עמוד 2 מתוך 3

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ה' יולי 13, 2017 9:46 am
על ידי בן מיכאל
איש גלילי כתב:
ראב"ע (פירוש הארוך לבראשית א א) כתב:על כן לא נחקור מתי נבראו המלאכים או שֵדִים, ואם השמים נבראו תחלה או הארץ, רק נאמין, כי הרקיע והיבשה והדשאים והמאורות ברקיע ושרץ המים ועוף וחיה ואדם בראם השם היום קרוב מחמשת אלפי שנה, ולא נחפש אם נבראו מיש.

אך ראה בהקדמת פירושו על התוה בה הוא כותב כי זוהי כפירה לומר כן.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ה' יולי 13, 2017 9:48 am
על ידי בן מיכאל
קאצ'קלה כתב:
ההוא גברא כתב:כבר ראיתי אוצרניק אחד ששם "כתובים אחרונים" במדף ספרי הנ"ך!!

אני ראיתי אצל נבון אחד שה'כתובים האחרונים' מונחים אצלו במדף ספרי הנ"ך, והלה התנצל בפני שסידרם כן לפי זמן חיבורם, כשאחריהם באים מדרשי חז"ל וכו'.

לא הבנתי, היכן קאצ'קלה כתב זאת ועל מי? ומי זה הנבון וכו'.
אגב חלק מהכתובים אחרונים אכן התחברו על ידי חז"ל, למשל זכורני כי פעם ראיתי בזוהר (לא זוכר כעת היכן), "אמר ר"ש, אם הייתי בזמן שהיה ספר חנוך, הייתי מבקש רחמים מה' שלא יגנז הספר".

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ה' יולי 13, 2017 9:57 am
על ידי קאצ'קלה
'ההוא גברא' מחק את הודעתו, על כן נשארה תגובת קאצ'קלה תלויה על בלימה.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ה' יולי 13, 2017 10:11 am
על ידי בקרו טלה
בן מיכאל כתב: למשל זכורני כי פעם ראיתי בזוהר (לא זוכר כעת היכן), "אמר ר"ש, אם הייתי בזמן שהיה ספר חנוך, הייתי מבקש רחמים מה' שלא יגנז הספר".

חלק א עב:
רבי שמעון אמר, אילו הוינא שכיח בעלמא כד יהיב קב"ה ספרא דחנוך בעלמא, וספרא דאדם, אתקיפנא דלא ישתכחון ביני אנשא, בגין דלא חיישו כל חכמאן לאסתכלא בהו, וטען במלין אחרנין, לאפקא מרשו עלאה לרשו אחרא, והשתא הא חכימי עלמא ידעין מלין וסתמין לון, ומתתקפי בפולחנא דמאריהון

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ה' יולי 13, 2017 10:11 am
על ידי עקביה
בן מיכאל כתב:עוד ראשונים רבים חלוקים על חז"ל בכך שלא שמואל כתב ספרו, ראה למשל בארברבנאל בהקדמתו לשמואל ועוד רבים.

זה ידוע לי. מה שהתקשיתי בו הוא סיום דבריו והמאיר לארץ ישים מחשך לאור ומעקשים למישור העשוי להתפרש כזלזול בחז"ל.
בן מיכאל כתב:פעם שמעתי כי הרשב"ם בבראשית לומד כן מהכתוב והארץ היתה שהיתה כבר, ושלכן הוציאו את פירושו לתחילת התורה מהחומשים, אשמח אם מישהו יאשר או יכחיש את הדברים.

זה לשון רשב"ם (בראשית א): לכך אמר להם משה לישראל, להודיעם כי דבר הקדוש ברוך הוא אמת, וכי אתם סבורים שהעולם הזה כל הימים בנוי כמו שאתם רואים אותו עכשיו מלא כל טוב? לא היה כן, אלא בראשית ברא אלהים וגו' כלו' בתחילת בריאת שמים וארץ כלו' בעת שנבראו כבר [ה]שמים העליונים והארץ, הן זמן מרובה הן זמן מועט, אז והארץ היתה, הבנויה כבר היתה תוהו ובהו, שלא היה בם שום דבר,
הוא כמובן אינו אומר שהארץ קדמה לבריאת העולם, אלא שלאחר שנבראה עמדה בשממונה עד שנתמלאה כל טוב.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ה' יולי 13, 2017 10:14 am
על ידי בן מיכאל
עקביה כתב:
בן מיכאל כתב:עוד ראשונים רבים חלוקים על חז"ל בכך שלא שמואל כתב ספרו, ראה למשל בארברבנאל בהקדמתו לשמואל ועוד רבים.

