִהְיֶה בֵּית אֱלֹהִים".

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ב' אוגוסט 07, 2017 11:20 pm
על ידי גיורא בשמי שמיא
לבנון כתב:
זקן ששכח כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:באמריקא גרים כמה מנכדיו של הח"ח, ואחד מהם (איני זוכר את שמו) עבר דירה במאנסי ומכר את ביתו הישן לחסיד אחד. כאשר יצא הציע את מזוזותיו עבור הדייר החדש, כמבואר בהל' מזוזה. הלה סירב לקבלם באומרו שאיננו רוצה מזוזות של מתנגדים משום שרוצה דוקא בכתב אריז"ל. כאשר הוריד הרב זאקס את המזוזות, אמר לו שאלו היו המזוזות של הח"ח, אבל כדי לקיים את ההלכה היה מוכן להשאירם אותם עבור הדייר החדש.

?!
זה נראה לך מוסמך שמזוזותיו של החפץ חיים הגיעו לאמריקה? מתי וכיצד?

תיאורטית זה יכול להיות, שהגרמ"מ זאקס, הביאם אתו בבואו לארה"ב. אבל למעשה זה נראה לי מופרך, כי מדוע בני ביתו של הח"ח לקחו אתם את המזוזות בצאתם מהבית. אפילו שלא היה דעתם לשוב לבית, (כי היה בדעתם להגר לארה"ב), אבל כל עוד שלא מסרו או מכרו את הבית לגוי, איזה היתר יש לקחת את המזוזות?
כנראה שאותו נכד, שלא רצו לשלם לו על המזוזות, החליט להוציא את אותו אחד עם טעם רע, ושקר לו כאילו הוא הפסיד את המזווזת של הח"ח.


אני שמעתי ממקור נאמן וקרוב על הרב העניך זאקס שליט"א ממונסי שכך אירע עמו, אך לי זכור שהיה בשכירות, ואולי בזה אני טועה. מי שמכירו לא יחשדנו במה שנראה להרב לבנון, ומה נענה על העוול לעשות סיפורים בדויים (מש"ר!!?) על נכד הח"ח כיון שמצא פירכא חזקה על הסיפור! אתמהה!
ולגוף הפירכא אען שאם עזבו את הבית להפקר, (כגון באמצע המלחמה, לדוגמה...) אין סיבה לא לקחת את המזוזות, כי אין חובת מזוזה על הדירה. ואפי׳ לא הפקירוה, כיון שאין בכוונתם שיהיו גרים שם למשך זמן ארוך, ג"כ אינו חייב במזוזה. כנל"פ, ואפי׳ לדעת הרמ"א.

ומענין לציין שהרב הנ"ל הוא נכד האדמו"ר מסאסוב (מזוו"ש) מי שהיה חתנו של בעל הדברי יואל זי"ע (בזוו"ר)

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ג' אוגוסט 08, 2017 7:15 pm
על ידי מיכאל1
זנב לאריות כתב:
היא שיחתי כתב:התפרסם לאחרונה בעיתונות על גניבתו של הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל
אני מאמין שאם הוא היה אדמו"ר אזי בוודאי היה ערך רוחני לסטנדער צא ולמד מבית המדרש של חסידי בעלזא בירושלים שם הסטנדער מונח בתיבת זכוכית (תקנוני אם טועה אני)
בחסידות יש משמעות רבה לחפצים שהתקדשו על ידי קדושי עליון

האם יש זכר לדבר בתקופות הטרום חסידיות ואצל מתנגדים אף לאחר מכן?
יש לזה מקור?
האם הטעם הוא העלאת הניצוצות מהחפץ?

(ויש להעיר מהשטריימל של בעל הלשם, וצ"ע אם החשיבו הגריש"א או רק הסטייפלער ומן הסתם נתן מתנה דבר שהחשיבו)


כמה הערות קצרות:
א. גם בביהמ"ד, פחד יצחק" בהר-נוף ירושלים יש במזרח את כסאו של הגר"י הוטנר זצוק"ל כך שאין זה רק ענין של חסידים [או שגם הבימ"ד הנ"ל אינו בדיוק ליטאי. . ]
ב. יש בספר "ויאמר הנני" וב"אגן הסהר" סיפור על הגר"א גניחובסקי זצוק"ל שביקש את כיפתו של מרן הגריש"א זצוקללה"ה בשביל טיפול בבחור עיי"ש אבל יתכן ששם זה ענין פסיכולוגי ולא סגולי.


