עמוד 2 מתוך 2

Re: פדיון הבן <שום וסוכר, וכאילו התענה פד תעניות>

פורסם: ג' יולי 13, 2021 12:17 am
על ידי הארי החי
שמעתי בשם הג"ר אפרים פדווא שליט"א גאב"ד התאקה"ח דלונדון בדרך צחות שמחלקים שום לברכה לאבי הבן שזה יהיה הפדיון הבן היחיד שיעשה - וכמו שאמרו חז"ל "מי שאכל שום יחזור ויאכל שום?"

Re: מקור שום וסוכר בפדיון הבן

פורסם: ד' אוגוסט 03, 2022 12:30 am
על ידי משה פרץ
משולש כתב: "דברי שמואל" (דף ב): שקבלה בידו איש מפי איש עד רבנו האריז"ל שסעודת פדיון נחשבת כפ"ד תעניות. ושאם היה השדי חמד רואה דבר זה היה מברך ברוך הטוב והמטיב. עכ"ד. וברוך ה' אשר לא השבית לנו נאמן

הכוונה לספר דבר שמואל, ראה ב- https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... =&pgnum=18
ושם כתב פ' תעניות, ושוב כתב פ"ד. ע"ש.

Re: מקור שום וסוכר בפדיון הבן

פורסם: ד' אוגוסט 03, 2022 2:11 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
משה פרץ כתב:הכוונה לספר דבר שמואל, ראה ב- https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... =&pgnum=18
ושם כתב פ' תעניות, ושוב כתב פ"ד. ע"ש.

זכורני שהביא דבריו בשו"ת עמק יהושוע (מאמן).

Re: מקור שום וסוכר בפדיון הבן

פורסם: ד' אוגוסט 03, 2022 3:39 am
על ידי וונדרבר
יוסף חיים אוהב ציון כתב:זכורני שהביא דבריו בשו"ת עמק יהושוע (מאמן).

ראה לעיל שבאמת זה המקור
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 73#p527835
משולש הביא את הדברים לעיל בשם שו"ת עמק יהושע, עיי"ש.
וכשמעיינים בס' דבר שמואל, רואים שמי שקיבל קבלה בידו איש מפי איש אינו מחבר ס' דבר שמואל [ר"ש עמאר ממקנס], אלא שכך שמע שסיפר שד"ר מצפת בשם רבי שמואל העליר [אב"ד עיה"ק צפת], בשם רבו רבי אברהם בער [מאווריטש, בעל בת עין] שקיבל איש מפי איש וכו'.
וראה עוד "המבשר תורני", עש"ק פ' בא תשע"ד, עמ' כ-כא.
https://tablet.otzar.org/#/book/192665/ ... 9/end/12/c

Re: פדיון הבן <שום וסוכר, וכאילו התענה פד תעניות>

פורסם: ד' אוגוסט 03, 2022 5:28 pm
על ידי פרנצויז
גוראריה כתב:לשום ולסוכר יש ב' מעלות: גם דבר הנותן טעם וגם משתמר.
עם זאת ידוע מה שאמרו בשם גדולים ש'כאילו' פ"ד תעניות עוזר ל'כאילו' עברות. כל הכועס כאילו עובד ע"ז וכד'.
כאילו התענה.PDF
(154.25 KiB) הורד 47 פעמים


מאחורי הקלעים כתב:עוד מקור מהאמרי חיים
וירא משה.PNG

גוראריה כתב:והובא כאן כבר פעם באיזה אשכול ד' ר"פ מקוריץ שכאילו תענית מכפר על כאילו עבירה... כל הכועס וכד'.

המקור הראשון שהביא גור אריה כתב את זה בשם האדמו"ר מאוסטרובצא.

יש קושיא ידועה על הגמ' שבת יב: למה כתב רבי ישמעאל על פנקסו לכשיבנה בית המקדש אביא חטאת שמינה, הרי כל הלומד תורת חטאת כאילו הקריב חטאת.
viewtopic.php?f=29&t=49881&p=634976&hilit=#p609121
וכמדומה שיש מי שכתב על קושיא זו, כנ"ל, ש"כאילו" קרבן מכפר על "כאילו" עבירה, אבל על חטא אמיתי שחייבים עליו קרבן לא מספיק ללמוד תורת חטאת, וצריך קרבן אמיתי.

Re: מקור שום וסוכר בפדיון הבן

פורסם: ה' אוגוסט 04, 2022 2:21 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
וונדרבר כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:זכורני שהביא דבריו בשו"ת עמק יהושוע (מאמן).

ראה לעיל שבאמת זה המקור
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 73#p527835
משולש הביא את הדברים לעיל בשם שו"ת עמק יהושע, עיי"ש.
וכשמעיינים בס' דבר שמואל, רואים שמי שקיבל קבלה בידו איש מפי איש אינו מחבר ס' דבר שמואל [ר"ש עמאר ממקנס], אלא שכך שמע שסיפר שד"ר מצפת בשם רבי שמואל העליר [אב"ד עיה"ק צפת], בשם רבו רבי אברהם בער [מאווריטש, בעל בת עין] שקיבל איש מפי איש וכו'.
וראה עוד "המבשר תורני", עש"ק פ' בא תשע"ד, עמ' כ-כא.
https://tablet.otzar.org/#/book/192665/ ... 9/end/12/c

היחכמתנו כדרכך.