זה ידוע לי. מה שהתקשיתי בו הוא סיום דבריו והמאיר לארץ ישים מחשך לאור ומעקשים למישור העשוי להתפרש כזלזול בחז"ל.
אני חושב כי זוהי דרכו לכתוב כן, זה משהו בנוסח "וה' יאיר עיני".

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ה' יולי 13, 2017 11:44 am
על ידי ארזי הלבנון
קראקובער כתב:עקביה, זה פחים קטנים לעומת מה שכתב על עקידת יצחק שהכול היה בחלום (צינזרו את זה מזמן)ועשה היקש ממש"כ הרמב"ם על חוה והנחש.


האם תוכל לצטט כאן או לצלם את דבריו אלה?

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ה' יולי 13, 2017 9:12 pm
על ידי יבנה
ארזי הלבנון כתב:
קראקובער כתב:עקביה, זה פחים קטנים לעומת מה שכתב על עקידת יצחק שהכול היה בחלום (צינזרו את זה מזמן)ועשה היקש ממש"כ הרמב"ם על חוה והנחש.


האם תוכל לצטט כאן או לצלם את דבריו אלה?


בסוף העמוד http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... =&pgnum=28

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ה' יולי 13, 2017 9:16 pm
על ידי ארזי הלבנון
יבנה כתב:
ארזי הלבנון כתב:
קראקובער כתב:עקביה, זה פחים קטנים לעומת מה שכתב על עקידת יצחק שהכול היה בחלום (צינזרו את זה מזמן)ועשה היקש ממש"כ הרמב"ם על חוה והנחש.


האם תוכל לצטט כאן או לצלם את דבריו אלה?


בסוף העמוד http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... =&pgnum=28


יישר כח. תודה.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ה' יולי 13, 2017 9:58 pm
על ידי פלגינן
ארזי הלבנון כתב:
קראקובער כתב:עקביה, זה פחים קטנים לעומת מה שכתב על עקידת יצחק שהכול היה בחלום (צינזרו את זה מזמן)ועשה היקש ממש"כ הרמב"ם על חוה והנחש.


האם תוכל לצטט כאן או לצלם את דבריו אלה?

אני מניח שהרב קראקובער (שלצערנו נפרד מאתנו) ראה זאת לגבי האפודי בספרו של מארק שפירא על הצנזורה האורתודוקסית, שם הוא מציג את המקור מול המצונזר. אני מצרף מספרו, עמ' 73-72. סליחה על האיכות.
IMG_0113.JPG
IMG_0113.JPG (621.58 KiB) נצפה 11321 פעמים

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ה' יולי 13, 2017 10:36 pm
על ידי ארזי הלבנון
לרב פלגינן, תודה רבה על הצילום.
אכן הרב קראקובער כתב לי בפרטי ששמע זאת בהרצאה מהנ"ל ושיער שזה מופיע בספרו. יישר כח על הצילום.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ה' יולי 20, 2017 8:07 am
על ידי לוצאטי
עוד מפניני ן' כספי. ישעיהו כו יט:
ומה מאד הפליגו רבותינו ז"ל שאמרו טל שעתיד הקב"ה להחיות בו את המתים. אך לא כמו שיובן זה אצל אשתי כאילו נתעלפה, כי יותר ראוי כמו שהובן אצל המורה, יעוין בספרו (פה"מ סנהדרין י).

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ה' יולי 20, 2017 2:57 pm
על ידי בן מיכאל
לוצאטי כתב:עוד מפניני ן' כספי. ישעיהו כו יט:
ומה מאד הפליגו רבותינו ז"ל שאמרו טל שעתיד הקב"ה להחיות בו את המתים. אך לא כמו שיובן זה אצל אשתי כאילו נתעלפה, כי יותר ראוי כמו שהובן אצל המורה, יעוין בספרו (פה"מ סנהדרין י).