גם בבית וגן בבית כנסת הגר"א יש את כיסאו של הגר"י אברמסקי.
ובישיבת פונביז' כשהחליפו את הריצוף שמרו את הבלטות שעליהם עמדו ראשי הישיבה בעבר. אינני יודע למה זה סגולה, אך כנראה למניעת מחלוקת זה לא עובד...

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2017 1:38 am
על ידי לבי במערב
מתעניין כתב:קטע נוסף בחתם סופר על פרשת תולדות
בגדי צדיקים.jpg


א"כ הוא בהיפך ממ"ש לעיל:

היא שיחתי כתב:יש את הבגדים של אדם הראשון שלבשום נמרוד עשיו ויעקב
. . אך בכל אחד ואחד יש לדון
בבגדי אדה"ר הוא מחמת ריח גן עדן שדבק בו . .


ועל "דינו" יש להשיב, דריח ג"ע דבק ביעקב, ולא בו. ואולי זו כוונתו באמרו "בו", ולא "בהם".
וק"ל.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2017 1:44 am
על ידי אש משמים
מיכאל1 כתב:ובישיבת פונביז' כשהחליפו את הריצוף שמרו את הבלטות שעליהם עמדו ראשי הישיבה בעבר. אינני יודע למה זה סגולה, אך כנראה למניעת מחלוקת זה לא עובד...

כידוע, בבית כנסת הגר"א בשערי חסד לא החליפו חלק מהריצוף משום שהוא ספוג בהרבה דמעות.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2017 3:42 am
על ידי אליסף
שמעתי מעד ראיה שכשנפטר מהר"א מבלז החסידים חטפו אפי' את מסכת החמצן...
מי שלא חסיד לא יבין

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2017 8:52 am
על ידי חיימשה
איש_ספר כתב:ישנה חוברת של רמ"ש כשר החסידות במשנת ראשונים (הייתי משוכנע שהיא באוצר) שם נאספו כו"כ מקורות

יש ברשותי חוברת כזו משנת תשמ"ט. אם לזו כוונתך אני מכיר את המחבר, ואינו רממ" כ

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2017 4:42 pm
על ידי איש_ספר
חיימשה כתב:
איש_ספר כתב:ישנה חוברת של רמ"ש כשר החסידות במשנת ראשונים (הייתי משוכנע שהיא באוצר) שם נאספו כו"כ מקורות

יש ברשותי חוברת כזו משנת תשמ"ט. אם לזו כוונתך אני מכיר את המחבר, ואינו רממ" כ

היא מצויה כבר באוצר כולל שם מחברה.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2017 7:21 pm
על ידי חיימשה
איש_ספר כתב:
חיימשה כתב:
איש_ספר כתב:ישנה חוברת של רמ"ש כשר החסידות במשנת ראשונים (הייתי משוכנע שהיא באוצר) שם נאספו כו"כ מקורות

יש ברשותי חוברת כזו משנת תשמ"ט. אם לזו כוונתך אני מכיר את המחבר, ואינו רממ" כ

היא מצויה כבר באוצר כולל שם מחברה.
אכן, ייש''כ . האם בנוסף יש של רממ''כ?

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ה' אוקטובר 10, 2019 11:36 pm
על ידי בסדר
'בחצר הקודש' לדרמן: זה טליתו של אביו הסטייפלר זצ"ל?

Re: חפצים מתקדשים ביהדות - לא תהיה קדשה

פורסם: ד' נובמבר 27, 2019 10:26 am
על ידי עזריאל ברגר
בית שביעי כתב:כולם מכבדים מעריכים ומקדישים את חפצי קודש ואין איש שם על לב ואין איש מביא מקורות על התופעה העבודה זריות שיש בזה באופן הכי מושחת!

כמה מחלוקת אחים כבר הביא את זה? כמה גניבות ומדות מושחתות סובבים את החפצי קודש אלו?

