עמוד 2 מתוך 2

Re: גידול פאות

פורסם: א' ינואר 22, 2017 5:36 pm
על ידי איש גלילי
קראקובער כתב:מענין לענין הרב"צ קוק שליט"א בשם הגרי"ש אלישיב
זצ"ל שהמגדל פאות לכאורה אסור לו ליכנס למקדש או
לעבוד עבודה משום פרוע ראש, והוסיף הגרי"ש שזהו דבר פלא.

מה הבעיה אם הוא מספר את פיאותיו (רק מקצר) אחת לל' יום?

נראה לי מוזר לומר שמנהג גידול הפאות התחיל בגלות, היות שמנהג זה קיים אצל התימנים והאשכנזים וגם חלק מהספרדים, ואפילו בשבטי הפשטונים שבאפגניסטן.

Re: גידול פאות

פורסם: א' ינואר 22, 2017 5:54 pm
על ידי אוצר החכמה
מה השיעור של לקצר (לא דווקא בפיאות) מי שיש לו שער ארוך מאד וקיצר את קצותיו כבר לא נקרא פרוע ראש?

ממה שראיתי באור לציון הוא הבין פשוט וכן המשמעות שהכוונה היא שכל גידול שהוא יותר ארוך מגידול של שלושים יום מגילוח בתער זה מיקרי פרוע ראש.
ולפי"ז את הפאות צריך לקצר במספרים לאורך קצר מאד וזה כוונת הגריש"א.

לא הבנתי את ההערה מתי התחיל המנהג. ישראל יכולים לגדל את הפאות ואם זה נחשב נוי ולא ניוול גם מותר להכנס בזה לעזרה.

Re: גידול פאות

פורסם: א' ינואר 22, 2017 6:20 pm
על ידי איש גלילי
ומצד שני - האם מי שאינו מסתפר על אפס נחשב פרוע ראש?

אני באמת אינני זוכר הגדרה בנידון. ואשמח אם אחד מהרבנים יפנה למקור בעניין.

Re: גידול פאות

פורסם: א' ינואר 22, 2017 6:24 pm
על ידי אוצר החכמה
זה מה שכתבתי בשמו שמי שאינו מספר על אפס צריך להיות כשיעור של פחות מל' יום מגילוח בתער הנה דבריו.

Re: גידול פאות

פורסם: א' ינואר 22, 2017 6:32 pm
על ידי איש גלילי
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי את ההערה מתי התחיל המנהג. ישראל יכולים לגדל את הפאות ואם זה נחשב נוי ולא ניוול גם מותר להכנס בזה לעזרה.

לפי מה שבאמת הבאת - שאין פרוע ראש בגידול לנוי, ודאי שאין בזאת שום בעיה.
אבל לפי מה שכתבו למעלה (בשם הגריש"א) שאסור להכנס עם פאות למקדש וכש"כ לעבוד עבודה, יוצא שזה צריך להיות מנהג מאוחר.

Re: גידול פאות

פורסם: א' ינואר 22, 2017 6:35 pm
על ידי אוצר החכמה
לעבוד עבודה זה בכהן ובזה משמע מלשון הרמב"ם שבאמת אין היתר נוי.

Re: גידול פאות

פורסם: א' ינואר 22, 2017 7:15 pm
על ידי חלמישצור
קראקובער כתב:מענין לענין הרב"צ קוק שליט"א בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל שהמגדל פאות לכאורה אסור לו ליכנס למקדש או לעבוד עבודה משום פרוע ראש, והוסיף הגרי"ש שזהו דבר פלא.

הרב יוסף קאפח, במאמרו "פאות, או סימנים או 'זנאניר'" (כתבים ג, עמ' 1424; וכן בפירושו למשנ"ת הל' פסולי המוקדשין א, יב), הביא מן הגמרא "הוא בפנים וציציתו בחוץ, מהו?" (זבחים כו, א), ששם פירש"י "ציצית ראשו דהיינו שערו". והרי אין לכהן לגדל פרע שיער ראשו וכיצד יהיה לו שיער שיכול להיות הוא במקום אחד ושערו במקום אחר? ולכן פירש הרב הנ"ל שהמדובר בפאות (יש לשער שחידוד זה כתבוהו גם מחברים נוספים).