לא הבנתי לא את דבריו, ולא את טענותייך, אשמח אם תסביר את שני אלה. תודה רבה.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ה' יולי 20, 2017 4:03 pm
על ידי לוצאטי
להשערתי צריך לנקד נתעלפֶה בסגול, וכוונתו שאין המתים כאילו מעולפים ובתחה"מ יתעוררו.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ה' יולי 20, 2017 4:08 pm
על ידי מה שנכון נכון
ר"ל שהטל יעוררם כמו שמעירים מעולף ע"י מים (לדעתי נתעלפה בקמץ). אלא כמ"ש הר"מ שהאדם יפרד ליסודותיו אחר המיתה ואח"כ יתחדש.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ג' יולי 25, 2017 11:04 pm
על ידי הגהמ
הגהמ כתב:
קראקובער כתב:עקביה, זה פחים קטנים לעומת מה שכתב על עקידת יצחק שהכול היה בחלום (צינזרו את זה מזמן)ועשה היקש ממש"כ הרמב"ם על חוה והנחש.

אאל"ט החלפת ן' כספי עם האפודי ואיני צריך להעיר לך שהרבה יש להזהר בכמו אלה.

ראיתי ששטותו של האפודי נשתרשה גם אצל איזה חוקרים כמו שתראה בציטוט הבא באיזה מאמר שראיתי לאחרונה מחוקר האמור להיות מתמצה בתחום:
תורת הדבקות במשנתו של ראבם.jpg
תורת הדבקות במשנתו של ראבם.jpg (17.12 KiB) נצפה 11084 פעמים

ולא רק שכמובן אין זכר למו לשיטה כזו בדברי הרמב"ם וכ"ש לא בדברי בנו ראב"ם, אבל לפלא בעיני איך לא הרגישו שהרמב"ם במקום המצויין (מו"נ ח"ג סוף פכ"ד) אומר בדיוק ההיפך ממה שהם אומרים בדעתו! לדברי הרמב"ם שם א' מענייני העקדה היה להראות שמה שישיגו הנביאים בחלום או במראה הנבואה הוא אצלם כודאות מוחלטת ומציאות מוחשית שא"א לטעות בה, ואילו היה סרך ספק אצל אאע"ה במה שנצטוה בחלום או במראה הנבואה לא היה ניגש לשחוט את בנו (במציאות!) על הספק. [ובדרך אגב, אולי אי"ז פלא כ"כ אבל ראיתי למרן הרב שך שכ' כמעט ככל החזיון הזה (עפ"ד מהריל"ד) באביעזרי הלכות יסוה"ת מבלי להזכיר כלל דברי הרמב"ם במו"נ].

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ה' יולי 27, 2017 12:43 am
על ידי ממללא
דעת הרב קאפח על פירוש הנרבוני:

""נראה שהוא היה בעל דעות חורגות מן המסור והמקובל באומה, ואף בדברים יסודיים כגון האמונה בתחיית המתים וכדומה. ולא היה אכפת לי אם היה מבטא את כפירותיו והזיותיו בתור דעות שלו, הנו ככל הפקפקנים והכפרנים שבעולם, אך מצער הדבר שהוא מנסה להשחיל את דעותיו כאילו רבינו [הרמב"ם] חלילה סבור כך."

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ה' יולי 27, 2017 8:31 am
על ידי בן מיכאל
ממללא כתב:דעת הרב קאפח על פירוש הנרבוני:

""נראה שהוא היה בעל דעות חורגות מן המסור והמקובל באומה, ואף בדברים יסודיים כגון האמונה בתחיית המתים וכדומה. ולא היה אכפת לי אם היה מבטא את כפירותיו והזיותיו בתור דעות שלו, הנו ככל הפקפקנים והכפרנים שבעולם, אך מצער הדבר שהוא מנסה להשחיל את דעותיו כאילו רבינו [הרמב"ם] חלילה סבור כך."