הגיע הזמן להתפכח ולחלק באופן הכי גדול את החילוק בין הכמיהה לדבק בצדיקים ובקדושה ע"י התקרבותינו אליהם וכפועל יוצא גם אל חפציהם וכל מה ששייך להם, אבל מזה עד להאדיקות המטופשת לכל בר נש שרוצה רק בגאוותו ובתאוותו ובכל זאת לתלות באילן גדול וולהיות נחשב אצל אנשים חשובים ע"י השתייכותם לחפצי צדיק בכוונה תחילה להמשיך בפריקת עול האמת ועול מדות תרומיות של הצדיק ועול ההתמדה של הצדיק וכו'

רבותי התפכחו!

מציע לכתוב זאת קצת אחרת (אינני דמגוג כל כך מוצלח, אז קיצרתי):
כולם מכבדים מעריכים ומקדישים את אמירת הקדיש ואין איש שם על לב ואין איש מביא מקורות על התופעה העבודה זריות שיש בזה באופן הכי מושחת!

כמה מחלוקת אחים כבר הביא את זה? כמה מריבות בבית הכנסת ומדות מושחתות סובבים את אמירות הקדישים האלו?

הגיע הזמן להתפכח ולהפסיק לגמרי לומר קדישים בשנות האבלות! שהרי זהו דבר שלא הוזכר כלל בגמרא!

רבותי התפכחו!

ובתרגום לעברית מדוברת, כוונתי היא:
לא כל דבר שאנשים משתמשים בו באופן לא נכון - צריך לבטלו.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ד' נובמבר 27, 2019 10:39 am
על ידי מקדש מלך
אשכול קרוב לנושא, המכונה בשם 'המשקפיים של החזון איש'...
viewtopic.php?f=19&t=30486&hilit=%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%A7%D7%A4%D7%99%D7%99%D7%9D

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ד' נובמבר 27, 2019 5:27 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
באמת הייתי רוצה תשובה ע"ז. איך שייך בכלל חפצים מקודשים ביהדות? הרמב"ם כותב בברירות בתחילת הל' עבו"ז, שטעות דור אנוש היתה גם כאשר צדקו בעיקר דבריהם שהשמש הוא עבד ה' וראוי לכבוד. מ"מ מזה נגרר עבו"ז יותר חמור, ואברהם אבינו בא להוציא מטעותם, שהוא היה היודע שדבר זה גורם לצעד השני שהוא לייחס אלקות לדברים שאינם אלהים.

אם אנחנו מעריכים את החפץ הזה שאין בו קדושה מדין, הרי אנו טועים בדיוק כמוש טעה דור אנוש. וכל הסברות שבעולם קיימים גם עליהם. למה לא נכללו באיסור עבו"ז עכ"פ לדעת הרמב"ם? דבר זה קיים אצל תמונת הרב מקערעסטיר, היארמולקע של ר' יהושע לייב, הכת"י של החת"ס, הכסא של הסטייפלער, התפילין והס"ת של הבעש"ט, והבית של הח"ח. לכאורה כפי פשוטו נכללים כולם בזה שגוררים עבו"ז גמורה בעקבותם, וגם לע"ע נאסרו ע"י התורה.

אם יש למישהו חילוק ומקור לזה, אהיה לו אסיר תודה.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ד' נובמבר 27, 2019 5:52 pm
על ידי כדכד
דומני שבאחד האשכולות היום מישהו הביא מקור לכך

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ד' נובמבר 27, 2019 5:55 pm
על ידי כדכד
כונתי לזה מבית המדרש/ אשכול על גארטל מזוייף
פלפול התלמידים כתב:[code]
עושה חדשות כתב:
בעדה פלונית מקובל שלבישת בגדים שלבש צדיק, יש בה סגולה גדולה לירא"ש ועשירות וכל מילי דמיטב. לפיכך אם יש ביד מי איזה בגד שלבש צדיק כל שהוא, הרי הוא נישום במחיר רב, הכל לפי הענין


בס"ד
מסגנון הכתיבה משמע זלזול, ואי אפשר שלא להתייחס לדברים.
לענין זה יש הרבה מקורות, ולדוגמא ראה מעשה דאלישע ומטהו שהתקדש ע"י התורה שלמד והיה מסוגל להחיות מתים אך נגע בכלב ואיבד את קדושתו.
וזו הסיבה שעורכים חנוכת הבית, על מנת לחנוך את הבית ולהספיג את הקירות בד"ת.
וכיום נערכו מחקרים על צמחים וכדו', והוכיחו שהמילים משפיעות על הסביבה.
וממילא פשיטא שבגדי הצדיק יש בהם קדושה ומסוגלים לישועה ע"י התורה שספגו, ויש בזה גם מעשיות רבים כגון מהרי"ל ששלח את כיפתו להניחה ע"ג חולה והבריא.[
/code]

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ד' נובמבר 27, 2019 7:50 pm
על ידי לבי במערב
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אם יש למישהו חילוק ומקור לזה, אהי' לו אסיר תודה.