Re: גידול פאות

פורסם: ב' ינואר 23, 2017 9:52 am
על ידי קראקובער
יש לדחות הראיה מזבחים דפרוע ראש אינו מחלל עבודה והיות שזה חלק מגופו יתכן שלמרות האיסור חייב להיות בפנים.

וחכם אחד דחה שהכוונה לשער הזקן דהוי בכלל שער ראשו לפי הזוהר ודלא כתוספת ותשובות הרשב"א.

Re: גידול פאות

פורסם: ב' ינואר 23, 2017 10:38 am
על ידי חלמישצור
הרב מקרקוב
אין לי סנטימנטים מיוחדים להשערתו של הרב קאפח, אולם נדמה לי שקושיותיך דחוקות: א. הסברה ש"ציציתו" הוא פאות ראשו איננה מיוסדת על בעיית חילול העבודה, אלא על ההנחה הסבירה יותר שלא ברשיעי עסקינן. ב. כאמור, הפירוש של הרב קפאח מבוסס על רש"י שפירש "ציצית ראשו דהיינו שערו" - לא כתב זקנו אלא שער ראשו.

Re: גידול פאות

פורסם: ב' ינואר 23, 2017 3:30 pm
על ידי עולה מן הארץ

Re: גידול פאות

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 9:54 am
על ידי קראקובער
חלמישצור כתב:הרב מקרקוב
אין לי סנטימנטים מיוחדים להשערתו של הרב קאפח, אולם נדמה לי שקושיותיך דחוקות: א. הסברה ש"ציציתו" הוא פאות ראשו איננה מיוסדת על בעיית חילול העבודה, אלא על ההנחה הסבירה יותר שלא ברשיעי עסקינן. ב. כאמור, הפירוש של הרב קפאח מבוסס על רש"י שפירש "ציצית ראשו דהיינו שערו" - לא כתב זקנו אלא שער ראשו.


הכוונה להזוהר לגבי נזיר שלמרות שכתוב בתורה שער ראשו הכוונה גם לזקנו שבכלל ראשו ואולי לשון תורה לחוד ולשון חכמים לחוד.

גידול פאות ממתי ומה המקור

פורסם: ד' מאי 24, 2017 8:44 pm
על ידי עובדיה חן
העניין של גידול פאות האם זה החל מהחסידים או אנשי קבלה כי ככל הידוע לי חכמי המזרח וכן חכמי ליטא חוץ מהנציב לא ראיתי פאות ארוכות מתי החל המנהג?

Re: גידול פאות ממתי ומה המקור

פורסם: ד' מאי 24, 2017 9:04 pm
על ידי חד ברנש
עי' בספרו של זימר, עולם כמנהגו נוהג, שכתב פרק רחב בעניין.

Re: גידול פאות ממתי ומה המקור

פורסם: ה' מאי 25, 2017 9:20 am
על ידי מוישה
חד ברנש כתב:עי' בספרו של זימר, עולם כמנהגו נוהג, שכתב פרק רחב בעניין.

האם אפשר לקבל פרק זה, כאן או באישי?
תודה!

Re: גידול פאות

פורסם: ה' מאי 25, 2017 9:43 am
על ידי חד ברנש
מצורף. הסריקה חלשה, אך מספקת...
זימר, פיאות.pdf
(1.63 MiB) הורד 715 פעמים

Re: גידול פאות

פורסם: ה' מאי 25, 2017 10:00 am
על ידי מוישה
חד ברנש כתב:מצורף. הסריקה חלשה, אך מספקת...
זימר, פיאות.pdf

יישר כח!

Re: גידול פאות ממתי ומה המקור

פורסם: ב' אוגוסט 20, 2018 7:16 pm
על ידי פלתי
עובדיה חן כתב:העניין של גידול פאות האם זה החל מהחסידים או אנשי קבלה כי ככל הידוע לי חכמי המזרח וכן חכמי ליטא חוץ מהנציב לא ראיתי פאות ארוכות מתי החל המנהג?