כמדומני שזה קרוב ללשון התשב"ץ על האפודי.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ה' יולי 27, 2017 11:35 am
על ידי ההוא גברא
איפה התשב"ץ כתב משהו על האפודי שהיה בן דורו?

משאר כתביו של האפודי נראה שהיה כשר, ונראה פחות רציונליסט מהרמב"ם (דבריו על לימוד התנ"ך מוכיחים כך), ולא הבנתי מה הטעם לכרוך אותו עם נרבוני, אלא אם כן מישהו רוצה בדוקא להוכיח שגם פרשני המורה המצויים מפרשים בו דעות בעייתיות כדי שיוכל גם הוא לתלות בו את דעותיו. (כנראה היתה לו איזו קושיא במורה ותירץ אותה שהרמב"ם התכוון שהעקדה היתה בחזון). נרבוני כידוע לא נדפס עד משכילי ברלין בדיוק בגלל דעותיו, ובמפרשים שבדפוסים אין דעות בעייתיות כאלו .

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ה' יולי 27, 2017 3:13 pm
על ידי בן מיכאל
ההוא גברא כתב:איפה התשב"ץ כתב משהו על האפודי שהיה בן דורו?

משאר כתביו של האפודי נראה שהיה כשר, ונראה פחות רציונליסט מהרמב"ם (דבריו על לימוד התנ"ך מוכיחים כך), ולא הבנתי מה הטעם לכרוך אותו עם נרבוני, אלא אם כן מישהו רוצה בדוקא להוכיח שגם פרשני המורה המצויים מפרשים בו דעות בעייתיות כדי שיוכל גם הוא לתלות בו את דעותיו. (כנראה היתה לו איזו קושיא במורה ותירץ אותה שהרמב"ם התכוון שהעקדה היתה בחזון). נרבוני כידוע לא נדפס עד משכילי ברלין בדיוק בגלל דעותיו, ובמפרשים שבדפוסים אין דעות בעייתיות כאלו .

טעיתי זהו אבן כספי כאן: שו"ת תשב"ץ חלק ג סימן נג דע כי במקום הזה נטה אבן כספי בפי' שחבר לספר המורה... ואני אומר תאלמנה שפתי שקר הדוברו' על צדיק עתק בגאוה ובוז כי הוא טועה ותולה ברבו טעותו שהעולם הוא קדמון כדעת ארס"טו ודברי הרב נכונים הם אין בהם נפתל ועקש.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ד' ינואר 31, 2018 6:10 pm
על ידי אבא יודן
ארזי הלבנון כתב:
קראקובער כתב:עקביה, זה פחים קטנים לעומת מה שכתב על עקידת יצחק שהכול היה בחלום (צינזרו את זה מזמן)ועשה היקש ממש"כ הרמב"ם על חוה והנחש.


האם תוכל לצטט כאן או לצלם את דבריו אלה?

כך כתב גם הראבע ביונה א א!

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ד' ינואר 31, 2018 7:46 pm
על ידי אביגדור
אבא יודן כתב:כך כתב גם הראבע ביונה א א!
ח"ו! זה לא הכוונה שם. הוא בסה"כ אומר שלמרות שהציווי היה בחלום ולא כנבואת משה הוא עמד בנסיון וקח המאכלת.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ד' ינואר 31, 2018 9:32 pm
על ידי בסתר המדריגה
ר"מ שטראשון בס' מבחר כתבים עמוד 212 הביא מכתב היש"ר מקנדיא שמפרשי המורה נתחלקו כנגד ארבעה בנים אחד חכם הרש"ט אחד רשע ר"מ נרבוני ראש למבינים וירד לעמקו מכל הפשטנים אחד תם קראשקאש ואחד שאינו יודע לשאול זה האפודי

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ו' מרץ 19, 2021 7:21 am
על ידי תורת המן
סכינא חריפא כתב:עוד מפניניו
לכידה.PNG


וכבר גינהו החסיד יעב"ץ ע"ז בספרו אור החיים פרק ט' בכתבו,
וראיתי קונטרס אחד שעשה 'ן כספי בקציפו את הקצף הגדול לפני השי"ת, היא הצוואה אשר צוה לבנו לרדוף אחרי החכמות כסדרן, אשר האיש הזה הי' ריק אף מדיני איסור והיתר, כמו שהודה בעצמו על דין כף חולבת שקרה בביתו, והלעיג על החכם התלמודי אשר עכבוהו בביתו על הדין הזה.