איתא בירושלמי מו"ק פ"ג ה"א:
רבי שמעון ברבי לא מצאו פתח לנדרו, עד שבא אחד מזקני הגליל, ואית דאמרין רבי שמעון בן אלעזר הוה - והוה נסיב לי' מן הכא ומקים לי' הכא, נסב לי' מן הכא ומקים לי' הכא, עד דאקימיה גו שימשא מפלי מאנוי. אמרון לי': אילו הויתה ידע דהדין סבא עבד לך הכין, נדר הויתה? אמר לון: לא, ושרון לי'. ולי' אמרין: הדא מנא לך? אמר לון: משרת ר"מ הייתי בברחו שנים, ויש אומרים - מקלו של ר"מ היתה בידו והיא היתה מלמדתו דעת.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ה' נובמבר 28, 2019 12:13 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
בקשתי מקור והביאו שטיות. מחקרים לא מראים כלום, כמו מחקרים על עבו"ז. עבו"ז נשאר עבו"ז גם אם היא עובדת. השמש מקרינה חיים ודברים יפים בעולם, והכובד לה היא עבו"ז.

הירושלמי היא אגדה ואין למדין מן האגדות.

מהו הביאור ההלכתי בזה?

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ה' נובמבר 28, 2019 12:14 pm
על ידי כדכד
לא הבנתי
מר חיפש מקור בהלכה לכך שחפצים שהשתמשו בהם אנשים גדולים יכולים להועיל לאדם?
ברור שאם יש לזה מקור זה באגדה ולא בהלכה.

מה שכותב מר על מחקרים אני מסכים. העתקתי את ההודעה שמצאתי כלשונה. מה שרלוונטי לעניננו (לשיטתי) זה הרישא, המקור שהביא ממעשהנ אלישע שמקורו במדרש אגדה

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ה' נובמבר 28, 2019 12:37 pm
על ידי מקדש מלך
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בקשתי מקור והביאו שטיות. מחקרים לא מראים כלום, כמו מחקרים על עבו"ז. עבו"ז נשאר עבו"ז גם אם היא עובדת. השמש מקרינה חיים ודברים יפים בעולם, והכובד לה היא עבו"ז.

הירושלמי היא אגדה ואין למדין מן האגדות.

מהו הביאור ההלכתי בזה?

אתה מודה שיש חפצים שיש להם קדושה מהדין (כמו מצוות או סת"ם. וכן הצדיקים עצמם שמצווה לאהוב אותם ולירא מהם ולכבדם כציווי התורה המפורשים בחז"ל), אלא שלדבריך כל מה שלא מה'דין' הוא עבודה זרה. ונמצא שיש עבודה זרה שנצטוינו בה, ויש שלא נצטוינו והיא אסורה. וכל זה הבל הבלים שאסור לאומרו, וכמובן לכל.

אלא שתתרץ שבכל הדברים שמצווים מן הדין הכוונה בהם רק לקיום מצוות הבורא ולרצונו ולכבודו ולעבודתו. אבל הוא הדין בדברים שהם רק לפנים משורת הדין (חלק מכבוד הצדיקים), ודאי למי שסבור כן.

ובכלל נעשה כאן סלט בין מושגים. מותר לכבד מלך, ואפילו גוי זקן מותר לכבד, ומותר לכבד עוד דברים זולת ה'. והרמב"ם מדבר אודות כבוד של אלהות - ולא כבוד גרידא. וכמו כן מותר לחשוב על חפץ שיש בו קדושה, גם אם זה טעות.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ה' נובמבר 28, 2019 10:14 pm
על ידי צביב
( נכתב ללא עיון)
דמא בן נתינה כיבד אביו, ויש במעשיו כבוד שמים.
כשמת אביו , עשה מקום שישב עליו אביו ''יראה''( ירושלמי קדושין פ''א ה''ז)
וצ''ע אם יש בזה כבוד שמים,
אבל זה המשך הכבוד שכיבד בחייו, ( ואולי קשור לנידון אם מצווה גוי על שיתוף)

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ה' נובמבר 28, 2019 10:37 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
מקדש מלך כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בקשתי מקור והביאו שטיות. מחקרים לא מראים כלום, כמו מחקרים על עבו"ז. עבו"ז נשאר עבו"ז גם אם היא עובדת. השמש מקרינה חיים ודברים יפים בעולם, והכובד לה היא עבו"ז.