נהגו העולם כשמגלחין התינוקות לשייר בצדעיהן הרבה שערות. תוס נזיר מ"א ע"ב.

פיאות מאחורי האזניים

פורסם: ה' יוני 04, 2020 2:27 pm
על ידי יוצר אור
רבים סיפורים מעין אלו, וכן ארע לחד מן חברייא [בשינוי פרטים מזעריים], כשנכנס למעון הגרח"ק שליט"א, ושאלו מדוע בוש בפאותיו שסובבו את אחורי אזניו, באמרו "הפיאות יפים ואין להתבייש איתם", וכידוע אמרותיו מעין אלו.

כשיצא משם החזירם לאחורי אזניו, וכששאלתיו להתנהגותו נגד דברי הגרח"ק, השיבני שאינו משנה ממנהג אבותיו.

תהיתי אם נכונו דבריו ויש בזה משום מנהג אבות, ולאח"ז מצאתי לשו"ת אז נדברו חי"ב סל"ה, תשובה בעניין פיאות על האזניים בשעת התפילה ושלא בשעת התפילה, וז"ל -

וזה פשוט וברור שבכל הני דברים אין לשנות ממנהג אבותיו, ומלבד המנהג, הלוא עצם הדבר מה שהבן רוצה להתדמות להאב זה מעיקרי המצוה של כבוד או"א, וזה כולל ג"כ כשהאב הולך בפיאות על האוזן. ובפרט אם הוא מקפיד על זה, ואין לשכוח שיש לנו עסק עסק עם מילי דחסידות שהרי עצם הדבר ללכת עם פיאות ארוכות הוי ממילי דהסידות [וממילא אין לדון מכאן על דבר שקשור עם דרך חסידות ממש] ובדורינו אנו דור של עקבתא דמשיחא שעוזבים העיקר מפני הטפל גם על פרט כזה יש להזכיר אף שזה פשוט מאד.


איני בקי בהיסטוריה זו, הכיצד נשתרבב חילוקי המנהגים, והיאך היה המנהג בדורות קדומים?
אכן לא יתכן לומר שהנהגה זו מהגויים אשר סביבותינו היא?
ואי הכי, הרי בזה חוקות הגויים, ולא שייך בזה כיבוד או"א.

דבר נוסף - מאין מנהג החסידים לסלסל פאותם?
[איני דן לגבי הוראת גדול בדורו דחשיב רבו המובהק נגד מנהג אב,
וכן אם כוונתו להורות כן הלל"מ, או כהנהגה טובה, אחר אשר יודע שרבים לא מהלכים כך].

Re: פיאות מאחורי האזניים

פורסם: ה' יוני 04, 2020 2:36 pm
על ידי יוֹסֵפֶר
יוצר אור כתב:דבר נוסף - מאין מנהג החסידים לסלסל פאותם?.

אאל"ט רבי נחמן מברסלב אמר שזה כנגד ''קווצותיו תלתלים שחורות''.

Re: פיאות מאחורי האזניים

פורסם: ה' יוני 04, 2020 2:55 pm
על ידי לארץ ולדרים
לא מדויק להגדיר את הפיאות המסולסלות כמנהג חסידים, גם לנצי"ב לדוג' היו פאות מסולסלות, וכן אצל התימנים. ומאידך אדמורי"ם רבים לא היו להם (חב"ד לדוג').
ואף בברסלב פאותיו שלר' לוי יצחק בנדר לא היו מסולסלות.