עיי"ש עוד שהאריך בגנותו.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ו' מרץ 19, 2021 12:18 pm
על ידי הגהמ
מעניין מה שכתב בזה ר' שמואל אשכנזי המנוח במכתב למערכת צפונות במענה על דבריו החריפים של הגר"ש פישר, הלא באגרותיו.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ו' מרץ 19, 2021 1:47 pm
על ידי מה שנכון נכון
הגהמ כתב:מעניין מה שכתב בזה ר' שמואל אשכנזי המנוח במכתב למערכת צפונות במענה על דבריו החריפים של הגר"ש פישר, הלא באגרותיו.

לגופו של ענין לא ענה כלום.
אגב, המערכת עידנה את סגנונו מ"דרושה העזה רבה לכתוב" ל"אין לכתוב".

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ו' מרץ 19, 2021 2:20 pm
על ידי הגהמ
אמנם לא התווכח על שום נתון במיוחד אבל הציג גישה חילופית לפיה אין להוציא מן הכלל מי שהיה מותר לבא בקהל אצל הקדמונים.

(לא שהמנוח היה בר פלוגתיה של הגר"ש אבל דומני שגישתו זאת היתה מקובלת על עוד רבים וטובים מן הגדולים אנשי השם)

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ו' מרץ 19, 2021 5:31 pm
על ידי תורת המן
עיניתי שם (והוא בצפונות ד, עמוד קכג), ואין דברים מובנים אצלי כלל, וכי מפני שנולד בהדור ההוא נחשבים דבריו יותר? הלא גם בהדור ההוא היה הרבה עמי הארץ, בטלנים, וכופרים.
וכעי"ז שמעתי מהר"צ שכטר ר"י ישיבת רבנו יצחק אלחנן בשיעור שמסר כזה שתי שבועות, כי הי' תלמדים מטופשים מהבעלי התוס', אשר כתב כל העולה על רוחכם, ועכשיו מדפיסים את זה, ועליהם יתכנו מליצת המהרש"ל על המגדל עוז שעבר על בל תשחית הדיו, עכ"ד[*].
וכן שמעתי בשם הגרא"י סאלאוויצי'ק ר"י בריסק, על המעשה שהביא הר"א אבן דאוד על הד' שבויים וז"ל,
והייתה בקורטובה בית הכנסת ששמה כנסת המדרש, והיה שם דיין ששמו ר' נתן, וחסיד גדול היה, אבל לא היו אנשי ספרד בקיאין בדברי רבותינו ז"ל, ואעפ"כ באותו מעט שהיו יודעין היו עושין מדרש ומפרשים ועולים ויורדים. ופירש ר"נ הדיין "על כל הזאה טבילה", והיא במסכת יומא, ולא ידע לפרשה. ור' משה יושב לפאה אחת כמו שמש, וקם אל ר' נתן ואמר לו רבי פשו להו טבילות. וכששמע הוא והתלמידים את דבריו תמהו זה אל זה ושאל ממנו לפרש להם ההלכה, ופירש להם ההלכה כהוגן...

ואמר הרב הנ"ל כי מסתמא הרב נתן ההוא הי' לו כתבים, ולאחר מותו נגנזו, ועכשיו הם מדפיסים ספריו...