הירושלמי היא אגדה ואין למדין מן האגדות.

מהו הביאור ההלכתי בזה?

אתה מודה שיש חפצים שיש להם קדושה מהדין (כמו מצוות או סת"ם. וכן הצדיקים עצמם שמצווה לאהוב אותם ולירא מהם ולכבדם כציווי התורה המפורשים בחז"ל), אלא שלדבריך כל מה שלא מה'דין' הוא עבודה זרה. ונמצא שיש עבודה זרה שנצטוינו בה, ויש שלא נצטוינו והיא אסורה. וכל זה הבל הבלים שאסור לאומרו, וכמובן לכל.

אלא שתתרץ שבכל הדברים שמצווים מן הדין הכוונה בהם רק לקיום מצוות הבורא ולרצונו ולכבודו ולעבודתו. אבל הוא הדין בדברים שהם רק לפנים משורת הדין (חלק מכבוד הצדיקים), ודאי למי שסבור כן.

ובכלל נעשה כאן סלט בין מושגים. מותר לכבד מלך, ואפילו גוי זקן מותר לכבד, ומותר לכבד עוד דברים זולת ה'. והרמב"ם מדבר אודות כבוד של אלהות - ולא כבוד גרידא. וכמו כן מותר לחשוב על חפץ שיש בו קדושה, גם אם זה טעות.


אתה קורא למצות שעיר לעזאזל וכדו' 'הבלים'? אומות העולם מונין את ישראל בזה, אבל אתה מדבר כאילו אתה לא מהם.

כאשר הקב"ה ייחס קדושה לחפץ מסויים, כל מה שנכנס בתוך דבריו והתייחסותו, הרי הוא עבודת ה'. כאשר הוא לא ייחס שום קדושה, למשל להטלית של צדיק פלוני או אלמוני, הרי יש בזה הסכנה של דור אנוש. אם לא, אשמח למצוא מקור לזה והגדרה בחילוק הדברים, מתי נכלל בעבו"ז דדור אנוש, ומתי מקרי 'לפנים משורת הדין'.

כאשר כיבדו אנשי דור אנוש את השמש, עשו כן משום שחשבו שיש בזה משום כבוד ה' לכבד את עבדיו, ואפ"ה נאסר. ולא משום 'כבוד של 'אלהות'. לאחמ"כ גלשו לכבוד של אלהות, אבל כבר מקודם לכן עברו על 'טעות גדולה'.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ה' נובמבר 28, 2019 11:01 pm
על ידי מקדש מלך
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
מקדש מלך כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בקשתי מקור והביאו שטיות. מחקרים לא מראים כלום, כמו מחקרים על עבו"ז. עבו"ז נשאר עבו"ז גם אם היא עובדת. השמש מקרינה חיים ודברים יפים בעולם, והכובד לה היא עבו"ז.

הירושלמי היא אגדה ואין למדין מן האגדות.

מהו הביאור ההלכתי בזה?

אתה מודה שיש חפצים שיש להם קדושה מהדין (כמו מצוות או סת"ם. וכן הצדיקים עצמם שמצווה לאהוב אותם ולירא מהם ולכבדם כציווי התורה המפורשים בחז"ל), אלא שלדבריך כל מה שלא מה'דין' הוא עבודה זרה. ונמצא שיש עבודה זרה שנצטוינו בה, ויש שלא נצטוינו והיא אסורה. וכל זה הבל הבלים שאסור לאומרו, וכמובן לכל.

אלא שתתרץ שבכל הדברים שמצווים מן הדין הכוונה בהם רק לקיום מצוות הבורא ולרצונו ולכבודו ולעבודתו. אבל הוא הדין בדברים שהם רק לפנים משורת הדין (חלק מכבוד הצדיקים), ודאי למי שסבור כן.