Re: פיאות מאחורי האזניים

פורסם: ה' יוני 04, 2020 3:10 pm
על ידי אבני גזית
לבבא סאלי הייתה קפידא שהפיאות תהיינה משוכות לאחורי האזניים

Re: פיאות מאחורי האזניים

פורסם: ה' יוני 04, 2020 3:16 pm
על ידי נחמת ארי
ארחות יושר להגרח"ק עמוד כ'
אוצר החכמה_106397.jpg
אוצר החכמה_106397.jpg (216.52 KiB) נצפה 6303 פעמים

Re: פיאות מאחורי האזניים

פורסם: ה' יוני 04, 2020 4:28 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
הבא"ח באיזהו מקומן מעיד שהיה סורך את פאותיו אחרי האוזן.
וכן נהג ר' אברהם מונסה, והגאון ר' ששון מזרחי,

Re: פיאות מאחורי האזניים

פורסם: ה' יוני 04, 2020 5:27 pm
על ידי יוצר אור
יש"כ. ומדברי הגרח"ק הנ"ל נסיק, שההולכים כן בלא החשש מהגויים הוי א"כ כחוקות הגויים. 

אבני גזית כתב:לבבא סאלי הייתה קפידא שהפיאות תהיינה משוכות לאחורי האזניים

אכן לדעת המקובלים הביא בתשובה הנזכרת להשימם אחורי האזניים, שלא יגעו פאות הראש בזקן. וכמנהגי הגאונים שהזכיר ר' אוהב ציון. והוכיח אף מהזוהר להקפיד בשעת תפילה. [ויש לברר על כמה מקובלים שתמונתם שבידינו אינם מורות כן, כהלשם, ור' מרדכי שרעבי, ועוד מהמקובלים הספרדים]. אך כפה"נ המנהג שנשתרש אינו דייקא משום זה אלא משום הגויים, ושוב הדרינן דהוי חוקות הגויים, שלא ידחה כיבוד או"א. 

מה שנעלם ממני הוא מה שהגדילו לעשות חסידי גור הקושרים פאותיהם לבל יראום, ולא ידעתי מה זה ועל מה זה, [ובפרט שהאדמורי"ם לבית גור אינם כך]. 
ואכתי צריכים למידע נרחב יותר.

Re: פיאות מאחורי האזניים

פורסם: ה' יוני 04, 2020 5:33 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
ר' ששון מזרחי אמר לי שכל הקפידא דוקא אם נכנס בתוך חור האוזן.

Re: פיאות מאחורי האזניים

פורסם: ה' יוני 04, 2020 5:45 pm
על ידי בברכה המשולשת
יוצר אור כתב: מה שנעלם ממני הוא מה שהגדילו לעשות חסידי גור הקושרים פאותיהם לבל יראום, ולא ידעתי מה זה ועל מה זה, [ובפרט שהאדמורי"ם לבית גור אינם כך]. 
ואכתי צריכים למידע נרחב יותר.


למיטב זכרוני, זה בגלל גזירת הלבוש.

Re: פיאות מאחורי האזניים

פורסם: ה' יוני 04, 2020 5:57 pm
על ידי לעולם יהיה אדם

Re: פיאות מאחורי האזניים

פורסם: א' יוני 07, 2020 12:17 pm
על ידי יוצר אור
יוסף חיים אוהב ציון כתב:ר' ששון מזרחי אמר לי שכל הקפידא דוקא אם נכנס בתוך חור האוזן.

מה העניין בזה? (היש לזה מקור?)

Re: פיאות מאחורי האזניים

פורסם: א' יוני 07, 2020 12:45 pm
על ידי בקרו טלה
יוצר אור כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:ר' ששון מזרחי אמר לי שכל הקפידא דוקא אם נכנס בתוך חור האוזן.

מה העניין בזה? (היש לזה מקור?)

מעשה איש ב.png
מעשה איש ב.png (50.08 KiB) נצפה 6142 פעמים

Re: פיאות מאחורי האזניים

פורסם: א' יוני 07, 2020 1:21 pm
על ידי יוצר אור
בקרו טלה כתב:
מעשה איש ב.png


יש"כ!

Re: גידול פאות

פורסם: ש' אוגוסט 22, 2020 11:56 pm
על ידי דרומי
יש לציין עוד בענין זה -

דרכי חיים ושלום סי' תתפ.

מנהג ישראל תורה או"ח סי' צא אות ה.

שולחן מנחם חלק ד' עמ' קלב.