[*] https://www.yutorah.org/sidebar/lecture ... n-yeshiva/ דקה 26.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ו' מרץ 19, 2021 5:42 pm
על ידי הגהמ
א. כנגד דבריו של מהרש"ל כתב הגאון בעל מרכבת המשנה "תלמיד הרשב"א איך לא ינבא?!"
ב. מה ששמעת בשם ראש ישיבת בריסק מפורסם על שם בן דודו הרב מבוסטון שאמר כן בהדמזנות לפרופ' ליברמן והדברים עתיקים.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ו' מרץ 19, 2021 9:29 pm
על ידי תורת המן
אם כבר על המגדל עוז עצמו אנו דנין, חובה לציין את דברי התומים בקיצור תקפו כהן סימן י"ג, עמש"כ הש"ך דאע"פ דאין המגד"ע רב גוברין אינו חשוד להחליף ולהעיד מה שלא שמע וראה, וע"ז כתב התומים,
איך יאמר הוא שקיבל מרבותיו להיפך, מי היו רבותיו, כיון דכל אלו שהיו מלפני זמנו מלמדים תורה ברבים אמרו והורו להיפך...ואין ספק שהוא זה כמו כל הדברים בספר הנ"ל אשר אינו מבחין בין דבר להפכו, וכן בזה שמע...והוא לא שת לבו לא הבחין, וח"ו לבנות שום דין על דרכים אשר המה בחזקת משובשים.

ונראה כי הוא יסוד גדול, כי א"א לבנות דבר ע"פ השמועה, אם בעל השמועה עצמו אין לו בינה להבחין בין דבר לדבר.

Re: וְ֝אַרְבָּעָ֗ לֹ֣א יְדַעְתִּֽים

פורסם: ש' מרץ 20, 2021 8:11 pm
על ידי לבי במערב
אצ"ל שרבינו בעל המגד"ע כבר נתקבל בכל תפוצות ישראל, על־אף הערעורים שהיו בזמנו ובדורות שלאח"ז, והוא כשטר שיצא כו' בב"ד ונתקיים.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ש' מרץ 20, 2021 8:21 pm
על ידי מה שנכון נכון
הגהמ כתב:אמנם לא התווכח על שום נתון במיוחד אבל הציג גישה חילופית לפיה אין להוציא מן הכלל מי שהיה מותר לבא בקהל אצל הקדמונים.

(לא שהמנוח היה בר פלוגתיה של הגר"ש אבל דומני שגישתו זאת היתה מקובלת על עוד רבים וטובים מן הגדולים אנשי השם)

אכן הרבה מהקדמונים עיינו גם בספרים שמחבריהם לא היו ראויים לבא בקהל בשביל מילי מעלייתא דאית בהו. וכבר בתלמוד חילקו בין גדול לקטן, ודנו הפו' אם שייך בדורות מאוחרים וכו'. וכ"ז אינו נוגע לדברי הר"ש פישר שלא דן בזה, אלא העיר הערה פשוטה על ההדפסה העממית המחודשת של ספרו של כספי בין שאר פירושי הקדמונים, וע"ז כתב "שאיסור גדול להחזיקו בין ספרי הקדש".
השיב המשיב: א. מדובר בבן אדם ענתיקה מזמן הרשב"א (ומזמן מרקו פולו ופיליפ היפה), וזו ממש 'העזה' לכתוב עליו כך. ב. שהאברבנאל, אע"פ שכותב שיש בפירושו למורה מינות, בכ"ז מביאו. (כבר הזכיר זאת הר"ש פישר. ולכן מה, ראוי להדפיס פי' מלא בדברים פסולים כ'פי' מהקדמונים' ע"מ לזכות את הרבים?). ג. שבאמת הרש"פ צודק... בתוספת סיפור ארוך איך שכבר הוא עצמו אמר זאת למו"ל מראש, והמו"ל לא שמע לו כי אימסר עלמא בידא דטפשאי. (ואם כן מה רוצה? נשארנו רק עם ההעזה של המשיב להטיף מוסר לר"ש פישר איך לדבר על קדמונים).

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ש' מרץ 20, 2021 10:55 pm
על ידי פולסברג
נו, נשמע די מסקרן. אפשר להביא לפנינו את המכתב?

Re: וְ֝אַרְבָּעָ֗ לֹ֣א יְדַעְתִּֽים

פורסם: ש' מרץ 20, 2021 11:02 pm
על ידי פולסברג
לבי במערב כתב:

אצ"ל שרבינו בעל המגד"ע כבר נתקבל בכל תפוצות ישראל, על־אף הערעורים שהיו בזמנו ובדורות שלאח"ז, והוא כשטר שיצא כו' בב"ד ונתקיים.