ובכלל נעשה כאן סלט בין מושגים. מותר לכבד מלך, ואפילו גוי זקן מותר לכבד, ומותר לכבד עוד דברים זולת ה'. והרמב"ם מדבר אודות כבוד של אלהות - ולא כבוד גרידא. וכמו כן מותר לחשוב על חפץ שיש בו קדושה, גם אם זה טעות.


אתה קורא למצות שעיר לעזאזל וכדו' 'הבלים'? אומות העולם מונין את ישראל בזה, אבל אתה מדבר כאילו אתה לא מהם.

כאשר הקב"ה ייחס קדושה לחפץ מסויים, כל מה שנכנס בתוך דבריו והתייחסותו, הרי הוא עבודת ה'. כאשר הוא לא ייחס שום קדושה, למשל להטלית של צדיק פלוני או אלמוני, הרי יש בזה הסכנה של דור אנוש. אם לא, אשמח למצוא מקור לזה והגדרה בחילוק הדברים, מתי נכלל בעבו"ז דדור אנוש, ומתי מקרי 'לפנים משורת הדין'.

כאשר כיבדו אנשי דור אנוש את השמש, עשו כן משום שחשבו שיש בזה משום כבוד ה' לכבד את עבדיו, ואפ"ה נאסר. ולא משום 'כבוד של 'אלהות'. לאחמ"כ גלשו לכבוד של אלהות, אבל כבר מקודם לכן עברו על 'טעות גדולה'.


לא הבנת את עניין שעיר לעזאזל.

אין איסור לכבד מה שתרצה. כמו שמותר לכבד אדם כך מותר גם לכבד חפץ. ויש אנשים או חפצים שמצווה לכבד אותם.
ודברי הרמב"ם אמורים על כבוד אלקות, דהיינו שמשימים כל מחשבותם אליו לעובדו ולהשתחוות לו ולחלוק לו כבוד. מה שאין כן כבוד שאינו כבוד אלקות.

ועניין שעיר לעזאזל הקושי בו הוא שמקריבים לו קרבן, שזה עבודה, שודאי אסור (אפילו בלא קבלת אלקות). והתשובה היא שלא מקריבים אליו, אלא מקיימים מצוות הבורא שצווה לתת לו את זה - כמשל שהביא שם הרמב"ן (לא שחלילה מקריבים לו קרבן בגלל שככה הציווי).

אבל נתינת כבוד בעלמא לא נוגע ולא פוגע בדור אנוש. ואם היה פוגע היה אסור גם בתורת מצוה. כי הרי מכוונים באמת לתת כבוד לצדיק, או לאבא או לבית הכנסת וכו'. וגם אין כאן שום חשש שמא יגלוש יותר, כמו שאין חשש בכיבוד אדם. כי הרי הכל מתחיל בזה שמכבד את הצדיק שהקב"ה צווה לכבדו וכו', ומי פתי יחשוב שהחפץ אלקות ויעבוד אותו. מה שאין כן אם מתחיל פתאום לכבד את השמש, שאין שום עילה לכבד אותה, חוץ מכיון מחשבה שיכול בסוף להגיע לעבודה זרה (הוא הדין בימינו בדבר מעין זה).

הא למה זה דומה, למי שיאסור לבקש מאדם בקשה, כי 'לו לבדו ראוי להתפלל ולא לזולתו'.

(ובכלל מדובר בדבר שידוע היתרו לכל, ואין שום פוסק שדן בו לאיסור. להיפך, הקושיא היא אם כבר על הרמב"ם, מנין המציא 'איסור נתינת כבוד' - וכתבו רק בסיפור דברים, ולמה לא כתב בהלכות עבודה זרה ש'אסור לכבד שום דבר', וגם בש"ס ופוסקים אין מזה כמובן)

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ה' נובמבר 28, 2019 11:26 pm
על ידי דרומי
התפלה על קברי צדיקים היא פחות 'חלקה' מבחינה הלכתית, ואעפ"כ כבר נתקבל הדבר להיתר ולמצוה בכל תפוצות ישראל (בעיקר בהשפעת הקבלה).

ובכלל יש את הכלל 'כל מה דאסר לן רחמנא שרא לן כוותיה', וכמו הכרובים.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ו' נובמבר 29, 2019 4:06 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
היה פה סתירה בין שתי עניינים, ואתה מתעקש לבאר את אחד מהם, ומניח השני עם מילים ריקים. מה שאתה אומר על החפצים של הצדיק, קיימת גם על השמש. גם אז לא חשבו שהשמש הוא אלקות, אלא שחשבו שכבודו הוא כבוד שמים, כמו שחושבים על מטפחת האף של הרבי ר' ...... ומ"מ טעו טעות גדולה.

מה שאתה שואל על בני אדם, קשה גם לי. למה מותר לבקש מבן אדם ואסור לבקש מהשמש? יש לי תירוצים בראש, אבל ללא מקור.

בענייני גזירות התורה, מצינו דברים מעניינים. מבואר בראשונים שהמדקדק יותר מדי בענייני עריות, נופל בפחם. ומהו הגדר בזה? התורה והחכמים גזרו בדיוק מה כן ומה לא, והיוצא מגדרם ומתחיל להחמיר יותר מגדרם, יפול בפח העריות. מה הסברא בזה? איננו יודעים, ההחכמים היה להם חכמה שאין לנו, והבינו בדיוק איך להציב את הגדרים. בא נעתיק את זה לעבו"ז. המכבד את ה' ע"י הסגידה לשמש, יפול לפח העבו"ז. המקפיד על כבוד ס"ת שבלה, לא יפול לזה. מה ההבדל? א"א לדעת, לא מחשבותי מחשבותיכם. ועכשיו בא נדון על הכובע של רבינא בריה דרב פפא, למי דומה? לשמש או לס"ת שבלה?

אוסיף בזה סיפור. פעם דיברתי עם ת"ח גדול אחד חסידי (לרפו"ש בקרוב) על הסיפור של הצאנזער רב, ששאלו אותו איך הוא אומר 'השמש יבא ויפנה' בשעה שהשוק היה כבר פתוח והיה הרבה אחרי השקיעה. ענה הצאנזער רב "דאס ווארט שמש טראגט אסאך פשטים, דער פשוטס'טער מיינט עס די צדיק" (מילת 'שמש' פירושו הרבה דברים, והפשט הפשוט הוא הצדיק). ויש שמספרים את הסיפור על ליל הסדר, שספר ספירת תהעומר אחרי עלות השחר עם ברכה, ואמר כנ"ל. שאלתי אותו האם כאשר מודים להקב"ה על השמש 'המאיר לארץ ולדרים עליה ברחמים', פירושו ג"כ הצדיק, ואמר לי הן. שאלתי אותו האם כאשר כתוב בתורה 'פן תשא עיניך השמימה וראית את השמש ואת הירח וגו' לא תשתחוה להם וגו'', האם גם אז פירושו הוא הצדיק, וחייך ואמר הן.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ש' נובמבר 30, 2019 7:20 pm
על ידי מקדש מלך
זה שאתה קורא לזה 'מילים ריקים' לא משנה את המציאות. הסברתי, לענ"ד היטב, והבוחר יבחר.

ואני רק רוצה להדגיש שוב. הדבר מקובל להיתר בפשטות גמור מגדולי ישראל לאין סוף. וכמובן שגם אין לך שום מקור בפוסקים. ואחר כך עוד יש שאלה האם הפשט שלי המסתבר או שלך. כאילו שיש לנו מקרה חדש ולא ידוע עד כה, ויש ספק לדינא האם זה אסור או לא.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ש' נובמבר 30, 2019 9:42 pm
על ידי בברכה המשולשת
דרומי כתב:התפלה על קברי צדיקים היא פחות 'חלקה' מבחינה הלכתית, ואעפ"כ כבר נתקבל הדבר להיתר ולמצוה בכל תפוצות ישראל (בעיקר בהשפעת הקבלה)..


בכל תפוצות ישראל?
וע"פ הקבלה לא כל הרוצה ליטול את השם בזה יבוא ויטול (ויש על זה ספר שלם של הגרי"מ הלל שליט"א. יש בוצר)

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: א' דצמבר 01, 2019 4:03 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
מה עשו דור אנוש? מה ההבדל בין שני העניינים? לא שתסביר ענין אחד ותשאיר את השני, רק שתסביר את שניהם. מה זה 'ייחוס אלקות'? איך ייחסו אלקות להשמש בשעה שהודו שהקב"ה הוא העושה ומנהיג הכל?