לא ממש. אף שרובם לומדים דבריו, הרבה נותנים לב שהי''ל הרבה מתנגדים וכו', בניגוד לרוב מחברים בזמן הראשונים שקנאתם ושנאתם כבר אבדה.

יש לציין שר' אפרים ברודיאנסקי חבר קו' להצדיק את עומק דבריו עפ''י דרך הלימוד המקובל כהיום.

Re: וְ֝אַרְבָּעָ֗ לֹ֣א יְדַעְתִּֽים

פורסם: ש' מרץ 20, 2021 11:12 pm
על ידי לבי במערב
פולסברג כתב:נו, נשמע די מסקרן. אפשר להביא לפנינו את המכתב?
מוסג"פ:
הגר''ש פישר - צפונות ג.pdf
(164.43 KiB) הורד 221 פעמים
רש''א - צפונות ד.pdf
(401.82 KiB) הורד 236 פעמים

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: א' מרץ 21, 2021 2:18 pm
על ידי פולסברג
תודה רבה!

מאיפה יש לך הכל, אתה גר בספרייה הלאומית?

Re: וְ֝אַרְבָּעָ֗ לֹ֣א יְדַעְתִּֽים

פורסם: א' מרץ 21, 2021 9:14 pm
על ידי לבי במערב
פולסברג כתב:מאיפה יש לך הכל, אתה גר בספרייה הלאומית?
מנפלאות אוצרנו הטוב...

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ב' מרץ 22, 2021 6:33 am
על ידי תורת המן
הגהמ כתב:א. כנגד דבריו של מהרש"ל כתב הגאון בעל מרכבת המשנה "תלמיד הרשב"א איך לא ינבא?!"
ב. מה ששמעת בשם ראש ישיבת בריסק מפורסם על שם בן דודו הרב מבוסטון שאמר כן בהדמזנות לפרופ' ליברמן והדברים עתיקים.

שבתי וראיתי בה'ספר הקבלה' אשר תח"י, וראיתי שם בהערות שליברמאן פירש המעשה הזה, ר"ל ביאר מה באמת הי' הטעות של ר' נתן.
ע"כ נראה כי הצדק עמך.

Re: ר' יוסף כספי, משה נרבוני, יצחק אלבלג, שמואל צרצה

פורסם: ג' מרץ 23, 2021 12:51 am
על ידי פולסברג
אביאסף כתב:סכינא חריפא, גם אהבתם גם שנאתם גם קנאתם כבר אבדה, מה לך כי נזעקת לצאת למלחמת קודש נגד פילוסופים רדיקליים שחיו לפני שש מאות שנה, אתה חושש מהשפעתם הרעה על בני דורנו? אני מבטיחך נאמנה ששום פילוסופיה אריסטוטלית -גם הקיצונית ביותר- לא מהווה איום רוחני על יהודי בן דורנו, כל הפלוסופיה הזאת כבר מזמן לא רלוונטית.
הפניית תשומת הלב לחריגים ולסוטים בהיסטוריה של היהדות אינה משרתת שום מטרה רוחנית, להיפך, רגשות הקודש של יהודים רבים כלפי המסורת היהודית והדורות הראשונים עלולים להיפגם בשל כך, ישנם אנשים שההיחשפות למידע הזה יוצרת אצלם את התחושה שלצד המסורת היהודית התקיימה תמיד כביכול גם מסורת מקבילה של כפירה, ותפיסה זאת מכניסה להם מידה רבה של קרירות ביחס למסורת בכלל.
לא מטיף אני, ולא מוכיח בשער, רק קול קורא במדבר, הוי מחשב שכר מלחמה כנגד הפסדה.


א''כ ביטלת רוב פורום דנן...

Re: וְ֝אַרְבָּעָ֗ לֹ֣א יְדַעְתִּֽים

פורסם: ג' מרץ 23, 2021 1:37 am
על ידי שש ושמח
לבי במערב כתב:אצ"ל שרבינו בעל המגד"ע כבר נתקבל בכל תפוצות ישראל, על־אף הערעורים שהיו בזמנו ובדורות שלאח"ז, והוא כשטר שיצא כו' בב"ד ונתקיים.

לא נכון כלל.