ו'גדולי ישראל' שאתה מדבר עליהם, אני לא מכיר כ"כ. הרמב"ם כותב ש'חכמים גדולים' נבערו מדעת בזה, לכן זה לא חוצפה להגיד שה'גדולי ישראל' שלך טעו כמו"כ. וגם שרוב גדולי ישראל שאני למדתי דבריהם לא התעסקו בדברים כאלו. הרב שך היה מעונין בהחולצות של האבן האזל? החפץ חיים השתמש בסכינו של ר' נחומ'קה מהאראדנא לחתוך את החלה בשבת? ר' חיים עוזר? איך תגיד שכל גדולי ישראל עשו כן? ואם אכן זהו רק אצל החסידים, אז סביר להניח שזה היה חלק מהמחלוקת. והאם אין מהרמב"ם ראיה לצד אחד?

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: א' דצמבר 01, 2019 10:11 am
על ידי כדכד
ההשוואה לדור אנוש אינה במקום
הם חשבו שהקב"ה מנהיג העולם ע"י אמצעיים ולכן יש ליתן קדושה לאמצעיים ואחר כך לסמלים של אלו האמצעיים.
כאן מדובר על אדם גדול וקדוש שעבד את ה' והשתמש בחפציו לתכלית הנשגבת של עבודת ה' לבדו.
הטענה היא שחפצים ששימשו לעבודת ה' ע"י אדם גדול עשויה להשפיע קדושה על חפצים אלו ולזה הביאו למר ראיה מקודם ממקלו של רבי מאיר ומטהו של אלישע.
אין לזה שום קשר עם הרמב"ם שהביא מר

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: א' דצמבר 01, 2019 3:30 pm
על ידי מקדש מלך
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מה עשו דור אנוש? מה ההבדל בין שני העניינים? לא שתסביר ענין אחד ותשאיר את השני, רק שתסביר את שניהם. מה זה 'ייחוס אלקות'? איך ייחסו אלקות להשמש בשעה שהודו שהקב"ה הוא העושה ומנהיג הכל?

ו'גדולי ישראל' שאתה מדבר עליהם, אני לא מכיר כ"כ. הרמב"ם כותב ש'חכמים גדולים' נבערו מדעת בזה, לכן זה לא חוצפה להגיד שה'גדולי ישראל' שלך טעו כמו"כ. וגם שרוב גדולי ישראל שאני למדתי דבריהם לא התעסקו בדברים כאלו. הרב שך היה מעונין בהחולצות של האבן האזל? החפץ חיים השתמש בסכינו של ר' נחומ'קה מהאראדנא לחתוך את החלה בשבת? ר' חיים עוזר? איך תגיד שכל גדולי ישראל עשו כן? ואם אכן זהו רק אצל החסידים, אז סביר להניח שזה היה חלק מהמחלוקת. והאם אין מהרמב"ם ראיה לצד אחד?


הסברתי שיש כאן חילוק עצום. העניין כאן הוא לא חלוקת הכבוד בעלמא, אלא שסוגדים להם ומכוונים אליהם את המחשבות, ונותנים להם כבוד אלהות. ומה ששאלת לגבי מה שהם הודו, אין זה שאלה, כי הם טעו לחשוב שה' רחוק מבני אדם ונתן את הכוכבים ממוצעים בינו לבינם. והאמת כדברי הרמב"ם בעיקריו, שאין להם שלטון ולא חפץ אלא הם מוטבעים על מה שצווה להם ה' ואין ראוי לחלוק להם כבוד. כל כבוד שאינו קשור לנושא הזה אין דברים אמורים בו.

ועל דבריך בעניין גדולי ישראל, כל אחד מבין שלא היה מחלוקת בעניין הזה אם יש בו איסור, אלא שהחסידים גילו עניין יותר בחפצי הצדיק מחמת היחס העל- טבעי שנתנו לו, והמתנגדים פחות. אבל לא היה כאן מחלוקת באיסור והיתר, וגם בין החסידים עצמם היו כאלו שגילו יותר עניין והיו שפחות, וגם בין המתנגדים היו מעטים שכיבדו את חפצי הצדיקים. ואפושי פלוגתא בכדי לא מפשינן. בפרט שלדעתי דבריך לא מתחילים ולא נגמרים מסברא.